Středa 1. dubna 1998

 

(pokračuje Filip) 

Toto sankční penále nebude mít žádný vliv na úroky z prodlení, příp. penále za pozdní platbu, tak jak je musejí platit zdravotní pojišťovny zdravotnickým zařízením, pokud je zdravotnická zařízení vyúčtují.

Tento návrh bych vložil do tisku 315 do bodu 2, to znamená do úpravy zákona 48/97 Sb., a mělo by to celý text § 45a. To znamená, že by se do toho zákona vložil za § 45 nový § 45a, který by celý zněl takto:

Název: Sankční penále. Odst. 1. Zdravotní pojišťovna platí do státního rozpočtu sankční penále ve výši úroků z prodlení a penále, které jí může vyúčtovat zdravotnické zařízení za pozdní platbu za zdravotní péči, která byla řádně provedena a vyúčtována.

Odst. 2. Sankční penále platí zdravotní pojišťovna vždy k pátému dni měsíce následujícího poté, kdy došlo k opoždění plateb za zdravotní péči.

Odst. 3. Zaplacení sankčního penále do státního rozpočtu nemá žádný vliv na povinnost zdravotní pojišťovny uhradit zdravotnickému zařízení úrok z prodlení a penále za pozdní platbu, kterou zdravotnické zařízení vyúčtovalo.

Čili ten princip je v podstatě trest pro zdravotní pojišťovnu, která opožďuje platby za provedenou zdravotní péči. Nemá vliv na jiný vztah se zdravotnickým zařízením a tento příjem je příjmem státního rozpočtu, který podle jiných ustanovení musí sanovat některé nedostatky, které jsou zatím v systému veřejného zdravotního pojištění.

Protože jsem spěchal, nemám ten materiál připraven tak, abych ho mohl odevzdat zpravodaji, odevzdám ho samozřejmě v průběhu dnešního odpoledne. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Filipovi. Slovo má paní poslankyně Eva Fischerová a připraví se pan poslanec Petr Hulinský.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně, dámy a pánové, dovoluji si předložit pozměňovací návrh ve smyslu doplnění parlamentního tisku č. 315, novelizací zákona ČNR č. 551/91 Sb., to je zákon o všeobecném zdravotním pojištění, a zákona ČNR č. 280/92 Sb., což je zákon o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, neboť tento pozměňovací návrh věcně souvisí s projednávaným vládním návrhem.

Jde o novelizaci technického rázu, pro posluchače nesmírně nezáživnou. Dovolím si proto předeslat věcný záměr ve smyslu zdůvodnění legislativní úpravy, kterou přednesu posléze. Věcný záměr novelizace byl s řadou poslanců konzultován po stránce věcné i po stránce procedurální. Své si k problému řekli legislativci Ministerstva financí i legislativci Ministerstva zdravotnictví. Pro tuto poměrně širokou diskusi je návrh předkládán až na plenárním zasedání.

V průběhu vývoje zdravotního pojištění v České republice došlo nejen k neodůvodněným odchylkám v hospodaření mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a resortními a oborovými zdravotními pojišťovnami, ale také k tendencím obtížně kontrolovatelného hospodaření zdravotních pojišťoven s veřejnými finančními prostředky a následnému zneužívání vytvořeného legislativního rámce.

Návrh novely obou citovaných zákonů sjednocuje podmínky účtování pro zdravotní pojišťovny veřejného zdravotního pojištění. Současně návrh obsahuje i potřebná zmocnění Ministerstvu financí k vydání prováděcí vyhlášky a účtové osnovy ještě v roce 1998 tak, aby účtování všech zdravotních pojišťoven od 1. ledna 1998 probíhalo již od 1. ledna 1999 v souladu s novými právními předpisy slučitelnými s právem Evropského společenství v Evropské unii.

S ohledem na skutečnost, že o vydání nové účtové osnovy je vždy nutno uvažovat nejpozději půl roku před jejím zavedením, je předložený návrh novelizace formou rozšíření parlamentního tisku 315 opravdu poslední možností zavedení jednotné účtové osnovy od 1. ledna 1999, a nečekat až na rok 2000. Nová osnova sjednotí účtování provozního fondu všech zdravotních pojišťoven, hlavně však zajistí důsledné oddělení účtování ostatních činností od okruhu veřejného zdravotního pojištění. Dosažené úspory v hospodaření zdravotních pojišťoven bude možné využít i v následujícím období. Zůstatky provozního fondu i fondů dalších budou převoditelné. Sjednotí se postup vyúčtování pohledávek za plátci pojistného. V této oblasti se pak zprůhlední hospodaření pojišťoven. V současnosti jsou zde ve hře po lhůtě splatnosti zhruba 4 mld. Kč.

Bude-li návrh přijat, umožní zajistit i pro pojištěnce VZP širší rozsah závodní preventivní péče, hrazené na základě smlouvy z prostředků jejich zaměstnavatelů. Tuto možnost dosud měly jen zaměstnanecké pojišťovny, a to ze zákona č. 280/92 Sb. Dalším pojišťovnám v případě přijetí návrhu bude umožněno zřídit fond prevence s jednoznačně vymezenými příjmy a výdaji.

Na rozdíl od současného stavu tzv. účelových fondů netvoří příjmovou stránku fondu prevence úroky získané z prostředků veřejného zdravotního pojištění, dále pokuty, penále a přirážky související s veřejným zdravotním pojištěním. Tyto prostředky by podle pozměňovacího návrhu měly být od 1. ledna 1999 jednoznačně zdrojem základního fondu veřejných zdravotních pojišťoven.

A nyní si dovolím předložit legislativní část. K názvu zákona. Za slova "o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů" se doplní čárka a vkládá se text "zákon ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů" a dále pokračuje původní text "zákon č. 21/1992 Sb." a dále původní text.

Nyní k vlastnímu komplexnímu pozměňovacímu návrhu. Novela se doplní novým článkem III. a článkem IV. a původní článek III. a článek IV. se přečíslují.

Článek III.: Zákon ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění zákona ČNR č. 592/1992 Sb., zákona ČNR č. 10/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb., zákona č. 48/97 Sb. a zákona č. 305/97 Sb. se mění a doplňuje takto:

Bod 1:

V § 2 se za odst. 1 vkládá nový odst. 2, který zní:

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP