Pátek 15. května 1998

 

(pokračuje Škromach) 

Zdůvodnění: Je nezbytné, aby tyto příjmy odborové organizace poskytnuté zaměstnavatelem nebyly zdaňovány, neboť ze zákona zastupují odborové organizace všechny zaměstnance, ne jenom odboráře.

9. Doplnit bod 2d) ve znění: Odst. 5 v § 18 se vypouští.

Zdůvodnění: Vypuštění tohoto odstavce se týká navrhované změny v § 18 odst. 4 písm. a).

10. Doplnit bod 2e): V ustanovení § 20 se slova 30 % nahrazují slovy 50 %. Dosavadní daňový režim pro neziskové subjekty je brzdou jejich činnosti. Mnoho z nich má finanční problémy a musí omezovat svou veřejně prospěšnou činnost. Proto je nezbytné vytvořit daňové předpoklady pro to, aby tyto neprofitní subjekty mohly prostředky z komerční činnosti plně využít na činnost nekomerční. Návrh sleduje podporu drobnějším poplatníkům, kteří nebyli založeni za účelem podnikání. Sociální přínos by byl při přijetí této novely nepochybně vyšší než marginálně snížené daňové inkaso.

11. Doplnit bod 2f) ve znění: V ustanovení § 24 odst. 2 písm. d) se za poslední větu doplňuje text: "a příspěvky odborové organizaci k úhradě nákladů, které jí vzniknou v souvislosti se zabezpečením úkolů zaměstnavatele vyplývajících z pracovněprávních předpisů a v oblasti kolektivního vyjednávání".

Zdůvodnění: Návrh chce daňově řešit ty příspěvky zaměstnavatele odborové organizaci, které jsou podle současné daňové legislativy daňově neúčinné. Příspěvky by na základě navrhované novelizace byly na rozdíl od současného stavu daňovým výdajem zaměstnavatele. Zaměstnavatel by se tak podílel na výdajích, jež má odborová organizace se zabezpečením povinnosti plynoucí ze zákona, výdajů, které jí vznikají v souvislosti s plněním takových úkolů v zájmu všech zaměstnanců a v zájmu i zaměstnavatelů.

12. Doplnit bod 2g) ve znění: V ustanovení § 24 odst. 2 písm. e) se za poslední větu doplňuje následující text: "pojistné, které zaměstnavatel platí penzijnímu fondu na penzijní připojištění svým zaměstnancům".

Zdůvodnění: Ustanovení umožní zlepšování sociálních podmínek zaměstnanců a zvýšení konkurenceschopnosti zaměstnavatelů na trhu práce. Navíc tato plnění mají antiinflační charakter. Navíc se jedná v podstatě o určitou možnost kompenzace zrušení důchodových kategorií v roce 1993, která do dnešního dne nebyla provedena, ačkoliv byla slibována.

13. Doplnit bod 2h): V ustanovení § 24 odst. 2 písm. f) se za poslední větu připojuje následující text: "a dále úhrada odvedeného pojistného za zaměstnance uvolněného k výkonu funkce v odborech podle zvláštního předpisu, pokud je způsob úhrady tohoto pojistného dohodnut v kolektivní smlouvě."

Zdůvodnění: Zákon č. 592/1993 Sb. a zákon č. 589/1992 Sb. umožňují dohodnout v kolektivní smlouvě úhradu odvedeného pojistného za zaměstnance uvolněného k výkonu funkce v odborech tak, že toto pojistné hradí zaměstnavatel. Z uvedeného důvodu je nutné tuto úhradu na straně zaměstnavatele považovat za daňový náklad, neboť má charakter pojistného hrazeného za zaměstnance podle zvláštních předpisů. Vliv na daňové inkaso státního rozpočtu by byl zanedbatelný.

14. Doplnit bod 2i) ve znění: V ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) bod 2 se za poslední větou ruší čárka a připojuje se následující text: "nebo dohodnutá v kolektivní smlouvě či stanovená ve vnitřním předpise."

Zdůvodnění: Daňovým nákladem na straně zaměstnavatele musí být výdaj vynaložený např. na lékařská vyšetření stanovená zákonem (viz např. § 168 zákoníku práce - lékařská vyšetření určená pro mladistvé) a dále lékařské prohlídky vstupní, průběžné, periodické, výstupní, které umožňují podnikatelům beze zbytku plnit další ustanovení zákoníku práce, z nichž plynou povinnosti zaměstnavatele, např. § 133 odst. 1 písm. e) zákoníku práce - zjištění zdravotní způsobilosti zaměstnance pro výkon práce, či § 133 odst. 1 písm. h) zákoníku práce apod., nebo dohodnutá v kolektivní smlouvě či stanovená vnitřním předpisem. Jde o daňově přiměřené vytváření podmínek pro podnikatelskou činnost.

Sociální přínos by byl při přijetí této novely nepochybně vyšší než marginálně snížené daňové inkaso státního rozpočtu.

15. Doplnit bod 2j): Do ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) se doplňuje bod 6, který zní: "na přechodné ubytování, nejde-li o ubytování při pracovní cestě, poskytované jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům v souvislosti s výkonem práce, pokud obec přechodného ubytování není shodná s obcí, kde má zaměstnanec bydliště."

Zdůvodnění: Návrh je adekvátní ustanovení § 6 odst. 9 písm. l) zákona o daních z příjmů. Hodnota přechodného ubytování při uvedených parametrech, jež je na straně zaměstnance osvobozena, musí být na straně zaměstnavatele daňovým výdajem. Jde o náklady na pracovní sílu, které jsou vynaloženy na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Návrh umožní např. zvýšit mobilitu pracovních sil zejména v regionech s vyšší mírou nezaměstnanosti do regionů s nezaměstnaností nižší.

Sociální přínos by byl při přijetí této novely nepochybně vyšší než marginálně snížené daňové inkaso státního rozpočtu. Navíc by vlastně tyto prostředky byly určovány přímo na místě bez zbytečné direktivy státní administrativy.

16. Doplnit bod 2k): V ustanovení § 24 odst. 2 se doplňuje písmeno zh), které včetně poznámky pod čarou zní: "zh) výdaje zaměstnavatele na platby věrnostní a stabilizační povahy, poskytnuté zaměstnancům (včetně dřívějších zaměstnanců), pokud tyto platby jsou zahrnuty do vyměřovacího základu pro výpočet pojistného podle zvláštního zákona - odvolávka 21, jsou stanoveny v kolektivní smlouvě nebo vnitřním předpisem zaměstnavatele a nepřevyšují ve zdaňovacím období u zaměstnance trojnásobek minimální mzdy stanovené zvláštním předpisem - odvolávka.

Poznámka pod čarou zní: Odvolávka: Zákon ČNR č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů."

Zdůvodnění: Návrh by umožnil, aby uvedené platby byly na straně zaměstnavatele výdaji vynaloženými na dosažení, zajištění a udržení příjmů - tedy výdaji daňovými. Na straně zaměstnance jsou uvedené příjmy zdaňovány podle § 6 zákona o daních z příjmů jako příjmy ze závislé činnosti a současně jsou podrobeny pojistnému sociálnímu i zdravotnímu. Vliv na celkové daňové inkaso státního rozpočtu je neutrální. Na jedné straně se sníží zdanitelný zisk zaměstnavatele, na druhé straně znamená srážku a odvod daně ze závislé činnosti u zaměstnance, ale i odvod pojistného do státního rozpočtu. Navíc dojde k platbě zdravotního pojištění. Ustanovení umožní zlepšování sociálních podmínek zaměstnanců, zvýšení konkurenceschopnosti zaměstnavatelů na trhu práce, stimulaci růstu domácích úspor a zlepšení podmínek pro kolektivní vyjednávání. Navíc tato plnění mají antiinflační charakter.

Jenom pro zajímavost - stejný návrh předložil svaz průmyslu a tento návrh byl s kladným výsledkem projednán na Ministerstvu financí České republiky dne 10.12.1996.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP