Středa 25. února 1998

(pokračuje Vlach)

Dámy a pánové, budeme pokračovat v rozpravě. Jako další je přihlášen pan poslanec Jiří Payne, připraví se pan poslanec Jan Vik.

K vašim dotazům na další průběh. Zazněl zde náznak toho, že před hlasováním o návrhu na přepracování bude žádáno o poradu na jednání minimálně jednoho klubu. Mám tendenci dokončit rozpravu a před hlasováním o návrzích, které zazněly, vyhlásit polední přestávku do 14.00 hodin.

 

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, já už jsem hovořil.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Omlouvám se. Slovo má pan kolega Vik, připraví se opět pan kolega Jičínský. Jsou zde i opakované žádosti o vystoupení v rozpravě. Omlouvám se kolegovi Paynovi. Pan poslanec Vik má slovo.

 

Poslanec Jan Vik: Dámy a pánové, pane předsedající, ještě než začnu mluvit k volebnímu zákonu, neodpustím si nepatrnou poznámku k panu poslanci Hofhanzlovi. Opravdu, ale opravdu zvláštně zní slova o komunismu a postkomunismu z úst člověka, který byl celá dlouhá léta členem stejné partaje jako superkomunista a superzloděj exministr Dlouhý. Jak zní slova o postkomunismu od člověka, který celá dlouhá léta podporoval současnou vládnoucí garnituru, která byla plná komunistů.

To jenom na okraj. Nyní, pane předsedající, k návrhu volebního zákona.

Dámy a pánové, dovolte mi jménem klubu SPR-RSČ v rámci prvního čtení sdělit několik obecných výhrad k návrhu zákona o volbách do Parlamentu České republiky.

Za prvé je skutečně na pováženou, že prakticky každé volby v této zemi od roku 1989 probíhají podle jiného volebního zákona, to znamená mimo permanentních problémů s výkladem zákona v průběhu voleb i ta skutečnost, že každá garnitura, která zde zrovna vládne, si upravuje volební zákon podle toho, jak se jí to hodí, nehledě k tomu, že se nyní tak děje dokonce v době těsně před mimořádnými volbami, což považujeme za politicky účelové. Bude to také mít zcela negativní vliv na organizaci a průběh voleb. Kdo se někdy podílel na organizaci voleb, ví, o čem mluvím. Je smutnou skutečností, že v rámci minulých voleb nebyl do poslední chvíle znám oficiální výklad zákona od Ministerstva vnitra, což znamenalo značné problémy pro všechny druhy volebních komisí i pro politické strany.

Nebudu zde vzpomínat konkrétní příklady a mám obavu, že dojde-li nyní ke změně volebního zákona, budou problémy ještě větší. Potom se ptám, kdo má zájem na tom, aby volby proběhly ve zmatcích a v kolotoči permanentního zpochybňování.

Klub SPR-RSČ je si vědom toho, že současný volební zákon má mnoho nedostatků. Koneckonců republikáni pro něj na rozdíl od mnohých, kteří dnes prosazují změny zákona, nehlasovali. Ale zároveň jsme toho názoru, že volby podle stávajícího zákona proběhnou sice s určitými problémy, ale proběhnou s problémy menšími, než by přinesl zákon navrhovaný novým ministrem vnitra.

Z výše uvedených důvodů dávám návrh na vrácení k přepracování, a nebude-li tento návrh přijat, dávám návrh na zamítnutí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vikovi. Prosím, aby se slova ujal pan kolega Jičínský. Další písemnou přihlášku do rozpravy nemám.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedající, vážené shromáždění, chci jenom několik poznámek ke stanoviskům, která v diskusi uvedl pan poslanec Payne. Souhlasím s tím, že návrh, pokud jde o volby občanů v zahraničí, tak jak je v návrhu obsažen, není dobrý, promyšlený. Osobně si myslím, že nejvhodnější je skutečně korespondenční způsob, ale to je něco, co není možno v této době takto rychle stihnout. Z tohoto důvodu si myslím, že tento problém je teď v této podobě neaktuální, je to problém pro futuro. Měli bychom se jím zabývat, ale aktuální problém to podle mého soudu není, protože to není možno technicky zvládnout. To je jenom jedna poznámka.

Druhá poznámka k návrhu pana poslance Payna, že bychom se měli věnovat fundamentální diskusi o volebních systémech, protože máme dva, jeden do Poslanecké sněmovny, druhý do Senátu, a potřebě jejich případné reformy. Nemyslím si, že není třeba o volebním systému jednat a uvažovat o tom, v čem je nebo není dobrý, ale nemyslím si, že doba, ve které jsme teď, je právě dobou vhodnou pro takovouto diskusi. To je otázka budoucnosti. Já také irský systém neodmítám. Ale irský systém je velmi komplikovaný. Naučit ho používat občany vůbec není jednoduchá záležitost, není jednoduché ani naučit ho používat ty, kteří by ho měli uplatňovat. Tady bychom vnesli do naší politické zkušenosti zatím něco, na co podle mého soudu dosud připravena není. Jako námět pro úvahy o možné reformě budoucího systému to nepochybně za úvahu stojí.

Jenom bych chtěl říci jednu věc. Když se někdy uvažuje o tom, že systém poměrného zastoupení by měl být případně nahrazen systémem většinovým, tak k tomu poznamenávám, že tady někdy převažují příliš krátká spojení. Určité nedostatky nebo problémy, které jsou v celém stranickém systému, v jeho slabosti, by se chtěly řešit způsobem, který vede k nucené integraci, ale nucená integrace by v tomto směru podle mého soudu pozitivní výsledky neměla, protože by ještě dále oslabila občanskou participaci na věcech veřejných. To jsou problémy do dlouhodobější diskuse, která se nepochybně povede i po volbách, a je třeba ji vést, protože ústavní systém tak, jak u nás je, vyžaduje zamyšlení a vyžaduje nepochybně do budoucnosti jistých změn, ale změny musí být skutečně promyšlené, ne nahodilé a účelové.

Poslední poznámku. Pan poslanec Payne hovořil o tom, že i v budoucnosti hrozí další předčasné volby. Samozřejmě to je něco, co se nikdy vyloučit nedá v žádném ústavním systému. I kdybychom nepřijali žádnou změnu, která dává tuto možnost sněmovně, tak v každém případě v každém demokratickém ústavním systému musí za jistých okolnosti výkonná moc mít právo dosáhnout rozpuštění parlamentu. Předčasné volby nejsou něčím, co je něco zcela mimořádného.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP