Finanční potřeba | |||
Dlouhodobé depozitum ČSOB, a.s. | |||
Dlouhodobé depozitum (Ingolstadt ropovod) | |||
Rezerva peněžních prostředků na: | |||
- úhradu soudních sporů | |||
- plnění závazků | |||
- plnění závazků z titulu ručení Fondu (§ 15 zák.92/91 Sb.) | |||
- rozpočet PF ČR | |||
Ostatní finanční potřeby CELKEM |
Pro posouzení všech finančních potřeb
Fondu je třeba kromě výdajových položek
vzít v úvahu i ostatní finanční
potřeby, které svým charakterem nejsou výdaje
Fondu (zůstávají součástí
jeho peněžních depozit).
Jedná se o peněžní prostředky,
které jsou dlouhodobě vázány na pětiletém
termínovaném vkladu u ČSOB a.s. pro řešení
nesplacených pohledávek v zahraničí
(3 mld Kč).
Dále jde o finanční prostředky, které
Fond potřebuje k realizaci záruky poskytované
v souvislosti s výstavbou ropovodu "Ingolstadt"
(Fond musí na základě smlouvy dlouhodobě
deponovat 80 mil DM u České národní
banky.
V ostatních finančních potřebách
je uvedena finanční rezerva na úhradu soudních
sporů, na plnění závazků privatizovaných
subjektů, na plnění závazků
Fondu z titulu ručení a na případnou
dotací rozpočtu Pozemkového fondu ČR.
Finanční rezerva je vytvořena u položek,
jejichž konkrétní potřeby v jednotlivých
letech lze velmi obtížně odhadnout.
Stav k 1.1.1995 | ||
příjem peněžních prostředků 1995 | ||
výdej peněžních prostředků 2995 | ||
ostatní finanční potřeby 1995 | ||
STAV k 31.12.1995 | ||
příjem peněžních prostředků 1996 | ||
výdej peněžních prostředků 1996 | ||
ostatní finanční potřeby 1996 | ||
STAV k 31.12.1996 |
*) Disponibilní peněžní prostředky
jsou peněžní prostředky celkem sloupce
č. 1 snížené o ostatní finanční
potřeby
1) Rozpočet FNM ČR je závazný v těchto
položkách:
I. Provozní náklady bez mzdových a ostatních
osobních nákladů
II. Mzdové a ostatní osobní náklady
(dále jen "OON")
III. Investiční náklady
IV. Náklady celkem
Ostatní položky uvedené v tabulkové
části jsou orientační.
2) Na základě usnesení Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR (dále jen "PSP
ČR") č.464 ze dne 27.9.1994 je hospodářský
výbor PSP ČR pověřen, aby svým
usnesením schvaloval případné, Fondem
požadované, přesuny finančních
prostředků mezi závaznými položkami
rozpočtu, kromě položky II. Mzdové náklady
a OON.
3) Odměny členům prezídia a dozorčí
rady Fondu za rok 1996 schvaluje na návrh Fondu hospodářský
výbor PSP ČR.
4) Výši položky "V.Rozpočtové
omezení nákladů na realizaci privatizačních
projektů" stanovuje následující
vzorec:
NRP = (TSD x 0,02) + [(MZ+PP) x 0,05] + [(HPS0+HPS1)/2 x 0,003]
NRP = náklady na realizaci privatizačních
projektů v daném rozpočtovém období
TSD = tržby získané prodejem majetku ve veřejných
soutěžích a ve veřejných dražbách
v daném období
MZ = hodnota majetku zpětvzatého v daném
období na základě odstoupení FNM od
smlouvy z důvodu nezaplacení kupní ceny,
resp. zmařené dražby
PP = příjmy z pohledávek, u nichž je
lhůta splatnosti překročena o více
než 90 dní, inkasované v daném období
HPS1= účetní hodnota pohledávek, o
které vedl FNM soudní spor na konci daného
období
HPS0= účetní hodnota pohledávek, o
které vedl FNM soudní spor na počátku
daného období
V tabulkové části rozpočtu se uvede
"Odhad nákladů na realizaci privatizačních
projektů". Tento odhad bude dvakrát ročně
upřesněn dle skutečných výsledků
realizace. Toto upřesnění dle skutečných
hodnot dosazených do výše uvedeného
vzorce je pro Fond v daném období závazným
limitem.
Výpočet "Rozpočtového omezení
nákladů na realizaci privatizačních
projektů" a srovnání se skutečným
čerpáním těchto nákladů
provede FNM ČR k 30.6.1996 a k 31.12.1996 a předloží
je vládě ČR a PSP ČR.
5) Vzhledem k právní závaznosti uzavíraných
zprostředkovatelských smluv a vzhledem k časovému
posunu mezi uzavíráním smluv
s externími subjekty a platbami, které na jejich
základě FNM uskuteční, bude analogický
vzorec pro stanovení položky "Rozpočtové
omezení nákladů na realizaci privatizačních
projektů" použit v rozpočtu FNM i v dalších
letech.
V případě, že v běžném
roce bude v položce "Náklady na realizaci privatizačních
projektů" dosaženo úspory nebo překročení
oproti "Rozpočtovému omezení" vypočtenému
podle reálných hodnot pro dané období,
zvyšuje se resp. snižuje se "Rozpočtové
omezení" stejné položky rozpočtu
pro následující období automaticky
o výši dosažené úspory resp. překročení.
6) V případě, že PSP ČR neschválí
rozpočet Fondu před počátkem roku
1997, je Fond oprávněn čerpat měsíčně
finanční prostředky maximálně
do výše 1/12 celkového objemu rozpočtu
schváleného pro rok 1996.
I. Provozní náklady bez mzdových nákladů a OON | ||||
v tom | spotřeba materiálu | |||
spotřeba energie | ||||
opravy a udržování | ||||
výkony spojů | ||||
ostatní výkony materiál.pov. | ||||
drobný hmotný neinv.majetek | ||||
služby nemateriál. povahy | ||||
odvod sociál. a zdrav. poj. | ||||
tvorba FKSP na vrub nákladů | ||||
ostatní finanční náklady | ||||
II. Mzdové náklady a OON | ||||
v tom | mzdové náklady | |||
OON | ||||
z toho: odměny čl. prezídia a dozorčí rady | ||||
III. | Investiční náklady | |||
IV. | Náklady celkem | |||
V. | Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů |
Vlastní rozpočet Fondu pro rok 1996 je sestaven
v souladu se zákonem č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, v souladu
s pokyny MF aČR, odbor metodiky finančního
hospodaření a účetnictví č.a
V-2.24 705/91 ze dne 28.11.1991 a v souladu s výkazem "FOND
UČ NM 1-02".
Předložený rozpočet obsahuje dvě
části, část textovou a část
tabulkovou. Textová část obsahuje pravidla
podle nichž bude posuzováno plnění rozpočtu
v jednotlivých položkách a způsob výpočtu
"Rozpočtového omezení nákladů
na realizaci privatizačních projektů".
V tabulkové části jsou uvedeny konkrétní
hodnoty rozpočtovaných položek a odhad výše
nákladů na realizaci privatizačních
projektů. Pro porovnání je v návrhu
rozpočtu pro rok 1996 uveden rozpočet a očekávaná
skutečnost roku 1995.
Návrh rozpočtu se skládá stejně
jako v roce 1995 ze tří hlavních nákladových
položek limitovaných fixními částkami:
I. provozní náklady bez mzdových nákladů
a OON,
II. mzdové náklady a OON,
III. investiční náklady.
Kromě toho je v rozpočtu stanoveno omezení
pro výši nákladů na realizaci privatizačních
projektů, kde Fond využívá externích
firem. Výše těchto nákladů vyplyne
zejména z mandátních smluv uzavřených
již v průběhu roku 1995, z výše
dosažených výnosů a ze skutečnosti,
jak velkou část agendy se v daném období
podaří uzavřít. Fond ovlivňuje
výší nákladů pouze tím,
jaký stanovuje vyplácený podíl na
výnosech. Proto není rozpočtem stanovena
apriori pevná částka, ale vzorec schválený
rozhodnutím PSP ČR v rozpočtu roku 1995,
z něhož vyplývá, že odměny
externích firem nesmí být v průměru
stanoveny výše než 2 % tržeb z veřejných
dražeb a soutěží, 5 % hodnoty majetku
dobytého od neplatičů a 0,3 % hodnoty majetku,
o který vede Fond soudní spory.
Vzorec bude naplněn skutečnými čísly
dvakrát do roka, ke 30.6.1996 a k 31.12.1996. Vypočtené
rozpočtové omezení nákladů
za dané období bude srovnáno s reálnou
výší těchto nákladů v
daném období a informace o plnění
či překročení stanoveného rozpočtového
omezení bude předložena vládě
ČR a PSP ČR. Pro orientaci je v tabulkové
části uveden odhad těchto nákladů
odpovídající očekávaným
výsledkům hospodaření Fondu v roce
1996.
Ostatní principy textové části rozpočtu
zůstávají stejné jako v roce 1995.
1. OBECNÝ KOMENTÁŘ
Celková výše rozpočtovaných nákladů
na provoz Fondu se v roce 1996 navrhuje zvýšit pouze
o 4,6 %. Návrh vychází zejména z očekávaného
zvýšení provozních nákladů
o 16 %. U mzdových nákladů není předpokládáno
zvýšení průměrného počtu
pracovníků, nárůst je dán uvažovanou
valorizací ve výši 10 %. Nárůst
rozpočtu je zmírněn poklesem očekávaných
investičních nákladů o 50 % oproti
roku 1995.
Rozpočtované náklady na provoz Fondu činí
0,61 % očekávaných příjmů
v roce 1996 a 0,59 % celkových očekávaných
výdajů Fondu v roce 1996 Pokud se v roce 1996 podaří
zprivatizovat majetek a akcie v účetní hodnotě
40-50 mld Kč bude podíl nákladů na
provoz Fondu na hodnotě tohoto majetku 0,4-0,33 %.
Výše nákladů na realizací privatizačních
projektů by měla v roce 1996 vzrůst. Je to
dáno novým postupem přípravy dražeb
a veřejných soutěží a agendou
související s tzv. neplatiči. Přestože
byly tyto nové postupy aplikovány již v roce
1995, neprojevily se dosud ve zvýšených nákladech.
Náklady podle nového systému vznikají
Fondu teprve poté, kdy Fond dostane zaplaceno. Ve většině
případů to znamená, že náklady
související s rokem 1995 se projeví až
v roce 1996. Oproti odhadu zahrnutému ve schváleném
rozpočtu - 100 mil. Kč budou skutečné
náklady na činnost externích firem v roce
1995 o cca 57 mil. Kč nižší.
Očekávané náklady na externí
firmy činí 0,89 % očekávaných
příjmů a 0,86 % celkových očekávaných
výdajů Fondu v roce 1996. Z očekávané
hodnoty majetku zprivatizovaného v roce 1996 (40-50 mld
Kč), bude podíl nákladů na externí
firmy 0,6-0,48 %.
Výše nákladů na realizaci privatizačních
projektů v roce 1996 je dána zejména velkou
vlnou veřejných soutěží (očekává
se ukončení soutěží v účetní
hodnotě majetku a akcií podle privatizačních
projektů 13 mld Kč). Odhad zvyšuje i skutečnost,
že v roce 1996 kalkuluje Fond s nárůstem plateb
souvisejících s vymáháním pohledávek
po lhůtě splatnosti, tj. s financováním
agendy, která v uplynulých letech na Fondu nebyla.
I u této položky platí, že v roce 1996
bude hrazena podstatná část nákladů
souvisejících s činností roku 1995,
protože platby budou realizovány teprve poté,
kdy Fond získá platbu od neplatičů
nebo získá zpět nezaplacený majetek.
Efektivnost vyšších nákladů na
realizaci privatizačních projektů se zatím
projevuje zejména V PREVENCI vzniku neplatičů.
Analýzou bylo zjištěno, že u původního
systému dražeb a soutěží vznikal
z každé čtvrté soutěže dlouhodobý
neplatič, u každé druhé překročil
nabyvatel termín splatnosti alespoň na dobu několika
měsíců. Téměř polovina
dlouhodobých pohledávek po lhůtě splatnosti
a téměř všechny krátkodobé
vznikly tím, že nabyvatelé neboli schopní
včas a řádně předložit
bankám doklady majetku který v privatizaci získali.
Zavinění tedy nebylo na jejích straně.
Externí firmy, které byly dříve placeny
paušálními částkami, komunikovaly
s privatizovanými podniky pouze tak, že žádaly
o účetní rozvahy a účetní
závěrky. Žádná z firem neprováděla
kontrolu privatizovaného majetku a nedávala do pořádku
množství nesrovnalostí v zápisech v
katastru nemovitostí. Hlavní efekt nového
systému spolupráce s externími firmami spočívá
v tom, že již pří přípravě
dražeb a soutěží externí firmy
odhalí a odstraní podstatnou část
majetkových nesrovnalostí, které při
původním systému vedly ke vzniku neplatičů.
Pokud se některou z nesrovnalostí nepodaří
odhalit předem, jsou tyto firmy zainteresovány finančně
na jejích rychlém odstranění.
Při očekávané výši příjmů
9,1 mld Kč by tak při původním systému
soutěží mohlo vzniknout až 1,2 mld Kč
dlouhodobých pohledávek po lhůtě splatnosti.
Lze odhadnout, že díky tomu, že externí
firmy organizující soutěže a dražby
důkladněji prověřují prodávaný
majetek, bude jen v roce 1996 zamezeno vzniku více než
1 miliardy dlouhodobých pohledávek po lhůtě
splatnosti a více než 2 miliard krátkodobých
pohledávek po lhůtě splatnosti. Již
pouze tento finanční efekt sám o sobě
by vrátil Fondu několikanásobně náklady
vynaložené na externí firmy.
Efekt z aktivnějšího postupu vůči
neplatičům a ze zvýšených nákladů
na tuto agendu byl již v roce 1995 dán tím,
že od zahájení systematické práce
s neplatiči se objem pohledávek po lhůtě
splatnosti nezvýšil, naopak se snížil
z 8,1 mld Kč v říjnu 1994 na 6,4 mld Kč
v říjnu 1995. V této oblastí zatím
Fond využíval více svých kapacit, než
kapacit externích firem, přesto je i v této
oblasti značná agenda, kde jsou externí firmy
nezastupitelné a Fond by bez jejich využití
nebyl schopen pohledávky vymáhat. Proto s těmito
náklady musí rozpočet počítat.
2. KOMENTÁŘ K JEDNOTLIVÝM POLOŽKÁM
ad I. PROVOZNÍ NÁKLADY BEZ MZDOVÝCH PROSTŘEDKŮ
A OSTATNÍCH OSOBNÍCH NÁKLADŮ - NÁVRH
86 849 TIS. KČ
Rozpočtové provozní náklady jsou navrženy
o 12 189 tis.Kč vyšší než je očekávaná
skutečnost v roce 1995, tj. zvýšení
o 16 %. Zvýšení je dáno zejména
zvýšením nákladů na služby,
inzerci a poplatky spojené s obchodováním
s cennými papíry, které vychází
z očekávaného výrazného zvýšení
obchodní aktivity Fondu na kapitálovém trhu.
Na zvýšení se podílí i nová
položka nákladů na překlady, která
byla dosud hrazena mimo rozpočet prostřednictvím
U.S.A.I.D., a náklady na vydávání
a částečně bezplatnou distribuci dvouměsíčníku
"List privatizace", který informuje zájemce
o investičních příležitostech
v privatizaci. Zvýšení je i v položkách
spotřební materiál, cestovné a pojistné.
Jednotlivé provozní náklady druhově
členěné v souladu s účetní
metodikou s nimiž se v rozpočtu na rok 1996 počítá
jsou následující:
a) spotřeba materiálu a paliv - návrh
6 950 tis. Kč
Částka obsahuje náklady na spotřební
materiál ve výši 4 650 tis. Kč, na pohoštění
500 tis. Kč, pohonné hmoty 1 200 tis. Kč,
tiskoviny 600 tis. Kč. Zvýšení je dáno
zejména nárůstem nákladů na
pohonné hmoty a spotřební materiál.
Je to dáno tím, že v roce 1995 byla pořízena
auta pro regiony teprve v průběhu roku a celkové
čerpané náklady tedy nezohledňovaly
nárůst počtu aut. Náklady na spotřební
materiál se zvyšují jednak díky zvyšování
cen a jednak díky očekávanému plnému
provozu Fondu po celé období včetně
plně funkčních regionálních
pracovišť.
b) spotřeba energie - návrh 4 500 tis. Kč
Návrh rozpočtu je o milion korun vyšší
než očekávaná skutečnost předchozího
roku. Zvýšení je dáno rozšířením
kancelářských ploch v hlavní budově
Fondu. Nové místnosti byly získány
půdní vestavbou, kde je energeticky náročnější
vytápění. Oproti předchozímu
roku je nutno rovněž počítat s celoročním
provozem regionálních pracovišť.
c) opravy a udržování - návrh
6 000 tis. Kč
Náklady na opravy a udržování jsou očekávány
nižší než v roce 1995, a to cca o 1 mil
Kč. Bude nutné zajišťovat údržbu
budovy Fondu a nutný servis kancelářské
a výpočetní techniky, předpokládá
se oprava vodovodního potrubí u dvou hlavních
přívodů z vodovodních přípojek,
kde jde o havarijní stav, oprava podhledů a opravy
elektrického rozvodu.
d) výkony spojů - návrh 4 000 tis.
Kč
Vzhledem k výrazně nižší očekávané
skutečnosti roku 1995 oproti rozpočtu v roce 1995
je rozpočtové omezení pro rok 1996 uvažováno
o 500 tis Kč. nižší než v roce 1995.
Oproti očekávané skutečnosti roku
1995 je vyšší, protože je uvažován
nárůst počtu hovorů a nárůst
poštovného, zejména v souvislosti s rostoucí
agendou regionálních pracovišť Fondu,
a mírný nárůst cen telekomunikačních
poplatků a poplatků spojů.
e) ostatní výkony materiální povahy
- návrh 6 500 tis Kč
Téměř 2 mil Kč budou použity
na pokrytí příspěvku na závodní
stravování pracovníků Fondu, další
část na práce výrobní povahy
(např. List privatizace, výroční zpráva
Fondu, hlavičkové papíry). Nárůst
skutečnosti roku 1995 (5,2 mil Kč) a rozpočtu
roku 1996 oproti rozpočtu roku 1995 (3,5 mil Kč)
je dán zejména vydáváním Listu
privatizace, který informuje investory o investičních
příležitostech na Fondu a o základních
metodických postupech, a to v české i anglické
verzi. Nulté zkušební číslo bylo
součástí posledního čísla
listu "Kupónová privatizace". Kromě
toho vyšla další 4 čísla v časopisové
podobě. Většina z nich byla distribuována
zdarma. Pro rok 1996 se počítá s vydáním
6 čísel (pravidelný dvouměsíčník).
f) drobný hmotný neinvestiční majetek
- návrh 3 800 tis. Kč
Jde zejména o dovybavení a průběžnou
výměnu nábytku a další kancelářské
techniky. Skutečnost roku 1995 byla oproti rozpočtu
v roce 1995 překročena v souvislosti s nárůstem
počtu pracovníků a v souvislosti s ukončenou
rekonstrukcí řady kancelářských
prostor na Fondu i s dovybavením regionálních
pracovišť. V roce 1996 se očekává
snížení těchto nákladů.
g) služby nemateriální povahy - návrh
25 740 tis. Kč
Při stanoveni navrhované částky se
vychází z očekávané skutečnosti
roku 1995 a z potřeb předpokládaných
v roce 1996. Prostředky jsou určeny na úhradu
následujících předpokládaných
nákladů:
- cestovné (náklady na ubytování, diety, hromadná doprava) | 2 650 tis. Kč |
- nájemné | 1 100 t i s. Kč |
- ostraha | 1 200 tis. Kč |
- úklid | 1 000 tis. Kč |
- školení | 900 tis. Kč |
- služby inzertní, teletext, monitoring (inzerce související s obchodováním na kapitálovém trhu a základní informace o veřejných soutěžích a dražbách v HN) | 4 800 tis. Kč |
- servis strojů, zařízení a přístrojů | 2 690 tis. Kč |
- služby spojené s obchodováním s CP (BCPP, RM-System, EOTEL, Čekia, Reuter) | 2 600 tis. Kč |
- převody cenných papírů (poplatky SCP) | 800 tis. Kč |
- externí právní služby a poradenské služby | 4 000 tis. Kč |
- ostatní specializované služby (notáři, auditoři, ekonomické informace) | 3 500 tis. Kč |
- překlady | 500 tis. Kč |
Oproti skutečnosti roku 1995 klesá rozpočet
nákladů na nájemné, školení,
externí právníky a poradenské služby.
Celkový nárůst o 28 % je dán zejména
nárůstem cestovného v souvislosti s činností
regionálních pracovišť, nárůstem
nákladů na inzerci v souvislosti se zvýšeným
objemem obchodování na kapitálovém
trhu a nárůstem poplatků souvisejících
s obchodováním s cennými papíry a
převody cenných papírů v SCP. Nově
je zařazena položka překlady, kterou pro Fond
dosud zajišťovali pracovníci týmu U.S.
A.I.D.
h) odvod sociálního a zdravotního pojištění
- návrh 24 129 tis.Kč
Částka je výpočtová dle příslušných
zákonných ustanovení.
i) tvorba FKSP - návrh 1 380 tis. Kč
Částka je výpočtová dle příslušných
zákonných ustanovení.
j) ostatní finanční náklady
- návrh 3 850 tis. Kč
Nárůst oproti skutečnosti roku 1995 o 1 mil
Kč je dán zvýšením pojistného
o pojištění budovy Fondu, nových sut,
počítačů a zařízení
regionálních pracovišť. Stejně
jako v roce 1995 je hrazeno zákonné pojištění
pracovníků (cca 250 tis. Kč), poplatky za
užívání veřejného prostranství
(cca 600 tis. Kč), poplatky, kolky, daň z nemovitosti
apod.
ad II. MZDOVÉ A OSTATNÍ OSOBNÍ NÁKLADY
- NÁVRH 68 940 TIS. KČ
z toho:
mzdové náklady 66 440 tis. Kč
OON 2 500 tis. Kč
K tomu, aby bylo dosaženo očekávaných
výsledků, je nutné pro příští
rok nesnižovat počet pracovníků. Mzdové
náklady jsou rozpočtovány na stejný
průměrný přepočtený
počet pracovníků jako v roce 1995. V praxi
znamená samotné dodržení přepočteného
počtu 309 pracovníků, že v průběhu
roku musí dojít k reálnému snižování
počtu pracovníků z 324 na počátku
roku na cca 295 na konci období.
Navržená výše mzdových nákladů
bez OON představuje 110% hodnoty rozpočtu těchto
prostředků pro rok 1995, což odpovídá
předpokládané inflací. Pro srovnání:
ve státní správě je pro rok 1996 počítáno
s nárůstem mzdových nákladů
o 12,5 % oproti očekávané skutečnosti
roku 1995 a o 22 % oproti rozpočtu pro rok 1995.
U OON se předpokládá vyšší
potřeba z důvodu zajištění odměn
licitátorům a pomocníkům při
konání veřejných dražeb a zajištění
některých dalších mimořádných
prací konaných na základě dohody.
Navrhovaná částka obsahuje rovněž
odměnu pro členy prezidia a dozorčí
rady Fondu podle zákona č.171/1991 Sb. ve znění
pozdějších předpisů ve výši
1 089 tis. Kč.
ad III. INVESTIČNÍ NÁKLADY - NÁVRH
12 400 TIS. KČ
Navrhovaná částka obsahuje tyto investice:
a) výpočetní technika včetně
software - návrh 7 400 tis. Kč
Částka obsahuje nezbytné dokompletování
centrálního
informačního systému výpočetní
technikou (PC/AT, páteřní rozvod, upgrade
stávajícího hardware a software, licence
Lotus Notes, Windows, ASPI apod.).
b) kancelářská, telekomunikační
a kopírovací technika - návrh 2 500 tis.
Kč
Jde zejména o nutné prostředky reprodukční
a spojové techniky včetně nutného
technického vybavení pro ochranu utajovaných
skutečnosti (trezory, plechové skříně).
c) zřízení kantýny pro občerstvení
pracovníků a návštěvníků
Fondu - návrh 1 mil Kč.
V částce je zahrnuto základní vybavení
pro zřízení kantýny.
d) doplněni autoparku - návrh 1 500 tis. Kč
Jde o náhradu za havarovaný automobil Tatra 613,
který byl zapůjčen MSNMP ČR pro potřeby
předsedy VV Fondu. Nákup vozu pro předsedu
byl kalkulován již v roce 1995, ale nedošlo k
němu, nebol byla dána přednost zvýšení
investic do počítačového systému.
ad V. NÁKLADY NA REALIZACI PRIVATIZAČNÍCH
PROJEKTŮ
Odhad nákladů na realizaci privatizačních
projektů v roce 1996 byl proveden s použitím
vzorce schváleného v roce 1995 Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu. Celková částka se skládá
ze tří částí:
- odhadu nákladů na realizaci veřejných
dražeb a veřejných soutěží,
- odhadu nákladů spojených se zpětným
přebíráním nezaplaceného majetku
a mimosoudním vymáháním pohledávek
po lhůtě splatnosti,
- odhadu nákladů na vedení soudních
sporů.
Výkonný výbor Fondu očekává,
že v roce 1996 bude ve veřejných soutěžích
a dražbách prodán a zaplacen majetek a akcie
v hodnotě dle privatizačních projektů
cca 13 mld Kč. Z dosud draženého a soutěženého
majetku v hodnotě dle projektů ve výši
24 mld Kč byly reálné příjmy
17 mld Kč, tj. 70 % hodnoty evidované v projektech.
Při obdobném koeficientu by byly reálné
příjmy z dražeb a soutěží
v roce 1996 cca ve výši 9,1 mld Kč. Po vynásobení
koeficientem 0,02 získáme předpokládanou
výši nákladů na realizaci těchto
dražeb a soutěží - cca 182 mil Kč.
Poněkud obtížnější je odhad
objemu zpětvzatého majetku a vymožených
pohledávek. Na základě dosavadních
zkušeností lze předpokládat, že
se tento objem bude pohybovat řádově kolem
1 mld Kč. To znamená, že s použitím
schváleného vzorce lze náklady na zpětné
přebírání majetku a mimosoudní
vymáhání pohledávek odhadovat na cca
50 mil. Kč.
Objem majetku, o který FNM ČR v současné
době vede soudní spory, se pohybuje okolo 3 mld
Kč. Vzhledem k poměrně zdlouhavému
průběhu těchto sporů nelze předpokládat,
že se v příštím roce tento objem
výrazně sníží. Náklady
na soudní spory můžeme při použití
schváleného vzorce odhadovat na cca 9 mil. Kč.
Součtem výše uvedených položek
získáme celkový odhad nákladů
na realizaci privatizačních projektů, který
činí 241 mil. Kč.
V souladu s par. 12 odst. 2 zákona č. 171/1991 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
projednala návrh rozpočtu dozorčí
rada Fondu. Její stanovisko je uvedeno v částí
II.
Vláda České republiky projednala návrh
rozpočtu dne 13. prosince 1995 a přijala k němu
stanovisko současně předkládané
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
s tímto materiálem.