Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1994

INTERPELACE

poslance Antonína Hrazdíry

na ministra obrany Viléma Holáně

ve věci centrálního zásobování Armády České republiky

a odpověď ministra obrany Viléma Holáně na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Antonína Hrazdíry a ministra obrany Viléma Holáně a odpověď ministra obrany Viléma Holáně na tuto interpelaci. Pan poslanec Antonín Hrazdíra požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 1. prosince 1995

Milan Uhde v.r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 27

INTERPELACE

na ministra obrany RNDr. Viléma Holáně.

Vážený pane ministře, dovoluji si Vám předložit následující interpelaci, kterou spojuji s těmito konkrétními otázkami:

Proč je zaváděno centrální zásobování armády proviantem a jaký přínos si od tohoto systému velení armády České republiky slibuje?

Do roku 1989 rozhodoval o nákupu potravin pro potřebu útvaru náčelník proviantní služby (NPS) útvaru. Byl zodpovědný za druh, jakost a cenu nakupovaných potravin. Volba dodavatelů byla omezená, byla dána umístěním útvaru a nejbližšími dodavateli, kteří v rámci okresu byli k dispozici.

Po roce 1989 se vznikem soukromých firem mohl NPS volit takové dodavatele, kteří byli schopni dodávat potraviny podle konkrétních potřeb útvaru, za nejlepších cenových podmínek, při stále se rozšiřujícím sortimentu. Výběrem dodavatelů formou konkurzu byla pověřena komise, jmenovaná velitelem útvaru. Podmínkou bylo, že dodavatel má veterinární atest a bankovní konto pro bezhotovostní platební styk. Zkušenosti potvrzují, že dodavatelé byli vybíráni s ohledem na konkrétní potřeby bezporuchového stravování příslušníků útvaru.

Od 1.7.1995 začal přechod na zásobování armády České republiky třemi centrálními dodavateli, kteří se zavázali, že ušetří 6 oproti současným nákladům na nákup potravin a že k zabezpečení styku mezi útvarem a dodavatelem (předkládání objednávek) vybaví útvary počítačovou technikou a uhradí z toho vzniklé náklady na spojení.

Obávám se, že tento systém je pro armádu České republiky dražší než dosavadní, méně pružný a že místo podpory menších výrobců a operativního zásobování,dojde k vytvoření monopolu, který si vynutí třeba i neúměrné zvýšení cen, protože:

- se zvýší náklady za dopravu potravin od výrobce k útvaru,

- bude nutno platit personál zabývající se řízením systému plánování potřeby potravin počínaje a fakturací konče,

- mezi výrobcem a útvarem přibude mezičlánek - centrální dodavatel, který musí realizovat zisk, jinak by jeho činnost ztratila smysl. Zisk bude dosahován výhradně na úkor kvality stravování vojsk,

- armáda České republiky musí zřídit orgány ke kontrole jakosti dodávaných potravin a to nejen pro kontrolu dodavatelů, ale i pro objektivizaci sporů mezi dodavatelem a útvarem,

- armáda České republiky musí monitorovat ceny potravin po celé republice, aby mohla posuzovat ceny, účtované centrálními dodavateli.

V Praze dne 22. září 1995

 
JUDr.Antonín Hrazdíra

poslanec PČR

MINISTR OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY RNDr. Vilém HOLÁŇ
 

Č.j. 9061-7

V Praze dne 26. října 1995

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci centrálního zásobování AČR proviant ním materiálem sděluji;

K centrálnímu zásobování v AČR bylo přistoupeno zejména z následujících důvodů:

- zprůhlednění a zefektivnění vynakládání finančních prostředků na stravování vojáků v základní službě (roční náklady činí cca 900 mil. Kč),

- možnosti centrální kontroly dodavatelského systému včetně kontroly kvality a jakosti dodávaných potravin orgány vojenské veterinární a hygienické služby za účelem dosažení stejné úrovně stravování u všech útvarů,

- plánování efektivnějšího systému zabezpečení vojsk při mobilizaci a živelních pohromách.

V souvislosti s tím je třeba upozornit na skutečnost, že jednotlivé vojenské útvary nemají ze zákona právní subjektivitu a v důsledku toho nemohou vyhlašovat obchodní veřejnou soutěž (ve smyslu zák. č. 199/1994 Sb.) a uzavírat kupní smlouvy.

Hlavním důvodem pro zavedení centrálního zásobování potravinami v AČR je jednoznačný ekonomický dopad pro AČR spočívající v dodávce potravin za průměrné ceny zjištěné monitoringem v rámci celé ČR a snížené o 6% (t.j. úspora cca 50 mil. Kč ročně) a vybavení všech zásobovacích útvarů výpočetní technikou, včetně techniky pro přenos dat.

Vzhledem k tomu, že jde o zavedení nového, v podmínkách AČR dosud neověřeného modelu, je zvýšená pozornost věnována systematické kontrole celého systému. Pokud by tento systém nepřinášel předpokládaný efekt, je smluvně zajištěna možnost jeho ukončení.

V současné době je připravován na základě požadavku vlády materiál o účinností nového systému zásobování.

S pozdravem RNDr. Vilém Holáň

Vážený pan

JUDr. Antonín Hrazdíra

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP