Ministr pro hospodářskou
soutěž Stanislav Bělehrádek zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila dopisem
ze dne 18. srpna 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra pro hospodářskou
soutěž Stanislava Bělehrádka na interpelaci
poslance Jiřího Vyvadila. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR PRO HOSPODÁŘSKOU SOUTĚŽ
ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Stanislav BĚLEHRÁDEK
V Brně dne 18. srpna 1995 | |
Č.j.: 4767/95 983-230 |
Vážený pane
poslanče,
interpelace, doručená
MHS dne 19.7.1995, týkající se cen za laboratorní
zpracování kinematografických filmů
žádá odpověď na následující
otázky:
- zda Česká televize
nezneužívá svého dominantního
postavení tím, že snížila ceny
za výše uvedenou službu až o 30 %
- zda není snížení
cen (bez snížení vstupů) motivováno
snahou hospodářsky poškodit druhého.
soutěžitele na trhu, tj. AB Barandov a.s.
ad 1) Ze šetření,
provedeného Ministerstvem pro hospodářskou
soutěž vyplynulo, že Česká televize
v této oblasti nezaujímá dominantní
postavení, neboť část zpracovaných
materiálů netvoří zakázky pro
cizí subjekty, ale materiály vlastní, nebo
v rámci tzv. sponzorských aktivit - to jest
laboratorně zpracovává filmy, na nichž
se podílí jako producent nebo koproducent. Za období
01 - 04/95 bylo a.s. Barandov zpracováno 153 138 m 35 mm
filmu a 22 839 m 16 mm filmu. Česká televize zpracovala
za stejné období 9 049 m 35 mm filmu pro externí
potřebu a 34 158 m 16 mm filmu pro externí potřebu.
Podle závěrů
Ministerstva dodává Česká televize
na trh v rámci zakázek (podnikatelské činnosti)
oproti AB Barandov a.s., který pro vlastní potřebu
filmy nezpracovává vůbec, méně
než 20% uvedeného druhu zboží.
ad 2) Ke snížení
cen však nedošlo bez snížení cen
vstupů, ale bylo realizováno následně
po snížení cen správní režie
z 25% na 17% (snížení počtu pracovníků)
a dále po snížení provozní režie
z 26,4% na 24 %.
Z tohoto důvodu bylo nutno
realizovat přiměřenou míru zisku u
ceny za laboratorní zpracování 1 m 16 mm
a 35 mm filmu, když procento zisku u cen do 15.6.1995 bylo
přibližně 74%, zatímco podle ceníku
platného od 15.6.1995 přibližně 43%.
Z uvedený" údajů vyplývá,
že se jedná o činnost ziskovou, tedy,
že Česká televize nenabízí své
služby za nižší ceny než jsou náklady
na jejich provedení.
Podle zákona č.
483/1991 Sb tvoří zdroje, z nichž je Česká
televize financována, jednak koncesionářské
poplatky a jednak příjmy z podnikatelské
činnosti (§ 10 zákona). Podle rozpočtu
České televize, který si MHS vyžádalo
už v předchozím období či ní
plánovaný prodej služeb 2,36 % z příjmu
z koncesionářských poplatků a pouze
1,43 % z celkově plánovaných výnosů.
Za tento prodej služeb Česká televize plánovala
přijmout v loňském
roce celkem 58,4 % mil Kč, z čehož příjem
za zpracované filmy činil 0,8 mil (1,3 %).
1) Příjmy z koncesionářských
poplatků tvoří v rozpočtu letošního
roku zhruba 61, zbývající potřebné
finance je třeba získat jinými aktivitami
- jako příjmy z reklamy, sponzorováním,
koprodukčními podíly, prodejem služeb
apod. V této souvislosti je nutno zdůraznit, že
příjmy z koncesionářských poplatků
jsou a musí být v souladu s §2 zák.
č. 483/1991 Sb. o České televizi používány
k zabezpečení poslání České
televize jako veřejnoprávního
média, rovněž tak i příjmy z
podnikatelské činnosti.
2) Česká televize
není podnikatelským subjektem, jehož hlavním
cílem je dosažení zisku, což rovněž
vyplývá z jejího postaven í jako veřejnoprávního
média.
Závěrem tedy lze
konstatovat, že provedeným šetřením
nebylo zjištěno, že Česká televize
účtuje externím odběratelům
dumpingové ceny, bylo prokázáno, že
účtované ceny externím objednatelům
jsou vyšší než vlastní náklady
na provedení objednaných činností,
čímž zisk realizuje.
Snížení cen představuje pozitivní
vývoj v cenové oblasti pro zákazníky.
Prioritním úkolem ministerstva není ochrana
soutěžitelů, ale zákazníků.
Váženy pan
Dr. Jiří Vyvadil
poslanec PS
Staropramenná 25