Příloha |
VLÁDA ČESKÉ
REPUBLIKY:
Berouc v úvahu Konvenci
o Organizaci pro ekonomickou spolupráci a rozvoj ze 14.
prosince 1960 (dále jen "Konvence") a dodatkové
protokoly čís. 1 a 2 ke Konvenci
Berouc v úvahu článek
16 Konvence, který stanoví, že Rada organizace
může vyzvat vládu, která je připravena
převzít závazky plynoucí ze členství,
aby přistoupila ke Konvenci;
PROHLAŠUJE následující:
1. Uložením Listiny
o přístupu ke Konvenci přebírá
Česká republika závazky plynoucí ze
členství v Organizaci, jakož i hlediska a cíle
obsažené ve Zprávě přípravného
výboru Organizace z prosince 1960 a přistupuje k
aktům Organizace, které budou 4 platnosti v okamžiku
uložení Listiny, pokud není stanoveno v tomto
Prohlášení a jeho přílohách
jinak.
2. Česká republika
si přeje učinit k některým aktům,
k nimž chce přistoupit následující
připomínky:
- Rozhodnutí Rady týkající
se vzájemné výměny údajů
při hodnocení chemických látek [(C(81)30(Final),
novelizované znění]
- Rozhodnutí-doporučení
Rady o dodržení zásad správné
laboratorní praxe [(C(89)87(Final)]
- Rozhodnutí Rady týkající
se minimálního souboru údajů pro hodnocení
chemikálií před jejich uvedením na
trh [C(82)196(Final)]
Připomínka.
Česká republika
bude přijímat údaje členských
států OECD, které byly získány
souladu s rozhodnutím C(81)30(Final): K uplatňování
výše uvedených rozhodnutí Česká
republika připravuje zákon o registraci a notifikaci
chemických látek a chemických přípravků,
který by měl být schválen v roce 1997.
- Rozhodnutí-doporučení
Rady o dalších opatřeních na ochranu
životního prostředí prostřednictvím
omezeni polychlorovaných bifenylů [C(82)2(Final)]
Připomínka:
Současná právní
úprava nakládání s PCB není
plně v souladu s požadavky tohoto rozhodnutí.
Zákon o regulaci výroby, dovozu, vývozu a
používání škodlivých chemických
látek který bude v souladu s tímto rozhodnutím,
by měl být,schválen v roce 1997.
- Rozhodnutí-doporučení
Rady o systematickém sledování existujících
chemických látek [C(87)90(Final)]
- Rozhodnutí-doporučení
Rady o společném sledování a snižování
rizika existujících chemických látek
[C(90)163/FINAL]
Připomínka:
V současné době
nemá Česká republika vytvořenou vhodnou
legislativu odpovídající těmto rozhodnutím.
Výše uvedený zákon o regulaci výroby,
dovozu, vývozu a používání škodlivých
chemických látek bude v souladu s těmito
rozhodnutími.
- Rozhodnutí Rady o výměně
informací o haváriích, jejichž účinky
mohou přesahovat státní hranice [C(88)84(Final)]
- Rozhodnutí-doporučení
Rady o poskytování informací veřejnosti
a o účasti veřejnosti v rozhodovacím
procesu týkajícím se prevence a likvidace
havárií, při nichž je rizíko
úniku nebezpečných látek [C(88)85(Final)]
- Doporučeni Rady o prevenci
a likvidaci chemických havárií [C(92)1/FINAL]
Připomínka:
V současné době
nemá Česká republika vhodnou legislativu
odpovídající těmto rozhodnutím
a doporučením. Zákon o prevenci a nápravě
škod způsobených průmyslovými
haváriemi, který bude v souladu s těmito
rozhodnutími a doporučeními, by měl
být přijat v roce 1996-7.
- Rozhodnuti Rady o omezení
přeshraničního pohybu odpadu určeného
pro recyklaci [C(92)39/FINAL]
Připomínka:
V současné době
legislativa České republiky vyžaduje kontrolu
odpovídající opatřením pro
položky patřící do červeného
seznamu i pro dovoz a vývoz položek, jejichž
pohyb se jinak řídí zásadami oranžového
seznamu, jakož i pro dovoz odpadů, které se
jinak mohou pohybovat podle zeleného seznamu OECD. Podle
nového zákona o odpadech bude Česká
republika postupně přesunovat odpady do kategorií
z hlediska omezení
jejich pohybu přes hranice tak jak jsou stanoveny v tomto
rozhodnutí. Orgány České republiky
budou průběžně informovat sekretariát
OECD o těchto změnách.
- Doporučení Rady
o mezinárodních cenných papírech [C(71)176(Final)]
- Doporučení Rady
o přehledu omezení, která členské
státy uvalují na portfoliové investice v
podobě neregistrovaných a nekótovaných
cenných papírů [C(74)61(Final)]
Připomínka:
Podle devizového zákona
mohou tuzemci volně nakupovat zahraniční
cenné papíry za předpokladu, že se operace
uskutečňuje prostřednictvím oprávněných
zprostředkovatelů.
- Doporučení Rady
o standardním formátu magnetických médií
pro automatickou výměnu daňových informací
[C(92)50/FINAL]
Připomínka:
Česká republika
nemá zaveden systém automatické výměny
daňových informací. Pokud v budoucnu takový
systém zavede, učiní tak v souladu s tímto
doporučením.
- Doporučení Rady
o modelové dohodě OECD o provádění
simultánních daňových šetření
[C(92)81/FINAL]
Připomínka:
Česká správa
daní není dosud připravena provádět
simultánní daňová šetření.
Pokud se v budoucnu Česká republika rozhodne taková
šetření provádět, je připravena
použít za základ modelovou dohodu OECD.
- Doporučení Rady
o modelové dohodě o zdaňování
příjmu a kapitálu [C(94)11/FINAL]
Výhrada ke článku
5:
Ačkoliv Česká
republika souhlasí s požadavkem v odstavci 1 na definici
stálé provozovny, vyhrazuje si právo navrhnout
v dvoustranných jednáních specifická
ustanovení vysvětlující užití
tohoto principu při poskytování služeb
během delších časových období.
Výhrada ke článku
9:
Česká republika
si vyhrazuje právo nezačleňovat odstavec
2 do svých dohod. Česká republika je však
připravena v průběhu negociací tento
paragraf přijmout při současném připojení
třetího odstavce limitujícího možnost
odpovídajícího přizpůsobení
pouze v "bona fide" případech.
Výhrada ke článku
12:
Odstavec 1. Česká
republika si vyhrazuje právo zdaňovat licenční
poplatky u zdroje. Česká republika si rovněž
vyhrazuje právo, aby platby za používání
nebo práva používat programové vybavení
podléhala daňovému režimu, který
se bude lišit od režimu pro autorská práva.
Odstavec 2. Česká
republika si vyhrazuje právo dodat k odstavci 2 znění
"za používání nebo právo
používat průmyslové, obchodní
nebo vědecké zařízení".
Odstavec 3. Česká
republika si vyhrazuje právo navrhnout ustanovení,
které bude definovat zdroj licenčních poplatků
analogicky jako ustanovení paragrafu 5 článku
11; který pojednává o stejném problému
v případě úroku.
Výhrada ke článku
14:
Česká republika
si vyhrazuje právo zdaňovat jednotlivce provádějící
profesionální služby nebo jiné činnosti
nezávislé povahy, budou-li přítomni
v České republice po dobu nebo doby překračující
v souhrnu 183 dny v jakémkoliv dvanáctiměsíčním
údobí, i když nebudou mít k dispozici
stálou provozovnu pro provádění takových
služeb nebo činností.
-- Doporučení Rady
o jednotné klasifikaci skupin pojištění
uznané dozorčími institucemi členských
států [C(83)178(Final)]
Připomínka:
Jednotku klasifikace bude v
České republice zaváděna postupně
a progresivně v souladu s rozvojem pojišťovacího
trhu.
- Rozhodnutí-doporučení
Rady o politice mezinárodního cestovního
ruchu [C(85)165(Final)] novelizované znění]
Výhrada k odstavci b) i) přílohy
I:
České celní
předpisy povolují cestovatelům dovézt
bezcelně, dodatkem ke množství pro osobní
potřebu, položky ve stejném množství,
jak stanoví odstavec h) i) přílohy 1, s výjimkou
kávy a čaje. Káva a čaj mohou být
dováženy jako "ostatní zboží
ve smyslu odstavce b) iii) přílohy I, a to v rámci
hodnotového limitu který pro tuto kategorii stunovuje
Česká republika.
Výhrada k odstavci b)
iii) přílohy I:
Česká republika
povoluje dovoz "ostatního zboží"
pouze do hodnoty 3.000 Kč, t.j. přibližně
do ekvivalentu 150 účetních jednotek. Jako
součást dodatku k Celnímu sazebníku
České republiky se v současné-době
připravuje zvýšení úrovně
na 150 účetních jednotek který bude
odpovídat požadavku OECD.
3. Česká republika
se hlásí k cílům Kodexu liberalizace
běžných neviditelných operací
a Kodex liberalizace kapitálových pohybů
a je připravena přijmout práva, povinnosti
a závazky z nich vyplývající. Česká
republika navrhuje učinit výhrady v souladu s odstavcem
(b) článku 2 obou Kodex. Texty těchto výhrad
jsou uvedeny v přílohách
l a II k tomuto Prohlášení. Česká
republika vztáhne všechna liberalizační
opatření, která spadají do rámce
těchto Kodex a která mohou být přijata
v rámci Evropské dohody zakládající
přidruženi mezi Českou republikou na jedné
straně a Evropskými
společenstvími a jejich členskými
státy na straně druhé, na všechny členské
státy OECD a nebude mezi nimi diskriminovat ani v případě
užití ochranných opatření podle
Evropské dohody.
4. Česká republika
je ochotna připojit se k Deklaraci o mezinárodních
investicích a nadnárodních podnicích
přijaté vládami členských států
OECD 21. června 1976 a doplněné 13. června
1979, 17. května 1984 a 4.-5. června 1991 a je připravena
přijmout závazky z ní vyplývající.
V souladu se článkem l třetího novelizovaného
Rozhodnutí Rady
o národním zacházení [C(91)147/FINAL,
včetně dodatků] Česká republika
navrhuje uplatnit výjimky z národního zacházení.
Text těchto výjimek je uveden v příloze
III k tomuto Prohlášení. Princip národního
zacházení bude uplatňován při
transakcích s akciemi
privatizovaných podniků a v budoucnu u prodejů
majetkových podílů Fondem národního
majetku.
5. V případě,
že se Česká republika bude chtít zdržet
přistoupení k jakémukoliv aktu Organizace,
který omylem nebyl zmíněn v odstavci 2, nebo
bude chtít k němu učinit poznámku,
Česká republika přednese tuto záležitost
v Radě Organizace k rozhodnuti nebo k jinému příslušnému
úkonu v průběhu dvanácti měsíců
ode dne uložení listiny, o přístupu.
6. Česká republika
sdílí cíle politiky vyjádřené
členskými státy v ministerských deklaracích
přijatých v rámci OECD a chce se připojit
k těm, které jsou zmíněny v příloze
IV.
7. Česká republika
má v úmyslu účastnit se aktivit a
podílet se na činnosti orgánů s omezeným
počtem členů uvedených v příloze
V. Česká republika zváží následnou
účast v dalších programech, na nichž
má společný zájem omezený počet
členských států, nebo v programech
zabývajících se speciálními
otázkami.
Seznam A, | Přímé investice: |
I/A | - V dané zemi cizozemcem. |
Poznámka: výhrady se vztahují k | |
i) nákupu akcii bank a akcií burzy cenných papírů, který převyšuje jednu třetinu základního jmění burzy cenných papírů | |
ii) nákupu nemovitostí pobočkami podniků, jež jsou považovány za cizozemce; | |
iii) zahraniční účasti v organizacích poskytujících auditorské služby, pokud přesahuje 40 procent jejich základního jmění; tato výhrada přestane platit 31. prosince 1996; | |
iv) letecké dopravě. | |
Seznam B, | Operace s nemovitostmi: |
III/Al | - Výstavba nebo nákup v dané zemi cizozemcem. |
Seznam A, | Operace s cennými papíry na kapitálových trzích: |
IV/A1, B1 a B2, C1 | - Vydávání tuzemských cenných papírů umisťováním nebo veřejným prodejem na zahraničním kapitálovém trhu. |
Poznámka: Výhrada se vztahuje pouze na vydávání dluhopisů, které podléhá předchozímu schválení, a na jejich výnos, který může podléhat depozitní povinnosti. | |
- Vydávání zahraničních cenných papírů umisťováním nebo veřejným prodejem na tuzemském kapitálovém trhu. | |
- Uvádění zahraničních cenných papírů na uznávaném tuzemském trhu cenných papírů. | |
- Nákup v dané zemi cizozemcem. | |
Poznámka: Výhrada se vztahuje pouze na nákup akcií a jiných cenných papírů majetkové povahy který může být dotčen předpisy o přímých investicích a podnikání v bankovnictví auditorských službách, letecké dopravě a na burze cenných papíru. | |
Seznam B, | Operace na peněžních trzích: |
V/A1, B1 a 2, C3 až 4, D3 až 4 | - Vydávání tuzemských cenných papírů a jiných nástrojů umisťováním nebo veřejným prodejem na zahraničním peněžním trhu. |
Poznámka: Výhrada se vztahuje na vydávání dluhopisů, které podléhá předchozímu schválení, a na jejich výnos, který může podléhat depozitní povinnosti. | |
- Vydávání zahraničních cenných papírů a jiných nástrojů umisťováním nebo veřejným prodejem na tuzemském peněžním trhu. | |
- Uvádění zahraničních cenných papírů a jiných nástrojů na uznávaném tuzemském peněžním trhu. | |
- Půjčování cizozemcem pomocí jiných nástrojů peněžního trhu v dané zemi. | |
Poznámka: Výhrada platí v rozsahu, v jakém tato operace může podléhat depozitní povinnosti. | |
- Vypůjčování cizozemcem pomoci jiných nástrojů peněžního trhu z příslušné země. | |
- Půjčování tuzemcem pomoci jiných nástrojů peněžního trhu do zahraničí. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na devizová místa v rámci jejich oprávnění. | |
- Vypůjčování tuzemcem pomocí jiných nástrojů peněžního trhu ze zahraničí. | |
Poznámka: Výhrada platí v rozsahu, v jakém tato operace může podléhat depozitní povinností. | |
Seznam B, VI/A1, B1 a 2, | Další operace s převoditelnými nástroji a nestandardními, (non-securitised) pohledávkami: |
D1, D3 | - Vydávání tuzemských nástrojů a pohledávek umisťováním nebo veřejným prodejem na zahraničním finančním trhu. |
Poznámka: Výhrada platí v rozsahu, v jakém tato operace podléhá předchozímu schválení a v jakém výnos z této operace může podléhat depozitní povinnosti. | |
- Vydávání zahraničních nástrojů a pohledávek umisťováním nebo veřejným prodejem na tuzemském finančním trhu. | |
- Uvádění zahraničních nástrojů a pohledávek na uznávaném tuzemském finančním trhu. | |
- Nákup tuzemcem v zahraničí. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na nákup nástrojů bankami a obchodníky s cennými papíry na jejich vlastní účet v rozsahu jejich oprávnění. | |
- Směna tuzemcem za jiná aktiva v zahraničí. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na devizová místa v rámci jejich oprávněni. | |
Seznam A, VII/B1 a 2 | Operace s cennými papíry kolektivního investování: |
- Vydávání zahraničních cenných papírů kolektivního investování umisťováním nebo veřejným prodejem na tuzemském trhu cenných papíru. | |
- Uvádění zahraničních cenných papírů kolektivního investování na uznávaném tuzemském trhu cenných papírů. | |
Seznam B, VIII/(ii)B | Úvěry přímo spojené s mezinárodními obchodními operacemi nebo s poskytováním mezinárodních služeb, na nichž se nepodílí žádný tuzemec: |
- Úvěry poskytované tuzemcem cizozemci. | |
Seznam B, IX/A, B | Finanční úvěry a půjčky: |
- Úvěry a půjčky poskytované cizozemcem tuzemci. | |
Poznámka: Výhrada platí pouze v rozsahu, v jakém mohou výnosy z finančních úvěrů a půjček podléhat depozitní povinnosti. | |
- Úvěry a půjčky poskytované tuzemcem cizozemci. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na tuzemská devizová míra v rámci jejich oprávnění. | |
Seznam A, X(i)/A2 a B2 | Záruky, garance a finanční zajišťovací operace, které jsou přímo spojené s mezinárodním obchodem nebo mezinárodními běžnými neviditelnými operacemi nebo spojené s mezinárodním pohybem kapitálu, na nichž se podílí tuzemec: |
- Záruky a garance poskytované tuzemcem ve prospěch cizozemce. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na tuzemská devizová místa v rámci jejich oprávnění. | |
- Finanční zajišťovací operace poskytované tuzemcem ve prospěch cizozemce. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na tuzemská devizová místa v rámci jejich oprávnění. | |
Seznam A, X(ii)/A2 | Záruky, garance a finanční zajišťovací operace, které se přímo netýkají mezinárodního obchodu, mezinárodních běžných neviditelných operací a mezinárodního pohybu kapitálu nebo na nichž se nepodílí tuzemec: |
- Záruky a garance poskytované tuzemcem ve prospěch cizozemce. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na tuzemská devizová místa v rámci jejich oprávnění. | |
Seznam B, X(ii)/B2 | Záruky, garance a finanční zajišťovací operace, které se přímo netýkají mezinárodního obchodu, mezinárodních běžných neviditelných operací a mezinárodního pohybu kapitálu nebo na nichž se nepodílí tuzemec: |
- Finanční zajišťovací operace poskytované tuzemcem ve prospěch cizozemce. | |
Poznámka: Výhrada se nevztahuje na tuzemská devizová místa v rámci jejich oprávnění. | |
Seznam A, XI/Al a 2 | Operace na depozitních účtech: |
- Cizozemce na účtech vedených v domácí měně u tuzemských institucí. | |
Poznámka: Výhrada platí pouze v rozsahu, v němž mohou vklady cizozemců u tuzemských bank podléhat depozitní povinnosti. | |
- Cizozemcem na účtech vedených v zahraniční měně u tuzemských institucí. | |
Poznámka: Výhrada platí pouze v rozsahu, v němž mohou vklady cizozemců u tuzemských bank podléhat depozitní povinnosti. | |
Seznam B, XI/B1 a 2 | Operace na depozitních účtech: |
- Operace tuzemce na účtech vedených v domácí měně u cizozemských institucí. | |
- Operace tuzemce na účtech vedených v zahraniční méně u cizozemských institucí. | |
Poznámka; Výhrada se nevztahuje na tuzemská devizoví místa v rámci jejich oprávnění a na tuzemce pracující v zahraničí. | |
Seznam B, XII/B2 | Operace s devizami: |
- Prodej zahraniční měny za domácí měnu tuzemcem v zahraničí. | |
Poznámka: Výhrada se vztahuje pouze na devizy nabyté v zahraničí, které musí být transferovány do tuzemska s výjimkou zvláštních případů. |
C/2 | Vnitrozemská vodní nákladní doprava včetně charteru. |
C/3 | Silniční doprava osobní a nákladní včetně charteru. |
Poznámka: Výhrada se vztahuje na následující operace. | |
a) pro osobní dopravu: | |
- tranzit; | |
- jízda se zavřenými dveřmi; | |
- nástup a výstup během mezinárodni cesty; | |
- vnitrostátní přeprava; | |
b) pro nákladní dopravu: | |
- tranzit; | |
- dodávka při mezinárodní přepravě; | |
- svoz při mezinárodní přepravě; | |
- zpětný náklad, kde je povolen svoz; | |
- zpětný náklad, kde je povolen rozvoz; | |
- vnitrostátní přeprava. | |
D/2. | Pojištění zboží v mezinárodním obchodě. |
Příloha I k příloze A, část I, odstavec 1 | |
Poznámka: Výhrada se vztahuje na zboží v tranzitu na českém území, jestliže za pojištěné riziko odpovídá tuzemec. | |
D/3. | Životní pojištění. |
Příloha I k příloze A, část I, odstavec 2 | |
Poznámka: Výhrada se vztahuje na smlouvy o životním pojištění uzavřené tuzemcem na českém území. | |
D/4. | Ostatní pojištění. |
Příloha I k příloze A, část I, odstavce 5 a 6 | |
Poznámka: Výhrada k odstavci 5 se vztahuje na smlouvy o pojištění rizik na českém území a na pojištění odpovědnosti ze škody způsobené na českém území. | |
Výhrada k odstavci 6 se týká skutečnosti, že se vyžaduje předchozí schválení. | |
E/2. | Bankovní a investiční služby |
Poznámka: Výhrada se vztahuje na upisování a brokerské/dealerské služby poskytované cizozemcem na českém území. | |
E/3. | Úhrada, clearing, úschova a depozitní služby |
Poznámka: Výhrada se vztahuje na úschovu a depozitní služby poskytované cizozemcem na českém území. | |
E/4. | Vedení aktiv |
Poznámka: Výhrada se vztahuje na vedení aktiv cizozemcem na českém území. | |
L/6. | Profesionální služby (včetně služeb účetních, umělců, poradců, lékařů, inženýrů, expertů, právníků atd.) |
Poznámka: Výhrada se vztahuje pouze na služby architektů a inženýrů poskytované cizozemcem na českém území. | |
H/1 | Vývoz, dovoz, distribuce a používání filmových kopií a jiných záznamů - bez ohledu na způsob jejich reprodukce - pro promítáni v soukromí, v kinech či pro televizní vysílání. |
Poznámka: Výhrada platí pouze v rozsahu, ve kterém příslušné úřady mohou poskytnout licenci pro vysílání s podmínkou zajištění rozvoje kultury národů, národností a etnických skupin České republiky. |
Zahraniční majetková
účast v organizacích poskytujících
auditorské služby přesahující
40 procent jejich základního jmění.
Tato výjimka přestane platit 31. prosince 1996.
Letecká doprava: Podstatný
vlastnický podíl a výkonné území
musí být svěřeno státu nebo
státním občanům České
republiky (návrh zákona o civilním letectví).
Burza cenných papírů:
Již založené podniky s více jak 50% zahraniční
majetkovou účastí nesmějí nabývat
akcie burzy cenných papírů v rozsahu přesahujícím
jednu třetinu jejího základního jmění
(zákon č. 214/1992 Sb. o burze cenných papirů).
II. Oficiální pomoc a subvence
Nejsou
III. Daňové povinnosti
Nejsou
IV. Vládní nákupy
Nejsou
V. Přístup k
místním financím
Nejsou
B. Výjimky na úrovni
územních celků
Nejsou
Školství
- Deklarace o budoucí školské politice v
měnícím se sociálním a ekonomickém
kontextu z 20. října 1978
Zaměstnanost, práce
a sociální věci
- Deklarace o politice zaměstnanosti
žen z l 6, a 17. dubna 1980
- Deklarace o sociálních
aspektech technických změn z 19, listopadu 1986
Životní prostředí
- Deklarace o politice životního
prostředí z 14. listopadu 1974
- Deklarace o anticipované
politice životního prostředí z 8. května
1979
- Deklarace "Životní
prostředí: zdroj pro budoucnost" z 20. června
1985
Informační, počítačová
a komunikační politika
- Deklarace o toku dat přes
hranice států z 11. dubna 1985
Mezinárodní investice a nadnárodní
podniky
- Deklarace o mezinárodních
investicích a nadnárodních podnicích
z 21. června 1976
Vědeckotechnická
politika
- Deklarace o budoucí vědeckotechnické
politice z 19. a 20. března 1981
Obchod
- Deklarace o obchodní
politice z 4. června 1980
Zemědělství
Společný výzkumný
projekt: Řízení biologických zdrojů
pro udržitelné zemědělské systémy
Rozvoj
Rozvojové centrum školství
Středisko pro výzkum
a inovaci ve školství (CERI)
Energetika
Agentura pro jadernou energii
Databáze Agentury pro jadernou energii
Životní prostředí
Speciální program na kontrolu chemických
látek
Panel pro správnou laboratorní praxi
Věda, technika a průmysl
Výbor pro ocel
Program spolupráce v oblasti
výzkumu silniční dopravy
Megascience Forum
Územní rozvoj
Společný program
pro místní rozvoj ekonomiky a zaměstnanosti