Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Předpokládám, že rozšíření nebo doplnění původního usnesení bude předneseno ještě v rozpravě jako pozměňovací návrh k usnesení.
Nyní se přihlásila paní ministryně Roithová.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Dámy a pánové, děkuji předřečníkovi za podrobnou analýzu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny a souhlasím s jeho předpokladem a s jeho hodnocením se zcela ztotožňuji kupodivu i v datech o dluzích VZP z let minulých, které by bylo potřeba začít řešit. Zároveň chci upozornit a chci vás požádat, abyste počítali se mnou s ohledem na výklad toho, o čem a za jakých okolností vláda rozhodovala o úhradách na druhý kvartál letošního roku.
Dámy a pánové, v prvním kvartálu letošního roku - zůstanu u Všeobecné zdravotní pojišťovny - tato pojišťovna plánovala nárůst výběru zdravotního pojištění o 7 %. Výdaje na zdravotní péči pouze nárůstem o 1 % s ohledem na restriktivní politiku, kterou chtěla letos zahájit a zahájila. S ohledem na nedohodu mezi poskytovateli a plátci na první kvartál letošního roku úhrada péče, která teprve teď začíná být realizována, protože má určité zpoždění, je na úrovni nulového nárůstu. Protože ne všechna péče je hrazena paušály, které lze regulovat, ale jsou zde také výdaje na recepty a na stomatologickou péči, která jede podle speciálního sazebníku a není předem kalkulovatelná, můžeme předpokládat, že výdaje na první kvartál, které zatím ještě nejsou spočítány, by mohly být na úrovni 1 % na úkor léků a případně stomatologické péče.
Přesto, že výběr pojistného byl nejen 7 %, ale dokonce 10,5 % přímo z účtu přerozdělovacího fondu pro VZP, tedy skutečné peníze, které na účet VZP za leden, únor, březen letošního roku přišly, se tedy jedná o nárůst o 10,5 % proti loňskému kvartálu, zatímco výdaje na zdravotní péči stěží převýší 1 %. Dokonce navíc nad zdravotně pojistný plán je to navýšení o 3,5 %. Za těchto okolností vláda rozhodovala o tom, že části poskytovatelů, s kterými se pojišťovny nedohodly, navýší na druhý kvartál 4 %, tedy o částku 600 mil. Kč, která je jednak v rezervě VZP, v onom pozitivním saldu, pokud by se nenaplnil rezervní fond v plné výši. Upozorňuji, že v loňském roce byl naplněn pouze na výši 258 mil., a nevadilo to ani v době povodní a záplav, protože byla péče hrazena z normálního fondu.
Za této situace, kdy zdroje byly vyšší o 3,5 % než zdravotně pojistný plán, kdy péče na první kvartál byla vyšší sotva o 1 %, jsme rozhodli, že poskytovatelé budou mít uhrazenu alespoň část inflačního nárůstu ve výši 4 % i přesto, že inflace za první kvartál byla ve výši 13 % v tomto roce proti prvnímu kvartálu loňského roku a že jsme spočítali, že specifická inflace pro zdravotnictví při všech úsporných opatřeních, která zatím byla účinná, a při nárůstu mezd pouze o 3,5 %, jak je zvykem ve zdravotnictví, a při úsporných opatřeních v oblasti léků budeme mít vytvořenu určitou rezervu pro krytí inflačního nárůstu ve výši sotva 8 %. To znamená, že očekáváme stejně rozdíl mezi inflací ve zdravotnictví při stejné struktuře poskytované péče jako v loňském roce proti zdrojům, které jsme na druhý kvartál určili ve výši 4 %, o které musí být snížen objem péče nebo nalezeny další úspory. A to i přesto, že jsme mohli jít nad rámec oněch 4 %, která jsme navrhli, protože zdravotně pojistný plán byl navýšen skutečnými zdroji o další 3,5 %.
Je mi strašně líto, že díky zkreslení některých novinářů se dostává do povědomí nejen veřejnosti, ale dokonce i poslanců špatný výklad toho, o čem vlastně vláda rozhodovala a o jaké částky se v tomto případě jedná.
Dále mi dovolte uvést ještě další argument. Zvýšení plateb za státní pojištěnce s ohledem na zvýšení minimální mzdy od 1. ledna letošního roku, které vláda umožnila proto, aby se dostala úhrada za léčebně dlouhodobě nemocné ze státního rozpočtu do zdravotního pojištění, představuje částku 1,5 mld. Kč. V plánu zdravotní pojišťovny je to 315 mil. za kvartál. Skutečné výdaje na léčebně dlouhodobě nemocné hrazené loni ze státního rozpočtu byly pouze 1 mld. 50 mil. Kč. Už zde je vytvořena rezerva jenom v tomto přesmyku 500 mil. Kč, která nebyla vyčerpána v prvním kvartálu a která může být další rezervou pro úhradu ve druhém pololetí letošního roku. Chci upozornit jenom na to, že navýšení o 4 %, to je o 600 mil. Kč, je bohatě pokryto zdroji, které jsou vyšší, než se plánovalo ve zdravotně pojistných plánech, dokonce nad rámec těchto zdravotně pojistných plánů a dokonce i na základě úspory, která se konala v prvním kvartále vůči LDN i vůči poskytovatelům.
Proto si vás dovolím požádat, abyste změnili svůj názor, pokud jste ho měli již vytvořen, na to, že vláda rozhodovala na úkor prohloubení zadluženosti zdravotních pojišťoven. Souhlasím však s názorem pana poslance Čevely o tom, že pokud by byly navýšeny jakékoliv finanční prostředky na zdravotní péči nad rámec toho, o čem jsme teď právě diskutovali, že je potřeba z toho začít hradit dluhy let minulých, které jsou v té výši, o které pan poslanec Čevela hovořil.
Děkuji vám za pozornost.
Zároveň mi dovolte, abych vás požádala o přijetí zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny proto, že zatím stále pracuje s provizoriem. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zahajuji všeobecnou část rozpravy, do které se přihlásila paní kolegyně Jirousová. Prosím, aby se ujala slova. Jiné přihlášky do obecné rozpravy nemám.
Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je zde předkládán pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny a ostatních pojišťoven. Klub KSČM je přesvědčen, že ve špatném, nefungujícím systému zdravotnictví se nemůže vytvořit ani dobrý pojistný plán.
Z hlediska pacienta i lékaře je pojistný plán VZP nevyhovující. Všeobecná zdravotní pojišťovna si osvojuje právo určovat zdravotní síť, doporučuje počet lékařských míst pro zajištění ambulantní zdravotní péče apod. Snaží se diktovat si podmínky ve vztahu k poskytovateli lékařské péče. Nezáleží na nedostupnosti lékařské péče, řídí se pouze svými finančními možnostmi a svým prospěchem. Místo kontroly účelnosti lékařské péče se snaží ušetřit redukcí zdravotních služeb, nerespektuje zvyšování nákladů na vstupu u poskytovatelů zdravotní péče.
Sama na sobě ale nehodlá šetřit. Zvyšuje si náklady na energii o 15 %, osobní náklady o 9 % apod. Snaží se šetřit na poskytovatelích také tím, že hodlá snížit svůj záporný hospodářský výsledek z roku 1997 o částku 1,5 mld. Kč. V pojistném plánu není uvedena komerční činnost Penzijního fondu VZP. Revizní činnost VZP se omezuje pouze na kontrolu administrativy a vůbec ne na kvalitu lékařské péče. Nelze souhlasit s názorem, že ztráty peněz ve zdravotních pojišťovnách jsou nadměrné a není odpovídající zařazení do druhé třídy při konkurzním řízení. Podobně je totiž na tom i Správa sociálního zabezpečení, finanční úřady apod. Mají stejná rizika.
Není reálné uplatňovat exekuční právo pro VZP. Bylo by to příliš drahé. Muselo by zákonitě dojít k personálnímu rozšíření o další odborníky. Pojistný plán navíc porušuje zákon o naplněném rezervním fondu. O tom tady už paní ministryně mluvila. Není naplněn od roku 1993.
***