Kapitola 312 - Ministerstvo financí České
republiky
Schválený rozpočet kapitoly MF na rok 1995
zahrnoval příjmy a výdaje rozpočtových
organizací - Ministerstva financí (ústředního
orgánu), územních finančních
orgánů, Generálního ředitelství
cel (celní správy) a Majetkového úřadu.
Neobsahoval žádné prostředky na financování
příspěvkových organizací, jejichž
zřizovatelem bylo k 31. 12. 1995 Ministerstvo financí,
tj. Centra kupónové privatizace a Střediska
cenných papírů. Tyto organizace neměly
stanoven ani odvod do rozpočtu zřizovatele. Finanční
vztah mezi zřizovatelem a uvedenými příspěvkovými
organizacemi byl nulový.
Schválený rozpočet příjmů
kapitoly ve výši 218 130 tis. Kč byl v průběhu
roku zvýšen o 37 813 tis. Kč. Změny
rozpočtu příjmů byly provedeny v návaznosti
na skutečný vývoj v příjmové
oblasti v průběhu roku a na změnu podmínek,
za nichž byl rozpočet na rok 1995 schválen.
Takto upravený rozpočet byl k 31. 12. 1995 překročen
o 113 443 tis. Kč. Na vysokém plnění
upraveného rozpočtu příjmů
(144,32%) se podílely zejména celoresortně
soustředěné doplňkové zdroje
na investice ve výši 60 899 tis. Kč a prostředky
rezervních fondů a fondu odměn (ve výši
13 501 tis. Kč) převedené na příjmové
účty se současným zvýšením
limitu neinvestičních výdajů k úhradě
rozpočtově nezajištěných potřeb.
V závěru roku 1995 byla na příjmový
účet Ministerstva financí provedena úhrada
za prodej pozemku ve vlastnictví státu ve výši
27 951 tis. Kč. Ve srovnání s rokem 1994
byly skutečné příjmy kapitoly MF vykázané
k 31. 12. 1995 nižší o 44 806 tis. Kč
vlivem nižších příjmů celní
správy (na rozdíl od roku 1994 nejsou příjmy
z náhradních povolení ke kamionové
dopravě odváděny do státního
rozpočtu prostřednictvím kapitoly MF, nýbrž
jako správní poplatky), v souvislosti s ukončením
Státní loterie a se změnou v odvádění
čistého výtěžku ze stírací
loterie Tutovka do státního rozpočtu.
Schválený rozpočet investičních
výdajů ve výši 2 668 300 tis. Kč
byl v průběhu roku zvýšen na 2 903 562
tis. Kč. Schválený rozpočet neinvestičních
výdajů rozpočtových organizací
ve výši 6 361 609 tis. Kč byl k 31. 12. 1995
rozpočtovými opatřeními upraven na
6 696 736 tis. Kč. Celkové zvýšení
rozpočtu výdajů rozpočtových
organizací kapitoly MF o 570 389 tis. Kč bylo zajištěno
zvýšením prostředků o 350 mil.
Kč na základě usnesení vlády
č. 499/1995, 14 500 tis. Kč z vládní
rozpočtové rezervy v pravomoci místopředsedy
vlády a ministra financí, zvýšení
o 68 770 tis. Kč bylo provedeno přesunem z dalších
položek rozpočtovaných v rámci kapitoly
Všeobecná pokladní správa a zvýšení
výdajů kapitoly MF o 126 308 tis. Kč vyplývalo
z usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu
ČR č. 681/1995 o zvýšení příjmů
a výdajů státního rozpočtu
ČR a z usnesení vlády č. 447/1995
o zvýšení rozpočtu jednotlivých
kapitol. Zvýšením příjmů
kapitoly MF bylo řešeno zvýšení
výdajů o 10 811 tis. Kč.
Rozpočet celkových výdajů rozpočtových
organizací po všech změnách byl k 31.
12. 1995 čerpán na 99,27%, přičemž
čerpání upraveného rozpočtu
investičních výdajů činilo
2 902 338 tis. Kč, tj. 99,96% a upravený rozpočet
neinvestičních výdajů byl čerpán
ve výši 6 628 312 tis. Kč (tj. 98,98%).
Vzhledem k převodu doplňkových zdrojů
na investice na příjmový účet
mohl být upravený rozpočet investičních
výdajů přečerpán o částku
60 899 tis. Kč, což znamená že skutečné
investiční výdaje mohly být realizovány
až do výše 2 964 461 tis. Kč. Z tohoto
pohledu byly investiční výdaje k 31. 12.
1995 čerpány na 97,9%, přičemž
na úspoře 62 123 tis. Kč se podílelo
zejména Generální ředitelství
cel nižšími výdaji při výstavbě
dálničního hraničního přechodu
Rozvadov o 29 048 tis. Kč a v souvislosti s pozdním
zahájením a dalšími průběžnými
problémy při výstavbě hraničního
celního přechodu Pomezí nad Ohří
(nedočerpáno 25 949 tis. Kč).
Z celkového objemu investičních výdajů
bylo vynaloženo formou systémových dotací
celkem 2 433 568 tis. Kč. Tyto prostředky byly použity
zejména na pořízení budov včetně
vlastní výstavby pro územní finanční
orgány a celní správu, na jejich vybavení
stroji a zařízením, na pořízení
a technickou obnovu informačních výpočetních
systémů pro daňovou a celní správu
a na vnitřní informační systém
finančních orgánů. Formou individuálních
dotací v celkové výši 396 796 byla financována
výstavba dálničních hraničních
celních přechodů Rozvadov, Lanžhot,
hraničního celního přechodu Pomezí
nad Ohří a výstavba budovy Finančního
ředitelství pro Prahu 4 a 10. V rámci běžné
míry financování investic bylo vykázáno
čerpání mimorozpočtových (doplňkových)
zdrojů (jednalo se o sdružené prostředky
na výstavbu 2 finančních úřadů
a prostředky FKSP na financování ekologické
akce v rekreačním středisku územních
finančních orgánů). V souladu s platnou
metodikou představuje čerpání doplňkových
zdrojů na investice povolené překročení
upraveného rozpočtu. Z rozpočtových
prostředků byla formou běžné
míry financování investic realizována
částečně rekonstrukce závodní
kuchyně MF, regulace topného systému MF,
elektrická požární signalizace telefonní
ústředny MF a další reprodukce strojů
a zařízení MF a Majetkového úřadu.
Ve srovnání s rokem 1994 byly investiční
výdaje kapitoly MF vykázané k 31. 12. 1995
nižší o 14 393 tis. Kč. Tato skutečnost
byla odrazem nižšího schváleného
rozpočtu i rozpočtu po všech změnách
pro rok 1995. Snížení se promítalo do
akcí financovaných formou systémových
dotací.
Upravený rozpočet neinvestičních výdajů
mohl být, s ohledem na převod prostředků
z rezervních fondů (12 621 tis. Kč) a fondu
odměn (880 tis. Kč) Ministerstva financí
a územních finančních orgánů
na jejich příjmové účty, čerpán
až do výše 6 710 237 tis. Kč. Dosažená
úspora tak představuje částku 81 925
tis. Kč, na které se podílely mzdové
prostředky ve výši 25 855 tis. Kč a
související výdaje za pojistné a příděl
FKSP částkou 9 631 tis. Kč. Úspora
ostatních věcných výdajů byla
vykázána zejména u Ministerstva financí
(23 664 tis. Kč) a Generálního ředitelství
cel (20 380 tis. Kč).
Mzdové prostředky byly ve srovnání
s upraveným rozpočtem čerpány na 99,2%.
Na základě usnesení vlády č.
447/1995 byla do rozpočtu kapitoly MF uvolněna částka
92 028 tis. Kč, z toho pro státní správu
91 902 tis. Kč, určená na úpravu platových
tarifů. Z fondu odměn byla na platové úpravy
čerpána částka 880 tis. Kč.
K 1. 1. 1995 byly z ministerstva obrany na ministerstvo financí
delimitováni 3 zaměstnanci na zajišťovanou
agendu. Počet zaměstnanců byl plněn
na 97,4%. Za neobsazená funkční místa
vázal resort mzdové prostředky ve výši
20 501 tis. Kč. Průměrný plat vzrostl
proti skutečnosti vykázané za rok 1994 o
18,1%.
Věcné výdaje byly čerpány na
98,77% upraveného rozpočtu. Největší
položky představovalo programové vybavení
pro daňový a celní informační
systém, zpracování výkaznictví,
opravy výpočetní techniky, tisk finančně
neprodejných tiskopisů, tisk a zejména distribuce
kolků a pojistné včetně přídělů
do FKSP. Nezanedbatelné byly i provozní výdaje
nezbytné k zabezpečení výkonu daňové
a celní správy.
Neinvestiční výdaje byly v roce 1995 vyšší
než skutečné výdaje v roce 1994 o 1
485 856 tis. Kč. Tento stav (stejně jako v oblasti
investičních výdajů) odpovídal
úrovni schváleného a upraveného rozpočtu
pro rok 1995. Nárůst neinvestičních
výdajů souvisel zejména se zvýšením
počtu zaměstnanců resortu MF promítnutém
již ve schváleném rozpočtu na rok 1995.
Na růstu neinvestičních výdajů
proti roku 1994 se dále podílely mzdové prostředky
a na ně navazující výdaje na pojistné
a příděl FKSP v souvislosti s úpravou
platových tarifů a s výplatou poloviny tzv.
13. a 14. platu. Výši neinvestičních
výdajů vynaložených v roce 1995 výrazným
způsobem ovlivnily i informační systémy
provozované a rozvíjené v resortu MF.
Schválený rozpočet kapitoly Ministerstva
financí na rok 1995 obsahoval dále neinvestiční
dotaci na tepelnou energii ve výši 5 000 000 tis.
Kč (rozpočtováno jako neinvestiční
dotace podnikatelským subjektům). Na základě
předpokládané potřeby finančních
prostředků byla tato dotace zvýšena
o 2 301 000 tis. Kč. Skutečné čerpání
činilo 7 300 294 tis. Kč. Tato dotace byla adresována
na výrobu a distribuci tepla a teplé užitkové
vody dodávané pro domácnosti a byla poskytována
na rozdíl věcně usměrňované
ceny výrobce (dodavatele) a maximální ceny,
kterou hradí uživatel bytu. Oproti původním
předpokladům, které počítaly
s postupným snižováním dotace a současně
se zvyšováním maximální ceny
pro domácnosti, požadavek na dotaci vzrostl, a to
i přes skutečnost, že maximální
cena se v roce 1995 zvýšila k 1. 1. ze 138 Kč/Gj
o 10% a k 1. 9. o dalších 7% na 163 Kč/Gj.
Dotace poskytnuté k 31. 12. 1995 byly o 712 142 tis. Kč
vyšší než dotace vyplacené k 31.
12. 1994.
Kapitola: 313
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR | v tis. Kč |
DAŇOVÉ PŘÍJMY | ||||
v tom: | ||||
Daň z přidané hodnoty | ||||
Spotřební daně | ||||
Daně z příjmů | ||||
daň z příjmů právnických osob | ||||
daň z příjmů fyzických osob | ||||
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||
Silniční daň | ||||
Clo | ||||
Poplatek za užívání dálnic a silnic | ||||
Ostatní daně a poplatky | ||||
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI | 142 729 250 | 151 870 517 | 149 476 287 | 98,42 |
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 88 554 | 102 463 | 234 042 | 228,42 |
v tom: | ||||
Příjmy rozpočtových organizací | 88 554 | 102 463 | 234 042 | 228,42 |
z toho: odvody příspěvkových organizací | ||||
Odvody České národní banky | ||||
Přijaté úroky | ||||
Ostatní příjmy | ||||
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | ||||
142 817 604 | 151 972 980 | 149 710 329 | 96,51 | |
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 150 926 884 | 157 223 153 | 155 341 823 | 98,80 |
Výdaje rozpočtových organizací | 3 401 616 | 3 913 389 | 3 877 212 | 99,08 |
Příspěvky a dotace příspěvkovým a pod. org. * | 379 266 | 432 024 | 431 808 | 99,95 |
Úrokové platby | ||||
Dotace, platby a příspěvky | 147 146 000 | 152 877 740 | 151 032 803 | 98,79 |
v tom: dotace podnikatelským subjektům | ||||
dotace jiným rozpočtům | ||||
v tom: územním rozpočtům | ||||
mimorozpočtovým fondům | ||||
platby a příspěvky obyvatelstvu - soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | 147 146 000 | 152 877 740 | 151 032 803 | 98,79 |
platby do zahraničí | ||||
INVESTIČNÍ VÝDAJE A DOTACE | 844 400 | 1 671 599 | 1 669 661 | 99,88 |
Výdaje rozpočtových organizací | 844 400 | 1 645 949 | 1 644 011 | 99,88 |
Dotace příspěvkovým organizacím | 0 | 25 650 | 25 650 | 100,00 |
Dotace podnikatelským subjektům | ||||
VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||
151 771 284 | 158 894 752 | 157 011 484 | 96,61 |
vč. dotací občanským sdružením
a ostatních dotací a příspěvků
Kapitola: 313 Ministerstvo práce a sociálních
věcí ČR
v tis. Kč |
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 142 617 604 | 151 972 980 | 149 710 329 | 96,51 |
z toho: | ||||
- příjmy rozpočtových organizací | 88 554 | 102 463 | 234 042 | 228,42 |
z toho: | ||||
- odvody příspěvkových organizací | ||||
- pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti | 142 729 250 | 151 870 517 | 149 476 287 | 98,42 |
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 150 547 618 | 156 791 129 | 154 910 015 | 96,80 |
z toho: | ||||
- mzdové prostředky celkem | 1 382 325 | 1 501 929 | 1 498 648 | 99,79 |
z toho: | ||||
- státní správa | 1 298 790 | 1 411 470 | 1 407 559 | 99,72 |
- dávky sociálního zabezpečení | 139 926 000 | 144 258 740 | 142 587 324 | 98,84 |
- státní vyrovnávací příspěvek | 4 720 000 | 6 119 000 | 6 028 842 | 98,53 |
- prostředky na státní politiku zaměstnanosti | 2 500 000 | 2 500 000 | 2 416 637 | 96,67 |
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | 25 604 | 22 575 | 22 575 | 100,00 |
Dotace občanským sdružením | 240 000 | 233 646 | 233 846 | 100,00 |
Ostatní dotace a příspěvky | 113 662 | 175 601 | 175 385 | 99,86 |
Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům | ||||
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 644 400 | 1 645 949 | 1 644 011 | 99,86 |
v tom: | ||||
- běžná míra investování | 11 000 | 10 350 | 9 123 | 88,14 |
- systémové dotace | 833 400 | 1 635 599 | 1 634 888 | 99,96 |
- individuální dotace | ||||
Systémové investiční dotace příspěvkovým organizacím | 0 | 25 650 | 25 650 | 100,00 |
Individuální investiční dotace příspěvkovým organizacím | ||||
Investiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům |
Kapitola 313 - Ministerstvo práce a sociálních
věcí
Rozpočtové organizace celkem | 13 975 | 1 382 325 | 5 054 | 1 377 271 | 8 213 | 14 567 | 1 501 929 | 5 834 | 1 496 95 | 8 559 | 14 137 | 1 498 648 | 6 204 | 1 492 444 | 8 798 | -430 | -3 281 | 2 973 | 16,47 | 7,12 | 2,79 |
z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | |||||||||||||||||||||
v tom: státní správa celkem | 12 827 | 1 298 790 | 4 486 | 1 294 304 | 8 409 | 13 385 | 1 411 470 | 5 266 | 1 406 204 | 8 755 | 12 961 | 1 407 559 | 5 695 | 1 401 864 | 9 013 | -424 | -3 911 | 2 973 | 16,45 | 7,19 | 2,95 |
z toho ústřední orgán | 497 | 80 778 | 1 590 | 79 188 | 13 278 | 539 | 90 931 | 2 130 | 88 801 | 13729 | 507 | 87 765 | 1 981 | 85 784 | 14 100 | -32 | -3 166 | 1 615 | 15,31 | 6,19 | 2,70 |
ČSSZ | 7 187 | 701 435 | 1 741 | 699 694 | 8 113 | 7 730 | 786 337 | 1 741 | 784 596 | 8 458 | 7 452 | 786 236 | 1 675 | 784 561 | 8 773 | -278 | -101 | 17,59 | 8,14 | 3,73 | |
Úřady práce | 4 685 | 462 856 | 1 119 | 461 737 | 8 213 | 4 658 | 478 430 | 1 359 | 477 071 | 8 535 | 4 565 | 478 557 | 2 013 | 476 544 | 8 699 | -93 | 127 | 607 | 14,72 | 5,92 | 1,92 |
ČÚBP | 43 | 5 862 | 15 | 5 847 | 11 331 | 43 | 6 083 | 15 | 6 068 | 11 760 | 43 | 6 076 | 12 | 6 064 | 11 752 | -7 | 11,40 | 3,71 | -0,07 | ||
IBP | 415 | 47 859 | 21 | 47 838 | 9 606 | 415 | 49 689 | 21 | 49 668 | 9 973 | 394 | 48 925 | 14 | 48 911 | 10 345 | -21 | -764 | 751 | 15,36 | 7,69 | 3,72 |
ostatní rozpočt. organizace | 1 148 | 83 535 | 568 | 82 967 | 6 023 | 1 182 | 90 459 | 568 | 89 891 | 6 337 | 1 176 | 91 089 | 509 | 90 580 | 6 419 | -6 | 630 | 16,12 | 6,58 | 1,28 | |
Příspěvkové organizace celkem | 87 | 10 906 | 640 | 10 266 | 9 833 | 87 | 11 188 | 640 | 10 5548 | 10 103 | 67 | 9934 | 800 | 9 134 | 11 361 | -20 | -1 254 | 320 | 23,27 | 15,53 | 12,44 |
z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | 628 | 417 | 211 | 628 | 417 | 211 | |||||||||||||||
v tom: státní správa | |||||||||||||||||||||
ostatní PO | 87 | 10 906 | 640 | 10 266 | 9 833 | 87 | 11 188 | 640 | 10 548 | 10 103 | 67 | 9 934 | 800 | 9 134 | 11 361 | -20 | -1 254 | 320 | 23,27 | 15,53 | 12,44 |
PO (školy) zřízené obcemi | |||||||||||||||||||||
zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuvedené |
Pozn.: Údaje za rozpočet příspěvkových
organizací jsou uváděny ve výši
zohledněné ve státním rozpočtu
v rámci příspěvku na provoz.
Kapitola 313 - Ministerstvo práce a sociálních
věcí České republiky
Rozpočet kapitoly zahrnoval v roce 1995 prostředky
na financování vlastního ministerstva a jeho
podřízených rozpočtových a
příspěvkových organizací. Rozpočtově
byly zabezpečovány úkoly ministerstva, které
mu jsou svěřeny v sociálním zabezpečení,
ve státní politice zaměstnanosti a dalších
oblastech jeho působnosti. Dále byla zajišťována
realizace nového dávkového systému
státní sociální podpory podle zákona
č. 117/1995 Sb., výplaty odškodnění
obětem nacistické persekuce podle zákona
č. 217/1994 Sb. a vratky pojistného na sociální
zabezpečení podle § 27a, zákona č.
589/1992 Sb., ve znění zákona č. 241/1994
Sb.
Nejvýznamnější úprava schváleného
rozpočtu celkových příjmů kapitoly
o částku 8 863 000 tis. Kč byla realizována
na základě usnesení vlády č.
447/1995. Skutečné příjmy byly o 2
262 651 tis. Kč nižší než předpokládal
upravený rozpočet. Rozhodující podíl
příjmů kapitoly představují
příjmy z pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti (včetně
přirážky k pojistnému, pokut a penále),
které byly vybrány v částce 149 476
287 tis. Kč. Nižší plnění
příjmů z pojistného je vzhledem k
vybrané částce, která byla vyšší
oproti roku 1994 o 20 696 701 tis. Kč (o 16,07%) nevýznamné,
vyplynulo především z pomalejšího
vývoje mezd, než jaký se předpokládal
při úpravě rozpočtu, a z nárůstu
částek dlužného pojistného. Skutečné
inkaso pojistného bylo dále ovlivněno úhradou
vratek pojistného. Celkové realizované vratky
pojistného činily 2 270 068 tis. Kč, na jejich
krytí byla usnesením Parlamentu č. 681/1995
určena částka 2 000 000 tis. Kč, která
nepostačovala, takže o zbývající
vratky jsou nižší příjmy z pojistného.
Schválený rozpočet neinvestičních
výdajů RO byl v průběhu roku 1995
rozpočtovými opatřeními upraven na
částku 156 791 129 tis. Kč. Objemově
nejvýznamnější úprava rozpočtu
zvýšením o 6 443 222 tis. Kč byla provedena
na základě usnesení vlády č.
447 a 502/1995. Zvýšení bylo určeno
především k pokrytí finančních
dopadů valorizace důchodů od 1. 7. 1995 a
na platové úpravy. Takto upravený rozpočet
byl čerpán na 98,8%.
Z neinvestičních výdajů rozpočtových
organizací představovaly 97,5% výdaje s charakterem
transferů domácnostem, tj. výdaje na dávky
sociálního zabezpečení, státní
vyrovnávací příspěvek a na
státní politiku zaměstnanosti.
Výše výdajů na dávky sociálního
zabezpečení, které ve srovnání
s rokem 1994 byly vyšší o 22 563 mil. Kč,
byla ovlivněna především růstem
výdajů na důchody. Do objemu výdajů
na důchody v částce 106 891 072 tis. Kč
se vedle běžného vývoje promítla
valorizace důchodů v prosinci roku 1994 a valorizace
důchodů podle zákona č. 76/1995 Sb.
od 1. 7. 1995. Na dávkách nemocenského pojištění
(včetně rodičovského příspěvku)
bylo vyplaceno 35 661 471 tis. Kč (o 4,1% více než
v roce 1994). Z toho nejvyšší částku,
15 416 240 tis. Kč, představovaly výdaje
na nemocenské, které byly v porovnání
s rokem 1994 vyšší o 1 827 306 tis. Kč
(o 13,45%). V růstu výdajů se odrazil další
růst pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz
a rostoucí mzdy, ze kterých se dávky stanoví.
Nižší výdaje na dávky sociálního
zabezpečení oproti upravenému rozpočtu
vyplynuly z nižších výdajů na důchody
než jaké byly předpokládány,
neboť vzhledem k nově přijatému zákonu
o důchodovém pojištění odkládala
část občanů odchod do důchodu.
Na úspoře rozpočtu se projevil i přesun
výplaty části dávek z okresních
správ sociálního zabezpečení
na okresní úřady od 1. 10. 1995 podle zákona
o státní sociální podpoře.
Výdaje na státní vyrovnávací
příspěvek zaznamenaly v porovnání
s rokem 1994 pokles o 4 609 160 tis. Kč. Ve snížení
objemu výdajů se promítla zákonná
úprava ze závěru roku 1994, podle které
státní vyrovnávací příspěvek
jako samostatná dávka není vyplácen
důchodcům a příjemcům rodičovského
příspěvku, jelikož byl sloučen
s příslušnými dávkami.
Výdaje na státní politiku zaměstnanosti
byly nižší oproti roku 1994 o 155 206 tis. Kč.
Pokles výdajů je způsoben především
příznivým vývojem nezaměstnanosti
v roce 1995, kdy průměrná míra nezaměstnanosti
činila 2,98%. Kromě toho byly hospodárněji
a efektivněji vynakládány prostředky
na aktivní politiku zaměstnanosti. Na pasivní
politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo 1 781 846 tis.
Kč (snížení proti roku 1994 o 62 418
tis. Kč). Výdaje na aktivní politiku ve výši
634 791 tis. Kč poklesly ve srovnání s předchozím
rokem o 92 788 tis. Kč.
Mzdové prostředky rozpočtových organizací
byly ve srovnání s upraveným rozpočtem
čerpány na 99,8%, z toho státní správa
na 99,7%.
Na základě usnesení vlády č.
447/1995 byla uvolněna částka 55 995 tis.
Kč na pokrytí úpravy platových tarifů,
z toho státní správa 50 861 tis. Kč.
Z fondu odměn čerpaly rozpočtové organizace
částku 7 654 tis. Kč. V průběhu
roku došlo k úpravě závazných
limitů počtu zaměstnanců zvýšením
o 15 zaměstnanců vzdělávacích
středisek převedených z příspěvkových
organizací do úřadů práce a
zvýšením počtu zaměstnanců
České správy sociálního zabezpečení
na posílení funkcí, které zajišťují
agendu dávek, výběr pojistného, účetnictví,
správu sítí a nové agendy související
s povolováním splátek dlužného
pojistného a odstraňování tvrdosti
zákona o 773 zaměstnanců (v ročním
vyjádření 543 osob). K zajištění
dopadu zákona o státní sociální
podpoře bylo převedeno z úřadů
práce do ministerstva 80 zaměstnanců (v ročním
vyjádření 42 osob). Počet zaměstnanců
byl plněn na 97%, z toho státní správa
na 96,8%. Za neobsazená místa vázal resort
2 973 tis. Kč. Uvolnění vázaných
prostředků bylo povoleno ve výši 5 788
tis. Kč k zabezpečení dopadů vyplývajících
z přijatého zákona o státní
sociální podpoře. Průměrný
plat vzrostl proti skutečnosti roku 1994 o 16,5%, z toho
státní správa 16,5%.
Věcné výdaje rozpočtových organizací
se zvýšily v roce 1995 v porovnání s
rokem 1994 o 432 460 tis. Kč a dosáhly částky
2 378 564 tis. Kč. Růst věcných výdajů
byl ovlivněn především rozšiřováním
agendy ČSSZ, nárůstem počtu jejích
zaměstnanců a nutností zabezpečit
finanční prostředky pro nově vzniklou
okresní správu sociálního zabezpečení
a úřad práce v Jeseníku. Značný
objem věcných výdajů (191 180 tis.
Kč) byl vynaložen na organizační zabezpečení
systému státní sociální podpory.
Významnou část věcných výdajů
představovaly úhrady spojům za výplaty
dávek sociálního zabezpečení,
poštovné a poukazečné, které
činily 442 519 tis. Kč.
Výdaje na neinvestiční příspěvky
PO, dotace občanským sdružením a ostatní
dotace a příspěvky byly v roce 1995 ve srovnání
s předchozím rokem o 16 479 tis. Kč vyšší.
Na tyto účely bylo vynaloženo celkem 431 808
tis. Kč. V upraveném rozpočtu se promítlo
uvolnění prostředků z kapitoly Všeobecná
pokladní správa v částce 80 000 tis.
Kč na dotace humanitárním organizacím
a vyčlenění částky 25 000 tis.
Kč na investiční dotace pro občanská
sdružení a humanitární organizace.
Dotace byly poskytnuty 112 občanským sdružením
v částce 240 250 tis. Kč, z toho na investice
6 402 tis. Kč. Nejvíce prostředků,
29 mil. Kč bylo poskytnuto Sdružení zdravotně
postižených v ČR a Armádě spásy
(21 mil. Kč).
Z částek rozpočtovaných na ostatní
dotace a příspěvky byly poskytnuty neinvestiční
dotace 11 humanitárním organizacím v objemu
71 402 tis. Kč. Kromě toho obdržely tyto subjekty
dotace investičního charakteru v částce
8 598 tis. Kč. Nejvyšší dotace v částce
36 mil. Kč byla určena na financování
provozu sociálních zařízení
Diakonie Českobratrské církve evangelické.
Další významnou položkou hrazenou z ostatních
dotací a příspěvků bylo financování
provozu domovů důchodů pro duchovní
a řeholnice České katolické charity
v částce 102 400 tis. Kč.
Zvýšení schváleného rozpočtu
investičních výdajů RO provedené
v průběhu roku bylo určeno na budování
systému státní sociální podpory
a na další naléhavé investiční
potřeby kapitoly. Zdrojem zvýšení byly
prostředky uvolněné z rezervy na sociální
problémy v kapitole Všeobecná pokladní
správa, přebytek rozpočtu z r. 1994 (usnesení
vlády č. 447/1995) a prostředky uspořené
ve výdajích na dávky sociálního
zabezpečení. Z celkového objemu skutečně
vynaložených prostředků na investiční
výstavbu v částce 1 644 011 tis. Kč
bylo čerpáno na realizaci informačního
systému státní sociální podpory
505 464 tis. Kč, tj. 31%. U České správy
sociálního zabezpečení bylo vynaloženo
na rekonstrukce a výstavbu budov, výpočetní
techniku včetně sítí a další
investiční potřeby 548 000 tis. Kč,
v úřadech práce 351 168 tis. Kč a
v ministerstvem řízených ústavech
sociální péče 1 19 805 tis. Kč.
Ze systémové investiční dotace příspěvkových
organizací byly poskytnuty investiční dotace
občanským sdružením, humanitárním
organizacím a příspěvkovým
organizacím.