Vláda na své schůzi dne 7. února 1996
projednala návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu, ve znění
pozdějších předpisů, a vyjádřila
s tímto návrhem zákona souhlas za podmínky,
že do něho budou promítnuty níže
uvedené navrhované změny.
1. Nejvyšší kontrolní úřad
vykonává podle článku 97 Ústavy
České republiky kontrolu hospodaření
se státním majetkem a kontrolu plnění
státního rozpočtu. Vláda navrhuje
přezkoumat z tohoto hlediska text navržené
novely (bod 1, § 3) a nahradit jej textem, do něhož
budou zapracovány tyto zásady:
a) předmětem kontroly prováděné
Nejvyšším kontrolním úřadem
je hospodaření se státním majetkem
a plnění státního rozpočtu
České republiky;
b) státním majetkem se rozumí veškeré
věci, k nimž má vlastnické právo
stát a majetková práva státu;
c) kontrola hospodaření se státním
majetkem prováděná Nejvyšším
kontrolním úřadem spočívá
v kontrole dodržování právních
předpisů, hospodárného a efektivního
užívání státního majetku
a řádné péče o majetková
práva státu; tato kontrola zahrnuje i kontrolu zadávání
zakázek hrazených z prostředků státu;
d) kontrola plnění státního rozpočtu
České republiky prováděná Nejvyšším
kontrolním úřadem spočívá
v kontrole, zda skutečné příjmy a
výdaje státního rozpočtu odpovídají
schválenému státnímu rozpočtu
České republiky na příslušný
rok;
e) okruh subjektů, u nichž Nejvyšší
kontrolní úřad má právo vykonávat
kontrolu (kontrolované osoby), tvoří
- ministerstva a jiné správní úřady,
- právnické osoby, které hospodaří
s majetkem, k němuž má vlastnické právo
stát, nebo vykonávají majetková práva
státu (eventuálně výslovně
stanovit, že u jiných subjektů Nejvyšší
kontrolní úřad kontrolu neprovádí,
to znamená ani v případě, že
s tím tyto subjekty vysloví souhlas)
f) do okruhu subjektů, u nichž Nejvyšší
kontrolní úřad vykonává kontrolu
hospodaření, nezahrnovat Exportní garanční
a pojišťovací společnost, a.s., Praha
a Českou exportní banku, a.s., Praha.
2. K posílení ochrany kontrolovaných osob
vláda navrhuje
- do bodu 3 novely doplnit ustanovení, podle něhož
kontrolní závěr nesmí být zveřejněn,
není-li platný a dále, kontrolní závěr
nesmí být schválen, nejsou-li řádně
vypořádány námitky proti kontrolnímu
protokolu,
- do novely vložit další bod a v něm zpřísnit
postup při vyřizování námitek
proti kontrolnímu protokolu tak, aby o odvolání
proti rozhodnutí o námitkách týkajících
se kontrolního protokolu, jenž je podkladem pro kontrolní
závěr vypracovaný členem Nejvyššího
kontrolního úřadu, rozhodoval senát
Nejvyššího kontrolního úřadu
a nikoliv jako dosud člen tohoto úřadu a
dále, aby o odvolání proti rozhodnutí
o námitkách týkajících se kontrolního
protokolu, jenž je podkladem pro kontrolní závěr
pro jednávaný senátem Nejvyššího
kontrolního úřadu, rozhodovalo Kolegium Nejvyššího
kontrolního úřadu a nikoliv jako dosud senát
tohoto úřadu,
- do novely vložit další bod a v něm změnit
dosavadní § 30 odst. 1 zákona tak, že
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
může ve Věstníku Úřadu
zveřejnit jen platné kontrolní závěry.
3. V bodě 4 novely vláda navrhuje z § 4 vypustit
odstavce 4 a 5. Ustanovení odstavce 4 zavádí
administrativně náročnou a neúčelnou
informační povinnost státních orgánů
a dalších osob vůči Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu, a to nad rámec
oprávnění Nejvyššího kontrolního
úřadu spojených s výkonem jeho kontrolní
činnosti. Odstavec 5 stanoví, že kontrolované
osoby mají podat zprávu o opatřeních
přijatých na základě zveřejněného
kontrolního závěru. Toto ustanovení
je nadbytečné, neboť z hlediska účinnosti
kontroly prováděné Nejvyšším
kontrolním úřadem není rozhodující,
zda byla přijata opatření k nápravě,
ale zda byly zjištěné nedostatky odstraněny;
kromě toho není zřejmé, proč
by měla být podávána zpráva
o přijatých opatřeních jen v případě,
kdy je kontrolní závěr zveřejněn.
V tomto směru postačí ustanovení §
21 písm. f) zákona, které upravuje povinnost
kontrolovaných osob podat písemnou zprávu
o odstranění zjištěných nedostatků.
4. V bodě 8 novely ke zjednání právní
jistoty v činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu vláda navrhuje stanovit lhůtu,
během níž má prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu právo zrušit
schválení kontrolního závěru.
5. V bodě 31 novely se předpokládá,
že osoba, proti níž se vede kárné
řízení, bude mít obhájce. V
tomto případě je třeba postavení
obhájce v kárném řízení
blíže vymezit.
6. V bodě 35 novely vláda navrhuje z § 48 odst.
1 vypustit ustanovení, podle něhož některé
povinnosti upravené zákoníkem práce
se vztahují na prezidenta, viceprezidenta a člena
Nejvyššího kontrolního úřadu
pouze přiměřeně. Vláda nevidí
důvod, proč předmětné povinnosti
upravené zákoníkem práce by se neměly
vztahovat na uvedené zaměstnance Nejvyššího
kontrolního úřadu plně. Dále
vláda navrhuje z § 48 vypustit jako zcela nadbytečný
odstavec 3, podle něhož ustanovení předchozích
odstavců mohou být blíže vymezena v
pracovním řádu a dále z odstavce 2
vypustit větu druhou, na základě níž
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
může stanovit výjimku z ustanovení zákona,
podle něhož člen Nejvyššího
kontrolního úřadu nebo zaměstnanec
Nejvyššího kontrolního úřadu
může jako člen nebo zaměstnanec vystupovat
pouze při plnění úkolů vyplývajících
z tohoto zákona; z návrhu není zřejmé,
kterých případů by se výjimka,
k jejímuž udělení je prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu zmocňován,
měla týkat.
7. Řadu ustanovení je třeba formulačně
dopracovat, například text dosud navržený
v § 4 odst. 6, § 28 odst. 1, § 31 a některá
další.