k návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších
předpisů (tisk č. 1968)
předložené
dopisem předsedy vlády Václava Klause ze
dne 7. prosince 1995 (čj. 3625 /95 - OVA)
Stanovisko
vlády k návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 357/1992
SB., o dani dědické, dani darovací a daní
z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších
předpisů (tisk č. 1968)
Vláda na své schůzi
dne 6. prosince 1995 projednala a posoudila návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších
předpisů, a vyjádřila s tímto
návrhem zákona nesouhlas.
Zákon o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí
stanoví jednotné podmínky zdanění
pro všechny poplatníky; to se týká i
podmínek osvobození od daně. Z oblasti, které
se předložený návrh zákona týká,
stanoví zákon osvobození od daně dědické,
daně darovací a daně z převodu nemovitostí
pouze pro ty první převody či přechody
vlastnického práva mezi osobami blízkými,
které se týkají nemovitého majetku
vydaného jako náhrada podle zákona o půdě.
Uvedeným daním tedy podléhá i převod
či přechod vlastnického práva k majetku,
k němuž bylo obnoveno právo užívání,
i převod či přechod práva na podíl
na majetku družstva. S touto skutečností poplatníci
počítají a řada uskutečněných
převodů a přechodů majetku či
práv byla již z velké části přiznána
a zdaněna, popřípadě zpoplatněna
notářskými poplatky. Vláda nepovažuje
za vhodné, aby v případě kdy předmětné
daně mají platit další poplatníci,
byla následně přijata novela zákona,
která je od daní osvobodí.
V zákoně o dani
dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí nejsou daňová osvobození
konstruována jako forma odškodnění,
až na výše uvedenou výjimku, která
se týká prvních převodů náhrad
podle zákona o půdě mezi osobami blízkými.
Vláda nedoporučuje tento okruh výjimek rozšiřovat
i proto že by to mohlo volat další, obdobným
způsobem zdůvodněné požadavky
jiných skupin osob na daňová osvobození
prvních převodů majetku, jenž jim byl
restituován podle jiných restitučních
zákonů, s následným negativním
dopadem na státní rozpočet.
K návrhu, aby od uvedených
daní byly osvobozeny převody či přechody
práv na podíly na majetku družstva, se dále
uvádí, že tato práva mají povahu
pohledávek a jejich daňové osvobození
by znamenalo vytvoření nerovných podmínek
v rámci zdaňování pohledávek
nabytých děděním nebo darováním;
to ovšem platí obdobně i pro zdaňování
převodů či přechodů majetku,
pokud by majetek, k němuž
bylo obnoveno právo užívání,
byl od daní osvobozen. Pokud se v důvodové
zprávě k návrhu zákona namítá,
že reálná hodnota podílů na majetku
družstev klesá, upozorňuje se, že úměrně
tomu bude nižší i základ daně.
Nicméně vláda zároveň ohledně
zdaňování převodů a přechodů
majetkových podílů z transformace družstev
uvádí, že posuzovala i argument, že k
jejich vypořádání může
dojít až po sedmi letech od schválení
transformačního projektu a dospěla k závěru,
že přes nesouhlas s předloženou poslaneckou
iniciativou případné řešení
této věci zváží.
K textu navrženého
zákona vláda zároveň upozorňuje,
že
a) v čl. II. obsažený
návrh na zpětné prominutí daní
je formulován tak široce, že umožňuje
zpětně prominout daň dědickou daň
darovací a daň z převodu nemovitostí
ve všech případech, kdy vznikla daňová
povinnost před nabytím účinnosti navrhovaného
a zákona a nikoliv jen v případech, pro které
je v čl. I navrhován osvobození od daní.
Z navrženého textu není rovněž
jednoznačně zřejmé, zda je možno
podat i žádost
o prominutí notářského poplatku a
zda na kladné vyřízení žádostí
by byl právní nárok, po případě,
ve kterých případech by žádost
měla být zamítnuta. Kromě toho se
upozorňuje, že návrh na zpětné
promíjení daní by vyvolal značné
administrativní zatížení
jak finančních orgánů, tak především
soudů, které by musely předložit finančním
orgánům spisy týkající se řízení
o dědictví;
b) v textu navrženém
v čl. I se věcně nesprávně
stanoví podmínka pro daňové osvobození
majetkového podílu; z návrhu vyplývá,
že osvobození se nevztahuje na převod nebo
přechod majetkového podílu, který
je vkladem nebo majetkovou účastí na podnikání.
Podíl na majetku družstva však je vkladem, popřípadě
majetkovou účastí na podnikání
ve smyslu obchodního zákoníku.
Podle důvodové zprávy
k návrhu zákona má mít navrhované
osvobození od daně dědické, daně
darovací a daně z převodu nemovitostí
dopad na státní rozpočet asi ve výši
10 mil. Kč. Vláda upozorňuje, že dopad
navrhovaného daňového osvobození by
byl podstatně vyšší, zhruba 25
mil. Kč, neboť navrhováno je osvobodit od daní
i převody a přechody nemovitého majetku,
u kterého bylo obnoveno právo užívání,
jehož celková hodnota je značná.