Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

I. volební období

2020/1

Stanovisko vlády

k návrhu zákona o ochraně zemědělství (zemědělský zákon) (tisk č. 2020)

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 19. ledna 1996 (čj. 3441/96 - OVA)

Stanovisko

vlády k návrhu zákona o ochraně zemědělství (zemědělský zákon)

(tisk č. 2020)

Vláda na své schůzi 17. ledna 1996 projednala a posoudila návrh zákona o ochraně zemědělství (zemědělský zákon) a vyjádřila s ním nesouhlas z těchto zásadních důvodů:

1. Do návrhu zákona jsou zapracovány některé představy, které se dotýkají základů současné politiky státu, a které spočívají například v tom, že

a) zemědělství a venkov je třeba upřednostnit před ostatními odvětvími a městem,

b) stát zná lépe než podnikatelé, jakým způsobem mají být na venkově rozvíjeny takové podnikatelské aktivity,.jako je zemědělská výroba, obchod, průmysl, telekomunikace.

Vláda s těmito představami o výlučnosti zemědělství ve vztahu k ostatním odvětvím a o výlučném postavení státu při zajišťování rozvoje venkova nesouhlasí, neboť jejich naplnění rozvoj zemědělství a venkova v konečném důsledku zajistit nemůže.

Vláda dává přednost prosazení harmonického rozvoje všech společensky potřebných odvětví a jde-li o odvětví v oblasti podnikání, je její podpora zaměřena tak, aby neomezovala podnikatelské aktivity a nevytvářela stav neefektivního vynakládání prostředků. To platí i o zemědělství, ve vztahu k němuž je přitom využívána řada specifických nástrojů, například na úseku regulace trhu, cel, úvěrů, nebo v podobě nemalých dotací směrovaných do zemědělství ke stanoveným účelům v souladu se státním rozpočtem schvalovaným Poslaneckou sněmovnou na příslušný rok. Obdobně to ovšem platí i o výdajích ze státního rozpočtu na školství, ochranu životního prostředí, zvelebování kulturních památek, vědu a výzkum, o nichž se předložený návrh zákona rovněž zmiňuje; již z povahy věci však vyplývá, že by postrádalo smysl členit tyto výdaje podle toho, zda budou užity ve městě nebo na venkově. Předložený návrh rovněž opomíjí nezastupitelnou roli obcí při péči o rozvoj venkova v rámci jejich samostatné působnosti.

2. Nehledě k předchozím připomínkám je předložený návrh zákona nepřijatelný i z legislativně právního hlediska, neboť

a) část jeho textu (např. § 1 a 2) do zákona nepatří pro jeho proklamativnost, vyjadřování cílů a nikoliv prostředků, jak těchto cílů dosáhnout, popřípadě snahu "uzákonit" ať domněle nebo skutečně existující přírodní a ekonomické jevy. Návrh zákona rezignuje na úlohu práva a chápe právo tak, jak tomu bylo v době minulé, jako soubor politických cílů "

b) část textu (např. § 3) není v souladu s jinými zákony, které upravují ochranu a využívání jednotlivých složek životního prostředí, například půdy, vod, nerostů, kulturních památek, dále hospodaření s odpady a podobně,

c) část jeho textu (např. § 5 a 6) se týká problematiky upravené zákonem o rozpočtových pravidlech republiky a jeho prováděcími předpisy.

3. Podle § 33 zákona o rozpočtových pravidlech republiky musí navrhovatel v návrzích zákonů uvést a odůvodnit předpokládané hospodářské důsledky a finanční dopady těchto návrhů; obdobný požadavek klade na navrhovatele právní úpravy i § 86 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Předkladatelé tohoto návrhu zákona však hospodářské a finanční dopady navrhované právní úpravy nevyčíslili a s uvedeným zákonným požadavkem se vyrovnali pro vládu obtížně přijatelným způsobem, a sice sdělením uvedeným v důvodové zprávě, že předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhovaně právní úpravy má vyčíslit vláda. Nicméně vláda k tomu uvádí, že navrhovaná právní úprava by si vyžadovala trvalé a značné nároky na státní rozpočet, odhadované asi na 40 mld Kč.

Vzhledem k zásadnímu negativnímu stanovisku k tomuto návrhu zákona vláda neuvádí podrobnější připomínky k jeho jednotlivým ustanovením.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP