Kapitálové výdaje státního rozpočtu - akce financované v rámci systémové dotace

Evidenční číslo
Název akce
Termín realizace
Forma účasti státního rozpočtu
Výdaje celkem
z toho v roce:
 
1995
1996
1997
1998


 údaje v mil. Kč


Název programu:Výstavba a technická obnova sportovních zařízení
Číslo programu
  
333 030


333030 19 14 102MO - dostavba Armádního střeleckého stadionu, Plzeň 0594 1095  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 49,529,60,0 0,00,0
        
333030 19 14 201MV - sportovní atletická hala PSK Olymp, Praha 7 - Stromovka 1292 0496  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 56,70,00,0 0,00,0
Individuální dotace ze státního rozpočtu 39,721,718,0 0,00,0
        
333030 19 84 052Sportovní hala pro míčové hry, Brno  0995 0297  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 19,74,010,0 5,70,0
        
333030 19 84 055Autodrom, Vysoké Mýto   0693 0696   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 2,02,00,0 0,00,0
        
333030 19 84 056Stavba Orlovny, Telnice   0394 1095   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 0,70,70,0 0,00,0
        
333030 29 14 202MV - rekonstrukce tenisových kurtů, Praha 7  0495 1295  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 1,51,50,0 0,00,0
        
333030 49 14 101MO - rekonstrukce loděnice ASC Dukla, Praha 5 0596 1296  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 18,90,618,2 0,00,0
        
333030 49 84 051Plavecký bazén Praha 4 - Podolí, odstranění havarijního stavu 0895 1297  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 63,213,525,6 23,90,0
        
333030 59 84 054Částečná rekonstrukce dráhy Masarykova okruhu, Brno 1095 1295  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 4,04,00,0 0,00,0
        
333030 79 84 053Likvidace škod po požáru sokolovny, Choceň  0495 1296  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 6.80,95,9 0,00,0
        
333030 99 94 001Soubor investičních akcí   0196 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 80,943,637,3 0,00,0


Název programu:Pořízení a technická obnova investičního majetku ve správě stát. organizací MŠMT
Číslo programu
  
333 040


333040 79 14 591ŠÚ Ústí nad Labem - rekonstrukce obj. Churchillova, Ústí na 0994 1295  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 18,29,30,0 0,00,0
        
333040 99 94 001Soubor investičních akcí   0196 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 142,00,0142,0 0,00,0


Kapitálové výdaje státního rozpočtu - akce financované v rámci systémové dotace

Evidenční číslo
Název akce
Termín realizace
Forma účasti státního rozpočtu
Výdaje celkem
z toho v roce:
 
1995
1996
1997
1998


 údaje v mil. Kč


Název programu:Výstavba a technická obnova zařízení dětí a mládeže
Číslo programu
  
333 050


333050 19 84 051Střední škola pro zdrav. postiž. mládež, Praha 4 1193 1295  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 4,04,00,0 0,00,0
        
333050 99 94 001Soubor investičních akcí   0196 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 36,00,036,0 0,00,0


Název programu:Pořízení a technická obnova invest. majetku organizací vědy a výzkumu
Číslo programu
  
333 910


333910 99 24 001Soubor investičních akcí VVZ   0196 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 1,60,80,8 0,00,0


Název programu:Pořízení a technická obnova investičního majetku k řešení úkolů vědy a výzkumu
Číslo programu
  
333 920


333920 99 24 001Soubor investičních akcí VVZ   0196 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 410,791.9318,8 0,00,0


Zdůvodnění návrhu rozpočtu

V porovnání s ostatními kapitolami státního rozpočtu obsahuje návrh kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy po kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí nejvyšší výdaje. S ohledem na charakter odvětví obsahuje i výraznou diferenci mezi příjmy a výdaji.

Pro rok 1996 je tato kapitola zařazena mezi preferované kapitoly, především ve výdajích na mzdy.

Prostřednictvím kapitoly je financováno zejména:

- regionálníškolství, které zahrnuje
 - předškolní zařízení, základní školy a školská zařízení jim sloužící (z kapitoly jsou zabezpečeny veškeré mzdové prostředky, včetně pojistného a příspěvku do FKSP, prostředky na učebnice a školní potřeby hrazené žákům státem; provozní výdaje jsou hrazeny z rozpočtů obcí)
 - učňovské a speciální školství v působnosti ministerstva školství
 - střední školy, které jsou z kapitoly zabezpečeny komplexně, s výjimkou uvedenou níže


- vysoké školy

- státní správa ve školství /ministerstvo, školské úřady, Česká školní inspekce/

- výzkumné ústavy resortu

- soukromé a církevní školství (ve formě příspěvku na neinvestiční výdaje)

- dotace občanským sdružením působícím v oblasti výchovy mládeže, tělovýchovy a sportu.

Z kapitoly není financováno například:

- učňovské školství v kompetenci ministerstev hospodářství a zemědělství,

-střední zdravotnické školy, policejní a vojenské školství.

Příjmy kapitoly jsou navržené ve výši 467,9 mil. Kč. Ve srovnání s rokem 1995 jsou nižší o 318,8 mil. Kč, tj. o 40,5%. Snížení rozpočtových příjmů souvisí s výrazným přechodem škol a školských zařízení z rozpočtové na příspěvkovou formu hospodaření. V příjmech nejsou promítnuty příjmy ze školného na vysokých školách, které nebylo ještě uzákoněno.

Celkové výdaje (neinvestiční a investiční) jsou navrženy ve výši 55 727,6 mil. Kč, což představuje nárůst o 14,7% oproti očekávané skutečnosti roku 1995 a o 20% oproti schválenému rozpočtu roku 1995.

Návrh zohledňuje hlavní změny specifické pro resort školství:

- zavedení povinné devítileté školní docházky na základních školách počínaje školním rokem 1996/97,

- růst počtu studentů vysokých škol,

- určitý úbytek studentů středních škol v důsledku zavedení povinné devítileté školní docházky,

- rekonstrukce a modernizace školských objektů.

Návrh rozpočtu v přiměřeném rozsahu zohledňuje úkoly vyplývající z usnesení vlády: protidrogová politika, ekologická výchova, program sociální prevence a prevence kriminality, plán opatření pro snížení negativních důsledků zdravotního postižení.

V návrhu se promítají změny provedené v průběhu roku 1995:

- dopad platových úprav v souladu s usneseními vlády č. 447/95 a č. 450/95 v rozpočtových organizacích ve výši 833,0 mil. Kč, včetně zdravotního a sociálního pojištění a FKSP a 1 005,8 mil. Kč v příspěvkových organizacích, včetně zdravotního a sociálního pojištění a FKSP,

- přesun prostředků mezi rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi v rámci kapitoly ve výši 12 091,5 mil. Kč v souvislosti s přechodem škol a školských zařízení z rozpočtové na příspěvkovou formu, která umožňuje větší samostatnost hospodaření,

- delimitace Integrované školy v Luhačovicích z kapitoly Ministerstva kultury ve výši 4,5 mil. Kč,

- posílení rozpočtu kapitoly na krytí odpisů příspěvkových organizací ve výši 250,0 mil. Kč.

Celkové neinvestiční výdaje jsou navrženy v objemu 51 929,0 mil. Kč. Tento objem představuje nárůst o 14,9% ve srovnání s očekávanou skutečností 1995 a nárůst o 20% ve srovnání se schváleným rozpočtem na rok 1995.

Mzdové prostředky rozpočtových a příspěvkových organizací jsou navrženy ve srovnání s očekávanou skutečností roku 1995 o 16,8% vyšší, což umožní zvýšení průměrného platu o 17,9%. V rámci tohoto nárůstu je zahrnuto i zvýšení platů pedagogických pracovníků o 20%. Zvýšení mezd pedagogických pracovníků umožní vytvořit podmínky pro ocenění náročné práce kvalifikovaných učitelů a přispěje ke zvyšování úrovně platů pedagogických pracovníků.

V důsledku racionalizačních opatření bude počet zaměstnaneckých míst v roce 1996 oproti stavu 255 000 pracovníků v roce 1995 snížen o 1 985. Z toho na ústředním orgánu ze 400 na 380 pracovníků, tj. snížení o 5%. U ostatních organizací resortu o 1 965, tj. snížení o 0,8%.

Snížení počtu zaměstnaneckých míst nebude vztaženo na místa pedagogických pracovníků. Tato místa byla při stavbě návrhu státního rozpočtu pro rok 1996 zachována na úrovni roku 1995. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy však může i tato místa při zahájení školní`ho roku 1996/97 redukovat, pokud to budou v některých školách a lokalitách umožňovat klesající stavy žáků.

Ostatní věcné výdaje rozpočtových organizací se zvyšují o 6%, příspěvkových organizací o 10,8% v porovnání s očekávanou skutečností roku 1995, což umožňuje zabezpečit provozní činnost v podstatě na úrovni roku 1995.

Navrhovaný objem neinvestičních výdajů reaguje na předpokládané inflační tlaky a růst výkonů vysokých škol. Vedle toho jsou z rozpočtu kapitoly financovány i výdaje vlastních školských úřadů, dále činnost výzkumných pedagogických ústavů a organizací zabezpečujících styk se zahraničím v oblasti školství.

Dotace občanským sdružením se mění pouze strukturálně. V neinvestičních výdajích jsou dotace ve srovnáni s rozpočtem na rok 1995 sníženy o 34,1 mil. Kč. Prostředky byly převedeny do kapitálových výdajů a jsou určeny na krytí investičních potřeb občanských sdružení v oblasti tělovýchovy a sportu a v oblasti dětí a mládeže, v rámci programů a úkolů schvalovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Souhrnnou dotaci pro občanská sdružení ve výši 688,9 mil. Kč navrhlo MŠMT rozdělit takto:

- oblast dětí a mládeže ve výši 216,5 mil. Kč,

- oblast tělovýchovy a sportu ve výši 469,9 mil. Kč,

- ostatní občanská sdružení ve školství ve výši 2,5 mil. Kč.

Nárůst ostatních dotací a příspěvků příspěvkových organizací ve srovnání s očekávanou skutečností 1995 činí 16,4%. V rámci této položky jsou zabezpečovány mzdové prostředky určené pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných obcemi, do nichž se promítá podstatná část výše uvedeného nárůstu a dále výdaje těchto institucí na učební pomůcky a potřeby. Z této rozpočtové položky jsou poskytovány také dotace soukromým a církevním školám, které jsou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy zařazeny do sítě škol.

Ve srovnání s rozpočtem na rok 1995 jsou neinvestiční výdaje vlastních školských úřadů, v souladu s novelou zákona č. 138/95 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, zahrnuty v roce 1996 ve výdajích státní správy.

Investiční výdaje jsou navrženy ve výši 3 798,6 mil. Kč, což představuje nárůst 12,5% oproti očekávané skutečnosti 1995 a oproti rozpočtu na rok 1995 nárůst 17,2%. V tomto objemu jsou zahrnuty investiční výdaje rozpočtových organizací ve výši 2 107,4 mil. Kč, příspěvky na investice příspěvkovým organizacím ve výši 1 434,4 mil. Kč, investiční prostředky pro občanská sdružení ve výši 41,5 mil. Kč a pro jiné neuvedené hospodářsko právní formy ve výši 215,3 mil. Kč. V celkovém objemu investičních výdajů jsou zahrnuty i výdaje na zabezpečení úkolů v oblasti vědy a výzkumu ve výši 319,6 mil. Kč.

Individuální investiční dotace, poskytované účelově na konkrétní investiční akce, jsou stanoveny ve výši 581,6 mil. Kč. Z těchto prostředků budou realizovány 3 stavby v oblasti vysokého školství

- Jihočeská univerzita České Budějovice, biologické centrum, náklady v roce 1996 ve výši 80,8 mil. Kč,

- Vysoká škola pedagogická Hradec Králové, objekt společné výuky, náklady v roce 1996 ve výši 140,7 mil. Kč.

V oblasti regionálního školství je mezi individuálně dotovanými akcemi zařazeno 5 staveb

- gymnázia Sokolov (50,0 mil. Kč), Stříbro (60,5 mil. Kč), Orlová (90,9 mil. Kč),

- integrované gymnázium Brno (34,2 mil. Kč),

- konzervatoř Ostrava (35,0 mil. Kč).

V oblasti tělovýchovy je mezi individuálně dotované akce zařazena stavba

- sportovní atletická hala policejního sportovního klubu Olymp, Praha 7, náklady v roce 1996 ve výší 18,0 mil. Kč.

Systémové investiční dotace jsou stanoveny v celkové výši 3 207,0 mil. Kč.

Návrh rozpočtu investičních výdajů umožní dokončení více než 40 rozestavěných staveb, o zahájení nových staveb se uvažuje v roce 1996 jen v omezené míře.

V účelové rezervě VPS jsou dále vyčleněny prostředky na program Zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení a sportovní reprezentaci.

Do rozpočtu kapitoly MŠMT jsou zahrnuty prostředky na výzkum a vývoj v celkové výši 1 497,5 mil. Kč, z toho činí objem neinvestičních výdajů 1 177,9 mil Kč a investičních výdajů 319, 6 mil. Kč.

V kapitole Všeobecná pokladní správa jsou ve prospěch Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zahrnuty finanční prostředky pro sportovní reprezentaci, zajišťovanou prostřednictvím občanských sdružení k zabezpečení usnesení vlády č. 371 ze dne 7. 7. 1993 ve výši 286 mil. Kč. Navýšení dotace proti roku 1995 o 36 mil. Kč je určeno k zajištění Letních olympijských her v Atlantě, Letních paralympijských her v Atlantě a Mezinárodních zimních her speciálních olympiád v Rakousku. Dále je v kapitole Všeobecná pokladní správa olympijských her v Atlantě, Letních paralympijských her v Atlantě a Mezinárodních zimních her speciálních olympiád v Rakousku. Dále je v kapitole Všeobecná pokladní správa zapracováno 26,1 mil. Kč neinvestičních prostředků a 6,0 mil. Kč investičních prostředků pro Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT.

334

Ministerstvo kultury

Kapitola: Ministerstvo kultury

ROZPOČET KAPITOLY
 v tis. Kč


Ukazatel
Očekávaná skutečnost 1995
Návrh rozpočtu 1996
Index 1996/1995 v %
I. Příjmy celkem4 100 300073,2
v tom: příjmy rozpočtových organizací celkem 4100300073,2
odvody příspěvkových organizací    
pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti    
     
II. Výdaje kapitoly celkem 3 038 9003 326 413 119,3
v tom:   
1. Neinvestiční výdaje rozpočtových kapitol celkem 148 761154 038 103,5
z toho: mzdové prostředky celkem 34 03936 702107,8
   z toho: státní správa 34 03936 702107,8
   pojistné a příděl do FKSP 12 68013 580107,1
   transfery domácnostem    
   v tom: důchody    
      ostatní dávky    
      prostředky na státní politiku zaměstnanosti    
     
2. Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím celkem 1 768 5191 948 440 110,2
     
3. Neinvestiční dotace občanským sdružením 57 72054 870 95,1
     
4. Ostatní dotace a příspěvky 449 600512 065 11,9
     
5. Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům    
     
6. Investiční výdaje celkem 614 300957 000 155,8
v tom:   
výdaje veřejného sektoru 614 300957 000155,8
dotace podnikatelským subjektům    
     
Neinvestiční výdaje RO a příspěvky na činnost PO na výzkum a vývoj celkem 23 70853 330 224,9
v tom: institucionální 20 17420 299 100,6
   účelové 3 53433 031 934,7
     
Investiční výdaje na výzkum a vývoj celkem 1724 011 2332,0
v tom: Institucionální    
   účelové 17240011 2332,0

Kapitola: Ministerstvo kultury

Závazné limity regulace zaměstnanosti ve státní správě
 v tis. Kč


Ukazatel
Schválený rozpočet 1995
Návrh rozpočtu 1996
Index 1996/1995 v %
Ústřední orgán    
Limit počtu zaměstnanců 22020995,0
Limit objemu mzdových prostředků 32 97436 702111,3
z toho:   
limit prostředků na platy 32 42135 849110,6
limit OON553853 154,2


REGISTR INVESTIC MINISTERSTVA FINANCÍ ČR

 Návrh kapitálových výdajů státního rozpočtu na r.1996


Název kapitoly:Kód:
Ministerstvo kultury334


Číslo řádku
Název rozpočtového ukazatele
Rozpočet 1996
1
2
3


 údaje v mil. Kč


 Návratná fin. výpomoc ze stát. rozpočtu určená pro:  
244Příspěvkové organizace v působnosti ústř. orgánů 15,3
440Návratná fin. výpomoc ze stát. rozpočtu celkem 15,3
 Systémová dotace ze státního rozpočtu určená pro:  
145Rozpočtové organizace v působnosti ústř. orgánů 8,0
245Příspěvkové organizace v působnosti ústř. orgánů 218,6
945Jiné neuvedené hospodářsko právní formy 454,0
450Systémová dotace ze státního rozpočtu. celkem 680,6
 Individuální dotace ze státního rozpočtu určená pro:  
246Příspěvkové organizace v působnosti ústř. orgánů 226,4
946Jiné neuvedené hospodářsko právní formy 32,7
460individuální dotace ze státního rozpočtu celkem 259,1
 Běžná míra investování určená pro:  
148Rozpočtové organizace v působnosti ústř. orgánů 2,0
480Běžná míra investování celkem 2,0


Kapitola č. 334 celkem957,0


Kapitálové výdaje státního rozpočtu - akce financované v rámci systémové dotace

Evidenční číslo
Název akce
Termín realizace
Forma účasti státního rozpočtu
Výdaje celkem
z toho v roce:
 
1995
1996
1997
1998


 údaje v mil. Kč


Rozpočtová kapitola: Ministerstvo kultury 334


Název programu:Pořízení a technická obnova investičního majetku knihoven, muzeí, galerií a divadel v působnosti MK
Číslo programu
  
334 010


334010 19 24 019Centrální depozitní sklad knih Pouchov  0694 1297  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 25,62,62,6 9,38,8
        
334010 19 24 021Přístavba SVK Ústí n. Labem   1188 1295   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 14,518,50,0 0,00,0
        
334010 21 24 022Integrovaná lokální síť - II. etapa  0394 0997  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 32,07,56,0 5,07,5
        
334010 49 24 006Rekonstrukce obj. čp.97,Jihlavská ul. Brno  0196 1299  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 31,90,019,8 2,21,3
Individuální dotace ze státního rozpočtu 51,20,00,0 6,04,7
        
334010 49 24 008Rekonstrukce domu Pražská 13   0194 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 22,55,011,7 1,80,0
        
334010 79 24 009Rekonstrukce galerie B. Rejta   1192 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 17,49,71,8 0,00,0
        
334010 79 24 010Rekonstrukce depozitáře Brandýs n. L  0795 1296  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 5,53,02,5 0,00,0
        
334010 79 24 020Rekonstrukce provozní budovy Ostružnická  1087 0396  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 21,81,50,0 0,00,0
        
334010 95 24 023Plynofikace kotelny Klementina - II. etapa  0594 1297  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 26,07,58,7 2,00,0
        
334010 99 24 999Drobné stavebné akce   0196 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 21,60,021,6 0,00,0


Název programu:Pořízení zabezpečovacích systémů a zařízení požární signalizace
Číslo programu
  
334 020


334020 29 24 024Pořízení zabezpečovacích systémů a zaříz. požární signalizace 0192 1298  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 555,250,048,0 100,0200,0


Kapitálové výdaje státního rozpočtu - akce financované v rámci systémové dotace

Evidenční číslo
Název akce
Termín realizace
Forma účasti státního rozpočtu
Výdaje celkem
z toho v roce:
 
1995
1996
1997
1998


 údaje v mil. Kč


Název programu:Program záchrany architektonického dědictví
Číslo programu
  
334 030


334030 99 94 999Program záchrany architektonického dědictví  0396 1296  
Systémová dotace ze státního rozpočtu 1164,4200,0450,0 300,0400,0


Název programu:Pořízení a technická obnova investičního majetku organizací MK
Číslo programu
  
334 050


334050 99 14 001Drobné stavební akce   0196 1296   
Systémová dotace ze státního rozpočtu 8,00,08,0 0,00,0


Název programu:Pořízení a technická obnova investičního majetku k řešení úkolů vědy a výzkumu
Číslo programu
  
334 920


334920 29 94 001Investice k řešení úkolů vědy a techniky     
Systémová dotace ze státního rozpočtu 4,00,04,0 0,00,0


Zdůvodnění návrhu rozpočtu

Příjmy kapitoly jsou navrženy ve výši 3 mil. Kč. Proti roku 1995 jsou o 1,1 mil. Kč nižší. Jedná se o příjmy získané převážně z pronájmu nemovitostí, spravovaných Ministerstvem kultury. Snížení příjmů ovlivnil havarijní stav Valdštejnského paláce, protože jeho prostoty po dobu oprav není možné pronajímat.

Celkové v je kapitoly 334 Ministerstva kultury se navrhují pro rok 1996 ve výši 3 626,4 mil. Kč, tj. o 766,9 mil. Kč více v porovnání se schváleným rozpočtem na rok 1995 (nárůst 26,8%). Oproti očekávané skutečností 1995 se jedná o nárůst více než 587 mil. Kč (19,3%).

Navrhované výdaje v rozpočtové sféře jsou určeny pro vlastní úřad Ministerstva kultury, přitom rozpočty jednotlivých odborů ministerstva obsahují prostředky určené do oblasti kulturních aktivit a akcí, jejichž je Ministerstvo kultury vyhlašovatelem nebo se na nich finančně spolupodílí (výstavní činnost, zahraniční kulturní styky, propagace kultury, akce náboženského charakteru atd.).

Výdaje příspěvkové sféry jsou navrženy v převážné míře pro zajištění činnosti přímo řízených příspěvkových organizací v oblasti kultury, zejména muzeí, galerií, památkových ústavů, knihoven a uměleckých souborů. Mimoto jsou navrženy dotace občanským sdružením, a to na úrovni roku 1995, které budou použity na podporu schválených programů kulturních aktivit národnostních menšin, neprofesionálního umění a na podporu zájmových mimouměleckých aktivit, tj. vzdělávání a účelného využívání volného času. Na podporu kulturních aktivit zdravotně postižených občanů je stejně jako v roce 1995 určeno 8 mil. Kč. Rovněž tak i potřeby pro hospodaření církví a náboženských společností jsou zabezpečeny v návrhu ostatních dotací a příspěvků na úrovni roku 1995. Nad tuto úroveň však mohou církve čerpat z 55 mil. Kč prostředky na opravu a údržbu církevních památkových objektů. O tyto prostředky byl zvýšen navrhovaný rozpočet kapitoly oproti roku 1995. Určeny jsou pro potřebu církví, právnických i fyzických osob na opravu kulturních památek.

Neinvestiční výdaje kapitoly se navrhují ve výši 2 669,4 mil. Kč (index nárůstu 110,1% proti srovnatelným výdajům roku 1995). Pro rozpočtovou organizaci, tj. Ministerstvo kultury, je uvažováno s objemem 154 mil. Kč, příspěvek na činnost příspěvkovým organizacím je navrhován ve výši 1 948,4 mil. Kč, dotace občanským sdružením je předpokládána ve výši 54,9 mil. Kč a na ostatní dotace a příspěvky je navrhována částka 512,1 mil. Kč.

Při sestavování návrhu rozpočtu byly vzaty v úvahu organizační vlivy. Integrovaná střední škola v Luhačovicích přešla v roce 1995 z působnosti Ministerstva kultury do působnosti Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V návaznosti na to jsou mezi těmito resorty převáděny i finanční objemy. Prostředky vyčleněné pro občanské sdružení na obnovu knihovny T. G. M., v souvislosti se začleněním Masarykova ústavu pod Akademii věd ČR, byly převedeny do kapitoly 361 Akademie věd ve prospěch zmíněného ústavu.

Mimo uvedené organizační změny ovlivnily návrh rozpočtu na příští rok i další vlivy: cenové dopady do oblasti výrobků a služeb, mimořádné uvolňování rozpočtových prostředků z přebytků roku 1994 a 1995, především však novelizace platových předpisů a racionalizační opatření.

Celkové mzdové prostředky kapitoly jsou navrženy ve výši 841,7 mil. Kč, z toho pro vlastní úřad 36,7 mil. Kč a pro příspěvkové organizace 805 mil. Kč. Úprava mzdových prostředků se dotýká pracovníků, jejichž odměňování se řídí zákonem č.143/1992 Sb. Prozatím v návrhu rozpočtu zůstávají neřešeny požadavky církví (cca 100 mil. Kč včetně pojistného) na valorizaci platů duchovních, kteří jsou odměňováni podle nařízení vlády 86/1993 Sb. O této změně se teprve jedná.

Index nárůstu objemu mzdových prostředků kapitoly 111,6%, zajišťuje v kombinaci s úspornými opatřeními v počtech zaměstnaneckých míst a organizačními vlivy, ve srovnání s očekávanou skutečností 1995, průměrné zvýšení platů u ústředního orgánu o 12,7% a u podřízených příspěvkových organizací o 12,3%. V rámci racionalizačních opatření dojde v kapitole ke snížení o 5% zaměstnaneckých míst na Ministerstvu kultury, tj. ke snížení o 11 míst ze stávajících 220 míst a o 2% zaměstnaneckých míst v podřízených příspěvkových organizacích, tj. sníženi o 163 míst ze stávajících 7 974 míst. Vzhledem k akceptovanému požadavku na zvýšení stavu pracovníků v souvislosti se zprovozněním Veletržního paláce a depozitáře Národní knihovny o 152 zaměstnanců, představuje celkové snížení v kapitole o 22 zaměstnaneckých míst oproti očekávané skutečnosti pracovníků v roce 1995, pouhé 0,3%.

Nad běžný nárůst mzdových a věcných výdajů byly do návrhu rozpočtu kapitoly zahrnuty některé specifické požadavky resortu: zařízení pro nevidomé (1 mil. Kč), prostředky na výzkum a vývoj (57,3 mil. Kč) a zvýšený příspěvek na provoz Veletržního paláce (4 mil. Kč). Dále byl do návrhu promítnut přiměřený nárůst výdajů na opravu a údržbu památek ve vlastnictví státu (30 mil. Kč) i ve vlastnictví právnických a fyzických osob, včetně církví a náboženských společností (55 mil. Kč). Návrh rozpočtu obsahuje í prostředky na zajištění nejnutnějších přípravných projektových a zabezpečovacích prací, souvisejících s havarijním stavem Valdštejnského paláce (15 mil. Kč).

Péče o architektonické památky je mimo zmíněné případy dále zajištěna v příspěvku památkovým ústavům a dalším organizacím v působnosti Ministerstva kultury (galeriím, muzeím, knihovnám atd.) a v příspěvku na havarijní opravy památkových objektů. V kapitole Všeobecná pokladní správa je na Program regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón vyčleněna částka 350 tis. Kč, tj. o 50 mil. Kč vyšší než pro rok 1995.

Návrh kapitoly Všeobecná pokladní správa zahrnuje, kromě prostředků na obnovu památkově chráněných staveb i prostředky na výkup předmětů kulturní hodnoty ve výši 25 mil. Kč, tj. o 10 mil. Kč více než v roce 1995.

Investiční výdaje kapitoly jsou navrženy ve výši 957 mil. Kč. Ve srovnání se schváleným rozpočtem pro rok 1995 jsou o 386,4 mil. Kč vyšší (nárůst 55,8%). V tom individuální dotace na investice příspěvkovým organizacím dosahují výše 259,1 mil. Kč. Systémové dotace na investice příspěvkovým a ostatním organizacím ve výši 680,6 mil. Kč zabezpečují především programy záchrany a obnovy památek. Pro potřebu rozpočtové organizace, tj. Ministerstva kultury, je navržena běžná míra investování ve výši 2 mil. Kč. Na dostavbu Veletržního paláce je počítáno s návratnou finanční výpomocí ze státního rozpočtu ve výši 15,3 mil. Kč.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP