Předkládá se: | Obsah: |
Na základě zákona č. 569/ 1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky | I. Usnesení vlády ČR |
II. Stanovisko vlády ČR | |
III. Důvodová zpráva | |
IV. Návrh rozpočtu | |
V. Usnesení Dozorčí rady k návrhu rozpočtu | |
VI. Stanovisko ministerstva financí | |
VII. Komentář ke stanovisku ministerstva financí ČR |
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
Zpracoval:
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády
ministr zemědělství ČR a
předseda prezidia
Pozemkového fondu ČR
V Praze dne 27. dubna 1995
o projednání návrhu rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky pro rok 1995
Vláda
I. schvaluje stanovisko k návrhu rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky pro rok
1995 uvedené v příloze to usnesení;
II. pověřuje
1. předsedu vlády předložit stanovisko
uvedené v tohoto usnesení a návrh rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky předsedovi
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky,
2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství
a předsedu prezídia Pozemkového fondu České
republiky odůvodnit stanovisko uvedené v bodě
I tohoto usnesení při projednávání
návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky pro rok 1995 v orgánech Parlamentu České
republiky.
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a
ministr zemědělství a
předseda prezídia Pozemkového
fondu České republiky
Předseda vlády | |
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., |
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 19. dubna 1995 č. 229 |
Prezídium Pozemkového fondu České
republiky předložilo vládě podle §
6 zákona České národní rady
č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, návrh rozpočtu Pozemkového fondu
České republiky na rok 1995.
Vláda projednala návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky na rok 1995 na své
schůzi dne 19. dubna 1995 a doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
jeho schválení.
Důvodová zpráva
V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb.
o Pozemkovém fondu České republiky předkládá
prezídium Pozemkového fondu České
republiky vládě České republiky k
projednání návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky na rok 1995. Návrh
byl projednán v dozorčí radě Pozemkového
fondu ČR a byl připomínkován ministerstvem
financí ČR
Rozpočet předpokládá přibližně
vyrovnané příjmy a výdaje, vyplývající
z privatizace zemědělského majetku v roce
1995. Pro rok 1995 se nepředpokládá příjem
od Fondu národního majetku podle § 18, odst.
2, písm. b), bod 6 zákona č. 171/191 Sb.,
o Fondu národního majetku v platném znění.
Naopak byla FNM počátkem roku 1995 v rámci
účetního vypořádání
vrácena zápůjčka 500 mil. Kč,
což ovlivňuje celkovou bilanci tak, že výdaje
přesahují příjmy o 371,2 mil. Kč
a finanční stav z 2 362 mil. Kč k 1.1.1995
se změní k 31. 12. 1995 na předpokládaných
1 490,8 mil. Kč.
AKTIVA | 1995 | Rozpočet 1994 | Skutečnost 1994 |
Přenos aktiv fin.prostředků k 1.1.1995 | 2 362 mil. Kč | 1 260 mil. Kč | 1 260 mil. Kč |
z toho zápůjčka od FNM (1994) | 500 mil. Kč | ||
PŘÍJMY | |||
1. Výnosy z privatizace | 860 mil. Kč | 3 035 mil. Kč | 854,9 mil. Kč |
2. Výnosy z pronájmů majetku státu | 200 mil. Kč | 350 mil. Kč | 317,1 mil. Kč |
3. Výnosy z převodů nemovitostí státu (§17,odst.3 | 135 mil. Kč | 255 mil. Kč | 13,5 mil. Kč |
zák. č. 195/94 Sb.) | |||
4. Ostatní výnosy | 148 mil. Kč | - | 1 246,2 mil. Kč (1) |
Příjmy celkem | 1 343 mil. Kč | ||
AKTIVA celkem | 3 705 mil. Kč | 4 900 mil. Kč | 3 691,7 mil. Kč |
(1) v této položce jsou promítnuty splátky úvěrů, ručených PF a zápůjčka od FNM (vypořádána v lednu 1995)
PASIVA | |||
VÝDAJE PF ČR | |||
1.Náklady, spojené se správou majetku státu určeného k privatizaci | 300 mil. Kč | Rozpočet výdajů 1994 | 7 295 mil. Kč v jiném |
členění včetně | 4 000 mil. Kč určeném | ||
na úhradu závazků, spojených s restitucemi (ne čerpáno) | |||
2. Náklady spojené s výkonem správy majetku státu určeného k restituci a ostatního majetku státu (církevního a pod.) | 500 mil. Kč | Skutečnost výdajů v roce 1994 v jiném členění | 1 328,8 mil. Kč |
3.Náklady, spojené s výkonem správy nemovitostí v užívání organizací mimo rezort zemědělství | 100 mil. Kč | ||
4.Náklady za trvalé porosty | 100 mil. Kč | ||
5.Náklady na údržbu HMZ | 115 mil. Kč | ||
6.Náklady spojené s privatizací k úhradě nákladů spojených s projednáváním a realizací priv.projektů | 131 mil. Kč | ||
7.Náklady, spojené s vydáváním náhrad | 40 mil. Kč | ||
8.Finanční náhrady dle §18 a | 80 mil.Kč | ||
9. Náklady, spojené s vymáháním pohledávek a správou majetku ve vlastnictví fondu | 80 mil.Kč | ||
10. Náklady na úhradu nákladů restitučních a privatizačních soudních sporů, které je povinen hradit fond, úhrady souvisejících škod způsobených Fondem, vč.sporů o majetek státu - | 90 mil.Kč | ||
11. Provozní a investiční náklady instituce PF ČR | 178,2 mil.Kč | 140 mil. Kč | 120,5 mil. Kč |
Výdaje celkem | 1 714,2 mil. Kč | 7 295 mil. Kč | 1 328,8 mil. Kč |
Příjmy - výdaje | - 371,2 mil. Kč | ||
Vratka zápůjčky FNM (2.1.1995) | 500 mil. Kč | ||
AKTIVA - PASIVA | + 1 490,8 mil. Kč | - 2 395 mil. Kč | + 2 362 mil. Kč |
Rozdíl roku 1994 způsoben nečerpáním 4 000 mil. Kč na úhradu závazků. |
PŘÍJMY
2. Výnosy z privatizace
Výnos 1994 | 854 947 tis.Kč |
Rozpočet 1995 | 860 000 tis.Kč |
V roce 1995 lze očekávat především
příjmy z realizovaných prodejů v roce
předcházejícím (vzhledem ke splátkovému
režimu). V roce 1994 bylo realizováno 1733 privatizovaných
jednotek, obsažených ve 497 privatizačních
projektech v celkové hodnotě majetku cca 19 mld.
Kč.V této realizaci jsou převážně
příjmy dále neopakovatelné ve splátkovém
režimu (úhrady 100% kupní ceny -např.
VAÚ, STS,ZNZ a pod. -celkem 760 mil.Kč). V roce
1995 bude realizován zbývající objem
majetku (cca 5 mlčí. Kč) obsažený
v cca 2 000 privatizovaných jednotkách, převážně
ve splátkovém režimu na více let. Vzhledem
k předpokladu předání již omezeného
počtu privatizačních projektů, především
na zbývající a většinou neatraktivní
majetek, nelze očekávat výrazný nárůst
příjmů z realizace procesu privatizace v
roce 1995.
Hodnoty majetku z realizovaných privatizovaných
jednotek
Forma privatizace | Hodnota priv.
majetku v tis.Kč | Režim splácení | Očekávaný příjem v tis.Kč | 1995 % |
Přímý prodej | 5 518 000 | zem. prvovýroba | 275 900 | 5 |
2 212 000 | standart.splát.režim | 265 440 | 12 | |
Celkem | 7 730 000 | 541 340 |
Hodnoty majetku z nerealizovatelných privatiz. jednotek
realizace v r.1995
Přímý prodej | 3 323 000 | 166 150 | 5 |
Soutěž | 531 000 | 159 300 | 30 |
Dražba | 1 343 000 | 134 300 | 10 |
Celkem | 5 197 000 | 459 750 |
Předpokládaný celkový příjem z realizace privatizace 1 001 090 tis. Kč
Reálný příjem z realizace privatizace
(po korekci odkladu splátek a % dlužníků)
860 000 tis.Kč
Zdůvodnění zvoleného `% podílu
v příjmech:
Při realizaci přímých prodejů
se splátkovým režimem pro zemědělskou
prvovýrobu byl a bude realizován minimální
počet prodejů s jednorázovou platbou kupní
ceny (do 90 dnů ode dne účinnosti smlouvy)
a to především u majetků s nízkou
účetní hodnotou.
Při standartním splátkovém režimu
(4 letý) se před podpisem smlouvy platí 10%
záloha. Uvedených 12% z hodnoty privatizovaného
majetku bylo použito s ohledem na splátky z dříve
uzavřených kupních smluv. Rovněž
zastoupení těchto plateb je velmi nízké.
Nejvíce uzavřených kupních smluv obsahovalo splátkový režim pro zemědělskou prvovýrobu s více než 5 letým splátkovým režimem a příslušným snížením kupní ceny v souladu s usnesením vlády ČR č. 393 ze dne 13.července 1994. V těchto případech se zaplacená částka před podpisem smlouvy pohybuje právě okolo 5% z předběžné kupní ceny. Obdobně tomu bude v roce 1995 u doposud nerealizovaných kupních smluv.
Většina dražeb již byla nebo bude (velmi reálný předpoklad) realizována ve 3.kole, ve kterém může být vyvolávací cena na úrovni 10% z hodnoty draženého majetku, nebo pouze za závazky (z důvodů neatraktivnosti a minimální tržní ceny majetku, zařazovaného do dražby v privatizačních projektech). Proto byl použit 10% limit pro předpokládané výnosy v roce 1995.
V případě veřejných soutěží je reálný prodej majetku až v dalších kolech, kdy dochází ke snížení vyhlašované ceny (v průměru na 30%).
Do této rozvahy nebyla zahrnuta aktiva z realizace formou akciových společností (zde je většina akcií určena pro kupónovou privatizaci). pro prodej akcií na trhu cenných papírů je určena pouze minimální část a jejich tržní hodnota není prozatím známá, lze však předpokládat výrazné snížení oproti jejich nominální hodnotě.
Příjmová stránka 1 001 090 tis.Kč
je propočtena z hodnot privatizovaného majetku,
určeného k realizaci, které jsou obecně
o cca 10% vyšší, než skutečné
hodnoty majetku, zjištěné při účetní
uzávěrce pře podpisy smluv a vzhledem k velmi
častým žádostem o odklad splátek,
k problémům s pohledávkami po lhůtě
splatnosti atd. lze považovat za reálnou výši
příjmů hranici 860 000 tis.Kč.
3. Výnosy z pronájmů majetku
Výnos z pronájmů - 1994 | 317 100 tis. Kč |
Rozpočet 1995 | 200 000 tis. Kč |
Výnos z pronájmů je tvořen příjmy z pronájmu třech skupin majetku:
a) zemědělská půda
b) budovy a stavby určené k restituci
c) budovy a stavby určené k privatizaci
Ad a) Předpokládá se snížení
výměry pronajatých pozemků na cca
700 tis. ha. Snížení výměry pronajatých
pozemků se projeví pouze u pozemků restitučních.
Pozemky ve vlastnictví státu, které nepodléhají
restituci, zůstanou nadále v pronájmu, vzhledem
k tomu, že půda se dosud neprivatizuje. Předpokládaný
výnos z pronájmu zem. půdy činí
140 mil. Kč.
Ad b) Objem pronajatých budov a staveb, určených
k restituci se sníží na hodnotu cca 6 mld.Kč.
Snížení objemu pronajatých budov a staveb
je vyvoláno vydáváním tohoto majetku
na krytí restitučních nároků
a část tohoto majetku je takového charakteru,
že je nelze pronajmout a naopak je spravován na náklady
Fondu. Předpokládaný výnos činí
40 mil. Kč.
Ad c) Pronajaté budovy a stavby určené k
privatizaci představují hodnotu cca 5 mld. Kč.
Předpokládaný výnos činí
30 mil.Kč.
Nájemcům, kteří jsou současně
původními vlastníky pronajatých nemovitostí
Fond po předložení rozhodnutí o nabytí
vlastnického práva k nemovitostem, které
jsou předmětem nájmu nájemné
vrací (cca 10 mil.Kč - odhad).
4. Výnosy z převodu nemovitostí.
Výnos dle §17, odst.3 zák.č. 195/94 Sb. - 1994 | 13 533 tis. Kč |
Rozpočet 1995 | 135 000 tis. Kč |
a) Výnosy z prodeje spoluvlastnických podílů
- 20 mil. Kč - PF přistupuje k prodeji spoluvlastnických
podílů pouze na základě žádosti
spoluvlastníka, plánovaná částka
je stanovena odhadem. Objem převodů spoluvlastnických
podílů nelze ze strany PF ovlivnil.
b) Výnosy z prodeje pozemků pro naléhavou
investiční výstavbu - 60 mil. Kč -
zákon o půdě umožňuje prodávat
pozemky pro investiční výstavbu jen v naléhavých
případech z hlediska PF jde o stavby ve veřejném
zájmu u stavby, podporující ekonomický
rozvoj území. Prodej pozemků je omezen pouze
pro tyto naléhavé případy. Plánovaný
příjem je stanoven interpolací s ohledem
na skutečnost roku 1994.
c) Doplatky ze směnných smluv - 35 mil. Kč
- příjem je stanoven s ohleclem na skutečnost
roku 1994. Nárůst příjmů ze
směnných smluv je vyvolán uzavřením
směnných smluv v lednu 1995, ze kterých činí
doplatek ve prospěch Fondu 15 mil. Kč. Obecně
je uzavírání směnných smluv
ze strany PF omezeno jen na směny pro zemědělskou
činnost a nezbytnou investiční výstavbu.
d) Výnosy z prodeje pozemků na nabyvatele z priv.projektu,
vyňaté z pův.projektu a nepoužitelné
jako pozemky náhradní (17,odst.3,písm.e)
- 20 mil. Kč - objem převodů je závislý
na zájmu nabyvatelů z privatizačního
projektu o převod pozemků a dále na skutečnost,
zda takový pozemek lze použít jako pozemek
náhradní. Objem převodů nelze ze strany
PF zásadně ovlivnit. Plánovaná částka
je stanovena odhadem.
5. Ostatní výnosy
Skutečnost 1994 | 1 246 200 tis. Kč viz str.1 -odkaz(1) |
Rozpočet 1995 | 148 000 tis. Kč |
V této položce jsou převážně
výnosy z termínovaných vkladů (úroky),
splátky úvěrů a v menší
míře jiné výnosy (např. z prodeje
ZP, DKP a pod.).
VÝDAJE
1,2,3. Náklady, spojené se smlouvou majetku
Skutečnost 1994 | 19 628 tis. Kč |
Rozpočet 1995 | 900 000 tis. Kč |
Výrazný nárůst nákladů,
spojených se správou majetku proti roku 1994 je
dán vyjasněním pojmu "správa
PF ČR". Pod tímto pojmem je zahrnut i výkon
hospodářské správy, což přináší
výrazně vyšší nároky na
úhradu nákladů. Tato skutečnost je
potvrzena rozhodnutím presidia Pozemkového fondu
ze dne 2. 8. 1994, kterým schvaluje zásady pro poskytování
prostředků na úhradu nákladů,
spojených s výkonem správy. Provádění
běžné údržby je povinností
nájemce, Pozemkový fond hradí opravy nad
rámec běžné údržby, havárie,
demolice a pod. Plánovaný objem je proto vyšší,
než činí průměrná hodnota
odpisů, která je uvedena pouze pro srovnání.
4. Náklady za trvalé porosty
V roce 1994 nebylo realizováno
V případech, kdy je ukončen nájem
pozemků ve správě PF s trvalými porosty
chmelnice, vinice, ovocné sady) přechází
trvalé porosty do vlastnictví vlastníka pozemku,
tedy státu a do správy Pozemkového fondu.
Je-li trvalý porost založen nestátním
subjektem, uhradí Pozemkový fond zřizovateli
trvalého porostu jeho hodnotu dle znaleckého posudku
ke dni ukončení nájmu. Částka
je stanovena odhadem.
5. Náklady na údržbu HMZ
Skutečnost 1994 | 109 mil. Kč |
Rozpočet 1995 | 115 mil. Kč |
Náklady na údržbu hlavních melioračních
zařízení hradí ze svých příjmů
Pozemkový fond na základě ustanovení
§ 14 odst.5 zákona o půdě v platném
znění. K nevyčerpání plánovaných
prostředků v roce 1994 došlo z důvodů
neuvolnění přístupu HMZ uživateli
přilehlých zemědělských pozemků.
6. Náklady spojené s privatizací
Rozpočet 1995 | 131 000 tis. Kč |
V celkových nákladech Fondu v oblasti privatizace, navrhovaných ve výši 36 mil. Kč se nejvíce promítnou náklady, spojené s realizací privatizačních projektů - realizace dražeb a veřejných soutěží a realizací prodejů předem určeným nabyvatelům.
V roce 1995 se přepokládá realizace minimálně
700 dražeb. Náklady na dražební den se
pohybují okolo 5000 Kč. Většina realizovaných
dražeb se uskutečnila až ve 3.kole. Lze tedy
předpokládat ještě realizaci cca 2000
dražeb. V jednom dražebním dnu proběhnou
v průměru 3-4 dražby a tak jen tyto nezbytné
náklady odhadujeme na více než 2 mil.Kč.
K této položce je nutno připočítat
cenu zveřejňovaných inzerátů
pro veřejnou soutěž a veřejnou dražbu
(okolo 20 000 Kč/inzerát), náklady na účast
notáře v některých případech,
náklady spojené s registrací smluv na katastrálních
úřadech, poštovné, doprava, spoje, režijní
náklady a další menší položky.
Celkově odhadovaná částka je 19 mil.
Kč.
Celková výše nákladů, spojená s realizací přímých prodejů minimálně 2000) je odhadovaná na 17 mil. Kč. Na této položce se největší měrou podílí náklady spojené s registrací smluv na katastrálních úřadech, poštovné, doprava, spoje, režie atd.
Částka 95 000 tis. Kč je počítána
na úhrady základního jmění
akciových společností na základě
rozhodnutí o privatizaci v případech, kdy
došlo ke vložení majetku do a.s., který
nemohl být předmětem privatizace. Tato povinnost
vyplývá pro Pozemkový fond ze zákona,
kdy jako jediný zakladatel je povinen vložit do a.s.
majetek ve výši zapsaného základního
jmění společnosti.
Předpokládané náklady:
Přímé náklady, spojené s realizací priv. projektů | 36 000 tis. Kč |
Úhrady do výše zapsaného zákl.jmění a.s. | 95 000 tis. Kč |
Náklady celkem | 131 000 tis. Kč |
7. Náklady, spojené s vydáváním
náhrad
Skutečnost 1994 | 11 968 tis. Kč |
Rozpočet 1995 | 40 000 tis. Kč |
Pozemkový fond v tomto případě hradí
a) oceňování nemovitostí, převáděných podle § 17 odst.3 písm.a) zákona o půdě k uspokojení nároků oprávněných osob na náhrady a podle § 11 odst.2 téhož zákona k uspokojení nároků oprávněných osob na bezúplatný převod jiných pozemků ve vlastnictví státu
b) nezbytné oddělovací geometrické
plány a vytýčení pozemků v
těch případech, kdy pozemkový úřad
stanoví (§ 8 odst.4 zákona o pozemkových
úpravách a pozemkových úřadech),
že pozemek ve vlastnictví státu se pozemek
převádí bez pozemkových úprav.
Po stanovení objemu finančních prostředků
byl použit Vzorový nabídkový ceník
pro oceňování geodetických a kartografických
prací Českého svazu geodetů a kartografů
(Praha 1994).
8. Finanční náhrady dle § 18 a
Skutečnost 1994 | 22 880 tis. Kč |
Rozpočet 1995 | 80 000 tis. Kč |
V roce 1994 poskytoval PF ČR podle § 18 a zákona
o půdě finanční náhrady ve
výši 10 000,- Kč oprávněné
osobě v případech, kdy povinnou osobou byla
obec nebo okresní úřad. V roce 1995 bude
tyto finanční náhrady poskytovat také
oprávněným osobám tam, kde je povinnou
osobou státní podnik nebo právnická
osoby, jejímž zakladatelem je stát v tom případě,
kdy před privatizací nebo likvidací této
právnické osoby nebyly tyto nároky vypořádány.
Předpokládaný náklad 80 mil.Kč
vychází z počtu očekávaných
případů (cca 8000).
9. Náklady spojené s vymáháním
pohledávek a správou majetku Fondu
V roce 1994 nerealizováno
Rozpočet 1995 | 80 000 tis.Kč |
Odhadnutý předpoklad - 80 mil.Kč - vzhledem
k zahájení činnosti "střediska
majetku", pověřeného vymáháním
pohledávek Pozemkového Fondu. Odhad vychází
ze současného stavu počtu dlužníků
(cca 8000 případů á 1250,-/případ)
- 10 mil.Kč. Dalších 70 mil.Kč předpokládá
náklad na správu majetku ve vlastnictví Fondu,
který na Fond přešel v důsledku odstoupení
od kupních smluv nabyvateli z privatizace (0,6% z 11,7
mld.Kč majetku již zprivatizovaného).
10. Náklady na úhradu nákladů restitučních a privatizačních soudních sporů
které je povinen hradit Fond, případně
úhrady souvisejících škod, způsobených
Fondem, včetně soudních sporů o majetek
státu ve správě státu.
Předpokládaných 90 000 tis.Kč vychází
z předpokladu 10% případů z celkové
hodnoty 18 mld.Kč majetku (1,8 mld. Kč majetku)
a 5% soudních poplatků a zastoupení u sporů.
11. Provozní a investiční náklady
instituce PF ČR
Konstrukce a komentář je uveden samostatně.
Provozní a investiční náklady Pozemkového
fondu ČR - 1995.
Ukazatel | účet | tis. Kč | Komentář | |
Spotřeba materiálu a paliv | 7 155,- | Výpočet jednotlivých položek vychází ze skutečnosti roku 1994 na jednoho pracovníka PF. Konstrukce rozpočtu je patrna z p mocné tabulky výpočtu s ohledem na nárůst pracovníků,koefici entu nárůstu nákladů a % předpokládaného nárůstu cen a služeb | ||
Spotřeba energie | 1 572,- | |||
Výkony spojů | 4 034,- | |||
Ostatní výkony mater.povahy | 5 043,- | - v této položce je kromě částky 1 543 tis.KČ (viz pomocná ta bulka) započtena částka 3 500 tis.Kč - viz komentář k provozním nákladům u pomocné tabulky str.13. | ||
Odpisy předmětů post.spotřeby | 6 707,- | |||
Služby nemater. povahy | 14 664,- | |||
Opravy a udržování | 2 242,- | |||
Reserva | 4 142,- | |||
Materiálové náklady a sl.nemat.povahy | 45 559 tis.Kč | |||
Mzdové náklady | 351 | 84 323,- | Skutečnost 1994 činí 127 069,-Kč/pracovníka (10 589,-/měs). | |
Ostatní osobní náklady | 359 | 1 420,- | OON - odměny členů presidia, dozorčí rady a expertní činnost jiných osob), | |
Mzdové a ostatní osobní náklady | 85 743 tis. Kč | |||
Sociální fond | 379 | 1 686,- | 2,0 % z mzdového fondu | |
Sociál.a zdravotní pojištění | 374 | 30 224,- | 35,25% z mezd a OON | |
Ostatní finanční náklady | 684,- | |||
Provozní náklady celkem | 163 896 tis. Kč | |||
Investiční náklady celkem | 050 | 14 350 tis. Kč | -vybudování lokálních počítač.sítí | 350 tis. Kč |
-vybavení střediska majetku PC | 600 tis. Kč | |||
-vybudování archivu PF | 1 000 tis. Kč | |||
-nákup PC pro úz.pracoviště | 2 000 tis.Kč | |||
-nákup softwaru | 500 tis.Kč | |||
-vybavení střediska majetku (kanc.) | 500 tis.Kč | |||
-náklady na rozšíření pracovišť (72 prac. x 75 tis.Kč) | 5 400 tis.Kč | |||
-přemístění sekce ekonomiky | 1 000 tis.Kč | |||
-obnova tech.vybavení (30x1000 tis.Kč) | 3000 tis.Kč | |||
PROVOZ a invest. náklady celkem | 178 246 tis.Kč |
Komentář k investičním nákladům:
Dokompletace inform.systému | - 3,5 mil.Kč - nárůstem objemu informací na úseku privatizace (6 000 záznamů), nájmů (30 000 záznamů), restitucí (15 000 záznamů), nemovitostí (50 000 záznamů), právní agendy (10 000 záznamů) a především k zabezpečení činnosti PF si stávající stav vynucuje propojení souvisejících dat a jejich efektivní správu, Provedená analýza jednoznačně určila další cestu převedení dat do SQL serveru a aplikace převést na architekturu klient/server v operačním systému Windows NT. Za tímto účelem byla vypsána obchodní veřejná soutěž, která byla ukončena dne 2.2.1995. Vítěz soutěže kvantifikuje náklady ve výši 3,5 mil.Kč, které jsou uvedeny v rozpočtu. |
Náklady na rozšíření pracovišť | - 5,4 mil.Kč rozšíření základního vybavení pracovišť (75 tis.Kč/pracoviště) v souvislosti s nárůstem pracovníků a dále s ohledem dovybavení pracovišť, kde je PF v nájmu včetně vybavení (cca 30 pracovišť). |
Obnova technického vybavení | - 3 mil. Kč - postupná obnova autoparku, kdy byly v minulých letech z úsporných důvodů zakoupeny auta v průměrné ceně 56 tis.Kč. Rozpočet předpokládá obnovu u nákladově nerentabilních aut (30 x 100 tis.Kč) |
Ukazatel | Skuteč. 1994
v Kč | Nákl.1994
v Kč/prac | Nárůst
pracov. | Nárůst
nákl.(koef) | Náklady
celkem |
%nárůst
cen,služeb | Celkem 1995
v tis. Kč |
Spotřeba mat.a paliv | 5 941 415,- | 14 695,- | 155 | 0,3 | 6 624 734,- | 8 | 7 155,- |
Spotřeba energie | 1 351958,- | 3 338,- | 155 | 0,2 | 1 455 436,- | 8 | 1 572,- |
Výkony spojů | 3 164 463,- | 7 813,- | 155 | 0,4 | 3 769 970,- | 7 | 4 034,- |
Ost.výkony mat.pov. | 1 199 610,- | 2 962,- | 155 | 0,5 | 1 429 165,- | 7 | 1 543,- |
- | 3 500,- (x) | ||||||
Odpisy PPS | 5 261 375,- | 12 991,- | 155 | 0,5 | 6 268 177,- | 7 | 6 707,- |
Služby nemat.pov. | 11 396 698,- | 28 140,- | 155 | 0,5 | 13 577 548,- | 8 | 14 664,- |
Opravy a udržování | 1 726 509,- | 4 263,- | 155 | 0,5 | 2 056 891,- | 9 | 2 242,- |
Reserva | 10 | 4142,- | |||||
Materiálové náklady | 45 559 tis.Kč | ||||||
Mzdové náklady | 51 462 961,- | 127 069,- | 18,5 | 84 323,- | |||
Ostatní osobní náklady. | 705 942,- funkč | 770,- | |||||
517 195,- ost. | 650,- | ||||||
Mzdové a OO náklady | 85 743 tis. Kč | ||||||
Sociální fond (FKSP) | 2% | 1 686,- | |||||
Sociál. a zdrav.pojištění | 35,25% | 30 224,- | |||||
Ostatní finanční náklady | 494 711,- | 1 223,- | 155 | 1,- | 684 276,- | 684,- | |
PROVOZNÍ NÁKLADY CELKEM | 163 896 tis. Kč |
V roce 1995 bude činnost PF ČR kulminovat ve všech
hlavních směrech činnosti
Na úseku správy nemovitostí
PF ČR pronajímá přibližně 800 000 ha zemědělské půdy a za 18 mld. ostatního nemovitého majetku. Za tímto účelem je uzavřeno 30 000 nájemních smluv. Na tomto úseku dochází k permanentním změnám jak ve vztahu k privatizaci, kdy končí některé nájemní smlouvy, tak ve vztahu k restitucím, kdy je ukončován nájemní vztah v případech, kdy nabývá účinnosti rozhodnutí pozemkových úřadů o vydání nemovitostí oprávněným osobám.
V souvislosti s ukončením činnosti státních statků, se předpokládá, že do přímé správy Pozemkového fondu ČR přejde 19 tisíc objektů v celkové hodnotě 8,8 mld. Kč nezahrnutých do privatizačních projektů..
Z tohoto majetku představuje bytový fond 4 272 bytových jednotek v hodnotě 3,2 mld. Kč. Navíc 3 240 objektů jsou tzv. " černé stavby " v hodnotě 1 mld. Kč.
Převzatý nemovitý majetek bude PF ČR
vydávat restituentům jako náhrady podle §
17 odst. 3 a/ nebo jej bude privatizovat formou veřejných
soutěží případně dražeb.
Na úseku vydávání náhrad a náhradních pozemků
PF ČR poskytuje náhrady oprávněným osobám formou nemovitostí, které spravuje na základě § 17 odst. 3 a/ zákona o půdě, který tuto činnost Pozemkového fondu umožňuje a na základě § 18 a/ v případě, kdy náhrady nebyly vypořádány povinnou osobou (možnost) a za obce a OÚ (povinnost).
V souvislosti s ukončováním činnosti státních statků začne Pozemkový fond přejímat nevypořádané nároky oprávněných osob a bude s nimi dohodovat způsob jejich vypořádání. Oproti roku 1993, kdy bylo poskytnuto za 0,768 mld. Kč náhrad, v roce 1994 bylo poskytnuto za 1,78 mld. Kč nemovitostí a tento trend bude vzhledem k potřebě vykrýt restituční nároky narůstat.
Vydávání náhradních pozemků
dosud neprobíhá v plné šíři,
ale v roce 1995 s ukončováním procesu přímých
restitucí v jednotlivých katastrech, bude mít
i tato činnost stoupající trend.
Na úseku privatizace
Na PF ČR bylo k 31.12.1994 -předáno | 3 635 PJ (privatizovaných jednotek) | |
- zprivatizováno | 1 799 PJ | |
- zbývá předat asi | 1 500 PJ | |
z toho vyplývá nezbytnost zprivatizovat v roce 1995 přibližně | 3 300 PJ. |
Lze předpokládat, že některé
PJ budou privatizovány znovu formou veřejných
soutěží a kromě toho bude docházet
k soudním sporům při neochotě nabyvatele
uzavřít kupní (převodní) smlouvu
nebo odstoupit od privatizačního projektu. V případě,
kdy nabyvatelé odstoupí od již uzavřené
smlouvy, stane se veškerý zprivatizovaný majetek
majetkem pozemkového Fondu, který musí zajistit
jeho řádnou správu - nemovitostí i
movitostí - a musí ho znovu zprivatizovat.
Z toho vyplývá že uzavřením příslušných
kupních (převodních) smluv či vydražením,
nekončí činnost na úseku privatizace,
ale bude pokračovat.
VV PF ČR navrhuje s ohledem na vrcholící činnost v procesu poskytování náhrad, privatizace a přebírání nemovitostí končících státních statků zvýšení průměrného počtu pracovníků z 405 v roce 1994 na 560 v roce 1995 to je z výchozího stavu 474 zaměstnanců k 1. i.1995 na konečný stav 600 zaměstnanců k 31.12.1995.
Toto opatření je dočasné. PF ČR bude uzavírat pracovní smlouvy na dobu určitou s tím. že v případě potřeby sníží stav pracovníků k 1.1.1996 na výchozí stav roku 1995. to je 474 pracovníky.
K řešení činnosti PF ČR formou zakázek bude docházet u dražeb, spravovaných nemovitostí statků a při vymáhání pohledávek PF ČR vůči dlužníkům, popř. u soudních sporů.
Ostatní činnosti lze těžko zadávat
formou zakázek a kromě toho je tento způsob
činnosti dražší dvojnásobně.
Náklady na jednu hodinu zaměstnance PF jsou 114
Kč, zatímco náklady na jednu hodinu komerční
firmy jsou 250 - 350 Kč.
z 34. mimořádného zasedání
DR PF ČR, ze dne 28. února 1995
Přítomni: předseda DR J. Kelnar, místopředseda
ing. J. Stibic, ing. P. Dlouhý
Omluveni: ing. J. Meier, posl. íng. J. Litomiský.,
l. Dozorčí rada.
bere na vědomí
předložený návrh rozpočtu na
rok 1995
Za Dozorčí radu PF ČR: | |
Předseda Dozorčí rady: | |
Kelnar Jaroslav |
![](o1710_01.gif)
MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 27. března 1995 | |
Č.j. 195/16 742/1995 |
Vážený pane místopředsedo vlády,
obdržel jsem od Vás v rámci připomínkového
řízení následující materiály:
1. Výroční zprávu o činnosti Pozemkového fondu ČR a účetní závěrku PF ČR za rok 1994,
2. Návrh rozpočtu PF ČR na rok 1995.
Připomínky k výše uvedeným materiálům
zasílám v příloze.
S pozdravem
Ivan Kočárník |
Příloha
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády a
ministr zemědělství České republiky
Praha
K návrhu rozpočtu
1. Vzhledem k výraznému nárůstu předpokládaných
výdajů v roce 1995 v souvislosti se správou
majetku (ve srovnání s rokem 1994) o 769 %;tj.více
jak 1 mld Kč, se jeví jako velmi aktuální
urychlení procesu privatizace a tím zabránění
omezení růstu veřejných výdajů.
2. Předpokládá se,že vytvořená
reserva u provozních nákladů pro rok 1995
ve výši 4 142 tis.Kč bude použita zcela
mimořádně a to jen se souhlasem prezídia
PF ČR (po důkladné analýze,kdy nebude
možné přijmout některá úsporná
opatření ).
3. V navrhovaném objemu mzdových nákladů
je promítnut nárůst počtu pracovníků
o 155 (tj.navýšení o 38.3% a oproti roku 1994)
bez dostatečného zdůvodnění.
zároveň nebyl dosud předložen podrobný
podklad o rozpisu mezd v organizační struktuře
(přehled o zařazení zaměstnanců
do tarifních tříd a členění
mzdových nákladů podle jednotlivých
složek platu).Podle těchto podrobných podkladů
ministerstvo financí stanoví jednotlivým
resortům závazně objem mzdových prostředků
pro rozpočtové organizace se zachováním
relací mezi ústředními orgány
mezi ústředně řízenými
orgány a organizacemi státní správy
a mezi ost.rozpočtovými organizacemi.Průměrný
měsíční plat v současném
návrhu ve výši 12 548 Kč je vyšší
oproti původně navrhovanému prům.platu
11 489 Kč a představuje nárůst 18.5%
(proti průměrnému platu roku 1994). V navrhovaném
objemu ostatních osobních nákladů
ve výši 1 420 tis.Kč je promítnut proti
skutečnosti roku 1994 nárůst o 197 tis Kč,ti.16.1
%.Rovněž tento nárůst požaduji.
zdůvodnit.
Nárůst mzdových prostředků
v celé rozpočtové a příspěvkové
sféře ve státním rozpočtu v
roce 1995 činí 8.4 %,včetně platové
úpravy k 1.4.1994 max. 12 %.
4.Požaduji bližší vysvětlení
struktury položky č.7 "Ostatní výnosy",která
je souhrnem několika titulů v celkovém objemu
148 mil.Kč.
K návrhu rozpočtu PF pro rok 1995
Bod 3. Nárůst pracovníků, rozpis mezd
Nárůst pracovníků je dostatečně zdůvodněn v komentáři návrhu rozpočtu.
Potřeba uvedeného nárůstu pracovníků byla podrobně diskutována prezidiem Pozemkového fondu ČR a odráží kulminaci všech hlavních směrů činnosti Pozemkového fondu ČR v roce 1995. Nárůst počtu pracovníků je podrobně zdůvodněn na straně 14 a 15 návrhu rozpočtu.
Na úseku správy nemovitostí je předpoklad,
že do přímé správy Pozemkového
fondu přejde asi 19 tisíc objektů v hodnotě
8,8 mld. Kč nezahrnutých do privatizačních
projektů. Na úseku vydávání
náhradních pozemků se činnost Pozemkového
fondu rozšíří o vypořádání
nároků oprávněných osob za.
státní statky a dojde také v plné
šíři k vydávání náhradních
pozemků. Na úseku privatizace zbývá
v roce 1995 zprivatizovat přibližně 3 300 privatizovaných
jednotek. Toto opatření je dočasné
a Pozemkový fond ČR bude uzavírat pracovní
smlouvy na dobu určitou s tím, že v případě
potřeby sníží stav pracovníků
k 1. 1. 1996 na výchozí stav roku 1995, tj. na 474
pracovníky.
K rozpisu mezd je nutno uvést, že Pozemkový
fond ČR není rozpočtovou organizací
s povinností požadovaných rozkladů.
Pozemkový fond je srovnatelný s Fondem národního
majetku, který tento rozklad rovněž nepředkládá.
Při porovnání mzdových prostředků
Pozemkového fondu s Fondem národního majetku
dodržuje Pozemkový fond trend nárůstu
těchto prostředků v mezích platné
mzdové regulace. Požadovaný rozklad může
Pozemkový fond na základě rozhodnutí
prezídia Pozemkového fondu zakomponovat do návrhu
rozpočtu pro rok 1996.
Bod 4. Ostatní výnosy
Rozklad: | 148 mil.Kč | z toho | 45 mil. Kč | - úroky z termínovaných vkladů |
100 mil. Kč | - splátky úvěrů | |||
3 mil. Kč | - ostatní (např. prodeje ZP apod.) |