Poslanecká sněmovna

Parlamentu České republiky

1996

I. volební období

2121

VÝROČNÍ ZPRÁVA

FONDU DĚTÍ A MLÁDEŽE ZA ROK 1995

Předkládá:

Břetislav Verner, CSc.

předseda výboru Fondu dětí a mládeže

VÝROČNÍ ZPRÁVA FONDU DĚTÍ A MLÁDEŽE ZA ROK 1995

OBSAH:

I. Činnost výboru Fondu

II. Činnost dozorčí rady Fondu

III. Činnost exekutivy Fondu

IV. Stav movitého a nemovitého majetku

a) Hodnota majetku spravovaného Fondem

b) Dohledaný majetek

c) Realizované prodeje

d) Soudní spory

e) Přehled prostředků poskytnutých na činnost dětí a mládeže

V. Přehled využití majetku

VI. Správa majetkových účasti v obchodních společnostech

a) Změny v orgánech společnosti

b) Činnost a předběžné hospodářské výsledky společnosti

c) Nerealizované prodeje majetkových účastí

VII. Údaje z účetní uzávěrky Fondu

VIII.. Plnění Programu činnosti Fondu na rok 1996

Příloha:

Vyjádření dozorčí rady k činnosti Fondu v r.1995

VÝROČNÍ ZPRÁVA FONDU DĚTÍ A MLÁDEŽE ZA ROK 1995

Úvod

V roce 1995 Fond dětí a mládeže (dále jen Fond) pokračoval ve správě svěřeného majetku bývalého SSM, trendem nastoupeným v roce 1994, včetně rozvinutí aktivity zajišťované předchozími správci majetku jen částečně, anebo jimi zcela opomíjené. Spolu s NKÚ dohledal několik desítek objektů, které měly být na základě zákona č.497/90 Sb. předány do vlastnictví státu. To se však v mnoha případech neobešlo a neobejde v budoucnosti bez soudního vymáhání. A tak se ještě dále zřejmě rozšíří počet soudních sporů vedených Fondem zejména s právním nástupcem bývalého SSM. Fond úspěšně realizoval první etapu programu "Střecha pro děti a mládež, v níž za symbolické nájemné ve výši odpisů bylo určeno k pronájmům sdružením dětí a mládeže 56 objektů.

Za dva roky činnosti se podařilo hospodaření se svěřeným majetkem stabilizovat, ač před tím bylo výrazně ztrátové.

I. Činnost výbor Fondu

Výbor Fondu sestávající z předsedy a 7 členů zasedal v roce 1995 celkem 20x. Přes snahu předsedy školského výboru Poslanecké sněmovny se výbor Fondu doplnit na plný počet 9 členů nepodařilo.

Výbor Fondu vyhodnocoval veřejné soutěže na dlouhodobé pronájmy v rámci programu "Střecha pro děti a mládež" a prodeje nemovitostí dle příslušných usnesení vlády ČR. Dále projednával rozpočet a účetní závěrku, Program činnosti a Výroční zprávu Fondu, rozhodoval o čerpání finančních prostředků v souladu se schváleným rozpočtem a vykonával práva akcionáře (valné hromady) ve svěřených obchodních společnostech. Výbor Fondu schválil směrnice pro správu a nakládání s majetkem, projednával návrhy pro vládu ČR na prodej nemovitostí a rozhodoval o využití či prodeji movitého majetku.

Předseda výboru se pravidelně zúčastňoval zasedání parlamentního podvýboru pro děti a mládež i dalších setkání se sdruženími dětí a mládeže. Členové výboru se zúčastnili jednání o činnosti Fondu, které svolal předseda Poslanecké sněmovny. Dále se příležitostně zúčastňovali jednáni s poslanci, s představiteli dětských a mládežnických sdružení i některých jednání představenstev svěřených obchodních společností. Vedle toho členové výboru namátkově kontrolovali činnost a plnění schválených projektů na využití pronajatých objektů podle rozpisu přijatého výborem Fondu.

Po rezignaci a odchodu do důchodu ředitele Fondu Ing. V. Pobořila jmenoval předseda výboru dne 9.5. 1995 novým ředitelem p. P. Blaháka.

II. Činnost dozorčí rady Fondu

Dozorčí rada zasedala v roce 1995 celkem 9x. Na svých zasedáních se soustředila mimo jiné na projednání následujících záležitostí:

připomínky k návrhu novely zákona č.113/1993 Sb.,

stanovisko k účetní uzávěrce a Výroční zprávě Fondu za rok 1994,.

stanovisko k návrhům na usnesení vlády ČR k převodu nemovitostí,

stanovisko k veřejné soutěži na prodej majetkové účasti ve společnosti Stavocentral a.s., který se neuskutečnil,

stanovisko k prodeji majetkové účasti CKM a.s. ve společnosti Fit Fun s.r.o., který se neuskutečnil,

stanovisko k dopisu předsedy výboru předsedovi vlády ČR ze dne 14.11. 1995,. stanovisko k Programu činnosti a rozpočtu Fondu na rok 1996.

Dále se předseda dozorčí rady zúčastnil jednání o činnosti Fondu, které svolal předseda Poslanecké sněmovny.

III. Činnost exekutivy Fondu

Exekutiva Fondu plnila úkoly uložené výborem, správu a nakládání s majetkem zabezpečovala v souladu se zákonnými ustanoveními a podle pokynů a usnesení výboru Fondu.

Správu majetku nevloženého do obchodních společností zajišťovala na základě smluv se společnostmi Junia s.r.o., AGM a.s., CKM a.s. a zejména ve spolupráci s Junií s.r.o..

připravila návrh směrnic pro správu a nakládání s majetkem

zabezpečila celkové pojištěni nemovitého majetku,

zabezpečila provedení fyzických inventur majetku k 31.12. 1995.

Pro jednání výboru exekutiva připravovala nezbytné podklady, zejména rozbory nákladů oprav a investic a pracovníci exekutivy se účastnili výběrových řízení na výběr stavebních firem provádějící tyto opravy. V roce 1995 pokračovala v přípravě podkladů pro žádosti o opravy zápisů v listech vlastnictví na příslušné katastrální úřady.

Fond v r. 1995 zaměstnával 12,4 pracovníků a 1,7 řídících pracovníků v přepočtených stavech. Průměrný měsíční hrubý plat včetně osobních nákladů činil 12.649,75 Kč u pracovníků a 22.781,80 Kč u řídících pracovníků. Výše platu zaměstnanců je určena zákonem č.143/1992 Sb. a nařízením vlády ČR č.253/1992 Sb. v platném znění.

Provozní náklady exekutivy a výboru Fondu dosáhly v roce 1995 výše 2.258.020,- Kč a jsou tvořeny odměnami členům výboru, mzdovými náklady, daněmi, poplatky a ostatními osobními náklady, nájemným a cestovným. Ostatní náklady ve výši 28.202.195,- Kč jsou spojeny se správou majetku ČR.

IV. Stav movitého a nemovitého majetku ve vlastnictví ČR

a) Hodnota majetku spravovaného Fondem k 13 9 1993 a 31. 12 1995 (v tis Kč)

 k 13.9.1993k 31.12.1995
Finanční prostředky na účtě 5.533,-7.093, 
Pohledávky za majetek0,- 19.414,(1)
Nemovitý majetek předaný 404.294,-393.738,(2)
Souhrn. protokolem   
Movitý majetek předaný 121.699,-109.960,(3)
Souhr. protokolem   
Movitý majetek zakoupený Fondem 0,-458,(4)
Maj. účasti v obch. společnostech 787.560,-900.352,(5)

Poznámky:

(1) Pohledávky se skládají ze zatím dlužného nájemného, překlenovacích půjček,

přefakturovaného nájemného a daně z nemovitostí a částek dle splátkových kalendářů z prodeje majetku.

(2) Údaje jsou uvedeny v pořizovacích cenách. Rozdíl je dán hodnotou prodaných objektů.

(3) Údaje jsou uvedeny v pořizovacích cenách a jedná se o hodnotu mov. majetku předaného Souhr. protokolem od MH ČR, který se nachází v nemov. objektech podle Souhr. protokolu.

Na podrozvahovém účtu 750 zůstává zachycený inventarizační rozdíl ve výši 25.521,- tis. Kč, v němž jsou zahrnuty přesuny a prodeje majetku, krádeže doložené policejními protokoly. Během r. 1996 bude tento rozdíl vypořádán a doúčtován k objemu 109.960,- tis. Kč.

(4) Údaje jsou uvedeny v účetních zůstatkových cenách.

(5) K 13.9. 1993 bylo základní jmění společností zapsána u obchodních soudů v uvedené výši. MH ČR zjistilo, že výše základního jmění byla stanovena chybně a ve druhé polovině r.1993 požádalo o opravu výše základního jmění, kterou obchodní soudy v uvedené hodnotě zapsaly až začátkem r. 1994.

b) Dohledaný majetek

V roce 1995 Fond ve spolupráci s NKÚ dohledal 83 nemovitosti a požádal o jejich zápisy na listy vlastnictví. Soudními znalci ještě tyto nemovitosti oceněny nebyly a jejich pořizovací ceny nejsou známy, proto nebylo možné je dosud do účetnictví zavést. Nicméně z průměrné ceny zaúčtovaných objektů lze jejich hodnotu odhadovat na 290 milionů Kč.

Dále byl lokalizován a fyzicky inventarizován movitý majetek blíže nespecifikovaný v Souhrnném protokolu v hodnotě 24.901 tis. Kč. Tento majetek se nachází mimo objekty spravované Fondem.

c) Realizované prodeje

V roce 1995 vláda svými usneseními schválila prodej 16 objektů. Ze schválených prodejů Fond uskutečnil pouze jeden, ve 4 případech musel pro nezájem vyhlásit opakované veřejné soutěže, které vyhodnotí až v r. 1996. Prodeje zbývajících 11 objektů schválila vláda 20.12. 1995, takže je Fond do konce roku uskutečnit nemohl.

Fond rovněž prodal v roce 1995 movitý majetek v hodnotě 6.882 tis. Kč.

d) Soudní spory

V souvislosti se správou majetku vedl nebo vede Fond tyto soudní spory:

24 soudních sporů ukončeno pravomocným rozsudkem ve prospěch Fondu,.

112 soudních sporů vede Fond jako strana žalující a tyto ještě pokračují,

9 soudních sporů vede jako strana spolužalující,.

18 soudních sporů je restitučních.

e) Přehled prostředků poskytnutých na činnost dětí a mládeže

V rámci programu "Střecha pro děti a mládež" pronajal Fond sdružením dětí a mládeže, organizacím a osobám s dětmi a mládeží spolupracujícími za symbolický nájem ve výši odpisů celkem 42 objektů; do kterých v rámci rekonstrukcí investoval 692.917,- Kč.

Dále v administrativních budovách, které jsou ve správě Fondu v Praze, Brně, Ostravě a Českých Budějovicích mají sdružení pracující s dětmi a mládeží bezplatný nájem a platí zde pouze provozní náklady.

V. Přehled využití majetku

V programu "Střecha pro děti a mládež" bylo k 31.12.1995 dlouhodobě pronajato 42 objektů.

20 objektů provozuje v rámci nájemní smlouvy s.r.o. Junia

12 objektů je pronajato za tržní nájem s částečným zohledněním provozu sdružení dětí a mládeže

5 objektů má v nájmu CKM a.s.

2 objekty má v nájmu AGM a.s.

4 objekty jsou užívány ve smyslu § 18 zák. 113/93 Sb.

Zbývající objekty jsou spravovány Junia s.r.o. na základě mandátní smlouvy. Část z nich je krátkodobě pronajata a ostatní neprovozuschopné objekty jsou pouze zajišťovány. Neprovozuschopnost těchto objektů je způsobena buď jejich havarijním stavem nebo nevyjasněnými smluvními či vlastnickými vztahy.

VI. Správa majetkových účasti v obchodních společnostech

a) změny v orgánech společností

Výbor Fondu veden v prvé řadě snahou zlepšit hospodaření ve svěřených obchodních společnostech provedl podstatné změny, resp. doplnil orgány společností.

V CKM a.s. bylo vyměněno téměř celé představenstvo a doplněna dozorčí rada. V Junia s.r.o. byl vyměněn jednatel a doplněna dozorčí rada. Byla doplněna představenstva a dozorčí rady společností Stavocentral a.s. a MF a.s. a doplněna dozorčí rada AGM a.s.

b) Činnost a předběžné hospodářské výsledky společností

(1) JUNIA s.r.o. má základní jmění 100 tis.Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12. 1995 je 2.000 tis. Kč. Společnost má nesplacený úvěr ve výši 3.000 tis. Kč, který poskytlo na správu majetku M-I ČR v r. 1993 a který Fond převzal jako pohledávku.

V průběhu r. 1995 společnost rekonstruovala účetnictví a provedla opravné účetní závěrky za roky 1993 a 1994. Činností společnosti byla správa části majetku bývalého SSM na základě mandátní a nájemní smlouvy uzavřené s Fondem.

(2) Stavocentrál a.s. má základní jmění 85.730 tis. Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12. 1995 je 2.700 tis. Kč. Společnost není úvěrově zatížena. Předmětem jejího podnikání jsou stavební práce a v r. 1995 společnost poprvé působila na volném trhu bez zajištění stavební zakázkou na majetku bývalého SSM.

(3) Juniorcentrum a.s. Seč má základní jmění 324.950 tis. Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12. 1995 je minus 9.000 tis. Kč. Společnost není úvěrově zatížena.

Předmětem podnikání jsou pohostinské a ubytovací služby. Společnost snížila počet zaměstnanců a redukovala spotřebu energie. Nicméně vysoké náklady na provoz areálu, ročně ve výši cca 30.000 tis. Kč, spolu s trvajícími problémy s obsazeností a využitím celého rozlehlého areálu jsou příčinami záporného hospodářského výsledku.

(4) CKM a.s. má základní jmění 408.849 Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12. 1995 je minus 9.000 tis. Kč. Společnost má úvěr u IPB ve výši 48.000 tis. Kč a půjčku 16.000 tis. Kč z Fondu cestovního ruchu (ten je nyní ve správě MH ČR). Úvěr a půjčka byly poskytnuty na dostavbu hotelu Globus ještě před vznikem Fondu.

Předmětem podnikání jsou pohostinské a ubytovací služby a služby cestovní kanceláře. Úvěrové zatížení společnosti se daří snižovat, nicméně je stále vysoké a společnost ekonomicky značně zatěžuje. V zájmu zprůhlednění hospodaření a zefektivnění činnosti společnosti se CKM a.s restrukturalizovala a založila dceřinné společnosti: CKM Travel a.s.(cestovní kancelář), CAPITALEX a.s (přejmenovaný bývalý Ekos a.s., brookerská činnost), CKM GLOBUS s.r.o. (hotel), CKM FIT FUN s.r.o. (hotel), CKM ALICE s.r.o. (hotel), CKM JH PRAHA s.r.o. (hotel).

(5) Mladá fronta a.s. má základní jmění 139.373 tis. Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12.1995 je minus 4.600 tis. Kč, společnost není úvěrově zatížena.

Předmětem podnikání je nakladatelská a vydavatelská činnost. Oblastí vydavatelské činnosti jsou časopisy pro děti a mládež.

(6) AGM a.s. má základní jmění 41.348 tis. Kč.

Předpokládaný provozní hospodářský výsledek k 31.12.1995 je minus 1.000 tis. Kč, společnost není úvěrově zatížena. Tato ztráta je ovlivněna mimořádnými náklady na rekonstrukci objektů.

Předmětem podnikání je cestovní kancelář a správa majetku.

c) Nerealizované prodeje majetkových účastí

Fond neuskutečnil plánované prodeje majetkových účastí ve společnostech Juniorcentrum Seč a Stavocentral podle schváleného Programu činnosti a schváleného rozpočtu, protože přihlédl k důraznému upozorněni některých členů vlády na konflikt zákona č. 113/93 Sb. a zákona č. 92/91 Sb.

Tento fakt znamenal nesplnění příjmové části rozpočtu Fondu a v důsledku znamenal i omezenou možnost dotací sdružením dětí a mládeže.

VII. Údaje z účetní závěrky Fondu

Celkové náklady Fondu za r. 1995 činí 33.349,- tis. Kč. Výnosy za stejné období činí 22.540,- tis. Kč. Účetní hospodářský výsledek za r. 1995 je minus 10.809, tis. Kč.

Záporný hospodářský výsledek vzhledem k odpisům ve stejné výši neznamená snížení hodnoty majetku, který Fond spravuje.

Příčinou ztráty bylo zejména:

nesplnění příjmové část rozpočtu tím, že Fond nerealizoval prodeje majetkových účastí z důvodů uvedených v kap. VI, odst. c),

zaúčtování odpisů ve výši 10.979 tis. Kč, které se v předchozích letech neúčtovaly (provedeno dle pokynu MF ČR),

zaplacení daně z nemovitosti neplánované v rozpočtu, která se hradila i za r. 1994 (provedeno dle pokynu MF ČR).

VIII. Plnění Programu činnosti Fondu na rok 1995

Program činnosti Fondu na rok 1995 byl splněn ve všech bodech s vyjímkou

Plánovaný počet prodejů nemovitostí Fond neuskutečnil, protože u 23 objektů nebyly dostatečně vyjasněné vlastnické vztahy zejména vzhledem k příslušným pozemkům.

Nepodařilo se poskytnout v plné výši finanční prostředky na investice do majetku a Fond proinvestoval pouze cca 700 tis. Kč. Důvodem bylo nesplnění příjmové části rozpočtu Fondu.

Fond neuskutečnil plánované prodeje majetkových účastí ve společnostech Stavocentral a Juniorcentrum Seč. Důvodem byl konflikt zákonů č. 113/93 Sb. a č. 92/91 Sb..

Společnost Junia s.r.o. nebyla zrušena vzhledem k velkému počtu probíhajících inventur a neekonomičnosti takového rozhodnutí během fiskálního roku.

Dozorčí rada

Fondu dětí a mládeže

Vyjádření dozorčí rady k činnosti Fondu v r. 1995

Činnost dozorčí rady se v uplynulém roce zaměřila především na kontrolu správy majetku bývalého SSM Fondem dětí a mládeže. Byla projednána řada návrhů na odprodej objektů, nevyužitelných pro děti a mládež a vysloveny připomínky k návrhům na usnesení vlády předkládaných výborem Fondu dětí a mládeže, týkajících se této problematiky. Tyto připomínky byly výborem většinou respektovány a do návrhů zapracovány. Dále se dozorčí rada zabývala plněním programu Střecha pro děti a mládež a uplatnila některé připomínky k jeho plnění. Dozorčí rada věnovala zvýšenou pozornost účetní závěrce a výroční zprávě Fondu dětí a mládeže za r.1995.

Mezi výborem Fondu a dozorčí radou nedošlo v některých případech ke shodě, zejména v názorech na způsob realizace prodeje pro mládež nevyužitelného majetku. Vzhledem k pravidelnému styku mezi výborem a dozorčí radou byla většina názorových rozdílů překonána až na výjimky, týkajících se především kompetencí výboru Fondu.

Členové dozorčí rady byli, až na výjimky, předem seznámováni s materiály projednávanými výborem Fondu a prohloubila se součinnost, s výborem Fondu dětí a mládeže.

 
Ing.Jiří Strouhal
 
předseda dozorčí rady




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP