předložené dopisem předsedy vlády
Václava Klause ze dne 15. prosince 1995 (čj. 3633/95
- OVA)
Vláda na svém zasedání dne 13. prosince
1995 projednala a posoudila návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně
před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění
zákona č. 425/1990 Sb. a vyjádřila
s tímto návrhem zákona nesouhlas.
Vláda považuje za potřebné zvyšovat
ochranu před alkoholismem, kouřením a jinými
toxikomaniemi a v rámci toho zdokonalovat i stávající
právní úpravu. K tomu, aby přijímaná
opatření byla účinná, musejí
však vycházet z podrobného zhodnocení
dané problematiky a musejí zahrnovat nejen ochranu
před kouřením, ale i alkoholismem a jinými
toxikomaniemi. Vláda v tomto směru připravuje
příslušné legislativní návrhy.
Předložený návrh zákona obsahuje
pouze některá dílčí opatření
týkající se především
ochrany před vlivy kouření. Vláda
je toho názoru, že v návrhu zákona obsažená
opatření, z nichž část je jednostranně
restriktivních a část zcela formálních,
nejsou s to zlepšit stávající stav.
Navrhovaná opatření jsou přitom vkládána
právě do těch částí
stávajícího zákona, které si
vyžadují celkové přepracování.
Nicméně vláda posoudila kladně některé
podněty, které jsou v návrhu zákona
obsaženy, například zákaz prodeje cigaretových
výrobků v prodejních automatech; není
však zřejmé, proč se v předloženém
návrhu tento zákaz netýká i alkoholických
nápojů. Vláda posoudí využití
těchto námětů v rámci připravované
komplexnější právní úpravy.
Vláda upozorňuje, že předložený
návrh zákona obsahuje řadu dalších
nedostatků, například
a) stanoví povinnost obměňovat text varovných
nápisů na obalech tabákových výrobků,
neřeší však, který orgán
a jakým způsobem bude dodržování
této povinnosti kontrolovat. Přehlíží
zároveň i to, že působnost ke kontrole
dodržování povinností stanovených
v zákoně o ochraně před alkoholismem
a jinými toxikomaniemi je založena za jiných
podmínek řízení platných na
počátku roku 1989 a vyžaduje si zásadní
přepracování;
b) v bodě 11 novely se navrhuje stanovit maximální
výši pokut nikoliv podle závažnosti porušení
zákonné povinností, a je podle toho, zda
se tohoto porušení dopustí fyzická či
právnická osoba. Kromě toho se v textu tohoto
bodu vychází z předpokladu, že "obec
pověřuje obecní úřad",
což je předpoklad našemu právnímu
řádu neznámý; podle § 60 odst.
1 zákona České národní rady
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)
sice existují "pověřené obecní
úřady", ty jsou však určovány
nařízením vlády;
c) pokud jde o navrhovanou novelu ustanovení týkajících
se protialkoholních záchytných stanic, předložený
návrh
- předpokládá, že je budou ve veřejném
zájmu provozovat i jiné právnické
osoby než stát a obce a dále fyzické
osoby, a niž řeší, za jakých podmínek
budou tyto jiné právnické osoby a fyzické
osoby uvedené stanice provozovat,
- nadbytečně uvádí, že protialkoholní
záchytné stanice zřizuje okresní úřad
ve veřejném zájmu, z jiného důvodu
stá stanice však nezřizuje;
d) novela sice užívá pojmy "obec",
"okresní úřady", "policie"
v textu stávajícího zákona však
ponechává pojmy "národní výbory",
"Sbor národní bezpečnosti".
Závěrem vláda uvádí, že
k principům předloženého návrhu
zákona vyjádřila negativní stanoviska
již dne 10. srpna 22. února 1995 a 13. září
1995.