PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1996

I. volební období

2116

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1996,

kterým se mění zákon České národní rady č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č.589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění zákona České národní rady č.10/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č.42/1994 Sb., zákona č.241/1994 Sb., zákona č.59/1995 Sb., zákona č.118/1995 Sb., zákona č.149/1995 Sb. a zákona č.160/1995 Sb., se mění takto:

1. V § 7 odst.1 písm.a) se sazba "26%" nahrazuje sazbou "25,7%" a sazba "3,2%" sazbou "2,9%".

2. V § 7 odst.1 písm.c) se sazba "29,6%" nahrazuje sazbou "29,3%" a sazba "3,6%" sazbou "3,3%".

Čl. II

1. Ustanovení čl. I se použijí poprvé pro rok 1997.

2. Pro příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se použijí dosavadní předpisy.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1997.

Důvodová zpráva

Obecná část:

V rámci celkové koncepce snižování daňového a povinného příspěvkového zatížení se navrhuje přistoupit v roce 1997 k úpravě příspěvkové sazby zaměstnavatelů (právnických i fyzických osob) a osob samostatně výdělečně činných v pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, a to u příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Snížení celkové sazby se navrhuje v rozsahu 0,3 procentního bodu tak, aby odpovídalo možnostem vyvážené bilance příjmů a výdajů státu v rozpočtovém výhledu na rok 1997, zejména pak v oblasti příjmů a výdajů, která se dotýká státní politiky zaměstnanosti.

Objektivním ekonomickým podnětem pro tuto změnu je skutečnost, že vývoj některých makroveličin, především mzdových a jiných příjmů, inflace a míry nezaměstnanosti, které spoluurčují vývoj inkasa příjmů z pojistného i vývoj výdajových položek státního rozpočtu na transfery obyvatelstvu (t.j. výdajů na sociální zabezpečení a na státní politiku zaměstnanosti), vyúsťuje do predikce rozevírání nůžek mezi tempem růstu inkasa příjmů z pojistného a tempem růstu potřeby na straně výdajů. Nejvíce se to projevuje při porovnání tempa růstu mezd a jiných příjmů a míry nezaměstnanosti mezi lety 1996 a 1997, což se promítá do vývoje výnosu příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Ve druhé polovině roku 1995 došlo k poklesu míry nezaměstnanosti, která představovala ke konci roku 1995 2,9%, což představuje snížení o necelých 0,5 bodu proti míře na počátku roku 1995 (3,4% za leden); průměrná míra nezaměstnanosti v r.1995 dosáhla výše 3,0, t.j. méně o 0,1 bodu. Předpoklad na rok 1996 činí 3,1%, t.j. méně o 0,6 bodu oproti prognóze, na které je založen státní rozpočet na rok 1996; na rok 1997 je predikována průměrná míra nezaměstnanosti 3,5%.

Korekce úvahy o vývoji nezaměstnanosti ovlivňuje uvažovaný rozsah potřeby státních financí na aktivní politiku zaměstnanosti, výši výdajů na hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání a ostatních aktivit státu podporujících trh práce. Kromě příznivého vlivu makroagregátů na rozsah transferových výdajů obyvatelstvu lze v roce 1997 očekávat i cílené účinky aplikace nového adresného směrování sociálních dávek v systému státní sociální podpory.

Finanční dopad navrhované úpravy:

Z rozpočtového hlediska bude mít snížení sazby o 0,3 procentního bodu podle předloženého návrhu zákona vliv na

- snížení příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti v celoročním dopadu cca 1,8 mld Kč,

- zvýšení výnosu daně z příjmů právnických osob (a fyzických osob, které jsou zaměstnavateli) o cca 0,6 mld Kč,

- snížení mzdových a jiných výdajů v části výdajů na pojistné v rozpočtových a příspěvkových organizacích, což se ve státním rozpočtu promítne úsporou rozpočtových výdajů v objemu cca 0,25 mld Kč.

Zvláštní část:

K článku I

Sazba příspěvku na státní politiku zaměstnanosti se snižuje u zaměstnavatelů (právnických i fyzických osob) o 0,3 procentního bodu, takže nová celková sazba pojistného a příspěvku u zaměstnavatelů bude činit 25,7% (místo dosavadních 26%), z toho sazba příspěvku na státní politiku zaměstnanosti bude činit 2,9% (místo dosavadních 3,2%). Sazba příspěvku u zaměstnanců zůstává na dosavadní úrovni.

U osob samostatně výdělečně činných se rovněž snižuje sazba příspěvku na státní politiku zaměstnanosti o 0,3 procentního bodu, takže nová celková sazba pojistného a příspěvku bude činit 29,3% (místo dosavadních 29,6%), z toho sazba příspěvku na státní politiku zaměstnanosti bude činit 3,3% (místo dosavadních 3,6%).

K článku II a III

Účinnost zákona se navrhuje od 1. ledna 1997 s tím, že pro placení pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za období před rokem 1997 se použijí dosavadní sazby.

V Praze dne 28. února 1996

Předseda vlády:

Prof.Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Ministr práce a sociálních věcí:

Ing. Jindřich Vodička v.r.

P ř í l o h a

Platné znění § 7 odst.1 zákona ČNR č.589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, s vyznačením navrhovaných změn

§ 7

Sazby pojistného

(1) Sazby pojistného z vyměřovacího základu činí:

a) u organizace a malé organizace 25,7%, z toho 3,3% na nemocenské pojištění, 19,5% na důchodové pojištění a 2,9% na státní politiku zaměstnanosti,

b) u zaměstnanců 8%, z toho 1,1% na nemocenské pojištění, 6,5% na důchodové pojištění a 0,4% na státní politiku zaměstnanosti,

c) u osob samostatně výdělečně činných 29,3% na důchodové pojištění a na státní politiku zaměstnanosti, z toho 26% na důchodové pojištění a 3,3% na státní politiku zaměstnanosti, a 4,4% na nemocenské pojištění,

d) u osob dobrovolně účastných důchodového pojištění 26% na důchodové pojištění.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP