Středa 15. dubna 1998

 

(pokračuje Kužílek) 

Dámy a pánové, to je několik mých technických nebo věcných pozměňovacích návrhů.

Mám zde ještě jeden návrh, který spočívá v tom, že pravděpodobně bude přijat tento zákon s určitým režimem poskytování informací a pravděpodobně bude přijat také obecný zákon o poskytování informací. V obou případech však dojde k poněkud odlišnému režimu ať již jde o lhůty, mechanismy odvolání a další a další věci. To by asi byl nezdravý jev v našem právním řádu.

Dá se řešit buď už teď, nebo potom, při přijímání toho obecného zákona. Já však přesto navrhnu tu změnu již teď tak, aby tyto zákony byly dobře slučitelné. Ten návrh zní tak, že se zařazuje nový § 16, další jsou přečíslovány a tento paragraf se jmenuje Přechodná opatření. Text paragrafu zní:

"Platnost § 3, 4, 5, 6, 7, v § 8 odst. 1, odst. 4 písm. a), c), e), d), e), f), g), odst. 5 až 6, § 9, § 10 odst. 1 a 2 a § 14 končí okamžikem, kdy vstoupí v účinnost příslušná ustanovení obecného zákona o přístupu k informacím."

Obsah tohoto pozměňovacího návrhu spočívá v tom, že jakmile by vstoupil v účinnost obecný zákon o poskytování informací, skončila by účinnost těch paragrafů tohoto zákona, které popisují režim poskytování informací, a nadále i v oblasti životního prostředí, co se týče režimu poskytování informací, to znamená třeba, jak se podá žádost, do kdy musí být vyřízena, jak se lze odvolat atd., by se postupovalo podle obecného zákona o poskytování informací.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Ambrozek, jiné přihlášky do diskuse nemám.

 

Poslanec Libor Ambrozek: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, i když Poslanecké sněmovna není tak obsazena jako při dopoledním programu, domnívám se, že i tato norma je důležitá, a dovolím si přednést několik pozměňovacích návrhů, které vyplynuly ještě z další diskuse s Ministerstvem životního prostředí. Tato diskuse probíhala ještě po jednání ve výboru a probíhala se sekcí legislativy a se sekcí, která má na starosti ekologickou výchovu a informace, takže předložené pozměňovací návrhy vyjadřují v podstatě i stanovisko Ministerstva životního prostředí.

První pozměňovací návrh: § 1 po rozčlenění na odstavce a opravě formulace "úřadu veřejné správy" zní takto: "(1) Zákon upravuje

a) podmínky výkonu práva na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů, jimiž disponují orgány státní správy, orgány územní samosprávy a jimi zřízené, řízené nebo pověřené právnické osoby,

b) přístup veřejnosti k informacím o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů, jež mají tyto orgány k dispozici, a stanoví základní podmínky, za nichž jsou takové informace zpřístupňovány.

(2) Zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a zpřístupňování statistických informací se řídí zvláštním zákonem." - Ten § 1 je tam v podstatě úprava, která je technická a odstraňuje některé špatné terminologické obraty.

Druhý pozměňovací návrh: § 2 - uvozující věta zní: "Pro účely tohoto zákona se rozumí."

V návaznosti na tuto změnu se provedou tři legislativně technické úpravy. V písm. a) se v první větě vypouští sloveso "jsou", slovo "informace" se uvádí do správného pádu "informacemi" a v písm. c) se vypouští slovo "rozumí".

Třetí pozměňovací návrh: v § 2 písm. a) se vkládá nový odst. (5), který zní: "vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí", přičemž další odstavce se přečíslují. - To je změna, která spadá do oblasti definice informací o životním prostředí, na které se vztahuje tento zákon. Jde o zařazení možných vlivů, činností a výrobků na životní prostředí, což jsou informace pro občana jako spotřebitele velmi důležité.

Čtvrtý pozměňovací návrh: § 2 písm. b) zní takto: "b) orgány státní správy a orgány územní samosprávy a jimi zřízené, řízené nebo pověřené právnické osoby (dále jen "orgán")

1. orgány státní správy a orgány územní samosprávy, jež plní úkoly v ochraně životního prostředí, zejména orgány státní správy ochrany ovzduší, vodohospodářské orgány, orgány ochrany přírody, orgány státní správy v odpadovém hospodářství, orgány státní správy lesů a orgány ochrany zemědělského půdního fondu,

2. rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele orgány uvedené v bodu 1 a jiné právnické osoby, které jsou zřízené, řízené nebo pověřené těmito orgány a které shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí,

3. jiné orgány státní správy a orgány územní samosprávy, případně rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele tyto orgány, a těmito orgány zřízené, řízené nebo pověřené právnické osoby, a to za předpokladu, že plní úkoly na úseku ochrany životního prostředí, nebo pokud v rámci své činnosti shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí."

V návaznosti na nový nadpis se v celém zbývajícím textu nahradí formulace "úřad veřejné správy nebo jemu podřízená právnická osoba" slovem "orgán". To se týká asi deseti míst v § 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10 a 13. - Účelem tohoto pozměňovacího návrhu je uvést do přesné formy terminologii, která je v zákoně používána. My jsme zvolili termín "úřad veřejné správy", tento pojem ovšem není v našem právním řádu používán, a proto se tímto pozměňovacím návrhem snažíme uvést to do rozumné polohy.

Pátý pozměňovací návrh: V § 3 odst. 1 poslední věta zní: "Ze žádosti musí být patrno, kdo ji podal."

Šestý pozměňovací návrh: v § 3 odst. 2 poslední věta zní: "Pokud žadatel do 15 dnů od doručení výzvy žádost v požadovaném směru neupřesní, má se za to, že od své žádosti upustil."

Sedmý pozměňovací návrh - to je pozměňovací návrh, který už tady zmínil kolega Kužílek. Paragraf 3 se doplňuje novým odstavcem (3), který zní: "(3) V případě žádosti podané telefonicky, pokud ji nelze neprodleně vyřídit, je orgán oprávněn vyžádat si její zaslání v písemné formě. Pro tento případ platí ustanovení o upřesnění žádosti přiměřeně."

Osmý pozměňovací návrh: § 6 odst. 1 zní: "(1) Žadatel může v žádosti navrhnout formu, případně způsob, jichž má být použito při zpřístupnění informace. Pokud žádá o zpřístupnění informace na technickém nosiči dat, je povinen uhradit jeho cenu nebo přiložit k žádosti technicky použitelný nosič dat."

Devátý pozměňovací návrh, ten se týká § 8, který řeší jednu z klíčových oblastí zákona, a tou je rozhodnutí o odepření informace. Ten návrh, který byl dán ministerstvem, upravuje text takto: Odst. (4) se dělí na dvě části a předřazuje se dopředu, takže nové odstavce (2) a (3) znějí:

"(2) Informace nebude rovněž zpřístupněna pokud

a) byla orgánu předána osobou, která k tomu nebyla podle zákona povinna a nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace,

b) by zpřístupněním této informace o místě výskytu zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů nebo nerostů hrozilo jejich nepřípustné ohrožení, poškození nebo rušení,

c) žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného řízení (vyšetřování) v trestních věcech, nebo se týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech,

d) žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji podle § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní žádost.

(3) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud

a) se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,

b) žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně,

c) žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici."

Účelem těchto změn je přece jen zachovat některé postupy a nezasáhnout zejména do probíhajících správních řízení, což by znamenalo velký průlom do zákona o správním řádu.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP