Ministr zdravotnictví Luděk Rubáš zaslal
odpověď na interpelaci poslance Jana Vika dopisem
ze dne 25. května 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
zdravotnictví Luďka Rubáše na interpelaci
poslance Jana Vika. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ | |
ČESKÉ REPUBLIKY | |
MUDr. LUDĚK RUBÁŠ |
V Praze dne 25. května 1995 | |
č.j.: SM 452 61/SNI/1 094/1995 |
Vážený pane poslanče,
nemohu souhlasit s Vaším tvrzením o protahování
a odsouvání privatizace Okresní nemocnice
s poliklinikou v Ústí nad Orlicí. Právě
důsledné posuzování tohoto privatizačního
případu a opakované konzultace se zástupci
okresu a města vedly k ukončení projednávání
navržených privatizačních projektů
a shodě na ponechání uvedené nemocnice
v majetku České republiky. Další podpora
neodstátňování této nemocnice
je, s ohledem na:výsledný vývoj, neopodstatněná.
Výsledek tohoto vývoje bude do konce měsíce
června potvrzen vládní privatizační
komisí.
Podle našich informací je zřizovatelem této
státní příspěvkové organizace
město Ústí nad Orlicí, ve smyslu.
§ 31 a násl. zákona č. 576/1990 Sb.,
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky). Je proto přirozené, že se zřizovatel
vykonávající svou roli odpovědně
stará o nerovnováhu v hospodaření
jím zřízené příspěvkové
organizace, pokud tato situace nastane. Mohou vzniknout pochybnosti
c tom, zda forma dotace, či návratné finanční
výpomoci, je cestou optimální. Nicméně
konkrétní řešení musí
vycházet z posouzení místních podmínek
a vůle zastupitelstva, což zřejmě bylo
učiněno.
Nesouhlasím s tvrzením, že nemocnice "nedostala
dostatečné finanční zdroje na krytí
svých základních potřeb". Od
roku 1992, v návaznosti na zákon č. 550/1991
Sb., o všeobecném zdravotním pojištěni,
probíhá financování zdravotnických
zařízení nezávisle na státním
rozpočtu. Systém úhrad za poskytovanou zdravotní
péči není založen na nárokovosti
(jako je tomu u rozpočtového dotačního
systému), ale na smluvní bázi poskytnutých
služeb a úhrady za ně.
Je prvořadým úkolem hospodářského
vedení nemocnice zajistit stabilní vývoj
nákladů a příjmů. Ve zmíněné
oblasti léčiv uplatnila celá řada
zdravotnických zařízení u zdravotních
pojišťoven individuální (smluvní)
paušální úhrady na léčiva,
provedla řadu autoregulačních opatření
(např.: zavedením pozitivních listů,
důslednou kontrolou spotřeby a toku léčiv
a prostředků zdravotnické techniky apod.).
Z informací dostupných Ministerstvu zdravotnictví
vyplývá, že v řadě zdravotnických
zařízení došlo po zavedení regulací
na úrovni managementu těchto subjektů k výrazným
úsporám v nákladech na léčiva
(např. v NsP Znojmo tato úspora představovala
více než 500 tis. Kč za první čtvrtletí
1995 ve srovnání se stejným obdobím
roku 1994).
Podstatný vliv na celkové hospodaření
nemocnice má také úroveň produktivity
práce a míra využití pracovního
potenciálu zaměstnanců nemocnice. Nevyrovnané
hospodaření NsP Ústí nad Orlicí
může vyplývat i z nízkého využití
lůžkového fondu. Dovoluji si však připomenout,
že tato nemocnice je řízena městem a
nikoliv Ministerstvem zdravotnictví. Mezi resortními
zdravotnickými zařízeními je dvacet
největších nemocnic v této republice,
poskytujících nejkomplexnější
a také vysoce specializovanou (a vysoce finančně
náročnou) zdravotní péči. Vašemu
tvrzeni o fatálním podfinancování
systému neodpovídá bilance hospodaření
uvedených zařízení. Ze zmíněných
dvaceti jich pouze šest skončilo loňský
rok se ztrátou. Domnívám se, celkem oprávněně,
že bilanční hospodářský
výsledek více odpovídá schopnostem
hospodářského vedení, než nějaké
kolapsové situaci v systému jak uvádíte
ve Vaši interpelaci.
Závěrem musím zdůraznit skutečnost,
že zdravotnický systém v České
republice je charakteristický nadprodukcí zdravotní
péče, přezaměstnaností a skrytou
nezaměstnaností zdravotníků, to na
jedné straně a nedůsledným využíváním
technického a lidského potenciálu, na straně
druhé. Současný ekonomický tlak povede
logicky k omezení těch částí
nemocnic, kde využívání kapacity klesá
pod únosnou míru. Je naší strategií
otvírat prostor pro přechod jak lůžek,
tak zaměstnanců zdravotnické sféry
do oblasti sociální. Bude-li ekonomický tlak
nedostatečný, budeme nuceni hledat cesty administrativní.
Pro Vaši informaci v loňském roce neměla
shora uvedená nemocnice jedinou hospitalizaci ze sociálních
důvodů. Tedy hospitalizaci, která mohla být
hrazena z prostředků sociální sféry.
S pozdravem
Vážený pan
Jan Vik
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky