Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

I. volební období

2046/1

Stanovisko vlády

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění (tisk č. 2046)

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 8. února 1996 (čj. 3452/96 - OVA)

Stanovisko

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění (tisk č. 2046)

Vláda na své schůzi dne 7. února 1996 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, a vyjádřila s tímto návrhem zákona zásadní nesouhlas.

Předložený návrh v podstatě akceptuje přijatý systém důchodového pojištění, vybírá však z něho jeden prvek, tj. důchodový věk, který navrhuje neřešit, popřípadě jeho řešení odložit. Tím ovšem narušuje fungování systému důchodového pojištění. jako celku, neboť

a) na jedné straně dochází k růstu výdajů, který je dán tím, že

- důchody vypočítávané podle zákona o důchodovém pojištění jsou zpravidla vyšší než důchody podle dřívějších předpisů,

- v souladu se zákonem o důchodovém pojištění dochází k valorizacím vyplácených důchodů,

- významně poroste počet důchodců v poměru k počtu ekonomicky aktivních osob, a to i v důsledku prodlužování průměrné doby dožití a tedy i doby pobírání důchodu,

- přiměřeně rostou náklady spojené s výběrem pojistného a s výkonem důchodové služby;

b) na druhé straně jsou uvedené výdaje kryty pojistným, jehož objem, resp. růst jeho objemu je dán stanoveným základem a sazbou;

c) při zachování současné relace důchodu ke mzdě by nebylo možno uspokojit zákonné nároky vyplývající z důchodového pojištění.

Přijatý systém důchodového pojištění je založen na zdrojích, s nimiž disponuje. Krytí růstu výdajů je pak třeba hledat v rámci tohoto systému. Zvyšování sazby pojistného nad současnou úroveň vláda zejména z ekonomických a sociálních důvodů nepovažuje za vhodné řešení; šlo by o řešení, které by se v konečném důsledku obrátilo i proti systému důchodového pojištění. Schválený zákon o důchodovém pojištění zvolil tedy druhou možnou cestu, tj. postupné relativní snižování počtu důchodců zpřísňováním podmínek vzniku nároku na důchod.

K některým tvrzením uvedeným v důvodové zprávě předložené novely vláda dále uvádí:

a) pojistné na důchodové pojištění je vedeno na samostatném účtu státního rozpočtu teprve od 1.ledna 1996, jeho prostředky jsou průběžně zapojovány do systému důchodového pojištění a jeho předpokládaný zůstatek za r. 1996 bude při započtení nezbytných rezerv minimální; důvodová zpráva obsahuje v tomto směru nesprávná východiska:

b) údaje o demografickém vývoji obyvatelstva v dalších letech, s nimiž pracoval vládní návrh zákona o důchodovém pojištění, se opírají nejen o údaje státní statistiky, ale jde i o údaje dalších odborných institucí a jejich zkreslování, jak to činí důvodová zpráva, vláda nepovažuje za argument k navrhované změně právní úpravy důchodového věku,

c) postupné zvyšování věkové hranice pro vznik nároku na důchod, při současné možnosti dřívějšího odchodu do důchodu, je rozloženo do poměrně dlouhého období a odložit řešení tohoto problému, jak to předpokládá důvodová zpráva, by znamenalo řešit jej v krátké době a v horší finanční situaci pro celý systém, kdy dojde k výraznému růstu výdajů na důchody a k poklesu přebytků potřebných na jejich valorizaci; tlak na zvýšení sazeb pojistného, který by nutně vznikl, by zároveň oslabil rozvoj penzijního připojištění. Ke zvýšení věkové hranice odchodu do důchodu jako k nejúčinnějšímu prostředku přistoupila řada západních států včetně USA, kde byla vyšší věková hranice než v České republice; cílová výše důchodového věku, s níž počítá zákon o důchodovém pojištění, je rovněž v souladu s celosvětovými trendy;

d) pokud jde o vztah mezi zvyšováním důchodového věku a růstem nezaměstnanosti, o němž důvodová zpráva rovněž hovoří, zkušenosti řady států potvrdily, že mezi hranicí důchodového věku a nezaměstnaností není přímý vztah.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP