Kapitálové výdaje státního
rozpočtu - akce financované v rámci systémové
dotace
údaje v mil. Kč |
Název programu: | Výstavba a technická obnova sportovních zařízení | |
333030 19 14 102 | MO - dostavba Armádního střeleckého stadionu, Plzeň | 0594 1095 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 49,5 | 29,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
333030 19 14 201 | MV - sportovní atletická hala PSK Olymp, Praha 7 - Stromovka | 1292 0496 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 56,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Individuální dotace ze státního rozpočtu | 39,7 | 21,7 | 18,0 | 0,0 | 0,0 | |
333030 19 84 052 | Sportovní hala pro míčové hry, Brno | 0995 0297 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 19,7 | 4,0 | 10,0 | 5,7 | 0,0 | |
333030 19 84 055 | Autodrom, Vysoké Mýto | 0693 0696 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 2,0 | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
333030 19 84 056 | Stavba Orlovny, Telnice | 0394 1095 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 0,7 | 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
333030 29 14 202 | MV - rekonstrukce tenisových kurtů, Praha 7 | 0495 1295 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 1,5 | 1,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
333030 49 14 101 | MO - rekonstrukce loděnice ASC Dukla, Praha 5 | 0596 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 18,9 | 0,6 | 18,2 | 0,0 | 0,0 | |
333030 49 84 051 | Plavecký bazén Praha 4 - Podolí, odstranění havarijního stavu | 0895 1297 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 63,2 | 13,5 | 25,6 | 23,9 | 0,0 | |
333030 59 84 054 | Částečná rekonstrukce dráhy Masarykova okruhu, Brno | 1095 1295 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 4,0 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
333030 79 84 053 | Likvidace škod po požáru sokolovny, Choceň | 0495 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 6.8 | 0,9 | 5,9 | 0,0 | 0,0 | |
333030 99 94 001 | Soubor investičních akcí | 0196 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 80,9 | 43,6 | 37,3 | 0,0 | 0,0 |
Název programu: | Pořízení a technická obnova investičního majetku ve správě stát. organizací MŠMT | |
333040 79 14 591 | ŠÚ Ústí nad Labem - rekonstrukce obj. Churchillova, Ústí na | 0994 1295 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 18,2 | 9,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
333040 99 94 001 | Soubor investičních akcí | 0196 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 142,0 | 0,0 | 142,0 | 0,0 | 0,0 |
Kapitálové výdaje státního
rozpočtu - akce financované v rámci systémové
dotace
údaje v mil. Kč |
Název programu: | Výstavba a technická obnova zařízení dětí a mládeže | |
333050 19 84 051 | Střední škola pro zdrav. postiž. mládež, Praha 4 | 1193 1295 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 4,0 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
333050 99 94 001 | Soubor investičních akcí | 0196 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 36,0 | 0,0 | 36,0 | 0,0 | 0,0 |
Název programu: | Pořízení a technická obnova invest. majetku organizací vědy a výzkumu | |
333910 99 24 001 | Soubor investičních akcí VVZ | 0196 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 1,6 | 0,8 | 0,8 | 0,0 | 0,0 |
Název programu: | Pořízení a technická obnova investičního majetku k řešení úkolů vědy a výzkumu | |
333920 99 24 001 | Soubor investičních akcí VVZ | 0196 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 410,7 | 91.9 | 318,8 | 0,0 | 0,0 |
V porovnání s ostatními kapitolami státního
rozpočtu obsahuje návrh kapitoly Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy po kapitole Ministerstva
práce a sociálních věcí nejvyšší
výdaje. S ohledem na charakter odvětví obsahuje
i výraznou diferenci mezi příjmy a výdaji.
Pro rok 1996 je tato kapitola zařazena mezi preferované
kapitoly, především ve výdajích
na mzdy.
Prostřednictvím kapitoly je financováno zejména:
- regionální | školství, které zahrnuje |
- předškolní zařízení, základní školy a školská zařízení jim sloužící (z kapitoly jsou zabezpečeny veškeré mzdové prostředky, včetně pojistného a příspěvku do FKSP, prostředky na učebnice a školní potřeby hrazené žákům státem; provozní výdaje jsou hrazeny z rozpočtů obcí) | |
- učňovské a speciální školství v působnosti ministerstva školství | |
- střední školy, které jsou z kapitoly zabezpečeny komplexně, s výjimkou uvedenou níže |
- vysoké školy
- státní správa ve školství /ministerstvo,
školské úřady, Česká školní
inspekce/
- výzkumné ústavy resortu
- soukromé a církevní školství
(ve formě příspěvku na neinvestiční
výdaje)
- dotace občanským sdružením působícím
v oblasti výchovy mládeže, tělovýchovy
a sportu.
Z kapitoly není financováno například:
- učňovské školství v kompetenci
ministerstev hospodářství a zemědělství,
-střední zdravotnické školy, policejní
a vojenské školství.
Příjmy kapitoly jsou navržené
ve výši 467,9 mil. Kč. Ve srovnání
s rokem 1995 jsou nižší o 318,8 mil. Kč,
tj. o 40,5%. Snížení rozpočtových
příjmů souvisí s výrazným
přechodem škol a školských zařízení
z rozpočtové na příspěvkovou
formu hospodaření. V příjmech nejsou
promítnuty příjmy ze školného
na vysokých školách, které nebylo ještě
uzákoněno.
Celkové výdaje (neinvestiční
a investiční) jsou navrženy ve výši
55 727,6 mil. Kč, což představuje nárůst
o 14,7% oproti očekávané skutečnosti
roku 1995 a o 20% oproti schválenému rozpočtu
roku 1995.
Návrh zohledňuje hlavní změny specifické
pro resort školství:
- zavedení povinné devítileté školní
docházky na základních školách
počínaje školním rokem 1996/97,
- růst počtu studentů vysokých škol,
- určitý úbytek studentů středních
škol v důsledku zavedení povinné devítileté
školní docházky,
- rekonstrukce a modernizace školských objektů.
Návrh rozpočtu v přiměřeném
rozsahu zohledňuje úkoly vyplývající
z usnesení vlády: protidrogová politika,
ekologická výchova, program sociální
prevence a prevence kriminality, plán opatření
pro snížení negativních důsledků
zdravotního postižení.
V návrhu se promítají změny provedené
v průběhu roku 1995:
- dopad platových úprav v souladu s usneseními
vlády č. 447/95 a č. 450/95 v rozpočtových
organizacích ve výši 833,0 mil. Kč,
včetně zdravotního a sociálního
pojištění a FKSP a 1 005,8 mil. Kč v
příspěvkových organizacích,
včetně zdravotního a sociálního
pojištění a FKSP,
- přesun prostředků mezi rozpočtovými
a příspěvkovými organizacemi v rámci
kapitoly ve výši 12 091,5 mil. Kč v souvislosti
s přechodem škol a školských zařízení
z rozpočtové na příspěvkovou
formu, která umožňuje větší
samostatnost hospodaření,
- delimitace Integrované školy v Luhačovicích
z kapitoly Ministerstva kultury ve výši 4,5 mil. Kč,
- posílení rozpočtu kapitoly na krytí
odpisů příspěvkových organizací
ve výši 250,0 mil. Kč.
Celkové neinvestiční výdaje
jsou navrženy v objemu 51 929,0 mil. Kč. Tento objem
představuje nárůst o 14,9% ve srovnání
s očekávanou skutečností 1995 a nárůst
o 20% ve srovnání se schváleným rozpočtem
na rok 1995.
Mzdové prostředky rozpočtových
a příspěvkových organizací
jsou navrženy ve srovnání s očekávanou
skutečností roku 1995 o 16,8% vyšší,
což umožní zvýšení průměrného
platu o 17,9%. V rámci tohoto nárůstu je
zahrnuto i zvýšení platů pedagogických
pracovníků o 20%. Zvýšení mezd
pedagogických pracovníků umožní
vytvořit podmínky pro ocenění náročné
práce kvalifikovaných učitelů a přispěje
ke zvyšování úrovně platů
pedagogických pracovníků.
V důsledku racionalizačních opatření
bude počet zaměstnaneckých míst v
roce 1996 oproti stavu 255 000 pracovníků v roce
1995 snížen o 1 985. Z toho na ústředním
orgánu ze 400 na 380 pracovníků, tj. snížení
o 5%. U ostatních organizací resortu o 1 965, tj.
snížení o 0,8%.
Snížení počtu zaměstnaneckých
míst nebude vztaženo na místa pedagogických
pracovníků. Tato místa byla při stavbě
návrhu státního rozpočtu pro rok 1996
zachována na úrovni roku 1995. Ministr školství,
mládeže a tělovýchovy však může
i tato místa při zahájení školní`ho
roku 1996/97 redukovat, pokud to budou v některých
školách a lokalitách umožňovat
klesající stavy žáků.
Ostatní věcné výdaje
rozpočtových organizací se zvyšují
o 6%, příspěvkových organizací
o 10,8% v porovnání s očekávanou skutečností
roku 1995, což umožňuje zabezpečit provozní
činnost v podstatě na úrovni roku 1995.
Navrhovaný objem neinvestičních výdajů
reaguje na předpokládané inflační
tlaky a růst výkonů vysokých škol.
Vedle toho jsou z rozpočtu kapitoly financovány
i výdaje vlastních školských úřadů,
dále činnost výzkumných pedagogických
ústavů a organizací zabezpečujících
styk se zahraničím v oblasti školství.
Dotace občanským sdružením
se mění pouze strukturálně. V neinvestičních
výdajích jsou dotace ve srovnáni s rozpočtem
na rok 1995 sníženy o 34,1 mil. Kč. Prostředky
byly převedeny do kapitálových výdajů
a jsou určeny na krytí investičních
potřeb občanských sdružení v
oblasti tělovýchovy a sportu a v oblasti dětí
a mládeže, v rámci programů a úkolů
schvalovaných Ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy.
Souhrnnou dotaci pro občanská sdružení
ve výši 688,9 mil. Kč navrhlo MŠMT rozdělit
takto:
- oblast dětí a mládeže ve výši
216,5 mil. Kč,
- oblast tělovýchovy a sportu ve výši
469,9 mil. Kč,
- ostatní občanská sdružení ve
školství ve výši 2,5 mil. Kč.
Nárůst ostatních dotací a příspěvků
příspěvkových organizací ve
srovnání s očekávanou skutečností
1995 činí 16,4%. V rámci této položky
jsou zabezpečovány mzdové prostředky
určené pro zaměstnance škol a školských
zařízení zřizovaných obcemi,
do nichž se promítá podstatná část
výše uvedeného nárůstu a dále
výdaje těchto institucí na učební
pomůcky a potřeby. Z této rozpočtové
položky jsou poskytovány také dotace soukromým
a církevním školám, které jsou
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
zařazeny do sítě škol.
Ve srovnání s rozpočtem na rok 1995 jsou
neinvestiční výdaje vlastních školských
úřadů, v souladu s novelou zákona
č. 138/95 Sb., o státní správě
a samosprávě ve školství, zahrnuty v
roce 1996 ve výdajích státní správy.
Investiční výdaje jsou navrženy
ve výši 3 798,6 mil. Kč, což představuje
nárůst 12,5% oproti očekávané
skutečnosti 1995 a oproti rozpočtu na rok 1995 nárůst
17,2%. V tomto objemu jsou zahrnuty investiční výdaje
rozpočtových organizací ve výši
2 107,4 mil. Kč, příspěvky na investice
příspěvkovým organizacím ve
výši 1 434,4 mil. Kč, investiční
prostředky pro občanská sdružení
ve výši 41,5 mil. Kč a pro jiné neuvedené
hospodářsko právní formy ve výši
215,3 mil. Kč. V celkovém objemu investičních
výdajů jsou zahrnuty i výdaje na zabezpečení
úkolů v oblasti vědy a výzkumu ve
výši 319,6 mil. Kč.
Individuální investiční dotace,
poskytované účelově na konkrétní
investiční akce, jsou stanoveny ve výši
581,6 mil. Kč. Z těchto prostředků
budou realizovány 3 stavby v oblasti vysokého školství
- Jihočeská univerzita České Budějovice,
biologické centrum, náklady v roce 1996 ve výši
80,8 mil. Kč,
- Vysoká škola pedagogická Hradec Králové,
objekt společné výuky, náklady v roce
1996 ve výši 140,7 mil. Kč.
V oblasti regionálního školství je mezi
individuálně dotovanými akcemi zařazeno
5 staveb
- gymnázia Sokolov (50,0 mil. Kč), Stříbro
(60,5 mil. Kč), Orlová (90,9 mil. Kč),
- integrované gymnázium Brno (34,2 mil. Kč),
- konzervatoř Ostrava (35,0 mil. Kč).
V oblasti tělovýchovy je mezi individuálně
dotované akce zařazena stavba
- sportovní atletická hala policejního sportovního
klubu Olymp, Praha 7, náklady v roce 1996 ve výší
18,0 mil. Kč.
Systémové investiční dotace
jsou stanoveny v celkové výši 3 207,0 mil.
Kč.
Návrh rozpočtu investičních výdajů
umožní dokončení více než
40 rozestavěných staveb, o zahájení
nových staveb se uvažuje v roce 1996 jen v omezené
míře.
V účelové rezervě VPS jsou dále
vyčleněny prostředky na program Zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol a školských
zařízení a sportovní reprezentaci.
Do rozpočtu kapitoly MŠMT jsou zahrnuty prostředky
na výzkum a vývoj v celkové výši
1 497,5 mil. Kč, z toho činí objem neinvestičních
výdajů 1 177,9 mil Kč a investičních
výdajů 319, 6 mil. Kč.
V kapitole Všeobecná pokladní správa
jsou ve prospěch Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy zahrnuty finanční prostředky
pro sportovní reprezentaci, zajišťovanou prostřednictvím
občanských sdružení k zabezpečení
usnesení vlády č. 371 ze dne 7. 7. 1993 ve
výši 286 mil. Kč. Navýšení
dotace proti roku 1995 o 36 mil. Kč je určeno k
zajištění Letních olympijských
her v Atlantě, Letních paralympijských her
v Atlantě a Mezinárodních zimních
her speciálních olympiád v Rakousku. Dále
je v kapitole Všeobecná pokladní správa
olympijských her v Atlantě, Letních paralympijských
her v Atlantě a Mezinárodních zimních
her speciálních olympiád v Rakousku. Dále
je v kapitole Všeobecná pokladní správa
zapracováno 26,1 mil. Kč neinvestičních
prostředků a 6,0 mil. Kč investičních
prostředků pro Vysokoškolské sportovní
centrum MŠMT.
Kapitola: Ministerstvo kultury
v tis. Kč |
I. Příjmy celkem | 4 100 | 3000 | 73,2 |
v tom: příjmy rozpočtových organizací celkem | 4100 | 3000 | 73,2 |
odvody příspěvkových organizací | |||
pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | |||
II. Výdaje kapitoly celkem | 3 038 900 | 3 326 413 | 119,3 |
v tom: | |||
1. Neinvestiční výdaje rozpočtových kapitol celkem | 148 761 | 154 038 | 103,5 |
z toho: mzdové prostředky celkem | 34 039 | 36 702 | 107,8 |
z toho: státní správa | 34 039 | 36 702 | 107,8 |
pojistné a příděl do FKSP | 12 680 | 13 580 | 107,1 |
transfery domácnostem | |||
v tom: důchody | |||
ostatní dávky | |||
prostředky na státní politiku zaměstnanosti | |||
2. Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím celkem | 1 768 519 | 1 948 440 | 110,2 |
3. Neinvestiční dotace občanským sdružením | 57 720 | 54 870 | 95,1 |
4. Ostatní dotace a příspěvky | 449 600 | 512 065 | 11,9 |
5. Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům | |||
6. Investiční výdaje celkem | 614 300 | 957 000 | 155,8 |
v tom: | |||
výdaje veřejného sektoru | 614 300 | 957 000 | 155,8 |
dotace podnikatelským subjektům | |||
Neinvestiční výdaje RO a příspěvky na činnost PO na výzkum a vývoj celkem | 23 708 | 53 330 | 224,9 |
v tom: institucionální | 20 174 | 20 299 | 100,6 |
účelové | 3 534 | 33 031 | 934,7 |
Investiční výdaje na výzkum a vývoj celkem | 172 | 4 011 | 2332,0 |
v tom: Institucionální | |||
účelové | 172 | 40011 | 2332,0 |
Kapitola: Ministerstvo kultury
v tis. Kč |
Ústřední orgán | |||
Limit počtu zaměstnanců | 220 | 209 | 95,0 |
Limit objemu mzdových prostředků | 32 974 | 36 702 | 111,3 |
z toho: | |||
limit prostředků na platy | 32 421 | 35 849 | 110,6 |
limit OON | 553 | 853 | 154,2 |
REGISTR INVESTIC MINISTERSTVA FINANCÍ ČR
Návrh kapitálových výdajů státního rozpočtu na r.1996 |
Název kapitoly: | Kód: |
Ministerstvo kultury | 334 |
údaje v mil. Kč |
Návratná fin. výpomoc ze stát. rozpočtu určená pro: | ||
244 | Příspěvkové organizace v působnosti ústř. orgánů | 15,3 |
440 | Návratná fin. výpomoc ze stát. rozpočtu celkem | 15,3 |
Systémová dotace ze státního rozpočtu určená pro: | ||
145 | Rozpočtové organizace v působnosti ústř. orgánů | 8,0 |
245 | Příspěvkové organizace v působnosti ústř. orgánů | 218,6 |
945 | Jiné neuvedené hospodářsko právní formy | 454,0 |
450 | Systémová dotace ze státního rozpočtu. celkem | 680,6 |
Individuální dotace ze státního rozpočtu určená pro: | ||
246 | Příspěvkové organizace v působnosti ústř. orgánů | 226,4 |
946 | Jiné neuvedené hospodářsko právní formy | 32,7 |
460 | individuální dotace ze státního rozpočtu celkem | 259,1 |
Běžná míra investování určená pro: | ||
148 | Rozpočtové organizace v působnosti ústř. orgánů | 2,0 |
480 | Běžná míra investování celkem | 2,0 |
Kapitola č. 334 celkem | 957,0 |
Kapitálové výdaje státního
rozpočtu - akce financované v rámci systémové
dotace
údaje v mil. Kč |
Rozpočtová kapitola: Ministerstvo kultury | 334 |
Název programu: | Pořízení a technická obnova investičního majetku knihoven, muzeí, galerií a divadel v působnosti MK | |
334010 19 24 019 | Centrální depozitní sklad knih Pouchov | 0694 1297 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 25,6 | 2,6 | 2,6 | 9,3 | 8,8 | |
334010 19 24 021 | Přístavba SVK Ústí n. Labem | 1188 1295 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 14,5 | 18,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
334010 21 24 022 | Integrovaná lokální síť - II. etapa | 0394 0997 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 32,0 | 7,5 | 6,0 | 5,0 | 7,5 | |
334010 49 24 006 | Rekonstrukce obj. čp.97,Jihlavská ul. Brno | 0196 1299 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 31,9 | 0,0 | 19,8 | 2,2 | 1,3 | |
Individuální dotace ze státního rozpočtu | 51,2 | 0,0 | 0,0 | 6,0 | 4,7 | |
334010 49 24 008 | Rekonstrukce domu Pražská 13 | 0194 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 22,5 | 5,0 | 11,7 | 1,8 | 0,0 | |
334010 79 24 009 | Rekonstrukce galerie B. Rejta | 1192 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 17,4 | 9,7 | 1,8 | 0,0 | 0,0 | |
334010 79 24 010 | Rekonstrukce depozitáře Brandýs n. L | 0795 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 5,5 | 3,0 | 2,5 | 0,0 | 0,0 | |
334010 79 24 020 | Rekonstrukce provozní budovy Ostružnická | 1087 0396 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 21,8 | 1,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
334010 95 24 023 | Plynofikace kotelny Klementina - II. etapa | 0594 1297 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 26,0 | 7,5 | 8,7 | 2,0 | 0,0 | |
334010 99 24 999 | Drobné stavebné akce | 0196 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 21,6 | 0,0 | 21,6 | 0,0 | 0,0 |
Název programu: | Pořízení zabezpečovacích systémů a zařízení požární signalizace | |
334020 29 24 024 | Pořízení zabezpečovacích systémů a zaříz. požární signalizace | 0192 1298 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 555,2 | 50,0 | 48,0 | 100,0 | 200,0 |
Kapitálové výdaje státního
rozpočtu - akce financované v rámci systémové
dotace
údaje v mil. Kč |
Název programu: | Program záchrany architektonického dědictví | |
334030 99 94 999 | Program záchrany architektonického dědictví | 0396 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 1164,4 | 200,0 | 450,0 | 300,0 | 400,0 |
Název programu: | Pořízení a technická obnova investičního majetku organizací MK | |
334050 99 14 001 | Drobné stavební akce | 0196 1296 | ||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 8,0 | 0,0 | 8,0 | 0,0 | 0,0 |
Název programu: | Pořízení a technická obnova investičního majetku k řešení úkolů vědy a výzkumu | |
334920 29 94 001 | Investice k řešení úkolů vědy a techniky | |||||
Systémová dotace ze státního rozpočtu | 4,0 | 0,0 | 4,0 | 0,0 | 0,0 |
Příjmy kapitoly jsou navrženy
ve výši 3 mil. Kč. Proti roku 1995 jsou o 1,1
mil. Kč nižší. Jedná se o příjmy
získané převážně z pronájmu
nemovitostí, spravovaných Ministerstvem kultury.
Snížení příjmů ovlivnil
havarijní stav Valdštejnského paláce,
protože jeho prostoty po dobu oprav není možné
pronajímat.
Celkové v je kapitoly 334 Ministerstva kultury
se navrhují pro rok 1996 ve výši 3 626,4 mil.
Kč, tj. o 766,9 mil. Kč více v porovnání
se schváleným rozpočtem na rok 1995 (nárůst
26,8%). Oproti očekávané skutečností
1995 se jedná o nárůst více než
587 mil. Kč (19,3%).
Navrhované výdaje v rozpočtové sféře
jsou určeny pro vlastní úřad Ministerstva
kultury, přitom rozpočty jednotlivých odborů
ministerstva obsahují prostředky určené
do oblasti kulturních aktivit a akcí, jejichž
je Ministerstvo kultury vyhlašovatelem nebo se na nich finančně
spolupodílí (výstavní činnost,
zahraniční kulturní styky, propagace kultury,
akce náboženského charakteru atd.).
Výdaje příspěvkové sféry
jsou navrženy v převážné míře
pro zajištění činnosti přímo
řízených příspěvkových
organizací v oblasti kultury, zejména muzeí,
galerií, památkových ústavů,
knihoven a uměleckých souborů. Mimoto jsou
navrženy dotace občanským sdružením,
a to na úrovni roku 1995, které budou použity
na podporu schválených programů kulturních
aktivit národnostních menšin, neprofesionálního
umění a na podporu zájmových mimouměleckých
aktivit, tj. vzdělávání a účelného
využívání volného času.
Na podporu kulturních aktivit zdravotně postižených
občanů je stejně jako v roce 1995 určeno
8 mil. Kč. Rovněž tak i potřeby pro
hospodaření církví a náboženských
společností jsou zabezpečeny v návrhu
ostatních dotací a příspěvků
na úrovni roku 1995. Nad tuto úroveň však
mohou církve čerpat z 55 mil. Kč prostředky
na opravu a údržbu církevních památkových
objektů. O tyto prostředky byl zvýšen
navrhovaný rozpočet kapitoly oproti roku 1995. Určeny
jsou pro potřebu církví, právnických
i fyzických osob na opravu kulturních památek.
Neinvestiční výdaje kapitoly
se navrhují ve výši 2 669,4 mil. Kč
(index nárůstu 110,1% proti srovnatelným
výdajům roku 1995). Pro rozpočtovou organizaci,
tj. Ministerstvo kultury, je uvažováno s objemem 154
mil. Kč, příspěvek na činnost
příspěvkovým organizacím je
navrhován ve výši 1 948,4 mil. Kč, dotace
občanským sdružením je předpokládána
ve výši 54,9 mil. Kč a na ostatní dotace
a příspěvky je navrhována částka
512,1 mil. Kč.
Při sestavování návrhu rozpočtu
byly vzaty v úvahu organizační vlivy. Integrovaná
střední škola v Luhačovicích
přešla v roce 1995 z působnosti Ministerstva
kultury do působnosti Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy. V návaznosti
na to jsou mezi těmito resorty převáděny
i finanční objemy. Prostředky vyčleněné
pro občanské sdružení na obnovu knihovny
T. G. M., v souvislosti se začleněním Masarykova
ústavu pod Akademii věd ČR, byly převedeny
do kapitoly 361 Akademie věd ve prospěch zmíněného
ústavu.
Mimo uvedené organizační změny ovlivnily
návrh rozpočtu na příští
rok i další vlivy: cenové dopady do oblasti
výrobků a služeb, mimořádné
uvolňování rozpočtových prostředků
z přebytků roku 1994 a 1995, především
však novelizace platových předpisů a
racionalizační opatření.
Celkové mzdové prostředky kapitoly jsou navrženy
ve výši 841,7 mil. Kč, z toho pro vlastní
úřad 36,7 mil. Kč a pro příspěvkové
organizace 805 mil. Kč. Úprava mzdových prostředků
se dotýká pracovníků, jejichž
odměňování se řídí
zákonem č.143/1992 Sb. Prozatím v návrhu
rozpočtu zůstávají neřešeny
požadavky církví (cca 100 mil. Kč včetně
pojistného) na valorizaci platů duchovních,
kteří jsou odměňováni podle
nařízení vlády 86/1993 Sb. O této
změně se teprve jedná.
Index nárůstu objemu mzdových prostředků
kapitoly 111,6%, zajišťuje v kombinaci s úspornými
opatřeními v počtech zaměstnaneckých
míst a organizačními vlivy, ve srovnání
s očekávanou skutečností 1995, průměrné
zvýšení platů u ústředního
orgánu o 12,7% a u podřízených příspěvkových
organizací o 12,3%. V rámci racionalizačních
opatření dojde v kapitole ke snížení
o 5% zaměstnaneckých míst na Ministerstvu
kultury, tj. ke snížení o 11 míst ze
stávajících 220 míst a o 2% zaměstnaneckých
míst v podřízených příspěvkových
organizacích, tj. sníženi o 163 míst
ze stávajících 7 974 míst. Vzhledem
k akceptovanému požadavku na zvýšení
stavu pracovníků v souvislosti se zprovozněním
Veletržního paláce a depozitáře
Národní knihovny o 152 zaměstnanců,
představuje celkové snížení v
kapitole o 22 zaměstnaneckých míst oproti
očekávané skutečnosti pracovníků
v roce 1995, pouhé 0,3%.
Nad běžný nárůst mzdových
a věcných výdajů byly do návrhu
rozpočtu kapitoly zahrnuty některé specifické
požadavky resortu: zařízení pro nevidomé
(1 mil. Kč), prostředky na výzkum a vývoj
(57,3 mil. Kč) a zvýšený příspěvek
na provoz Veletržního paláce (4 mil. Kč).
Dále byl do návrhu promítnut přiměřený
nárůst výdajů na opravu a údržbu
památek ve vlastnictví státu (30 mil. Kč)
i ve vlastnictví právnických a fyzických
osob, včetně církví a náboženských
společností (55 mil. Kč). Návrh rozpočtu
obsahuje í prostředky na zajištění
nejnutnějších přípravných
projektových a zabezpečovacích prací,
souvisejících s havarijním stavem Valdštejnského
paláce (15 mil. Kč).
Péče o architektonické památky je
mimo zmíněné případy dále
zajištěna v příspěvku památkovým
ústavům a dalším organizacím
v působnosti Ministerstva kultury (galeriím, muzeím,
knihovnám atd.) a v příspěvku na havarijní
opravy památkových objektů. V kapitole Všeobecná
pokladní správa je na Program regenerace městských
památkových rezervací a městských
památkových zón vyčleněna částka
350 tis. Kč, tj. o 50 mil. Kč vyšší
než pro rok 1995.
Návrh kapitoly Všeobecná pokladní správa
zahrnuje, kromě prostředků na obnovu památkově
chráněných staveb i prostředky na
výkup předmětů kulturní hodnoty
ve výši 25 mil. Kč, tj. o 10 mil. Kč
více než v roce 1995.
Investiční výdaje kapitoly
jsou navrženy ve výši 957 mil. Kč. Ve
srovnání se schváleným rozpočtem
pro rok 1995 jsou o 386,4 mil. Kč vyšší
(nárůst 55,8%). V tom individuální
dotace na investice příspěvkovým organizacím
dosahují výše 259,1 mil. Kč. Systémové
dotace na investice příspěvkovým a
ostatním organizacím ve výši 680,6 mil.
Kč zabezpečují především
programy záchrany a obnovy památek. Pro potřebu
rozpočtové organizace, tj. Ministerstva kultury,
je navržena běžná míra investování
ve výši 2 mil. Kč. Na dostavbu Veletržního
paláce je počítáno s návratnou
finanční výpomocí ze státního
rozpočtu ve výši 15,3 mil. Kč.