Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1773 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Petry Buzkové

na ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci prošetření postupu Správy Chráněné krajinné oblasti Moravský kras, týkajícího se výstavby osobní lanové dráhy mezi parkovištěm u Punkevních jeskyní a chatou u Macochy

Ministr životního prostředí František Benda zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Petry Buzkové dopisem ze dne 12. června 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra životního prostředí Františka Bendy na interpelaci poslankyně Petry Buzkové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 20. června 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Ing. František Benda, CSc.

ministr životního prostředí

České republiky
 V Praze dne 12. června 1995
 Č.j. M/2367/95

Vážená paní poslankyně,

na základě Vaší interpelace ze dne 29.5.1995 jsem přešetřil postup Správy CHKO Moravský kras ve věci výstavby osobni lanové dráhy spojující bývalé parkoviště za Punkevními jeskyněmi s Chatou u Macochy s následujícím výsledkem:

ad 1. Jak pro rozhodnutí o využití území, tak pro vlastní stavební řízení pro výstavbu osobní lanové dráhy bylo ze zákona dotčeným orgánem MŽP ČR, nikoli Správa CHKO Moravský kras, neboť se jedná o část území NPR Moravský kras-střed. Při obou řízeních byl ČÚOP s ohledem na vlastnictví výstavbou dotčených pozemků jejich účastníkem. Obě složky tehdejšího ČÚOP dávaly odborné stanovisko pro rozhodnutí MŽP ČR č.j. 17.930/93-OOP/5613/93 ze dne 26.1.1994, na základě něhož později vydal Stavební úřad MěÚ Blansko pod č.j. SU UR 222/94 ze dne 8.4.1994 rozhodnutí o využití území pro výstavbu OLD, i pro rozhodnutí MŽP ČR č.j. 5.746/94-OOP/2027/94 ze dne 12.5.1994, na jehož podkladě vydalo Ministerstvo dopravy - odbor drah a železniční dopravy, drážní správní orgán, stavební povolení pro výstavbu OLD pod č.j. 20139/94-0210 ze dne 16.5.1994.

ad 2. Ve věci prošetření postupu Správy CHKO Moravský kras při obou řízeních o přestupku podle §88 odst. 1 písm. a) zákona ČNR č. 114/1992 Sb. lze konstatovat, že Správa CHKO na základě zjištěného stavu vzniklou škodu posoudila a výši pokuty uložila v rozpětí stanoveném uvedeným zákonem právě na základě míry zavinění a poškození území NPR.

ad 3. Posouzení škody, uvedené ve zdůvodnění k rozhodnutí o přestupcích v předchozím bodě provedla Správa CHKO Moravský kras jako věcně i místně příslušný orgán státní správy a na jeho postupu nelze shledat právních pochybení.

ad 4. Zda došlo k ekologické újmě ve smyslu zákona je neprokazatelné, neboť § 10 zákona č. 17/91 Sb. o životním prostředí nelze přímo aplikovat v praxi. Žádný předpis nevymezuje kriteria pro hodnocení a tudíž nelze odvodit právní zodpovědnost právnických i fyzických osob. Na přípravě tohoto předpisu pracovala bezvýsledně již od roku 1991 řada právníků a dalších odborníků.

ad 5. Prošetřením celé kauzy se na základě podnětu Správy CHKO Moravský kras zn. 408/95 Št ze dne 21.4.1995 zabývá Česká inspekce životního prostředí v Brně. Doporučuji Vám proto vyčkat jejích závěrů, neboť z nich vyplyne i odpověď na Váš poslední požadavek.

V úctě

 
F. Benda

Vážená paní

JUDr. Petra Buzková

poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

Sněmovní 4

110 00 Praha 1 - Malá Strana


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP