Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1951/1

Stanovisko vlády

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 1951)

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 17. listopadu 1995 (čj. 3616/95 - OVA)

Stanovisko

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů

(tisk č. 1951)

Vláda na svém zasedání dne 15. listopadu 1995 projednala a posoudila návrh poslanců R. Opatřila a D. Štambery na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyjádřila s tímto návrhem zákona nesouhlas.

Vláda nedoporučuje přijmout návrh výše uvedeného zákona především z těchto důvodů:

1. Vláda nepovažuje navrhovanou právní úpravu za nezbytnou, neboť záměr respektovat v jednotlivých fázích stavebního řízení požadavky na bezbariérové řešení staveb určených k užívání osobami s omezenou schopností pohybu je kryt již stávajícím zněním stavebního zákona, zejména po jeho novele provedené zákonem č. 43/1994 Sb. Na základě této novely stavebního zákona se stavebním úřadům v příslušných ustanoveních výslovně ukládá povinnost zkoumat dodržení požadavků na bezbariérovost staveb; tyto požadavky obsahuje vyhláška ministerstva hospodářství č. 174/1994 Sb., kterou se stanoví obecné technické požadavky zabezpečující užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace. Případné porušení těchto předpisů a nedostatečná kontrola jejich dodržování v jednotlivých případech, jak se na to upozorňuje v důvodové zprávě k návrhu zákona, nemůže být důvodem pro další dílčí novelu stavebního zákona.

2. Vláda upozorňuje, že úkol 8a) Národního plánu pro snížení negativních důsledků zdravotních postižení přijatého usnesením vlády ze dne 8. září 1993 č. 493, kterého se dovolává obecná část důvodové zprávy, byl již naplněn vydáním vyhlášky ministerstva hospodářství č. 174/1994 Sb. Podle ní postupují orgány územního plánování a stavební úřady při poskytování a schvalování územně plánovací dokumentace a při navrhování, umísťování a povolování nových staveb i jejich změn. Režimu tohoto právního předpisu jsou podřízeny nejenom stavby občanského vybavení, ale i stavby další, např. bytové domy, stavby pro sociální péči, pro výrobu, stavby určené pro zaměstnávání osob s těžkým zdravotním postižením, školy. Uvedená vyhláška přitom pamatuje nejen na osoby s omezenou schopností pohybu, ale též na osoby postižené zrakově, sluchově, osoby pokročilého věku, těhotné ženy a rodiče s dětmi do 3 let.

3. Návrhem zákona mají být do stavebního zákona doplněna ustanovení týkající se "veřejné stavby", aniž by tento nový pojem byl v zákoně blíže vymezen. Podle textu návrhu novely i důvodové zprávy by nově navržený pojem "veřejná stavba" měl nahradit dosavadní pojem "stavba občanského vybavení v částech určených pro užívání veřejností", avšak ve skutečnosti by zřejmě mělo jít o pojem podstatně širšího obsahu. Podle záměru předkladatelů by totiž žádná skupina občanů neměla být předem zbavována možnosti ucházet se kdekoliv o zaměstnání, z čehož plyne, že při důsledném uplatnění tohoto požadavku by každá stavba měla být přístupna osobě s omezenou schopností pohybu, a to i v částech pro užívání veřejnosti neurčených. Z tohoto hlediska zcela pozbývá významu rozlišování staveb na veřejné a neveřejné.

4. Vláda zároveň upozorňuje, že vypracovala návrh širší novely stavebního zákona, a rovněž z tohoto důvodu nepovažuje za vhodné, aby samostatně a nekoordinovaně byla přijímána tato nyní předložená dílčí změna stavebního zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP