Zásada č.
1 Pojem nadace
Nadací je účelové sdružení majetku k dosažení obecně prospěšných cílů. Obecně prospěšným cílem je zejména rozvoj duchovních hodnot, ochrana lidských práv nebo jiných humanitárních hodnot, ochrana přírodního prostředí, rozvoj tělovýchovy a sportu.
Nadace je právnickou osobou.
Souhrn majetkových hodnot
tvořících sdružený majetek je
nadačním jměním.
Odůvodnění:
Zásada vymezuje nadaci jako samostatnou organizačně právní formu. Pojem nadace je vymezen dvěma znaky: Za prvé nadací je sdružení majetku, které jako takové je zákonem prohlášeno za právnickou osobu; za druhé u nadace jde o takové sdružení majetku, jehož účelem je plnění obecně prospěšných cílů. Těmito dvěma pojmovými znaky zásada zároveň odlišuje nadaci od ostatních organizačně právních forem (od obchodní společnosti, neziskové právnické osoby, občanského sdružení apod.)
sdružený majetek nadaný právní subjektivitou je tvořen vneseným majetkem zřizovatele, zřizovatelů, resp. zůstavitele a dalšími příjmy, jako jsou úroky, výnosy, dary apod. Majetkem se rozumí nejen věci movité a nemovité, ale i pohledávky a jiná majetková práva a další penězi ocenitelné hodnoty. Tento majetek tvoří nadační jmění.
Účel použití
nadačního jmění musí být
stanoven v projevu vůle zřizovatele, resp. zřizovatelů
nebo zůstavitele obsaženém v nadační
listině. Zásada vymezuje pojem obecně prospěšného
cíle jen příkladným výčtem
některých oblastí. Demonstrativní
výčet obecně prospěšných
cílů je právním
rámcem při interpretaci a aplikaci zákona
soudem, který bude provádět zápis
nadace do zvláštního rejstříku
nadací. Z výčtu oblastí obecně
prospěšných cílů lze dovodit,
že za takovýto cíl nelze považovat zejména
použití nadačního jmění
pro podporu ryze soukromých
zájmů, skupinových zájmů, včetně
podpory jednotlivých stran apod. Nadace samozřejmě
nemůže být zřízena k naplnění
takových cílů, které jsou v rozporu
s ústavním pořádkem českého
státu (např. podpora rasové nesnášenlivosti).
Zásada č.
2 Činnost zahraničních nadací
Zahraniční právnická osoba, která je nadací podle práva státu, na jehož území má sídlo (dále jen "zahraniční nadace"), může na území České republiky působit za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako nadace vzniklá podle tohoto zákona, pokud není dále stanoveno jinak.
Oprávnění zahraniční nadace působit na území České republiky vzniká dem registrace její organizační složky, zřízené na území České republiky.
Účel zahraniční
nadace nesmí být v rozporu se zásadou č.
1. Další zásady se pro nadační
činnost zahraniční osoby použijí
přiměřeně.
Odůvodnění:
Zásada upravuje podmínky
pro činnost zahraničních nadací na
území České republiky a garantuje
jim obdobný režim jako nadacím zřízeným
podle tohoto zákona. Zahraniční nadací
se přitom rozumí právnická osoba,
která má sídlo mimo území České
republiky a byla jako nadace zřízena podle práva
státu, v němž má sídlo. Zahraniční
nadace musí splňovat podmínky stanovené
tímto zákonem, v prvé řadě
pokud jde o účelové zaměření
nadace, stanovené
v zásadě č. 1 návrhu. Ostatní
pravidla se použijí podle povahy přiměřeně
(konkretizace bude provedena v paragrafovaném znění).
Zásada č.
3 Použití prostředků poskytnutých
nadací
Prostředky poskytnuté nadací za účelem dosažení obecně prospěšného cíle, je ten, komu byly poskytnuty, povinen použít podle podmínek stanovených nadací; jinak je nadace oprávněna požadovat jejich vrácení nebo náhradu.
Ten, komu byly prostředky
nadací poskytnuty, je povinen na požádání
nadace prokázat, k jakému účelu byly
použity.
Odůvodnění:
Prostředky poskytnuté z nadace jsou účelově vázány. Zásada uplatňuje tento princip i ve vztahu nadace a osob, jimž jsou prostředky nadace poskytovány. Podmínky a účel pro jejich užití stanovené v nadační listině, popř. ve statutu platí i pro tyto osoby. Proto ten, komu byly prostředky poskytnuty, je povinen je použít v souladu se stanovenými podmínkami. Zásada zakládá v případě porušení podmínky právo nadace na vrácení poskytnutých prostředků a není-li to možné anebo účelné, právo na odpovídající náhradu. Pokud nebudou prostředky použité v rozporu s podmínkami dobrovolně vráceny, může nadace nárok na jejich vrácení uplatnit u soudu.
Povinnost obdarovaného
sdělovat potřebné údaje nadaci na
základě její žádosti je navrhována
proto, aby nadace i kontrolní orgány mohly zjistit,
zda bylo s prostředky naloženo v souladu s účelem,
na který byly poskytnuty; nadace takový údaj
potřebuje i pro vypracování výroční
zprávy (v souladu se zásadou č. 12).
Zásada č.
4 Zřízení nadace
Nadace se zřizuje
a) zřizovací listinou, je-li zřizovatel jediný,
b) písemnou smlouvou, je-li zřizovatelů více,
c) závětí,
(dále jen "nadační
listina").
Nadační listina musí obsahovat, pokud není dále stanoveno jinak.
a) název a sídlo nadace,
b) název, sídlo a právní formu zřizovatele, je-li právnickou osobou, jméno, příjmení a trvalý pobyt zřizovatele, je-li fyzickou osobou,
c) vymezení účelu, pro který se nadace zřizuje,
d) výši majetkového vkladu do nadace. Majetkovým vkladem s rozumí souhrn peněžních prostředků a jiných penězi ocenitelných hodnot, které se zřizovatel zavazuje vložit do nadace; jde-li o nepeněžitý vklad, je třeba určení předmětu nepeněžitého vkladu a jeho ocenění. Výše vkladu musí činit nejméně 500 000 Kč,
e) určení pravidla pro omezení nákladů nadace nebo prohlášení, že pravidlo má být stanoveno statutem (zásada č. 11),
f) počet členů správní rady,
g) jména, příjmení a trvalý pobyt členů první správní rady,
h) jména, příjmení a trvalý pobyt členů první dozorčí rady anebo jméno, příjmení a trvalý pobyt prvního revizora.
Nadační listina ve formě závěti musí obsahovat náležitosti uvedené v předchozím odstavci pod písm. a), c), d), e), f) a určení osoby, která provede úkony související se vznikem nadace (dále jen "vykonavatel závěti"); závěť, která nesplňuje uvedené náležitosti je neplatná.
Výše majetkového vkladu musí splňovat zákonem stanovený limit ke dni vzniku nadace; minimální majetkový vklad se po dobu existence nadace nesmí snižovat, pokud to nevylučuje účel nadace.
Pravost podpisů zřizovatele (zřizovatelů) musí být úředně ověřena.
Nadační listina může obsahovat další skutečnosti, a to zejména
a) určení způsobu ustanovování členů správní rady, včetně stanovení délky jejich funkčního období (zásada č. 9),
b) určení způsobu ustanovování lenů dozorčí rady anebo určení způsobu ustanovování revizora nadace, včetně stanovení, délky jejich funkčního období (zásada č. 10),
c) ustanovení, že majetkový vklad nemůže být zcizen (zásada č. 11),
d) další způsoby zveřejnění výroční zprávy (zásada č. 13),
e) vyloučení sloučení s jinou nadací (zásada č. 6),
f) rozhodnutí o převedení likvidačního zůstatku na jinou nadaci v případě její likvidace (zásada č. 7),
g) konkrétní podmínky pro použití prostředků nadace, popř. určení, komu je lze poskytnout.
Vnitřní organizaci a další podrobnosti o činnosti nadace stanoví statut. Statut vydá správní rada, která je též oprávněna k jeho změně.
Nestanoví-li tak nadační listina, statut vymezí zejména podmínky pro použití nadačního jmění, popř. určí, komu lze prostředky z tohoto jmění poskytnout.
Statut musí být v souladu s nadační listinou.
Název nadace musí
obsahovat označení "nadace"; jiné
osoby nesmějí ve svém názvu toto označení
používat.
Odůvodnění:
Právním titulem zřízení nadace je podle zásady smlouva, je-li nadace zřizována několika osobami, nebo zřizovací listina, zřizuje-li nadaci jedna fyzická nebo právnická osoba, anebo závěť. Návrh zároveň podrobně vymezuje obligatorní náležitosti zřizovacího titulu jež legislativně označuje jako nadační listinu.
Zásada vychází z toho, že zřizovací listina, smlouva, popř. závěť jsou právními skutečnostmi vyjadřujícími vůli zřizovatele, zřizovatelů, popř. zůstavitele zřídit nadaci; zároveň však stanoví povinné náležitosti pro nadační listinu, a to v zájmu obecné právní jistoty ve vztahu k třetím osobám, tj. zda vytvářená instituce má povahu nadace ve smyslu zákona a tudíž zda soud návrhu na její zápis má či nemá vyhovět. Upravit další náležitosti zřizovací listiny, smlouvy nebo závěti (tzv. fakultativní) se ponechává na vůli zřizovatele, zřizovatelů nebo zůstavitele; jinak pro řešení takovýchto otázek se použije dispozitivní ustanovení zákona, popř. statutu.
Návrh minimální výše majetkového vkladu vychází z koncepce nadace jako účelového sdružení majetku; majetek (nadační jmění) je právním substrátem nadace. To vyžaduje nutnost zákonem stanovit alespoň jeho minimální výchozí výši. Stanovením výše majetkového vkladu se zvyšuje důvěryhodnost nadace a jejího účelu, posiluje se jistota třetích osob, které budou vstupovat do majetkoprávních vztahů s nadací, a odpovídá to konstrukci nadace, kde nadační jmění je samo o sobě prohlášeno za právnickou osobu.
Zásada v zájmu racionálního fungování nadace zavádí povinnost vydat statut nadace. Vydání, jakož i změnu statutu svěřuje do působnosti správní rady nadace.
Zásada zavádí
obligatornost užití slova "nadace" v názvu,
což má jednak informativní hodnotu o právní
formace právnické osoby a jednak zajišťuje
ochranu nadace ve formě zákazu jiným subjektem
toto označení používat. Kromě
této zvláštní ochrany nadace, pokud
jde o název, lze použít obecnou ochranou názvu
podle § 19b občanského zákoníku.
Navrženou úpravou se zároveň usiluje
o rozlišení nadace jako právní instituce
na straně jedné a drobné donátorské
aktivity fyzických a právnických osob nu
straně druhé.
Zásada č.
5 Vznik nadace
Nadace vzniká dnem zápisu do zvláštního rejstříku nadací vedeného soudy.
Tímto zákonem se
stanoví pravidla pro vedení zvláštního
rejstříku nadací s přihlédnutím
k § 27 a násl. obchodního zákoníku
o obchodním rejstříku. Zároveň
se tímto zákonem zakotví pro pravidla řízení
ve věcech zápisu nadací soudy obdobná
platnost ustanovení občanského soudního
řádu, vztahujícího se k obchodnímu
rejstříku. Potřebné odchylky stanoví
tento zákon.
Odůvodnění:
Vznik nadací se řeší v souladu s ustanovením § 19a občanského zákoníku. Nadace vzniká dnem zápisu do rejstříku nadací, který povede soud. S ohledem na projednávanou novelu občanského soudního řádu by tímto soudem mě 1 být krajský soud, v jehož územním obvodu má nadace své sídlo. Zápis nadace má konstitutivní povahu.
Vedením rejstříku nadací soudy bude sjednocen právní režim zápisu nadací s navrhovaným způsobem zápisu tzv. neziskových právnických osob podle připravovaného zvláštního zákona. Svěření registrace nadací soudům se považuje za akt celkové liberalizace nadační činnosti, která povede k vyloučení dosavadního příliš velkého volního uvážení správních orgánů při posuzování vůle zřizovatele, zřizovatelů, resp. zůstavitele zřídit nadaci a zároveň se tak přispěje ke zprůhlednění nadační činnosti, neboť výsledky hospodaření nadace budou ověřitelné u soudu, který nadaci zaregistroval, ve smyslu zásady č. 13. To jako celek implikuje zvýšení důvěryhodnosti nadací, a tím i klima ve prospěch donátorské činnosti.
Předpokládá se, že zákonem bude precizován postup legalizace vzniku nadace. Zápis do rejstříku se bude provádět na návrh, budou stanoveny obligatorní náležitosti návrhu a povinné doklady k němu (nadační listina, doklad o majetkovém vkladu, statut) a taxativně budou uvedeny údaje, které jsou předmětem zápisu.
Zákonem bude zaveden
institut rejstříku nadací, který bude
mít povahu veřejné listiny.
Zásada č.
6 Zrušení a zánik nadace
Nadace se zrušuje
a) uplynutím doby, na kterou byla zřízena,
b) dosažením účelu, pro který byla zřízena,
c) rozhodnutím správní rady o sloučení s jinou nadací dnem uvedeným ve smlouvě o sloučení,
d) rozhodnutím soudu o zrušení nadace,
e) prohlášením konkursu nebo zamítnutím návrhu na prohlášení konkurzu pro nedostatek majetku.
Správní rada nadace může rozhodnout o sloučení s jinou nadací za podmínky, že její jmění trvale nepostačuje k plnění úkolu, pro který byla zřízena, a účel přejímající nadace je shodný, popřípadě podobný účelu, pro nějž byla zřízena. Nadaci nelze sloučit, je-li to vyloučeno nadační listinou.
Statutární orgán slučované nadace je povinen podat návrh na výmaz nadace z rejstříku nadací; návrh je povinen doložit písemnou smlouvou o sloučení. Soud návrh na výmaz zamítne, odporuje-li sloučeni podmínkám stanoveným tímto zákonem.
Dnem výmazu slučované nadace z rejstříku nadací přechází nadační jmění, jakož i práva a povinnosti slučované nadace ni nadaci, se kterou byla sloučena.
Soud na návrh zřizovatele, vykonavatele závěti, správní rady nebo osoby, která osvědčí právní zájem, nebo i bez návrhu nadaci zruší, jestliže se nadační jmění vyčerpalo, popř. trvale nedostačuje k plnění cílů nadace.
Soud dále na návrh zřizovatele, vykonavatele závěti nebo osoby, které osvědčí právní zájem, nebo i bez návrhu nadaci zruší, jestliže
a) nadace při své činnosti závažným způsobem nebo opakovaně porušuje tento zákon,
b) v uplynulém roce s nekonalo ani jedno zasedání správní rady nadace nebo nebyli zvolení členové orgánů nadace na místo členů, kterým skončilo funkční období před více než rokem,
c) nadace je nečinná po dobu nejméně dvou let
a nadace ve lhůtě stanovené soudem nezjedná nápravu.
Nadace zaniká dnem výmazu
z rejstříku nadací.
Odůvodnění:
Návrh stanoví důvody zrušení nadace. Podrobněji upravuje zrušení nadace sloužením a rozhodnutím soudu. Zrušení nadace sloučením je upraveno s použitím úpravy sloučení obchodních společností podle § 69 obchodního zákoníku s tím, že zároveň tento návrh stanoví další specifické podmínky.
Zásada taxativně nestanoví důvody, pro které soud nadaci zruší. Jde-li o důvod spočívající v nečinnosti nadace, anebo v nedostatcích v činnosti správní rady anebo spočívá-li důvod v porušování tohoto zákona nadací, soud před zrušením nadace poskytne nadaci lhůtu k nápravě skutečností tvořících důvody ke zrušení nadace.
Zánik nadace nastává
výmazem z rejstříku, který podle důvodů
zrušení nadace, navrhne buď statutární
orgán nadace, likvidátor, popř. správce
konkursní podstaty.
Zásada č.
7 Likvidace nadace
Zániku nadace předchází její likvidace, nedošlo-li k jejímu sloučení s jinou nadací. Likvidace se rovněž nevyžaduje, je-li zamítnut návrh na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku nebo nezbude-li po ukončení konkursního řízení nadace žádný majetek. Pro likvidaci se použije obdobně ustanovení § 70 a násl. obchodního zákoníku. Odměnu likvidátora stanoví ten, kdo likvidátora jmenoval.
Nestanoví-li nadační
listina, že likvidační zůstatek bude
převeden na jinou nadaci a pokud tak neučiní,
likvidátor nabídne likvidační zůstatek
nadaci, která má obdobný účel;
není-li takové nadace, nabídne likvidátor
likvidační zůstatek k převodu obci,
v níž má nadace sídlo. Obec naloží
s likvidačním zůstatkem podle zvláštního
zákona. Pokud obec nabídku do 30 dnů od jejího
doručení nepřijme, přechází
likvidační zůstatek po uplynutí této
lhůty na stát.
Odůvodnění:
Pro likvidaci se obdobně
použije ustanovení § 70 a násl. obchodního
zákoníku. Pokud o tom, že likvidační
zůstatek přejde na jinou nadaci, nerozhodne již
v nadační listině zřizovatel, resp.
zůstavitel, převede likvidátor likvidační
zůstatek na nadaci, která má shodný
nebo obdobný účel
a není-li takové nadace převede likvidační
zůstatek na obec, za podmínky, že obec uzavře
příslušnou smlouvu o převodu daného
majetku; jinak likvidační zůstatek ze zákona
přechází na stát reprezentovaný
okresním úřadem. Obec ve své samosprávné
činnosti jako veřejnoprávní korporace
naloží s likvidačním zůstatkem
v souladu s příslušnou právní
úpravou obcí.
Zásada č.
8 Orgány nadace
Orgány nadace jsou
a) správní rada,
b) dozorčí rada,
popř. revizor.
Zásada č.
9 Správní rada
Nadační jmění spravuje správní radu, která je statutárním orgánem nadace.
Do výlučné působnosti správní rady náleží
a) schvalovat rozpočet nadace,
b) schvalovat roční účetní závěrku a výroční zprávu nadace,
c) rozhodovat o sloučení nadace, pokud není sloučení vyloučeno nadační listinou,
d) volit nové členy správní rady a rozhodovat o odvolání člena správní rady, přestane-li splňovat podmínky pro členství,
e) vydávat statut nadace a schvalovat jeho změny,
f) rozhodovat o dalších záležitostech, pokud tak stanoví statut.
Správní rada musí mít nejméně 3 členy. Členem správní rady může být pouze fyzická osoba, která je plně způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná a není k nadaci v pracovněprávním vztahu.
Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin.
Při rozhodování je hlasovací právo členů Správní rady rovné. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy správní rady, kterého ze svého středu správní rada volí.
Členem správní rady nemůže být fyzická osoba, které se poskytují prostředky k plnění účelu nadace, jakož ani člen statutárního či kontrolního orgánu právnické osoby, jsou-li prostředky poskytovány této právnické osobě.
Délka funkčního období členů správní rady činí 3 roky, nestanoví-li tento zákon nebo nadační listina jinak. Skončí-li člen správní rady výkon funkce před uplynutím svého funkčního období, volí na uvolněné místo správní rada nového člena, jehož funkční období skončí dnem, ke kterému by skončilo funkční období uvolněného člena.
První členy správní rady jmenuje zřizovatel, popř. vykonavatel závěti.
Nestanoví-li nadační listina jinak, po prvním jmenování členů správní rady se losem určí jména jedné třetiny těchto členů, jejichž funkční období skončí po roce a jedné třetiny členů, jejichž funkční období skončí po dvou letech. Na uvolněná místa jsou správní radou voleni noví členové, jejichž funkční období bude již tříleté.
Nadační listina
může stanovit, že určitý počet
členů správní rady je volen na návrh
určitých právnických nebo fyzických
osob určených zřizovatelem či zůstavitelem.
Členství ve správní radě končí
a) uplynutím funkčního období,
b) úmrtím,
c) odvoláním, přestane-li člen splňovat podmínky pro členství,
d) odstoupením
Odůvodnění:
Nadační jmění spravuje správní rada. Správní rada je koncipována jako správce nadačního jmění; k plnění tohoto úkolu je ze zákona vybavena pravomocemi, jež nelze přenést na případný jiný orgán nadace, působnost správní rady je tedy výlučná. Správní rada je statutárním orgánem nadace.
Správní rada zajišťuje obměnu svých členů, a to v závislosti na stanovené délce funkčního období pro členství ve správní radě.
Návrh stanoví
podmínky, za kterých může fyzická
osoba vykonávat funkci člena správní
rady. Zřizovací listina, smlouva nebo závěť
může stanovit způsob volby dalších
členů; není-li tak stanoveno, platí
subsidiární úprava zákona týkající
se obměny správní rady. Zřizovatel
nebo zůstavitel může také určit,
že někteří členové správní
rady budou v budoucnu voleni na návrh jím označených
právnických nebo fyzických osob; fyzické
osoby mohou být označeny i svou funkcí.
Zásada č.
10 Dozorčí rada
Dozorčí rada je kontrolním orgánem nadace, který
a) kontroluje správnost účetnictví, roční účetní závěrky a způsob použití nadačního jmění,
b) upozorňuje správní radu nu zjištěné nedostatky a podává návrhy na jejich odstranění.
Kontrolu vykonává nejméně dvakrát ročně.
První členy dozorčí rady jmenuje zřizovatel, popř. vykonavatel závěti.
Dozorčí rada má nejméně 3 členy; pro ustavení dozorčí rady a pro členství v dozorčí radě platí obdobně ustanovení o správní radě. Jiný způsob ustavení dozorčí rady může určit zřizovatel popř. zůstavitel.
Členem dozorčí rady nemůže být osoba, které se poskytují prostředky podle účelu nadace. Členem dozorčí rady nemůže být rovněž člen správní rady.
Dozorčí rada se
povinně zřizuje, pokud majetkový vklad je
vyšší než 10 mil. Kč; jinak působnost
dozorčí rady vykonává revizor. Prvního
revizora jmenuje zřizovatel, resp. vykonavatel závěti.
Zřizovatel nebo zůstavitel určí způsob
ustavování dalších revizorů.
Jinak pro výkon
činnosti revizora platí přiměřen
ustanovení o dozorčí radě.
Odůvodnění:
Kontrolním orgánem
nadace je dozorčí rada, popřípadě
revizor. Dozorčí rada se povinně zřizuje
v nadaci jejíž nadační jmění
při založení přesáhne 10 mil.
Kč; při nižší výši
tohoto jmění vykonává působnost
dozorčí rady revizor, tím není vyloučeno,
že i v těchto případech nadace může
dozorčí rada ustavit. Pro revizora platí
ustanovení o dozorčí radě přiměřené.
Zásada č.
11 Nadační jmění a jeho použití
Nadační jmění
smí být použito pouze v souladu s účelem
a podmínkami a stanovenými v nadační
listině nebo ve statutu a k úhradě nákladů
souvisejících se správou nadace.
Příjmy nadace jsou zejména
a) peněžitý a nepeněžitý vklad zřizovatele, popř. zůstavitele,
b) dary a příspěvky fyzických a právnických osob,
c) dědictví,
d) příjmy z loterií, tombol, veřejných sbírek, kulturních, společenských, sportovních vzdělávacích akcí,
e) úroky z vkladů u bank,
f) příjmy z nájmu nebo prodeje nemovitostí, popř. movitých věcí, které jsou součástí nadačního jmění,
g) výnosy z cenných papírů, popř. podílů na podnikání jiných osob.
Příjmy uvedené pod písm. a) až d) jsou přímými zdroji nadačního jmění (nadace).
Příjmy uvedené pod písm. e) až g) jsou výnosy nadačního jmění (nadace).
Nadace nesmí vlastním jménem podnikat. Pro účely tohoto zákona se za podnikání nepovažuje pronájem nemovitostí, pořádání loterií, tombol, veřejných sbírek, kulturních, společenských, sportovních a vzdělávacích akcí, pokud je jejich výnos použit výlučně ke stanovenému účelu nadace.
Majetková účast nadace na podnikání jiných osob nesmí přesáhnout 30 % celkového nadačního jmění. Hodnota cenných papírů se vypočte na základě jejich kursu zaznamenaného na burze cenných papírů nebo na obdobném trhu cenných papírů ke dni 30. 6. a 31. 12. běžného roku. Cenné papíry mohou být nakupovány a prodávány pouze na veřejných trzích.
Majetková účast nadace na podnikání jiné osoby zároveň nesmí činit více než 20 % základního jmění této osoby.
Nadace nesmí být společníkem veřejné obchodní společnosti, komplementářem komanditní společnosti, ani tichým společníkem podnikatele. Nadační jmění nesmí být zástavou ani předmětem jiného zajištění závazku.
Nadační listina nebo statut nadace stanoví pro omezení nákladů nadace jedno z těchto pravidel použití nadačního jmění
a) celkové roční náklady nadace související se správou nadace nesmí převýšit určité procento ročního výnosu nebo
b) celkové roční náklady nadace související se správou nadace nesmí převýšit určité procento ročních výdajů na účel, pro nějž byla nadace zřízena, nebo
c) celkové roční náklady nadace související se správou nadace nesmí převýšit určité procento nadačního jmění.
Stanovené pravidlo nelze
měnit.
Odůvodnění:
Předpokládá se, že majetkový vklad zřizovatele nebo zůstavitele bude dále obohacován o další příjmy, zejména o dary, příspěvky, dědictví a dále o výnosy z vkladů, cenných papírů a z majetkové účasti na podnikání jiných právnických osob.
Nadace nesmí vlastním jménem podnikat. Může se však majetkově účastnit na podnikání jiných právnických osob a to ze zákonem stanovených podmínek. Blokace podnikatelských aktivit nadace má základ v účelovém určení nadačního jmění. Navrhuje se proto jednoznačně vyloučit provozování živnosti, popř. jiného podnikání svým jménem podle zvláštních předpisů. Za takového podnikání se nepovažují některé činnosti, jež zákon výslovně zmiňuje (pronájem nemovitostí,pořádání loterií, tombol apod.). V zájmu ochrany nadačního jmění proti event. obchodním rizikům spjatým s majetkovou účastí nadace na podnikání jiných osob, se zákonem navrhuje i určité omezení těchto majetkových účastí. Povolenou majetkovou účastí v uvedeném smyslu se rozumí zejména držení cenných papírů, zejména akcií a obligací, držení obchodního podílu společníka společnosti s ručením omezeným a komanditisty komanditní společnosti. Naopak se zakazuje účast ve veřejné obchodní společnosti, účast v komanditní společnosti v postavení komplementáře, jakož i obligačně vstoupit do postavení tichého společníka podnikatele. Ze stejného důvodu, tj. v maximální míře vyloučit riziko ztráty nadačního jmění, v zájmu maximálně možného použití nadačního jmění pro stanovený obecně prospěšný cíl, se vylučuje možnost zřizovat u nadačního jmění zástavní či jiné zajišťovací závazky.
Dále se v zásadě
stanoví požadavek hospodárnosti nadace, nadační
jmění by nemělo být prohospodařeno
na mzdách, nepřiměřených sídlech,
dopravních prostředcích, apod.
Zásada č.
12 Hospodaření nadace
Nadace vede účetnictví podle zvláštních předpisů. Je-li povinna vést podvojné účetnictví, ověří roční účetní závěrku a výroční zprávu auditor.
Na základě vyhodnocení hospodaření vypracovává nadace roční výroční zprávu v termínu, který stanoví správní rada popř. statut nadace, nejpozději však do 30. června následujícího roku.
Výroční zpráva obsahuj přehled o veškeré činnosti nadace za uplynulý kalendářní rok a zhodnocení této činnosti. K tomuto účelu uvádí zejména
a) přehled o jednotlivých zdrojích nadačního jmění za uplynulý rok,
b) přehled o darech a příspěvcích poskytnutých nadaci v částce nad 1 500 Kč a o osobách, které je poskytly; pokud dárce trvá na zachování anonymity, musí být jeho anonymita zachována,
c) přehled o použití nadačního jmění k obecně prospěšnému cíli nadace, přehled osob, v jejichž prospěch bylo nadační jmění takto použito, a zhodnocení, zda u těchto osob bylo dosaženo zamýšleného cíle,
d) zhodnocení, zda nadace při svém hospodaření dodržuje pravidla stanovená tímto zákonem pro činnost nadací (zásada č. 11),
e) zhodnocení základních
údajů obsažených v roční
účetní závěrce a výrok
auditora; roční účetní závěrka
je přílohou výroční zprávy.
Odůvodnění:
Pro nadace se stanoví
povinnost vést účetnictví podle zvláštních
předpisů. Nadace jsou povinny vypracovávat
po skončení roku výroční zprávu,
pro niž návrh stanoví její minimální
obsah. Navržená nejzazší lhůta
pro vypracování výroční zprávy
umožňuje, aby účetní závěrku
a navržená výroční zpráva
mohly být ověřeny auditem. Povinné
ověření výroční zprávy
je u nadací, které vedou podle zvláštních
předpisů podvojné účetnictví.
Pokud jde o soustavu, v
jaké budou nadace účtovat, rozhodující
jsou kritéria obsažená v zákone o účetnictví
včetně určení povahy činností
uvedených v zásadě č. 1 a pro účely
tohoto zákona vyloučených z pojmu podnikání.
Pro dané případy bude pro oblast účetnictví
tato činnost posuzována
podle obchodního zákoníku a nikoliv podle
zásady č. 11.
Zásada č.
13 Veřejná kontrola nadací
Nadace uloží do 30 dnů po schvální správní radou výroční zprávu u soudu, který vede rejstřík nadací.
Každý má právo do výročních zpráv nahlížet a činit si z nich opisy a výpisy.
V nadační listině
nebo ve statutu může být stanoven další
způsob zveřejňování výroční
zprávy.
Odůvodnění:
Zásada zavádí
volný přístup k výročním
zprávám nadace, což znamená, že
i jiné osoby se mohou informovat o činnosti a hospodaření
nadace. Informace bude sloužit zejména tomu, kdo prostředky
do nadace vkládá nebo hodlá přispět
jakýmkoliv způsobem k nadačnímu jmění;
takto informace o činnosti nadace může získávat
a využívat každý.
Zásada č 14
Přechodná ustanovení
Nadace vzniklé podle dosavadních předpisů se považují za nadace podle tohoto zákona, jestliže statutární orgán nadace ve lhůtě 12 měsíců od účinnosti tohoto zákona podá návrh na zápis do rejstříku nadací podle tohoto zákona, včetně doložení stanovené minimální výše nadačního jmění ke dni podání návrhu a přiloží upravený statut.
Statutární orgán nadace ve lhůtě 12 měsíců od účinnosti tohoto zákona může místo návrhu podle odstavce 1 rozhodnout o jejím zrušení a vstupu do likvidace. Po ukončení likvidace likvidátor oznámí okresnímu úřadu, který nadaci registroval, zrušení nadace. Pro vypořádání likvidačního zůstatku platí ustanovení tohoto zákona.
Po marném uplynutí lhůty podle odstavce 1 a 2 nebo bude-li návrh na zápis do rejstříku zamítnut, soud na návrh okresního úřadu, který nadaci registroval, popř. bez návrhu nadaci zruší a nařídí její likvidaci; stejně soud postupuje v případě, že návrh na zápis do rejstříku podle odst. 1 zamítne.
Do doby zápisu do rejstříku
nadací podle odst. 1, popř. do doby zániku
nadace podle odst. 2 a 3 se právní poměry
nadace vzniklé před účinností
tohoto zákona řídí dosavadními
předpisy, pokud tento zákon nestanoví jinak.
Odůvodnění:
Tato zásada řeší
situaci nadací již existujících podle
dosavadních předpisů. Ty nabývají
statusu nadace podle tohoto zákona za podmínky,
že v zákonem stanovené dvanáctiměsíční
lhůtě splní požadavky na činnost
nadace podle tohoto zákona a ve lhůtě požádají
o zápis do rejstříku nadací vedeného
soudy. Jinak zrušení, a to s následnou likvidací.
Po marném uplynutí
této dvanáctiměsíční
lhůty, anebo pokud soud návrh na zápis podaný
podle stanovené zásady zamítne, rozhodne
soud o zrušení nadace a nařídí
její likvidaci.
Zásada č.
15
V návaznosti na předchozí
text návrhu budou vypuštěna ustanovení
§§ 20b až 20e a v § 477 odst. 2 věta
za středníkem občanského zákoníku
a § 12 zákona ČNR č. 102/1992 Sb., kterým
se upravují některé otázky související
s vydáním zákona č. 509/1991 Sb.,
kterým se mění a doplňuje občanský
zákoník.
Odůvodnění:
Občanský zákoník
v § 20e odst. 2 předpokládat, že ustanovení
paragrafů 20b až 20e budou podrobněji rozvedena
zákonem Federálního shromáždění.
Vzhledem k rozsáhlosti materie a z důvodu celistvosti
její právní úpravy je navrhováno
řešení samostatným zákonem a
vypuštění dosavadních ustanovení
občanského zákoníku. Zároveň
se navrhuje v souvislosti s nově zaváděnou
registrací nadací soudy vypustit ze zákona
č. 102/1992 Sb. § 12, ve kterém se stanoví,
který orgán je dosud příslušný
k registraci nadací.
Zásada č.
16 Účinnost
Předpokládaná
účinnost je 1. ledna 1996.
V současné době je instituce nadace upravena v občanském zákoníku; jde však o úpravu obecnou a kusou, jež předpokládala, že podrobnosti o nadaci upraví zvláštní zákon Federálního shromáždění. Do zániku federace k přijetí tohoto zákona nedošlo.
1. Nedostatek podrobné úpravy nadací je dnes pociťován jako právní vakuum, a to jak v samotné nadační praxi, tak i v činnost i příslušných státních orgánů. Namítá se zejména, že v důsledku toho jsou v četných případech pod formou nadace registrovány subjekty, které vykazují spíše znaky obchodních společností anebo různých občanských sdružení, jejichž účelem je sledovat soukromé (podnikatelské) zájmy anebo zájmy svých členů. Legislativě se vytýká, že nejsou stanoveny jasné meze pro ekonomické aktivity nadací a povinnosti směřující k veřejné kontrole činnosti nadací apod.
Účelem navrhované úpravy je prvořadé reagovat na tyto nedostatky. Zároveň v souladu s potřebou politiky rozvoje tzv. neziskové sféry na úseku veřejných zájmů a potřeb návrh usiluje o posílení důvěryhodnosti nadační činnost i, což by mělo přispět k jejímu rozvoji: lze předpokládat růst materiální podpory občanů i právnických osob nadacím sledujícím veřejný zájem.
2. Nadace je v předloženém návrhu vymezena dvěma pojmovými znaky:
Za nadaci se prohlašuje sdružený majetek, který má status právnické osoby. Tímto znakem navržená úprava jednak vychází z obecné úpravy právnických osob v občanském zákoníku, jednak je konformní s pojetím nadace v právu vyspělých demokratických států.
Dalším znakem nadace je vymezení účelu, pro který může být majetek sdružen a použit. Tímto účelem může být podle návrhu dosahování obecně prospěšných cílů. Návrh pojem "obecné prospěšných cílů" vymezuje jen příkladmým výčtem některých oblastí: jde o rámcové vymezení, které má sloužit jako zákonné kriterium pro posouzení otázky, zda v konkrétním případě jde o nadaci či nikoliv. Toto posouzení provede soud, který bude rozhodovat o registraci nadace. (Oba znaky nadace zároveň odlišují nadaci od jiných organizačně právních forem, včetně tzv. neziskových právnických osob v nové připravovaném zákonu).
Znaky tvořící základ právní konstrukce nadace jsou základem pro formulování dalších zásad návrhu.
Nadace je právnickou osobou soukromého práva. Zároveň se jeví potřebné z hlediska účelového použití nadačního jmění podřídit některé otázky zvýšené veřejnoprávní regulaci, ze jména pokud jde ČR úpravu vzniku nadace, jejího hospodaření, zveřejňování výsledků hospodaření a o úpravu dalších souvisejících otázek, jako je likvidace a naložení s likvidačním zůstatkem.
Pravidla hospodaření řeší zásady č. 11 a 12. Jimi se ze jména zakazuje, aby nadace, t. j. správce nadace, s nadačním jměním podnikala vlastním jménem. Zároveň se tímto zákonem nevylučuje možnost potřebného a účelného zvyšování nadačního jmění prostřednictvím účastí nadací na podnikání jiných subjektů (držení a nákup cenných papírů, akcií a obligací, držením obchodních podílů). Majetková účast na podnikání jiných osob však nesmí překročit určený procentní podíl, který by pro nadační jmění představoval riziko ohrožení jeho použití pro vytčený základní účel. Stejný záměr sleduje zákaz zastavení nadačního jmění, jakož i zákaz učinit nadační jmění předmětem jiné formy zajištění závazku. Ochrana nadačního jmění je provedena i povinným stanovením jednoho ze zákonem uvedených kritérií omezujících náklady na správu nadace.
Navrhované zásady dále obsahují řešení směřující k zajištění přehlednosti a průhlednosti hospodaření nadace. Předně zavádí povinný audit u nadací vedoucích podvojné účetnictví, dále ukládá povinnost nadací, resp. jejích orgánů vypracovat výroční zprávu poskytující komplexní přehled o všech činnostech nadace a pohybech nadačního jmění za příslušný rok. Výroční zpráva, jejíž součástí je i roční účetní závěrka, bude uložena u soudu, který nadaci registroval; je veřejnou listinou a kdokoli má právo do ní nahlížet.
Zásady upravují též orgány nadace. Správcem nadačního jmění je správní rada, která je též statutárním orgánem nadace.
Správní rada je sbor, který musí tvořit nejméně tři fyzické osoby; člen správní rady nadace má splňovat zákonem stanovené podmínky. Správní radě jsou návrhem svěřeny pravomoci související s výkonem jejího správcovství, zejména schvalování rozpočtu, roční účetní závěrky a výročí zprávy, rozhodování o majetkové účasti nadace na podnikání jiných osob, o nákupu a prodeji cenných papírů, nemovitých i movitých věcí a v neposlední řadě schvalování statutu a jeho změn.
Druhým orgánem nadace je dozorčí rada nebo revizor, jež mají kontrolní oprávnění v oblasti účetnictví a ověřují správnost účetní závěrky a výroční zprávy. Existence dozorčí rady (revizora) a jejích práv a povinností je dalším prvkem kontrolního mechanismu činnosti nadace, kromě jíž výše zmíněné veřejné kontroly umožněné zpřístupněním výročních zpráv každému.
Činnost nadací založených podle dosavadní úpravy bude řešena přechodným ustanovením navrhovaného zákona. Těmto nadacím bude poskytnuta lhůta pro zápis do rejstříku nadací, za podmínek přizpůsobení se požadavkům tohoto zákona; při nečinností nebo pokud se nadace nepřizpůsobí podmínkám, navrhuje se, aby tyto nadace zrušil soud, nerozhodne-li statutární orgán nadace c stanovené lhůtě o jejím zrušení a likvidaci.
Nepředpokládá
se, že navrhovaná právní úprava
vyvolá zvýšené nároky na státní
rozpočet. Pokud jde o převedení příslušnosti
k registraci nadací z okresních úřadů
na soudy, měla by být pouze provedena delimitace
prostředků mezi rozpočtovými kapitolami.