Vláda na svém zasedání dne 10. ledna
1996 projednala a posoudila návrh zákona o České
národní nadaci a s předloženým
návrhem vyjádřila nesouhlas především
z těchto důvodů:
1. Vláda nepovažuje z koncepčního a
systémového hlediska za vhodné a účelné
zřízení nové instituce, jejímž
posláním by mělo být trvale soustřeďovat
a přerozdělovat prostředky pro podporu nadační
činnosti.
Vláda je toho názoru, že má-li být
podpora nadacím na rozvoj jejich činnosti z určitého
zdroje poskytnuta, tak jen jednorázově. Další
činnost nadací se pak již musí opírat
o jejich konkrétní obecně prospěšné
projekty, pro které nadace získají donátory
ochotné tyto projekty podpořit.
Z těchto důvodů se vláda neztotožňuje
s navrženým řešením zřídit
zvláštní trvalou instituci veřejnoprávní
povahy, jež by sama shromažďovala z rozličných
zdrojů prostředky a poté je pomocí
svého poměrně rozsáhlého byrokratického
aparátu přerozdělovala podle podmínek
tímto aparátem stanovených a rozhodovala
tak z pozice státem zřízené instituce
o jejich "žádoucím" užití.
2. Vláda nepovažuje zřízení navržené
instituce se složitou strukturou orgánů vyžadujících
značné náklady pro vlastní provoz
ani za ekonomicky efektivní se zřetelem k objemu
prostředků, o jejichž rozdělování
by tato instituce rozhodovala.
Nadační jmění České
národní nadace mají tvořit akcie,
které jsou v rozhodnutích o privatizaci podle zákona
č. 92/1991 Sb. určeny pro Nadační
investiční fond. Výnos všech 493 společností,
jejichž akcie jsou příslušnými
rozhodnutími o privatizaci určeny ke vkladu do Nadačního
investičního fondu, a.s., však za rok 1992
činil 257,1 tis. Kč a 855,8 tis. Kč za rok
1993. I za předpokladu, že tento výnos se v
blízké době zvýší, lze
důvodně předpokládat, že po odečtení
nákladů na vytvoření a udržování
orgánů České národní
nadace a její režie, nebude mít případná
podpora nadací tímto způsobem pro nadační
sektor téměř žádný finanční
přínos a význam.
3. Na ostatní příjmové zdroje, které
jsou v návrhu uvedeny, nemá Česká
národní nadace právní nárok,
jsou dobrovolné; není však důvodu, proč
by jejich adresáty nemohly být přímo
konkrétní nadace a musela je přerozdělovat
navržená instituce.
Vláda je přesvědčena, že stát
i případní donátoři jsou schopni
vlastního rozhodnutí o tom, v které nadaci
budou jejich prostředky nejvhodněji využity,
popřípadě mohou své příspěvky
směřovat na Národní centrum nadací,
některý ze státních fondů (fond
kinematografie, fond kultury, fond zdraví, fond životního
prostředí apod.), či na některou ze
všeobecných nadací.
4. Předložený návrh není doložen
právním a ekonomickým rozborem a některé
zásadní otázky, relevantní pro naplnění
smysli a účelu jeho zřízení,
v něm nejsou řešeny buď vůbec nebo
nedostatečným způsobem.
2. Vláda nepovažuje zřízení navržené
instituce se složitou strukturou orgánů vyžadujících
značné náklady pro vlastní provoz
ani za ekonomicky efektivní se zřetelem k objemu
prostředků, o jejichž rozdělování
by tato instituce rozhodovala.
Nadační jmění České
národní nadace mají tvořit akcie,
které jsou v rozhodnutích o privatizaci podle zákona
č. 92/1991 Sb. určeny pro Nadační
investiční fond. Výnos všech 493 společností,
jejichž akcie jsou příslušnými
rozhodnutími o privatizaci určeny ke vkladu do Nadačního
investičního fondu, a.s., však za rok 1992
činil 257,1 tis. Kč a 855,8 tis. Kč za rok
1993. I za předpokladu, že tento výnos se v
blízké době zvýší, lze
důvodně předpokládat, že po odečtení
nákladů na vytvoření a udržování
orgánů České národní
nadace a její režie, nebude mít případná
podpora nadací tímto způsobem pro nadační
sektor téměř žádný finanční
přínos a význam.
3. Na ostatní příjmové zdroje, které
jsou v návrhu uvedeny, nemá Česká
národní nadace právní nárok,
jsou dobrovolné; není však důvodu, proč
by jejich adresáty nemohly být přímo
konkrétní nadace a musela je přerozdělovat
navržená instituce.
Vláda je přesvědčena, že stát
i případní donátoři jsou schopni
vlastního rozhodnutí o tom, v které nadaci
budou jejich prostředky nejvhodněji využity,
popřípadě mohou své příspěvky
směřovat na Národní centrum nadací,
některý ze státních fondů (fond
kinematografie, fond kultury, fond zdraví, fond životního
prostředí apod.), či na některou ze
všeobecných nadací.
4. Předložený návrh není doložen
právním a ekonomickým rozborem a některé
zásadní otázky, relevantní pro naplnění
smyslu a účelu jeho zřízení,
v něm nejsou řešeny buď vůbec nebo
nedostatečným způsobem.
Zatímco o vnitřní organizační
struktuře České národní nadace
pojednává více než polovina ustanovení
návrhu, není naproti tomu věnována
žádná pozornost stanovení způsobu
demokratické a veřejné kontroly rozdělování
prostředků k podpoře nadační
činnosti jako jediného "poslání"
České národní nadace, ani stanoven:
konkrétních kriterií a podmínek pro
poskytování těchto prostředků,
jakož i kontroly užití účelově
poskytnutých prostředků jednotlivým
nadacím.
Pokud jde o podmínky poskytování prostředků
České národní nadace jednotlivým
nadacím, uvádí se v předloženém
návrhu obecně že správní rada
schvaluje závazná pravidla výběru
nadací a projektů navržená oborovými
výbory a schvaluje návrhy oborových výborů
na rozdělení disponibilních prostředků
České národní nadace, návrh
se však nevypořádává s platnou
právní úpravou § 18 odst. 2 písm.
a) bod 6 zákona č. 171/1991 Sb., podle něhož
majetek Fond národního majetku může
být použit "k převodu na Nadační
investiční fond pro účely podpory
nadací určených Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu a na návrh vlády." nikoliv
však pro účely podpory nadací určených
jiným způsobem.
5. Vláda je připravena učinit opatření
k naplnění původní koncepce, která
je založena na jednorázové podpoře nadací,
a na tom, že konkrétní postup určí
na návrh vlády Poslanecká sněmovna.
6. Realizace podpory nadační činnosti má
i své časové hledisko. V současné
době vláda předkládá Poslanecké
sněmovně Parlamentu k ústavnímu projednání
návrh zákona o nadacích, který m nahradit
dosavadní kusou a zcela obecnou úpravu nadací
a precizovat podmínky jejich vzniku, činnosti a
dalších souvisejících záležitostí.
Vláda nepokládá za účelné,
aby před posouzením tohoto na vrhu Parlamentem a
vyjasněním otázek týkajících
se zákonného v mezení povahy a působení
nadací bylo přijato izolované rozhodnutí
o budoucím využití majetku Nadačního
investičního fondu a.s.; příslušný
návrh na jeho využití vláda předloží
Poslanecké sněmovně po schválení
navrženého zákona o nadacích.
Vláda upozorňuje, že na základě
obdobných důvodů zaujala negativní
stanovisko dne 17. května 1995 i k návrhu zásad
zákona o Národním nadačním
fondu.
S ohledem na výše uvedené připomínky
zásadního charakteru se vláda již nevyjadřuje
k jednotlivým ustanovením návrhu zákona,
z nichž mnohá by si vyžadovala dopracování
a upřesnění.