PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1717

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

o zahájení činnosti Vrchního soudu v Olomouci

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

Vrchní soud v Olomouci zahájí činnost dnem účinnosti tohoto zákona.

§ 2

Věci napadlé přede dnem účinnosti tohoto zákona u Vrchního soudu v Praze, v nichž by byla dána příslušnost Vrchního soudu v Olomouci, dokončí Vrchní soud v Praze.

§ 3

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. října 1995.

Důvodová zpráva

Obecná část:

Ústava České republiky zakotvila čtyřstupňovou soudní soustavu, jejíž součástí jsou vrchní soudy. Jejich okamžité plné zapojení do výkonu soudnictví České republiky nebylo možné, proto od 1. ledna 1993 zahájil činnost pouze Vrchní soud v Praze. Zákonem ČNR č. 17/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., bylo stanoveno sídlo a vymezen obvod dalšího vrchního soudu - Vrchního soudu v Olomouci, současně však zákon v čl. II bodu 2 stanovil, že tento vrchní soud zahájí svou činnost až dnem, který stanoví zvláštní zákon; do té doby vykonává jeho působnost Vrchní soud v Praze.

Navrhovaným zákonem se proto vytvářejí zákonné podmínky pro to, aby Vrchní soud v Olomouci mohl zahájit svou činnost a aby tak byly vytvořeny podmínky pro plnou realizaci soudní soustavy České republiky.

--------------------------

Dopady na státní rozpočet a počty pracovníků jsou následující.

Investiční výdaje související s rekonstrukcí a vybavením budovy pro umístění Vrchního soudu v Olomouci budou činit cca 52 mil. Kč a jsou kryty schváleným státním rozpočtem ČR na rok 1995 pro kapitolu 336 - Ministerstvo spravedlnosti.

Pokud jde o neinvestiční výdaje (včetně mzdových prostředků), budou v rozpočtovém roce 1995 rovněž kryty v rámci schváleného státního rozpočtu ČR pro kapitolu 336 - Ministerstvo spravedlnosti. V rozpočtovém roce 1996 se očekává jejich vyšší potřeba cca o 15 mil. Kč; z toho mzdové prostředky cca 3,7 mil. Kč. Jejich konečná výše bude však ovlivněna nejen samotnou skutečností zřízení a komplexního zajištění technického provozu i vlastní rozhodovací činnosti Vrchního soudu v Olomouci, ale též navrhovaným přesunem kompetencí mezi vrchními soudy a Nejvyšším soudem, přijetím navrhované novelizace ustanovení § 40 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, a v neposlední řadě i charakterem a četností agend Vrchního soudu v Olomouci.

Zvláštní část:

K § 1:

Navrhovaným ustanovením se vytvářejí zákonné podmínky pro zahájení činnosti Vrchním soudem v Olomouci, a to dnem účinnosti zákona, kterou se navrhuje stanovit dnem 1. října 1995. K tomuto datu by měly být vytvořeny personální i ekonomické podmínky pro to, aby tento soud mohl vykonávat svou činnost.

K § 2:

Podle čl. II bodu 2. zákona ČNR č. 17/1993 Sb., vykonává Vrchní soud v Praze vedle své vlastní působnosti i působnost Vrchního soudu v Olomouci, a to do doby, než tento soud zahájí svou činnost.

Navrhované ustanovení má proto zabránit vzniku pochybností o tom, který z vrchních soudů bude příslušný dokončit řízení v těch napadlých a pravomocně neskončených věcech Vrchního soudu v Praze, kde by byla dána příslušnost Vrchního soudu v Olomouci. Navrhuje se proto výslovně zakotvit, že tyto věci dokončí doposud příslušný Vrchní soud v Praze.

K § 3:

Navrhuje se stanovit účinnost zákona dnem 1. října 1995. K tomuto datu lze vytvořit ekonomické a personální podmínky pro řádné fungování tohoto soudu.

V Praze dne 22. března 1995

předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

ministr spravedlnosti

JUDr. Jiří Novák, v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP