Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Antonína Hrazdíry a ministra
obrany Viléma Holáně a odpověď
ministra obrany Viléma Holáně na tuto interpelaci.
Pan poslanec Antonín Hrazdíra požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 27
Vážený pane ministře, dovoluji si Vám
předložit následující interpelaci,
kterou spojuji s těmito konkrétními otázkami:
Proč je zaváděno centrální
zásobování armády proviantem a jaký
přínos si od tohoto systému velení
armády České republiky slibuje?
Do roku 1989 rozhodoval o nákupu potravin pro potřebu
útvaru náčelník proviantní
služby (NPS) útvaru. Byl zodpovědný
za druh, jakost a cenu nakupovaných potravin. Volba dodavatelů
byla omezená, byla dána umístěním
útvaru a nejbližšími dodavateli, kteří
v rámci okresu byli k dispozici.
Po roce 1989 se vznikem soukromých firem mohl NPS volit
takové dodavatele, kteří byli schopni dodávat
potraviny podle konkrétních potřeb útvaru,
za nejlepších cenových podmínek, při
stále se rozšiřujícím sortimentu.
Výběrem dodavatelů formou konkurzu byla pověřena
komise, jmenovaná velitelem útvaru. Podmínkou
bylo, že dodavatel má veterinární atest
a bankovní konto pro bezhotovostní platební
styk. Zkušenosti potvrzují, že dodavatelé
byli vybíráni s ohledem na konkrétní
potřeby bezporuchového stravování
příslušníků útvaru.
Od 1.7.1995 začal přechod na zásobování
armády České republiky třemi centrálními
dodavateli, kteří se zavázali, že ušetří
6 oproti současným nákladům na nákup
potravin a že k zabezpečení styku mezi útvarem
a dodavatelem (předkládání objednávek)
vybaví útvary počítačovou technikou
a uhradí z toho vzniklé náklady na spojení.
Obávám se, že tento systém je pro armádu
České republiky dražší než
dosavadní, méně pružný a že
místo podpory menších výrobců
a operativního zásobování,dojde k
vytvoření monopolu, který si vynutí
třeba i neúměrné zvýšení
cen, protože:
- se zvýší náklady za dopravu potravin
od výrobce k útvaru,
- bude nutno platit personál zabývající
se řízením systému plánování
potřeby potravin počínaje a fakturací
konče,
- mezi výrobcem a útvarem přibude mezičlánek
- centrální dodavatel, který musí
realizovat zisk, jinak by jeho činnost ztratila smysl.
Zisk bude dosahován výhradně na úkor
kvality stravování vojsk,
- armáda České republiky musí zřídit
orgány ke kontrole jakosti dodávaných potravin
a to nejen pro kontrolu dodavatelů, ale i pro objektivizaci
sporů mezi dodavatelem a útvarem,
- armáda České republiky musí monitorovat
ceny potravin po celé republice, aby mohla posuzovat ceny,
účtované centrálními dodavateli.
V Praze dne 22. září 1995
|
|
Č.j. 9061-7
V Praze dne 26. října 1995 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci centrálního
zásobování AČR proviant ním
materiálem sděluji;
K centrálnímu zásobování v
AČR bylo přistoupeno zejména z následujících
důvodů:
- zprůhlednění a zefektivnění
vynakládání finančních prostředků
na stravování vojáků v základní
službě (roční náklady činí
cca 900 mil. Kč),
- možnosti centrální kontroly dodavatelského
systému včetně kontroly kvality a jakosti
dodávaných potravin orgány vojenské
veterinární a hygienické služby za účelem
dosažení stejné úrovně stravování
u všech útvarů,
- plánování efektivnějšího
systému zabezpečení vojsk při mobilizaci
a živelních pohromách.
V souvislosti s tím je třeba upozornit na skutečnost,
že jednotlivé vojenské útvary nemají
ze zákona právní subjektivitu a v důsledku
toho nemohou vyhlašovat obchodní veřejnou soutěž
(ve smyslu zák. č. 199/1994 Sb.) a uzavírat
kupní smlouvy.
Hlavním důvodem pro zavedení centrálního
zásobování potravinami v AČR je jednoznačný
ekonomický dopad pro AČR spočívající
v dodávce potravin za průměrné ceny
zjištěné monitoringem v rámci celé
ČR a snížené o 6% (t.j. úspora
cca 50 mil. Kč ročně) a vybavení všech
zásobovacích útvarů výpočetní
technikou, včetně techniky pro přenos dat.
Vzhledem k tomu, že jde o zavedení nového,
v podmínkách AČR dosud neověřeného
modelu, je zvýšená pozornost věnována
systematické kontrole celého systému. Pokud
by tento systém nepřinášel předpokládaný
efekt, je smluvně zajištěna možnost jeho
ukončení.
V současné době je připravován
na základě požadavku vlády materiál
o účinností nového systému
zásobování.
S pozdravem RNDr. Vilém Holáň
Vážený pan
JUDr. Antonín Hrazdíra
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu