předložené dopisem předsedy vlády
Václava Klause ze dne 23. listopadu 1995 (čj. 3620/95
- OVA)
Stanovisko
vlády k návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání
veřejných zakázek (tisk č. 1956)
Vláda na svém zasedání dne 22. listopadu
1995 projednala a posoudila návrh poslanců S. Kozáka
a dalších na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek a vyjádřila s návrhem zákonem
nesouhlas.
Vláda nedoporučuje přijmout návrh
výše uvedeného zákona zejména
z těchto důvodů:
1. Navržený způsob založení práva
poslanců zákonodárného sboru účastnit
se otevírání obálek s nabídkami
uchazečů veřejné obchodní soutěže
o veřejné zakázky, jakož i jejich práva
účastnit se na činnosti komise pro posouzení
a hodnocení nabídek, považuje vláda
za nesystémový a nekoncepční, neboť
a) proces otevírání obálek s nabídkami
a proces posouzení a hodnocení nabídek je
v zákoně oddělen: tomu, kdo se účastní
otevírání obálek, nevzniká
automaticky právo účastnit se posuzování
a hodnocení nabídek. Důsledkem přijetí
navržené úpravy by byla existence zvláštní
skupiny osob - poslanců s oprávněními,
s nimiž zákon pro jiné osoby nepočítá;
b) vzhledem k tomu, že v návrhu není vymezeno,
co se rozumí "účastí na činnosti
komise pro posouzeni a hodnocení nabídek",
je zcela pochybné, jaký účel by účast
poslanců měla a rovněž, jaká
pravidla by poslanci museli při této účasti
dodržet či splňovat (jde například
o povinnost mlčenlivosti, nepodjatost jejich vliv na výběr
uchazeče apod.). Členy komise pro otevírán
obálek, ani komise pro posouzení a hodnocení
nabídek se podle předloženého návrhu
poslanci nestávají a s účastí
"pozorovatelů zákon neuvažuje.
Vláda zároveň upozorňuje, že
podle stávajícího znění zákona
nic nebrání zadavateli jmenovat poslance jako člen
komise, ať již pro otevírání obálek
s nabídkami či pro posuzován a hodnocení
nabídek, pokud poslanec splňuje základní
požadavky především požadavek odbornosti
podle charakteru předmětu veřejné
zakázky.
2. Navržené změny předkladatelé
zdůvodňují především odkaze
na požadavek NATO na civilní kontrolu armády.
Naplnění tohoto požadavku má však
zcela nepochybně jiný, závažnější
obsah a podstatně širší rozsah, než
je pouhá účast poslanců na činnost
komisí v průběhu blíže nespecifikovaných
veřejných obchodních soutěží.
I z tohoto hlediska je navrhované řešení
nesystémové nekoncepční a věcně
neodpovídající problému.
Rovněž další předpoklad, z něhož
předkladatelé vycházejí že přijetím
navržené úpravy bude automaticky významně
omezen skandalizace průběhu zadávání
veřejných zakázek ve sdělovacích
médiích, je zcela zavádějící.
Zejména při zakázkách velkého
rozsahu se jeví velmi pravděpodobné, že
neúspěšný uchazeč se bud cítit
poškozen a může dát podnět sdělovacím
prostředkům, aby příslušné
soutěži věnovaly zvýšenou pozornost.
Takovým námitkám popřípadě
zveřejňování faktů či
pouhých domněnek nemůže zabráni
neurčitě formulovaná účast
poslanců na činnosti hodnotitelských komisí,
ale jen precizní a jasná formulace zákonných
ustanoven s potřebnými kontrolními mechanismy
orgánů vybavených i potřebný
mi pravomocemi a důsledné dodržování
těchto předpisů.
S tímto cílem předloží vláda
Poslanecké sněmovně Parlamentu v blízké
době návrh novely zákona o zadávání
veřejných zakázek, jenž obsahuje řadu
závažných koncepčních změn.
Rovněž i s ohledem na tuto skutečnost vláda
nepovažuje za vhodné, aby byl samostatně přijímán
předložený poslanecký návrh.