Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1885 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Vyvadila

na ministra pro hospodářskou soutěž Stanislava Bělehrádka

ve věci důvodného podezření ze zneužití dominantního postavení Českou televizí

Ministr pro hospodářskou soutěž Stanislav Bělehrádek zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila dopisem ze dne 18. srpna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra pro hospodářskou soutěž Stanislava Bělehrádka na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 14. září 1995

Milan Uhde v.r.

Příloha

MINISTR PRO HOSPODÁŘSKOU SOUTĚŽ

ČESKÉ REPUBLIKY

Ing. Stanislav BĚLEHRÁDEK

 V Brně dne 18. srpna 1995
 Č.j.: 4767/95 983-230

Vážený pane poslanče,

interpelace, doručená MHS dne 19.7.1995, týkající se cen za laboratorní zpracování kinematografických filmů žádá odpověď na následující otázky:

- zda Česká televize nezneužívá svého dominantního postavení tím, že snížila ceny za výše uvedenou službu až o 30 %

- zda není snížení cen (bez snížení vstupů) motivováno snahou hospodářsky poškodit druhého. soutěžitele na trhu, tj. AB Barandov a.s.

ad 1) Ze šetření, provedeného Ministerstvem pro hospodářskou soutěž vyplynulo, že Česká televize v této oblasti nezaujímá dominantní postavení, neboť část zpracovaných materiálů netvoří zakázky pro cizí subjekty, ale materiály vlastní, nebo v rámci tzv. sponzorských aktivit - to jest laboratorně zpracovává filmy, na nichž se podílí jako producent nebo koproducent. Za období 01 - 04/95 bylo a.s. Barandov zpracováno 153 138 m 35 mm filmu a 22 839 m 16 mm filmu. Česká televize zpracovala za stejné období 9 049 m 35 mm filmu pro externí potřebu a 34 158 m 16 mm filmu pro externí potřebu.

Podle závěrů Ministerstva dodává Česká televize na trh v rámci zakázek (podnikatelské činnosti) oproti AB Barandov a.s., který pro vlastní potřebu filmy nezpracovává vůbec, méně než 20% uvedeného druhu zboží.

ad 2) Ke snížení cen však nedošlo bez snížení cen vstupů, ale bylo realizováno následně po snížení cen správní režie z 25% na 17% (snížení počtu pracovníků) a dále po snížení provozní režie z 26,4% na 24 %.

Z tohoto důvodu bylo nutno realizovat přiměřenou míru zisku u ceny za laboratorní zpracování 1 m 16 mm a 35 mm filmu, když procento zisku u cen do 15.6.1995 bylo přibližně 74%, zatímco podle ceníku platného od 15.6.1995 přibližně 43%. Z uvedený" údajů vyplývá, že se jedná o činnost ziskovou, tedy, že Česká televize nenabízí své služby za nižší ceny než jsou náklady na jejich provedení.

Podle zákona č. 483/1991 Sb tvoří zdroje, z nichž je Česká televize financována, jednak koncesionářské poplatky a jednak příjmy z podnikatelské činnosti (§ 10 zákona). Podle rozpočtu České televize, který si MHS vyžádalo už v předchozím období či ní plánovaný prodej služeb 2,36 % z příjmu z koncesionářských poplatků a pouze 1,43 % z celkově plánovaných výnosů. Za tento prodej služeb Česká televize plánovala přijmout v loňském roce celkem 58,4 % mil Kč, z čehož příjem za zpracované filmy činil 0,8 mil (1,3 %).

1) Příjmy z koncesionářských poplatků tvoří v rozpočtu letošního roku zhruba 61, zbývající potřebné finance je třeba získat jinými aktivitami - jako příjmy z reklamy, sponzorováním, koprodukčními podíly, prodejem služeb apod. V této souvislosti je nutno zdůraznit, že příjmy z koncesionářských poplatků jsou a musí být v souladu s §2 zák. č. 483/1991 Sb. o České televizi používány k zabezpečení poslání České televize jako veřejnoprávního média, rovněž tak i příjmy z podnikatelské činnosti.

2) Česká televize není podnikatelským subjektem, jehož hlavním cílem je dosažení zisku, což rovněž vyplývá z jejího postaven í jako veřejnoprávního média.

Závěrem tedy lze konstatovat, že provedeným šetřením nebylo zjištěno, že Česká televize účtuje externím odběratelům dumpingové ceny, bylo prokázáno, že účtované ceny externím objednatelům jsou vyšší než vlastní náklady na provedení objednaných činností, čímž zisk realizuje. Snížení cen představuje pozitivní vývoj v cenové oblasti pro zákazníky. Prioritním úkolem ministerstva není ochrana soutěžitelů, ale zákazníků.

 
Stanislav Bělehrádek

Váženy pan

Dr. Jiří Vyvadil

poslanec PS

Staropramenná 25

150 00 Praha 5



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP