I. Všeobecná část
Zákon č. 136/1994 Sb., o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících, o doplnění zákona č. 455/1995 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, nabyl účinnosti dnem 1. července 1994.
Zákonem byla stanovena pravidla pro barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv, která mohou mít dvojí použití, a to jako pohonné hmoty pro vznětové motory anebo jako paliva pro topení. Zároveň byly zákonem stanoveny kontrolní orgány, upraveno ukládání pokut a součinnost státních orgánů. Na základě zmocňovacího ustanovení Ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo k zákonu prováděcí vyhlášku č. 171/1994 Sb., která nabyla účinnosti dnem 8. srpna 1994.
Součástí zákona č. 136/1994 Sb., je i doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve kterém jsou stanoveny činnosti týkající se nakládání s palivy a mazivy, na které musí mít provozovatel koncesovanou živnost.
Zákonem č. 136/1994 Sb., je dále doplněn zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a změněn zákon České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
Na základě zhodnocení působnosti zákona v praxi došlo Ministerstvo průmyslu a obchodu k závěru, že je třeba některá ustanovení zákona novelizovat zejména za účelem přesnějšího vymezení uhlovodíkových paliv a maziv, která se musí barvit a značkovat a těch, která se barvit a značkovat nesmí. Doplňuje se rovněž, že nemusí být barvena a značkována paliva a maziva určená pro vývoz nebo propuštěná do celního režimu přímý tranzit. Nově se upravují i některé pojmy (co se rozumí provozováním čerpacích stanic s palivy a mazivy).
Ukládá se kontrolovaným osobám povinnost úhrady nákladů provedené analýzy odebraného vzorku paliva a maziva, je-li na jejím základě zjištěno porušení povinností stanovených zákonem.
Dále se upřesňují podmínky pro vydání koncese u jednotlivých živností, jejichž předmětem je nakládání s palivy a mazivy. Nově se v systému kontroly upravuje postavení Policie ČR. Doplňuje se i oprávnění autorizované státní zkušebny vykonávat analýzu odebraného vzorku paliva a maziva, toto oprávnění se svěřuje i akreditované laboratoři.
K drobnému zpřesnění dochází i u dalších ustanovení.
Dále je součástí novely zákona č. 136/1994 Sb. i řešení daňových úniků vznikajících používáním automobilových benzinů s obsahem olova pod 0,013 g/l (bezolovnatých benzinů včetně aditivovaných) ve vozech, které nejsou vybaveny katalyzátory. Dalším negativním jevem tohoto nesprávného používání pohonných hmot jsou vyšší exhalace aromátů z provozu uvedených vozidel v důsledku jejich vyššího obsahu v těchto benzinech. Osoby, které takto zneužívají bezolovnaté benziny, v podstatě narušují záměr státních orgánů kompenzovat nákup a provoz dražších vozidel s katalyzátory nižší maloobchodní cenou bezolovnatých benzinů danou nižší sazbou spotřební daně těchto benzinů.
K vyřešení uvedené problematiky, zejména vyloučení daňových úniků, je v novele zákona č. 136/1994 Sb., navrženo značkovat bezolovnaté benziny bezbarvým značkovačem neznámé chemické konfigurace, který je lehce identifikovatelný polní testovací soupravou(testerem) a je zjistitelný i analyticky (kontrolní stanovení na předepsaný obsah). Zároveň je navržen zákaz používání značkovaných bezolovnatých benzinů ve vozidlech, které nejsou vybaveny katalyzátory, včetně jejich nabízení a prodeje, z výše uvedených důvodů.
Obsahem novely je i úprava některých paragrafů zákona č. 136/1994 Sb., které se značkováním bezolovnatých benzinů souvisí (viz. zvláštní část).
V důsledku rozšíření zákona č. 136/1994 Sb. v okruhu paliv a maziv, u kterých je stanovena povinnost značkování a u kterých se dodržování této povinnosti bude kontrolovat, je nutné kontrolní orgány dovybavit polními testovacími soupravami jiné konstrukce než jsou stávající. To bude mít dopad do státního rozpočtu ve výši 10 mil.Kč. (první vybavení). Hlavní účast na kontrole ustanovení o značkování a používání bezolovnatých benzinů bude mít Policie ČR a ČOI.
Problematika daňových úniků z mísení bezolovnatých a olovnatých benzinů je řešena v zákoně 587/1992 S., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Účinnost novely zákona č. 136/1994 Sb. se předpokládá od 1. ledna 1996, kdy bude zároveň opětně snížena sazba spotřební daně u bezolovnatých benzinů.
Návrh novely zákona byl připraven ve spolupráci s Ministerstvem financí, Ministerstvem hospodářství, Ministerstvem vnitra, Policií ČR, Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, Generálním ředitelstvím cel, Českou obchodní inspekcí a s odborníky z praxe.
Ministerstvo průmyslu a obchodu k novele vydá prováděcí vyhlášky.
Předložený návrh zákona je slučitelný s právními předpisy EU.
II. Zvláštní část
K článku I.
K § 2 odst. 1 písm. a)
Rozšíření tohoto ustanovení o další položku "plynové oleje" je přesnějším vyjádřením dále uváděných vlastností a odpovídá názvosloví uváděnému v Celním sazebníku a běžné rafinérské terminologii.
K § 2 odst. 1 písm. b)
Nové vyjádření vlastností mazacích a ostatních olejů uváděné v bodě 2. doplňuje další uznávaná metoda stanovení bodu vzplanutí, která u některých produktů této kategorie je přesnější a spolehlivější.
K § 2 odst. 2
Stanoví se povinnost značkování vybraného druhu paliva (bezolovnatých benzinů) bezbarvým značkovačem.
K § 2 odst. 3
V novém odstavci 3 jsou na základě dosavadní praxe přesněji definovány ropné produkty, mající jinak vlastnosti, na základě kterých by musely být barveny a značkovány, ale s ohledem na princip zákona se nesmí barvit a značkovat. Z předchozího znění jsou vypuštěny těžké topné oleje, které, s ohledem na přírodní zabarvení, je zbytečné barvit a značkovat.
Nově je zařazena bionafta, jejíž definování je poznámkou 1a) sjednoceno se zákonem o spotřebních daních, čímž je zaručena platnost navržené úpravy pro případné technické zpřesňování tohoto pojmu pro daňové potřeby. Bionafta, jako palivo je biologicky odbouratelná minimálně z 90% a jako pohonná hmota pro vznětové motory, se z principiálních důvodů nebarví a neznačkuje. Rovněž se nebarví a neznačkují polotovary pro její výrobu.
Ze seznamu jsou vyřazeny speciální mazací oleje. Praxe ukázala, že tento název není schopen přesně definovat škálu výrobků, u nichž barvení a značkování je na závadu jejich použití. Tyto výrobky speciálního užití jsou definovány v zákoně obecně s tím, že Ministerstvo průmyslu a obchodu se zmocňuje stanovit seznam těchto výrobků vyhláškou. Cena těchto výrobků několikanásobně převyšuje cenu motorové nafty. Navržená úprava je obdobná praxi uplatňované v zahraničí.
K § 2 odst. 4 a 5
Dosavadní praxe ukázala, že při vývozu paliv a maziv, která se musí barvit a značkovat, zahraniční dovozce odmítá obarvené a označkované palivo a mazivo přijmout. Obvyklým důvodem je absence legislativy nebo technické důvody. Je proto navrhováno paliva a maziva určená pro vývoz nebarvit a neznačkovat. Aby toto ustanovení nebylozneužíváno, budou paliva a maziva určená pro vývoz podléhat celnímu režimu vývozu již okamžikem převzetí výrobcem vyskladněného zboží a budou pod celním dohledem do jeho přepravy přes státní hranici. Při neuskutečnění vývozu bude informován příslušný finanční úřad k provedení dalších opatření.
K § 3
Na základě zkušeností se upravují pojmy uvedené v písm. b) a c) a vypouští se ustanovení písm. d).
Doplňuje se nové ustanovení týkající se provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy ve vazbě na vydání koncese. Je upřesněno, že koncese se týká i paliv a maziv, která se nebarví a neznačkují (např. některé benziny automobilové), která jsou zcela běžnou součástí sortimentu paliv a maziv.
Doplňuje se ustanovení definující legislativní zkratku pro značkování bezolovnatých benzínů pro účely tohoto zákona.
K § 4 odst. 1
Jedná se o technické zpřesnění paliv a maziv, která musí být, po celou dobu nakládání s nimi, obarvena a označkována, nebo jen označkována.
K § 4 odst. 2 , 3 a 5
Jedná se o zpřesnění z hlediska technického a legislativně právního.
K § 4 odst. 4
Je doplněno ustanovení ve vazbě na § 2, nový odstavec 4. Nové ustanovení stanoví, že se jedná o porušení povinnosti barvení a značkování paliv a maziv, jestliže barvení a značkování paliva a maziva nebylo provedeno z důvodu uvedeného v § 2, odst. 4, ačkoliv tato paliva a maziva nebyla vyvezena anebo propuštěna do celního režimu přímý tranzit. Za účelem zamezení možným neoprávněným manipulacím v souvislosti s vývozem se dále stanoví, že v případě neuskutečnění vývozu má ten, kdo jej měl provést stejné povinnosti, jaké zákon stanoví výrobci, tj. zejména povinnosti stanovené v § 4 zákona.
K § 4 odst. 6
Upřesňuje se okruh osob, které jsou povinny vést evidenci barviva a značkovací látky a odkazuje se na prováděcí předpis, kterým je způsob evidence stanoven. Evidence má zabránit možnému zneužití barviva a značkovací látky.
K § 4 odst. 7
Novým odstavcem je doplněno ustanovení, kterým se povinnosti, týkající se nakládání s palivy a mazivy barvenými a současně značkovanými, vztahuje i na nakládání s bezolovnatými benziny, které jsou jen značkované.
K § 5 odst. 1
Doplněním textu odstavce je zajištěno odlišení druhů paliv a maziv barvených a značkovaných a paliv jen značkovaných pro stanovení povinností výrobce.
K § 5 odst. 2 písm. b)
Provedená úprava sleduje splnění povinnosti barvení a značkování paliv a maziv při dovozu již v zahraničí, tedy před jejich dopravou přes státní hranici. Tímto se zabrání nežádoucím manipulacím s těmito produkty v průběhu režimu tranzit do vnitrozemí.
K § 5 odst. 3
Jedná se o zpřesnění ve vazbě na nové odstavce 3 a 4 v § 2, které na toto ustanovení bezprostředně navazují.
K § 5 odst. 3, písm. a)
Upřesňuje se, že se jedná o podnikatelskou činnost.
K § 5 odst. 3 písm. d)
Doplňuje se ustanovení, které ukládá kontrolovaným osobám hradit náklady spojené s analýzou odebraného vzorku paliva a maziva provedené autorizovanou státní zkušebnou nebo akreditovanou laboratoří, bylo-li na jejím základě zjištěno porušení povinností stanovených zákonem.
K § 5 odst. 4
Jedná se o doplnění ve vazbě na nový odstavec 4 v § 2 a odvolává se na postup určený prováděcí vyhláškou.
K § 6 písm. c)
Rozšíření tohoto ustanovení vyplývá z praxe. Nové znění postihuje i ty subjekty, které paliva a maziva nabízejí a prodávají v rozporu s tímto zákonem. Jedná se o zpřísňující ustanovení.
K § 6 písm. d a f)
Doplňují se ustanovení, které nedovolují nabízení, prodávání, a užívání bezolovnatých benzínů pro pohon motorových vozidel nevybavených katalyzátory, jakož i přepravu a skladování bezolovnatého benzínu v nádržích takových motorových vozidel.
K § 6 písm. e)
Zpřesňující úprava druhu paliva a maziva.
K § 6a
Na základě zkušeností z praxe se stanoví Ministerstvu průmyslu a obchodu, které podmínky pro provozování živnostenských činností posuzuje a uvádí ve stanovisku pro vydání koncese.
K § 7
Kompetence pro kontrolu ustanovení § 5, odst. 3, písmeno a) spadá mimo působnost kontrolních orgánů uvedených s § 7. Kontrolu koncesí provádí ze zákona živnostenský úřad. Dále se ze systému státních orgánů provádějících kontrolu vypouští Policie ČR, neboť její činnost se upravuje samostatně v § 7a zákona.
K § 7a
Stanoví se, že policie bude vykonávat kontrolu pouze v souvislosti s plněním svých úkolů podle zákona o Policii České republiky. Oprávnění svěřená policii tímto zákonem mají umožnit účinné sledování stop vedoucích k odhalení trestné činnosti a jejích pachatelů.
Vzorky paliv a maziv, které by mohly mít význam pro následnou kontrolně dozorovou a sankční činnost a informovanost příslušných orgánů státní správy, předá policie s potřebnou dokumentací (protokolem) buď územním finančním orgánům nebo České obchodní inspekci nebo celním orgánům.
Kontrolníakcepříslušnýchstátníchorgánů, přikterýchbudetřeba zastavovat motorová vozidla v provozu, podpoří Policie České republiky svou asistencí. Na žádost uvedených státních orgánů zabezpečí zastavování vozidel pro kontrolní účely.
K § 8 odst. 2
Doplňuje se oprávnění autorizované státní zkušebně a akreditované laboratoři provádět kontrolní analýzu vzorků paliv a maziv odebraných v terénu, a to na požádání státních orgánů provádějících kontrolu. Toto oprávnění se svěřuje i akreditovaným laboratořím, neboť jsou pro tuto činnost přístrojově a personálně vybaveny. Tímto se zrychlí, zjednoduší a zlevní postup ověřování vzorků paliv a maziv.
K § 9 odst. 1
Pod režim pokut se doplňuje povinnost stanovená v § 4 odst. 6 a provádí se úprava ve vazbě na změněné znění dosavadního § 7.
K § 9 odst. 3
Jedná se o úpravu vycházející z běžně uplatňovaných lhůt ukládání pokut za porušování povinností tohoto zákona.
K § 10 odst. 1
Jedná se o legislativní úpravu.
K § 10 odst. 2
Stanoví se výše pokuty za porušení zákona u uživatele motorového vozidla se zážehovým motorem.
K § 12 odst. 1
Pro zrychlení řízení při vybírání a vymáhaní pokut se rozšiřuje oprávnění na všechny státní orgány jmenované v § 7.
K § 13
Jedná se o doplnění povinnosti státních orgánů zabezpečit i Policii ČR přísun informací o porušení zákona, který má umožnit další opatření z hlediska odhalování trestné činnosti.
K § 14 písm. b)
Jedná se o věcnou úpravu textu, který lépe vyjadřuje podstatu věci.
K § 14 písm. f)
Doplňuje se nové zmocňovací ustanovení, které určuje Ministerstvu průmyslu a obchodu stanovit vyhláškou okruh výrobků ropného původu, které mají vlastnosti dle § 2, odst. 1, ale nesmí se barvit a značkovat s ohledem na jejich další technologické zpracování nebo konečné užití. Jedná se o omezený okruh výrobků, kde, s ohledem na jejich cenu a způsob balení od výrobce, nemůže dojít ke zneužívání.
K § 14 písm. g)
Doplňuje se zmocňovací ustanovení pro Ministerstvo průmyslu a obchodu stanovit vyhláškou postup při kontrole barvení a značkování a způsob nakládání s odebraným kontrolním vzorkem paliva či maziva do předání autorizované státní zkušebně nebo akreditované laboratoři. Jde o stanovení jednotného a věcného postupu, který bude závazný pro všechny kontrolní orgány.
K článku II
Jedná se o úpravu ve vazbě na zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
K bodu 1
Provádí se obdobná úprava jako v § 5 odst. 2 písm. b) návrhu novely zákona č. 136/1994 Sb.
K bodu 2 - k příloze č. 3, sloupec 2 a 3
Sloupce jsou doplněny:
sl. 2: o požadovanou kvalifikaci a praxi pro činnosti "nákup, prodej a skladování" a "provozování čerpacích stanic". Protože se jedná o technicky náročné činnosti a je prováděna manipulace s nebezpečnými látkami, je nutné požadovat kvalifikaci a praxi.
sl. 3: o základní požadavky na vybavení objektů a čerpacích stanic s ohledem na manipulaci s nebezpečnými látkami a ochranu životního prostředí. Ministerstvo průmyslu a obchodu při vydávání odborného stanoviska k vydání koncesované živnosti bude vycházet z těchto podmínek.
K bodu 3
Doplňuje se přechodné ustanovení vzhledem k úpravě koncesovaných živností, které vyřeší přechod ze stávající právní úpravy na úpravu navrhovanou. Navrhované ustanovení předpokládá účinnost tohoto zákona ke dni 1. 1. 1996.
K článku III
Doplňuje se zmocnění k vyhlášení úplného znění zákona.
o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících, o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Tento zákon stanoví způsob a podmínky barvení a značkování některýchuhlovodíkových paliva maziv(dále jen "paliva a maziva") při jejich výrobě, zpracování a dovozu, a podmínky jejich nákupu a prodeje, skladování, přepravy a spotřeby, a sankce za jeho porušení.
§ 2
(1) Barveny a značkovány musí být, za podmínek dále stanovených, tato paliva a maziva:
a) střední, plynové a topné oleje mající tyto vlastnosti:
1. počátek destilace min. 150 stupňů C, kdy do max. 350 stupňů C musí být předestilováno min. 20% objemu včetně ztrát,
2. hustotu při 20 stupních C min. 780 kg.m-3 a max. 910 kg.m-3,
3. viskozitu při 20 stupních C min. 1,3 mm2.s-1 a při 40 stupních C max. 18 mm2.s-1 přičemž postačí, když takový olej má alespoň dvě z těchto vlastností,
b) mazací a ostatní oleje mající tyto vlastnosti:
1. viskozitu při 40 stupních C max. 12 mm2.s-1,
(2. bod vzplanutí podle uznávané technické metody Penskyho a Martense max. stupňů150 C, přičemž takový olej musí mít obě vlastnosti současně.)
2. bod vzplanutí podle metody Penskyho a Martense nebo metodou v otevřeném kelímku (Cleveland) max. 150 °C.
((2) Tento zákon se nevztahuje, pokud z dalších ustanovení nevyplývá něcojiného, na oleje, mající jinak vlastnosti uvedené v odstavci 1, jde-li o petroleje, motorové nafty, těžké topné oleje, speciální mazací oleje, polotovary pro výrobu těch paliv a maziv, která se podle tohoto zákona nebarví a neznačkují, jakož i polotovary pro pyrolýzu.)
(2) Značkovány musí být, za podmínek dále stanovených, automobilové benziny sobsahem olova do 0,013 g/l včetně (dále jen "bezolovnaté benziny").
(3) Barvena a značkována nesmějí být, pokud v dalších ustanoveních zákona není stanoveno jinak, paliva a maziva mající vlastnosti uvedené v odstavci 1, jde-li o petroleje, motorové nafty, bionaftu1a), polotovary pro výrobu těch paliv a maziv, která se podle tohoto zákona nebarví a neznačkují, polotovary pro pyrolýzu a chemické zpracování. Ministerstvo průmyslu a obchodu vydá vyhláškou seznam
ropných výrobků. které nesmějí být barveny a značkovány, u nichž by barvení značkování mohlo být na závadu pro jejich použití.
(4) Barvena a značkována dále nemusí být ta paliva a maziva, která jsou určena pro vývoz, nebo jsou propouštěna do celního režimu přímý tranzit.1b)
(5) Paliva a maziva uvedená v odstavci 1 a 2, která
jsou určena pro vývoz, podléhají okamžikem
vyskladnění4) celnímu režimu
vývozu. Právnické a fyzické osoby,
kterým jsou nebarvená a neznačkovaná
paliva vyskladněna, jsou okamžikem takového
vyskladnění povinny podat celní prohlášení1b)příslušnému
celnímu úřadu na propuštění
zboží k vývozu. V případě
neuskutečnění vývozu nebo zrušení
celního režimu přímý tranzit,
oznámí příslušný celní
úřad zrušení celního režimu
vývozu nebo celního režimu přímý
tranzit příslušnému finančnímu
úřadu.
---------------------------------------------------
1a) § 19 odst. 3 zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
1b) Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
4) § 2 písm. g) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a)výroboua zpracovánímpaliva mazivuskutečňování technologických postupů apracovních operací, při kterých se získávají z ropy či z ropných komponentů paliva a maziva,
b)skladováním paliv a maziv jejich uschování či uskladnění, (a to i pro vlastní potřebu,)
c)přepravou paliv a maziv jejich dopravování, (a to i pro vlastní potřebu,)
(d) spotřebou paliv a maziv jejich užití, a to i pro vlastní potřebu,)
(e)) d) dovozem paliv a maziv jejich propuštění do volného oběhu,1) do režimu aktivního zušlechťovacího styku v systému navracení nebo do režimu přepracování pod celním dohledem,2)
(f)) e) nakládáním s palivy a mazivy jejich výroba, zpracování, dovoz, nákup a prodej, skladování, přeprava a spotřeba(.),
f) provozováním čerpacích stanic s palivy a mazivy i jejich provozování s palivy a mazivy, která se nebarví a neznačkují,
g) barvením a značkováním paliv
a maziv, jde-li o bezolovnaté benziny, jen jejich značkování.
-----------------------------------------------------
1) § 128 a násl. zákona ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon.
1a) § 19 odst. 3 zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
1b) Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon ČNR č. 13/1993 Sb.
(1) Paliva a maziva uvedená v § 2 odst. 1 musí být po celou dobu nakládání s nimi obarvena a označkována.
(2) Barvení a značkování paliv a maziv uvedených v § 2 odst. 1 je povinen (provést) zajistit výrobce či dovozce, a to homogenním přimísením barviva a značkovací látky stanovených vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu.2a)
(3) Paliva a maziva uvedená v § 2 odst. 1 podléhají posuzování z hlediska obsahu barvivaa značkovacílátky.Posuzováníse provádí formou certifikace podle zvláštních předpisů.3)
(4) Pokud výrobcenebo dovozcenepředloží navyžádání kontrolníhoorgánu příslušnýcertifikát, posuzujese tato skutečnost jako porušení povinnosti barvení a značkování paliv a maziv uvedených v § 2 odst. 1. O porušení povinnosti barvení a značkování paliv a maziv se jedná i tehdy, jestliže barvení a značkování paliv a maziv (§ 2 odst. 1) nebylo provedeno z důvodu uvedeného v § 2 odst. 4, ačkoliv tato paliva a maziva nebyla vyvezena anebo propuštěna do celního režimu přímý tranzit1b).Ten, kdo měl paliva a maziva podle jejich určení vyvézt, je-li již jejich vlastníkem, má v případě neuskutečnění tohoto vývozu stejné povinnosti, jaké stanoví tento zákon výrobci.
(5)Na paliva a maziva uvedená v § 2 odst. 1 barvená a značená jinak, než je stanoveno tímto zákonem, se pohlíží jako na paliva a maziva nebarvená a neznačená.
((6) Výrobce a uživatel je povinen vést evidenci o výrobě a užití barviva a značkovací látky.)
(6) Výrobce a uživatel směsi barviva a značkovací látky2a) je povinen vést způsobem stanoveným vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu2a) evidenci barviva a značkovací látky.
(7) Pro bezolovnaté benziny (§ 2 odst. 2) platí ustanovení odst. 1 až 6 tohoto paragrafu pouze pro značkování.
---------------------------------------------------
1b) Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
2a) Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 171/1994 Sb., kterou se stanoví podrobnosti barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv, ve znění vyhl. Ministerstva obchodu a průmyslu č. 188/1995 Sb.
3) § 24a a násl. zákona č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění pozdějších předpisů.
((1) Výrobce je povinen jím vyrobená paliva a maziva barvit a značkovat před jejich vyskladněním.4))
(1) Výrobce je povinen
a) jím vyrobená paliva a maziva uvedená v § 2 odst. 1 barvit a značkovat před jejich vyskladněním,
b) jím vyrobené bezolovnaté benziny značkovat před jejich vyskladněním.
(2) Dovozce je povinen zajistit,
a) aby paliva a maziva byla dovážena pouze přes celní přechody, jejichž seznam je uveden v příloze tohoto zákona,
(b) aby dovážená paliva a maziva splňovala podmínky stanovené tímto zákonem před zahájením celního řízení o propuštění do volného oběhu, do režimu aktivního zušlechťovacího styku v systému navracení nebo přepracování pod celním dohledem.2))
b) aby dovážená paliva a maziva splňovala podmínky stanovené tímto zákonemještě před jejich dopravou přes státní hranici České republiky.
(3) Právnické a fyzickéosoby, které nakládají s palivy a mazivy, a to včetně těch, která se podle tohoto zákona nebarví a neznačkují (§ 2 odst. 2), ( § 2 odst. 3 a 4 ), jsou povinny
a) vyrábět, zpracovávat, nakupovat, prodávat, dovážet a skladovat paliva a maziva za účelem podnikání,4a) jen na základě koncese udělené pro tuto činnost podle zvláštního zákona,5)s výjimkou výhradního nákupu, prodeje a skladování paliv a maziv ve spotřebitelském balení do 50 kg na jeden kus balení,
b) umožnit kontrolnímorgánům přístup doobjektů, prostorů a zařízení používaných při nakládání s palivy a mazivy,
c) na vyžádání předložit kontrolním orgánům příslušnou dokumentaci a poskytnout jimpravdivé a úplnéinformace související s nakládáním s palivy a mazivy,
d) umožnit kontrolnímorgánům odebrat vpotřebném množství bezplatně vzorek paliva a maziva,
e) uhradit nezbytné výdaje spojené s provedením analýzy odebraného vzorku autorizovanou státní zkušebnou nebo akreditovanou laboratoří (§ 8 odst. 2), bylo-li na jejím základě zjištěno porušení povinností stanovených tímto zákonem.
(4) Ten, kdo vyrábí, zpracovává, dováží, prodává (a) nebo skladuje paliva a maziva, a to včetně těch, která se podle tohoto zákona nebarví a neznačkují (§ 2 odst. 2), (§ 2 odst. 3 a 4), je povinen vést a uchovávat způsobem stanoveným vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu2a) evidenci o druzích a množství paliv a maziv, jejich výrobě, zpracování, dovozu, prodeji a uskladnění.
------------------------------------------------------------------
2) Zákon ČNR č. 13/1993 Sb.
4) § 2 písm. g) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
4a) § 2 odst. 1 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
5) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Není dovoleno
a) barvit a značkovat jiná paliva a maziva než ta, která určuje tento zákon,
b) provádět takové změny, které by vedly k omezení nebo odstranění barvení či značkování paliv a maziv, které bylo provedeno v souladu s tímto zákonem,
c) nabízet, prodávat nebo užívat barvenáa značkovaná paliva amaziva uvedená v § 2 odst. 1 pro pohon motorových vozidel a motorů s výjimkou stacionárních motorů a plynových turbin určených pro výrobu elektrické a tepelné energie,
d) nabízet, prodávat nebo užívat značkovaný bezolovnatý benzin (§ 2 odst. 2) pro pohon motorových vozidel, která nejsou vybavena katalyzátorem,5a)
(d)) e) přepravovat a skladovat barvená a značkovaná paliva a maziva uvedená v § 2 odst. 1v nádobě, která je ve spojení s motorem, jakož i stáčet je do takové nádoby(.),
f)přepravovat a skladovat značkované bezolovnaté benziny v nádobě, kteráje ve spojení s motorem, jenž není vybaven katalyzátorem, jakož i stáčet je do takové nádoby.
---------------------------------------------------
5a) Vyhláška Ministerstva dopravy č. 103/1995 Sb.
Ve stanovisku potřebném pro vydání koncese uvede Ministerstvo průmyslu a obchodu druh činnosti v oboru paliv a maziv, pro který stanovisko vydává, časový rozsah, popřípadě další podmínky provozování činnosti.
Kontrolu dodržování povinností stanovených tímto zákonem s výjimkou povinnosti stanovené v § 5 odst. 3 písm. a), jsou oprávněny vykonávat příslušné státní orgány (dále jen "státní orgán"), jimiž jsou
a) Úřadprotechnickounormalizaci,metrologiia státní zkušebnictví a příslušná státní zkušebna,6)
b) územní finanční orgány,7)
c) celní orgány,2)
d) Česká obchodní inspekce(,).8)
(e) Policie České republiky.9) )
------------------------------------------------------------------
2) Zákon ČNR č. 13/1993 Sb.
6) Zákon č. 30/1968 Sb.
7) Zákon ČNR č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon ČNR č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů.
(9) Zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.)
§ 7a
2a) Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 171/1994 Sb., kterou se stanoví podrobnosti barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv, ve znění vyhl. Ministerstva obchodu a průmyslu č. 188/1995 Sb.
9) § 1 odst. 2, § 2 odst. 1 zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
(1) Provádění kontroly se řídí úpravou práv a povinností kontrolních pracovníků akontrolovaných osob,10) nestanoví-li zvláštní zákon jinak.11)
(2) Analýzu vzorku odebraného paliva a maziva za účelem kontroly plnění povinností stanovených tímto zákonem jsou oprávněny provádět na požádání státních orgánů autorizované státní zkušebny a akreditované laboratoře.11a)
------------------------------------------------------------------
(10) § 11 až 14 a § 19 zákona ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.)
10) Zákon ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon ČNR č. 64/1986 Sb.
Zákon č. 30/1968 Sb.
Zákon ČNR č. 531/1990 Sb.
Zákon ČNR č. 283/1991 Sb.
Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
11a) Zákon č. 20/1993 Sb., o zabezpečení výkonu státní správy v oblasti technické normalizace, metrologie a státního zkušebnictví.
(1) Státní orgán uloží fyzické osobě, která je podnikatelem,12) nebo právnické osobě, která poruší povinnost stanovenou v § 4 odst. 4 a 6, § 5 odst. 1 a 2, (§ 5 odst. 3 písm. a)), § 5 odst. 4 nebo § 6, pokutu až do výše 50 000 000 Kč, nejméně však 20 000 Kč. Za opětovné porušení povinnosti uloží státní orgán pokutu až do výše 100 000 000 Kč.
(2) Opětovným porušením povinnosti se rozumí porušení povinnosti, jehož se fyzická osoba, která je podnikatelem,12) nebo právnická osoba dopustila do jednoho rokuod právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za předchozí porušení povinnosti uvedené v odstavci 1.
(3) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy státní orgán zjistil porušení povinnosti, nejdéle však (do šesti let) do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(4) Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.
------------------------------------------------------------------
12) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku.
(1) Státní orgán uloží fyzické osobě, která vlastní nebo užívá osobní motorové vozidlo se vznětovým motorem k jiným účelům než k podnikání,(13)) 4a za úmyslné porušení povinnosti stanovené (v § 6 písm. c) nebo d)) v § 6 písm. c) nebo e), pokutu až do výše 2000 Kč. Pokutu lze uložit i opakovaně.
(2) Státní orgán uloží fyzické osobě, která vlastní, nebo užívá osobní vozidlo se zážehovým motorem k jiným účelům než k podnikání4a), za úmyslné porušení povinnosti stanovené v § 6 písmeno d) nebo f) pokutu ve výši 5.000,- Kč. Pokutu lze uložit i opakovaně.".
((2)) (3) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy státní orgán zjistil porušení povinnosti, nejdélevšak do tří let, kdy k porušení povinnosti došlo. Ustanovení§ 9 odst. 4 platí obdobně.
13) § 2 odst. 1 obchodního zákoníku. )
4a) § 2 odst. 1 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
(1) Státní orgán uloží fyzické osobě, která způsobila, že kontrolovaná osoba nesplnila povinnost stanovenou v § 5 odst. 3 písm. b) až d) anebojinak maří, narušuje nebo ztěžuje výkon kontroly, pořádkovou pokutu až do výše 500 000 Kč.
(2) Pořádkovou pokutu lze uložit i opětovně.
(3) Pořádkovou pokutu lze uložit do 60 dnů ode dne, kdy státní orgán porušení povinnosti zjistil, nejdéle však do šesti měsíců ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(1) Pokutu podle tohoto zákona vybírá státní orgán (§ 7), který ji uložil.
(1) Pokud tento zákon nebo zvláštní zákonyll) nestanoví jinak, vztahují sena ukládání pokut obecnépředpisy o správním řízení.14)
(2) Pokuta je příjmem státního rozpočtu.
------------------------------------------------------------------
11)Zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon ČNR č. 64/1986 Sb.
Zákon č. 30/1968 Sb.
Zákon ČNR č. 531/1990 Sb.
Zákon ČNR č. 283/1991 Sb.
14) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
Zjistí-li státní orgán, že nakládání s palivy a mazivy se uskutečnilo v rozporu s tímto zákonem, sdělí takové zjištění všem státním orgánům uvedeným v § 7, (a příslušnému živnostenskému úřadu, pokud zvláštní zákon15) nestanoví jinak.) příslušnému živnostenskému úřadu a Policii České republiky, pokud zvláštní zákon15) nestanoví jinak.
-------------------------------------------------
15) Např. zákon č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vydá vyhlášku, ve které upraví
a) druh barviva a značkovací látky,
b) podrobnosti (vlastního provedení) provádění barvení a značkování,
c) způsob odběru vzorků,
d) způsob vedení evidence o druzích a množství paliv a maziv, jejich výrobě, zpracování, dovozu, prodeji a uskladnění,
e) způsob vedení evidence o výrobě a užití barviva a značkovací látky(.) ,
f) seznam výrobků, které se nesmí barvit a značkovat vzhledem k účelu jejich použití (§ 2 odst. 3),
g) postup při kontrole barvení a značkování a způsob nakládání s odebraným vzorkem paliva a maziva do jeho předání autorizované státní zkušebně nebo akreditované laboratoři
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona České národní rady č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb. a zákona č. 42/1994 Sb., se doplňuje takto:
1. V § 58 odst. 1 se doplňuje nové písmeno e), které včetně poznámky č. 16) zní:
"e) výrobce paliv a maziv, u nichž je stanovena zvláštním zákonem16) povinnost barvení a značkování, nesplní tuto povinnost, dovozce těchto paliv a maziv nezajistí, aby tato paliva a maziva byla dovážena pouze přes celní přechody stanovené zvláštním zákonem16) a aby tato paliva a maziva byla obarvena a označkována před zahájením celního řízení o propuštěnídovolnéhooběhu,dorežimu aktivního zušlechťovacího styku v systému navracení nebo přepracování pod celním dohledem,2) a to již při prvním porušení této povinnosti.
16) Zákon č. 136/1994 Sb., o barvení a značkování některých uhlovodíkovýchpaliv amazivao opatřeníchs tím souvisejících,odoplnění zákonač.455/1991Sb., o živnostenském podnikání (živnostenskýzákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů a o změně zákona České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.".
2. Příloha č. 3 se doplňuje takto:
1 2 3 4 5
Výroba a zpracování a) vysokoškolské Ministerstvo průmyslu zákon č.136/1994 Sb., o barvení
paliv a maziv vzdělání v oboru a obchodu a značkování některých
chemie a 5 let praxe uhlovodíkových paliv a maziv
v oboru a o opatřeních s tím
b) středoškolské souvisejících, o doplnění
vzdělání v oboru chemie zákona č. 455/1991 Sb.,
zakončené maturitní o živnostenském podnikání
zkouškou a 10 let praxe (živnostenský zákon), ve znění
v oboru pozdějších předpisů, zákona ČNR
č. 587/1992 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších
předpisů, a o změně zákona ČNR
č. 588/1992 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů
Nákup, prodej a skladování Ministerstvo průmyslu zákon č. 136/1994 Sb.
paliv a maziv včetně jejich a obchodu
dovozu s výjimkou
výhradního nákupu, prodeje
a skladování paliv a maziv
ve spotřebitelském balení
do 50 kg na jeden kus balení
Provozování čerpacích Ministerstvo průmyslu zákon č. 136/1994 Sb.
stanic s palivy a mazivy a obchodu)
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:
1. § 58 odst. 1 písm. e) včetně poznámky č. 16) zní:
"e) výrobce paliv a maziv, u nichž je stanovena zvláštním zákonem16) povinnost barvení a značkování, nesplní tuto povinnost, dovozce těchto paliv a maziv nezajistí, aby tato paliva a maziva byla dovážena pouze přes celní přechody stanovené zvláštním zákonem16) a aby tato paliva a maziva byla obarvena a označkována nejpozději při jejich dopravě přes státní hranici České republiky.
_________________
16) Zákon č. 136/1994 Sb., o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících, o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.".
2.V příloze č. 3 se koncesované živnosti
a) výroba a zpracování paliv a maziv,
b) nákup, prodej a skladování paliv a maziv včetně jejich dovozu s výjimkou výhradního nákupu, prodeje a skladování paliv a maziv ve spotřebitelském balení do 50 kg na jeden kus balení,
c) provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy,
Výroba a zpracování paliv a maziv | III.vysokoškolské vzdělání v oboru chemie a 5 let praxe v oboru
IV.středoškolské vzdělání v oboru chemie zakon-čené maturitní zkouškou a 10 let praxe v oboru | vybavení objektu, kde se paliva a maziva vyrábějí a zpracovávají, potřebným zařízením tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost osob a majetku a byla zajištěna ochrana životního prostředí, věcný a časový rozsah oprávnění | Ministerstvo průmyslu a obchodu | zákon č. 136/1994 Sb., o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících, o doplnění zákona č. 455/1991 o živnost. podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřeb. daních, ve znění pozděj. předpisů, a o změně zákona ČNR č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 171/1994 Sb., kterou se stanoví podrobnosti barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv |
Nákup, prodej a skladování paliv a maziv včetně jejich dovozu s výjimkou výhradního nákupu, prodeje a skladování paliv a maziv ve spotřebitelském balení do 50 kg na jeden kus balení | středoškolské vzdělání technického směru a 5 let praxe v oboru | vybavení objektu, kde se s palivy a mazivy manipuluje a skladují se, potřebným zařízením tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost osob a majetku a byla zajištěna ochrana životního prostředí, věcný a časový rozsah oprávnění | Ministerstvo průmyslu a obchodu | zákon č. 136/1994 Sb.
vyhláška č. 171/1994 Sb. |
Provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy | vyučení v oboru chemie nebo strojí-renství a 1 rok praxe v oboru | vybavení čerpacích stanic potřebným zařízením tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost osob a majetku a byla zajištěna ochrana životního prostředí, věcný a časový rozsah oprávnění | Ministerstvo průmyslu a obchodu | zákon č. 136/1994 Sb. vyhláška č. 171/1994 Sb. |
3. § 74 se doplňuje odstavcem 6, který včetně poznámky č. 17) zní:
"(6) Fyzické osoby, které ke dni 1. 1. 1996 mají oprávnění k podnikatelské činnosti v koncesovaných živnostech Výroba a zpracování paliv a maziv, Nákup, prodej a skladování paliv a maziv včetně jejich dovozu s výjimkou výhradního nákupu, prodeje a skladování paliv a maziv vespotřebitelském balení do 50 kg na jeden kus balení, Provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy, předloží živnostenskému úřadu ve lhůtě do 30. 6. 1996 doklady prokazující, že splňují podmínky stanovené zákonem17) nebo že ustanovily odpovědného zástupce, který podmínky splňuje. Právnické osoby, které mají toto oprávnění ke dni 1. 1. 1996, předloží živnostenskému úřadu ve lhůtě do 30. 6. 1996 doklady prokazující, že ustanovily odpovědného zástupce, který splňuje podmínky podle zákona17). Za splnění těchto podmínek vydá živnostenský úřad ve lhůtě 60 dnů od předložení dokladů novou koncesní listinu.
__________________
17) Bod 2 Čl. II zákona , kterým se mění a doplňuje zákon č. 136/1994 Sb., o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících, o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňuje zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.".
Zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 199/1993 Sb. a zákona č. 325/1993 Sb., se doplňuje takto:
1. V § 18 odst. 2 se na konci vypouští tečka a připojuje se tento text: "nebo je prodají s označením automobilový benzin, letecká pohonná hmota, motorová nafta nebo petrolej.".
2. V § 20 písm. b) se na konci vypouští tečka a připojuje se tento text: "nebo dnem jejich prodeje s označením automobilový benzin, letecká pohonná hmota, motorová nafta nebo petrolej.".
Zákon České národní rady č.588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 196/1993 Sb., zákona č. 321/1993 Sb. a zákona č. 42/1994 Sb., se mění takto:
V příloze č. 1 se za položkou "271000 - Minerální oleje a oleje ze živičných nerostů, jiné než surové; přípravky jinde neuvedené ani nezahrnuté, obsahující nejméně 70% nebo více hmotnosti minerálních olejů nebo olejů ze živičných nerostů, jsou-li tyto podstatnou složkou těchto přípravků" vypouští tento text:
"mimo:
27100074 - Topné oleje s obsahem síry nepřesahujícím 1% hmotnosti (sazba 5%),
27100076 - Topné oleje s obsahem síry převyšujícím 1% hmotnosti, ale nepřesahujícím 2% hmotnosti (sazba 5%),
27100077 - Topné oleje s obsahem síry převyšujícím 2% hmotnosti, ale nepřesahujícím 2,8% hmotnosti (sazba 5%),
27100078 - Topné oleje s obsahem síry převyšujícím 2,8% hmotnosti (sazba 5%).".
V činnosti, která se stává tímto zákonem koncesovanou živností, mohou fyzické a právnické osoby pokračovat po dobu šesti měsíců ode dnenabytí účinnosti tohoto zákona,a to na základě dosavadního oprávnění; uplynutím této lhůty však taková oprávnění zanikají.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1994.
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
Příloha k zákonu č. 136/1994 Sb.
Celní přechody podle § 5 odst. 2 písm. a) zákona jsou:
A. V železniční dopravě
1. Na úseku státních hranicse Slovenskou republikou celní přechody Mosty u Jablunkova, Horní Lideč, Lanžhot,
2. Na úseku státních hranic s Polskou republikou celní přechody Český Těšín, Meziměstí,
3. Na úseku státních hranic se SRN celní přechody Cheb, Děčín, Česká Kubice,
4. Na úseku státních hranic s Rakouskem celní přechody Horní Dvořiště, Břeclav.
B. V silniční dopravě
1. Na úseku státních hranicse Slovenskou republikou celní přechody Mosty u Jablunkova, Střelná, Břeclav,
2. Na úseku státních hranic s Polskou republikou celní přechody Chotěbuz, Náchod,
3. Na úseku státních hranic se SRN celní přechody Jiříkov, Strážný,
4. Na úseku státních hranic s Rakouskem celní
přechody Dolní Dvořiště, Hatě.