PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1978

Návrh

poslance Emila Jaroše a dalších

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb.

ZÁKON

ze dne 1995

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi, ve znění zákona č. 424/1990 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a

jinými toxikomániemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Název zákona zní: "Zákon o ochraně před alkoholismem, kouřením a jinými toxikomániemi".

2. Ve všech ustanoveních zákona se slova "alkoholismus a jiné toxikománie včetně kouření" v příslušném pádě nahrazují slovy "alkoholismus, kouření a jiné toxikománie" v příslušném pádě, slova "ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky" se nahrazují slovy "Ministerstvo zdravotnicví".

3. V § 1 odst. 1 větě druhé a v § 13 odst. 1 písm. a) a b) se vypouští slovo socialistické".

4. V § 1 odst. 4 se vypouští slovo "zvláštní".

5.§ 4 odst. 1 písm. dosavadní e) nahrazuje novým zněním:

"e) prodávat a podávat tabákové výrobky včetně bezdýmového tabáku osobám mladším 18 let,"

6. §4 odst. 1 doplňuje větou označenou g), která zní:

"g) prodávat tabákové výrobky v prodejních automatech,"

7. V § 7 odst. 2 druhá věta zní:

"Na obalech tabákových výrobků vyráběných a dovážených do České republiky je výrobce povinen na přední a zadní straně balení uvádět zřetelným čitelným 5 mm velkým černým písmem na světlém podkladu zdravotní varování tohoto variabilního znění:

"Ministr zdravotnictví varuje:

kouření způsobuje rakovinu

kouření způsobuje srdeční onemocnění

kouření způsobuje předčasnou úmrtnost

kouření v těhotenství ohrožuje zdraví plodu

kouření zabijí."

Obměnu textu zdravotního varování je třeba provést u každých 20% vyrobeného a dovezeného množství tabákových výrobků z celoročního objemu.

Na boční straně obalu tabákového výrobku se uvede množství dehtu v mg a nikotinu v mg.¨

8. V § 7 odst. 3 v prvním řádku se slova "Organisace a občané," nahrazují slovy "Právnické a fyzické osoby," a dále slova "písm. e) a f)" nahrazují slovy "písm e),

f) a g)".

9. § 8 odst. 3 a 5 znějí:

"(3) Protialkoholní záchytná stanice je zdravotnickým zařízením, které ve veřejném zájmu zřizuje a spravujeOkresní úřadnebo obec, případně jiná právnická nebo fyzická osoba."

"(5) Dopravuosob uvedených v odstavci 1 do protialkoholní záchytné stanice zabezpečují zdravotnická zařízení, když je to ze zdravotního hlediska potřebné, a v ostatních případech příslušníci policie, kteří v případě potřeby spolupůsobí při zabezpečování ošetření těchto osob."

Poznámka pod čarou č. 6 se vypouští.

10. § 9 odst. 3, 4 a 5 znějí:

"(3) O povinnosti podrobit se ambulantní péči rozhoduje Okresní úřad.

(4) O povinnosti podrobit se ústavní péči, o jejich ukončení, případně o následné ambulantní péči rozhodne soud.

(5) Zdravotnické zařízení, které je podle rozhodnutí soudu příslušné poskytnout určité osobě ústavní péči, je povinno tomuto soudu oznámit, že tato osoba se ústavní péči nepodrobuje nebo ji maří, nebo že léčení bylo bezúspěšné. Rovněž je povinno oznámit skončení této péče. Stejnou oznamovací povinnost má zdravotnické zařízení k Okresnímu úřadu u osob podle odst. 3.

11. § 12 odst. 1, 2, 4 a 5 znějí:

"(1) Právnické osobě, která porušila zákaz, omezení nebo povinnost uvedené v § 4 odst. 1 písm. a), c), e), f) a g), v § 4 odst. 3, v § 7 odst. 1 písm. c) a v § 7 odst. 2 a 3 může uložit Okresní úřad pokutu až do výše 200 000,-Kč.

(2) Fyzické osobě, která podniká ze zákona 1) a která porušila zákaz, omezení nebo povinnost uvedené v § 4 odst. 1 písm. a), c), e), f) a g), v § 4 odst. 3 a v § 7 odst. 3, může uložit obec nebo jí pověřený obecní úřad pokutu až do výše 100 000,-Kč."

(4) Uložením pokuty podle odstavců 1 a 2 zůstává nedotčena odpovědnost právnické a fyzické osoby, která podniká ze zákona 1).

(5) Pokuta uložena podle odstavce 1 je příjmem okresního úřadu, který ji uložil. Pokuta uložena podle odstavce 2 je příjmem obce, který ji uložil."

------------------------------------

1) § 2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnosteckém podnikání (živnostenský zákon).

12. V § 15 odst. 3 se vypouštějí slova "jako své aktivity" včetně poznámky č. 12).

13. § 16 zní:

"§ 16

(1) Obecné předpisy o správním řízení 13) se nevztahují na řízení podle tohoto zákona s výjimkou § 9 odst. 2, 6 a 7 a § 12 odst. 1 a 2, pokud tento zákon nestanoví odchylky.

(2) Dehtové látky v cigaretách nesmějí překročit hodnotu 15 mg v cigaretě do konce roku 1997.".

Čl. II

Přechodné ustanovení

Do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona jsou výrobci, dovozci a prodejci povinni zajistit výrobu, dovoz a prodej tabákových výrobkukde bude zdravotní varování na cigaretách podle tohoto zákona.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Jan Zahradníček v.r.

František Pluhař v.r.

Eva Nováková v.r.

Gerta Mazalová v.r.

Hana Lagová v.r.

Jaroslav Štrait v.r.

Jiří Vyvadil v.r.

Josef Červinka v.r.

Emil Jaroš v.r.

Robert Dostál v.r.

Ladislav Rymeš v.r.

Anna Váchalová v.r.

Eva Fischerová v.r.

Dalibor Štambera v.r.

Jiří Haringer v.r.

Pavel Kulička v.r.

Jiří Stadler v.r.

Jan Kryčer v.r.

Josef Křížek v.r.

Pavel Severa v.r.

Marta Hubová v.r.

Ota Fejfar v.r.

Důvodová zpráva:

Novelizovaný název zákona a sice "zákon o ochraně před alkoholismem, kouřením a jinými toxikomániemi" výrazněji podtrhuje význam ochrany před kouřením a dává alkoholismus, kouření a toxikománii do jedné hodnotové roviny. Současně je nutné zdůraznit, že nejde o ochranu před alkoholiky a kuřáky, ale před škodami způsobenými používáním těchto látek.

Vesměs jde o látky, které jsou vysoce návykové a ve svých důsledcích poškozují nejen zdraví jednotlivce, ale jsou příčinou i sociálního rozvratu rodin, který je ve svých důsledcích pro společnost daleko závažnější.

Konečné důsledky kouření tabáku jsou velmi vážné. Ročně zemře na nemoci vyvolané kouřením v naší republice více než 22 tisíc občanů, z toho 16 tisíc ve věku 35 až 69 let. Produktivní život těchto osob je tak zkrácen o 15 až 19 let. Podle SLZO způsobuje kouření 90% všech úmrtí na rakovinu plic, 35% na všechny zhoubné nádory, 75% na chronickou bronchitidu, 25% na ischemickou chorobu srdeční a 95% na ischemickou chorobu cév dolních končetin.

Ve všech vyspělých zemích je proto hodnocen dopad kuřáctví na zdravotní stav obyvatelstva a tím i na ekonomiku země a jsou z toho vyvozovány příslušné legislativní závěry. Většina zemí EMU již přijala určitou zákonnou normu, která vede ke kontrole kouření. Obdobný přístup je i ve vyspělých zaoceánských zemích. S jakýmsi pseudoliberálním prostředím vzhledem ke kontrole kouření ve společnosti se stále setkáváme v rozvojových zemích. Tam je taky největší prevalence kuřáků. Země Evropské Unie téměř všechny řeší svůj postoj k ochraně před těmito návykovými látkami jednak restriktivními opatřeními a vymezují práva výrobců a práva spotřebitelů. Přesně formulovanými legislativními postoji stanovují zákonodárci svůj postoj k ochraně zdraví jednotlivce a vymezuje exekutivě rozsah pravomocí a zákroků, které musí podniknout v zájmu této ochrany.

V roce 1993 zhodnotila Agentura pro ochranu prostředí Spojených států EPA důsledky pasivního kouření a dospěla k názoru, že se jedná - pokud jde o tzv. Tabákový kouř prostředí - o kancerogeny skupiny "A". Proto je tedy legislativa omezující vliv kouření tabáku a chránící před nedobrovolným kouřením nutná a není v rozporu s omezováním svobody jednotlivce. Plicní rakovina a ostatní nemoci jsou zjištěny také u osob vystaveny tomuto second-hand kouři. U nás umírá ročně na důsledky pasivního kouření 120 osob. Kouření rodičů je také příčinou syndromu náhlého úmrtí novorozenců a je spojeno s vyšším výskytem nemocí dýchacího systému, zhoršuje alergie a astma.

Dosavadní znění zákona 37/1989 Sb., neodpovídá svou formulací některých názorů současnému poznání vlivů a důsledku užívání návykových látek tak, aby výsledné znění odpovídalo celosvětovému trendu názorů na tuto problematiku.

K bodu č. 1 a 2 - Jak vyplývá z úvodního sdělení důvodové zprávy, je kouření tabáku závažnou toxikománií s výrazným sklonem k návykovosti a se závažnými zdravotními důsledky. Zařazení "kouření" do názvu zákona je podepřeno i rozhodnutím amerického federálního Úřadu pro potraviny a léčiva, který prohlásil úředně nikotin za návykovou drogu. nikotinje hlavní příčinou, proč lidé kouří tabák a proč se stává kuřák závislým na tabáku. Novelou tohoto zákona dochází ke zpřísnění podmínek kouření tabáku a je věcně nutné na to již upozornit v názvu tohoto zákona.

K bodu č. 3 - Jde o legislativně-technické zpřesnění vycházející z celospolečenských změn po listopadu 1989 a lednu 1993.

K bodu č. 4 - Ve světle nejnovějších vědeckých poznatků není kouření nějakou "zvláštní" toxikomanii, ale toxikomanii srovnatelnou s užíváním jiných návykových látek.

K bodu č. 5 a 6 Kouření dětí vytváří v časném věku podmínky pro vznik závislosti a představuje významný ukazatel i pro užívání jiných drog. Čím mladší jedinec se stává pravidelným kuřákem, tím více se vystavuje riziku zdravotních problémů. Vyspělé evropské a zámořské státy mají jako minimální věk, v zákonech o kontrole kouření, 18 let, který je hranicí zákazu a možnosti konzumace tabákových výrobků. Obdobně je tomu se zákazem prodeje tabákových výrobků v automatech, které jsou logickým důsledkem zákazu prodeje cigaret mládeži. Tento prodej je stejně u nás velmi okrajový a nerozšířen a toto opatření jistě nepovede k vážným ekonomickým důsledkům.

K bodu č. 7 - Podle instrukce EU 89/622, která doporučuje svým členským státům zavést do legislativy značení cigaret výrazným zdravotním varováním na přední a zadní straně balení a to nejméně v rozsahu 5% plochy. Instrukce EU doporučuje celou řadu konkrétních hesel, které se mají pravidelně obměňovat. Tento bod vede k naplnění této instrukce. Pochopitelně, že toto varování denně upozorní na vážné důsledky své konzumenty. Ukázka obalu cigaret značky Camel jako příloha č. 1.

K bodu č. 8 - Jedná se o legislativně -technické zpřesnění.

K bodu č. 9 - Protialkoholní záchytná stanice je zdrav. zařízením, které v rámci veřejného zájmu bude nejčastěji zřizovat okresní úřad nebo obec. Je zde řešena i doprava podnapilých osob do těchto zařízení.

K bodu č. 10 - Doporučená změna je v souladu s Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod. Přesně je vyčleněna úloha orgánů státní správy a nedotčenost nezávislosti soudů.

K bodu č. 11 - V souladu se zákony o okresních úřadech a o obecních úřadech a s ohledem k zajištění účinnosti tohoto zákona jsou stanoveny sankce a jejich výše. Dále se navrhuje kam bude směřovat výtěžek z pokut.

K bodu č. 12 - Jako dnes již legislativně neplatné a nadbytečné je vypuštěna část věty včetně poznámky .

K bodu č. 13 - Částečné snížení rizika kouření tabáku lze ovlivnit snížením dehtových látek v cigaretách, kde jsou obsaženy kancerogeny, především nitrosaminy, benzpyreny a další. Navrhované snížení těchto látek je opět v souladu s doporučením EU. U nikotinu je zde požadavek, aby jeho obsah v cigaretě nepřekročil 1 mg.

K čl. II - Přechodné ustanovení, které umožňuje dostatek času ke změně tisku obalu na cigaretách a také prodej zásob vyrobených a dovezených cigaret v dostatečně dlouhé době po nabytí účinnosti tohoto zákona.

Navrhovaná právní úprava nemá negatívní dopad do státního rozpočtu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP