Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Evy Fischerové na ministra
zdravotnictví Jana Stráského a odpověď
ministra zdravotnictví Jana Stráského na
tuto interpelaci. Paní poslankyně Eva Fischerová
požádala o zařazení uvedené odpovědi
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 109
Vážený pan | |
PhDr. Jan Stráský | |
ministr zdravotnictví | |
České republiky |
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací ve věci
zdravotně pojistného plánu (dále jen
Plán) České národní zdravotní
pojišťovny (dále jen ČNZP). Žádám
Vás o Vaše stanovisko k otázce, zda postup
ČNZP, uvedený v Plánu a souvisejících
materiálech je v souladu s platnou právní
úpravou všeobecného zdravotního pojištění.
Dovolte, abych Vám položila následující
dotazy.
1) Lze považovat za nezbytnou míru dostupnosti zdravotní péče pojištěncům, pokud ČNZP jako pojišťovna s celorepublikovou působností neuzavře smlouvu s lůžkovým zařízením základního typu ve všech okresech?
Předpokládaná soustava smluvních zdravotnických zařízeních (dále jen ZZ), uvedená v části 1.1 Plánu počítá pouze se 4 odbornými léčebnami (2 psychiatrie a 2 TRN), vůbec nepočítá se smlouvami s lázeňskými zařízeními, ambulantními specialisty nebo lůžkovými zařízeními vyššího typu.
Co je možno chápat pod formulací minimální
sítě "na hranici faktické dostupnosti"?
Nejde o dostupnost pouze pro mladé, zdravé a s vlastním
dopravním prostředkem? Je přece známo,
že určitá vzdálenost a nepříznivá
místní dopravní situace dokáže
provést účinnou selekci nelukrativních
pojištěnců. Nejedná se tedy o protiprávní
porušení principu otevřenosti zdravotní
pojišťovny mechanizmem selektivní nedostupnosti
pro staré, nemocné a špatně mobilní
občany?
2) Bude ČNZP svým pojištěncům
zajišťovat zákonem stanovený rozsah zdravotní
péče, pokud v bodě 1.2 předpokládá
čerpání péče u praktických
lékařů v r. 1996 pouze u 26 % pojištěnců
s průměrnými náklady 180 Kč
na pojištěnce? Pro srovnání ve VZP ČR
čerpá péčí u praktických
lékařů čtvrtletně 60% pojištěnců
a náklady činí 350,- Kč. Nejde tedy
o restrikci státem garantované úrovně
a rozsahu hrazené péče?
3) Ve kterých z platných právních
norem lze najít oporu pro strategii tzv. bonusů
ČNZP? Zákon č. 592/92 Sb., o pojistném
na zdravotní pojištění v platném
znění stanoví povinnost 60 % vybraného
pojistného převést na zvláštní
účet k přerozdělení, bonus
na základě individuálních plateb by
tedy byl porušením nejen principu solidarity, ale
i zákona. Jak by byla zajištěna ústavou
garantovaná rovnost občanů - z čeho
by byl tvořen bonus u pojištěnců, za
něž je plátcem pojistného stát?
Jak bude ČNZP technicky vytvářet individuální
účty pojištěnců v příjmové
části, když zaměstnavatelé provádějí
platby hromadně? A nakonec: ČNZP plánuje
bonusy v případě příznivé
bilance roční závěrky hospodaření,
veřejnosti je však slibovala bez jakýchkoli
podmínek - nejde o klamavou reklamu podle §
4 S Obch. zákoníku?
4) Je zřízení účelového fondu pro zajištění výdajů u nesmluvních poskytovatelů zdravotní péče v souladu s platnou právní úpravou? § 13 zákona č. 550/91 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, v platném znění stanovuje, že zdravotní pojišťovny hradí poskytnutou péči na základě smluv zdravotnickým zařízením, které mají smlouvu s pojišťovnou, u níž je pojištěn. Navrhovaný fond umožňuje v rozporu s výše uvedeným neomezené čerpání i u nesmluvních ZZ, a co víc e, zavádí tzv. pokladenský systém, ačkoli zákon č. 550/91 Sb. v platném znění stanoví jednoznačně, že péči hradí zdravotnickému zařízení příslušná pojišťovna. § 29 Zdravotního řádu ukládá pojišťovnám hradit nesmluvnímu zařízení poskytnutí neodkladné péče v rozsahu stejném jako smluvním ZZ. Navrhovaný fond však počítá s vyšší úhradou nesmluvním zařízením než smluvním partnerům.
Nejde o porušení pravidel hospodářské
soutěže vytvářením nerovných
podmínek pro jednotlivé soutěžitele?
5) Jakou úsporu lze spatřovat v systému,
který hodlá vracet pojištěncům
"nespotřebované pojistné"? Nehledě
na právní pochybnosti uvedené v bodě
2, jsou pochybnosti o jeho proveditelnosti. Novela zákona
č. 550/91 Sb., platná od 1.5.1995 zakázala
poskytování nadstandardní péče.
Vracení pojistného by bylo porušením
zákona č. 592/92 Sb., který stanoví
jednotnou výši pojistného - 13,5. Jakým
způsobem by mohla být bonifikace poskytována,
aby tím nebyl porušen zákon?
6) Plánované náklady na plně nebo
částečně hrazenou péči
činí u ČNZP 84 %. S 6 % provozního
fondu zbývá 10 % vybraného pojistného.
Z něj mají být poskytovány preferenční
úhrady nesmluvním "špičkovým
zařízením" (kdo posoudí, komu
a kolik, podle jakých "kritérií"?),
vraceno pojistné formou bonusu a čerpány
prostředky na zcela definovaný fond na zlepšení
zdravotní péče. Navíc úspory
na tyto fondy nejspíš vyplývají z nedostatečné
sítě a nepřípustně zúženého
rozsahu poskytované péče, jak je uvedeno
v b. 1.2. Je to v souladu s filosofií zdravotního
pojištění a zdravotní politikou státu?
Do účelových fondů může
být převedena až část zůstatku
základního fondu, vykázaného v roční
závěrce. Kontinuální čerpání
ze základního fondu vyhláška č.
268/93 Sb., upravující fondy zaměstnaneckých
pojišťoven nepřipouští. Plánované
objemy navrhovaných fondů činí 173
milionů Kč. Vykázala ČNZP takový
zůstatek základního fondu v r. 1995, aby
pokryl povinnou tvorbu rezervního fondu a navíc
oněch 173 mil. Kč?
7) Jestliže zák. č. 280/92 Sb., v platném
znění ukládá zaměstnaneckým
pojišťovnám vytvářet svůj
vlastní informační systém, spravovat
ho, aktualizovat a rozvíjet, je v souladu s právem,
když ČNZP vlastní informační
systém nemá a používá služeb
PVT? Nelze považovat za klamavou reklamu a nekolokonkurenční
jednání, jestliže se tím na veřejnosti
pyšní a zdůrazňuje svých max.
30 zaměstnanců na 380 provozoven proti 4 000 u VZP
ČR s necelými 80 okresními pojišťovnami,
jak uvádí v letácích pro veřejnost?
A není klamáním Parlamentu, když Plán
hovoří o zvýšení pracovníků
z 18 na 24, ale zároveň v provozních nákladech
uvádí částku vyšší
než 87 milionů Kč na smluvní zajištění
provozu?
8) Čím lze vysvětlit nedodržení
zákonem stanovené parity zástupců
státu, zaměstnavatelů a pojištěnců
ve Správní radě ČNZP? Proč
je schválen jediný zástupce státu
na 3+3 další členy, když MZ ČR
zdůrazňuje nutnost posílení role státu
v orgánech pojišťoven bud jejich nadpolovičním
počtem nebo právem veta? Je přípustné,
aby zástupcem pojištěnců byl ředitel
pojišťovny?
9) Jak je zajištěna nezbytná právní
jistota zdravotnických zařízení, jestliže
smlouva s ČNZP automaticky zaniká dnen účinnosti
změny Seznamu výkonů, pokud nedojde k dohodě
o změně smluvní ceny? Lze akceptovat právo
ČNZP hradit poskytnutou péči až do
6 měsíců od předložení
řádného dokladu? Neodporuje dobrým
obchodním mravům požadavek na přijetí
tzv. "sankční ceny bodu", vymezené
ČNZP zcela nekonkrétně "v případě
porušení smlouvy zdravotnickým zařízením",
a to ve výši hluboce pod současnou hodnotou
všech pojišťoven?
10) Jak právně hodnotit tvrzení, že
pojištěnci mohou s pojistným na zdravotní
pojištění "podnikat stejně jako
s ostatním i svými penězi"? Lze jinak
než jako nekalou soutěž hodnotit tvrzení
v dopisu lékařům, že ČNZP "je
v tuto chvíli jediná, která je ochotna s
Vámi sjednat korektní dohodu o ceně Vaší
práce". Jak se srovná s 13 zák. č.
550/91 Sb., v platném znění tvrzení
"netrváme na uzavření smlouvy a garantujeme
lékaři kompenzaci...". Je seriozní tvrzení
"...kompenzaci navrhujeme tak, aby výše příjmu
lékaře odpovídala při standardní
struktuře nákladů evropskému standardu"?
11) Pokud Plán řízené zdravotní
péče operuje s existencí "minimálního
seznamu výkonů", nejedná se opět
o nepřípustné zužování
péče, hrazené ze zákona zdravotním
pojištěním? Jakým mechanizmem bude Plán
zajišťovat slibované kompletní služby,
když podle části 1.1 Plán ČNZP
nenasmlouvá část spektra zdravotnických
zařízení včetně ambulantních
specialistů, lázní, většiny odborných
léčeben a lůžkových zařízení
vyššího typu? Kdo a podle jakého klíče
bude vybírat preferovaná zařízení
pro preferovanou úhradu ve dvojnásobné výši
než úhrada nejnižší? Bude tato moc
soustředěna v jedněch rukou ředitele
Plánu?
Vážený pane ministře, toto je jenom
část otázek, které se vnucují
v souvislosti se zdravotně pojistným plánem
ČNZP. Budu Vám velice vděčná,
pokud Vaše odpovědi na ně rozptýlí
mé obavy, že se jedná o systematické
porušováni. právních norem upravujících
všeobecné zdravotní pojištění
se strany zmíněné pojišťovny a
zároveň o nebezpečí rozsáhlého
úniku finančních prostředků
ze základního fondu zdravotního pojištění.
Děkuji.
V Praze dne 13.2.1996
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
ministr zdravotnictví
PhDr. Jan Stráský
Vážená paní poslankyně,
dovoluji si Vám odpovědět na Vaši interpelaci,
týkající se postupu České národní
zdravotní pojišťovny (dále ČNZP).
Dříve než se budu postupně vyjadřovat
k jednotlivým bodům Vaší interpelace,
rád bych se zmínil o tom, že nikoli všechny
Vámi uváděné příklady
jsou obsahem zdravotně pojistného plánu ČNZP,
kterým jedině se Ministerstvo zdravotnictví
zabývalo. Některé další aktivity
ČNZP šly zcela mimo tento plán a každý
- tím nyní minim především všechny
ostatní zdravotní pojišťovny - se k nim
mohl vyjádřit v době, kdy se o nich dozvěděl
a to třeba i formou soudního jednání.
Nyní k jednotlivým bodům:
ad 1/ - počet smluv, které ta která pojišťovna
v dané lokalitě naváže, se v zásadě
řídí počtem jejích pojištěnců.
Zdravotní pojišťovny nemají povinnost
uzavřít smlouvu s každým zdravotnickým
zařízením (dále ZZ). Řešení
dostupnosti zdravotní péče je věcí
každé zdravotní pojišťovny, tedy
i ČNZP. Případné nezajištění
přijatelné dostupnosti povede k odlivu pojištěnců.
Pod pojmem faktická dostupnost nelze vidět způsob
dopravy pacienta k lékaři. Smlouvy s praktickými
lékaři, lůžkovými ZZ základního
typu, agenturami domácí péče, lékařskou
službou první pomoci a záchrannou službou
zajišťují tzv. "faktickou dostupnost".
V případě uvedených starých,
špatně mobilních občanů, funguje
návštěvní služba všech těchto
smluvních ZZ.
ad 2/ - při čerpání kvantity péče
u praktických lékařů hraje roli věková
struktura pojištěnců, která je u ČNZP
příznivá. 4 restrikci státem garantované
úrovně a rozsahu hrazené péče
by se mohlo mluvit v případě prokazatelného
odmítání registrace občanů
zdravotní pojišťovnou.
ad 3/ - právní oporu pro strategii "bonusů" skutečně nelze najít v žádném zákoně. Právní opodstatněnost bonusů však bude možné řešit až v případě jejich faktického provádění.
Pokud se domníváte, že ČNZP šiří
údaje, které mohou vyvolat klamnou představu
(§ 45 Obchodního zákoníku), je třeba,
abyste se se svým dotazem obrátila na pana ministra
pro hospodářskou soutěž.
ad 4/ - § 13 zákona 550/1991 Sb. v platném
znění uvádí, že zdravotní
pojišťovny hradí ZZ příslušné
náklady na základě uzavřených
smluv.
Poskytování neodkladné a akutní péče
je hrazeno bez smluvního vztahu mezi daným ZZ a
pojišťovnou, jejímž klientem je daný
pacient. Vámi uváděný princip "dvojí
výše" úhrady je nesystémovým
řešením, protože uplatňování
nižší hodnoty bodu vůči nesmluvním
ZZ v případě neakutní a odkladné
péče vede k tomu, že nesmluvní ZZ odmítají
pojištěnce ČNZP ošetřit.
Ve věci posouzení, zda se jedná o porušení
pravidel hospodářské soutěže,
je nutné se rovněž obrátit na pana ministra
pro hospodářskou soutěž.
ad 5 - ČNZP stejně jako ostatní musí
dodržovat platné zákony. Při jejich
porušování Lze ukládat sankce, opakované
porušování by mohlo vyústit až
k návrhu na její zrušení. Ze zákonného
zdravotního pojištění nelze poskytovat
žádné bonifikace, nelze rovněž
vracet nespotřebované pojistné.
ad 6 - ČNZP vykazuje skutečně velmi nízké
procento plánovaných výdajů (po přerozdělení)
na zdravotní péči. Nemohu s vámi souhlasit
- vzhledem k výše uvedenému (viz ad 1 a 2)
- že ČNZP má nedostatečnou síť
poskytovatelů a nepřípustně zužuje
rozsah zdravotní péče. Na druhé straně
musím konstatovat, že Ministerstvo zdravotnictví
zaměstnaneckým zdravotním pojišťovnám
poskytlo před sestavování zdravotně
pojistných plánů informaci, že pokud
jde o naplňování účelových
fondů finančními prostředky, nemají
být do těchto fondů převáděny
žádné finanční prostředky,
jejichž původ je v nějakém vztahu k
základnímu fondu zdravotního pojištění.
Zdrojem pro účelové fondy by tedy měly
být především dary pojišťovně,
výnosy z hospodaření s cennými papíry
rezervního fondu (pokud výše tohoto fondu dosáhla
zákonem stanoveného objemu) a jiné příjmy,
nesouvisející se základním fondem
zdravotního pojištění, např.
nájemné z budov, které pojišťovně
věnoval či převedl zakladatel (nikoli z budov,
zakoupených z části vybraného pojistného).
Konkrétní informace o výsledcích hospodařeni
ČNZP za rok 1995 vzhledem k tomu, že je teprve začátek
měsíce března, dosud nemáme k dispozici.
ad 7 zákon č. 280/1992 Sb. v platném znění uvádí v § 14, že zaměstnanecká zdravotní pojišťovna vytváří svůj vlastní informační systém, přičemž se neuvádí, že musí jít o informační systém, který je ve vlastnictví pojišťovny. Rozvíjení a aktualizace tohoto systému se nepochybně děje v zájmu ČNZP.
Pokud jde o částku čerpanou na provozní
náklady včetně investic, nesmí její
výše přesáhnout 6% z celkových
příjmů zdravotní pojišťovny
po přerozdělení.
ad 8 - zde došlo z Vaší strany k určitému
nedorozumění. Zákonem stanovená parita
ve správních orgánech zdravotních
pojišťoven musí být a je ve všech
případech (i u ČNZP) dodržena. Protože
faktická a nikoli formální činnost
ve správní či dozorčí radě
zdravotní pojišťovny vyžaduje značné
penzum odborných znalostí, nedisponoval stát
při existenci 27 zdravotních pojišťoven
tolika odborníky, aby mohly být pokryty požadované
početní stavy do tripartitního zastoupení.
Proto ve většině zdravotních pojišťoven
byl ve správní i dozorčí radě
pouze jeden zástupce státu, avšak vybavený
takovým počtem hlasů, jako souhrn všech
členů každé další části
této tripartity Po snížení počtu
zdravotních pojišťoven budou moci z jejich správních
orgánů uvolnění zástupci státu
přejít posílit tyto orgány ve zbývajících
zdravotních pojišťovnách.
Ředitel pojišťovny se jednání správní
rady zúčastňuje jako její člen
s hlasem poradním, nikoli rozhodujícím, jako
"lichý" člen při třetinovém
zastoupení pojištěnců, zaměstnavatelů
a státu. V tomto smyslu jsou pojišťovnám
schvalovány statuty a také ředitel ČNZP
je dle platného statutu této pojišťovny
(§ 8, odst. d/) účastníkem zasedání
správní rady s hlasem poradním. Zástupcem
pojištěnců v žádném případě
není.
ad 9 - smlouvy mezi ZZ a zdravotní pojišťovnou
jsou věcí dvoustranné dohody. Zákon
stanoví, že smlouva je uzavírána na
2 roky, pokud se účastníci nedohodnou jinak.
Není tedy opodstatněné tvrzeni, že by
k zániku smlouvy docházelo se změnou Seznamu
výkonů, pokud se na tom oba rovnoprávní
účastníci jednání nedohodnou.
Stejná pravidla platí i pro lhůty splatnosti.
Nemáme k dispozici žádnou smlouvu, kterou ČNZP
uzavřela s některým ZZ, ale domníváme
se, že b šestiměsíční termíny
plateb žádné ZZ nepřistoupilo.
"Sankční cena bodu" jako obecně
užívaný pojem neexistuje. Sankce porušování
smluv mezi pojišťovnami a ZZ spočívají
v možnosti vzájemné penalizace, v závažnějších
případech vypovězení smlouvy.
ad 10 - platby občanů a zaměstnavatelů
na zdravotní pojištění jsou svou konstrukcí
a způsobem odvodů určitou formou daně.
Jako takové nemohou být v souladu s platným
zákonodárstvím pojištěncům
vraceny a tito nemají žádnou možno pojistným
nijak podnikat. Jedná se zřejmě o proklamativní
formulaci.
V této věci rovněž doporučuji
intervenovat pana ministra pro hospodář. soutěž.
ad 11 - "nepřípustné zužování
péče" nedovoluje platný Zdravotní
řád a Seznam zdravotních výkonů
s bodovými hodnotami. Pokud pojištěncům
ČNZP nebude garantovaná zdravotní péče
dostačovat či vyhovovat z jiného důvodu,
mohou svoji projevit změnou zdravotní pojišťovny.
S pozdravem
Vážená paní
Eva Fischerová
poslankyně PSP ČR