Vláda na své schůzi dne 14. února
1996 projednala a posoudila návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
ve znění pozdějších předpisů,
a vyjádřila s tímto návrhem zákona
nesouhlas.
Od daně dědické, daně darovací
a daně z převodu nemovitostí jsou osvobozeny
všechny převody a přechody majetku a majetkových
práv, k nimž dochází při restitucích,
privatizaci, jakož i při transformací družstev.
Vláda však nevidí důvodu, proč
by od těchto daní měl být osvobozeny
další, následné dispozice s majetkem
a majetkovými právy.
Návrh na daňové osvobození dalších
převodů půdy a jiného zemědělského
majetku, k němuž bylo obnoveno užívací
právo, je v důvodové zprávě
odůvodněn tím, že vlastníci,
kterým bylo po desítkách let obnoveno právo
užívání k jejich majetku, obvykle převádí
tento majetek na své potomky a blízké příbuzné
z důvodu vysokého věku, nebo na ně
majetek přechází po smrti vlastníků.
K tomu vláda upozorňuje, že poplatníkem
daně darovací je obdarovaný, tedy nabyvatel
majetku a nikoliv dárce, jak by mohlo z důvodové
zpráv vyplynout. Stejně tak poplatníkem
daně dědické je dědic. Poplatníkem
daně z převodu nemovitostí je sice převodce
(dosavadní vlastník), avšak v tomto případě
je majetek dosavadním vlastníkem prodáván;
přitom nic nebrání tomu, aby i v tomto případě
daň zaplatil nabyvatel majetku, neboť je ručitelem
daně.
Návrh na daňové osvobození přechodu
nebo převodu práva k majetkovému podílu
na transformovaném družstvu je v důvodové
zprávě odůvodněn tím, že
tento majetkový podíl zákon umožňuje
vypořádat až po 7 letech od schválení
transformačního projektu, takže mezitím
dochází ke zdanění převodu
nebo přechodu tohoto majetkového práva, aniž
je majetkový podíl vypořádán;
reálná hodnota majetkových podílů
přitom podle důvodové zprávy trvale
klesá. K tomu vláda upozorňuje, že například
i v souvislosti s restitucemi a privatizací existuje řada
pohledávek, u nichž jsou věřiteli fyzické
osoby. I tyto pohledávky jsou darovány či
nabyty v rámci dědictví a podléhají
tak dani darovací či dani dědické.
Návrh zákona tím, že daňově
zvýhodňuje jen některé pohledávky,
by vedl k narušení jednotného přístupu
k daňovým poplatníkům a k vytvoření
nerovných podmínek při zdaňování
pohledávek nabytých děděním
nebo darováním.
Předložený návrh však v celém
svém rozsahu, tedy nejen ohledně pohledávek,
vytváří nerovné podmínky tím,
že z celého majetku a majetkových práv
podléhajících restituci a transformaci vyčleňuje
pouze některý majetek a některá práva
a ty navrhuje od daní osvobodit. Pro tuto vybranou část
majetku a majetkových práv tak fakticky konstruuje
další částečné odškodnění
v podobě úlev na dani. To by nutně vyvolalo
tlak na další daňová osvobození
například ze strany restituentů a dalších
osob.
K předloženému návrhu zákona
vláda dále uvádí:
a) řada převodů či přechodů
majetku, které se navrhuje osvobodit, proběhla a
byla již z velké části zdaněna
nebo zpoplatněna notářskými poplatky.
Přijetí návrhu, který umožňuje
zpětné promíjení již vyměřených
daní a poplatků by v praxi znamenalo nejen značné
administrativní zatížení finančních
orgánů, ale i soudů, které by musely
pro potřeby řízení o prominutí
daně dědické nebo notářského
poplatku vyhledat a předložit finančním
orgánům spisy vedené o řízení
o dědictví a o řízení o vyměření
notářských poplatků z darování;
b) při převodu nebo přechodu pohledávky
je základem daně cena obvyklá. Pokud se tedy
v důvodové zprávě uvádí,
že reálná hodnota majetkových podílů
trvale klesá, klesá tím tedy i základ
daně a daňové zatížení
poplatníků je nižší;
c) text navržený v bodě 1 novely, podle něhož
podmínkou daňového osvobození je,
že majetkový podíl není vkladem ani
další majetkovou účastí na podnikání,
znamená, že převod či přechod
práva k majetkovému podílu by ve skutečnosti
nebyl od daně osvobozen. Majetkový podíl
na transformovaném družstvu je vždy majetkovou
účastí na podnikání, jinak
by například ani nemohlo dojít ke změnám
jeho hodnoty, o nichž se hovoří v důvodové
zprávě;
d) vzhledem k tomu, že je navrhováno osvobodit od
daní i převod a přechod majetku, u kterého
bylo obnoveno právo užívání,
přičemž jeho celková hodnota je značná,
byl by dopad navrhované úpravy na státní
rozpočet podstatně vyšší, než
je uvedeno v důvodové zprávě.