Středa 21. května 1997

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, členu výboru Fondu dětí a mládeže panu Ivo Palkoskovi skončilo dnem 20. 5. 1997 jeho funkční období. V souladu se zákonem č. 113/93 Sb., o Fondu dětí a mládeže, je třeba zvolit jednoho člena tohoto výboru. Návrhy byly volební komisi předloženy ve lhůtě, jak ukládá citovaný zákon.

Poslaneckými kluby byli navrženi tito kandidáti: Václav Dobrovolný - KDU-ČSL, Ivo Palkoska - ODA, Vlastimil Pobořil - ČSSD a Josef Valenta - SPR-RSČ.

Protože citovaný zákon způsob volby neupravuje, navrhuje volební komise tajnou volbu v souladu s tím, jak jsme volili ostatní členy tohoto výboru na 10. schůzi Poslanecké sněmovny. Pokud Poslanecká sněmovna tento návrh volební komise přijme, pak ještě dovolte, abych vám sdělil informaci, že tajná volba je připravena a výdej hlasovacích lístků může začít bezprostředně. Samozřejmě je na řídicím schůze, jestli zvolí pro výdej lístků až začátek polední přestávky.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji a otvírám rozpravu k předloženému návrhu o způsobu volby. Není žádná připomínka. Budeme postupovat podle návrhu volební komise. Myslím, že tady nemusím nechat hlasovat, protože to vychází z jednacího řádu a není zde žádná změna.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych vyhlásil tajnou volbu a člena výboru Fondu dětí a mládeže, a to ihned s tím, že vydávání lístků začne v 10.35 hodin a bude ukončeno v 10.50 hodin. Vás, dámy a pánové, prosím, abychom se zde sešli v 11.00 hodin, kdy budeme pokračovat podle schváleného programu bodem č. 30. Děkuji.

(Schůze přerušena v 10.30 hodin.)

(Schůze opět zahájena v 11.02 hodin.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat v přerušeném jednání našeho programu. Dovolil jsem si vás odhlásit a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

Podle schváleného programu se budeme věnovat bodu 30. Hlásí se ještě kolega Sládek, prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji zařazení nového bodu usnesení k pozastavení privatizace. 8 ohledem na to, že současná vláda není schopna řešit narůstající ekonomické, sociální a politické problémy, ale přesto se snaží do poslední chvíle schvalovat další privatizační akce, čili lidově řečeno rozkrást, co ještě zůstalo, tak by bylo dobré na určitou dobu přijmout usnesení a požádat vládu, aby pozastavila privatizační akce do doby vyřešení těchto problémů, jestli to bude 30. září, 30. října apod. Takže jde o zařazení nového bodu usnesení k privatizaci.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, slyšeli jste návrh na zařazení nového bodu do našeho programu. Prosím, pane poslanče, abyste na mě kývnul, jestli teď. Pan poslanec žádá o zařazení tohoto bodu ihned - bod zní :"Usnesení Poslanecké sněmovny k pozastavení privatizace.

Hlásí se pan kolega Uhde.

Poslanec Milan Uhde: Vážený pane předsedající, je mi líto, že se dopouštím standardních postupů, ale je to odpověď na jisté postupy, které se stávají také standardními.

Sděluji sněmovně, že spolu s předsedou klubu KDU-ČSL máme zásadní námitku proti zařazení nového bodu. Vycházíme z toho, že na základě jednacího řádu není možné, aby se o tomto zařazení hlasovalo a jednalo.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Beru na vědomí tuto zprávu, která projednání tohoto bodu zablokuje. Ještě se hlásí předseda klubu pan kolega Sládek.

Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, stanovisko poslaneckých klubů ODS a KDU-ČSL je celkem logické a pochopitelné. Ano, se současnou vládní koalicí to jde z kopce a proto musí na poslední chvíli zprivatizovat co ještě zprivatizovat dá a proto se brání jak návrhu zákona o přiznání majetku, tak samozřejmě i takovýmto návrhům, které by zabránily totální devastaci zbytků České republiky (potlesk členů SPR-RSČ).

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Nyní poprosím předsedu volební komise pana kolegu Roberta Koláře, aby nás seznámil s výsledkem tajných voleb.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámil s výsledkem tajného hlasování při volbě člena výboru Fondu dětí a mládeže.

K volbě bylo vydáno 155 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 155 platných i neplatných hlasovacích lístků. Pro navržené kandidáty bylo odevzdáno 147 hlasů. Pro pana Václava Dobrovolného bylo odevzdáno 13 hlasů, pro pana Iva Palkosku bylo odevzdáno 55 hlasů, pro pana Vlastimila Pobořila 47 hlasů a pro pana Josefa Valentu bylo odevzdáno 21 hlasů.

V prvním kole této volby nebyl nikdo zvolen. Podle našeho volebního řádu postupují do druhého kola pánové Palkoska a Vobořil. Chtěl bych v této souvislosti informovat, že volební lístky se chystají tak, abychom mohli zahájit volbu - pokud k tomu bude vůle - na začátku polední pauzy.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Mám k tomu takovou vůli.

Poslanec Robert Kolář: Pane předsedající, dovolte, abych vás ještě seznámil s jedním usnesením volební komise - týká se místa náhradníka ve stálé delegaci Parlamentu do Parlamentního shromáždění Rady Evropy. Domníváme se, že by bylo vhodné, aby delegace České republiky byla v úplném počtu a proto vyhlašuji lhůtu do dnešního dne, do 18.00 hodin pro podávání návrhů na místo náhradníka ve stálé delegaci Parlamentu do Parlamentního shromáždění Rady Evropy.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji panu kolegovi Kolářovi. Předpokládám, že volby zahájíme po ukončení dopoledního jednání. Budeme se nyní věnovat bodu 30, kterým je

44.

Návrh poslanců Vojtěcha Filipa a Josefa Mandíka na vydání zákona,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 288/1995 Sb., o střelných

zbraních a střelivu - první čtení

Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 167 a stanovisko vlády k němu jako tisk 167/1.

Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Josef Mandík. Pan kolega Ruml má náhradní kartu č. 16.

Poslanec Josef Mandík: Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych zdůvodnil novelu předlohy zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu.

Cílem navrhované úpravy je překonat nesoulad mezi dosud platným zněním zákona o střelných zbraních a zákonem o myslivosti. Tento nesoulad vede na jedné straně k tomu, že osoby, vykonávající právo myslivosti a jsou držiteli platného loveckého lístku, jsou povinny teoretickou i praktickou zkouškou prokazovat svou odbornou způsobilost k držení a nošení střelné zbraně.

Na druhé straně mohou lovecké zbraně držet osoby, které nejsou oprávněny k výkonu práva myslivosti. žadatel o vydání zbrojního průkazu skupiny C - také jiné zbraně určené k loveckým účelům - bude povinen kromě ostatních dokladů předložit jako doklad o své odborné způsobilosti fotokopii platného loveckého lístku.

Tím mu odpadá povinnost prokázat svou odbornou způsobilost k získání zbrojního průkazu vykonáním teoretické a praktické zkoušky před zkušebním komisařem, ustanoveným Ministerstvem vnitra ČR.

Rovněž k vydání zbrojního průkazu skupiny C jako osvědčení odborné způsobilosti žadatele postačí skutečnost, že je držitelem platného loveckého lístku.

Podle dosud platné úpravy byly od sebe odděleny povinnosti i oprávnění držitele zbrojního průkazu skupiny C a držitele loveckého lístku. V důsledku toho musel uchazeč o zbrojní průkaz na lovecké zbraně i uchazeč o lovecký lístek splňovat nezávisle na sobě podmínky, stanovené dvěma zákonnými předpisy. Uchazeč o zbrojní průkaz bez rozdílu skupiny zbraní je povinen prokázat svou odbornou způsobilost vykonáním zkoušky podle § 43 zákona o zbraních. Teoretická i praktická část zkoušky se pouze z menší části týká loveckých zbraní.

Zákon o myslivosti svěřuje výkon práva myslivosti pouze osobám, které k tomu splňují stanovené odborné předpoklady. Právo lovit zvěř, jako podstatná součást práva myslivosti, přísluší jen tomu, komu byl vydán lovecký lístek. Uchazeč o lovecký lístek je povinen vykonat odbornou zkoušku, která zahrnuje jak teoretickou část, tak i praktickou manipulaci a střelbu z loveckých zbraní. Před vydáním platného zákona o střelných zbraních mohl jen držitel loveckého lístku nabývat a držet lovecké zbraně.

Navržená úprava znamená nepochybně zjednodušení při ověřování odborné způsobilosti k vydání zbrojního průkazu na zbraně k loveckým účelům. Provádění odborné zkoušky orgány Českomoravské myslivecké jednoty představuje nesporné ulehčení práce orgánům Policie ČR, aniž by vedlo ke snížení nároků na znalosti uchazečů. Prokázání odborné způsobilosti představuje pouze jeden z předpokladů pro vydání zbrojního průkazu.

Nelogičnost dosavadní úpravy spočívala v tom, že oprávnění držet a nosit lovecké zbraně a střelivo mohly získat osoby, které nebyly oprávněny k výkonu práva myslivosti.

I tento stav zřejmé patří mezi příčiny značného rozmachu organizovaného pytláctví.

Nová zákonná úprava představuje nepochybné snížení administrativní náročnosti a neklade žádné finanční nároky na státní rozpočet.

Dále navrhujeme sjednotit věkovou hranici pro vydání zbrojního průkazu s věkovou hranicí pro vydání loveckého lístku.

Je třeba říci, že návrh novely zákona je v souladu s potřebou a požadavky Českomoravské myslivecké jednoty. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jan Klas.

Poslanec Jan Klas: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně, kolegové!

Dovolte mi, abych konstatoval, že předložený návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu, vám byl rozdán jako tisk č. 167. Tento návrh zákona splňuje náležitosti dané paragrafem 86 jednacího řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Je třeba říci, že zákon č. 288/1995 Sb., obsahuje více problematických míst, než která jsou obsažena v projednávaném návrhu, a proto by bylo rozhodně vhodnější vyčkat předložení vládního návrhu, komplexní novely tohoto zákona, která bude řešit i problémy obsažené v nyní projednávaném návrhu. Tuto novelu připravuje ministerstvo vnitra.

Chtěl bych zdůraznit, že problém, který se týká odborných zkoušek pro vydání zbrojního průkazu, bude řešen ministerstvem vnitra pomocí změn v testových souborech.

Z těchto důvodů proto navrhuji Poslanecké sněmovně toto usnesení:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR zamítá předložený návrh zákona." Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako jediný přihlásil pan kolega Jan Ruml.

Pan kolega Bratinka má náhradní kartu č. 17.

Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych oslovit myslivce mezi vámi, aby mi věnovali - mému obšírnému výkladu - patřičnou pozornost.

Poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o střelných zbraních a střelivu, předpokládá snížení věkové hranice. K získání zbrojního průkazu skupiny C k loveckým účelům snížení této hranice na 18 let, k získání zbrojního průkazu této skupiny pouze pro držitele platného loveckého lístku a nahrazení prokazování odborné způsobilosti platným loveckým lístkem.

Zákon o střelných zbraních a střelivu zrušil všechny dosavadní výjimky a výsady, týkající se nejen myslivců, ale i vojáků z povolání, policistů Policie ČR a příslušníků dalších veřejných ozbrojených sborů.

Předložený iniciativní návrh na novelu zákona o střelných zbraních je podle názoru ministerstva vnitra neústavní a zejména v rozporu s Listinou základních práv a svobod, která mimo jiné stanoví, že lidé jsou si rovni v právech, neboť pro členy jednoho z mnoha občanských sdružení, tj. pro myslivce, vytváří oproti jiným občanským sdružením a ostatním obyvatelům ČR výhodnější postavení.

Zákon o střelných zbraních a střelivu je založen na řadě principů, z nichž jeden je zkouška odborné způsobilosti pro vydání zbrojního průkazu. A to proto, že základním cílem a účelem zákona je zabezpečit, aby nedocházelo k újmě na zdraví a majetku v důsledku nedostatečné znalosti a dovednosti při manipulaci se zbraní. Proto je v tomto zákoně a v prováděcí vyhlášce k němu zakotven určitý rozsah a kvalita zkoušky jak pro její teoretickou, tak praktickou část. Tato kvalita je posílena i tím, že zkouška odborné způsobilosti probíhá před zkušebním komisařem, jmenovaným ministerstvem vnitra, který je přezkoušen z odborné způsobilosti pro výkon této činnosti.

Umožněním náhrady zkoušky odborné způsobilosti podle zákona o střelných zbraních loveckým lístkem by se významným způsobem změnila kvalita znalostí a dovedností držitelů zbrojního průkazu skupiny C.

Pokud jde o požadavek snížení věkové hranice z 21 na 18 let, lze konstatovat, že tato věková hranice byla při přípravě a schvalování zákona velmi diskutována. Do zákona byla zakotvena zejména proto, že vytváří předpoklady pro větší pocit bezpečí té části obyvatel České republiky, kteří zbraně a střelivo držet a nosit nechtějí. Se zbraněmi a střelivem přicházejí do styku již vyzrálejší osoby a je tedy možno očekávat menší míru nebezpečí případného zneužití.

Pro úplnost je však nutno uvést, že zákon o střelných zbraních prolomil věkovou hranici u posluchačů středních odborných učilišť a středních škol, v jejichž osnovách je výuka myslivosti, a u členů občanských sdružení, zabývajících se sportovní činností podle národních nebo mezinárodních pravidel a řádů, jejichž součástí je střelba, jsou-li splněny ostatní podmínky pro vydání zbrojního průkazu. Posluchačům středních odborných učilišť a středních škol, kteří se připravují na výkon povolání, kde se držení a nošení zbraní předpokládá, a obdobně i uvedeným sportovcům lze vydat zbrojní průkaz podle zákona jen v odůvodněných případech a po individuálním posouzení.

Je třeba říci, že tento zbrojní průkaz jim již natrvalo zůstává.

Ministerstvo vnitra chápe požadavky myslivecké veřejnosti na dílčí zmírnění náročnosti zkoušek z odborné způsobilosti pro skupinu C a sekce správních agend určitým způsobem v současné době zmírňuje náročnost zkoušky odborné způsobilosti pro skupinu C. Bezodkladně totiž připravuje ze stávajících testových souborů samostatné testové soubory pro skupinu C. Tyto již nebudou obsahovat otázky nesouvisející s držením a nošením loveckých zbraní. Zmíněné testové soubory byly předány k připomínkám policejnímu prezidiu, které se s nimi ztotožnilo, a v nejbližší době budou připraveny do tisku.

Mimoto při praktické části zkoušky odborné způsobilosti skupiny C budou žadatelé zkoušeni pouze z techniky loveckých zbraní, bezpečné manipulace s nimi a střelby z těchto zbraní. Tato okamžitá opatření si nevyžádají novelizaci právních předpisů. Kromě toho sekce správních agend vydá metodický pokyn, kterým zabezpečí, aby Policie České republiky takto zajišťovala zkoušky z odborné způsobilosti pro skupinu C v České republice. Současné i na tuto problematiku bude zaměřena dozorová činnost Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

Ministerstvo vnitra dále na základě zjištěných poznatků z aplikace zákona o střelných zbraních vyhodnocuje všechny dosavadní testové soubory a v nejbližší době připraví testy nové. Přitom budou zpracovány nové testové soubory i pro skupinu C.

Sekce správních agend se setkala se zástupci Českomoravské myslivecké jednoty a toto jednání se uskutečnilo 5. května tohoto roku, kde byla tato opatřeni zástupcům Českomoravské myslivecké jednoty vysvětlena. Tito je přivítali a vyslovili s nimi souhlas. Dále se vyslovili k iniciativnímu návrhu pana poslance Filipa a pana poslance Mandíka na novelu zákona o střelných zbraních. Podle jejich vyjádření tento poslanecký návrh nepovažují za zcela šťastný, neboť jejich požadavky směřovaly ke snížení věkové hranice na 18 let pro všechny žadatele, nejen tedy pro žadatele o vydání zbrojního průkazu skupiny C k loveckým účelům. Sdělili, že i zkoušky z odborné způsobilosti měly být vykonány podle zákona o zbraních a střelivu a předpisů vydaných k jeho provedení, a nikoli, aby byly nahrazeny loveckým lístkem. Požadují však, aby po úspěšném vykonání této zkoušky byl vydán zbrojní průkaz pro tuto skupinu pouze v případě, že žadatel bude mít platný lovecký lístek.

Závěrem lze konstatovat, s ohledem na výše uvedené, že Ministerstvo vnitra je zásadně proti tomu, aby zkoušky z odborné způsobilosti pro skupinu C zbrojního průkazu nahradil lovecký lístek a aby věková hranice byla posunuta z 21 na 18 let.

Pokud jde o požadavek uvedených poslanců na posunutí této hranice pouze pro žadatele o zbrojní průkaz skupiny C, vytváří se tím další nerovnost, a to mezi žadateli o zbrojní průkaz této skupiny a žadateli o zbrojní průkaz ostatních skupin.

Lze uvažovat o tom, že by jednou z podmínek pro vydání zbrojního průkazu skupiny C pro lovecké účely bylo předložení platného loveckého lístku, neboť zbrojní průkaz k loveckým účelům lze používat pouze s platným loveckým lístkem podle zákona 23/1962 Sb., o myslivosti. Uskutečnění tohoto požadavku by bylo nutné provést dílčí novelou zákona, ale nikoli tímto způsobem, jak navrhují předkladatelé. Je totiž třeba si uvědomit jednu věc, že eventuální přijetí tohoto návrhu by v praxi znamenalo, že osoby, které mají zájem používat lovecké zbraně jen na střelnicích ke sportovním účelům, by museli nejdříve složit zkoušky z myslivosti, aby jim byl vydán lovecký lístek, který je přitom podle zákona o myslivosti nutný k lovu zvěře, a teprve potom by mohli žádat o vydání zbrojního průkazu. Stejně tak by musely postupovat osoby, které mají možnost lovit zvěř v zahraničí, kde je ale tuzemský lovecký lístek pro ně bezcenný. To znamená, tuto problematiku musíme vyřešit nějakou jinou právní konstrukcí, kterou by navrhlo Ministerstvo vnitra, a tím samozřejmě také by se uvažovalo o tom, jak vlastně zneužívat loveckých zbraní bez loveckého lístku k tzv. pytláctví. Ale je třeba právně tuto konstrukci dobře promyslet.

Vzhledem k tomu, že při aplikaci tohoto zákona se objevila celá řada nedostatků v tomto zákoně, Ministerstvo vnitra připraví novelizaci tohoto zákona a měl by to dělat ten orgán, který vlastně ten zákon předkládal a který jej provádí.

Proto z tohoto důvodu se ztotožňuji se zpravodajem a žádám Poslaneckou sněmovnu, aby tuto předlohu zamítla. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Filip, připraví se pan kolega Mach.

Poslanec Vojtěch Filip: Vážené paní, pánové, dovolte mi, abych krátce reagoval na vystoupení pana ministra vnitra, který mne nepřekvapil svým vystoupením vzhledem k tomu, že ocitoval s výrazným rozšířením stanovisko vlády k navržené novele.

Zejména musím velmi nesouhlasit s vyjádřením, že by snad navržená novela byla neústavní nebo dokonce v rozporu s Listinou základních práv a svobod. Takové vyjádření považuji za nevhodné v této souvislosti, protože jsem přesvědčen, že naopak zajišťuje rovnost občanů před zákonem a narovnává ty poměry, o kterých tady pan ministr vnitra Ruml mluvil, když říkal, že z aplikace současného znění zákona muselo samo Ministerstvo vnitra vyvodit určité důsledky.

Dovolte mi tedy, abych se vrátil k těm jednotlivým věcem, ze kterých stanovisko pana ministra vychází.

Pokud pan ministr tvrdil, že dojde k nerovnoměrnému rozdělení možností pro jednotlivé druhy zbrojních průkazů, já jsem přesvědčen, že tomu tak není. Navržená novela sjednocuje onu věkovou hranici pro vydání loveckého a zbrojního průkazu právě pro skupinu C, protože je úmyslem navrhovatelů, aby v této kategorii jsme byli právě v tom kontextu, který je evropský.

Dovolte mi ocitovat nejméně tolik, že držitelem takového zbrojního a loveckého průkazu v okolních státech mohou být občané ve Finsku od 15 let, ve Švýcarsku od 16 let, v Norsku od 16 let pro malou zvěř a ve všech ostatních státech - Belgii, Bulharsku, Polsku, Francii, Estonsku, Litvě, Německu, Anglii, Rakousku, Itálii a Slovensku - od 18 let pro všechny kategorie lovu. čili jsem přesvědčen, že je v zájmu České republiky toto sjednocení učinit,

Pokud jde o onu výhradu, kterou tady pan ministr výrazně řekl, že by snad ti, kteří si zakoupili lovecké zbraně a používají je jen pro sportovní střelbu, neměli možnost ji realizovat, jsem přesvědčen, že tento argument neobstojí. Přece v kategorizaci je skupina B, která mluví o sportovní střelbě, a je tedy nerozhodné, zda žádá o skupinu C nebo o skupinu B, naopak, pokud ji používá pouze ke sportovní střelbě, ať se podřídí zákonu o zbraních a střelivu a se svou dlouhou zbraní činí sportovní klání. Totiž hlavním záměrem té novely, a já to tady musím zdůraznit, ono se to v tom vyjádření pana ministra ztratilo, je právě to, aby tady existoval legislativní základ pro nezbytnou novelu trestního zákona, tzn. omezení pytláctví, které je svým způsobem v České republice velmi rozšířeno.

Pokud jde o stanovisko pana ministra, že dojde k nerovnosti občanů před zákonem právě pro to, že ti, kteří žádají o lovecký lístek, resp. zbrojní průkaz skupiny C a nebudou muset dělat zkoušku, není to pravda.

Pan ministr sám zde označil, který zákon platí pro vydávání loveckých lístků. Samotné vydání loveckého lístku je spojeno s takovou zkouškou, která je důležitá pro obdržení loveckého lístku a která se týká již dlouhou dobu připravovaných návrhů Ministerstva vnitra na přezkušování právě členů myslivecké jednoty v otázce zbraní. .

Jsem tedy přesvědčen, že jednu zkoušku tito žadatelé v každém případě musí udělat, že je nikdo této zkoušky nezbavuje, naopak nutíme je, aby zkoušku udělali. Podle mého názoru není možné, aby občan, který takovou zkoušku vykoná, ji dělal znovu, protože žádá ještě o druhý průkaz, bez kterého to není možné. Když si udělám řidičák na auto, tak ještě neznamená, že když si koupím místo škody Felicie Škodu Octavii, budu dělat jinou zkoušku, nebo budu opakovat zkoušku v autoškole před zkušební komisí.

Jinak jsem přesvědčen, že je důležitá tato novela právě pro záměr Ministerstva vnitra, který vede k onomu - nechci říci - zjednodušení nebo ulehčení zkoušek pro členy myslivecké jednoty, ale pro specifikaci těchto zkoušek právě pro potřeby myslivosti tak, aby Česká myslivecká jednota a její jednotliví členové, kteří reprezentují občas naši myslivost v zahraničí, byli stále tak uznáváni v mezinárodních organizacích jako dosud a naše myslivost měla stejně vysokou úroveň, jakou dodnes v mezinárodním fóru má. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Mach.

Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, kolegyně, kolegové, přiznám se vám, že jsem v trochu obtížné situaci kolem této věci hovořit, protože se záměrem předkladatelů se praxe - jak se ukázalo - může ztotožnit, nicméně po vystoupení pana ministra vnitra a vysvětlení některých věcí, zejména to, že bylo jednáno s Českomoravskou mysliveckou jednotou, jak bylo zde řečeno, byl jsem na pochybách, jak s tou věcí naložit osobně.

Nicméně si myslím, že by bylo dobře k této věci trochu pohovořit a vysvětlit plénu sněmovny, o jaký problém se vlastně jedná a proč se zdá, že nedlouho poté, co zákon o zbraních a střelivu byl přijat, je nutno v oblasti loveckých zbraní přijímat nějaké změny či dopřesnění.

Pro pořádek je nutno říci, že jsem členem Českomoravské myslivecké jednoty a držitelem zbrojního průkazu skupiny C a vlastníkem několika dlouhých loveckých zbraní.

Chtěl bych říci, že potřeba novely byla vyvolána diskusí odborné veřejnosti, když začal platit zákon o zbraních a střelivu, který do určité doby nařizoval všem držitelům loveckých zbraní vykonat zkoušku odborné způsobilosti dle tohoto zvláštního zákona. Mnoho z vás i odborná veřejnost si pamatuje poměrně velký problém, když masově všichni myslivci přeregistrovávali své zbraně, protože dříve byly brokové zbraně registrovány na okresních úřadech a zbraně kulové byly registrovány u ředitelství Policie České republiky patřičného okresu. Byl také vydáván zbrojní průkaz. To však na zbraně pouze kulové. Zbraně dlouhé lovecké brokové - a těch je mezi českými myslivci převážná většina - byly registrovány referáty životního prostředí a oddělením myslivosti okresních úřadů byly také vedeny. Podléhaly poměrně komplikované evidenci při smrti myslivce nebo při zdědění zbraní byly ukládány okresním úřadům apod.

Tato věc nebyla jednoduchá, byla však zaběhlá. Neobsahovala u brokových zbraní žádnou prověrku, další zkoušku, co předepisuje tento zákon. Obsahovala pouze oprávnění, vlastně zkoušku z myslivosti, jejíž praktickou součástí je také prověření znalostí ze zacházením se zbraní, z techniky zbraní, z obsluhy, ze střeliva, z bezpečného zacházení se zbraní apod.

Po účinnosti tohoto zákona se řada členů českomoravské jednoty, zejména starších členů, kteří aktivně svoji zálibu a myslivost provozují někdy desítky let, byla postavena do situace, kdy museli vykonat odbornou zkoušku, která jim připadala mírně řečeno pod úroveň. Jsou to lidé, kteří nikdy se nedopustili žádného trestného činu a jejich morální charakter nebyl ničím narušen právě zbraní a vykonávají svou činnost s velkou láskou a zalíbením. Jsou to většinou starší členové a testové soubory, které byly připraveny pro vydání zbrojního průkazu, který se stal nezbytnou podmínkou legálního držení takové lovecké zbraně - dlouhé zbraně, zejména brokové - byly poměrně velmi náročné. Já jsem test osobně absolvoval, když jsem o zbrojní průkaz žádal. Musím otevřeně říci, že se dá přirovnat ke zkoušce z pravidel silničního provozu. Je tam řada technických dat atd.

Samotná praktická zkouška, která se provádí, je poměrně na druhou stranu ne příliš náročná. Zkoušky, které vykonává každý člen ČMMJ při žádosti jako adept o složení zkoušky z myslivosti, se mi zdají o hodně přesnější a náročnější. To je jedna z věcí.

Pak však dojde k tomu, co zde sdělil pan ministr, že bylo jednáno se zástupci ČMMJ a že budou upraveny testové soubory, že žadatel o skupinu C skutečně bude přezkušován z věcí, které se týkají pouze lovecké zbraně, domnívám se, že důvod pro vydání této novely je značně oslaben.

Je tam však ještě jeden problém, který se mi zdá velice klíčový a který také nezmínil můj předřečník pan kolega Filip. Je to problém držení takové zbraně. Sám jsem s kolegou Palasem podal novelu trestního zákona, která má upravit poměry v české myslivosti a zejména naplnění trestného činu pytláctví. Po novele zákona o myslivosti v roce 1990, která trochu uvolnila režim, se trestný čin pytláctví velmi těžko prokazuje. Je označován jako přestupek. Situace už dostoupila naprosté neúnosnosti v České republice. Má to dimenze některých pobaltských států nebo států bývalého Sovětského svazu, jak se zde chová část občanů k lovné zvěři v revírech a jak je zvěř pytlačena. Je nemilosrdné vybíjena nejen pomocí palných zbraní, ale i pomocí jiných zbraní, zejména kuší, lovena velice surově do všech pytláckých zařízení. Protože průkaznost tohoto činu a jeho závažnost je tak nízká, že za něj nehrozí žádný trest odnětí svobody, tak se to tak děje.

Jestliže jsou nájemci honiteb, které za ně platí nemalé částky, tak je věc neúnosná. A k ní přispívá - a to výrazně - situace, kdy žadatel o zbrojní průkaz učiní takovou zkoušku, je mu vystaveno oprávnění na skupinu C, což je také dlouhá kulová zbraň, a už nic jiného nepotřebuje k tomu, aby si koupil zcela legálně v obchodě jakoukoliv dlouhou výkonnou loveckou zbraň. Pokud myslivecká stráž nebo jednotliví myslivci, kteří hospodaří v nějakém revíru, v nějaké honitbě, potkají takového člověka - nebo policie - s výkonnou puškou s dobrou optikou v revíru, tak na jejich otázku, co zde dělá, odpoví: přecházím z místa A do místa B. Svou zbraň nese zcela legálně a má na ni legální potvrzení. To je problém, který jsme dříve neměli, protože na kulovou zbraň bylo třeba vystavit nákupní povolení, které vystavovalo okresní ředitelství policie. Teprve na toto nákupní povolení byla zbraň prodána a mělo to určitou přesnou regulaci. V tuto chvíli je tento důvod velmi významný.

Nedělám si iluzi, že nějaký zákon bude platit zpět. Stav nastal, nikdo ho - byť v dobré víře - nepředpokládal. Věc se rozšířila a je třeba ji řešit. Opět ale při vyjádření pana ministra Rumla, že se připravuje novela tohoto zákona, která má ještě jiné dimenze - tam jsou problémy se střelivem, s jeho výkonností, s krátkými zbraněmi, s chladnými zbraněmi a dalšími věcmi - myslím si, že se v této chvíli mohu přiklonit k názoru, který zde pan ministr řekl.

Považoval jsem za potřebné sněmovnu trochu zdržet a sdělit, jaké problémy v této chvíli ve věci jsou. Myslím si, že i podmínka nákupu dlouhé lovecké zbraně kulové, kdy by nestačil pouze zbrojní průkaz, ale také platný lovecký lístek, by byla podmínkou, která by posunula věc trochu vpřed.

Já netvrdím, že každý člen ČMMJ nebo držitel loveckého lístku je absolutně čestný člověk a nebude vyloučeno, že bude pytlačit. Je však velký předpoklad, že po vykonání myslivecké zkoušky s využitým zájmem o tu věc by pytláctví jako takové nemělo býti hlavní doménou lidí, kteří vlastní loveckou zbraň. To k tomuto zákonu.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Hlásí se kolega Severa, připraví se pan kolega Filip.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP