Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1710

ROZPOČET POZEMKOVÉHO FONDU ČESKÉ REPUBLIKY NA ROK 1995
Předkládá se: Obsah:
Na základě zákona č. 569/ 1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky I. Usnesení vlády ČR
 II. Stanovisko vlády ČR
 III. Důvodová zpráva
 IV. Návrh rozpočtu
 V. Usnesení Dozorčí rady k návrhu rozpočtu
 VI. Stanovisko ministerstva financí
 VII. Komentář ke stanovisku ministerstva financí ČR

Předkládá:

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.

předseda vlády České republiky

Zpracoval:

Ing. Josef Lux

místopředseda vlády

ministr zemědělství ČR a

předseda prezidia

Pozemkového fondu ČR

V Praze dne 27. dubna 1995

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 19. dubna 1995 č. 229

o projednání návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky pro rok 1995

Vláda

I. schvaluje stanovisko k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky pro rok 1995 uvedené v příloze to usnesení;

II. pověřuje

1. předsedu vlády předložit stanovisko uvedené v tohoto usnesení a návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,

2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství a předsedu prezídia Pozemkového fondu České republiky odůvodnit stanovisko uvedené v bodě I tohoto usnesení při projednávání návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky pro rok 1995 v orgánech Parlamentu České republiky.

Provedou:

předseda vlády,

místopředseda vlády a

ministr zemědělství a

předseda prezídia Pozemkového

fondu České republiky

 Předseda vlády
 Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.,

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

 Příloha
 k usnesení vlády
 ze dne 19. dubna 1995 č. 229

Stanovisko

vlády k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1995

Prezídium Pozemkového fondu České republiky předložilo vládě podle § 6 zákona České národní rady č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1995.

Vláda projednala návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1995 na své schůzi dne 19. dubna 1995 a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky jeho schválení.

Důvodová zpráva

V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb. o Pozemkovém fondu České republiky předkládá prezídium Pozemkového fondu České republiky vládě České republiky k projednání návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1995. Návrh byl projednán v dozorčí radě Pozemkového fondu ČR a byl připomínkován ministerstvem financí ČR

Rozpočet předpokládá přibližně vyrovnané příjmy a výdaje, vyplývající z privatizace zemědělského majetku v roce 1995. Pro rok 1995 se nepředpokládá příjem od Fondu národního majetku podle § 18, odst. 2, písm. b), bod 6 zákona č. 171/191 Sb., o Fondu národního majetku v platném znění. Naopak byla FNM počátkem roku 1995 v rámci účetního vypořádání vrácena zápůjčka 500 mil. Kč, což ovlivňuje celkovou bilanci tak, že výdaje přesahují příjmy o 371,2 mil. Kč a finanční stav z 2 362 mil. Kč k 1.1.1995 se změní k 31. 12. 1995 na předpokládaných 1 490,8 mil. Kč.

NÁVRH ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR 1995
AKTIVA1995Rozpočet 1994 Skutečnost 1994
Přenos aktiv fin.prostředků k 1.1.1995 2 362 mil. Kč1 260 mil. Kč 1 260 mil. Kč
z toho zápůjčka od FNM (1994) 500 mil. Kč  
PŘÍJMY   
1. Výnosy z privatizace860 mil. Kč 3 035 mil. Kč854,9 mil. Kč
2. Výnosy z pronájmů majetku státu 200 mil. Kč350 mil. Kč 317,1 mil. Kč
3. Výnosy z převodů nemovitostí státu (§17,odst.3 135 mil. Kč255 mil. Kč 13,5 mil. Kč
zák. č. 195/94 Sb.)   
4. Ostatní výnosy148 mil. Kč -1 246,2 mil. Kč (1)
Příjmy celkem1 343 mil. Kč   
AKTIVA celkem3 705 mil. Kč 4 900 mil. Kč3 691,7 mil. Kč

(1) v této položce jsou promítnuty splátky úvěrů, ručených PF a zápůjčka od FNM (vypořádána v lednu 1995)

PASIVA   
VÝDAJE PF ČR   
1.Náklady, spojené se správou majetku státu určeného k privatizaci 300 mil. KčRozpočet výdajů 1994 7 295 mil. Kč v jiném
  členění včetně 4 000 mil. Kč určeném
  na úhradu závazků, spojených s restitucemi (ne čerpáno)
2. Náklady spojené s výkonem správy majetku státu určeného k restituci a ostatního majetku státu (církevního a pod.) 500 mil. KčSkutečnost výdajů v roce 1994 v jiném členění 1 328,8 mil. Kč
3.Náklady, spojené s výkonem správy nemovitostí v užívání organizací mimo rezort zemědělství 100 mil. Kč  
4.Náklady za trvalé porosty 100 mil. Kč   
5.Náklady na údržbu HMZ 115 mil. Kč   
6.Náklady spojené s privatizací k úhradě nákladů spojených s projednáváním a realizací priv.projektů 131 mil. Kč  
7.Náklady, spojené s vydáváním náhrad 40 mil. Kč  
8.Finanční náhrady dle §18 a 80 mil.Kč  
9. Náklady, spojené s vymáháním pohledávek a správou majetku ve vlastnictví fondu 80 mil.Kč  
10. Náklady na úhradu nákladů restitučních a privatizačních soudních sporů, které je povinen hradit fond, úhrady souvisejících škod způsobených Fondem, vč.sporů o majetek státu - 90 mil.Kč  
11. Provozní a investiční náklady instituce PF ČR 178,2 mil.Kč140 mil. Kč 120,5 mil. Kč
Výdaje celkem1 714,2 mil. Kč 7 295 mil. Kč1 328,8 mil. Kč
Příjmy - výdaje - 371,2 mil. Kč  
Vratka zápůjčky FNM (2.1.1995) 500 mil. Kč  
AKTIVA - PASIVA+ 1 490,8 mil. Kč - 2 395 mil. Kč+ 2 362 mil. Kč
  Rozdíl roku 1994 způsoben nečerpáním 4 000 mil. Kč na úhradu závazků.

Rozšířený komentář - příjmy a výdaje Pozemkového fondu ČR - 1995.

PŘÍJMY

2. Výnosy z privatizace

Výnos 1994 854 947 tis.Kč
Rozpočet 1995 860 000 tis.Kč

V roce 1995 lze očekávat především příjmy z realizovaných prodejů v roce předcházejícím (vzhledem ke splátkovému režimu). V roce 1994 bylo realizováno 1733 privatizovaných jednotek, obsažených ve 497 privatizačních projektech v celkové hodnotě majetku cca 19 mld. Kč.V této realizaci jsou převážně příjmy dále neopakovatelné ve splátkovém režimu (úhrady 100% kupní ceny -např. VAÚ, STS,ZNZ a pod. -celkem 760 mil.Kč). V roce 1995 bude realizován zbývající objem majetku (cca 5 mlčí. Kč) obsažený v cca 2 000 privatizovaných jednotkách, převážně ve splátkovém režimu na více let. Vzhledem k předpokladu předání již omezeného počtu privatizačních projektů, především na zbývající a většinou neatraktivní majetek, nelze očekávat výrazný nárůst příjmů z realizace procesu privatizace v roce 1995.

Hodnoty majetku z realizovaných privatizovaných jednotek

Forma privatizaceHodnota priv.

majetku v tis.Kč

Režim spláceníOčekávaný příjem

v tis.Kč

1995

%

Přímý prodej5 518 000 zem. prvovýroba275 900 5
 2 212 000standart.splát.režim 265 44012
Celkem7 730 000  541 340 

Hodnoty majetku z nerealizovatelných privatiz. jednotek realizace v r.1995

Přímý prodej3 323 000 166 150 5
Soutěž531 000 159 300 30
Dražba1 343 000 134 300 10
Celkem5 197 000 459 750 

Předpokládaný celkový příjem z realizace privatizace 1 001 090 tis. Kč

Reálný příjem z realizace privatizace (po korekci odkladu splátek a % dlužníků) 860 000 tis.Kč

Zdůvodnění zvoleného `% podílu v příjmech:

Při realizaci přímých prodejů se splátkovým režimem pro zemědělskou prvovýrobu byl a bude realizován minimální počet prodejů s jednorázovou platbou kupní ceny (do 90 dnů ode dne účinnosti smlouvy) a to především u majetků s nízkou účetní hodnotou.

Při standartním splátkovém režimu (4 letý) se před podpisem smlouvy platí 10% záloha. Uvedených 12% z hodnoty privatizovaného majetku bylo použito s ohledem na splátky z dříve uzavřených kupních smluv. Rovněž zastoupení těchto plateb je velmi nízké.

Nejvíce uzavřených kupních smluv obsahovalo splátkový režim pro zemědělskou prvovýrobu s více než 5 letým splátkovým režimem a příslušným snížením kupní ceny v souladu s usnesením vlády ČR č. 393 ze dne 13.července 1994. V těchto případech se zaplacená částka před podpisem smlouvy pohybuje právě okolo 5% z předběžné kupní ceny. Obdobně tomu bude v roce 1995 u doposud nerealizovaných kupních smluv.

Většina dražeb již byla nebo bude (velmi reálný předpoklad) realizována ve 3.kole, ve kterém může být vyvolávací cena na úrovni 10% z hodnoty draženého majetku, nebo pouze za závazky (z důvodů neatraktivnosti a minimální tržní ceny majetku, zařazovaného do dražby v privatizačních projektech). Proto byl použit 10% limit pro předpokládané výnosy v roce 1995.

V případě veřejných soutěží je reálný prodej majetku až v dalších kolech, kdy dochází ke snížení vyhlašované ceny (v průměru na 30%).

Do této rozvahy nebyla zahrnuta aktiva z realizace formou akciových společností (zde je většina akcií určena pro kupónovou privatizaci). pro prodej akcií na trhu cenných papírů je určena pouze minimální část a jejich tržní hodnota není prozatím známá, lze však předpokládat výrazné snížení oproti jejich nominální hodnotě.

Příjmová stránka 1 001 090 tis.Kč je propočtena z hodnot privatizovaného majetku, určeného k realizaci, které jsou obecně o cca 10% vyšší, než skutečné hodnoty majetku, zjištěné při účetní uzávěrce pře podpisy smluv a vzhledem k velmi častým žádostem o odklad splátek, k problémům s pohledávkami po lhůtě splatnosti atd. lze považovat za reálnou výši příjmů hranici 860 000 tis.Kč.

3. Výnosy z pronájmů majetku

Výnos z pronájmů - 1994 317 100 tis. Kč
Rozpočet 1995 200 000 tis. Kč

Výnos z pronájmů je tvořen příjmy z pronájmu třech skupin majetku:

a) zemědělská půda

b) budovy a stavby určené k restituci

c) budovy a stavby určené k privatizaci

Ad a) Předpokládá se snížení výměry pronajatých pozemků na cca 700 tis. ha. Snížení výměry pronajatých pozemků se projeví pouze u pozemků restitučních. Pozemky ve vlastnictví státu, které nepodléhají restituci, zůstanou nadále v pronájmu, vzhledem k tomu, že půda se dosud neprivatizuje. Předpokládaný výnos z pronájmu zem. půdy činí 140 mil. Kč.

Ad b) Objem pronajatých budov a staveb, určených k restituci se sníží na hodnotu cca 6 mld.Kč. Snížení objemu pronajatých budov a staveb je vyvoláno vydáváním tohoto majetku na krytí restitučních nároků a část tohoto majetku je takového charakteru, že je nelze pronajmout a naopak je spravován na náklady Fondu. Předpokládaný výnos činí 40 mil. Kč.

Ad c) Pronajaté budovy a stavby určené k privatizaci představují hodnotu cca 5 mld. Kč. Předpokládaný výnos činí 30 mil.Kč.

Nájemcům, kteří jsou současně původními vlastníky pronajatých nemovitostí Fond po předložení rozhodnutí o nabytí vlastnického práva k nemovitostem, které jsou předmětem nájmu nájemné vrací (cca 10 mil.Kč - odhad).

4. Výnosy z převodu nemovitostí.

Výnos dle §17, odst.3 zák.č. 195/94 Sb. - 1994 13 533 tis. Kč
Rozpočet 1995 135 000 tis. Kč

a) Výnosy z prodeje spoluvlastnických podílů - 20 mil. Kč - PF přistupuje k prodeji spoluvlastnických podílů pouze na základě žádosti spoluvlastníka, plánovaná částka je stanovena odhadem. Objem převodů spoluvlastnických podílů nelze ze strany PF ovlivnil.

b) Výnosy z prodeje pozemků pro naléhavou investiční výstavbu - 60 mil. Kč - zákon o půdě umožňuje prodávat pozemky pro investiční výstavbu jen v naléhavých případech z hlediska PF jde o stavby ve veřejném zájmu u stavby, podporující ekonomický rozvoj území. Prodej pozemků je omezen pouze pro tyto naléhavé případy. Plánovaný příjem je stanoven interpolací s ohledem na skutečnost roku 1994.

c) Doplatky ze směnných smluv - 35 mil. Kč - příjem je stanoven s ohleclem na skutečnost roku 1994. Nárůst příjmů ze směnných smluv je vyvolán uzavřením směnných smluv v lednu 1995, ze kterých činí doplatek ve prospěch Fondu 15 mil. Kč. Obecně je uzavírání směnných smluv ze strany PF omezeno jen na směny pro zemědělskou činnost a nezbytnou investiční výstavbu.

d) Výnosy z prodeje pozemků na nabyvatele z priv.projektu, vyňaté z pův.projektu a nepoužitelné jako pozemky náhradní (17,odst.3,písm.e) - 20 mil. Kč - objem převodů je závislý na zájmu nabyvatelů z privatizačního projektu o převod pozemků a dále na skutečnost, zda takový pozemek lze použít jako pozemek náhradní. Objem převodů nelze ze strany PF zásadně ovlivnit. Plánovaná částka je stanovena odhadem.

5. Ostatní výnosy

Skutečnost 1994 1 246 200 tis. Kč viz str.1 -odkaz(1)
Rozpočet 1995 148 000 tis. Kč

V této položce jsou převážně výnosy z termínovaných vkladů (úroky), splátky úvěrů a v menší míře jiné výnosy (např. z prodeje ZP, DKP a pod.).

VÝDAJE

1,2,3. Náklady, spojené se smlouvou majetku

Skutečnost 1994 19 628 tis. Kč
Rozpočet 1995 900 000 tis. Kč

Výrazný nárůst nákladů, spojených se správou majetku proti roku 1994 je dán vyjasněním pojmu "správa PF ČR". Pod tímto pojmem je zahrnut i výkon hospodářské správy, což přináší výrazně vyšší nároky na úhradu nákladů. Tato skutečnost je potvrzena rozhodnutím presidia Pozemkového fondu ze dne 2. 8. 1994, kterým schvaluje zásady pro poskytování prostředků na úhradu nákladů, spojených s výkonem správy. Provádění běžné údržby je povinností nájemce, Pozemkový fond hradí opravy nad rámec běžné údržby, havárie, demolice a pod. Plánovaný objem je proto vyšší, než činí průměrná hodnota odpisů, která je uvedena pouze pro srovnání.

4. Náklady za trvalé porosty

V roce 1994 nebylo realizováno

V případech, kdy je ukončen nájem pozemků ve správě PF s trvalými porosty chmelnice, vinice, ovocné sady) přechází trvalé porosty do vlastnictví vlastníka pozemku, tedy státu a do správy Pozemkového fondu. Je-li trvalý porost založen nestátním subjektem, uhradí Pozemkový fond zřizovateli trvalého porostu jeho hodnotu dle znaleckého posudku ke dni ukončení nájmu. Částka je stanovena odhadem.

5. Náklady na údržbu HMZ

Skutečnost 1994 109 mil. Kč
Rozpočet 1995 115 mil. Kč

Náklady na údržbu hlavních melioračních zařízení hradí ze svých příjmů Pozemkový fond na základě ustanovení § 14 odst.5 zákona o půdě v platném znění. K nevyčerpání plánovaných prostředků v roce 1994 došlo z důvodů neuvolnění přístupu HMZ uživateli přilehlých zemědělských pozemků.

6. Náklady spojené s privatizací

Rozpočet 1995 131 000 tis. Kč

V celkových nákladech Fondu v oblasti privatizace, navrhovaných ve výši 36 mil. Kč se nejvíce promítnou náklady, spojené s realizací privatizačních projektů - realizace dražeb a veřejných soutěží a realizací prodejů předem určeným nabyvatelům.

V roce 1995 se přepokládá realizace minimálně 700 dražeb. Náklady na dražební den se pohybují okolo 5000 Kč. Většina realizovaných dražeb se uskutečnila až ve 3.kole. Lze tedy předpokládat ještě realizaci cca 2000 dražeb. V jednom dražebním dnu proběhnou v průměru 3-4 dražby a tak jen tyto nezbytné náklady odhadujeme na více než 2 mil.Kč. K této položce je nutno připočítat cenu zveřejňovaných inzerátů pro veřejnou soutěž a veřejnou dražbu (okolo 20 000 Kč/inzerát), náklady na účast notáře v některých případech, náklady spojené s registrací smluv na katastrálních úřadech, poštovné, doprava, spoje, režijní náklady a další menší položky. Celkově odhadovaná částka je 19 mil. Kč.

Celková výše nákladů, spojená s realizací přímých prodejů minimálně 2000) je odhadovaná na 17 mil. Kč. Na této položce se největší měrou podílí náklady spojené s registrací smluv na katastrálních úřadech, poštovné, doprava, spoje, režie atd.

Částka 95 000 tis. Kč je počítána na úhrady základního jmění akciových společností na základě rozhodnutí o privatizaci v případech, kdy došlo ke vložení majetku do a.s., který nemohl být předmětem privatizace. Tato povinnost vyplývá pro Pozemkový fond ze zákona, kdy jako jediný zakladatel je povinen vložit do a.s. majetek ve výši zapsaného základního jmění společnosti.

Předpokládané náklady:

Přímé náklady, spojené s realizací priv. projektů 36 000 tis. Kč
Úhrady do výše zapsaného zákl.jmění a.s. 95 000 tis. Kč
Náklady celkem131 000 tis. Kč

7. Náklady, spojené s vydáváním náhrad

Skutečnost 1994 11 968 tis. Kč
Rozpočet 1995 40 000 tis. Kč

Pozemkový fond v tomto případě hradí

a) oceňování nemovitostí, převáděných podle § 17 odst.3 písm.a) zákona o půdě k uspokojení nároků oprávněných osob na náhrady a podle § 11 odst.2 téhož zákona k uspokojení nároků oprávněných osob na bezúplatný převod jiných pozemků ve vlastnictví státu

b) nezbytné oddělovací geometrické plány a vytýčení pozemků v těch případech, kdy pozemkový úřad stanoví (§ 8 odst.4 zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech), že pozemek ve vlastnictví státu se pozemek převádí bez pozemkových úprav. Po stanovení objemu finančních prostředků byl použit Vzorový nabídkový ceník pro oceňování geodetických a kartografických prací Českého svazu geodetů a kartografů (Praha 1994).

8. Finanční náhrady dle § 18 a

Skutečnost 199422 880 tis. Kč
Rozpočet 199580 000 tis. Kč

V roce 1994 poskytoval PF ČR podle § 18 a zákona o půdě finanční náhrady ve výši 10 000,- Kč oprávněné osobě v případech, kdy povinnou osobou byla obec nebo okresní úřad. V roce 1995 bude tyto finanční náhrady poskytovat také oprávněným osobám tam, kde je povinnou osobou státní podnik nebo právnická osoby, jejímž zakladatelem je stát v tom případě, kdy před privatizací nebo likvidací této právnické osoby nebyly tyto nároky vypořádány. Předpokládaný náklad 80 mil.Kč vychází z počtu očekávaných případů (cca 8000).

9. Náklady spojené s vymáháním pohledávek a správou majetku Fondu

V roce 1994 nerealizováno

Rozpočet 1995 80 000 tis.Kč

Odhadnutý předpoklad - 80 mil.Kč - vzhledem k zahájení činnosti "střediska majetku", pověřeného vymáháním pohledávek Pozemkového Fondu. Odhad vychází ze současného stavu počtu dlužníků (cca 8000 případů á 1250,-/případ) - 10 mil.Kč. Dalších 70 mil.Kč předpokládá náklad na správu majetku ve vlastnictví Fondu, který na Fond přešel v důsledku odstoupení od kupních smluv nabyvateli z privatizace (0,6% z 11,7 mld.Kč majetku již zprivatizovaného).

10. Náklady na úhradu nákladů restitučních a privatizačních soudních sporů

které je povinen hradit Fond, případně úhrady souvisejících škod, způsobených Fondem, včetně soudních sporů o majetek státu ve správě státu.

Předpokládaných 90 000 tis.Kč vychází z předpokladu 10% případů z celkové hodnoty 18 mld.Kč majetku (1,8 mld. Kč majetku) a 5% soudních poplatků a zastoupení u sporů.

11. Provozní a investiční náklady instituce PF ČR

Konstrukce a komentář je uveden samostatně.

Provozní a investiční náklady Pozemkového fondu ČR - 1995.

Ukazatelúčet tis. KčKomentář
Spotřeba materiálu a paliv
300,301
7 155,- Výpočet jednotlivých položek vychází ze skutečnosti roku 1994 na jednoho pracovníka PF. Konstrukce rozpočtu je patrna z p mocné tabulky výpočtu s ohledem na nárůst pracovníků,koefici entu nárůstu nákladů a % předpokládaného nárůstu cen a služeb
Spotřeba energie
311
1 572,-
Výkony spojů
318
4 034,-
Ostatní výkony mater.povahy
315,319
5 043,- - v této položce je kromě částky 1 543 tis.KČ (viz pomocná ta bulka) započtena částka 3 500 tis.Kč - viz komentář k provozním nákladům u pomocné tabulky str.13.
Odpisy předmětů post.spotřeby
324
6 707,-
Služby nemater. povahy
361
14 664,-
Opravy a udržování
313
2 242,-
Reserva 4 142,-
Materiálové náklady a sl.nemat.povahy 45 559 tis.Kč
Mzdové náklady351 84 323,-Skutečnost 1994 činí 127 069,-Kč/pracovníka (10 589,-/měs).
Ostatní osobní náklady 3591 420,-OON - odměny členů presidia, dozorčí rady a expertní činnost jiných osob),
Mzdové a ostatní osobní náklady 85 743 tis. Kč
Sociální fond 379 1 686,-2,0 % z mzdového fondu
Sociál.a zdravotní pojištění 37430 224,-35,25% z mezd a OON
Ostatní finanční náklady  684,-
Provozní náklady celkem  163 896 tis. Kč
Investiční náklady celkem 05014 350 tis. Kč -vybudování lokálních počítač.sítí 350 tis. Kč
-vybavení střediska majetku PC 600 tis. Kč
-vybudování archivu PF 1 000 tis. Kč
-nákup PC pro úz.pracoviště 2 000 tis.Kč
-nákup softwaru 500 tis.Kč
-vybavení střediska majetku (kanc.) 500 tis.Kč
-náklady na rozšíření pracovišť (72 prac. x 75 tis.Kč) 5 400 tis.Kč
-přemístění sekce ekonomiky 1 000 tis.Kč
-obnova tech.vybavení (30x1000 tis.Kč) 3000 tis.Kč
PROVOZ a invest. náklady celkem  178 246 tis.Kč

Komentář k investičním nákladům:

Dokompletace inform.systému - 3,5 mil.Kč - nárůstem objemu informací na úseku privatizace (6 000 záznamů), nájmů (30 000 záznamů), restitucí (15 000 záznamů), nemovitostí (50 000 záznamů), právní agendy (10 000 záznamů) a především k zabezpečení činnosti PF si stávající stav vynucuje propojení souvisejících dat a jejich efektivní správu, Provedená analýza jednoznačně určila další cestu převedení dat do SQL serveru a aplikace převést na architekturu klient/server v operačním systému Windows NT. Za tímto účelem byla vypsána obchodní veřejná soutěž, která byla ukončena dne 2.2.1995. Vítěz soutěže kvantifikuje náklady ve výši 3,5 mil.Kč, které jsou uvedeny v rozpočtu.
  
Náklady na rozšíření pracovišť - 5,4 mil.Kč rozšíření základního vybavení pracovišť (75 tis.Kč/pracoviště) v souvislosti s nárůstem pracovníků a dále s ohledem dovybavení pracovišť, kde je PF v nájmu včetně vybavení (cca 30 pracovišť).
  
Obnova technického vybavení - 3 mil. Kč - postupná obnova autoparku, kdy byly v minulých letech z úsporných důvodů zakoupeny auta v průměrné ceně 56 tis.Kč. Rozpočet předpokládá obnovu u nákladově nerentabilních aut (30 x 100 tis.Kč)

VÝPOČET PROVOZNÍCH NÁKLADŮ - pomocná tabulka
UkazatelSkuteč. 1994

v Kč

Nákl.1994

v Kč/prac

Nárůst

pracov.

Nárůst

nákl.(koef)

Náklady

celkem

%nárůst

cen,služeb

Celkem 1995

v tis. Kč

Spotřeba mat.a paliv 5 941 415,- 14 695,-1550,3 6 624 734,-87 155,-
Spotřeba energie 1 351958,- 3 338,-1550,2 1 455 436,-81 572,-
Výkony spojů 3 164 463,- 7 813,-1550,4 3 769 970,-74 034,-
Ost.výkony mat.pov. 1 199 610,- 2 962,-1550,5 1 429 165,-71 543,-
   -    3 500,- (x)
Odpisy PPS5 261 375,- 12 991,-1550,5 6 268 177,-76 707,-
Služby nemat.pov. 11 396 698,- 28 140,-1550,5 13 577 548,-814 664,-
Opravy a udržování 1 726 509,-4 263,-155 0,52 056 891,-9 2 242,-
Reserva     10 4142,-
Materiálové náklady       45 559 tis.Kč
Mzdové náklady 51 462 961,- 127 069,-   18,584 323,-
Ostatní osobní náklady. 705 942,- funkč      770,-
 517 195,- ost.     650,-
Mzdové a OO náklady       85 743 tis. Kč
Sociální fond (FKSP)     2%1 686,-
Sociál. a zdrav.pojištění      35,25%30 224,-
Ostatní finanční náklady 494 711,-1 223,-155 1,-684 276,- 684,-
PROVOZNÍ NÁKLADY CELKEM 163 896 tis. Kč

Zdůvodnění počtu zaměstnanců PF ČR pro rok 1995

V roce 1995 bude činnost PF ČR kulminovat ve všech hlavních směrech činnosti

Na úseku správy nemovitostí

PF ČR pronajímá přibližně 800 000 ha zemědělské půdy a za 18 mld. ostatního nemovitého majetku. Za tímto účelem je uzavřeno 30 000 nájemních smluv. Na tomto úseku dochází k permanentním změnám jak ve vztahu k privatizaci, kdy končí některé nájemní smlouvy, tak ve vztahu k restitucím, kdy je ukončován nájemní vztah v případech, kdy nabývá účinnosti rozhodnutí pozemkových úřadů o vydání nemovitostí oprávněným osobám.

V souvislosti s ukončením činnosti státních statků, se předpokládá, že do přímé správy Pozemkového fondu ČR přejde 19 tisíc objektů v celkové hodnotě 8,8 mld. Kč nezahrnutých do privatizačních projektů..

Z tohoto majetku představuje bytový fond 4 272 bytových jednotek v hodnotě 3,2 mld. Kč. Navíc 3 240 objektů jsou tzv. " černé stavby " v hodnotě 1 mld. Kč.

Převzatý nemovitý majetek bude PF ČR vydávat restituentům jako náhrady podle § 17 odst. 3 a/ nebo jej bude privatizovat formou veřejných soutěží případně dražeb.

Na úseku vydávání náhrad a náhradních pozemků

PF ČR poskytuje náhrady oprávněným osobám formou nemovitostí, které spravuje na základě § 17 odst. 3 a/ zákona o půdě, který tuto činnost Pozemkového fondu umožňuje a na základě § 18 a/ v případě, kdy náhrady nebyly vypořádány povinnou osobou (možnost) a za obce a OÚ (povinnost).

V souvislosti s ukončováním činnosti státních statků začne Pozemkový fond přejímat nevypořádané nároky oprávněných osob a bude s nimi dohodovat způsob jejich vypořádání. Oproti roku 1993, kdy bylo poskytnuto za 0,768 mld. Kč náhrad, v roce 1994 bylo poskytnuto za 1,78 mld. Kč nemovitostí a tento trend bude vzhledem k potřebě vykrýt restituční nároky narůstat.

Vydávání náhradních pozemků dosud neprobíhá v plné šíři, ale v roce 1995 s ukončováním procesu přímých restitucí v jednotlivých katastrech, bude mít i tato činnost stoupající trend.

Na úseku privatizace

Na PF ČR bylo k 31.12.1994 -předáno 3 635 PJ (privatizovaných jednotek)
 - zprivatizováno 1 799 PJ
 - zbývá předat asi 1 500 PJ
z toho vyplývá nezbytnost zprivatizovat v roce 1995 přibližně 3 300 PJ.

Lze předpokládat, že některé PJ budou privatizovány znovu formou veřejných soutěží a kromě toho bude docházet k soudním sporům při neochotě nabyvatele uzavřít kupní (převodní) smlouvu nebo odstoupit od privatizačního projektu. V případě, kdy nabyvatelé odstoupí od již uzavřené smlouvy, stane se veškerý zprivatizovaný majetek majetkem pozemkového Fondu, který musí zajistit jeho řádnou správu - nemovitostí i movitostí - a musí ho znovu zprivatizovat.

Z toho vyplývá že uzavřením příslušných kupních (převodních) smluv či vydražením, nekončí činnost na úseku privatizace, ale bude pokračovat.

VV PF ČR navrhuje s ohledem na vrcholící činnost v procesu poskytování náhrad, privatizace a přebírání nemovitostí končících státních statků zvýšení průměrného počtu pracovníků z 405 v roce 1994 na 560 v roce 1995 to je z výchozího stavu 474 zaměstnanců k 1. i.1995 na konečný stav 600 zaměstnanců k 31.12.1995.

Toto opatření je dočasné. PF ČR bude uzavírat pracovní smlouvy na dobu určitou s tím. že v případě potřeby sníží stav pracovníků k 1.1.1996 na výchozí stav roku 1995. to je 474 pracovníky.

K řešení činnosti PF ČR formou zakázek bude docházet u dražeb, spravovaných nemovitostí statků a při vymáhání pohledávek PF ČR vůči dlužníkům, popř. u soudních sporů.

Ostatní činnosti lze těžko zadávat formou zakázek a kromě toho je tento způsob činnosti dražší dvojnásobně. Náklady na jednu hodinu zaměstnance PF jsou 114 Kč, zatímco náklady na jednu hodinu komerční firmy jsou 250 - 350 Kč.

USNESENÍ

Dozorčí rady

Pozemkového fondu

České republiky

z 34. mimořádného zasedání DR PF ČR, ze dne 28. února 1995

Přítomni: předseda DR J. Kelnar, místopředseda ing. J. Stibic, ing. P. Dlouhý

Omluveni: ing. J. Meier, posl. íng. J. Litomiský.,

l. Dozorčí rada.

bere na vědomí

předložený návrh rozpočtu na rok 1995

 Za Dozorčí radu PF ČR:
 Předseda Dozorčí rady:
 Kelnar Jaroslav


MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc.
 V Praze dne 27. března 1995
 Č.j. 195/16 742/1995

Vážený pane místopředsedo vlády,

obdržel jsem od Vás v rámci připomínkového řízení následující materiály:

1. Výroční zprávu o činnosti Pozemkového fondu ČR a účetní závěrku PF ČR za rok 1994,

2. Návrh rozpočtu PF ČR na rok 1995.

Připomínky k výše uvedeným materiálům zasílám v příloze.

S pozdravem

 Ivan Kočárník

Příloha

Vážený pan

Ing. Josef Lux

místopředseda vlády a

ministr zemědělství České republiky

Praha

K návrhu rozpočtu

1. Vzhledem k výraznému nárůstu předpokládaných výdajů v roce 1995 v souvislosti se správou majetku (ve srovnání s rokem 1994) o 769 %;tj.více jak 1 mld Kč, se jeví jako velmi aktuální urychlení procesu privatizace a tím zabránění omezení růstu veřejných výdajů.

2. Předpokládá se,že vytvořená reserva u provozních nákladů pro rok 1995 ve výši 4 142 tis.Kč bude použita zcela mimořádně a to jen se souhlasem prezídia PF ČR (po důkladné analýze,kdy nebude možné přijmout některá úsporná opatření ).

3. V navrhovaném objemu mzdových nákladů je promítnut nárůst počtu pracovníků o 155 (tj.navýšení o 38.3% a oproti roku 1994) bez dostatečného zdůvodnění. zároveň nebyl dosud předložen podrobný podklad o rozpisu mezd v organizační struktuře (přehled o zařazení zaměstnanců do tarifních tříd a členění mzdových nákladů podle jednotlivých složek platu).Podle těchto podrobných podkladů ministerstvo financí stanoví jednotlivým resortům závazně objem mzdových prostředků pro rozpočtové organizace se zachováním relací mezi ústředními orgány mezi ústředně řízenými orgány a organizacemi státní správy a mezi ost.rozpočtovými organizacemi.Průměrný měsíční plat v současném návrhu ve výši 12 548 Kč je vyšší oproti původně navrhovanému prům.platu 11 489 Kč a představuje nárůst 18.5% (proti průměrnému platu roku 1994). V navrhovaném objemu ostatních osobních nákladů ve výši 1 420 tis.Kč je promítnut proti skutečnosti roku 1994 nárůst o 197 tis Kč,ti.16.1 %.Rovněž tento nárůst požaduji. zdůvodnit.

Nárůst mzdových prostředků v celé rozpočtové a příspěvkové sféře ve státním rozpočtu v roce 1995 činí 8.4 %,včetně platové úpravy k 1.4.1994 max. 12 %.

4.Požaduji bližší vysvětlení struktury položky č.7 "Ostatní výnosy",která je souhrnem několika titulů v celkovém objemu 148 mil.Kč.

KOMENTÁŘ

ke stanovisku ministerstva financí

K návrhu rozpočtu PF pro rok 1995

Bod 3. Nárůst pracovníků, rozpis mezd

Nárůst pracovníků je dostatečně zdůvodněn v komentáři návrhu rozpočtu.

Potřeba uvedeného nárůstu pracovníků byla podrobně diskutována prezidiem Pozemkového fondu ČR a odráží kulminaci všech hlavních směrů činnosti Pozemkového fondu ČR v roce 1995. Nárůst počtu pracovníků je podrobně zdůvodněn na straně 14 a 15 návrhu rozpočtu.

Na úseku správy nemovitostí je předpoklad, že do přímé správy Pozemkového fondu přejde asi 19 tisíc objektů v hodnotě 8,8 mld. Kč nezahrnutých do privatizačních projektů. Na úseku vydávání náhradních pozemků se činnost Pozemkového fondu rozšíří o vypořádání nároků oprávněných osob za. státní statky a dojde také v plné šíři k vydávání náhradních pozemků. Na úseku privatizace zbývá v roce 1995 zprivatizovat přibližně 3 300 privatizovaných jednotek. Toto opatření je dočasné a Pozemkový fond ČR bude uzavírat pracovní smlouvy na dobu určitou s tím, že v případě potřeby sníží stav pracovníků k 1. 1. 1996 na výchozí stav roku 1995, tj. na 474 pracovníky.

K rozpisu mezd je nutno uvést, že Pozemkový fond ČR není rozpočtovou organizací s povinností požadovaných rozkladů. Pozemkový fond je srovnatelný s Fondem národního majetku, který tento rozklad rovněž nepředkládá. Při porovnání mzdových prostředků Pozemkového fondu s Fondem národního majetku dodržuje Pozemkový fond trend nárůstu těchto prostředků v mezích platné mzdové regulace. Požadovaný rozklad může Pozemkový fond na základě rozhodnutí prezídia Pozemkového fondu zakomponovat do návrhu rozpočtu pro rok 1996.

Bod 4. Ostatní výnosy

Rozklad:148 mil.Kč z toho45 mil. Kč - úroky z termínovaných vkladů
   100 mil. Kč - splátky úvěrů
   3 mil. Kč - ostatní (např. prodeje ZP apod.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP