poslanců nevládních
stran Josefa Hájka (LB), Michala Krause (ČSSD),
Jiřího Maryta (LB), Svatomíra Recmana (KSČM),
Miloše Skočovského (ČMUS), Josefa Valenty
(SPR - RSČ) a Jozefa Wagnera (ČSSD)
Potvrzujeme své zásadní
výhrady k zřejmému podcenění
příjmů státního rozpočtu
ve vládním návrhu, který byl v prvním
čtení schválen. To ukazuje na vytváření
rezerv nad rozsah parlamentem přiznaných. Za platnosti
rozpočtových pravidel umožňujících
volnou dispozici vládě, při splnění
povinnosti zachovat rovněž schválené
nulové saldo mezi příjmy a výdaji
je úmysl vlády pochopitelný.
Zásadně a opakovaně
vyjadřujeme názor, že i projednávání
tohoto rozpočtu jednoznačně prokázalo
obtížnost rozhodování na centrální
úrovni o výdajích regionální
povahy. Nutnost zřízení samosprávy
druhého stupě je z rozpočtového hlediska
přímo životní. Odkládání
řešení komplikuje
rozpočtové hospodaření a činí
jej méně kvalifikovaným.
Rozhodující pro
hodnocení rozpočtu dává odpověď
na otázku jak zajišťuje ty funkce státu,
které občanská společnost v dané
době považuje za prioritní. K těm jistě
patří bezpečnost občana a jeho majetku.
Rozpočet ministerstva vnitra, byť je posílen,
podle našeho názoru tento předpoklad nenaplňuje.
Zejména v této věci by bylo užitečné
vázat prostředky na účel užití
přesněji, tj. na hlídkovou službu v
ulicích.
K prostředkům věnovaným
obraně státu považujeme za nutné říci,
že mohou být podle názoru odborníků
nedostatečné. Aby míra této nedostatečnosti
byla zřetelná, bylo by nutno potřeby armády
poměřit na cíle státní vojenské
doktríny. Takovýto hodnověrný dokument
není k dispozici. Mělo by být součástí
doprovodného usnesení k rozpočtu požádat
vládu o jeho předložení. Dokud není,
jsou investice, zejména do zbraňových systémů,
nezdůvodněné.
Rozpočtová rozhodnutí
vyjadřují nejen potvrzení objektivních
potřeb rozpočtovaných subjektů; ale
i politickou vůli vládní většiny.
Dovolujeme si upozornit, že některá rozhodnutí
jsou nám proto nepřijatelná. Považujeme
za potřebné důsledky minulosti alespoň
v mezích omezených možností napravovat.
Tohoto druhu jsou náměty směřující
k většímu posílení rozpočtů
moravských měst
a obcí nebo obdobně prostředky jen částečně
nahrazující újmu způsobenou ekologii
a tím i ekonomii severních Čech. Jejich postupné
odnímání považujeme za nevhodné.
Zcela nevhodné jsou i nekvalifikované
přístupy k důležitým institucím,
které zajišťují významné
služby. Právě tak nevhodné je vytvářet
rozpočtem různé podmínky pro srovnatelné
činnosti avšak zařazené do jiných
rozpočtových kapitol. Zejména máme
na mysli situaci ve mzdové oblasti v učňovském
školství, těchto i věcných problémů
hasičské záchranné
služby či překotné omezování
zdrojů hygienické službě.
Zmínili jsme pouze některé
otázky a problémy, spíše pro ilustraci
našeho názoru na současnou rozpočtovou
praxi. V zájmu racionálnosti jednání
je vysvětlujeme tímto společně, jako
poslanci nevládních stran pracujících
v rozpočtovém výboru.
Praha, 4. prosince 1995
Zpravodaj: Jozef Wagner, v. r.
Ověřovatel: Josef
Hájek, v. r.