(pokračuje Ambrozek)
Desátý pozměňovací návrh. § 10 odst. 3 zní: "Informace se zpřístupňují zpravidla bezplatně. Orgány jsou však oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli."
Účelem tohoto pozměňovacího návrhu je odstranit z návrhu zákona ty pasáže o ceně dohodou, které by mohly vést k častému odmítání požadovaných informací a přitom podobně, jako to navrhuje kolega Kužílek v obecném zákoně, se přidržet spíše poplatků, které by neměly přesáhnout náklady spojené s pořízením těch kopií.
Jedenáctý pozměňovací návrh: § 10 odst. 4 se vypouští.
Dvanáctý pozměňovací návrh: § 13 odst. 1 - slova "správními úřady" se nahrazují slovem "orgány".
Třináctý pozměňovací návrh se týká § 13 odst. 2. Je to paragraf, který zmínil už kolega Frank, který uvádí do našeho právního prostředí oblast ekologické výchovy, osvěty a informací, kterou já osobně považuji za klíčovou do budoucna, protože informace samotné nestačí, pokud nebudeme vychovávat už od školy děti a mládež k tomu, aby měly k životnímu prostředí určitý vztah nebo o něm získaly informace. Těžko v ochraně životního prostředí něco dokážeme pomocí zákona a sankcí. Paragraf 13 ovšem nebyl formulován zcela reálně, pokud to mám upřímně říci, takže navrhuji, aby § 13 odst. 2, uvozující věta a písm. a) a b) nově zněly:
"(2) Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vytváří zejména podmínky k tomu, aby
a) byl vytvořen a využíván systém osvojování základních poznatků o životním prostředí a jeho ochraně, vycházející z principů udržitelného rozvoje a z aktivních forem výchovy, osvěty a získávání informací, zajišťovaný prostřednictvím státních i nestátních organizací,
b) orgány byly veřejnosti účinně nápomocny při zajišťování přístupu k informacím o životním prostředí."
Čtrnáctý a poslední pozměňovací návrh zní: § 15 nově zní: "Pokud zvláštní právní předpisy upravují též poskytování informací, které jsou předmětem úpravy tohoto zákona, nelze rozsah informací stanovený tímto zákonem omezit."
To jsou všechny pozměňovací návrhy. Chtěl bych říci, že jejich přijetí v podstatě dolaďuje poslanecký návrh zákona s názorem vlády a že ze čtrnácti připomínek, které v tisku 243/1 dala vláda České republiky k původnímu návrhu zákona, je nejméně deset vyřešeno. Domnívám se tedy, že nic nebrání tomu, aby i ministři pro tento zákon zvedli ruku. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. O slovo se nyní přihlásil ministr životního prostředí Martin Bursík. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Pane předsedající, dámy a pánové, není mým cílem obírat vás o čas, ale dovolte mi, abych v co nejstručnější formě podpořil tento poslanecký návrh a vyjádřil potěšení nad tím, že je možné v konkrétních případech sladit práci Poslanecké sněmovny a vlády. Jak asi víte, vláda je v tuto chvíli ve fázi, kdy je připravován věcný záměr zákona. Po dohodě s předsedou legislativní rady vlády jsem upustil od projednávání tohoto věcného záměru v legislativní radě, protože jsem to nepokládal za předmětné, jestliže v tuto chvíli Poslanecká sněmovna a iniciativní návrh poslanců je o tolik napřed. Jak jste slyšeli, legislativa Ministerstva životního prostředí se podílela na tom návrhu a ministerstvo jej podporuje.
Rád bych shrnul dvě polohy argumentace, proč myslím, že zákon je potřebný, a proč bych vás rád požádal, abyste jej podpořili. Za prvé jsou to důvody vnitrostátní. Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci a ve styku s nevládními organizacemi, s občanskými sdruženími, monitoruje na desítku velmi vážných a desítky dalších případů, kdy pevně věřím, že nikoli ze zlé vůle, ale v důsledku toho, že je tady roztříštěná legislativa, orgány státní správy, orgány samosprávy a jiné úřady neposkytly informace tam, kde je zcela zjevné, že v rámci trendu otevírání informací o životním prostředí by bylo na místě informace poskytnout. Tato norma, tak jak je formulována, všechny tyto pochybnosti vyvrátí a otevře prostor pro občanské iniciativy, pro rozšiřování a další prohlubování občanské společnosti.
Druhý argument je mezinárodněpolitický. Jednak je tady směrnice Evropské unie 90313, kterou máte v důvodové zprávě, a jednak je tady plánované setkání ministrů životního prostředí v červnu, kde bude na mně, abych jménem České republiky podepsal Úmluvu Evropské hospodářské komise OSN, která upravuje právo na informace a přístup veřejnosti k informacím. Toto bude jedna z oblastí, kde my jako Česká republika, jestliže zákon nyní v Poslanecké sněmovně a posléze v Senátu bude schválen, budeme mít možnost naprosto bez uzardění předvést konkrétně, že v tom nemáme problémy a že tuto oblast má Česká republika ošetřenu a vyřešenu.
Rád bych, když dovolíte, potvrdil slova předkladatelů: Ministerstvo životního prostředí si osvojilo tento návrh a dovoluji si vás požádat o kladné hlasování. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy se nikdo nehlásí. Rozpravu končím. Ptám se pana kolegy Bašty, zda chce využít své právo. Nechce. Pan kolega Ambrozek? Ano, pan kolega Ambrozek přednese závěrečné slovo zpravodaje.
Poslanec Libor Ambrozek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych poděkovat panu ministrovi a celému ministerstvu za spolupráci, která po počátečních rozpacích, když tento zákon byl loni v létě do Poslanecké sněmovny předložen, se dostala na velice vysokou úroveň.
Chtěl bych poděkovat výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, že se tímto návrhem vážně zabýval a že se podařilo připravit text, který je důstojným základem pro páteční hlasování. Chtěl bych poděkovat vám všem, kteří jste tady zůstali. Myslím, že schválení tohoto zákona bude dobrý vklad parlamentu a vůbec k harmonizaci naší legislativy s právem EU, že se v oblasti ekologické legislativy dostáváme do celkem slušného tempa a do roku dvou, domnívám se, budeme schopni schválit všechny zákony, které nás ještě od Evropské unie dělí.
Já jsem s průběhem druhého čtení spokojen a doufám, že v pátek zákon bude schválen. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji a končím druhé čtení tohoto návrhu. Než přistoupíme k dalšímu bodu, na žádost celé řady z vás upřesňuji závěr hlasování o procedurálním návrhu pana kolegy Krampery. První termín byl stanoven místopředsedou volební komise panem kolegou Eduardem Zemanem. To znamená, že do zítřka, tj. do čtvrtka do 13.00 hodin, příslušné poslanecké kluby mohou předložit volební komisi své návrhy. Za druhé to také znamená, že vlastně projednávání nově zařazeného bodu, tzn. dovolba členů vyšetřovací komise pro olomouckou kauzu, je zařazeno na pátek jako první bod po poledni, nejdříve však ve 14.00 hodin. Čili jen opakuji přesně, o čem jsme hlasovali.
Dámy a pánové, nyní přistoupíme k projednávání bodu 25 podle schváleného pořadu, kterým je
25.
Návrh poslanců Oldřicha Kužílka a Hany Marvanové na vydání zákona,
kterým se mění zákon České národní rady č. 102/1992 Sb.,
kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb.,
kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník
/sněmovní tisk 257/ - druhé čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů za skupinu navrhovatelů zaujala paní poslankyně Marvanová a zpravodaj ústavně právního výboru pan poslanec Libor Kudláček.
Tento návrh jsme projednali ve druhém čtení na 20. schůzi dne 3. února, kdy jsme návrh po obecné rozpravě vrátili ústavně právnímu výboru k novému projednání. Ústavně právní výbor návrh zákona znovu projednal. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 257/3. Nyní se táži paní poslankyně Hany Marvanové, zda chce v úvodu tohoto druhého čtení vystoupit. Ano. Slova se ujme paní poslankyně Marvanová.
***