PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1956

Návrh

poslanců S. Kozáka a dalších

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání

veřejných zakázek

Parlament se usnesel na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 199/1984 Sb., o zadávání veřejných zakázek, se mění a doplňuje takto:

1. V § 28 odst. 1 se vkládá nové písmeno e), které zní:

"e (poslanci zvolení Poslaneckou sněmovnou; návrhy na jejich volbu je oprávněn předkládat jen organizační výbor Poslanecké sněmovny" [Čl. 6 bod 1. Přílohy č. 2 zákona č. 90/1995 Sb. O jednacím řádu Poslanecké sněmovny]

2. V § 30 odst. 4 se slova "písm. b) až d)" nahrazují slovy "písm. b) až e)"

3. V § 31 se vkládá nový odst. 4, který zní:

"(4) Poslanci účastnící se otevírání obálek s nabídkami (§ 28 odst. 1 písm. e) mají právo účastnit se činnosti komise."

4. V § 31 se dosavadní odst. 4 označuje jako odst. 5 a za slova "podle odstavce 2 se vkládají slova "a poslanci podle odst. 4".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

Stanislav Kozák, v.r.

Hana Tomanová, v.r.

Miroslav Čapek, v.r.

Pavel Severa, v.r.

Jiří Vačkář, v.r.

Jan Vraný, v.r.

Jan Decker, v.r.

Ludvík Motyčka, v.r.

Důvodová zpráva

k zákonu, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek

Obecná část

Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek vstoupil v platnost dnem 1. 1. 1995. Jedná se o zákon standardního charakteru, uplatňovaný ve standardních demokraciích. Přijatá podoba zákona, jeho preciznost a propracovanost však při současném stavu v této oblasti způsobovala a způsobuje problémy do té doby naprosto neznámé. V okamžiku jeho praktického uplatnění vyvstal problém s legalizací účasti poslanců PSP ČR při otevírání obálek a jednání komisí pro posouzení a hodnocení nabídek.

Účast poslanců při těchto řízeních je v demokratických státech, ke kterým se stále více přibližujeme a chceme přibližovat a zapojovat do různých struktur demokratického světa, formou kontroly, na kterou je kladena stále větší váha. Tato forma kontroly nabývá stále většího významu, v některých aspektech je velice vážně vyžadována a její naplnění je podmínkou zapojení do některých orgánů. Za zmínku stojí např. požadavek států NATO směrem ke státům které mají zájem o připojení se ke strukturám NATO, uvedený naprosto zřetelně ve "Studii o rozšiřování NATO" zpracované, schválené a předložené v září 1995. Tento požadavek, tj. požadavek civilní kontroly armády byl a je předkládán poslancům parlamentů na všech seminářích pořádanými institucemi, které mají nějakou vazbu k demokraciím a jejich organizacím. Namátkově lze uvést např. Marshall center, NAA, SHAPE, NATO ap.

Navrhovaná novela zákona o zadávání veřejných zakázek umožňuje účast poslanců při výběrových řízeních v případě, že jsou Poslaneckou sněmovnou zvoleni k účasti na těchto výběrových řízeních.

Touto novelou bude významně omezena mediální skandalizace průběhu těchto výběrových řízení a zároveň bude umožněno splnit požadavky uvedené ve "Studii o rozšiřování NATO", tj. "zřídit vhodnou demokratickou a civilní kontrolu svých obranných sil".

Přijetím zákona nevzniknou žádné další požadavky vůči státnímu rozpočtu ani žádné náklady pro zadavatele soutěží.

Zvláštní část

K Čl. I

Právní úprava uvedená v obecné části důvodové zprávy je provedena změnou zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a to změnou a doplněním § 28, § 30 a § 31.

K Čl. II

Nabytí účinnosti zákona není navrhováno v žádném konkrétním termínu, termín nechť je odvozen od postupu projednávání výše uvedené předlohy v Poslanecké sněmovně.

Stávající znění § dotčených novelizací

§ 28

Účastníci otevírání obálek s nabídkami

(1) Otevírání obálek s nabídkami se mají právo zúčastnit kromě zadavatele

a) uchazeči, kteří předložili nabídky, pokud se prokáží podacím lístkem pošty nebo potvrzením o přijetí nabídky,

b) zástupci orgánu dohledu,

c) zástupci Ministerstva financí,

d) zástupci orgánu, z jehož rozpočtu se provádí zcela nebo zčásti úhrada veřejné zakázky, není-li totožný se zadavatelem.

(2) Účastníci přítomní otevírání obálek s nabídkami (dále jen "účastníci") potvrdí svou účat podpisem v listině účastníků, kterou komise přiloží k protokolu o otevírání obálek s nabídkami (§ 30).

§ 30

Protokol o otevírání obálek s nabídkami

(1) O otevírání obálek s nabídkami komise sepisuje protokol, v němž u každé nabídky komise uvede údaje oznámené účatníkům podle § 29 odst. 2 a 3 a zda nabídka vyhověla či nevyhověla kontrole úplnosti podle § 29 odst. 5. Příslušná část protokolu se účatníkům přečte před otevřením další obálky s nabídkou.

(2) V závěru protokolu komise uvede počet nabídek, které byly zadavateli doručeny po uplynutí soutěžní lhůty, a časové údaje a o jejich doručení.

(3) Protokol podepisují členové komise. Uchazeči jsou též oprávněni k podpisu protokolu. Protokol se nezveřejňuje; po připojení listiny účatníků se přikládá k seznamu nabídek.

(4) Uchazeči jsou oprávněni do protokolu nahlížet. Kopii protokolu musí zadavatel na vyžádání předat orgánům, jejichž zástupci jsou oprávněni účatnit se otevírání obálek podle § 28 odst. 1 písm. b) až d) tohoto zákona.

§ 31

Složení komise pro posouzení a hodnocení nabídek

(1 (Pro posouzení a hodnocení nabídek ustavuje zadavatel komisi, především z osob s příslušným odborným vzděláním a praxí podle charakteru veřejné zakázky. Komise musí mít nejméně pět členů. Současně se jmenováním členů komise jmenuje zadavatel stejný počet jejich náhradníků. Členem komise musí být vždy zástupce zadavatele.

(2) Členem komise je oprávněn být

a) zástupce příslušného ústředního orgánu zadavatele, pokud není zadavatelem sám tento orgán, nebo územní samosprávný celek,

b) zástupce příslušného orgánu státní správy 15) v místě územního samosprávného celku, je-li tento celek zadavatelem.

(3) Zástupci uvedení v odstavci 2 jsou oprávněni být členy komise, pokud příslušný orgán uplatní požadavek na účast svého zástupce u zadavatele nejpozději do deseti dnů před uplynutím soutěžní lhůty.

(4) Členové komise podle odstavce 2 se účastní její činnosti bezúplatně. Veškeré výdaje spojené s činností komise hradí zadavatel.

---------------

15) Zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.

Navrhované znění včetně změn

§ 28

Účastníci otevírání obálek s nabídkami

(1) Otevírání obálek s nabídkami se mají právo zúčastnit kromě zadavatele

a) uchazeči, kteří předložili nabídky, pokud se prokáží podacím lístkem pošty nebo potvrzením o přijetí nabídky,

b) zástupci orgánu dohledu,

c) zástupci Ministerstva financí,

d) zástupci orgánu, z jehož rozpočtu se provádí zcela nebo zčásti úhrada veřejné zakázy, není-li totožný se zadavatelem,

e) poslanci zvolení Poslaneckou sněmovnou; návrhy na jejich volbu je oprávněn předkládat jen organizační výbor Poslanecké sněmovny.

(2) Účastníci přítomní otevírání obálek s nabídkami (dále jen "účastníci") potvrdí svou účast podpisem v listině účastníků, kterou komise přiloží k protokolu o otevírání obálek s nabídkami (§ 30.

§ 30

Protokol o otevírání obálek s nabídkami

(1) O otevírání obálek s nabídkami komise sepisuje protokol, v němž u každé nabídky komise uvede údaje oznámené účastníkům podle § 29 odst. 2 a 3 a zda nabídka vyhověla či nevyhověla kontrole úplnosti podle § 29 odst. 5. Příslušná část protokolu se účastníkům přečte před otevřením další obálky s nabídkou.

(2) V závěru protokolu komise uvede počet nabídek, které byly zadavateli doručeny po uplynutí soutěžní lhůty, a časové údaje o jejich doručení.

(3) Protokol podepisují členové komise. Uchazeči jsou též oprávněni k podpisu protokolu. Protokol se nezveřejňuje; po připojení listiny účastníků se přikládá k seznamu nabídek.

(4) Uchazeči jsou oprávněni do protokolu nahlížet. Kopii protokolu musí zadavatel na vyžádání předat orgánům, jejichž zástupci jsou oprávněni účastnit se otevírání obálek podle § 28 odst. 1 písm. b) až e) tohoto zákona.

§ 31

Složení komise pro posouzení a hodnocení nabídek

(1) Pro posouzení a hodnocení nabídek ustavuje zadavatel komisi, především z osob s příslušným odborným vzděláním a praxí podle charakteru veřejné zakázky. Komise musí mít nejméně pět členů. Současně se jmenováním členů komise jmenuje zadavatel stejný počet jejich náhradníků. Členem komise musí být vždy zástupce zadavatele.

(2) Členem komise je oprávněn být

a) zástupce příslušného ústředního orgánu zadavatele, pokud není zadavatelem sám tento orgán, nebo územní samosprávný celek,

b) zástupce příslušného orgánu státní správy 15) v místě územního samosprávného celku, je-li tento celek zadavatelem.

(3) Zástupci uvedení v odstavci 2 jsou oprávněni být členy komise, pokud příslušný orgán uplatní požadavek na účast svého zástupce u zadavatele nejpozději do deseti dnů před uplynutím soutěžní lhůty.

(4) Poslanci účastnící se otevírání obálek s nabídkami (§ 28 odst. 1 písm. e)) mají právo účatnit se činnosti komise.

(5) Členové komise podle odstavce 2 a poslanci podle odst. 4 se účstní její činnosti bezúplatně. Veškeré výdaje spojené s činností komise hradí zadavatel.

------------

15) Zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP