Pátek 27. března 1998

 

(pokračuje Vymětal) 

Po pěti letech od rozbití a zrušení obchodních oddělení Československa v zahraničí s obrovskými dopady na ekonomiku našeho státu přichází vláda na to, že je nutno posílit obchodně-ekonomickou složku našich zastupitelských úřadů v zahraničí a zainteresovat i Ministerstvo průmyslu a obchodu na jejich lepší funkci. Tento vládní objev ukazuje na dosavadní nekompetentnost a neprofesionalitu našich vlád v oblasti zahraničního obchodu.

Se vší úctou k filozofům a umělcům na našich zastupitelských úřadech jsem přesvědčen o tom, že zahraniční obchod je vysoce profesionální záležitost, ve které se amatérismus netrpí, ale vyrábí obrovské ekonomické škody. Civilizované státy světa to vědí. Jen představitelé České republiky to nevěděli. Důsledky se budou napravovat velmi těžce. Koneckonců, na amatérismus neslavně už doplatila řada podnikatelských subjektů, které si myslely u nás, že zahraniční obchod je totéž jako prodávat housky v krámě.

Mohl bych ještě mluvit o teritoriální koncepci-nekoncepci vlády, o státní podpoře-nepodpoře ekologických dopravních cest, o státní podpoře-nepodpoře vývoje a výzkumu, ale věřte mi, dámy a pánové, že by mne bolelo srdce po mých 17 letech práce v zahraničním obchodě.

Zkrátka a dobře, předloženou koncepci proexportní politiky vlády nepovažuji za koncepci a navrhuji Poslanecké sněmovně usnesení, kterým odmítá předloženou koncepci proexportní politiky vlády České republiky. Protože nevěřím, že tato vláda je schopna účinnou koncepci zahraničního obchodu zpracovat, nenavrhuji žádné další usnesení sněmovně. Prostě této vládě nevěřím. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Vymětalovi, prosím, aby písemný návrh jako obvykle odevzdal zpravodaji.

Dříve než pustím ke slovu dalšího řečníka, oznamuji láskám vašim, že pan poslanec Volák má náhradní kartu č. 6 a pan poslanec Jiří Novák náhradní kartu č. 8.

Nyní se ujme slova paní poslankyně Štěpová, připraví se pan poslanec Grégr.

 

Poslankyně Vlasta Štěpová: Neděste se, pane ministře, ženské bývají stručnější.

Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, milí kolegové, můj úkol je velice stručný, tj. přecitovat stanovisko podvýboru zahraničního výboru pro podporu cestovního ruchu a zahraničního obchodu.

Nicméně, dovolím si, omlouvám se za to, ale dovolím si něco málo mých poznámek pro ilustraci tohoto stanoviska.

Jsem nesmírně ráda, že máme na stole koncepci proexportní politiky. Znamená to, že vláda tohoto státu uznala, že je koncepce třeba. Koncepci jsme ovšem měli na stole už na vyžádání sněmovny předloženu vaším předchůdcem, panem ministrem Dlouhým.

Velice vítám a velice pozitivně kvituji, pane ministře, že jste zmínil nutnost hospodářské politiky státu a uvedl jste, že předložený materiál je součástí této hospodářské politiky. Obávám se, že tady moje pozitivní stanoviska a velké poděkování končí, protože celý text této práce, když jsem si listovala i v té vzorné grafické úpravě, ve zdůraznění některých pasáží, mi připomněl skripta, dávná skripta Vysoké školy zemědělské, která předvádím mým studentům, když jim sděluji, jak nemá vypadat jejich seminární práce. Na levé straně na A4 pět borovic, pod tím hustý les, na pravé straně tři borovice, pod tím řídký les.

Omlouvám se za tato přirovnání, nicméně, když si čtu, že není reálné, aby stát uskutečňoval zejména vlivovou proexportní politiku ve vztahu ke všem zemím světa, že tomu brání organizační, kapacitní i zdrojové příčiny a bude nezbytné, aby byly identifikovány země či oblasti přednostního zájmu. Ptám se, kde tato identifikace je, protože přesně to jsme od daného materiálu požadovali. Čtu-li si, že vláda je si vědoma úzké vazby mezi výzkumem a vývojem, technickou úrovní výrobků, jejich konkurenceschopností a vývozní úspěšností a bude proto této problematice nadále věnovat patřičnou pozornost, ptám se, jak je to konkrétně vyjádřeno.

Abych byla ještě konkrétnější, dovolte mi vrátit se do oblasti, kterou sleduji dost pozorně - třetí nejdůležitější exportní položkou je cestovní ruch, který představuje téměř pětinu našeho exportu. Pokles výnosu cestovního ruchu za loňský rok ve srovnání s rokem předminulým byl o více než 10 %. Domnívám se, že tady už by někdo měl bít na poplach. Toto je vládní materiál, který by měl přinejmenším vysvětlit, jaké zadání mají některé agentury, které v zájmu a z pověření jednotlivých ministerstev vlády České republiky působí v zahraničí také ve směru k zahraničnímu obchodu. Je to vámi řízená agentura nebo vaším ministerstvem řízená agentura CzechTrade, jsou to česká centra, je to Česká centrála cestovního ruchu. Když je člověk ve volné chvilce v zemi, působiště navštíví a mluví s jejich v řadě případů velice nadšenými vedoucími, připadá mi to jako vymýšlení šicího stroje, protože téměř nikdo z nich nemá zadání. A o nějaké koordinaci či operaci se mluví hodně těžko, a přitom bych se domnívala, že státní rozpočet není tak bohatý, aby si mohl dovolit přehršel těchto agentur, nezadat jim, co mají vlastně dělat, a nesledovat ani, jaké mají výsledky.

Takže to vše byla jen ilustrace usnesení podvýboru pro podporu cestovního ruchu a zahraničního obchodu zahraničního výboru, které bylo projednáno na 11. schůzi 12. února 1998 a kde se sděluje:

    1. Podvýbor pro podporu cestovního ruchu a zahraničního obchodu konstatuje, že vládou České republiky byla předložena jen osnova koncepce proexportní politiky.
    2. Žádá vládu České republiky o dopracování materiálu koncepce proexportní politiky vlády o konkrétní termíny, teritoriální zaměření, o koncepci činnosti agentur podporujících vytváření image České republiky v zahraničí a o koncepci posílení obchodní složky na zastupitelských úřadech v souvislosti s teritoriálním zaměřením podpory exportu. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji paní poslankyni Štěpové. Mimochodem, prosím fotografa, který napjatě na galerii s teleobjektivem sleduje každý můj pohyb, aby se připravil. Právě se chystám podrbat se na nose, takže by mu jinak mohl uniknout snímek.

Slovo má pan poslanec Miroslav Grégr, připraví se pan poslanec Václav Grulich.

Prosím paní poslankyni Štěpovou, aby věnovala pozornost projevu pana poslance Grégra, a samozřejmě o totéž prosím i všechny kolegy.

Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Grégr: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, máme před sebou vládní koncepci proexportní politiky, která byla v první verzi hospodářskému výboru a Poslanecké sněmovně předložena jako tisk 116 a kritizována za malou konkrétnost.

Bohužel, i předložená verze je v mnoha svých kapitolách materiálem příliš obecným, neobsahujícím téměř žádné číselné údaje a konkrétní termíny u navrhovaných opatření.

Klasickou ukázkou je např. závěr vlády k České agentuře na podporu obchodu:

"Vláda považuje za prospěšné, aby z České agentury na podporu obchodu byla v budoucnu vytvořena organizace srovnatelná se standardem obdobných organizací v zahraničí."

Jak naléhavý tento úkol vláda vidí a zda termín, budoucno, myslí dva roky, pět či deset let, se už z předložené koncepce nedozvíte.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP