Kapitola 312 - Ministerstvo financí České republiky

Schválený rozpočet kapitoly MF na rok 1995 zahrnoval příjmy a výdaje rozpočtových organizací - Ministerstva financí (ústředního orgánu), územních finančních orgánů, Generálního ředitelství cel (celní správy) a Majetkového úřadu. Neobsahoval žádné prostředky na financování příspěvkových organizací, jejichž zřizovatelem bylo k 31. 12. 1995 Ministerstvo financí, tj. Centra kupónové privatizace a Střediska cenných papírů. Tyto organizace neměly stanoven ani odvod do rozpočtu zřizovatele. Finanční vztah mezi zřizovatelem a uvedenými příspěvkovými organizacemi byl nulový.

Schválený rozpočet příjmů kapitoly ve výši 218 130 tis. Kč byl v průběhu roku zvýšen o 37 813 tis. Kč. Změny rozpočtu příjmů byly provedeny v návaznosti na skutečný vývoj v příjmové oblasti v průběhu roku a na změnu podmínek, za nichž byl rozpočet na rok 1995 schválen. Takto upravený rozpočet byl k 31. 12. 1995 překročen o 113 443 tis. Kč. Na vysokém plnění upraveného rozpočtu příjmů (144,32%) se podílely zejména celoresortně soustředěné doplňkové zdroje na investice ve výši 60 899 tis. Kč a prostředky rezervních fondů a fondu odměn (ve výši 13 501 tis. Kč) převedené na příjmové účty se současným zvýšením limitu neinvestičních výdajů k úhradě rozpočtově nezajištěných potřeb. V závěru roku 1995 byla na příjmový účet Ministerstva financí provedena úhrada za prodej pozemku ve vlastnictví státu ve výši 27 951 tis. Kč. Ve srovnání s rokem 1994 byly skutečné příjmy kapitoly MF vykázané k 31. 12. 1995 nižší o 44 806 tis. Kč vlivem nižších příjmů celní správy (na rozdíl od roku 1994 nejsou příjmy z náhradních povolení ke kamionové dopravě odváděny do státního rozpočtu prostřednictvím kapitoly MF, nýbrž jako správní poplatky), v souvislosti s ukončením Státní loterie a se změnou v odvádění čistého výtěžku ze stírací loterie Tutovka do státního rozpočtu.

Schválený rozpočet investičních výdajů ve výši 2 668 300 tis. Kč byl v průběhu roku zvýšen na 2 903 562 tis. Kč. Schválený rozpočet neinvestičních výdajů rozpočtových organizací ve výši 6 361 609 tis. Kč byl k 31. 12. 1995 rozpočtovými opatřeními upraven na 6 696 736 tis. Kč. Celkové zvýšení rozpočtu výdajů rozpočtových organizací kapitoly MF o 570 389 tis. Kč bylo zajištěno zvýšením prostředků o 350 mil. Kč na základě usnesení vlády č. 499/1995, 14 500 tis. Kč z vládní rozpočtové rezervy v pravomoci místopředsedy vlády a ministra financí, zvýšení o 68 770 tis. Kč bylo provedeno přesunem z dalších položek rozpočtovaných v rámci kapitoly Všeobecná pokladní správa a zvýšení výdajů kapitoly MF o 126 308 tis. Kč vyplývalo z usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č. 681/1995 o zvýšení příjmů a výdajů státního rozpočtu ČR a z usnesení vlády č. 447/1995 o zvýšení rozpočtu jednotlivých kapitol. Zvýšením příjmů kapitoly MF bylo řešeno zvýšení výdajů o 10 811 tis. Kč.

Rozpočet celkových výdajů rozpočtových organizací po všech změnách byl k 31. 12. 1995 čerpán na 99,27%, přičemž čerpání upraveného rozpočtu investičních výdajů činilo 2 902 338 tis. Kč, tj. 99,96% a upravený rozpočet neinvestičních výdajů byl čerpán ve výši 6 628 312 tis. Kč (tj. 98,98%).

Vzhledem k převodu doplňkových zdrojů na investice na příjmový účet mohl být upravený rozpočet investičních výdajů přečerpán o částku 60 899 tis. Kč, což znamená že skutečné investiční výdaje mohly být realizovány až do výše 2 964 461 tis. Kč. Z tohoto pohledu byly investiční výdaje k 31. 12. 1995 čerpány na 97,9%, přičemž na úspoře 62 123 tis. Kč se podílelo zejména Generální ředitelství cel nižšími výdaji při výstavbě dálničního hraničního přechodu Rozvadov o 29 048 tis. Kč a v souvislosti s pozdním zahájením a dalšími průběžnými problémy při výstavbě hraničního celního přechodu Pomezí nad Ohří (nedočerpáno 25 949 tis. Kč).

Z celkového objemu investičních výdajů bylo vynaloženo formou systémových dotací celkem 2 433 568 tis. Kč. Tyto prostředky byly použity zejména na pořízení budov včetně vlastní výstavby pro územní finanční orgány a celní správu, na jejich vybavení stroji a zařízením, na pořízení a technickou obnovu informačních výpočetních systémů pro daňovou a celní správu a na vnitřní informační systém finančních orgánů. Formou individuálních dotací v celkové výši 396 796 byla financována výstavba dálničních hraničních celních přechodů Rozvadov, Lanžhot, hraničního celního přechodu Pomezí nad Ohří a výstavba budovy Finančního ředitelství pro Prahu 4 a 10. V rámci běžné míry financování investic bylo vykázáno čerpání mimorozpočtových (doplňkových) zdrojů (jednalo se o sdružené prostředky na výstavbu 2 finančních úřadů a prostředky FKSP na financování ekologické akce v rekreačním středisku územních finančních orgánů). V souladu s platnou metodikou představuje čerpání doplňkových zdrojů na investice povolené překročení upraveného rozpočtu. Z rozpočtových prostředků byla formou běžné míry financování investic realizována částečně rekonstrukce závodní kuchyně MF, regulace topného systému MF, elektrická požární signalizace telefonní ústředny MF a další reprodukce strojů a zařízení MF a Majetkového úřadu.

Ve srovnání s rokem 1994 byly investiční výdaje kapitoly MF vykázané k 31. 12. 1995 nižší o 14 393 tis. Kč. Tato skutečnost byla odrazem nižšího schváleného rozpočtu i rozpočtu po všech změnách pro rok 1995. Snížení se promítalo do akcí financovaných formou systémových dotací.

Upravený rozpočet neinvestičních výdajů mohl být, s ohledem na převod prostředků z rezervních fondů (12 621 tis. Kč) a fondu odměn (880 tis. Kč) Ministerstva financí a územních finančních orgánů na jejich příjmové účty, čerpán až do výše 6 710 237 tis. Kč. Dosažená úspora tak představuje částku 81 925 tis. Kč, na které se podílely mzdové prostředky ve výši 25 855 tis. Kč a související výdaje za pojistné a příděl FKSP částkou 9 631 tis. Kč. Úspora ostatních věcných výdajů byla vykázána zejména u Ministerstva financí (23 664 tis. Kč) a Generálního ředitelství cel (20 380 tis. Kč).

Mzdové prostředky byly ve srovnání s upraveným rozpočtem čerpány na 99,2%. Na základě usnesení vlády č. 447/1995 byla do rozpočtu kapitoly MF uvolněna částka 92 028 tis. Kč, z toho pro státní správu 91 902 tis. Kč, určená na úpravu platových tarifů. Z fondu odměn byla na platové úpravy čerpána částka 880 tis. Kč. K 1. 1. 1995 byly z ministerstva obrany na ministerstvo financí delimitováni 3 zaměstnanci na zajišťovanou agendu. Počet zaměstnanců byl plněn na 97,4%. Za neobsazená funkční místa vázal resort mzdové prostředky ve výši 20 501 tis. Kč. Průměrný plat vzrostl proti skutečnosti vykázané za rok 1994 o 18,1%.

Věcné výdaje byly čerpány na 98,77% upraveného rozpočtu. Největší položky představovalo programové vybavení pro daňový a celní informační systém, zpracování výkaznictví, opravy výpočetní techniky, tisk finančně neprodejných tiskopisů, tisk a zejména distribuce kolků a pojistné včetně přídělů do FKSP. Nezanedbatelné byly i provozní výdaje nezbytné k zabezpečení výkonu daňové a celní správy.

Neinvestiční výdaje byly v roce 1995 vyšší než skutečné výdaje v roce 1994 o 1 485 856 tis. Kč. Tento stav (stejně jako v oblasti investičních výdajů) odpovídal úrovni schváleného a upraveného rozpočtu pro rok 1995. Nárůst neinvestičních výdajů souvisel zejména se zvýšením počtu zaměstnanců resortu MF promítnutém již ve schváleném rozpočtu na rok 1995. Na růstu neinvestičních výdajů proti roku 1994 se dále podílely mzdové prostředky a na ně navazující výdaje na pojistné a příděl FKSP v souvislosti s úpravou platových tarifů a s výplatou poloviny tzv. 13. a 14. platu. Výši neinvestičních výdajů vynaložených v roce 1995 výrazným způsobem ovlivnily i informační systémy provozované a rozvíjené v resortu MF.

Schválený rozpočet kapitoly Ministerstva financí na rok 1995 obsahoval dále neinvestiční dotaci na tepelnou energii ve výši 5 000 000 tis. Kč (rozpočtováno jako neinvestiční dotace podnikatelským subjektům). Na základě předpokládané potřeby finančních prostředků byla tato dotace zvýšena o 2 301 000 tis. Kč. Skutečné čerpání činilo 7 300 294 tis. Kč. Tato dotace byla adresována na výrobu a distribuci tepla a teplé užitkové vody dodávané pro domácnosti a byla poskytována na rozdíl věcně usměrňované ceny výrobce (dodavatele) a maximální ceny, kterou hradí uživatel bytu. Oproti původním předpokladům, které počítaly s postupným snižováním dotace a současně se zvyšováním maximální ceny pro domácnosti, požadavek na dotaci vzrostl, a to i přes skutečnost, že maximální cena se v roce 1995 zvýšila k 1. 1. ze 138 Kč/Gj o 10% a k 1. 9. o dalších 7% na 163 Kč/Gj. Dotace poskytnuté k 31. 12. 1995 byly o 712 142 tis. Kč vyšší než dotace vyplacené k 31. 12. 1994.

313

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Kapitola: 313

BILANCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR ZA ROK 1995

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR v tis. Kč

UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3:2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
DAŇOVÉ PŘÍJMY      
v tom:    
Daň z přidané hodnoty     
Spotřební daně    
Daně z příjmů     
daň z příjmů právnických osob      
daň z příjmů fyzických osob      
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí      
Silniční daň    
Clo     
Poplatek za užívání dálnic a silnic      
Ostatní daně a poplatky    
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI 142 729 250151 870 517 149 476 28798,42
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 88 554102 463234 042 228,42
v tom:    
Příjmy rozpočtových organizací 88 554102 463234 042 228,42
z toho: odvody příspěvkových organizací      
Odvody České národní banky      
Přijaté úroky    
Ostatní příjmy    
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ      
PŘÍJMY KAPITOLY CELKEM
142 817 604151 972 980 149 710 32996,51
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 150 926 884157 223 153 155 341 82398,80
Výdaje rozpočtových organizací 3 401 6163 913 389 3 877 21299,08
Příspěvky a dotace příspěvkovým a pod. org. * 379 266432 024431 808 99,95
Úrokové platby    
Dotace, platby a příspěvky 147 146 000152 877 740 151 032 80398,79
v tom: dotace podnikatelským subjektům      
dotace jiným rozpočtům      
v tom: územním rozpočtům      
mimorozpočtovým fondům      
platby a příspěvky obyvatelstvu - soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) 147 146 000152 877 740 151 032 80398,79
platby do zahraničí    
INVESTIČNÍ VÝDAJE A DOTACE 844 4001 671 5991 669 661 99,88
Výdaje rozpočtových organizací 844 4001 645 9491 644 011 99,88
Dotace příspěvkovým organizacím 025 65025 650 100,00
Dotace podnikatelským subjektům      
VLÁDNÍ ÚVĚRY      
VÝDAJE KAPITOLY CELKEM
151 771 284158 894 752 157 011 48496,61

vč. dotací občanským sdružením a ostatních dotací a příspěvků

Kapitola: 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1995

 v tis. Kč

UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3:2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
Příjmy rozpočtových organizací celkem 142 617 604151 972 980 149 710 32996,51
z toho:    
- příjmy rozpočtových organizací 88 554102 463234 042 228,42
z toho:    
- odvody příspěvkových organizací      
- pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti 142 729 250151 870 517 149 476 28798,42
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 150 547 618156 791 129 154 910 01596,80
z toho:    
- mzdové prostředky celkem 1 382 3251 501 9291 498 648 99,79
z toho:    
- státní správa1 298 790 1 411 4701 407 559 99,72
- dávky sociálního zabezpečení 139 926 000144 258 740 142 587 32498,84
- státní vyrovnávací příspěvek 4 720 0006 119 000 6 028 84298,53
- prostředky na státní politiku zaměstnanosti 2 500 0002 500 000 2 416 63796,67
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 25 60422 575 22 575100,00
Dotace občanským sdružením 240 000233 646 233 846100,00
Ostatní dotace a příspěvky 113 662175 601 175 38599,86
Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům      
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem 644 4001 645 949 1 644 01199,86
v tom:    
- běžná míra investování 11 00010 3509 123 88,14
- systémové dotace833 400 1 635 5991 634 888 99,96
- individuální dotace    
Systémové investiční dotace příspěvkovým organizacím 025 650 25 650100,00
Individuální investiční dotace příspěvkovým organizacím      
Investiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům      


Kapitola 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí

Rozbor zaměstnanosti a čerpání mzdových prostředků rozpočtových a příspěvkových organizací,

ve kterých se odměňování řídí zákonem č. 143/92 Sb. ve znění pozdějších předpisů

 
Schválený rozpočet na rok 1995
Rozpočet po změnách
Skutečnost za rok 1995
Rozdíl
Vázání prostředků za neobsazená místa celkem v tis. Kč
Procento růstu průměrného platu
 
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Průměrný přepočtený počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
počet zaměstnanců sl. 11 - sl. 6
mzdové prostředky sl. 12 - sl. 7
 
Skutečnost roku 1995
                   
skutečnost 1994
schválený rozpoč. 95
upravený rozpoč. 95
a
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Rozpočtové organizace celkem 13 9751 382 3255 054 1 377 2718 21314 567 1 501 9295 8341 496 95 8 55914 1371 498 648 6 2041 492 4448 798 -430-3 2812 973 16,477,122,79
  z toho účelové prostředky na vědu a výzkum                      
v tom: státní správa celkem 12 8271 298 7904 486 1 294 3048 40913 385 1 411 4705 2661 406 204 8 75512 9611 407 559 5 6951 401 8649 013 -424-3 9112 973 16,457,192,95
  z toho ústřední orgán 49780 7781 590 79 18813 278539 90 9312 13088 801 1372950787 765 1 98185 78414 100 -32-3 1661 615 15,316,192,70
  ČSSZ7 187 701 4351 741699 694 8 1137 730786 337 1 741784 5968 458 7 452786 2361 675 784 5618 773-278 -101 17,59 8,143,73
  Úřady práce 4 685462 8561 119 461 7378 2134 658 478 4301 359477 071 8 5354 565478 557 2 013476 5448 699 -93127607 14,725,921,92
  ČÚBP43 5 862155 847 11 331436 083 156 06811 760 436 07612 6 06411 752 -7 11,40 3,71-0,07
  IBP41547 859 2147 8389 606 41549 68921 49 6689 973394 48 9251448 911 10 345-21-764 75115,367,69 3,72
ostatní rozpočt. organizace 1 14883 535568 82 9676 0231 182 90 45956889 891 6 3371 17691 089 50990 5806 419 -6630  16,126,581,28
                      
Příspěvkové organizace celkem 8710 906640 10 2669 83387 11 18864010 5548 10 103679934 8009 13411 361 -20-1 254320 23,2715,5312,44
  z toho účelové prostředky na vědu a výzkum       628 417211  628417211        
v tom: státní správa                      
ostatní PO87 10 90664010 266 9 8338711 188 64010 54810 103 679 934800 9 13411 361-20 -1 25432023,27 15,5312,44
PO (školy) zřízené obcemi                      
zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuvedené                      

Pozn.: Údaje za rozpočet příspěvkových organizací jsou uváděny ve výši zohledněné ve státním rozpočtu v rámci příspěvku na provoz.

Kapitola 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky

Rozpočet kapitoly zahrnoval v roce 1995 prostředky na financování vlastního ministerstva a jeho podřízených rozpočtových a příspěvkových organizací. Rozpočtově byly zabezpečovány úkoly ministerstva, které mu jsou svěřeny v sociálním zabezpečení, ve státní politice zaměstnanosti a dalších oblastech jeho působnosti. Dále byla zajišťována realizace nového dávkového systému státní sociální podpory podle zákona č. 117/1995 Sb., výplaty odškodnění obětem nacistické persekuce podle zákona č. 217/1994 Sb. a vratky pojistného na sociální zabezpečení podle § 27a, zákona č. 589/1992 Sb., ve znění zákona č. 241/1994 Sb.

Nejvýznamnější úprava schváleného rozpočtu celkových příjmů kapitoly o částku 8 863 000 tis. Kč byla realizována na základě usnesení vlády č. 447/1995. Skutečné příjmy byly o 2 262 651 tis. Kč nižší než předpokládal upravený rozpočet. Rozhodující podíl příjmů kapitoly představují příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (včetně přirážky k pojistnému, pokut a penále), které byly vybrány v částce 149 476 287 tis. Kč. Nižší plnění příjmů z pojistného je vzhledem k vybrané částce, která byla vyšší oproti roku 1994 o 20 696 701 tis. Kč (o 16,07%) nevýznamné, vyplynulo především z pomalejšího vývoje mezd, než jaký se předpokládal při úpravě rozpočtu, a z nárůstu částek dlužného pojistného. Skutečné inkaso pojistného bylo dále ovlivněno úhradou vratek pojistného. Celkové realizované vratky pojistného činily 2 270 068 tis. Kč, na jejich krytí byla usnesením Parlamentu č. 681/1995 určena částka 2 000 000 tis. Kč, která nepostačovala, takže o zbývající vratky jsou nižší příjmy z pojistného.

Schválený rozpočet neinvestičních výdajů RO byl v průběhu roku 1995 rozpočtovými opatřeními upraven na částku 156 791 129 tis. Kč. Objemově nejvýznamnější úprava rozpočtu zvýšením o 6 443 222 tis. Kč byla provedena na základě usnesení vlády č. 447 a 502/1995. Zvýšení bylo určeno především k pokrytí finančních dopadů valorizace důchodů od 1. 7. 1995 a na platové úpravy. Takto upravený rozpočet byl čerpán na 98,8%.

Z neinvestičních výdajů rozpočtových organizací představovaly 97,5% výdaje s charakterem transferů domácnostem, tj. výdaje na dávky sociálního zabezpečení, státní vyrovnávací příspěvek a na státní politiku zaměstnanosti.

Výše výdajů na dávky sociálního zabezpečení, které ve srovnání s rokem 1994 byly vyšší o 22 563 mil. Kč, byla ovlivněna především růstem výdajů na důchody. Do objemu výdajů na důchody v částce 106 891 072 tis. Kč se vedle běžného vývoje promítla valorizace důchodů v prosinci roku 1994 a valorizace důchodů podle zákona č. 76/1995 Sb. od 1. 7. 1995. Na dávkách nemocenského pojištění (včetně rodičovského příspěvku) bylo vyplaceno 35 661 471 tis. Kč (o 4,1% více než v roce 1994). Z toho nejvyšší částku, 15 416 240 tis. Kč, představovaly výdaje na nemocenské, které byly v porovnání s rokem 1994 vyšší o 1 827 306 tis. Kč (o 13,45%). V růstu výdajů se odrazil další růst pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz a rostoucí mzdy, ze kterých se dávky stanoví.

Nižší výdaje na dávky sociálního zabezpečení oproti upravenému rozpočtu vyplynuly z nižších výdajů na důchody než jaké byly předpokládány, neboť vzhledem k nově přijatému zákonu o důchodovém pojištění odkládala část občanů odchod do důchodu. Na úspoře rozpočtu se projevil i přesun výplaty části dávek z okresních správ sociálního zabezpečení na okresní úřady od 1. 10. 1995 podle zákona o státní sociální podpoře.

Výdaje na státní vyrovnávací příspěvek zaznamenaly v porovnání s rokem 1994 pokles o 4 609 160 tis. Kč. Ve snížení objemu výdajů se promítla zákonná úprava ze závěru roku 1994, podle které státní vyrovnávací příspěvek jako samostatná dávka není vyplácen důchodcům a příjemcům rodičovského příspěvku, jelikož byl sloučen s příslušnými dávkami.

Výdaje na státní politiku zaměstnanosti byly nižší oproti roku 1994 o 155 206 tis. Kč. Pokles výdajů je způsoben především příznivým vývojem nezaměstnanosti v roce 1995, kdy průměrná míra nezaměstnanosti činila 2,98%. Kromě toho byly hospodárněji a efektivněji vynakládány prostředky na aktivní politiku zaměstnanosti. Na pasivní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo 1 781 846 tis. Kč (snížení proti roku 1994 o 62 418 tis. Kč). Výdaje na aktivní politiku ve výši 634 791 tis. Kč poklesly ve srovnání s předchozím rokem o 92 788 tis. Kč.

Mzdové prostředky rozpočtových organizací byly ve srovnání s upraveným rozpočtem čerpány na 99,8%, z toho státní správa na 99,7%.

Na základě usnesení vlády č. 447/1995 byla uvolněna částka 55 995 tis. Kč na pokrytí úpravy platových tarifů, z toho státní správa 50 861 tis. Kč. Z fondu odměn čerpaly rozpočtové organizace částku 7 654 tis. Kč. V průběhu roku došlo k úpravě závazných limitů počtu zaměstnanců zvýšením o 15 zaměstnanců vzdělávacích středisek převedených z příspěvkových organizací do úřadů práce a zvýšením počtu zaměstnanců České správy sociálního zabezpečení na posílení funkcí, které zajišťují agendu dávek, výběr pojistného, účetnictví, správu sítí a nové agendy související s povolováním splátek dlužného pojistného a odstraňování tvrdosti zákona o 773 zaměstnanců (v ročním vyjádření 543 osob). K zajištění dopadu zákona o státní sociální podpoře bylo převedeno z úřadů práce do ministerstva 80 zaměstnanců (v ročním vyjádření 42 osob). Počet zaměstnanců byl plněn na 97%, z toho státní správa na 96,8%. Za neobsazená místa vázal resort 2 973 tis. Kč. Uvolnění vázaných prostředků bylo povoleno ve výši 5 788 tis. Kč k zabezpečení dopadů vyplývajících z přijatého zákona o státní sociální podpoře. Průměrný plat vzrostl proti skutečnosti roku 1994 o 16,5%, z toho státní správa 16,5%.

Věcné výdaje rozpočtových organizací se zvýšily v roce 1995 v porovnání s rokem 1994 o 432 460 tis. Kč a dosáhly částky 2 378 564 tis. Kč. Růst věcných výdajů byl ovlivněn především rozšiřováním agendy ČSSZ, nárůstem počtu jejích zaměstnanců a nutností zabezpečit finanční prostředky pro nově vzniklou okresní správu sociálního zabezpečení a úřad práce v Jeseníku. Značný objem věcných výdajů (191 180 tis. Kč) byl vynaložen na organizační zabezpečení systému státní sociální podpory. Významnou část věcných výdajů představovaly úhrady spojům za výplaty dávek sociálního zabezpečení, poštovné a poukazečné, které činily 442 519 tis. Kč.

Výdaje na neinvestiční příspěvky PO, dotace občanským sdružením a ostatní dotace a příspěvky byly v roce 1995 ve srovnání s předchozím rokem o 16 479 tis. Kč vyšší. Na tyto účely bylo vynaloženo celkem 431 808 tis. Kč. V upraveném rozpočtu se promítlo uvolnění prostředků z kapitoly Všeobecná pokladní správa v částce 80 000 tis. Kč na dotace humanitárním organizacím a vyčlenění částky 25 000 tis. Kč na investiční dotace pro občanská sdružení a humanitární organizace.

Dotace byly poskytnuty 112 občanským sdružením v částce 240 250 tis. Kč, z toho na investice 6 402 tis. Kč. Nejvíce prostředků, 29 mil. Kč bylo poskytnuto Sdružení zdravotně postižených v ČR a Armádě spásy (21 mil. Kč).

Z částek rozpočtovaných na ostatní dotace a příspěvky byly poskytnuty neinvestiční dotace 11 humanitárním organizacím v objemu 71 402 tis. Kč. Kromě toho obdržely tyto subjekty dotace investičního charakteru v částce 8 598 tis. Kč. Nejvyšší dotace v částce 36 mil. Kč byla určena na financování provozu sociálních zařízení Diakonie Českobratrské církve evangelické. Další významnou položkou hrazenou z ostatních dotací a příspěvků bylo financování provozu domovů důchodů pro duchovní a řeholnice České katolické charity v částce 102 400 tis. Kč.

Zvýšení schváleného rozpočtu investičních výdajů RO provedené v průběhu roku bylo určeno na budování systému státní sociální podpory a na další naléhavé investiční potřeby kapitoly. Zdrojem zvýšení byly prostředky uvolněné z rezervy na sociální problémy v kapitole Všeobecná pokladní správa, přebytek rozpočtu z r. 1994 (usnesení vlády č. 447/1995) a prostředky uspořené ve výdajích na dávky sociálního zabezpečení. Z celkového objemu skutečně vynaložených prostředků na investiční výstavbu v částce 1 644 011 tis. Kč bylo čerpáno na realizaci informačního systému státní sociální podpory 505 464 tis. Kč, tj. 31%. U České správy sociálního zabezpečení bylo vynaloženo na rekonstrukce a výstavbu budov, výpočetní techniku včetně sítí a další investiční potřeby 548 000 tis. Kč, v úřadech práce 351 168 tis. Kč a v ministerstvem řízených ústavech sociální péče 1 19 805 tis. Kč. Ze systémové investiční dotace příspěvkových organizací byly poskytnuty investiční dotace občanským sdružením, humanitárním organizacím a příspěvkovým organizacím.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP