PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1996

I. volební období

2063

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1996,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 172/1990 Sb.,

o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 21 odst. 1 zní:

"(1) Vysoké školy mohou uskutečňovat kratší, nejméně však tříletý, obsahově ucelený typ vysokoškolského studia, jehož absolventům se přiznává akademický titul "bakalář” (ve zkratce "Bc.").".

2. § 26 odst. 2 se vypouští. Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 2 a 3.

3. Za § 26 se vkládá nový § 26a, který včetně nadpisu zní:

"§ 26a

Stipendia

(1) Vysoké školy mohou studentům poskytovat stipendium:

a) za vynikající studijní výsledky,

b) ze sociálních, zdravotních nebo jiných mimořádných důvodů,

c) na zvýšené náklady v souvislosti se studiem.

(2) Vysoké školy mohou poskytovat stipendium studentům postgraduálního studia i mimo důvody uvedené v odstavci 1.

(3) Vysoké školy poskytují studentům stipendium na ubytování za podmínky, že student má trvalý pobyt v místě, které je od místa, v němž probíhá pravidelná výuka, vzdáleno více než 60 km podle platných jízdních řádů nejpoužívanějších autobusových spojů příslušné autobusové linky, nebo pokud existuje jen železniční spojení, podle platných jízdních řádů této dopravy. Výši tohoto stipendia stanoví ministerstvo opatřením vyhlášeným ve Sbírce zákonů.

(4) Ministerstvo může poskytovat stipendium v případech hodných zvláštního zřetele.

(5) Vláda stanoví nařízením pravidla pro poskytování stipendií.".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Stávající zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb., dal vysokým školám možnost "uskutečňovat obsahově ucelenou část vysokoškolského studia", jehož absolventi mohli - ale nemuseli - získat titul "bakalář" (§ 21 odst. 1). Na základě této dikce vznikaly pochybnosti, zda tzv. "bakalářské studium" je vysokoškolským studiem v plném slova smyslu (problémy s platovým zařazením absolventů, uplatněním nároků na přídavky na děti apod.). Navrhovaná novela tuto nepřesnost odstraňuje. V souladu se stavem ve světě řadí bakalářské studium mezi tzv. krátké cykly vysokoškolského studia, které bývají více profesně a prakticky zaměřené, než klasické vysokoškolské studium. Absolventi tohoto studia získávají vysokoškolskou kvalifikaci pro výkon některých technicky náročných povolání, pro práci v oblasti sociální apod. Navrhovaná úprava proto řadí tyto absolventy jednoznačně do kategorie pracovníků s vysokoškolským vzděláním. V souvislosti s tím je též titul "bakalář” označen jako akademický.

Citovaný zákon o vysokých školách též neřeší dostatečně podrobně problematiku stipendií a hmotného zabezpečení studentů vysokých škol, pouze dává v § 35 odst. 2 písm. a) zmocnění Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, aby obecně závazným právním předpisem stanovilo "podmínky pro přiznání stipendia a poskytování hmotného zabezpečení studentů".

Po vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního

pořádku České republiky došlo ke změně právní situace, neboť v čl. 33 odst. 4 Listiny se praví, že "zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu”. Za této situace je nutno v případě, kdy stipendium má mít nárokový charakter, stanovit podmínky pro přiznání stipendia v zákoně. Tento případ nastává v oblasti hmotného zabezpečení studentů, kde je žádoucí zavést příspěvek na ubytování formou stipendia a v souladu s vládním prohlášením z roku 1992 převést nepřímé dotace poskytované vysokoškolským kolejím na dotace přímé poskytované studentům. Předpokládá se, že nárok na stipendium na ubytování získá asi o 10 až 20% více studentů, než kolik může být v současnosti ubytováno na kolejích. Předpokládá se, že na stipendia na ubytování bude rozdělována úhrnem stejná částka, která se přidělovala na dotace provozu kolejí (včetně valorizace). Zvýšení nároku na státní rozpočet tím nevzniká.

Novelou zákona se nahrazuje příliš obecné ustanovení § 26 odst. 2, a to doplněním samostatného paragrafu, který problematiku stipendií řeší s využitím dosavadních zkušeností.

Zvláštní část

Bod 1 a 2 - viz obecná část.

Bod 3 odst. 1:

Jsou rámcově vymezeny důvody poskytování stipendia. Účelem stipendií je především podpořit nadané studenty ze sociálně slabších rodin a povzbuzovat studenty k dosahování co nejlepších výsledků při studiu a s ním spojené tvůrčí činnosti. Zvýšenými náklady v souvislosti se studiem se rozumí např. náklady na dopravu, stravování a ubytování při studijní praxi.

Bod. 3 odst. 2:

Stipendia poskytovaná studentům postgraduálního studia mají umožnit, aby se tito studenti mohli plně věnovat tvůrčí činnosti spojené s vypracováním disertační práce. Tito studenti jsou ve věku, kdy zakládají rodiny a nemohou spoléhat na podporu ze strany rodičů.

Bod 3 odst. 3:

Stipendia jako příspěvek na ubytování vyplácená přímo studentům vysokých škol nahradí nepřímé dotace poskytované ze státního rozpočtu na provoz kolejí. Tato stipendia budou mít na rozdíl od stipendií poskytovaných podle předcházejících odstavců nárokový charakter, proto jsou v zákoně stanoveny podmínky pro jejich přiznání. Nárok na stipendium mají studenti, kteří by museli dojíždět více než 60 km z místa trvalého pobytu do místa, v němž se uskutečňuje pravidelná výuka. Navrhované znění je obdobnéustanovení o příspěvku na dopravu podle zákona o státní sociální podpoře.

Bod 3 odst. 4:

Ministerstvu se dává možnost, aby formou stipendií řešilo mimořádné situace, jejichž řešení přesahuje možnosti jednotlivých vysokých škol (např. studium zdravotně postižených studentů v zahraničí, odměňování vynikajících studentů - vítězů soutěží apod.).

Bod 3 odst. 5:

Stanovení pravidel pro poskytování stipendií, zahrnující zejména způsob a formu podávání žádostí o stipendium, postup při vyplácení stipendií, termíny výplaty stipendií atp. se uskutečňuje formou nařízení vlády vzhledem k závažnosti problematiky a širším sociálním dopadům.

Znění platných částí zákona č.172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb., jichž se novelizace týká, s vyznačením navrhovaných změn a doplnění

"§ 21

(1) Vysoké školy mohou uskutečňovat kratší, nejméně však tříletý, obsahově ucelenýou typčást vysokoškolského studia, po jehož absolventůmukončení vydávají vysvědčení, popřípadě se přiznáváají titul "bakalář" (ve zkratce "Bc.").".”

"§ 26

(1) Studenti vysoké škol mají především tato práva:

a) volit si studijní program v souladu s právními předpisy a s pravidly určenými vysokou školou,

b) v rámci svého vysokoškolského studia se ucházet i o studium na jiné fakultě nebo vysoké škole, popř. v zahraničí,

c) používat zařízení vysokých škol v souladu s pravidly určenými vysokou školou,

d) mít zastoupení v samosprávných orgánech vysoké školy a fakulty,

e) vytvářet na vysokých školách nezávislá sdružení (spolky, svazy, stavovská sdružení) v souladu se zákonem o sdružování občanů,

f) svobodně uplatňovat názory a připomínky k vysokému školství a za tím účelem vytvářet orgány reprezentující studenty vysokých škol v České republice a ve Slovenské republice.

(2) Vysoké školy poskytují studentům stipendium a hmotné zabezpečení podle podmínek stanovených obecně závazným právním předpisem.".

(23) Studenti jsou povinni dodržovat statut vysoké školy a fakulty.

(34) Za porušení povinností podle tohoto zákona nebo statutu vysoké školy nebo fakulty nebo za porušení občanských povinností lze studentovi uložit kárné opatření podle disciplinárního řádu vysoké školy. Za zvlášť závažné porušení těchto povinností může být student rozhodnutím děkana fakulty nebo rektora vysoké škol, která se nečlení na fakulty, vyloučen ze studia na vysoké škole.

§ 26a

Stipendia

(1) Vysoké školy mohou studentům poskytovat stipendium:

a) za vynikající studijní výsledky,

b) ze sociálních, zdravotních nebo jiných mimořádných důvodů,

c) na zvýšené náklady v souvislosti se studiem.

(2) Vysoké školy mohou poskytovat stipendium studentům postgraduálního studia i mimo důvody uvedené v odstavci 1.

(3) Vysoké školy poskytují studentům stipendium na ubytování za podmínky, že student má trvalý pobyt v místě, které je od místa, v němž probíhá pravidelná výuka, vzdáleno více než 60 km podle platných jízdních řádů nejpoužívanějších autobusových spojů příslušné autobusové linky, nebo pokud existuje jen železniční spojení, podle platných jízdních řádů této dopravy. Výši tohoto stipendia stanoví ministerstvo opatřením vyhlášeným ve Sbírce zákonů.

(4) Ministerstvo může poskytovat stipendium v případech hodných zvláštního zřetele.

(5) Vláda stanoví nařízením pravidla pro poskytování stipendií.".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP