Předkládá:
Břetislav Verner, CSc.
předseda výboru Fondu dětí a mládeže
OBSAH:
I. Činnost výboru Fondu
II. Činnost dozorčí rady Fondu
III. Činnost exekutivy Fondu
IV. Stav movitého a nemovitého majetku
a) Hodnota majetku spravovaného Fondem
b) Dohledaný majetek
c) Realizované prodeje
d) Soudní spory
e) Přehled prostředků poskytnutých na činnost dětí a mládeže
V. Přehled využití majetku
VI. Správa majetkových účasti v obchodních společnostech
a) Změny v orgánech společnosti
b) Činnost a předběžné hospodářské výsledky společnosti
c) Nerealizované prodeje majetkových účastí
VII. Údaje z účetní uzávěrky Fondu
VIII.. Plnění Programu činnosti Fondu
na rok 1996
Příloha:
Vyjádření dozorčí rady k činnosti
Fondu v r.1995
Úvod
V roce 1995 Fond dětí a mládeže (dále jen Fond) pokračoval ve správě svěřeného majetku bývalého SSM, trendem nastoupeným v roce 1994, včetně rozvinutí aktivity zajišťované předchozími správci majetku jen částečně, anebo jimi zcela opomíjené. Spolu s NKÚ dohledal několik desítek objektů, které měly být na základě zákona č.497/90 Sb. předány do vlastnictví státu. To se však v mnoha případech neobešlo a neobejde v budoucnosti bez soudního vymáhání. A tak se ještě dále zřejmě rozšíří počet soudních sporů vedených Fondem zejména s právním nástupcem bývalého SSM. Fond úspěšně realizoval první etapu programu "Střecha pro děti a mládež, v níž za symbolické nájemné ve výši odpisů bylo určeno k pronájmům sdružením dětí a mládeže 56 objektů.
Za dva roky činnosti se podařilo hospodaření
se svěřeným majetkem stabilizovat, ač
před tím bylo výrazně ztrátové.
I. Činnost výbor Fondu
Výbor Fondu sestávající z předsedy
a 7 členů zasedal v roce 1995 celkem 20x. Přes
snahu předsedy školského výboru Poslanecké
sněmovny se výbor Fondu doplnit na plný počet
9 členů nepodařilo.
Výbor Fondu vyhodnocoval veřejné soutěže
na dlouhodobé pronájmy v rámci programu "Střecha
pro děti a mládež" a prodeje nemovitostí
dle příslušných usnesení vlády
ČR. Dále projednával rozpočet a účetní
závěrku, Program činnosti a Výroční
zprávu Fondu, rozhodoval o čerpání
finančních prostředků v souladu se
schváleným rozpočtem a vykonával práva
akcionáře (valné hromady) ve svěřených
obchodních společnostech. Výbor Fondu schválil
směrnice pro správu a nakládání
s majetkem, projednával návrhy pro vládu
ČR na prodej nemovitostí a rozhodoval o využití
či prodeji movitého majetku.
Předseda výboru se pravidelně zúčastňoval
zasedání parlamentního podvýboru pro
děti a mládež i dalších setkání
se sdruženími dětí a mládeže.
Členové výboru se zúčastnili
jednání o činnosti Fondu, které svolal
předseda Poslanecké sněmovny. Dále
se příležitostně zúčastňovali
jednáni s poslanci, s představiteli dětských
a mládežnických sdružení i některých
jednání představenstev svěřených
obchodních společností. Vedle toho členové
výboru namátkově kontrolovali činnost
a plnění schválených projektů
na využití pronajatých objektů podle
rozpisu přijatého výborem Fondu.
Po rezignaci a odchodu do důchodu ředitele Fondu
Ing. V. Pobořila jmenoval předseda výboru
dne 9.5. 1995 novým ředitelem p. P. Blaháka.
II. Činnost dozorčí rady Fondu
Dozorčí rada zasedala v roce 1995 celkem 9x. Na
svých zasedáních se soustředila mimo
jiné na projednání následujících
záležitostí:
připomínky k návrhu novely zákona č.113/1993 Sb.,
stanovisko k účetní uzávěrce a Výroční zprávě Fondu za rok 1994,.
stanovisko k návrhům na usnesení vlády ČR k převodu nemovitostí,
stanovisko k veřejné soutěži na prodej majetkové účasti ve společnosti Stavocentral a.s., který se neuskutečnil,
stanovisko k prodeji majetkové účasti CKM a.s. ve společnosti Fit Fun s.r.o., který se neuskutečnil,
stanovisko k dopisu předsedy výboru předsedovi
vlády ČR ze dne 14.11. 1995,. stanovisko k Programu
činnosti a rozpočtu Fondu na rok 1996.
Dále se předseda dozorčí rady zúčastnil
jednání o činnosti Fondu, které svolal
předseda Poslanecké sněmovny.
III. Činnost exekutivy Fondu
Exekutiva Fondu plnila úkoly uložené výborem,
správu a nakládání s majetkem zabezpečovala
v souladu se zákonnými ustanoveními a podle
pokynů a usnesení výboru Fondu.
Správu majetku nevloženého do obchodních
společností zajišťovala na základě
smluv se společnostmi Junia s.r.o., AGM a.s., CKM a.s.
a zejména ve spolupráci s Junií s.r.o..
připravila návrh směrnic pro správu a nakládání s majetkem
zabezpečila celkové pojištěni nemovitého majetku,
zabezpečila provedení fyzických inventur
majetku k 31.12. 1995.
Pro jednání výboru exekutiva připravovala
nezbytné podklady, zejména rozbory nákladů
oprav a investic a pracovníci exekutivy se účastnili
výběrových řízení na
výběr stavebních firem provádějící
tyto opravy. V roce 1995 pokračovala v přípravě
podkladů pro žádosti o opravy zápisů
v listech vlastnictví na příslušné
katastrální úřady.
Fond v r. 1995 zaměstnával 12,4 pracovníků
a 1,7 řídících pracovníků
v přepočtených stavech. Průměrný
měsíční hrubý plat včetně
osobních nákladů činil 12.649,75 Kč
u pracovníků a 22.781,80 Kč u řídících
pracovníků. Výše platu zaměstnanců
je určena zákonem č.143/1992 Sb. a nařízením
vlády ČR č.253/1992 Sb. v platném
znění.
Provozní náklady exekutivy a výboru Fondu
dosáhly v roce 1995 výše 2.258.020,- Kč
a jsou tvořeny odměnami členům výboru,
mzdovými náklady, daněmi, poplatky a ostatními
osobními náklady, nájemným a cestovným.
Ostatní náklady ve výši 28.202.195,-
Kč jsou spojeny se správou majetku ČR.
IV. Stav movitého a nemovitého majetku ve vlastnictví
ČR
a) Hodnota majetku spravovaného Fondem k 13 9 1993 a 31. 12 1995 (v tis Kč)
k 13.9.1993 | k 31.12.1995 | ||
Finanční prostředky na účtě | 5.533,- | 7.093, | |
Pohledávky za majetek | 0,- | 19.414, | (1) |
Nemovitý majetek předaný | 404.294,- | 393.738, | (2) |
Souhrn. protokolem | |||
Movitý majetek předaný | 121.699,- | 109.960, | (3) |
Souhr. protokolem | |||
Movitý majetek zakoupený Fondem | 0,- | 458, | (4) |
Maj. účasti v obch. společnostech | 787.560,- | 900.352, | (5) |
Poznámky:
(1) Pohledávky se skládají ze zatím dlužného nájemného, překlenovacích půjček,
přefakturovaného nájemného a daně
z nemovitostí a částek dle splátkových
kalendářů z prodeje majetku.
(2) Údaje jsou uvedeny v pořizovacích cenách.
Rozdíl je dán hodnotou prodaných objektů.
(3) Údaje jsou uvedeny v pořizovacích cenách
a jedná se o hodnotu mov. majetku předaného
Souhr. protokolem od MH ČR, který se nachází
v nemov. objektech podle Souhr. protokolu.
Na podrozvahovém účtu 750 zůstává
zachycený inventarizační rozdíl ve
výši 25.521,- tis. Kč, v němž jsou
zahrnuty přesuny a prodeje majetku, krádeže
doložené policejními protokoly. Během
r. 1996 bude tento rozdíl vypořádán
a doúčtován k objemu 109.960,- tis. Kč.
(4) Údaje jsou uvedeny v účetních
zůstatkových cenách.
(5) K 13.9. 1993 bylo základní jmění
společností zapsána u obchodních soudů
v uvedené výši. MH ČR zjistilo, že
výše základního jmění
byla stanovena chybně a ve druhé polovině
r.1993 požádalo o opravu výše základního
jmění, kterou obchodní soudy v uvedené
hodnotě zapsaly až začátkem r. 1994.
b) Dohledaný majetek
V roce 1995 Fond ve spolupráci s NKÚ dohledal 83
nemovitosti a požádal o jejich zápisy na listy
vlastnictví. Soudními znalci ještě tyto
nemovitosti oceněny nebyly a jejich pořizovací
ceny nejsou známy, proto nebylo možné je dosud
do účetnictví zavést. Nicméně
z průměrné ceny zaúčtovaných
objektů lze jejich hodnotu odhadovat na 290 milionů
Kč.
Dále byl lokalizován a fyzicky inventarizován
movitý majetek blíže nespecifikovaný
v Souhrnném protokolu v hodnotě 24.901 tis. Kč.
Tento majetek se nachází mimo objekty spravované
Fondem.
c) Realizované prodeje
V roce 1995 vláda svými usneseními schválila
prodej 16 objektů. Ze schválených prodejů
Fond uskutečnil pouze jeden, ve 4 případech
musel pro nezájem vyhlásit opakované veřejné
soutěže, které vyhodnotí až v r.
1996. Prodeje zbývajících 11 objektů
schválila vláda 20.12. 1995, takže je Fond
do konce roku uskutečnit nemohl.
Fond rovněž prodal v roce 1995 movitý majetek
v hodnotě 6.882 tis. Kč.
d) Soudní spory
V souvislosti se správou majetku vedl nebo vede Fond tyto
soudní spory:
24 soudních sporů ukončeno pravomocným rozsudkem ve prospěch Fondu,.
112 soudních sporů vede Fond jako strana žalující a tyto ještě pokračují,
9 soudních sporů vede jako strana spolužalující,.
18 soudních sporů je restitučních.
e) Přehled prostředků poskytnutých
na činnost dětí a mládeže
V rámci programu "Střecha pro děti a
mládež" pronajal Fond sdružením dětí
a mládeže, organizacím a osobám s dětmi
a mládeží spolupracujícími za
symbolický nájem ve výši odpisů
celkem 42 objektů; do kterých v rámci rekonstrukcí
investoval 692.917,- Kč.
Dále v administrativních budovách, které
jsou ve správě Fondu v Praze, Brně, Ostravě
a Českých Budějovicích mají
sdružení pracující s dětmi a
mládeží bezplatný nájem a platí
zde pouze provozní náklady.
V. Přehled využití majetku
V programu "Střecha pro děti a mládež"
bylo k 31.12.1995 dlouhodobě pronajato 42 objektů.
20 objektů provozuje v rámci nájemní smlouvy s.r.o. Junia
12 objektů je pronajato za tržní nájem s částečným zohledněním provozu sdružení dětí a mládeže
5 objektů má v nájmu CKM a.s.
2 objekty má v nájmu AGM a.s.
4 objekty jsou užívány ve smyslu § 18
zák. 113/93 Sb.
Zbývající objekty jsou spravovány
Junia s.r.o. na základě mandátní smlouvy.
Část z nich je krátkodobě pronajata
a ostatní neprovozuschopné objekty jsou pouze zajišťovány.
Neprovozuschopnost těchto objektů je způsobena
buď jejich havarijním stavem nebo nevyjasněnými
smluvními či vlastnickými vztahy.
VI. Správa majetkových účasti v
obchodních společnostech
a) změny v orgánech společností
Výbor Fondu veden v prvé řadě snahou
zlepšit hospodaření ve svěřených
obchodních společnostech provedl podstatné
změny, resp. doplnil orgány společností.
V CKM a.s. bylo vyměněno téměř
celé představenstvo a doplněna dozorčí
rada. V Junia s.r.o. byl vyměněn jednatel a doplněna
dozorčí rada. Byla doplněna představenstva
a dozorčí rady společností Stavocentral
a.s. a MF a.s. a doplněna dozorčí rada AGM
a.s.
b) Činnost a předběžné hospodářské
výsledky společností
(1) JUNIA s.r.o. má základní jmění 100 tis.Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12. 1995 je 2.000 tis. Kč. Společnost má nesplacený úvěr ve výši 3.000 tis. Kč, který poskytlo na správu majetku M-I ČR v r. 1993 a který Fond převzal jako pohledávku.
V průběhu r. 1995 společnost rekonstruovala
účetnictví a provedla opravné účetní
závěrky za roky 1993 a 1994. Činností
společnosti byla správa části majetku
bývalého SSM na základě mandátní
a nájemní smlouvy uzavřené s Fondem.
(2) Stavocentrál a.s. má základní jmění 85.730 tis. Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský
výsledek před zdaněním k 31.12. 1995
je 2.700 tis. Kč. Společnost není úvěrově
zatížena. Předmětem jejího podnikání
jsou stavební práce a v r. 1995 společnost
poprvé působila na volném trhu bez zajištění
stavební zakázkou na majetku bývalého
SSM.
(3) Juniorcentrum a.s. Seč má základní jmění 324.950 tis. Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12. 1995 je minus 9.000 tis. Kč. Společnost není úvěrově zatížena.
Předmětem podnikání jsou pohostinské
a ubytovací služby. Společnost snížila
počet zaměstnanců a redukovala spotřebu
energie. Nicméně vysoké náklady na
provoz areálu, ročně ve výši
cca 30.000 tis. Kč, spolu s trvajícími problémy
s obsazeností a využitím celého rozlehlého
areálu jsou příčinami záporného
hospodářského výsledku.
(4) CKM a.s. má základní jmění 408.849 Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský
výsledek před zdaněním k 31.12. 1995
je minus 9.000 tis. Kč. Společnost má úvěr
u IPB ve výši 48.000 tis. Kč a půjčku
16.000 tis. Kč z Fondu cestovního ruchu (ten je
nyní ve správě MH ČR). Úvěr
a půjčka byly poskytnuty na dostavbu hotelu Globus
ještě před vznikem Fondu.
Předmětem podnikání jsou pohostinské
a ubytovací služby a služby cestovní kanceláře.
Úvěrové zatížení společnosti
se daří snižovat, nicméně je
stále vysoké a společnost ekonomicky značně
zatěžuje. V zájmu zprůhlednění
hospodaření a zefektivnění činnosti
společnosti se CKM a.s restrukturalizovala a založila
dceřinné společnosti: CKM Travel a.s.(cestovní
kancelář), CAPITALEX a.s (přejmenovaný
bývalý Ekos a.s., brookerská činnost),
CKM GLOBUS s.r.o. (hotel), CKM FIT FUN s.r.o. (hotel), CKM ALICE
s.r.o. (hotel), CKM JH PRAHA s.r.o. (hotel).
(5) Mladá fronta a.s. má základní jmění 139.373 tis. Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský výsledek před zdaněním k 31.12.1995 je minus 4.600 tis. Kč, společnost není úvěrově zatížena.
Předmětem podnikání je nakladatelská
a vydavatelská činnost. Oblastí vydavatelské
činnosti jsou časopisy pro děti a mládež.
(6) AGM a.s. má základní jmění 41.348 tis. Kč.
Předpokládaný provozní hospodářský výsledek k 31.12.1995 je minus 1.000 tis. Kč, společnost není úvěrově zatížena. Tato ztráta je ovlivněna mimořádnými náklady na rekonstrukci objektů.
Předmětem podnikání je cestovní
kancelář a správa majetku.
c) Nerealizované prodeje majetkových účastí
Fond neuskutečnil plánované prodeje majetkových účastí ve společnostech Juniorcentrum Seč a Stavocentral podle schváleného Programu činnosti a schváleného rozpočtu, protože přihlédl k důraznému upozorněni některých členů vlády na konflikt zákona č. 113/93 Sb. a zákona č. 92/91 Sb.
Tento fakt znamenal nesplnění příjmové
části rozpočtu Fondu a v důsledku
znamenal i omezenou možnost dotací sdružením
dětí a mládeže.
VII. Údaje z účetní závěrky
Fondu
Celkové náklady Fondu za r. 1995 činí 33.349,- tis. Kč. Výnosy za stejné období činí 22.540,- tis. Kč. Účetní hospodářský výsledek za r. 1995 je minus 10.809, tis. Kč.
Záporný hospodářský výsledek
vzhledem k odpisům ve stejné výši neznamená
snížení hodnoty majetku, který Fond
spravuje.
Příčinou ztráty bylo zejména:
nesplnění příjmové část rozpočtu tím, že Fond nerealizoval prodeje majetkových účastí z důvodů uvedených v kap. VI, odst. c),
zaúčtování odpisů ve výši 10.979 tis. Kč, které se v předchozích letech neúčtovaly (provedeno dle pokynu MF ČR),
zaplacení daně z nemovitosti neplánované
v rozpočtu, která se hradila i za r. 1994 (provedeno
dle pokynu MF ČR).
VIII. Plnění Programu činnosti Fondu na
rok 1995
Program činnosti Fondu na rok 1995 byl splněn ve
všech bodech s vyjímkou
Plánovaný počet prodejů nemovitostí Fond neuskutečnil, protože u 23 objektů nebyly dostatečně vyjasněné vlastnické vztahy zejména vzhledem k příslušným pozemkům.
Nepodařilo se poskytnout v plné výši finanční prostředky na investice do majetku a Fond proinvestoval pouze cca 700 tis. Kč. Důvodem bylo nesplnění příjmové části rozpočtu Fondu.
Fond neuskutečnil plánované prodeje majetkových účastí ve společnostech Stavocentral a Juniorcentrum Seč. Důvodem byl konflikt zákonů č. 113/93 Sb. a č. 92/91 Sb..
Společnost Junia s.r.o. nebyla zrušena vzhledem k
velkému počtu probíhajících
inventur a neekonomičnosti takového rozhodnutí
během fiskálního roku.
Dozorčí rada
Fondu dětí a mládeže
Činnost dozorčí rady se v uplynulém
roce zaměřila především na kontrolu
správy majetku bývalého SSM Fondem dětí
a mládeže. Byla projednána řada návrhů
na odprodej objektů, nevyužitelných pro děti
a mládež a vysloveny připomínky k návrhům
na usnesení vlády předkládaných
výborem Fondu dětí a mládeže,
týkajících se této problematiky. Tyto
připomínky byly výborem většinou
respektovány a do návrhů zapracovány.
Dále se dozorčí rada zabývala plněním
programu Střecha pro děti a mládež a
uplatnila některé připomínky k jeho
plnění. Dozorčí rada věnovala
zvýšenou pozornost účetní závěrce
a výroční zprávě Fondu dětí
a mládeže za r.1995.
Mezi výborem Fondu a dozorčí radou nedošlo
v některých případech ke shodě,
zejména v názorech na způsob realizace prodeje
pro mládež nevyužitelného majetku. Vzhledem
k pravidelnému styku mezi výborem a dozorčí
radou byla většina názorových rozdílů
překonána až na výjimky, týkajících
se především kompetencí výboru
Fondu.
Členové dozorčí rady byli, až
na výjimky, předem seznámováni s materiály
projednávanými výborem Fondu a prohloubila
se součinnost, s výborem Fondu dětí
a mládeže.