Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

I. volební období

2123

INTERPELACE

poslance Jiřího Drápely

na ministra hospodářství Karla Dybu

ve věci rušení útvaru profesní přípravy učňů - pracoviště Správy přípravy učňů v Brně - Kounicova 67 a)

a odpověď ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., a jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Jiřího Drápely na ministra hospodářství Karla Dybu a odpověď ministra hospodářství Karla Dyby na tuto interpelaci. Pan poslanec Jiří Drápela požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 1, dubna 1996

Milan Uhde v.r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 107

Ing. Jiří Drápela

Poslanecký klub

Českomoravské unie středu

Vážený pan

Ing. Karel Dyba

ministr hospodářství ČR

Praha

prostřednictvím

předsedy Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

pana PhDr. Milana Uhdeho

 
V Praze, 8.2.1996

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás s interpelací v záležitosti rušení útvaru profesní přípravy učňů - pracoviště Správy přípravy učňů v Brně - Kounicova 67a.a jejího přemístění do Prahy. Z přiložených příloh zcela jasně vyplývá postupná likvidace tohoto pracoviště v Brně a degradace UŠ. V roce 1993 byl přesunut resortní dozor z Brna do Prahy, v Brně bylo zrušeno místo specialisty pro výpočetní techniku a následně opět zřízeno v Praze a nyní dle rozhodnutí ředitele č. 5/1995 se přemísťuje útvar profesní přípravy z Brna opět do Prahy a zaměstnanci se propouštějí.

Nemohu si pomoci, ale v tomto postupu Vašich podřízených, vážený pane ministře, vidím další svědectví hrubého pražského centralismu, kdy na úkor regionálních pracovišť dochází nejen ke snižování pracovních míst mimo Prahu, ale přímo k jejich rušení, namísto toho, aby dle vládního usnesení docházelo ke snížení aparátu přímo na centrálních úřadech v Praze.

Z toho důvodu žádám o sdělení následujících informací:

1)Kolik regionálních pracovišť SPU má být zrušeno v regionech a o kolik zaměstnanců se jedná?

2) o kolik pracovníků snížilo své stavy samotné MH v Praze?

3) Co uděláte pro to, aby nedocházelo pouze ke kumulování funkcí v Praze a regionální pracoviště v Brně zůstalo zachováno?

4) Jaké důsledky vyvodíte ze skutečnosti, že pod vedením SPU Praha dochází k postupné degradaci a likvidaci učňovského školství v ČR?

5) Je pravda, že na SPU v Praze mají být přijati "známí dobrých známých", kteří za totality byli aktivní v lidových milicích, či byli docenty marxismu-leninismu?

Očekávám Vaši odpověď a jsem s pozdravem. Příloha: Další svědectví o pražském centralismu - 3/6

Další svědectví o pražském centralismu

Vývoj pracoviště v Brně

R.1974

METODICKÉ STŘEDISKO FMVS - sloužilo i pro potřeby FMHTS a FME,.o představuje všechny průmyslové obory v celé republice, mino stavebnictví..,

Náplň:

1. Příprava veškerých metodických materiálů jak pro učně, tak pro mistry /MOV/

- osnovy pro odborný výcvik /OV/

- tématické plány

- normativy

- zadání soutěži odborných dovedností a jejich vyhodnocování

- zadání závěrečných zkoušek pro celou republiku a jejich vyhodnocování

2. Resortní dozor OV.

Vše za úzké spolupráce s MŠ.

R.1988

INSTITUT PŘÍPRAVY MLÁDEŽE - transformace z důvodu slučování resortů řízení Ministerstvem průmyslu - pracoviště v Brně sloužilo pro celou Moravu.

Náplň:

1. Metodika zůstává, dokonce pro celou republiku - rozšiřují se obory pro 17 odvětví

2. Vznik odborných skupin při MP a zastoupení pracovníků IPM -odborníků v nich

3. Delimitace učňovských zařízení /UZ/ pod MP.

4. Resortní dozor OV.

R.1993

SPRÁVA PŘÍPRAVY UČŇŮ - zřizovatel MH - rozdělení na 12 regionálních racovišt - Brno jedno z nich - ředitelství Praha.

Počet pracovníků 4 = 1 vedoucí, 2 metodici, 1 ekonom

Náplň:

1. Minimální metodická práce - realizace metodiků po odborné stránce pouze v odborných skupinách

2. Resortní dozor přesunut na nově vzniké odd, inspekce se sídlem v Praze.

3.Předávání finančních prostředků UZ formou limitek

4. Shromaždování dat z UZ a jejich sázení do počítače, bez ohledu na kvalifikaci a pracovní náplň.

Dat, která nikdy nejsou ta pravá, protože tabulky pro ně vymýšlejí naprostí diletanti, kteří ani pořádně nevědí co vlastně chtěl ale jsou příliš namyšlení, než aby se radili se svými podřízenými.

Počty pracovníků na regionech se v době jejich vzniku řídily velikostí regionu, t.j. počtem UZ. Region Brno má celkem 57 státních SOU a SPV a 12 soukromých SOU a je druhý největší v republice. S UZ komunikují převážně 2 pracovníci metodici i když většinou ne o odborné problematice. Na regionu Brno byla UZ rozdělena na 2 poloviny podle odborné kvalifikace a zkušeností pracovníků /oba VŠ vzdělání a cca 25 let praxe/.

Brno "se těšilo výsadě" MH a stalo se kromě sídla regionu též detašovaného pracovištěm SPU - Praha a to v oblasti profesní přípravy a zahraniční spolupráce. Takže vznikla 2 oddělení.

1, odd. profesní přípravy

Celkem 5 pracovníků, vč. vedoucího - viz příloha Mgr. Pragač.

2. odd.zahraničních vztahů

Celkem 4 pracovníci, vč. vedoucího

Oddělení obsazeno odborníky dobře jazykově vybavenými, rozvíjí spolupráci s mnoha zeměmi celé Evropy, nejvýznamnější spolupráce s Rakouskem - Česko - rakouský projekt. Rakouská strana nabídla výběr učebnic pro možnou transformaci v oborech téměř všech odvětví. Ta se realizovala za účasti řady našich odborníků různých profesí. Knihy mají u nás netradiční podobu a v samotném vyučovacím procesů mají velký úspěch, o čemž svědčí poptávka. Nutno podotknout, že na vydání knih se nemalými finančními částkami podílí rakouská strana.

Spolupráce je na velmi dobré úrovni a výsledky hmatatelné.

3. Kromě výše uvedených odd. sídlil v Brně též specialista pro výpočetní techniku, který byl však již v prosinci 95 propuštěn pro nadbytečnost.- místo ustanoveno v Praze.

SOUČASNÝ STAV od prosince 1995

MH začalo naplňovat rozhodnutí vlády o snižování pracovníků ma ministerstvech a jejich správních orgánech:

1. Jmenovalo do funkcí:

Ing. Igora Hartmanna - vrchní ředitel sekce finanční a správní

p. Jiřího Malého, prom.ped. /61 let/ - ředitel odboru učňovského školství /odb.74/,

kteří doposud vystupovali pouze v pověření.

2. Jejich prostřednictvím zlikvidovalo celé dosavadní vedení SPU Praha, jehož pracovník na nejvyšším postu byl také. již rok pouze pověřen vedením.

3. SPU byl pověřen řídit dosavadní vedoucí jednoho regionu / 29 let/, absolvent ekonomické fakulty s 2 letou praxí na SPU -. v oblasti učňovského školství - nyní zprostředkovaně řídí 570 UZ v resortu MH.

Z pověření vyplynulo:

a/ na všech regionech zajistit počet pracovníků 3 bez ohledu na velikost regionu.

Na pracovišti v Brně /ale i jinde/ propuštěn 1 pracovník /metodik/ pro nadbytečnost z důvodu zefektivnění práce!!!!

b/ zrušit od. profesní přípravy v Brně a přesunout do Prahy.

V Brně dosud obdrželi 4 pracovníci výpověď pro nadbytečnost.

V Praze pro fci vedoucího tohoto oddělení počítáno s do této doby nezaměstnaným docentem ML,který jej úspěšně za doby totality, " přednášel na VŠ, doc.Hálkem.

c/ v dohledné době počítat se zrušením odd. zahraničních vztahů Brně a jeho přesunutím do Prahy do jehož čela má přijít bývalý, vysoký náčelník milice - důchodový věk.

ZÁVĚR- následky - postupná degradace a likvidace učňovského školství

1/ Naprostý nezájem o UZ a učňovské školství ze strany samotného ministra Dyby dokládají to jeho veřejná vystoupení ve sdělovacích prostředcích, stejně jako jeho jen velmi občasné besedy se zástupci UZ - většinou ku příležitosti BVV.

2/ Necitelné zásahy ze strany pracovníků MH opět svědčí o jejich odborné nezpůsobilosti a hlídání si vlastních postů. Doposud nám není známo o jaký počet se snížil stav pracovníků na samotném ministerstvu.

3/ Neschopnost pro UZ cokoliv zabezpečit

- platy učitelů až po učitelích MŠ

- další finanční prostředky pro UZ

- až po jednání min. Pilipa ve vládě /záležitost ing.Hartmanna/

- neschopnost v předstihu zahájení šk. roku uvědomit UZ o změnách v učebních plánech /viz letošní šk. r. - večerní nást. studium,zjištěno na MŠ až v říjnu po četných urgencích UZ i SPU/

4/ Neschopnost vytvořit jedinou tabulku tak, aby se následně, po odeslání na UZ nemusela opravovat. Ředitelé UZ by v tomto směru podali jistě bohaté informace.

5/ Neschopnost orientovat se v materiálech, které jim regionální pracoviště ze SOU poskytují na disketách nebo písemnou formou. Raději znovu volají na regiony, než aby data vyhledali v počítači, či v zásuvce

6/ Neschopnost uhlídat si mnohé dodané údaje, aby se neztrácely, zvláště při výměně postů. Často jsou UZ znovu žádána o dodání stejných údajů, s nařčením, že je dosud nedodala.

7/ Další příklady konkrétní neschopnosti:

- účetní uzávěrka za rok 1995 odevzdána UZ v lednu 1995, schválení úč. uzávěrky obdržela UZ září-říjen 1995

- žádost o investice na r.96, podáno červnu 1995, doposud nevyřízeny - leden 1996

atd., atd., atd.......

Brno, leden 1996

Správa přípravy učňů

Praha

ROZHODNUTÍ ŘEDITELE č. 5/ 1995

V návaznosti na nové organizační uspořádání SPU Praha přemisťuji. s činností od 1.1.1996

útvar profesní přípravy umístěný v Brně. na pracoviště SPU Praha.

V souvislosti s výše uvedeným

pověřuji Mgr. Jaromíra Pragače, vedoucího tohoto úvaru:

1, přemístěním útvaru z pracoviště Brno na pracovitě SPU Praha,

2. doručením výpovědi stávajícím pracovníkům útvaru profesní přípravy v Brně.

V Praze dne 12.12.1995

 
Ing. František Kunc
 
pověřen řízením SPU Praha

SPU - Správa přípravy učňů

Učňovská 100/1. 190 00 Praha 9

 
Praha, 12.12.1995

Věc: rozvázání pracovního poměru výpovědí

Vážená paní,

po dohodě s nadřízeným orgánem a na základě mého Rozhodnuti č. 2/1995 a Interní směrnice č. 1/95 ze dne 22.11.1995 byl vydán nový organizační řád SPU. V souvislosti s tím s účinnosti od 1.1.1995 se přemísťuje útvar profesní přípravy z Brna na pracovitě SPU Praha - Rozhodnutí č. 5/1995 z 12.12.1995.

Ve smyslu § 46, odst. 1, písm. a) zákoníku práce rozvazuji s Vámi pracovní poměr výpovědi ke dni 31.12.1995.

Výpovědní doba činí tři měsíce, počne běžet dnem 1.1.1996 a skončí dnem 31.3.1996. Tímto dnem skončí Váš pracovní Poměr s SPU Praha.

V souladu s § 60a, odst.l ZP Vám bude vyplaceno odstupné, jako jednorázový příspěvek, ve výši dvojnásobku průměrného výdělku.

Děkuji Vám za vykonanou práci v SPU a přeji Vám další pracovní úspěchy.,

 
Ing. František Kunc
 
pověřený řízením SPU Praha

Převzal dne............

Vlastnoruční podpis prac...............

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

Doc. Ing. Karel Dyba, CSc.

 V Praze dne 11. března 1996
  
 Naše čj. 2 265/96-70,
 Vaše čj. 811/96

Vážený pane poslanče,

v rámci Vaší interpelace ze dne 8. 2. 1996 č. 107 v záležitosti rušení útvaru profesní přípravy učňů pracoviště Správy přípravy učňů v Brně, Kounicova 67/a a jeho přemístění do Prahy odpovídám na Vámi položené otázky.

l, Kolik regionálních pracovišť SPU má být zrušeno v regionech a o kolik zaměstnanců se jedná?

Počet pracovníků SPU v letech 1994 až 1995 činil 93 osob rozmístěných mimo pražského ústředí na těchto 12 regionálních pracovištích: Praha - město, Praha venkov, České Budějovice, Plzeň, Ústí nad Labem, Liberec, Pardubice, Jihlava, Brno, Olomouc, Havířov a Zlín. V návaznosti na schválený státní rozpočet ČR na rok 1996 se snižuje počet zaměstnanců SPU o 2 osoby, tj. na 91 osob. Žádné regionální pracoviště SPU se neruší.

2. O kolik pracovníků snížilo své stavy samatné MH v Praze?

Limit počtu zaměstnanců MH se snižuje z 522 osob stanovených na rok 1995 na 479 osob v roce 1996, tj. o 43 osob.

Pokud jde o úsek učňovského školství přímo na Ministerstvu hospodářství, došlo v loňském roce ke sloučení odboru přípravy učňů a odboru učňovských zařízeních do jednoho odboru. Počet zaměstnanců se tím snížil z 27 na 22, tj. o 5 osob.

3. Co udělalo proto, aby nedocházelo pouze ke kumulování funkcí v Praze a regíonální pracoviště v Brně zůstalo zachováno?

Předchůdce SPU, Institut přípravy mládeže, zřízený rozhodnutím tehdejšího místopředsedy vlády ČSSR a ministra hutnictví, strojírenství a elektrotechniky od 1. 1. 1989 k provádění výkonu resortního dozoru, zabezpečení aplikovaného výzkumu, vzdělávání pedagogických pracovníků a realizaci zkvalitňování výchovně vzdělávacího procesu středních odborných učilišť resortu. Sídlo IPM bylo v Praze, pobočky byly v Praze, Brně a Bratislavě.

K 1. 1. 1992 byl IPM převeden z bývalého Ministerstva průmyslu ČR, kam byl v souvislosti se zrušením FMHSE mezitím delimitován, na Ministerstvo hospodářství ČR. V souvislosti s tímto převodem došlo ke změně zaměření IPM na poskytování servisních, pedagogicko-organizačních, koordinačních a informačních služeb v oblasti přípravy učňů na povolání. Zároveň se změnil i jeho název na Správu přípravy učňů.

V návaznosti na nové úkoly a činnosti v oblasti učňovského školství, zejména v oblasti struktury a hospodaření státních učňovských zařízení s cílem přiblížit činnost při výkonu státní správy učňovským zařízením, zřídila SPU se souhlasem MH od 1. 9. 1993 svá detašovaná regionální pracoviště v místech s výraznou koncentrací učňovských zařízení. Jejich posláním je poskytovat ekonomický a informační servis, zabezpečovat vzdělávání pracovníků učňovských zařízení, zpracovávat návrhy racionalizace sítě učňovských zařízení a struktury učebních oborů, navrhovat řešení majetkoprávních problémů apod.

V roce 1992, kdy MH převzalo bývalé IPM, bylo v Praze umístěno cca 80 % jeho pracovníků, 20 % bylo umístěno v Brně. V současné době pracuje v ústředí SPU v Praze necelých 40 % zaměstnanců, na regionálních pracovištích je zaměstnáno přes 60 % osob. Je pochopitelné, že při posilování regionálních pracovišť na úkor ústředí v Praze dochází k částečné kumulaci řídících funkcí v ústředí. Tato skutečnost je dále ovlivněna i celkovým snižováním počtu pracovníků SPU a vyšší hospodárností.

Útvar profesní přípravy SPU, dislokovaný v Brně, byl zrušen nejen z výše uvedených důvodů, ale zejména proto, že tyto činnosti v plném rozsahu a kvalitě poskytuje pro MH Výzkumný ústav odborného školství. Jde tedy o zrušení tohoto útvaru z důvodu jeho nadbytečnosti a nejedná se o přesun jeho činnosti do ústředí SPU v Praze. Samotné regionální pracoviště SPU v Brně bude i nadále zachováno.

Z uvedených skutečností je zřejmé, že v uplynulém období došlo k výraznému přesunu pracovních kapacit z ústředí v Praze na regionální úroveň.

4. Jaké důsledky vyvodíte ze skutečnosti, že pod vedením SPU Praha dochází k postupné degradaci a likvidaci učňovského školství v ČR?

O tom, že nedochází k žádné postupné degradaci a likvidaci učňovského školství v ČR, svědčí tyto skutečnosti:

zvýšený počet žáků připravujících se na povolání v učňovských zařízeních v působnosti MH z 213 364 žáků ve školním roce 1 99311994 na 248 992 žáků v roce 1 99511996, tj. o 35 628 žáků (o 16,7 %);

výrazné změny ve struktuře učňovských zařízení v působnosti MH, a to vznikem 105 integrovaných středních škol a 32 center odborné přípravy ze středních odborných učilišť; tím došlo ke kvalitativnímu zvýšení úrovně profesní přípravy;

výrazné zvýšení počtu pracovišť praktického vyučování z 6 662 pracovišť v roce 1 99311994 na 9 446 ve školním roce 1 995/1996, tj. o 2 784 (0 41,8 %), což svědčí o zvyšujícím se podílu podnikatelské sféry na přípravě učňů;

plánované výdaje ze státního rozpočtu na učňovské školství v působnosti MH se zvýšily ze 4 388 mil. Kč v roce 1994 na 5 786 mil. Kč v roce 1996, tj. o 1 398 mil. Kč (0 31,9 %);

ověřování různých forem a obsahu výuky v profesní přípravě (stupňovitá profesní příprava, příprava ve dvoustupňových oborech, zavedení nových experimentálních oborů přípravy);

schválení cca 25 nových učebních oborů a výrazná inovace učebních dokumentů u více než 50 učebních oborů;

realizace programu PHARE - Pilotní školy, který ověřuje systém vícestupňové přípravy na povolání oddalující rozhodování žáků o výběru oborů a umožňující jim absolvovat vždy určitý stupeň středního vzdělání; z vybraných 20 školských zařízení v ČR je 12 učňovských zařízení v působnosti MH.

Mezi hlavní úkoly, které MH v oblasti učňovského školství v současnosti řeší patří vytvořeni podmínek pro užší sepětí podnikatelské sféry s přípravou žáků na povolání. Jde o užší vazbu přípravy s konkrétními potřebami podniků, zlepšení materiálně technických podmínek této přípravy, motivaci podniků k vyšší finanční účasti na přípravě žáků ap.

5. Je pravda, že na SPU v Praze mají být přijati "známí dobrých známých; kteří za totality byli aktivní v lidových milicích, či byli docenty marxismu-leninismu?

Vaše informace se nezakládají na pravdě. Všichni vedoucí pracovníci SPU splňují podmínky stanovené zákonem č.451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích (tzv. lustračního zákona).

Vážený pane poslanče, z výše uvedených skutečností je zřejmé, že v rámci resortu Ministerstva hospodářství dochází ke snižování řídících míst v Praze a jejich zvyšování na regionální úrovni. Současně odmítám Vaše tvrzení, že pod vedením SPU Praha dochází k degradaci a likvidaci učňovského školství v České republice.

S pozdravem

 
Karel Dyba

Vážený pan

Ing. Jiří DrápeIa

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP