Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1942

INTERPELACE

poslance Zdeňka Trojana

na ministra zdravotnictví Luďka Rubáše

ve věci II. chirurgické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a odpověď ministra zdravotnictví Luďka Rubáše

na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Zdeňka Trojana na ministra zdravotnictví Luďka Rubáše a odpověď ministra zdravotnictví Luďka Rubáše na tuto interpelaci. Pan poslanec Zdeněk Trojan požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 26. září 1995

Milan Uhde v.r.

Příloha

Doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc.

poslanec PS PČR

Vážený pan

MUDr.Luděk Rubáš,

ministr zdravotnictví ČR

V Praze dne 31.7.1995

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás cestou interpelace v záležitosti téměř krizové situace, která vznikla v posledních dnech na II. chirurgické klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze (VFN) v souvislosti s vydáním příkazu ředitelky nemocnice č. 95/49 o restrukturalizaci, optimalizaci a reprofilizaci I., II. a III. chirurgické kliniky VFN. Tímto příkazem byla zahájena prvá etapa projektu přeměny, chirurgických klinik VFN, aniž byl tento projekt projednán a schválen příslušnými orgány. Mám za to, že tento příkaz je nejen věcné nesprávný, ale i protiprávní.

O celé situaci jsem se osobně přesvědčil a zjistil jsem, že jde o celou řadu dalších závažných problémů, které signalizují jak neodbornost vedení VFN, tak i nedostatky v řízení ze strany Vašeho ministerstva.

Žádám proto o zodpovězení následujících otázek:

1. Věděl-li jste o přípravě příkazu, proč jste připustil jeho vydání, resp. proč Vaše ministerstvo vůbec nereagovalo na odůvodněné oznámení přednosty II.chirurgické kliniky VFN, že příkaz ředitelky č. 95/49 je věcně nesprávný a dokonce protizákonný?

Pro zrušení a zřizování fakultních klinik platí obecně závazný právní předpis (Zák. 20/66 Sb. a vyhl. 39/91 Sb.); ten byl vy daným příkazem porušen.

Jaká opatření budou z této skutečnosti ze strany Vašeho ministerstva vůči ředitelce VFN vyvozena?

2. Souhlasíte s tím, že realizace uvažovaného projektu restrukturalizace a reprofilizace všech chirurgických klinik VFN by měla být zahájena až po jeho řádném projednání a schválení za účasti zástupců všech tří klinik a 1. lékařské fakulty UK a důsledné oponentuře?

3. VFN je velkou pražskou nemocnicí. Veškeré zásadní změny dosavadní koncepce chirurgických klinik se nesporně dotknou zdravotní péče o občany hl.m.Prahy, minimálně těch, kteří patří do spádových oblastí těchto dosavadních klinik (jde zhruba o 420.000 osob).

Je možné zahájit realizaci takto závažných koncepčních změn před přijetím generelu pražského zdravotnictví. Byla tato změna koncepce alespoň projednána se statutárními orgány hl.m.Prahy a pokud jde o spádová území s městskými částmi, s Prahou-západ a Prahou-východ?

4. Jde rovněž o fakultní kliniky. Byla tato organizační změna projednána příslušnými fakultními orgány lékařské fakulty? Pravděpodobně ale nebyla, neboť zástupce LF na jednání dne 2.7.1995 prohlásil, že toto "bude řešeno a schváleno Akademickým senátem v září (Je pozoruhodné, že akademický funkcionář předem ví jak rozhodne kolektivní volený orgán!)

Tyto změny ve VFN zcela jistě vyvolají problémy v organizaci výuky posluchačů 3., 4. a 6.ročníku LF.

5. U chirurgických klinik jde od nástupu ředitelky ing.Kocourkové t.j. od 1.1.1995, v podstatě o třetí reorganizaci, spojenou vždy s určitými většími či menšími náklady (např. vybudování oddělení kardiovaskulární chirurgie na I. chirurgické klinice počátkem letošního roku, které se ale v současné době stěhuje do budovy II. chirurgické kliniky, ve které bude nutno zase provést podstatné rozsáhlejší stavební úpravy pro tento účel; přestěhování traumatologie z I. chirurgické kliniky k 1.4.1997 do budovy II. chirurgické kliniky a v současné době její nové stěhování opět do budovy I.chirurgické kliniky). Z čeho VFN hradí tyto zbytečně vynakládané výdaje? A z čeho budou hrazeny další velké stavební úpravy v budově II. chirurgické kliniky v rozsahu několika desítek milionů korun:

Odpověď ředitelky VFN na otázku vedení II. chirurgické kliniky, jak budou zajištěny finanční prostředky na úhrady reorganizací, stěhování a stavebních úprav byla, "že je to jen její věc"! Souhlasíte se mnou, že v tom se paní ředitelka mýlí, a že s ohledem na to, že se jedná o vynakládání veřejných prostředků, je to věcí všech občanů? Mé obavy z nehospodárnosti. jdou tak daleko, že mám podezření, že u paní ředitelky může jít o spáchání trestného činu podle ust. § 255 trestního zákona. Jaké stanovisko k hospodaření ve VFN zaujímáte Vy, jako ministr zodpovědný za zdravotnictví?

6. Jakou úlohu hraje v této záležitosti a.s. ENDECO o níž je Vaše ministerstvo též informováno?

Jak může tato a. s. zabezpečovat pro tuto akci úvěr? Čím bude splacení úvěru kryto ze strany VFN? Jak je možné, že tato firma byla vybrána aniž se konalo výběrové řízení podle zák. 199/94 Sb., resp. i podle dříve platných předpisu o zadávání veřejných zakázek? Jde o porušení zákona? Jestli je tomu tak, jaká opatření budou proti ředitelce VFN vyvozena?

7. V rámci restrukturalizace se zřejmě předpokládá zachování III.chirurgické kliniky, která je odloučeným pracovištěm v Londýnské ulici. Podle neoficiálních informací má být jedna budova této kliniky vrácena v rámci restituce, druhá budova (Záhřebská 5) je majetkem soukromě osoby a VFN zde platí vysoké nájemné. Jak dlouho má III. chirurgie v těchto budovách fungovat? Je provoz této kliniky pro VFN vůbec ekonomicky únosný? Proč se nabízí pracovníkům II. chirurgické kliniky zda nechtějí přejít pracovat právě na III. chirurgii?

8. Je v našem právním státě nadále únosné, abyste i Vy, pane ministře, porušoval platné právní předpisy? V této nemocnici jste totiž paní ředitelku ing.Kocourkovou s platností od 1.1.1995 jmenoval do funkce, aniž jste respektoval vyhl. 247/93 Sb., kterou jste sám podepsal.

Tato vyhláška bez možnosti vyjímky stanoví (ostatně na základě zákona č.20/66 Sb. v úplném znění), že místo ředitele zdravotnického zařízení může být obsazeno výhradně na základě výběrového řízení. Nerespektování tohoto ustanovení se, zatím bez velkých výčitek svědomí o porušování práva stává zvykem. Co hodláte učinit k nápravě v tomto případě? Lze snad říci, že ředitelka VFN dosáhla lepších ekonomických výsledků než její předchůdci nebo že snad více respektuje právo platné na území ČR?

Vážený pane ministře, jistě se shodneme na tom, že naše zdravotnictví i systém zdravotní péče není v dobrém stavu a že potřebuje zlepšit. Prioritním hlediskem musí být zájem pacienta.

Současná situace na chirurgických klinikách VFN v Praze, ani nejasné představy o změnách rozhodně tento zájem nerespektují. Očekávám, že nejen odpovíte na otázky uvedené v mé interpelaci, ale, že naleznete řešení situace a přijmete opatření, která nepříznivý vývoj v tomto případě zvrátí.

Zdeněk Trojan

MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

MUDr. LUDĚK RUBÁŠ

V Praze dne 18. 8. 1995

č. j. KM 46403

Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám kopii své odpovědi na interpelaci pana poslance Zdeňka Trojana ve věci II. chirurgické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, která byla přednesena na 32. schůzi Poslanecké sněmovny.

S pozdravem

Luděk Rubáš

Příloha

Vážený pan

PhDr. Milan Uhde

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

MUDr. LUDĚK RUBÁŠ

V Praze dne 17. srpna 1995

Zn.: KM 464 03 - 4. srpna 1995

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci týkající se příkazu ředitelky Všeobecné fakultní nemocnice č. 95/49 Vám sděluji následující:

K bodu 1)

Příprava a vydání příkazů ředitelů přímo řízených organizací Ministerstvem zdravotnictví ČR (dále jen "ministerstvo") je plně v jejich kompetenci, neboť tyto organizace jsou samostatnými právními subjekty. Po zjištění vydání příkazu ředitelky Všeobecné fakultní nemocnice (dále jen "VFN") č. 95/49 došlo na základě upozornění ministerstva ke zrušení citovaného příkazu.

K bodu 2)

Podle předložených podkladů a získaných informací došlo k uvedeným jednáním mezi VFN a LF UK (popř. i jedn. klinikami).

K bodu 3)

Podle našeho názoru se v současné době nejedná a zásadní koncepční změny jednotlivých klinik. Jedná se zejména o přemístění II. chirurgické kliniky.

K bodu 4)

Obdobná otázka jako v bodu 2) Vaší interpelace. Nedomníváme se, že dojde k problémům v organizaci výuky posluchačů 3., 4. a 6. ročníků LF UK. Organizace výuky posluchačů LF UK na jednotlivých klinikách je zejména v kompetenci jejich primářů a přednostů.

K bodu 5)

Nedomnívám se, že jednotlivé organizační změny prováděné samostatnými právními subjekty jsou věcí všech občanů České republiky. Ředitelé samostatných právních subjektů jsou plně odpovědni za kroky, které ve svých funkcích učiní. V případě akceptování Vašeho názoru jsou ředitelé všech samostatných právních subjektů zbyteční a k řízení těchto subjektů je nutno vypisovat referendum. V případě Vašeho přesvědčení, že se v tomto případě jedná o trestný čin, je Vaší povinností uvedenou záležitost oznámit příslušných orgánům činným v trestním řízení.

K bodu 6)

Ministerstvo není informováno o a.s. Endeco. Pokud se jedná o zakázku, kterou by měla tato společnost pro VFN zajišťovat, je nutno striktně postupovat v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek.

K bodu 7)

V první větě tohoto bodu jste v podstatě odpověděl na většinu otázek položených v dalších větách. Je předpokládáno zachování III. chirurgické kliniky ve stávajících prostorách. Na Vaši otázku týkající se nabízení pracovního uplatnění zaměstnancům II. chirugické kliniky na III. chirurgické klinice Vám nemohu odpovědět, neboť pracovní uplatnění zaměstnanců VFN je plně v kompetenci ředitele VFN a jednotlivých zaměstnanců VFN. Tento postup je plně v souladu se zákoníkem práce.

K bodu 8)

Postup ministerstva není v rozporu s vyhláškou č. 247/1993 Sb., neboť ředitelka VFN byla pouze jmenována do doby jmenování nového ředitele na základě výběrového řízení. Výběrové řízení by mělo být vyhlášené v následujícím období (vzhledem k nutnosti zajistit účast členů komise není období prázdnin vhodným pro konání výběrových řízení).

S pozdravem

Luděk Rubáš

Vážený pan

doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc.

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP