Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana
Navrátila dopisem ze dne 26. června 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Jana Navrátila.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 25. června 1995 | |
Čj. 28 443/95-OVA |
Vážený pane
poslanče,
řešení bytových
problémů různých skupin obyvatelstva
lze očekávat teprve s postupným rozvojem
trhu v oblasti bydleni. Opatření, která vláda
přijímá, směřují právě
k rozšíření nabídky a zlepšení
dostupnosti jak vlastnických, tak i nájemních
forem bydlení.
Byl přijat systém
postupného odstraňování regulace nájemného
a na druhé straně byla posílena sociální
opatření. Tento systém bude platit od 1.7.1995
a představuje jak pro vlastníky domů, tak
pro nájemce bytů zásadní informaci
o budoucím vývoji stropu regulovaného nájemného
v nejbližších letech. Znamená, že
zvyšování horní hranice
nájemného bude prováděna v jednotlivých
ročních krocích.
Pro některé skupiny
nájemců může tento postup přinést
obtížně překonatelné zatížení
rodinného rozpočtu. Proto vláda navrhla nahradit
dosavadní způsob sociální kompenzace
daný zákonem č. 319/1993 Sb., o příspěvku
na nájemné, dokonalejším typem sociální
podpory, totiž příspěvkem na bydlení,
který je ve svém principu podstatně blíže
podobným systémům používaným
v mnoha zemích Evropy. Příspěvek na
bydlení byl již schválen Parlamentem a to v
rámci zákona
o státní sociální podpoře.
Nárok na příspěvek
na bydlení vznikne každé domácnosti
(tj. bez ohledu na to, zda domácnost bydlí v nájemním
či vlastním bytě, popř. v rodinném
domku), jejíž příjmy nedosahují
1,4 násobku částek životního
minima Kritériem poskytnutí příspěvku
na bydlení bude tedy příjmová situace
v domácnosti, přičemž příspěvek
napomůže vyrovnat se nejen s důsledky nárůstu
nájemného, ale i dalších nákladů
na bydlení jako je úhrada služeb poskytovaných
s nájmem bytu.
Ke zvýšení dostupnosti bytu
přispějí opatření směřující
k lepšímu využití stávajícího
bytového fondu, jednak směřující
k oživení nové bytové výstavby.
Byly nastartovány programy
podporující oživení nové bytové
výstavby a to jak ve formách vlastnického,
tak i nájemního bydlení. Pro příjmové
skupiny, které jste ve své interpelaci uvedl, budou
zřejmě významnější programy
podpory nájemního bydlení v obcích
a podpory výstavby technické infrastruktury.
Oba programy jsou již v letošním
roce realizovány formou nenávratných dotací
na výstavbu nájemních bytů a domů
a dále na výstavbu technické infrastruktury,
která zajistí rozšíření
nabídky zainvestovaných pozemků vhodných
pro výstavbu domů s byty. Z letošního
rozpočtu a z přebytku rozpočtu roku 1994
bude na tyto účely uvolněno celkem 1,4
mld Kč.
Podpora výstavby nájemních
bytů bude poskytována obcím, popřípadě
sdružení investorů, v němž má
obec podstatný podíl, za těchto podmínek:
- dotace budou přednostně
poskytnuty na rozestavěné nebo nově zahajované
nájemní domy (byty) s vyjasněnými
právními vztahy pozemků, na pozemcích
již vybavenými inženýrskými sítěmi,
- obec má schválený územní
plán,
- pozemky pro novou výstavbu
jsou ve vlastnictví obce nebo příslušných
investorů,
- bude doložena reálnost
zajištění vlastních zdrojů,
- dotace bude činit, nejvýše
320 000 Kč na jednu nově kolaudovanou bytovou jednotku.
Podpora výstavby technické
infrastruktury zlevňuje pozdější výstavbu
bytů a slouží rozvoji jak vlastnického,
tak i nájemního bydlení. Zvýhodněná
půjčka ze státního rozpočtu
bude poskytnuta obci za těchto předpokladů:
- obec má schválený územní
plán,
- pozemky pro bytovou výstavbu
a související technickou infrastrukturu jsou ve
vlastnictví obce nebo příslušných
investorů a nebylo o ně požádáno
v restituci,
- připravenost výstavby
umožňuje využití příspěvku
v roce 1995,
- po zainvestování území bude zahájena
nová bytová výstavba,
- dotace nepřesáhne
50 000 Kč na jednu budoucí bytovou jednotku a další.
V příštích
letech oba programy předpokládají podporu
výstavby nájemních bytů v rámci
investiční iniciativy obce nebo v rámci sdružení
investičních prostředků obcí
a soukromých osob cestou účelových
půjček. zvýhodněných úvěrů
nebo přímých dotací. Tento způsob
podpory obcím umožňuje výstavbu nájemních
jednotek s dostupným nájemným, neboť
i v těchto bytech bude nájemné regulováno
podle vyhlášky č. 176/1993 Sb. ve znění
pozdějších předpisů. Nově
postavené byty v obcích navíc umožní
i postupné uvolňování starších
nájemních bytů. v nichž bude regulované
nájemné. Pro skupinu obyvatel s relativně
nižšími příjmy, které ve
své interpelaci uvádíte, budou určeny
zejména tyto nájemní byty ve vlastnictví
obcí.
V každém případě
je si třeba uvědomit, že stát již
nebude řešit bytovou situaci každého konkrétního
občana, ale že řešení bytové
situace musí každý člověk hledat
a zařizovat svou vlastní iniciativou. Úkolem
státu je pak vytvářet podmínky, aby
měl podle svých možností k takové
iniciativě příležitost; u občanů
s nejnižšími příjmy stanovit i
mechanismy sociálních dávek umožňující
úhradu nájemného.
Opatření jiného
než ekonomického charakteru směřující
k zajištění bytů občanům
s příjmem vyšším než 1,4 násobek
částek životního minima však nelze
považovat za úkol státu.
S pozdravem
Vážený pan
Jan Navrátil
poslanec Parlamentu