Důvod předložení: | Obsah: | |
na základě § 6, odst. 2 zákona č. 569/1991 Sb. | I. | Usnesení vlády ČR |
II. | Stanovisko vlády ČR | |
III. | Důvodová zpráva | |
IV. | Výroční zpráva | |
V. | Účetní závěrka | |
VI. | Usnesení dozorčí rady | |
VII. | Stanovisko ministerstva financí | |
VIII. | Komentář ke stanovisku | |
ministerstva financí |
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České
republiky
Zpracoval:
Ing.Josef Lux
místopředseda vlády
ministr zemědělství ČR a
předseda prezidia
Pozemkového fondu ČR
V Praze dne 27. dubna 1995
Vláda
I. schvaluje stanovisko
k výroční zprávě a roční
účetní závěrce Pozemkového
fondu České republiky za rok 1994 uvedené
v příloze tohoto usnesení;
II. pověřuje
1. předsedu vlády
předložit stanovisko uvedené v bodě
I tohoto usnesení, výroční zprávu
a roční účetní závěrku
Pozemkového fondu České republiky za rok
1994 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky,
2. místopředsedu
vlády a ministra zemědělství a předsedu
prezídia Pozemkového fondu České republiky
odůvodnit stanovisko uvedené v bodě I tohoto
usnesení při projednávání výroční
zprávy a roční účetní
závěrky Pozemkového fondu Česká
republiky za rok 1994 v orgánech Parlamentu České
republiky.
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a
ministr zemědělství a
předseda prezídia Pozemkového
fondu České republiky
Předseda vlády | |
Doc. Ing. Václav Klaus, Csc., v. r. |
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 19. dubna 1995 č. 228 |
Prezídium Pozemkového
fondu České republiky předložilo vládě
podle § 6 zákona České národní
rady č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, Výroční zprávu Pozemkového
fondu České republiky na rok 1994 a Roční
účetní závěrku Pozemkového
fondu České republiky za rok 1994.
Vláda projednala Výroční
zprávu Pozemkového fondu České republiky
za rok 1994 a Roční účetní
závěrku Pozemkového fondu České
republiky za rok 1994 na své schůzi dne 19. dubna
1995 a doporučuje Parlamentu České republiky,
aby tyto materiály schválil s tím, že
vláda nesouhlasí se závěrem Výroční
zprávy Pozemkového fondu České republiky
za rok 1994 v bodě 4. Konstatování,
že zpožďování privatizačního
procesu bylo způsobeno administrativním zdržením
převodu majetku mimo působnost Pozemkového
fondu České republiky, není zcela relevantní,
neboť Pozemkový fond České republiky
měl využít všechny možnosti a vést
jednání se všemi
zúčastněnými institucemi k odstranění
příčin zpožďování.
0 ukončení činnosti Okresních privatizačních
komisí byl Pozemkový fond České republiky
v dostatečném předstihu informován.
Důvodová zpráva
V souladu se zákonem ČNR
č. 569/1991 Sb. o Pozemkovém fondu České
republiky předkládá prezidium Pozemkového
fondu České republiky vládě České
republiky k projednání Výroční
zprávu o činnosti Pozemkového fondu ČR
za rok 1994 a Roční účetní
závěrku Pozemkového fondu České
republiky za rok 1994. Výroční zpráva
a účetní závěrka za rok 1994
byly projednány v dozorčí radě Pozemkového
fondu České republiky a byly připomínkovány
Ministerstvem financí České republiky. Součástí
roční účetní závěrky
za rok 1994 je zpráva auditora o ověření
řádné účetní závěrky
a hospodaření
za rok 1994.
POZEMKOVÝ FOND ČESKÉ REPUBLIKY
Č.J.: 2472/95-PF
Zřízení Pozemkového fondu bylo uloženo zákonem č 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku za účelem správy nemovitostí ve vlastnictví státu uvedených v § 1 odst. (1) téhož zákona. Ke zřízení Pozemkového fondu došlo zákonem České národní rady o Pozemkovém fondu č. 569/1991 Sb., dne 16.12.1991. Pozemkový fond je právnickou osobou a dne 29. července 1992 byl zapsán do obchodního rejstříku. Sídlem Pozemkového fondu je Praha.
Posláním Pozemkového fondu je výkon správy nemovitostí ve vlastnictví státu uvedených v 1 odst. (I) zákona č. 229/1991 Sb. v platném znění (dále jen zákona). Správa nemovitého majetku je vymezena § 17 zákona, ze kterého vyplývá, že Pozemkový fond převádí jím spravovaný majetek státu na jiné osoby v souladu se zákonem č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby v platném znění na základě rozhodnutí o privatizaci. Do realizace tohoto rozhodnutí může Pozemkový fond jím spravovaný nemovitý majetek dávat do užívání jiným osobám. Kromě toho může Pozemkový fond nemovitosti, které spravuje a na které nebylo řádně uplatněno právo na vydání převádět:
a) do vlastnictví oprávněných osob k uspokojení jejich nároku na náhradu podle § 14 až 16 nebo § 20
b) na spoluvlastníky těchto nemovitostí za cenových a jiných podmínek platných pro nabyvatele státního majetku převáděného Pozemkovým fondem na fyzické osoby postupem podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby ve znění pozdějších předpisů, stanovených podle cenových předpisů platných ke dní převodu
c) v naléhavých případech na osoby, které mají podle schválené stavební dokumentace uskutečnit výstavbu
d) směnou za jiné nemovitosti
e) na nabyvatele ze schváleného
privatizačního projektu, pokud pozemky uvedené
v 1 odst. (1) tohoto zákona byly z privatizačního
projektu vyňaty před jeho schválením
a nelze je použít jako pozemky náhradní.
V případech, kdy podle § 11 odst. (1) zákona pozemky, na které bylo uplatněno právo na vydání nelze vydat. převádí Pozemkový fond oprávněné osobě bezúplatně do vlastnictví jiné pozemky ve vlastnictví státu postupem podle 8 odst. (4) zákona České národní rady č. 284/1991 Sb. o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění zákona č. 38/1993 Sb. a to pokud možno v téže obci, ve které se nachází převážná část pozemků původních, pokud s tím oprávněná osoba souhlasí. Stejným způsobem převádí Pozemkový fond pozemky podle § 11 odst. (3) zákona, pokud o to oprávněná osoba požádá.
Na návrh vlastníka pozemku vyměňuje Pozemkový fond jeho pozemek za jiný pozemek ve vlastnictví státu v případech uvedených v § 22 odst. (6) a (8) a § 24 odst. (7) zákona.
Dále Pozemkový fond
poskytuje náhrady oprávněným osobám
v případech kdy je povinnou osobou obec nebe okresní
úřad. Poskytla - li náhradu obec před
1.7.1993 poskytne této povinné osobě náhradu
Pozemkový fond.
Náhrada spočívá v poskytnutí nemovitostí ve správě Pozemkového fondu nebo v poskytnutí hotovosti ve výši do 10 000,- Kč, popřípadě v cenných papírech, které nemají povahu státních dluhopisů.
V rámci rozhodnutí o privatizaci Pozemkový fond především:
- zakládá akciové a jiné obchodní společnosti
- nabývá akcie na základě své účasti na podnikání akciových společností a vykonává práva akcionáře, včetně účasti na valných hromadách
- podílí se na hospodářském výsledku obchodní společnosti, jejíhož podnikání se účastní
- uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich organizačních složek a části jejich majetku, přitom využívá též veřejné soutěže a veřejné dražby
- převádí
majetek státu na obce
Prezidium
Nejvyšším orgánem PF ČR je devítičlenné prezidium. Je voleno Poslaneckou sněmovnou ČR a jeho předsedou je ze zákona č. 69/1991 Sb. o Pozemkovém fondu v platném znění ministr zemědělství ČR ing. Josef Lux. Jeho dalšími členy byli na začátku roku 1994 ing. Karel Burda - místopředseda, JUDr. Slavomír Mlčoch, ing. Alois Čaněk, Otakar Řezáč, ing. Martin Kocourek a ing. Milan Křivohlavý.
Členy prezídia byli
schůzí Poslanecké sněmovny dodatečně
dne 22.3.1994 zvoleni ing. Jan Kinšt a ing. Miroslav Kalousek.
Základními úkoly prezidia jsou:
jmenovat a řídit výkonný výbor a dohlížet na jeho činnost
předkládat vládě
k projednání návrh statutu rozpočtu,
roční účetní závěrky
a výroční zprávy předtím
než jsou předloženy ke schválení
Poslanecké sněmovně
Výkonný výbor
Činnost Pozemkového fondu ČR řídí v rámci pokynů prezidia devítičlenný výkonný výbor. Začátkem roku 1994 jej tvořili:
ing. Karel Vlach - předseda
ing. Josef Miškovský - místopředseda
ing. Ladíslav Kunte - vedoucí sekce ekonomické
ing. Mliloslav Šabata - vedoucí sekce restitucí
ing. Marie Šmatláková - vedoucí sekce privatizace
ing. Petr Myšák - vedoucí sekce správy nemovitostí
ing. Jan Matějka - vedoucí sekce informatiky
Mgr. Zdeněk Zajíček - vedoucí sekce právní
ing. Petr Javorský CSc
- vedoucí sekce řízení územních
pracovišť
Dne 2.8.1994 byla rozhodnutím prezidia odvolána ing. Marie Šmatláková z funkce člena VV PF ČR a z funkce vedoucí sekce privatizace. Dne 6. 10. 1994 byla do funkce člena VV PF ČR jmenována ing. Zdenka Pikešová a která převzala funkci vedoucí sekce privatizace.
Od 1. 8. 1994 byl jmenován člen VV PF ČR M. Zdeněk Zajíček ředitelem střediska majetku a zároveň rezignoval na funkci vedoucího právní sekce. Od 1.8.1994 byla jmenována do funkce vedoucí právní sekce předsedou VV PF ČR JUDr. Eva Chalupová.
Dne 13.6.1994 byl schválen nový Organizační řád PF ČR.
Nejdůležitějšími
změnami jsou zřízení střediska
majetku a přenesení činnosti hospodářské
správy ze sekce ekonomické do sekce řízení
územních pracovišť.
Dozorčí rada
Dozorčí rada dozírá
na činnost a hospodaření Pozemkového
fondu, jeho prezidia a výkonného výboru.
Projednává návrh rozpočtu, roční
účetní uzávěrku a výroční
zprávu před jejich předložením
vládě ČR. Dozorčí rada je pětičlenná
a je volena Poslaneckou sněmovnou ČR. Členy
dozorčí rady byly začátkem roku 1994
Jaroslav Kelnar - předseda,
ing. Jaromír Stibic CSc. - místopředseda,
ing. Jan Litomiský, ing. Vladimír Budínský
a ing. Josef Maier. Dne 9.7.1994 rezignoval na funkci člena
DR PF ČR ing. Vladimír Budínský a
na téže schůzi Poslanecké sněmovny
ČR byl nově zvolen ing.Pavel Dlouhý.
Činnost Pozemkového
fondu řídí v rámci pokynů prezidia
výkonný výbor Pozemkového fondu. Tato
činnost je zajišťována jednotlivými
sekcemi bud přímo na ústředí
Pozemkového fondu v Praze nebo na územních
pracovištích.
1) Sekce správy nemovitostí
Sekce správy nemovitostí
zabezpečuje výkon správy nemovitostí
v rozsahu stanoveném 17 zákona o půdě
po stránce metodického řízení
územních pracovišť PF a současně
sekce zajišťuje část výkonu správy
nemovitostí přímo v rozsahu § 17, odst.
3, písm. c,d, t.j. uzavírání směnných
a kupních smluv.
Hlavní činnosti
sekce - stav k;1.12. I 994
2) Sekce restitucí
Sekce restitucí zabezpečovala
převod nemovitostí k uspokojení nároku
na náhradu podle § 17 odst. 3a zákona o půdě
a v případech, kdy je povinnou osobou obec nebo
okresní úřad podle § 18a téhož
zákona. kdy poskytovala též finanční
náhradu v hotovosti (10.000,- Kč, pokud nárok
není nižší) a v akciích RIF a.s.
(od 9.11.1994). Dále zabezpečuje převod náhradních
pozemků podle §
11 odst. 2 zákona. V téměř tisíci
případech sekce poskytla oprávněným
osobám kvalifikovanou informaci a pomoc.
V roce 1994 bylo Pozemkovým fondem:
uzavřeno smluv o převodu nemovitostí | ||
vydáno nemovitostí jako náhrad (v mil Kč) | ||
vydáno náhradních pozemků (v ha) | ||
uzavřeno dohod o poskytnutí hotovosti a akcií RIF | ||
z toho: | ||
- vypořádáno hotovostí do 10 000 Kč | ||
počet oprávněných osob | ||
poskytnuto (v mil. Kč) | ||
- vypořádáno akciemi RIF a.s. | ||
počet oprávněných osob | ||
vydáno akcií RIF a. s. (v tis.) |
3) Sekce privatizace
K 31.12. 1994 byl předán
v rámci rozhodnutí o privatizaci Pozemkovému
fondu České republiky celkem majetek v hodnotě
25 192 000 tis. Kč a novým vlastníkům
byl předán majetek v hodnotě 18 999 000 tis.
Kč včetně akcií určených
pro nabídku II. vlny kupónové privatizace,
která bude ukončena ke dni 1.3.1995.
Rok 1994 je v oblasti privatizace
zemědělství charakterizován předkládáním
tzv. zakladatelských privatizačních projektů,
kdy byl zohledněn probíhající proces
restitucí dle zákona 229/1991 Sb., ve znění
později platných změn a doplňků
a původně předložené privatizační
projekty. Převažující metodou privatizace
v těchto privatizačních
projektech byla metoda přímého prodeje předem
určenému vlastníku vzhledem ke zvolenému
předcházejícímu rozhodnutí
o systému nájmu zemědělského
majetku do doby jeho odstátnění v souladu
s rozhodnutím o privatizaci.
Rozhodným faktorem ve vývoji
procesu realizace privatizace Pozemkovým fondem České
republiky bylo rozhodnutí Prezidia Pozemkového fondu
ČR o přesunu realizace rozhodnutí o privatizaci
formou přímého prodeje předem určenému
vlastníku, veřejné dražby a bezúplatného
převodu majetku do pravomoci
pracovníků územních pracovišť
PF ČR z dubna roku 1994. Tento fakt umožnil plynulejší
realizaci rozhodnutí o privatizaci na základě
nově zpracované metodik, včetně programového
vybavení.
Sekce privatizace PF ČR
na základě výše uvedeného rozhodnutí
Prezídia PF ČR převzala úlohu nejen
realizátora některých forem privatizace (veřejná
soutěž, zakládání akciových
společností, vypořádání
restitučních nároků dle § 47
zákona č. 92/1991 Sb., ve znění později
platných změn a doplňků), ale především
se přesunula činnost
jejich pracovníků do oblasti evidenčně
organizační a metodicko kontrolní.
Přehled počtu privatizačních
projektů předaných PF ČR k realizaci
je zřejmý z následující tabulky.
Počet privatizačních projektů | celkem 497 |
Počet zakladatelských privatizačních projektů | celkem 177 |
Přehled o stavu realizace
rozhodnutí o privatizaci je zřejmý z následující
tabulky:
| ||||||
|
|
|
| |||
Přímý
prodej | ||||||
Bezúplatný
převod | ||||||
Veřejná
dražba | ||||||
Veřejná
soutěž | ||||||
Převod s.p.
na a.s. | ||||||
Celkem |
Největší podíl na celkovém majetku předaném Pozemkovému fondu České republiky k realizaci k 31.12. 1994 představuje přímý prodej majetku předem určenému vlastníků (47, 5 %), dále vklad majetku do akciové společnosti (3,7 %), veřejná dražba (6,6 %), bezúplatný převod (5,6 %) a veřejná soutěž (4,6 %).
V případě přímých prodejů předem určenému vlastníku je v maximální míře aplikován bezúročný splátkový režim pro zemědělskou prvovýrobu umožňující splácet kupní cenu majetku podniků zemědělské prvovýroby po dobu 20 let.
V rámci nabídky
akcii pro II. vlnu kupónové privatizace Pozemkový
fond ČR zařadil akcie 77 akciových společností
v hodnotě 6 514 000 tis. Kč. Akcie v hodnotě
234 800 tis. Kč jsou určeny pro přímý
prodej či soutěže, pro Podpůrný
garanční fond 83 900 tis. Kč, zbývající
část akcií je určena např.
pro Restituční investiční fond, bezúplatné
převody, zákonem
stanovené účely apod.
V případě
konkurzního prodeje majetku (veřejná dražba
nebo veřejná soutěž) je úspěšně
tento majetek prodáván až v dalších
kolech po snížení původní ceny
vzhledem k určité neatraktivnosti majetku a jeho
nízké tržní hodnotě.
4) Sekce informatiky
Zajišťuje technickou
a programovou podporu v oblasti provozu výpočetní
techniky a to jak v centru tak i na všech územích
pracovištích PF ČR Zpracovává
vybraná data z databází a poskytuje je v
požadované úpravě podle úrovně
systému řízení báze dat a možností
aplikační programové podpory. Provoz informačního
systému PF ČR je zajišťován v prostředí
WINDOWS for Workgroups. V centru PF ČR jsou veškeré
databáze udržovány a archivovány na
serveru řízeném systémem Windows NT.
Jedná se zejména o tyto oblasti:
* privatizace (privatizační projekty nabyvatelé splátkové účty,..)
* nájmy (pronajatý majetek, nájemci, splátkové účty,...)
* restituce (nároky, oprávněné osoby, cenné papíry,...)
* nemovitosti (pozemky, budovy, náklady,...)
* právní (soudní
spory, dlužníci, vymáhání pohledávek,...)
Těžištěm
činnosti sekce informatiky bylo v roce 1994 vypracování
programového produktu privatizace. Řada dalších
programových produktů byla zajištěna
a aplikována podle individuálních požadavků
jednotlivých sekcí. Nárůst objemu
informací, nutných pro zabezpečení
úkolů na územních pracovištích,
a jejich současné zpracování, si vynutil
zavedení počítačových sítí
na územních pracovištích. Tento náročný
úkol bude dokončen až v roce 1995. Přímé
spojení s centrem
přes modemy je připraveno, ale dosud se nepodařilo
zajistit přidělení přímých
telefonních linek centru. Proto předávání
dat mezi centrem a územními pracovišti probíhá
prostřednictvím disket. Výchozí data
o nemovitostech z katastru nemovitostí jsou přebírána
od Zeměměřického úřadu
pro potřeby jednotlivých územních
pracovišť třikrát ročně.
V roce 1995 je zajištěno předávání
těchto dat přímo mezi katastrálními
úřady a územními pracovišti PF
ČR na okrese.
5) Sekce ekonomická
Účinností
nového organizačního řádu byla
hospodářská správa PF převedena
ze sekce ekonomické do sekce řízení
územních pracovišť?. Sekce ekonomiky fondu
ve své náplni plně zajišťuje veškerou
ekonomickou a účetní agendu Fondu. Zabezpečuje
účetní evidenci provozního a zvláštního
účtu Fondu,
zabezpečuje účetní evidenci majetku,
převzatého Fondem k privatizaci, odpovídá
za čerpání finančních prostředků
z majetkového účtu a za zúčtování
stavu a pohybu finančních prostředků
zvláštního účtu. Tato činnost
zahrnuje i evidenci nájmů a splácení
nájemného,
evidenci rozhodnutí o kaucích podle zákona
č. 39/1993 Sb. a agendu s tím související,
vyplácení finančních náhrad
podle § 18 a zákona o půdě, evidenci
úvěrů ručených Pozemkovým
fondem.
Pro rok 1994 byl Pozemkovému
fondu ČR schválen Poslaneckou sněmovnou ČR
rozpočet v pasivní bilanci - 2 395 mil. Kč.
V této bilanci bylo započteno ve výdajích
Fondu 4 mld. Kč pro úhrady závazků
spojených s restitucemi. Usnesením vlády
č. 266/94 byly úhrady závazků převedeny
na MZe a u Fondu nebyla tato částka rozpočtu
čerpána. Z tohoto
důvodu skončila bilance PF ČR v roce 1994
aktivní částkou 2,3 mld. Kč.
Celkový přehled
o hospodaření fondu je uveden v přiložené
" Roční účetní závěrce
Pozemkového Fondu ČR za rok 1994.
6) Sekce právní
Právní sekce Pozemkového
fondu ČR zajišťuje právní agendu
fondu, tzn. že její činnost je zaměřena
na všechny oblasti působnosti pozemkového fondu,
jak vyplývají zejména ze zákona č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
změn a doplňků,
ze zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu,
ve znění zákona č. 546/1992 Sb. a
ze zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
pozdějších změn a doplňků.
Těžiště činnosti sekce tedy spočívá
především na úsecích
správy nemovitostí, tzv. "nepřímých"
restitucí (náhrad) a privatizace, ve kterých
úzce spolupracuje s příslušnými
sekcemi nejen formou konzultací při tvorbě
jejích metodických návodů, ale také
formou vypracování vzorových dokumentů
(např. smluv kupních,
směnných, převodních, obstaravatelských).
Činnost sekce zasahuje i do oblastí práva
občanského (zejména jde o pozemkové
právo, smluvní vztahy, zástavní práva
a věcná břemena, "sousedská"
práva, změny v osobě věřitele
či dlužníka, odpovědnost za škodu),
ale také do oblasti
práva obchodního (např. obchodní rejstřík
a některé obchodní závazkové
vztahy), pracovněprávního, občanského
práva procesního, správního práva,
stavebního řádu atd.
V roce 1994 se v činnosti
sekce právní zvlášť výrazně
projevil důsledek poslední novelizace zákona
o půdě (zákon č. 183/1993 Sb.), podle
níž je Pozemkoví fond ČR účastníkem
všech řízení o vydání
nemovitostí (tzv. přímá restituce)
zahájených podle § 9 odst. 2 a 4, a to nejen
před pozemkovými úřady v okresech,
ale i v přezkumném
řízení u krajských městských)
soudů. Z důvodu hospodárnosti byla v roce
1994 převedena působnost v těchto řízeních
na územní pracoviště fondu, což
vyvolalo nutnost bezpočtu každodenních konzultací
s pracovníky územních pracovišť
nutných k jejich orientaci
v hmotném i procesním právu. Ze. stejného
důvodu (hospodárnosti) zajišťovali pracovnici
sekce právní účast fondu ve všech
řízeních o vydáni nemovitostí
před Krajským soudem v Praze a Městským
soudem v Praze. Podle potřeby ovšem pracovníci
sekce jednají i
u jiných krajských soudů.
Velmi významná je
činnost právní sekce na úseku právní
ochrany nemovitostí ve vlastnictví státu,
jíž se fond domáhá (pokud nedojde k
mimosoudním urovnání sporů) u okresních
soudů v celé České republice. Spory
pramení zejména z nedůsledné nebo
nejednoznačné právní úpravy
přechodu vlastnické práva na obce (podle
zákona č. 171991 Sb., o majetku obcí ve znění
zákona č. 10/1993 Sb.) i přechodu některých
nemovitostí do správy pozemkového fondu (zákon
o půdě) a v důsledku toho někdy nesprávných
zápisů těchto práv do katastru nemovitostí.
Spory však vyplynuly i z nutnosti "očistit"
nemovitosti od zástavního práva zapsaného
v katastru nemovitostí na základě neplatných
smluv uzavřených po účinnosti zákona
o půdě mezi státními podniky a bankami
k zajištění úvěrů.
Dále se právní
sekce zabývala rovněž velmi různorodými
problémy vyplývajícími z fyzického
přebírání nemovitostí a restitučních
závazků v souvislosti s likvidací některých
státních podniků a poskytovala soustavně
odbornou součinnost při přípravě
řízeného zániku dalších
státních podniků, jejichž zakladatelem
je MZe ČR, a to nejen s ohledem na svou příslušnost
ke správě nemovitostí, ale zejména
též s ohledem na budoucí právní
postavení dosud nevypořádaných restituentů
těchto podniků. Právní
sekce zpracovává stanoviska i k jiným problémům
souvisejícím s působností pozemkového
fondu na vyžádání ministerstva zemědělství
nebo Ústředního pozemkového úřadu.
7) Sekce řízení
územních pracovišť a hospodářské
správy
Sekce řízení
územních pracovišť a hospodářské
správy koordinuje a řídí činnost
72 územních pracovišť PF ČR s počtem
408 pracovníků k 31.12.1994. Zajišťuje
i úkoly hospodářské správy,
vydávání informačního bulletinu
a metodických pokynů pro všechna územní
pracoviště a zpracovává centrální
dispečink o průběhu privatizace podle hlášení
jednotlivých ÚP PF v pravidelných čtrnáctidenních
intervalech.
Od 1.1.1994 příkazem
č. 8 ministra zemědělství a předsedy
VV PF ČR ze dne 20.12.1993 byla na všech ÚP
PF zřízena funkce vedoucího pracoviště,
který je za činnost pracoviště zodpovědný
vedoucímu sekce řízení územních
pracovišť a hospodářské správy.
Na úseku v privatizace odpovídají vedoucí
ÚP vedoucímu sekce privatizace.
Jednotlivá územní
pracoviště PF připravují návrhy
a podklady pro všechny úkony, související
s působností pozemkového fondu, a vykonávají
činnosti delegované na ně VV PF ČR,
t.j.:
1. Uzavírají smlouvu o převodu nemovitostí ve správě PF ČR podle § 1 ř. odst. písm.a) a § 18a) zákona č. 9/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon).
2. Uzavírají dohody s oprávněnými osobami o způsobu poskytování náhrad podle 18a) zákona (hotovost do 10.000,-Kč a akcie RIF).
3. Uzavírají s oprávněnými osobami smlouvy o bezúplatném převodu pozemků za pozemky, které nelze vydat, podle § 11 odst. 2 zákona.
4. Dávají výpovědi z nájemního vztahu a uzavírají nájemní smlouvu na nemovitosti ve správě PF ČR
5. Vyhlašují a vyhodnocují výběrová řízení na pronájem a převody nemovitostí ve správě PF ČR
6. Zastupují zájmy státu jako vlastníka u nemovitostí ve správě PF ČR podle příslušných zákonů.
7. Připravují návrhy kupních a směnných smluv na pozemky podle § 17 odst. 3 písm.b), c), d) a e) zákona.
8. Od 1.6.1994 realizují rozhodnutí MSNMP ČR a vlády ČR o privatizaci u přímých prodejů, veřejných dražeb a bezúplatných převodů ve smyslu zák.č. 91991 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
9. Spolupracují s katastrálními
úřady při zajišťování
evidence nemovitostí ve správě PF ČR.
8) Středisko majetku
Středisko majetku jako
nový útvar Pozemkového fondu bylo zřízeno
k 1.8.1994. Předmětem činnosti střediska
majetku je správa cenných papírů,
které jsou ve vlastnictví PF ČR, hospodaření
a převod majetku, který na PF ČR přešel
v důsledku odstoupení od smlouvy uzavřené
na základě rozhodnutí o privatizaci, organizační
zabezpečení
vymáháni pohledávek PF ČR, výkon
funkce zakladatele při navrhování majetku
do privatizace. V posledním čtvrtletí roku
1994 probíhala příprava činnosti střediska
majetku, zejména personální obsazení
útvaru, technické zabezpečení útvaru
včetně zajištění
jeho sídla. Zároveň probíhala identifikace
a specifikace pohledávek fondu, na základě
které byla vypracována metodika pro nakládání
s pohledávkami fondu.
Personální oddělení je řízeno předsedou výkonného výboru PF ČR Pozemkový fond měl na začátku roku 1994 285 zaměstnanců v hlavním pracovním poměru, z toho 66 na ústředí a 219 na územních pracovištích. K 31.12.1994 měl Pozemkový fond 474 zaměstnanců celkem z toho 103 na ústředí (95 hlavní pracovní poměr, 2 vedlejší pracovní poměr, 6 dohody o pracovní činnosti a vedlejší pracovní poměry) 371 na územních pracovištích (319 hlavní pracovní poměr, 27 vedlejší pracovní poměr, 25 dohody o pracovní činnosti a vedlejší pracovní poměry). Kontrolní činnost a vyřizování stížností zajišťuje kontrolní oddělení, které je řízeno místopředsedou VV PF ČR. O výsledcích kontrol je pravidelně čtvrtletně podávána zpráva prezídiu PF. Na základě výsledků šetření byl v roce 1994 rozvázán pracovní poměr s dvěma zaměstnanci PF a vůči dvěma zaměstnancům PF byl uplatněn finanční postih.
Za rok 1994 bylo kontrolnímu
oddělení W PF ČR předáno 190
podání, z nichž 10 nemělo charakter
stížnosti,2 stížnosti byly anonymní
a ve dvou případech stěžovatel svoji
stížnost stornoval, 36 podání bylo řešeno
jinými útvary, popř.organizacemi.
Závěr
Činnost Pozemkového fondu pokračovala v roce 1994 v plné šíři ve všech hlavních oblastech. Většina spravovaných nemovitostí je pronajata. Na úseku nájemních smluv však dochází k permanentním změnám ať v důsledku vydávání nemovitostí oprávněným osobám nebo v důsledku realizace privatizačních projektů. Navíc u státních zemědělských podniků dochází k ukončování nájemních vztahů k nemovitostem, které nejsou předmětem privatizace, takže PF ČR musí vykonávat jejich přímou správu, se kterou též souvisí jejich udržování, opravy nebo i demolice.
Náhrady jsou poskytovány již všemi zákonnými formami a to formou fondem spravovaných nemovitosti, akciemi Restitučního investičního fondu a.s. i limitovanou finanční hotovostí. Z objektivních důvodů - nutnost doplnění stanov RIF a.s., uzavření smlouvy s FNM ČR a v neposlední řadě čekání na druhou emisi akcií RIF, začal PF ČR poskytovat akcie RIF až koncem roku 1994, takže nedošlo k uspokojení všech žadatelů. Tempo poskytování akcii RIF je limitováno kapacitními možnostmi střediska cenných papírů.
Na úseku privatizace došlo
k masivnímu předávání zakladatelských
privatizačních projektů až v posledních
čtyřech měsících minulého
roku. Proto se realizace části těchto privatizačních
projektů přesouvá do roku 199. Předpokládá
se, že v roce 1995 by měl být proces realizace
rozhodnutí o privatizaci Pozemkovým fondem až
na výjimky ukončen. Vzhledem k realizaci privatizačních
projektů i územními pracovišti PF byly
v sídlech ÚP u poboček bank zřízeny
příjmové účty.
Stále existují ale oblasti, kde není dosahováno
optimálního stavu.
1) Na účet Pozemkového
fondu jsou na základě rozhodnutí okresních
úřadů podle zákona č. 39/199;
Sb., (pokuty a kauce) skládány finanční
prostředky pouze v omezené míře. Pozemkový
fond oznamuje příslušným okresním
úřadům, že jejich rozhodnutí
nejsou plněna. Vymáhání pokut a kaucí
je povinností příslušného správního
orgánu, který rozhodnutí vydal,
2) I když se objem poskytnutých náhradních pozemků proti roku 1993 zvýšil, zejména v obcích, kde je jistota, že je dostatek státních pozemků, jsou náhradní pozemky poskytovány minimálně. Hlavní problém je s vybilancováním výměry potřebné pro náhradní pozemky a výměry, kterou bude mít PF ČR pro umístění náhradních pozemků k dispozici. Zpracování těchto bilancí závisí na rychlosti rozhodování pozemkových úřadů.
Návrh řešení
tohoto problému předloží Pozemkový
fond Zemědělskému výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu do dubna 1995.
3) PF ČR dosud nemá
komplexní evidenci nemovitostí které spravuje,
ačkoli na tomto úseku došlo ke značnému
pokroku. Naplňování tohoto úkolu je
dáno možnostmi katastrálních úřadů
bez jejichž podkladů nelze zápisy uskutečňovat.
Situace se bude zlepšovat s postupným zaváděním
digitalizace katastrálních map.
4) V průběhu privatizačního
procesu došlo ke zpožďování, jehož
příčiny byly mimo působnost PF ČR
Docházelo k administrativnímu zdržení
převodu majetku od zakladatele přes MSNMP a FNM
na PF ČR, které vedlo k tomu, že část
nabyvatelů nemělo majetek zapsán v katastru
nemovitostí a tím nemohlo získat úvěr.
K 3I.12.1994 ukončily činnost Okresní privatizační
komise a již v průběhu IV. čtvrtletí
1994 odmítaly realizovat dražby majetku určeného
privatizačními projekty k této formě
privatizace. Tento problém přechází
i do roku 1995.