Příloha č. 8
Problematika vyšetřování, trestního
řízení a vězeňství
Nápad vyšetřovacích spisů
se snížil na 10 528 trestních věcí,
tj. o 7,04% (-8 897) a o 2,30% se snížil i počet
obviněných osob. Ve sledovaném období
vyšetřovatelé celkem vyřídili
1 16 093 trestních věcí, tedy o 5% (+5
565) více než činil nápad (podílem
neskončených věcí z minulých
let, které byly převzaty od jiných orgánů).
V souvislosti se zvýšením objasněnosti
se v r. 1995 ve skladbě vyšetřovaných
případů zvýšil i podíl
věcí se známým pachatelem o 9,40%,
tedy na 67,90%.
Zvyšování podílu trestních věcí
obsahujících závažné sériově
nebo skupinově páchané delikty pokračuje
i v r. 1995 a větší intenzitu má i prolínání
hospodářské a obecné kriminality s
prvky organizovaného zločinu. Stále se
zvyšuje podíl trestních věcí
s účastí cizinců.
Návrhem na podání obžaloby ukončili
vyšetřovatelé 65 562 (+13,20%) trestních
věcí, z toho podíl věcí
předaných státním zastupitelstvím
do dvou měsíců vzrostl o 9,10% oproti
r. 1994. Ze všech vyšetřovatelem skončených
trestních stíhání osob činil
podíl těch, na které byl podán
návrh na žalobu 85,30% (+4,40%).
Průměrná délka vyšetřování
od zahájení trestního stíhání
do předání návrhu na podání
obžaloby byla v r. 1995 112 dní a obvinění
bylo v průměru sděleno za 17 dní (-5
dní) od přijetí trestního oznámení.
Nadprůměrných výsledků dosáhli
vyšetřovatelé ve Východočeském,
Západočeském, Severomoravském a Jihočeském
kraji. Pozitivní posun nastal především
ve Východočeském kraji, který
měl v r. 1995 nejlepší výsledky ze všech,
přestože v r. 1994 patřil mezi nejslabší.
Tento kraj je nejlepší z hlediska produktivity práce
(ukončené návrhy na podání
obžaloby i počet obviněných) a je zde
i nejlepší kvalita vyšetřování
(např. podíl věcí vrácených
k doplnění je 5,60%). Vyšetřovatelé
v Západočeském, Severomoravském, Jihočeském
i Středočeském kraji vynikají zejména
ve všech ukazatelích, které odrážejí
rychlost výkonu.
Za celostátním průměrem dlouhodobě
zaostávají úřady vyšetřování
v hl. m. Praze a v Jihomoravském kraji. Úřady
vyšetřování v Praze (a v tomto případě
i v Severočeském kraji) mají však nejslabší
výsledky v kvalitativních ukazatelích, na
druhé straně však mají nejvyšší
produktivitu práce (počet spisů vyřízených
jedním vyšetřovatelem). Úřady
vyšetřování Jihomoravského kraje
jsou podprůměrné ve všech ukazatelích.
Zatížení vyšetřovatelů
spisy je v jednotlivých krajích nerovnoměrné,
přestože v r. 1995 byla přijata změna
systemizace, která neopodstatněné rozdíly
částečně zmírnila. Rozdíl
v zatíženosti vyšetřovatelů Západočeského
a Východočeského kraje na jedné straně
a Prahy a Severočeského kraje na straně druhé
(přibližně 8 spisů) je v současné
době pouhým převodem pracovních míst
neřešitelný. V r. 1995 nastoupilo na úřady
vyšetřování 349 vyšetřovatelů,
236 jich odešlo a neobsazeno zůstalo 221 pracovních
míst. Nejhorší situace je v hl. m. Praze,
kde k 31. 12. 1995 chybělo 74 (19,10%) vyšetřovatelů,
což je 1/3 všech neobsazených míst v ČR.
Naproti tomu je v některých krajích počet
plánovaných míst již naplněn
(např. v Jihomoravském kraji). Podíl právníků
se snížil na 20,80% (-2,20%), 34,50% vyšetřovatelů
má vysokoškolské vzdělání
jiného směru a 45,70% má vzdělání
středoškolské. V r. 1995 mělo 35,50%
všech vyšetřovatelů praxi kratší
než 2 roky. Nezájem právníků
o práci vyšetřovatele je podle Úřadu
vyšetřování pro ČR dán
zejména její značnou odbornou a psychickou
náročností a poměrně nízkým
finančním ohodnocením. V této souvislosti
upozorňuje Úřad vyšetřování
pro ČR na nesoulad mezi požadavkem specializovaného
vzdělání vyšetřovatelů
a možností jejich finančního ohodnocení.
Bakalářské studium na PA ČR sice saturuje
kvalifikační předpoklady vyšetřovatelů,
nenaplňuje však předpoklad vysokoškolského
vzdělání, které je nutné pro
zařazení do vyšší než 8. platové
třídy. Naproti tomu absolvent jiné vysoké
školy, která neposkytuje potřebnou kvalifikaci,
může být do vyšší platové
třídy zařazen./
V r. 1995 se zlepšila úroveň spolupráce
s jednotlivými útvary a službami Policie České
republiky i úroveň materiálů předávaných
policejními orgány na úřady vyšetřování.
O 20% se snížil počet případů,
které vyšetřovatel pro neúplnost nepřevzal
od policejního orgánu (v r. 1994 10 676 trestních
věcí, v r. 1995 8 541 trestních věcí).
V 1 398 trestních věcech vypátraly policejní
orgány pro vyšetřovatele místo pobytu
podezřelého. Metodickou pomoc formou školení
i studijních pobytů (podle působnosti ve
služebních obvodech) poskytovaly úřady
vyšetřování celním úřadům
(po tom, co tyto získaly novelou trestního řádu
postavení policejních orgánů 1. 9.
1995). Státní zástupci a soudci prakticky
nevyužívají své oprávnění
přibírat znalce a těžiště
znaleckého dokazování zůstává
v přípravném řízení
trestním. Díky tomu se zvýšil počet
znaleckých posudků a tlumočení o 21,40%
(na 53 125) a náklady vzrostly dokonce o 33,60% (na 111
500 tis. Kč), nejvíce z oboru ekonomiky a dopravy.
Během r. 1995 byla přijata konkrétní
opatření zaměřená především
na zrychlení a zkvalitnění vyšetřování,
na řešení rozdílů v zatížení
vyšetřovatelů, na zvýšení
počtu kontrolních akcí, na analýzu
a korekci systému hodnocení úrovně
vyšetřování, na personální
zajištění apod. Počet kontrolních
akcí se ze 7 v r. 1994 zvýšil na 15 v r. 1995.
V r. 1995 soudy ČR pravomocně odsoudily nejvíce
pachatelů za trestné činy majetkové
kriminality - více než 40% odsouzených se dopustilo
trestného činu krádeže, zpronevěry
a podvodu (majetková trestná činnost). Dále
je nejvíce odsouzených za dopravní kriminalitu,
za porušování domovní svobody, zanedbání
povinné výživy atd. Za trestný čin
vraždy bylo v r. 1995 odsouzeno 134 osob, za znásilnění
182 osob a za loupež 1 202 osob.
Ve skladbě ukládaných trestů převažoval
podmíněný trest odnětí svobody,
který byl uložen 65% (+0,40%) osobám, nepodmíněný
trest byl uložen 22,80% (+1,40%) osobám a
samostatný peněžitý trest 9,10% (-3,60%)
osobám. U 1 232 osob, především
mladistvých, bylo upuštěno od potrestání.
Recidivistům byl ukládán převážně
nepodmíněný trest (více než 60%),
mladistvým převážně trest podmíněný.
12 pachatelům byl uložen trest mezi 15 až
25 lety (vždy za kvalifikovanou vraždu), doživotí
ve sledovaném období uloženo nebylo.
Z celkového počtu 19 508 vězňů
bylo v r. 1995 3 130 (16,50%) cizinců.
Z celkového počtu 8 000 obviněných
ve vazbě bylo v přípravném řízení
4 037 (-1 098) a v řízení před soudem
3 941 (+252) obviněných. Dále bylo ve
vazbě 22 osob zajištěných k vyhoštění.
Průměrná délka vazby k 31. 12. 1995
byla 226 dní, což je o 15 dní více než
v r. 1994.
Vězeňská služba vytváří
podmínky pro zvyšování kvalifikace odsouzených.
V r. 1995 získalo střední vzdělání
74 (+30) odsouzených, studujících bylo 191
(+38) a v kursech si zvýšilo kvalifikaci 333 (+96)
odsouzených.
Příloha č. 9
Nelegální migrace
Pašování
Celní orgány při provádění
celního dohledu zjistily v r. 1995 celkem 9 754 (+33%,
+2 426) celních deliktů a předmětem
těchto protiprávních jednání
bylo zboží v celní hodnotě 2 281 000
tis. Kč (-17%).
V r. 1995 bylo 302 zjištěných případů
předáno k vyřízení jiným
státním orgánům, z toho 174 finančním
úřadům a 106 podnětů na zrušení
nebo odebrání živnostenského listu živnostenským
úřadům.
Specializované útvary boje proti podloudnictví
Celní správy věnovaly značnou
pozornost pašování alkoholických
nápojů a lihu, přičemž zjistily
celkem 48 případů se zkrácením
cla a daní 280 000 tis. Kč. Hlavní podíl
na zjištěných případech měly
tzv. fiktivní vývozy tuzemských lihovin,
které v současné době řeší
orgány činné v trestním řízení
a příslušné finanční úřady.
V oblasti ropných produktů šetřily
specializované útvary 15 případů
se škodou 900 000 tis. Kč. Uvedená trestná
činnost je páchána organizovanými
skupinami a šetří se v úzké souvislosti
s příslušnými útvary Policie
ČR.
V rámci činnosti pohraničních celních
úřadů, v celním a pohraničním
pásmu a zejména při kontrolách
stánkového prodeje zjistily celní orgány
300 případů nelegálního
dovozu neznačených cigaret se zkrácením
cla a daní ve výši 215 500 tis. Kč.
Novelou trestního řádu, která nabyla
účinnosti dnem 1. 9. 1995, získaly celní
úřady postavení policejních orgánů.
Během 4 měsíců r. 1995 převzaly
celní úřady 93 případů
k policejnímu prověřování a
v 50 případech je předaly vyšetřovateli
PČR k zahájení trestního stíhání.
Příloha č. 10
Organizovaný zločin
Příslušníci zahraničních
kriminálních struktur přicházejí
a etablují se v ČR většinou podle následujícího
modelu: Cizinci, kteří zde již podnikají
nebo získali české státní občanství,
zakládají obchodní společnosti (ty
mohou krýt i čeští občané)
a do obchodního rejstříku nechají
zapsat další osoby jako společníky.
Ti pak přijíždějí do ČR
na základě oficiálního pozvání,
dostávají povolení k dlouhodobému
pobytu a zakládají nové společnosti
a zvou další "obchodní společníky".
Společnosti většinou nevykazují žádný
zisk, často ani žádnou aktivitu a slouží
ke krytí trestné činnosti. Tento model se
stále opakuje a osoby, které stály na počátku
řetězce, přerušují zjevné
kontakty a stahují se do pozadí, (mohou též
vystupovat jako významní podnikatelé). ÚOOZ
PČR upozorňuje na to, že získání
českého občanství (i fiktivním
sňatkem) a tím českého pasu, je vysoce
ceněno vzhledem k bezvízovému styku ČR
se západní Evropou.
Občané bývalého Sovětského
svazu, kteří páchají násilné
trestné činy (vraždy, vydírání)
využívají znalosti prostředí
i kontaktů s českými občany, mnohdy
bývalými příslušníky StB
a stojí za nimi velký kapitál. Provozují
herny, kasína, erotické salóny a restaurace.
Mimosoudní vymáhání peněz je
obvykle spojeno s dalšími nezákonnými
aktivitami, zejména se závažnou hospodářskou
trestnou činností.
Pracovníci ÚOOZ registrovali v r. 1995 56 případů
a 102 osob pro vydírání.
Překupníci zbraní a radioaktivního
materiálu již nepožadují složení
potřebné vysoké sumy v hotovosti, ale vyžadují
bankovní garance, čímž do obchodu vstupují
specialisté na mezinárodní bankovní
operace. Do nezákonného obchodu s výbušninami
zasahují spíše čeští
občané, kteří nabízejí
látky pocházející z krádeží,
z ušetřených zásob plastických
průmyslových trhavin (semtex) nebo jde o plastické
trhaviny vyrobené podomácku na vysoké profesionální
úrovni.
Pro nezákonný obchod se zbraněmi a výbušninami
realizovali pracovníci ÚOOZ 55 případů
a 82 osob, pro nezákonný obchod se štěpnými
materiály 6 případů a 8 osob.
Ve spojení s organizovaným převaděčstvím
realizovali pracovníci ÚOOZ v r. 1995 16 případů
a 57 osob.
Pro organizovanou prostituci získávají její
organizátoři dívky pomocí inzerátů
nabízejících práci v zahraničí
(servírky, hostesky, modelky) nebo používají
násilné donucovací prostředky či
únosy. Luxusnější formy prostituce organizují
i majitelé hotelů, erotických salónů,
heren a taxikáři. Dochází přitom
k zneužívání mladistvých osob
obou pohlaví.
Pracovníci ÚOOZ v r. 1995 realizovali v souvislosti
s organizovanou prostitucí 49 případů
a 111 osob.
Během nejvýznamnější akce zajišťování
padělků byly zabaveny padělky 1 000,- Kč
a 5 000,- Kč v celkové výši 3 998 tis.
Kč a 100,- a 1 000,- DEM v hodnotě 138 000 tis.
DEM. Tato trestná činnost je prováděna
na celém území ČR a za r. 1995 pracovníci
ÚOOZ realizovali 46 případů a 81 osob.
Velkou část krádeží a převozů
vozidel provádějí pachatelé na zakázku
a čeští občané se účastní
jak při vlastních krádežích
a převozu, tak při podvodech.
V r. 1995 realizovali pracovníci ÚOOZ 38 případů
a 43 osob.
Úspěchem Národní protidrogové
centrály ÚOOZ v r. 1995 bylo nesporně zajištění
největší továrny na výrobu MDMA-Extazi
v Evropě. Pracovníci ÚOOZ registrovali celkem
154 případů a 255 osob v souvislosti s prodejem
a výrobou drog. Z toho 53 případů
ilegální přepravy drog a psychotropních
látek bylo zjištěno v součinnosti s
orgány Celní správy.
Aktivity organizovaných kriminálních skupin
v r. 1995 se projevují na celém území
ČR, ale některé regiony mají svá
specifika.
V Západočeském kraji, s centrem v
Plzni a Karlových Varech, jde hlavně o převaděčství,
organizovanou prostituci, obchod se zbraněmi a drogami
i o vydírání a finanční podvody.
Působí zde české skupiny propojené
na občany ze SNS a bývalé Jugoslávie.
V Jihočeském kraji se vyskytují zejména
podvody s cennými papíry, nedovolená výroba
a držení omamných a psychotropních látek,
padělání a organizovaná ozbrojená
loupežná přepadení. Skupiny pachatelů
pocházejí přímo z Jihočeského
kraje.
Ve Východočeském kraji policisté
dokumentovali nedovolenou výrobu a držení omamných
a psychotropních látek, padělání,
vydírání, podvody, násilnou a majetkovou
trestnou činnost organizovaných skupin.
Organizované trestné činnosti v Jihomoravském
kraji se dopouštějí hlavně občané
bývalé Jugoslávie, Sovětského
svazu a občané Itálie. Jde zejména
o vydírání, nelegální obchod
s lidmi, padělání, podvody, nedovolené
ozbrojování, loupeže a nedovolenou výrobu
a držení omamných a psychotropních látek.
V Severomoravském kraji, zejména v oblasti
Olomouce a Ostravy, se vyskytují větší
skupiny osob z bývalé Jugoslávie a Sovětského
svazu, z Itálie a Vietnamu, spolupracující
s občany ČR. Zaměřují se na
organizovanou prostituci, krádeže a převozy
aut do Polska, SNS a na Balkán (spojení s finančními
a pojišťovacími podvody), na obchody s drogami
a na padělání. (Byla zjištěna
skupina pachatelů z ČR, Maďarska a Vietnamu,
která se dopouštěla podvodů, nedovoleného
ozbrojování.)
Na území hl. m. Prahy je možné
se setkat téměř se všemi druhy této
trestné činnosti. Podobná situace je v
Severočeském kraji, kde kromě občanů
ČR a široké škály etnických
skupin působí reemigranti. Kriminalitu zde v mnoha
případech legalizuje soukromá podnikatelská
činnost a objevuje se snaha pronikat do orgánů
státní správy (což se však dosud
nepodařilo prokázat).
V r. 1995 pracovníci ÚOOZ zadrželi celkem 997
(+412) osob, z toho 227 (+140) cizinců, vazebně
bylo stíháno 496 (+174), z toho 144 (+79) cizinců.
Zjištěné škody v r. 1994 byly cca 3 000
tis. Kč, v r. 1995 cca 1 000 000 tis. Kč.
Příloha č. 11
Kriminalita některých skupin mládeže
Úplnější obraz o zaměření
pachatelů z řad mládeže poskytuje jejich
podíl na některých druzích kriminality
či trestných činech. Z hlediska celorepublikového
jednoznačně vedou požáry, kde
tento podíl dosáhl téměř 60%
(59,60%), nejvíce v kraji Jihočeském (74,29%)
a Středočeském (68%), nejméně
na území hl. m. Prahy (36,36%). Více než
40% se mládež podílela na krádežích
věcí z aut (45,49%) a jízdních
kol (43,48%). Krádeží věcí
z aut spáchala nejvíce v Severomoravském
(60,24%) a Západočeském (51,39%) kraji, krádeží
kol na území hl. m. Prahy (53,95%) a v Severočeském
kraji (51,27%). Kromě uvedených trestných
činů překročil 40% hladinu ještě
podíl pachatelů z řad mládeže
na kapesních krádežích v Jihočeském
(45,83%) a Západočeském (43,64%)
kraji, na vloupání do chat v Západočeském
(41,77%) a v Severomoravském kraji na loupežích
(40,64%).
V Západočeském kraji, kde nejvíce
stoupl podíl dětí do 15 let, které
se dopustily činu jinak trestného (+1,75%) ze
všech krajů v CR, je nejrizikovější
skupinou učňovská mládež (skupiny
2 až 3 učňů) a děti ze zvláštních
škol v Plzni. Mezi učňovskou mládeží
se obecně vyskytují zejména pachatelé
tzv. bagatelní majetkové kriminality (krádeže
v obchodních domech, osobních věcí
apod.), ale také projevy vandalismu a časté
jsou případy telefonátů o umístění
výbušniny v budově školy.
Policisté Jihomoravského kraje uvádějí,
že roste počet pachatelů blízkých
věku mladistvých, kteří vykrádají
obchody a sklepní kóje.
Druh trestné činnosti | ||||
věk 0-15 | věk 15-18 | věk 0-15 | věk 15-18 | |
vraždy | 4 | 22 | 1 | 13 |
úmyslné ublížení na zdraví | 208 | 448 | 228 | 503 |
násilná kriminalita celkem | 733 | 1 368 | 826 | 1 432 |
mravnostní kriminalita | 112 | 260 | 116 | 255 |
krádeže vloupáním | 2 407 | 3 656 | 3 107 | 3 723 |
krádeže prosté | 2 332 | 5 546 | 2 871 | 5 814 |
majetková kriminalita celkem | 5 415 | 9 698 | 6 782 | 10 059 |
celková kriminalita | 6 747 | 12 547 | 8 342 | 13 269 |
Praha | 11 030 | 12 422 | 485 | 566 | 16,70 | 4,40 | 4,56 | 1 242 | 1 215 | -2,17 | 11,26 | 9,78 |
StřčK | 9 839 | 10 736 | 672 | 778 | 15,77 | 6,83 | 7,25 | 1 084 | 1 199 | 10,61 | 11,02 | 11,17 |
JčK | 6 744 | 7 616 | 531 | 675 | 27,12 | 7,87 | 8,86 | 765 | 872 | 13,99 | 11,34 | 11,45 |
ZčK | 10 294 | 10 638 | 633 | 840 | 32,70 | 6,15 | 7,90 | 1 171 | 1 164 | -0,60 | 11,38 | 10,94 |
SvčK | 15 410 | 17 178 | 1 039 | 1 423 | 36,96 | 6,74 | 8,28 | 2 143 | 2 227 | 3,92 | 13,91 | 12,96 |
VčK | 11 134 | 12 633 | 800 | 966 | 20,75 | 7,19 | 7,65 | 1 482 | 1 501 | 1,28 | 13,31 | 11,88 |
JmK | 15 038 | 16 733 | 1 017 | 1 056 | 3,83 | 6,76 | 6,31 | 1 750 | 1 917 | 9,54 | 11,64 | 11,46 |
SmK | 22 165 | 24 550 | 1 444 | 1 873 | 29,71 | 6,51 | 7,63 | 2 774 | 2 973 | 7,17 | 12,52 | 12,11 |
ČR | 103 094 | 114 791 | 6 747 | 8 342 | 23,64 | 6,54 | 7,27 | 12 547 | 13 269 | 5,75 | 12,17 | 11,56 |