Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1956/1

Stanovisko vlády

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek

(tisk č. 1956)

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 23. listopadu 1995 (čj. 3620/95 - OVA)

Stanovisko

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek (tisk č. 1956)

Vláda na svém zasedání dne 22. listopadu 1995 projednala a posoudila návrh poslanců S. Kozáka a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a vyjádřila s návrhem zákonem nesouhlas.

Vláda nedoporučuje přijmout návrh výše uvedeného zákona zejména z těchto důvodů:

1. Navržený způsob založení práva poslanců zákonodárného sboru účastnit se otevírání obálek s nabídkami uchazečů veřejné obchodní soutěže o veřejné zakázky, jakož i jejich práva účastnit se na činnosti komise pro posouzení a hodnocení nabídek, považuje vláda za nesystémový a nekoncepční, neboť

a) proces otevírání obálek s nabídkami a proces posouzení a hodnocení nabídek je v zákoně oddělen: tomu, kdo se účastní otevírání obálek, nevzniká automaticky právo účastnit se posuzování a hodnocení nabídek. Důsledkem přijetí navržené úpravy by byla existence zvláštní skupiny osob - poslanců s oprávněními, s nimiž zákon pro jiné osoby nepočítá;

b) vzhledem k tomu, že v návrhu není vymezeno, co se rozumí "účastí na činnosti komise pro posouzeni a hodnocení nabídek", je zcela pochybné, jaký účel by účast poslanců měla a rovněž, jaká pravidla by poslanci museli při této účasti dodržet či splňovat (jde například o povinnost mlčenlivosti, nepodjatost jejich vliv na výběr uchazeče apod.). Členy komise pro otevírán obálek, ani komise pro posouzení a hodnocení nabídek se podle předloženého návrhu poslanci nestávají a s účastí "pozorovatelů zákon neuvažuje.

Vláda zároveň upozorňuje, že podle stávajícího znění zákona nic nebrání zadavateli jmenovat poslance jako člen komise, ať již pro otevírání obálek s nabídkami či pro posuzován a hodnocení nabídek, pokud poslanec splňuje základní požadavky především požadavek odbornosti podle charakteru předmětu veřejné zakázky.

2. Navržené změny předkladatelé zdůvodňují především odkaze na požadavek NATO na civilní kontrolu armády. Naplnění tohoto požadavku má však zcela nepochybně jiný, závažnější obsah a podstatně širší rozsah, než je pouhá účast poslanců na činnost komisí v průběhu blíže nespecifikovaných veřejných obchodních soutěží. I z tohoto hlediska je navrhované řešení nesystémové nekoncepční a věcně neodpovídající problému.

Rovněž další předpoklad, z něhož předkladatelé vycházejí že přijetím navržené úpravy bude automaticky významně omezen skandalizace průběhu zadávání veřejných zakázek ve sdělovacích médiích, je zcela zavádějící. Zejména při zakázkách velkého rozsahu se jeví velmi pravděpodobné, že neúspěšný uchazeč se bud cítit poškozen a může dát podnět sdělovacím prostředkům, aby příslušné soutěži věnovaly zvýšenou pozornost. Takovým námitkám popřípadě zveřejňování faktů či pouhých domněnek nemůže zabráni neurčitě formulovaná účast poslanců na činnosti hodnotitelských komisí, ale jen precizní a jasná formulace zákonných ustanoven s potřebnými kontrolními mechanismy orgánů vybavených i potřebný mi pravomocemi a důsledné dodržování těchto předpisů.

S tímto cílem předloží vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu v blízké době návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek, jenž obsahuje řadu závažných koncepčních změn. Rovněž i s ohledem na tuto skutečnost vláda nepovažuje za vhodné, aby byl samostatně přijímán předložený poslanecký návrh.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP