V Praze dne 9. května 1996
Předkládá:
prof. Ing. Václav Klaus, Csc., v. r.
předseda vlády České republiky
Příloha
k usnesení vlády
ze dne 9. května 1996 č. 284
Vláda projednala roční účetní
závěrku Fondu národního majetku České
republiky k 31. prosinci 1995 a výroční zprávu
Fondu národního majetku České republiky
za rok 1995, které předložil ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci a předseda
prezidia Fondu národního majetku České
republiky.
Předložená roční účetní
závěrka byla auditorem schválena bez výhrad.
Předložená výroční zpráva
obsahuje přehled o činnosti Fondu národního
majetku České republiky za rok 1995 v dostatečném
rozsahu s výjimkou toho, že podle názoru vlády
by měla též obsahovat v části
týkající se plnění "malého
rozpočtu" informaci o vazbě čerpání
mezd (a i ostatních nákladů) na naplnění
počtu pracovníky a dále též komentář
k čerpání investičního fondu.
Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, aby roční
účetní závěrku a výroční
zprávu schválila.
V Praze dne 13. června 1996
č.j.:200/48/96
Věc: Roční účetní
závěrka a výroční zpráva
Fondu národního majetku České republiky
za rok 1995
Důvod předložení: Materiál se předkládá v souladu s § 9 zákona č.171/91 Sb.,veznění pozdějších předpisů a usnesení vlády ČR č. 284/96 | Obsah: I. Důvodová zpráva II. Výroční zpráva za rok 1995 III. Zpráva auditora o ověření účetní závěrky k 31. 12. 1995 včetně účetních výkazů IV. Stanovisko dozorčí rady FNM ČR |
Předkládá:
Ing.Jiří Skalický, v.r.
předseda prezídia FNM ČR
a ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
Ve smyslu zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, patří
do působnosti prezídia FNM ČR projednat nejpozději
do 30. dubna 1996 roční účetní
závěrku za rok 1995 a předložit ji se
stanoviskem dozorčí rady FNM ČR k projednání
vládě ČR, která je se svým
stanoviskem předloží ke schválení
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky.
Roční účetní závěrka
za rok 1995 byla ověřena auditorskou organizací,
kterou FNM ČR stanovila dozorčí rada FNM
ČR (A.D.U., spol. s r.o.).
Prezídium FNM ČR projednalo roční
účetní závěrku včetně
zprávy auditora o jejím ověření
a výroční zprávu na svém zasedání
dne 5. dubna 1996 a souhlasilo s předložením
zmíněných materiálů k projednání
vládě České republiky.
Dle výroku auditora účetní závěrka
ve všech podstatných aspektech věrně
zobrazuje majetek, závazky a stav fondů. Hospodaření
FNM ČR za období roku 1995 se uskutečňovalo
dle auditorů v souladu s platnými právními
předpisy, především s ustanoveními
zákona č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, v souladu se zákonem o účetnictví
a schváleným rozpočtem. Auditoři na
základě zjištěných skutečností
doporučili schválení roční
účetní závěrky bez výhrad.
Výroční zpráva FNM ČR za rok
1995 vyjadřuje hlavní aktivity FNM ČR v roce
1995, stav realizace privatizačních projektů
k 3 1. 12. 1995 a čerpání rozpočtových
prostředků v roce 1995. Výroční
zpráva je v části II tohoto materiálu.
Obsah:
1. Hlavní aktivity Fondu národního majetku
ČR v roce 1995
2. Stav realizace privatizačních projektů
k 31. 12. 1995
3. Zpráva o finančním hospodaření
FNM ČR k 31. 12. 1995
I. Souhrnná bilance peněžních příjmů a výdajů FNM ČR k 31. 12. 1995
II. Přehled o vydaných a splacených obligací FNM ČR k 31. 12. 1995
III. Přehled o celkovém stavu majetku FNM ČR k 31. 12. 1995
IV. Přehled o zprivatizovaném majetku k 31. 12. 1995
V. Přehled o poskytnutých zárukách
FNM ČR za úvěry akciových společností
4. Zpráva o čerpání rozpočtu
Fondu národního majetku ČR pro rok 1995
1. Hlavní aktivity Fondu národního majetku
ČR v roce 1995
V letech 1992 až 1994 byla privatizace jedním z nejaktuálnějších
společenských témat a to především
díky privatizaci kupónové. Konec druhé
vlny kupónové privatizace velká část
veřejnosti chápe jako ukončení celého
privatizačního procesu. Skutečnost je však
zcela jiná. Na počátku roku 1995 bylo zprivatizováno
pouze cca 61% majetku a akcií zařazených
do tzv. "velké privatizace" (privatizace zabezpečovaná
FNM ČR). Přibližně 49% z nezprivatizovaného
majetku a akcií tvořily strategické účasti
Fondu národního majetku (majetková účast
FNM ČR v 56 klíčových společnostech).
Pokud hodnotíme postup privatizace v oblasti standardních
privatizačních metod (tj. vyloučíme
vliv kupónové privatizace, pak musíme konstatovat,
že na počátku roku 1995 bylo zprivatizováno
pouze cca 38% majetku a akcií určených pro
tento způsob privatizace.
Na jedné straně je tedy možno konstatovat,
že byl ukončen proces "masové privatizace",
na druhé straně však poměrně
značný objem akcií na privatizaci teprve
čekal.
Základní prioritou činnosti FNM ČR
v roce 1995 bylo zabezpečit výrazný posun
na úseku privatizace standardními metodami tj. prodejem
majetku a akcií formou veřejných soutěží
a veřejných dražeb, přímých
prodejů vládou schváleným nabyvatelům
a prodejem akcií prostřednictvím kapitálového
trhu. Na rozdíl od předchozích let, kdy hlavní
privatizační strategií bylo privatizovat
co nejrychleji, v roce 1995 se daleko větší
pozornost soustřeďuje na výši finančních
prostředků získaných z privatizace.
Privatizační strategií tedy již není
pouze privatizovat rychle, ale přichází další
požadavek - privatizovat také co nejefektivněji.
Rok 1995 můžeme v činnosti Fondu národního
majetku charakterizovat jako rok masivního uplatňování
standardních privatizačních metod (např.
na úseku přímých prodejů bylo
v tomto roce uzavřeno 1 252 kupních smluv tj. cca
35% veškerých smluv uzavřených uzavřených
od počátku privatizace).
Dosud nezprivatizovaný majetek a akcie můžeme
rozdělit do několika kategorií:
- akcie představující strategické
účasti státu (FNM ČR)
- ostatní akcie ve vlastnictví FNM ČR, které
nepředstavují strategickou účast státu
- majetek u kterého již bylo rozhodnuto o způsobu
privatizace, ale privatizace dosud nebyla realizována,
resp. ukončena
- majetek u kterého dosud nebylo rozhodnuto o způsobu
jeho privatizace
Strategické účasti představují
buď majoritní nebo alespoň významné
podíly FNM ČR v 56 akciových společnostech,
které mají zvláštní význam
pro ekonomiku České republiky. Jedná se např.
o společnosti z odvětvi telekomunikací (Telecom),
petrochemického průmyslu (Unipetrol), výroby
a distribuce elektrické energie, plynu a vody (ČEZ,
regionální distribuční společnosti),
hutnictví, hornictví apod. Mezi tyto společnosti
patří rovněž všechny komerční
banky vzniklé transformací a privatizací
bývalých státních peněžních
ústavů. U všech těchto společností
existují důvody pro ponechání možnosti
státní kontroly resp. státních zásahů
prostřednictvím majetkové účasti
Fondu národního majetku. V některých
případech chce stát prosazovat určité
strukturální změny, v jiných případech
chce prostřednictvím majetkové účasti
kontrolovat, aby společnost nezneužívala svého
monopolního postavení. U některých
společností probíhal pod patronací
státních orgánů výběr
strategického zahraničního partnera resp.
jednání s tímto partnerem. Jedná se
především o společnosti Telecom a Unipetrol,
které uzavřely v této oblasti významné
kontrakty zabezpečující mnohamiliardové
přímé investice ze zahraničí.
V průběhu roku 1995 se vláda několikrát
zabývala problematikou strategických účastí.
Přijala obecný závěr, že je potřeba
jejich počet i rozsah snížit. K rozhodnutí
o dokončení privatizace u konkrétních
společností však zatím nedošlo.
Ostatní účasti tvoří
především neprodané zbytky akcií
z kupónové privatizace, akcie určené
pro přímý prodej o které vládou
schválení nabyvatelé ztratili zájem,
neprodané zaměstnanecké akcie a další
akcie, které se z různých důvodů
nepodařilo zprivatizovat. Po skončení druhé
vlny kupónové privatizace vlastnil FNM ČR
více než 1 200 takových emisí. Základní
privatizační strategie u této kategorie zní
- privatizovat rychle a současně maximalizovat výnosy.
Drtivá většina těchto akcií se
proto prodává prostřednictvím kapitálového
trhu nebo formou veřejných soutěží.
Přednostně jsou privatizovány majoritní
a velké podíly, protože Fond národního
majetku nechce u těchto společností provádět
důležitá podnikatelská rozhodnutí.
Vychází z přesvědčení,
že tato rozhodnutí by měli učinit již
reální dlouhodobí vlastníci (akcionáři).
Při prodeji akcií na kapitálovém trhu
využívá FNM ČR formy "blokových
prodejů". Při tomto způsobu obchodování
je nabízen najednou celý balík akcií
určité společnosti. Technika prodeje je založena
na principu "holandské aukce". Na počátku
stanoví prodávající nereálně
vysokou cenu nabízeného bloku akcií, kterou
postupně snižuje. Obchod je uzavřen v okamžiku,
kdy je na straně poptávky někdo ochoten akceptovat
nabízenou cenu za celý blok akcií. Tímto
způsobem prodeje dosahuje FNM ČR v průměru
dvojnásobných cen oproti oficiálním
kursům kapitálového trhu.
Prodej formou veřejné soutěže se používá
především v případech, kdy se
privatizují významné podíly na společnostech,
které se neobchodují na kapitálovém
trhu, nebo lze předpokládat, že se ve veřejné
soutěži podaří výrazně
rozšířit okruh potenciálních
zájemců. Hlavní rozdílem mezi veřejnou
soutěží a "blokovým obchodem"
na kapitálovém trhu je rozsah informací poskytovaných
Fondem národního majetku jakožto prodávajícím.
Ve veřejné soutěži se o společnosti,
jejíž akcie jsou předmětem prodeje,
zpracovává rozsáhlé informační
memorandum, pro zájemce se organizují prohlídky
veškerých prostor společnosti, umožňuje
se jim nahlédnout do nejdůležitějších
právních a ekonomických dokladů atd.
Při nákupu akcií formou blokového
obchodu si musí veškeré informace zabezpečit
investor sám.
Neprodaný majetek na rozdíl od neprodaných
akcií není ve vlastnictví Fondu národního
majetku, ale je dosud ve vlastnictví státu a spravují
jej původní státní podniky nebo státní
organizace. I v případech, kdy vláda resp.
ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci již rozhodlo o způsobu prodeje,
není realizace takového rozhodnutí bezproblémová.
Ve snaze zabránit vzniku dalších pohledávek
po lhůtě splatnosti totiž FNM před podpisem
kupní smlouvy požaduje závazný doklad
o schopnosti nabyvatele uhradit kupní cenu (závazný
bankovní příslib, bankovní garanci,
potvrzení o vinkulaci prostředků ve prospěch
FNM apod.). Celá řada nabyvatelů není
schopna takový doklad předložit a FNM musí
vrátit projekt na MSNMP jako nerealizovatelný se
žádostí o změnu rozhodnutí o
privatizaci. V drtivé většině v takových
případech navrhuje veřejnou soutěž
nebo veřejnou dražbu.
Ve státním vlastnictví je ještě
určitá část majetku s jehož zařazením
do privatizace se sice počítá, ale o způsobu
privatizace nebylo do konce roku 1995 rozhodnuto. Jedná
se především o část majetku Českých
drah a část majetku z odvětví zdravotnictví
(některé druhy lůžkových zařízení).
Kromě toho existuje celá rada tzv. "zbytkových
státních podniků", to je podniků
u nichž nelze zatím z důvodů probíhajících
soudních sporů, popř. z jiných důvodů
dokončit privatizaci.
V rámci snahy o zkvalitnění privatizace formou
standardních metod došlo v roce 1995 k některým
systémovým změnám.
Jedná se především o nová
pravidla veřejných soutěží,
která sice byla schválena již v roce 1994,
prakticky se však začala uplatňovat až
v roce 1995. Podle těchto pravidel musí každý
účastník veřejné soutěže
složit předem kauci obvykle ve výši 10%
minimální nebo orientační ceny. Pokud
by vítěz soutěže nedodržel svůj
soutěžní návrh, kauce mu propadá.
Na rozdíl od dřívější
praxe se také již nevyhlašuje pořadí
dalších nabídek a pokud vítěz
svůj soutěžní návrh nesplní,
vyhlásí Fond národního majetku opakovanou
soutěž. Opakovaná soutěž se vyhlašuje
rovněž v případě, že se
v prvním kole nikdo nepřihlásí.
Další novinkou při organizaci veřejných
soutěží je způsob odměňování
externích firem, které pro FNM ČR soutěže
připravují. Zatímco dříve byly
tyto firmy odměňovány bez jakékoli
vazby na dosaženou kupní cenu, dnes je jejich odměna
stanovena jako procentní podíl z dosažené
a skutečně zaplacené kupní ceny. První
zkušenosti z nového způsobu spolupráce
s externími firmami jsou pozitivní. Jednoznačně
lze konstatovat, že se výrazně zlepšila
kvalita přípravy veřejných soutěží.
Daleko kvalitnější jsou nejen veškeré
dokumenty a informace předávané potenciálním
zájemcům, ale externí firmy zodpovědněji
prověřují veškerou dokumentaci vztahující
se k privatizovanému majetku a samy iniciují odstranění
případných nesrovnalostí. Chyby na
straně organizátora soutěže totiž
mohou být důvodem k odsouvání termínu
splatnosti kupní ceny, popř. i důvodem ke
zrušení soutěže. Veškeré takto
vzniklé škody jdou na vrub příslušné
externí firmy.
Druhou významnou systémovou změnou je podstatné
zvýšení objemu akcií prodávaných
prostřednictvím kapitálového trhu.
Možnost výraznějšího využiti
kapitálového trhu pro potřeby privatizace
je spojena se zahájením blokových obchodů,
které jsou pro potřeby privatizace nejvýhodnější.
Na Pražské burze cenných papírů
byly blokové obchody zahájeny v říjnu
1994, o 5 měsíců později bylo možno
obchodovat obdobným způsobem i na RMS. Za tuto dobu
nabídl FNM ČR prostřednictvím kapitálového
trhu 524 emisí akcií v celkové nominální
hodnotě 3,3 mld. Kč. Z toho v roce 1995 uvedl na
trh nabídku 467 emisí v celkové nominální
hodnotě 2,7 mld. Kč.
Do konce roku 1995 prodal FNM prostřednictvím blokových
obchodů na kapitálovém trhu 400 emisí
(z toho za rok 1995 370 emisí) v celkové nominální
hodnotě 2,1 mld. Kč (z toho za rok 1995 1,8 mld.
Kč). Celkové tržby za prodej těchto
akcií činily 1,15 mld. Kč (z toho v roce
1995 0,9 mld. Kč).
Z uvedených údajů jasně vyplývá,
že prodej akcií prostřednictvím kapitálového
trhu se v roce 1995 stal plnohodnotnou privatizační
metodou. V budoucnosti lze očekávat, že podíl
tohoto způsobu privatizace dále poroste. Výhodou
je především rychlost prodeje i plateb, bezpečnost
a transparentnost prodeje atd.
Kromě zabezpečování vlastního
procesu privatizace (uzavírání kupních
smluv. organizace veřejných soutěží
a veřejných dražeb, obchodování
na kapitálovém trhu apod.) musí Fond
národního majetku ČR zajišťovat
celou řadu dalších činností,
které s tímto procesem souvisejí nepřímo.
Jedná se zejména o:
- výkon akcionářských práv u majetkových účastí FNM
- vymáhání pohledávek po lhůtě splatnosti
- zastupování FNM v soudních sporech
- agenda související s poskytováním
ekologických náhrad
Výkonem akcionářských práv
se rozumí především aktivní
účast zástupců FNM ČR na valných
hromadách akciových společností a
v některých případech i v jejich orgánech
(dozorčích radách nebo představenstvech).
Přístup FNM ČR k výkonu akcionářských
práv u strategických majetkových účastí
je jiný než u ostatních společností.
Zatímco u strategických společností
musí Fond národního majetku ČR aktivně
prosazovat určité záměry vyplývající
z politiky státu v příslušném
odvětví, u ostatních společností
se Fond snaží vyhnout zásadním podnikatelským
rozhodnutím provádí pokud možno pouze
opatření, která vedou k urychlenému
dokončení privatizace.
U strategických společností FNM ČR
vždy spolupracuje s příslušnými
orgány státní správy. V některých
případech pověřil formou mandátní
smlouvy příslušný orgán výkonem
akcionářských práv. Ke konci roku
1995 FNM ČR pověřil výkonem akcionářských
práv u 32 akciových společností ministra
průmyslu a obchodu, u jedné společnosti ministra
zemědělství výživy, u 2 společností
ministra hospodářství, u 2 společností
ministra financí a u l společnosti ministra dopravy.
V ostatních případech s těmito orgány
Fond úzce spolupracuje. Pro potřeby výkonu
akcionářských práv v bankách
byl dokonce ustaven speciální poradní orgán
(tzv. "bankovní čtyřka") složený
z ministrů financí privatizace, guvernéra
ČNB a předsedy výkonného výboru
FNM ČR. Na této úrovni se konzultují
všechna zásadní akcionářská
rozhodnutí. Pracovníci příslušných
odvětvových ministerstev jsou u nejdůležitějších
strategických společností navrhování
a voleni do dozorčích rad příp. představenstev
těchto společností.
U ostatních společností se Fond snaží
svůj vliv omezit. V případech, kdy je jeho
podíl nižší než 10%, se zpravidla
zástupce FNM ČR vůbec neúčastní
jednáni valné hromady. Výjimkou jsou společnosti
u nichž Fond vlastní tzv. "zlatou akcii"
(akcie se zvláštními právy pomocí
níž Fond kontroluje dodržování
některých speciálních podmínek),
resp. případy kde je potřeba podpořit
ze strany FNM ČR určitá rozhodnutí,
která např. urychlí dokončení
privatizace apod. Zástupci FNM ČR jsou vysíláni
do orgánů těchto společností
pouze v případech, kdy je potřeba ve spolupráci
orgány společností řešit konkrétní
problémy související s dokončením
privatizace. Jedná se např. o nedořešené
delimitační otázky, případy,
kdy management společnosti odmítá provést
některé kroky nutné k dokončení
privatizace společnosti apod.
Systémová opatření, která začal
Fond národního majetku ČR uplatňovat
na úseku vymáhání pohledávek
po lhůtě splatnosti již v roce 1 994, se
ukázala jako správná. I v roce 1995 proto
pracoval v rámci FNM speciální odbor jehož
jediným úkolem je připravovat a realizovat
opatření směřující k
vymožení těchto pohledávek. Přístup
Fondu k jednotlivým "neplatičům"
je diferencovaný v závislosti na okolnostech za
nichž došlo k prodlení (objektivní
příčiny nebo úmyslná spekulace),
na ochotě nabyvatele spolupracovat při likvidaci
pohledávky, na tom, zda nabyvatel zaplatil alespoň
část majetku nebo zda nezaplatil vůbec nic,
na objemu dalších závazků vztahujících
se k privatizovanému nezaplacenému majetku atd.
Návrhy postupu vůči jednotlivým "neplatičům"
jsou projednávány ve zvláštní
komisi, která je k tomu účelu zřízena
výkonným výborem, a její závěry
jsou schvalovány přímo ve výkonném
výboru. Fond používá k vymáhání
pohledávek všechny postupy, které náš
právní řád umožňuje -
od soudních žalob, přes návrhy na konkurs,
odstoupení do smlouvy po vzájemné dohodě
s nabyvatelem až po násilné převzetí
majetku (zatím bylo použito pouze u tzv. zmařených
dražeb, protože v těchto případech
je majetek právně ve vlastnictví FNM ČR
a je vydražitelem, který jej odmítá
vydat, užíván nezákonně).
Kromě represivních opatření vůči
"neplatičům" používal FNM
ČR i v roce 1995 tzv. prevenci vzniku "neplatičů",
jež byla zavedena v předchozím roce. Prevence
spočívá v tom, že každý
nabyvatel privatizovaného majetku, jehož kupní
cena přesahuje 5 mil. Kč musí před
uzavřením kupní smlouvy doložit svoji
schopnost zaplatit celou kupní cenu. Jako doklad může
sloužit závazný příslib úvěru
od některé banky, doklad o vinkulaci vkladu, bankovní
garance, úvěrová smlouva apod.
Praxe ukázala, že jak represivní, tak zejména
preventivní opatření jsou velmi účinná.
Za rok 1995 se podařilo snížit celkový
objem pohledávek po lhůtě splatnosti ze 7,7
mld. Kč na začátku roku na 5,8 mld. Kč
na jeho konci. Pokud měříme vývoj
pohledávek po lhůtě splatnosti relativním
ukazatelem - jejich procentním podílem z celkových
příjmů Fondu za prodej majetku a akcií,
je vývoj ještě příznivější.
Uvedený podíl klesl z 9,2% na počátku
roku na 5,4% na konci roku.
Jednou z velmi náročných agend je zastupování
FNM ČR v soudních sporech. Od počátku
existence FNM ČR bylo podáno 1 077 žalob v
nichž Fond vystupoval jako strana žalovaná nebo
jako žalobce. K 31. 12. 1995 bylo v řízení
stále ještě 918 žalob. Tento vývoj
jednoznačně ukazuje, že objem agendy související
s vedením soudních sporů postupem času
narůstá a jen velmi malá část
soudních sporů je ukončena. Pokud jde o charakter
soudních sporů, asi polovina všech sporů
se týká ručení FNM za závazky
privatizovaných subjektů, 271 sporů se týká
kupních smluv, 139 sporů se týká restitučních
problémů, 27 sporů se týká
akciových společností a zbytek jsou ostatní
spory.
Výše uvedenou agendu zabezpečují zčásti
vlastní pracovníci FNM včetně právníků
na regionálních pracovištích FNM ČR
a částečně je zabezpečována
pomocí externích advokátů a komerčních
právníků.
S realizací některých privatizačních
projektů úzce souvisí agenda poskytování
ekologických náhrad. Jedná se o celý
komplex činností, jehož smyslem je využít
prostředky získané privatizací k odstranění
nebo zmírnění nejzávažnějších
ekologických škod na privatizovaném majetku.
Možnost použití prostředků FNM
na tyto účely je upravena zákonem č.
171/1991 Sb. a konkrétní pravidla jsou obsažena
především v "Zásadách řešení
ekologických závazků při privatizaci"
schválených vládou ČR dne 17. 3. 1993
(usnesení vlády č. 123/93). Úkolem
FNM na tomto úseku je především:
- na základě rozhodnutí vlády ČR
připravovat a uzavírat smlouvy o poskytování
ekologických náhrad
- ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí,
resp. dalšími orgány se podílet na výběru
nejvhodnějších dodavatelů sanačních
prací (organizátorem výběrového
řízení na dodavatele je vždy investor
- kontrolovat průběh sanačních prací
především z hlediska hospodárnosti vynakládaných
prostředků (jedná se o tzv. "supervizní
činnost", při níž FNM spolupracuje
s předními specialisty popř. specializovanými
firmami v příslušných oborech)
- v souladu s uzavřenými smlouvami hradit skutečné
náklady vynaložené na odstranění
"starých" ekologických škod
K 31. 12. 1995 rozhodla vláda ČR o uzavření
256 "ekologických" smluv. FNM k témuž
datu již 124 těchto smluv uzavřel. Na základě
uzavřených smluv bylo ke konci roku 1995 uhrazeno
z prostředků FNM 966 mil. Kč (v roce 1993
- 9,1 mil. Kč, v roce 1994 148,3 mil. Kč a v roce
1995 - 808,6 mil. Kč).
2. Stav realizace privatizačních projektů
k 31. 12. 1995
V průběhu roku 1995 přijal FNM ČR
k realizaci od ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci celkem 1 050 privatizačních
projektů, obsahujících 2 893 privatizačních
jednotek s účetní hodnotou ve výši
23 534 748 tis. Kč. Ke konci roku byla privatizace ukončena
u 1 212 privatizačních projektů s 2 247 privatizačními
jednotkami, účetní hodnota zprivatizovaného
majetku (dle privatizačních projektů) činila
20 311 019 tis. Kč. Podrobný průběh
privatizace včetně údajů o použitých
privatizačních metodách dokumentuje tabulka
- Realizace privatizačních projektů a
použití transformačních forem.
Vzhledem ke specifickým problémům souvisejícím
s privatizací zdravotnictví sleduje FNM v rámci
celkových údajů o privatizaci údaje
o privatizaci zdravotnických zařízení.
U této kategorie bylo převzato k realizaci 499 privatizačních
projektů s majetkem v účetní hodnotě
3 098 001 tis. Kč a ukončeno bylo 478 privatizačních
projektů s majetkem účetní hodnotě
1 611 821 tis. Kč. Převažující
metodou při privatizaci zdravotnických zařízení
byly přímé prodeje předem určenému
zájemci, kde bylo předáno k realizaci 1 195
privatizačních jednotek s majetkem v účetní
hodnotě 1 756 000 tis. Kč, ukončeno pak bylo
790 privatizačních jednotek, jejichž účetní
hodnota dle privatizačních projektů činila
1 039 946 tis. Kč. Další významnou metodou
privatizace zdravotnických zařízení
byly bezúplatné převody, kde FNM převzal
k realizaci 266 privatizačních jednotek, s majetkem
v účetní hodnotě 1 224 523 tis. Kč,
privatizace byla ukončena u 234 privatizačních
jednotek, s majetkem v účetní hodnotě
564 865 tis. Kč Privatizace zdravotnictví představuje
v současné fázi převody značného
množství velmi malých privatizačních
jednotek (jednotlivých ordinací, lékáren
apod.). Privatizace stejného objemu majetku je tak z hlediska
FNM podstatně pracnější než v jiných
odvětvích.
Celkově FNM od začátku privatizace do 31.
12. 1995 převzal k realizaci 5 277 privatizačních
projektů. Privatizace byla ukončena u 3 541 projektů,
což představuje 67% celkové realizace. Relativně
nejvyšší rozpracovanost se projevila u projektů
na veřejnou soutěž. To bylo vyvoláno
především problémy při schvalování
rozpočtu FNM na rok 1995. Vedení FNM muselo do doby
přijetí definitivního rozhodnutí o
podobě rozpočtu pozastavit uzavírání
mandátních smluv.s externími firmami a tak
prodloužit realizaci převzatých privatizačních
projektů.
Z celkového počtu privatizačních projektů
převzatých Fondem národního majetku
od začátku privatizace do 31. 12. 1995 se 957 privatizačních
projektů týkalo privatizace zdravotnických
zařízení. V rámci tohoto odvětví
bylo ukončeno 672 projektů, tj. 70% z projektů,
které FNM převzal k realizaci. Dosazení 70%
realizace bylo způsobeno jednak zvýšenou intenzitou
práce, dále pak organizačními opatřeními
(vytvoření nového oddělení
pro privatizaci zdravotnických zařízení
a intenzivnější využívání
regionálních pracovišť).
V tabulce Realizace privatizačních projektů
a použití transformačních forem je uveden
postup privatizace v členění na privatizační
projekty předané a ukončené. Předaným
projektem se rozumí privatizační projekt
u kterého vláda, resp. ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci vydalo rozhodnutí
o privatizaci a FNM jej od MSNMP fyzicky převzal. Privatizačním
projektem ukončeným je z hlediska FNM ČR
projekt, podle něhož již byla uzavřena
kupní smlouva, dohoda o vydání věci,
smlouva o bezúplatném převodu, resp. byla
ukončena dražba. Tam, kde na základě
projektu vzniká akciová společnost, pokládá
za moment ukončení projektu (pouze pro účely
této tabulky) založení akciové společnosti.
U projektů na privatizaci dříve založených
"státních" akciových společností
se (pouze pro účely této tabulky) ukončením
projektu rozumí převzetí majetkové
účastí od zakladatele.
Hodnota majetku uváděná v této tabulce
je přebírána z aktualizovaných privatizačních
projektů a neshoduje se proto se skutečnou hodnotou
privatizovaného majetku, která je následně
zjišťována z účetních závěrek
privatizovaných subjektů, je předmětem
účetnictví FNM a je součástí
Zprávy o finančním hospodaření
FNM ČR (bod 3 výroční zprávy).
Základní přehled o použitých
privatizačních metodách poskytuje tabulka
nazvaná. "Stav realizace v jednotlivých
transformačních metodách" která
je rozdělena na dvě části:
- přehled o prodeji majetku a restitucí, obsahující
údaje privatizaci realizované formou přímých
převodů majetku z FNM na nové vlastníky,
- přehled o zakládání akciových
společností a převzetí majetkových
účastí státu (dříve
založené "státní" akciové
společnosti). Akcie těchto společností
FNM následně privatizuje v souladu s rozhodnutím
o privatizaci, o čemž dává přehled
další tabulka - Přehled o privatizaci akcií
a.s.
Tabulka Přehled o privatizaci akcií a.s. vyjadřuje
průběh privatizace akcií od počátku
privatizace do 31. 12. 1995 a zvlášť za rok 1995.
Část 1. Akcie převzaté na FNM ČR
vyjadřuje nominální hodnotu veškerých
akcií určených k privatizaci, které
FNM za příslušné období získal.
Rozhodující část těchto akcií
byla pochopitelně získána v rámci
realizace privatizačních projektů. FNM však
některé akcie nabyl také jiným způsobem.
Např. účastí na úpisech v rámci
zvyšování základního jmění
některých společnosti (týká
se především bankovního sektoru), kapitalizací
pohledávek apod. V rámci realizace privatizačních
projektů převzal FNM ČR k privatizaci touto
metodou majetek v účetní hodnotě 751
417 897 tis. Kč (uvedeno v předchozí tabulce
- Realizace privatizačních projektů).
Založením akciových společností,
resp. převzetím majetkových účastí
státu získal FNM akcie v celkové nominální
hodnotě 689 054 881 tis. Kč. Rozdíl mezi
hodnotou vloženého majetku a nominální
hodnotou získaných akcií tvoří
především rezervní fondy akciových
společností, které bylo nutno vytvořit
při jejich založení.
Část 2. Privatizace akcií vyjadřuje
dosavadní průběh privatizace akcií
podle jednotlivých privatizačních metod.
Část 3. Akcie v držení FNM ČR
k 31. 12. 95 poskytuje přehled o dosud nezprivatizovaných
akciích. Převážnou část
těchto akcí představují strategické
účasti státu. O termínech a způsobu
jejich privatizace bude muset rozhodnout vláda. Ostatní
akcie v držení FNM ČR budou urychleně
privatizovány.
Část 4. Akcie nezaknihované k 31. 12.
95 vyjadřuje nominální hodnotu akcií
(již založených společností), které
různých důvodů dosud nebyly připsány
na účet FNM ČR ve Středisku cenných
papírů.
I. Stav realizace privatizačních projektů
5 277 | 895 499 482 | 3 541 | 861 515 801 | 1 050 | 23 534 748 | 1 212 | 20 311 019 |
II. Stav realizace v jednotlivých transformačních
metodách
1. Prodej majetku a restituce
Veřejné dražby | 911 | 7 213 662 | 766 | 6 753 932 | 168 | 436 852 | 189 | 940 722 |
Veřejné soutěže | 1 030 | 29 344 014 | 529 | 18 210 336 | 333 | 4 796 940 | 88 | 1 986 598 |
Přímé prodeje | 4 687 | 60 160 320 | 3 581 | 53 718 192 | 1 694 | 6 130 726 | 1 252 | 7 286 593 |
Bezúplatné převody | 3 428 | 42 763 092 | 2 940 | 28 570 074 | 564 | 8 757 699 | 621 | 5 690 770 |
Restituce | 467 525 978 | 409 | 426 529 | 76 | 42 419 | 46 | 20 039 | |
Rest. s dokoupením | 264 | 4 074 519 | 246 | 3 694 084 | 22 | 170 259 | 22 | 259 979 |
Celkem | 10 787 | 144 081 585 | 8 471 | 111 373 147 | 2 857 | 20 334 895 | 2 218 | 16 184 701 |
2. Zakládání a.s. a převzetí
majetkových účastí
Převod s.p. na a.s. | 1 415 | 536 419 137 | 1 393 | 535 343 635 | 28 | 1 475 314 | 24 | 2 601 520 |
Převod z a.s. na a.s. | 309 | 214 998 760 | 306 | 214 799 019 | 8 | 1 724 539 | 5 | 1 524 798 |
Celkem | 1 724 | 751 417 897 | 1 704 | 750 142 654 | 36 | 3 199 853 | 29 | 4 126 318 |
Celkem 1+2 | 12 511 | 895 499 482 | 10 175 | 861 515 801 | 2 893 | 23 534 748 | 2 247 | 20 311 019 |
(tis. Kč)
1. Akcie převzaté na FNM ČR | 706 444 331 | 7 145 459 |
- v rámci realizace privat. projektu | 689 054 881 | 2 976 965 |
- vklad FNM ČR do a.s. (úpisy) | 11 259 648 | 4 168 494 |
- akcie získané jiným způsobem *) | 6 129 802 | xx |
2. Privatizace akcií | 474 629 934 | 205 537 054 |
akcie určené k prodeji | 49 744 893 | 14 989 248 |
- veřejná nabídka | 8 274 077 | 2 572 683 |
- přímý prodej tuzemským zájemcům | 16 289 712 | 5 603 188 |
- přímý prodej zahraničním zájemcům | 13 059 832 | 2 305 145 |
- zaměstnanecké akcie | 2 190 118 | 399 153 |
- veřejná soutěž | 9 931 154 | 4 109 079 |
akcie určené k bezúplatnému převodu | 424 885 041 | 190 547 806 |
- kupónová privatizace | 342 599 777 | 150 039 385 |
- na obce, fondy... | 50 145 807 | 29 333 800 |
- na a.s. RlF | 19 673 700 | 9 126 957 |
- na a.s. NlF (realizováno veř. nabídkou) | 71 383 | 62 353 |
- na restituce | 1 707 720 | 420 346 |
- Podpůrný garan. rol. a les. fond. ostatní | 12 161 544 | 1 564 965 |
3. Akcie v držení FNM ČR k 31. 12. 95 | 230 124 161 | xx |
- strategické společnosti | 176 432 374 | xx |
- ostatní společnosti | 47 561 985 | xx |
4. Akcie nezaknihované k 31. 12. 95 (dosud nejsou na účtu FNM ČR) | 1 690 236 | xx |
*) tj. kapitalizaci pohledávek FNM ČR, vložení
zpět vzatého majetku v případě
neplatičů do s.r.o., zálohovým převzetím
akcií od zakladatelů, převzetím akcií
akciové společnosti RIF a podílových
listů.