Kapitola čís. 398 - Všeobecná pokladní správa

V souladu se specifickým posláním kapitoly Všeobecná pokladní správa byly jejím prostřednictvím rozpočtovány příjmy a výdaje, které není možno, resp. není ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového určení a které nelze předem zahrnout do určité rozpočtové kapitoly.

Rozpočet kapitoly Všeobecná pokladní správa (dále VPS) byl upraven na základě usnesení vlády č. 447/1995 k úpravě státního rozpočtu České republiky na rok 1995. Dále byla provedena některá rozpočtová opatření na základě zmocnění daného ministru financí v § 8 zákona č. 268/1994 Sb. o státním rozpočtu České republiky na rok 1995 a podle § 13 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice při splnění podmínky, že provedenými opatřeními nedojde ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu. Charakteristika těchto změn je uvedena v dalším textu.

Ve srovnání s upraveným rozpočtem došlo v kapitole Všeobecná pokladní správa k nižšímu plnění v oblasti příjmů (98,3%) a téměř ke splnění výdajů (99,3%).

Souhrnné plnění rozpočtu kapitoly VPS je charakterizováno těmito údaji:

v mil. Kč

Ukazatel
Schválený rozpočet
Upravený rozpočet
Skutečnost
Rozdíl proti upr. rozpočtu
% plnění
Příjmy261 222 285 772280 997-4 775 98,3
Výdaje68 96481 739 81 148-59199,3


A. Příjmy kapitoly Všeobecná pokladní správa

1. Rozpočet příjmů

V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:

a) daňové příjmy

- daň z přidané hodnoty a spotřební daně

- daň z příjmů právnických a fyzických osob

- daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí

- silniční daň

- clo

- poplatek za užívání dálnic a silnic

- ostatní daně a poplatky

b) nedaňové příjmy (odvody ČNB, přijaté úroky, poplatky a penále, ostatní příjmy, vládních úvěrů).

Rozpočet daňových příjmů byl zvýšen na základě usnesení vlády č. 447/1995 o celkovou částku 12,9 mld. Kč.

Rozpočet nedaňových příjmů byl upraven na základě výše citovaného usnesení vlády o úpravě státního rozpočtu na rok 1995, a to zejména z titulu použití přebytku státního rozpočtu z roku 1994 a finančního vypořádání za rok 1994 v částce 6,7 mld. Kč, vyšších odvodů z vratek dotací za teplo (1,2 mld. Kč), použití prostředků z účtu "malé privatizace" pro školství podle zákona č. 218/1994 Sb. ve výši 1,5 mld. Kč. Naopak sníženy byly odvody ČNB (-0,3 mld. Kč), a to v návaznosti na uplatňování specifického odvodového režimu. ČNB ze svých zdrojů zabezpečovala i v roce 1995 výdaje vyplývající z realizace měnové politiky a z minulého ekonomického vývoje (tvorba rezerv a opravných položek spojených s financováním stabilizace bankovního sektoru a s pohledávkou za NBS v důsledku rozdělení bilance bývalé SBČS).

Dále byly v průběhu roku zvýšeny nedaňové příjmy o některé mimořádné příjmy, které byly účelově použity k zajištění dalších nerozpočtovaných výdajů (např. příjmy z finančního vypořádání s rozpočty okresních úřadů a obcí za rok 1994 v objemu 0,46 mld. Kč, použití prostředků inkasovaných dle horního zákona ve výši 0,22 mld. Kč, použití prostředků státních finančních aktiv k financování výdajů běžného roku (návratná finanční výpomoc na dokončení prostor Veletržního paláce určených ke komerčnímu využití 135 mil. Kč, financování ekologických staveb 20 mil. Kč). překročení dotace na teplo o 28 mil. Kč na vrub odvedených vratek těchto dotací z minulého roku, povolené překročení investičních dotací u Ministerstva kultury a Ministerstva dopravy na vrub prostředků odvedených do státního rozpočtu (51 mil. Kč), použití výnosů z loterie Tutovka pro investice ve zdravotnictví (11 mil. Kč).

2. Plnění rozpočtu příjmů

Příjmy rozpočtované v kapitole VPS nebyly splněny o 4,8 mld. Kč, tj. o 1,7%. Ve srovnání s upraveným rozpočtem bylo dosaženo mírného překročení daňových příjmů (0,5 mld. Kč), přičemž vznikly odchylky ve struktuře plnění daňových příjmů. Nižší inkaso bylo dosaženo u daně z příjmů právnických osob (o 4,3 mld. Kč, tj. o 6,3% méně), u silniční daně (o 0,3 mld. Kč, tj. o 6,4%), u ostatních daní a poplatků (o 1,1 mld. Kč) a u poplatku za užívání dálnic a silnic (o 0,2 mld. Kč). Vyšší než rozpočtované příjmy byly dosaženy u ostatních daní (spotřební daně o 3,6 mld. Kč, daně z příjmů fyzických osob o 1,3 mld. Kč, cla o 0,4 mld. Kč a daně z přidané hodnoty o 0,8 mld. Kč), jak je patrné z přiložené tabulky č. 1.

Nedaňové příjmy včetně vládních úvěrů nebyly naplněny o 5,3 mld. Kč. Na jejich neplnění se podílely zejména příjmy z vládních úvěrů (-2,5 mld. Kč), nižší příjmy ze splátek půjček u Ministerstva zemědělství a příjmy z pokut. Nižší příjmy z vládních úvěrů ovlivnily nesplněné příjmy z plynárenských VIA (nebyly realizovány předpokládané dodávky zemního plynu z Ukrajiny a Kazachstánu) a dále výpadek úhrad z účasti Slovenské republiky, která neakceptovala změněné podmínky 2. etapy plynárenských VIA.

Plnění příjmů podle jednotlivých druhů je podrobně rozebráno v souhrnné zprávě k návrhu státního závěrečného účtu za rok 1995.

B. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa

1. Rozpočet výdajů

Výdaje kapitoly VPS byly určeny na tyto základní výdajové oblasti:

- dotace podnikatelským subjektům

- rezervy kapitoly VPS

- výdaje na dluhovou službu

- výdaje na zdravotní pojištění za neproduktivní skupiny občanů

- další rozpočtové prostředky, které z hlediska účelovosti a hospodárnosti při jejich vynakládání jsou rozpočtovány a spravovány centrálně

- investiční výdaje a dotace.

Usnesením vlády č. 447/1995 rozhodla vláda o úpravě státního rozpočtu na rok 1995, což se dotklo i rozpočtu výdajů kapitoly VPS. Tento rozpočet byl zvýšen o 7,9 mld. Kč, přičemž dodatečné prostředky byly směrovány takto:

- použití přebytku státního rozpočtu z r. 1994 v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny č. 681 z 25. května 1995 (dotace SFTR, stavební spoření, řešení havarijních stavů ve zdravotnictví, drobné akce výstavby vodovodů, podpora výstavby obecních bytů, posílení programu obnovy vesnice) a finanční vypořádání za rok 1994 v celkové výši 1,6 mld. Kč,

- použití prostředků z účtu "malé privatizace" dle zákona č. 218/1994 Sb. pro účely Programu zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení ve výši 1,5 mld. Kč,

- zvýšení vládní rozpočtové rezervy o 1,9 mld. Kč (původně rozpočtová částka byla v polovině roku téměř vyčerpána),

- nové výdaje vyplývající buď z přijatých zákonů anebo zajišťující naléhavé potřeby ve výši 3,9 mld. Kč (výdaje na majetkovou újmu, státní příspěvek na důchodové připojištění, řešení finanční situace nemocnic podle usnesení vlády č. 448/1995, výdaje na dávky státní sociální podpory vyplácené podle nového systému v souladu se zákonem č. 117/1995 Sb. od 1. října m. r., vytvoření nového okresu Jeseník, převod odvedených prostředků úrazového pojištění do státních finančních aktiv pro účely úrazového pojištění dle připravovaného zákona),

- současně byla provedena restrukturalizace rozpočtovaných položek s úsporou ve výši 1 mld. Kč (výdaje na vládní záruky, dopady embarga, dluhová služba, souhrnné pojištění, soudní a mimosoudní rehabilitace).

K zajištění naléhavých a nezabezpečených potřeb, o nichž rozhodla vláda nebo místopředseda vlády a ministr financí v souladu se zákonem č. 576/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů (rozpočtová pravidla republiky), zákonem o státním rozpočtu č. 268/1994 Sb. a usnesením vlády č. 524/1994 o státním rozpočtu České republiky na rok 1995, byly využity nečerpané prostředky v kapitole VPS. Jednalo se zejména o tyto úspory:

- výdaje na dluhovou službu (vliv stabilizace státního dluhu, snížení jeho stavu a především jeho sekuritizace - podrobněji viz část C a D Návrhu státního závěrečného účtu ČR za rok 1995),

- transfery do zahraničí (po rozdělení federace nestanovily doposud všechny mezinárodní organizace alikvotní částku za členství samostatné České republiky),

- státní podpora hypotéčního úvěrování (v důsledku platnosti právního předpisu až v závěru roku 1995),

- důchodové připojištění (v důsledku nižšího počtu účastníků zejména ve 3. čtvrtletí roku 1995 než se očekávalo),

- výstavba a technická obnova staveb MHD (v důsledku malé připravenosti investorů k realizaci staveb - problémy s plněním podmínek uložených zákonem o zadávání veřejných zakázek).

K tomu byly provedeny příslušné rozpočtové přesuny mezi výdajovými tituly této kapitoly. Uvedené změny se promítly buď do příslušných položek výdajů nebo byly soustředěny na položkách nových "Ostatní výdaje" (pol. 51 tabulky č. 2) nebo "Urychlení výstavby domů pro důchodce a další naléhavé potřeby OkÚ a obcí" (pol. 72 tabulky č. 2). Jednalo se zejména o tyto výdaje:

- zvýšení individuálních investičních dotací v působnosti okresních úřadů s cílem urychlení výstavby na těchto stavbách o 340 mil. Kč a na výstavbu domů s pečovatelskou službou, řešení sídel pro OkÚ nákupem budov namísto placení nájmu, neinvestiční vybavení nemocnice Břeclav v úhrnu 137 mil. Kč (na vrub výdajů na dluhovou službu),

- zvýšení rezervy na sociální problémy s cílem posílit výdaje na zabezpečení nových pracovišť pro výplatu dávek státní sociální podpory o 205 mil. Kč (na vrub zvýšení pojistného sociálního zabezpečení),

- úhrada nákladů a majetkové újmy související s převzetím pohledávek klientů a. s. AB Banky Mladá Boleslav akciovou společností Česká spořitelna dle usnesení vlády č. 762/1995 ve výši 1 130 mil. Kč (na vrub dluhové služby),

- posílení prostředků na majetkovou újmu o 46 mil. Kč v návaznosti na vyúčtování výdajů za I. pololetí (na vrub transferů do zahraničí),

- posílení prostředků na nový okres Jeseník o 44 mil. Kč (na vrub transferů do zahraničí),

- posílení výdajů na vládní záruky o 118 mil. Kč v důsledku upřesnění částky upravené usnesením vlády č. 447/1995 podle skutečné potřeby (na vrub prostředků na důchodové připojištění),

- posílení systémových investičních dotací Ministerstva zdravotnictví (zejména havarijní stavy a rekonstrukce objektů) o 189 mil. Kč (na vrub transferů do zahraničí),

- řešení havarijních stavů škol a školských zařízení a výdaje spojené s vytvořením okresu Jeseník v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zvýšení o 134 mil. Kč (na vrub transferů do zahraničí),

- prostředky na zajištění účasti v mnohonárodních mírových silách k dohledu nad dodržováním mírové smlouvy na území bývalé Jugoslávie - 125 mil. dle usnesení vlády 677/1995 (na vrub transferů do zahraničí),

- zvýšení dotace na teplo o 273 mil. Kč (na vrub prostředků na dopady embarga, transferů do zahraničí a prostředků na zabezpečení uprchlíků a přesídlenců),

- zvýšení investic Ministerstva spravedlnosti pro účely soudů, státních zastupitelství a vězeňské služby o 80 mil. Kč (na vrub soudních a mimosoudních rehabilitací),

- zvýšení prostředků na mzdy a zákonné odvody na vyšší vyplácené početní stavy Policie ČR a pracovníků bezpečnostního úseku Ministerstva vnitra dle usnesení vlády č. 785/1995 o 100 mil. Kč (na vrub státních příspěvků na důchodové připojištění a rezervy na mzdy),

- urychlení rozestavěných staveb a řešení restitučních důsledků v ústavech sociální péče ve výši 198 mil. Kč (na vrub nižších výdajů na dávky v resortu MPSV),

- návratné finanční výpomoci a dotace na výstavbu domů - penzionů s byty pro důchodce a domů s byty pro důchodce s pečovatelskou službou, dotace na rekonstrukce a dostavby ústavů sociální péče - 200 mil. Kč (na vrub nečerpaných prostředků na státní podporu hypotekárního úvěrování),

- restituce - Vlastivědné muzeum Česká Lípa - 28 mil. Kč (na vrub transferů do zahraničí),

- řešení dalších naléhavých potřeb v působnosti okresních úřadů ve výši 130 mil. Kč, např. havarijní situace vybraných objektů nemocnic, základních škol, divadel, objektů po sovětské armádě, kompenzace na restituované objekty (na vrub prostředků na výstavbu a technickou obnovu staveb MHD).

V souladu s charakterem výdajů byly přesunuty prostředky na nové formy bytové výstavby s určením na podporu výstavby nájemního bydlení a výstavby technické infrastruktury pro bytovou výstavbu z neinvestiční části kapitoly VPS do investiční části (1 000 mil. Kč). Zbývající částka ve výši 200 mil. Kč byla určena na státní podporu hypotekárního úvěrování.

Celkový přehled o úpravách rozpočtu je patrný z tabulky č. 2.

2. Plnění rozpočtu výdajů

Celkový přehled o čerpání výdajů v kapitole VPS podle jednotlivých titulů je uveden v tabulce č. 2. Ve srovnání s upraveným rozpočtem (81 739 mil. Kč) byly výdaje kapitoly čerpány ve výši 81 148 mil. Kč, tj. na 99,3%.

Přehled o čerpání v základních výdajových oblastech podává následující tabulka (v mil. Kč):

Ukazatel
Schválený rozpočet
Upravený rozpočet
Skutečnost
ze skutečnosti: dotace místním rozpočtům
% plnění
Dotace podnik. subjektům (pol. č. 1 - 5) 4 2844 3354 314 099,5
Rezervy kapitoly VPS (tab. č. 3) 3 2677 3957 250 3 17198,0
Dluhová služba (pol. č. 12) 4 3152 6542 647 099,7
Výdaje na zdravotní pojištění (pol. č. 26) 13 50013 50013 302 098,5
Ostatní výdaje (zbývající položky) 35 25837 99137 951 18 57699,9
Investiční výdaje a dotace (pol. č. 56 - 73) 8 34015 86415 684 11 53498,9
Výdaje VPS celkem68 964 81 73981 14833 281 99,3


Poznámka: Odkazy na čísla položek v tabulce č. 2, u rezerv kapitoly VPS na tabulku č. 3

Po výše uvedených přesunech bylo dosaženo úspor zejména u pojistného zdravotního pojištění - platby státu v návaznosti na nižší počet pojištěnců (198 mil. Kč), u výdajů na novomanželské půjčky (108 mil. Kč), ve výdajích na vládní úvěry nedočerpáním u 2. etapy plynárenských VIA a u vládních úvěrů Alžírsku (908 mil. Kč) [podrobněji viz část C Návrhu státního závěrečného účtu za rok 1995], u dávek státní sociální podpory (105 mil. Kč) a ve výdajích určených na řešení finanční situace nemocnic (200 mil. Kč). K řešení problémů zdravotnických zařízení postižených druhotnou platební neschopností byla poskytnuta návratná finanční výpomoc okresním úřadům a obcím ve výši 400 mil. Kč. U zdravotnických zařízení zřízených Ministerstvem zdravotnictví byla pomoc řešena převzetím záruky České republiky za jimi přijaté úvěry podle rozpočtových pravidel republiky s ohledem na to, že poskytnutí přímé finanční podpory právní předpisy neumožňují.

Přehled o čerpání rezerv podává tabulka č. 3. Prostředky rezerv byly čerpány v souladu s jejich účelem. Rezerva na sociální problémy byla použita k finančnímu zabezpečení nového systému dávek státní sociální podpory dle zákona č. 117/1995 Sb. Rezerva - nemocnice Motol, ÚVN byla uvolňována v souladu s doporučením Komise pro poskytování investičních dotací do zdravotnictví při Parlamentu ČR a byla použita na financování stavby chirurgického pavilónu ÚVN Praha - Střešovice ve výši 337,1 mil. Kč a zbývající část na financování naléhavých investičních potřeb ve zdravotnictví, a to jak v působnosti územních orgánů, tak v působnosti Ministerstva zdravotnictví formou systémových dotací. Rezerva na dávky státní sociální podpory byla čerpána z účtů státního rozpočtu v dispozici okresních úřadů pověřených výkonem státní správy dávek sociálního zabezpečení počínaje 1. říjnem m. r.

Specifickou rezervou státního rozpočtu je vládní rozpočtová rezerva. Z této rezervy byly uvolňovány výdaje, které nebyly rozpočtovány v ostatních položkách a jejichž potřeba vyplynula v průběhu rozpočtového roku. Její výše byla v souladu s usnesením vlády č. 447/1995 zvýšena o 1,9 mld. Kč. Prostředky této rezervy byly uvolňovány na základě rozhodnutí vlády a na základě zmocnění daného pro místopředsedu vlády a ministra financí. Přehled o čerpání této rozpočtové rezervy státního rozpočtu podává tabulka:

titul
v mil. Kč
Zahraniční rozhlasové vysílání (usn. vl. č. 4/95) 51,6
Tisk národnostních menšin (usn. vl. č. 24/95) 23,2
Odkoupení záchytných parkovišť na hranicích ČR (usn. vl. č. 396/95) 181,9
Humanit. pomoc Čečensku (usn. vl. č. 53/95) 10,0
Příspěvky pro zoologické zahrady (usn. vl. č. 3/95) 25,0
Posílení fin. prostředků pro pozemkové úřady (Usn. vl. 734/94) 49,5
Úhrada ztráty z prodeje lokomotiv ČD (usn. vl. č. 327/93) 100,4
Materiální a humanitární pomoc - Bosna Hercegovina (usn. vl. č. 154/95) 13,0
Oslavy ukončení II.světové války (usn. vl. č. 175, 274/95) 9,3
Dotace na ukončení výstavby a provoz Veletržního paláce (usn. vl. č. 85/95) 109,5
Kancelář prezidenta - výdaje na státní vyznamenání 5,0
Min. financí - pořízení techniky pro Generální ředitelství cel - boj proti drogám 15,0
Min. kultury - výdaje spojené s návštěvou papeže 3,0
Humanitární pomoc obětem zemětřesení v Japonsku (usn. vl. č. 247/95) 8,0
Drážní úřad - výdaje na mzdy 4,7
Pomoc českým krajanům v Rumunsku (usn. vl. č. 25/95) 2,5
Rekonstrukce armádního objektu Chotěšov - restituce domova důchodců 9,0
Příspěvek Nadaci Fond pomoci místní správě ČR 7,0
Odkup objektů sociální pomoci - OkÚ Písek, Nymburk, Kladno 50,0
Humanitární pomoc uprchlíkům z Chorvatské Krajiny (usn. vl. č. 468/95) 5,0
MPSV - delimitace Rehabilitačního ústavu Hrabyně na ÚSP 40,7
Turistické cesty v pohraničí (usn. vl. č. 663/94) 22,4
Min. spravedlnosti - zvýšení počtu pracovníků vězeňské služby (usn. vl. č. 433/94) 87,0
Min. kultury - havarijní stav Valdštejnského paláce 2,0
Přeměna napětí v domech LBD Praha 7, 8, 10 15,0
Opěrná zeď - zámek Český Krumlov - povodně 3,0
Min. život. prostředí - imisní monitoring, péče o lesy v národ. parcích (usn. vl. č. 501/95) 126,0
Zvýšení mzdových prostředků - Vězeňská služba (usn. vl. č. 500/95) 184,0
Zřízení hraničních celních přechodů s Polskem (usn. vl. č. 306/95) 22,0
Řešení mzd. situace v resortu Min. zdravotnictví a MPSV (usn. vl. č. 502/95) 18,6
Prostředky pro Masarykovo demokratické hnutí 1,0
Min. hospodářství - ekologické audity - Ralsko - Mladá (usn. vl. č. 436/94) 3,6
Min. financí - posílení prostředků na ADIS 50,0
Min. živ. prostředí - likvidace kůrovcové kalamity 8,4
Fin. pomoc městu Karlovy Vary - řešení havárie svahu "Pod jelením skokem" 6,0
Posílení prostředků na pozemkové úpravy (usn. vl. č. 498/95) 120,0
Finanční zabezpečení učňovského školství (usn. vl. č. 544/95) 200,0
Dotace pro město Plzeň - údržba a opravy státních komunikací na území města 49,1
Min. vnitra - hraniční přechody (usn. vl. č. 306/95, 535/94) 19,8
Finanční zabezpečení ADIS (usn. vl. č. 449/95) 350,0
OkÚ Šumperk - vytvoření nového okresu Jeseník (usn. vl. č. 83/85) 6,5
Min. zdravotnictví - prostředky pro Horskou službu 15,0
Min. kultury -Program záchrany architektonického dědictví (jednání vl. 6. 9. 95) 100,0
Individuální invest. dotace - ÚVN Praha - Střešovice (usn. vl. č. 614/95) 228,1
Český úřad zeměměřický a katastrální - nákup pozemku (usn. vl. č. 584/95) 20,0
Úprava platů duchovních (usn. vl. č. 641/95) 5,3
Min. zemědělství - řešení kalamity výskytu hraboše polního 6,2
Min. dopravy soubor investičních akcí v železniční stanici Lysá n. L. 35,0
Škody způsobené povodněmi (usn. vl. č. 696/95) 87,7
Návrat. fin. výpomoc - Diamo Stráž p. R. - zásoby uranového koncentrátu (usn. vl. č. 244/95) 334,0
Úhrada majetk. újmy a nákladů - AB Banka Ml. Boleslav (usn. vl. č. 764/95) 270,0
Ostatní24,1
celkem3 143,1


Nespecifikovaná částka "prostředky na řešení mimořádných situací" byla použita z převážné části na likvidaci škod způsobených povodněmi v působnosti okresních úřadů a obcí.

Součástí neinvestičních výdajů jsou i výdaje spojené s pokladními operacemi kapitoly VPS. Tyto výdaje však ve svém důsledku neznamenaly zatížení rozpočtu, protože byly kompenzovány mimořádnými příjmy v částce 622 mil. Kč (např. použití prostředků odvedených do státního rozpočtu dle horního zákona, použití vrácených prostředků územními orgány z finančního vypořádání na krytí naléhavých potřeb územních orgánů). Tyto výdaje byly kryty mimořádnými příjmy a byly přísně účelové. Kromě toho zde byly podchyceny výdaje uskutečněné na vrub vázaných rozpočtových prostředků v kapitolách (např. pro obce nebo organizace neřízené ústředními orgány), část prostředků určených na finanční vypořádání za rok 1995 a dále trvale vázané prostředky v kapitolách. Vykázané překročení na této položce ovlivnily prostředky z účtu "malé privatizace" na Program zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení ve výši 1 500 mil. Kč určené pro rok 1996. Tyto prostředky byly převedeny do státního rozpočtu v závěru roku 1995. Protože byly určeny na financování uvedeného programu v roce 1996, byly přechodně uloženy na účet státních finančních aktiv k použití v roce 1996 v souladu se zákonem č. 218/1994 Sb. a zákonem č. 305/1995 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1996.

Územním rozpočtům byly v roce 1995 poskytnuty rozpočtové prostředky v celkové výši 33 281 mil. Kč. Kromě dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí ve výši 16 306 mil. Kč bylo z výdajových položek kapitoly VPS poskytnuto do rozpočtů okresních úřadů a obcí dalších 16 975 mil. Kč. V rámci investičních výdajů kapitoly VPS byla čerpána částka 11 534 mil. Kč. Další prostředky byly poskytnuty na financování bytové výstavby, na pozemkové úpravy, na program obnovy vesnice, k podpoře vybraných lesnických činností, na sociální hospitalizace, na zřízení kontaktních míst výplaty státních dávek sociální podpory, na výplatu dávek státní sociální podpory, na posílení výdajů spojených s výstavbou penziónů pro důchodce, pro zoologické zahrady, na řešení mimořádných situací (např. řešení následků povodní, havárie zdravotnických a školských objektů, ústavů sociální péče apod.), na náhrady objektů ústavů sociální péče za restituované objekty, na individuální investiční dotace, na snížení znečištění životního prostředí v nejvíce postižených regionech, na program zkvalitnění technického stavu, na výstavbu vodovodů, čistíren odpadních vod a vybavení škol a školských zařízení, na investice požární ochrany, na protiradonová opatření apod.

Rozpočtované investiční výdaje kapitoly VPS (viz tabulka č. 2, list č. 2) v objemu 8 340 mil. Kč byly v průběhu roku posíleny zejména na základě usnesení vlády č. 447/1995 v souvislosti s úpravou státního rozpočtu o 2,4 mld. Kč a dále byly provedeny nezbytné přesuny prostředků, které byly uvedeny výše. Prostřednictvím kapitoly VPS (pokladní operace VPS - investiční) byly financovány investiční akce rozpočtované dle věcné a odborné působnosti v rezortech Ministerstva zemědělství, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva kultury (vodovody, čistírny odpadních vod, opatření k ochraně vody, zdravotnické programy, ochrana kulturních památek), jejichž investory byly organizace jimi neřízené (obce, Spolky či sdružení obcí, akciové společnosti) v rozsahu 3,2 mld. Kč.

Prostředky určené na investiční výdaje, poskytnuté investorům formou investiční dotace nebo návratné finanční výpomoci, byly směrovány zejména na financování investic organizací v působnosti okresních úřadů a obcí. V rámci prostředků pro místní rozpočty bylo mj. použito:

- na individuálně dotované stavby 3 914 mil. Kč (z toho na výstavbu a technickou obnovu nemocnic 1 724 mil. Kč, na výstavbu a technickou obnovu základních škol 380 mil. Kč, na vodohospodářské stavby a komunální hospodářství 576 mil. Kč, na obnovu kulturních památek 131 mil. Kč a na obnovu silnic 103 mil. Kč, na výstavbu pražského metra 1 000 mil. Kč),

- na investice hasičských záchranných sborů 259 mil. Kč,

- na obecní byty, podporu nájemního bydlení a výstavbu infrastruktury pro bytovou výstavbu 2 050 mil. Kč,

- na protiradonová opatření 147 mil. Kč,

- na program snížení znečištění životního prostředí v nejvíce postižených regionech ČR (ekologická miliarda) 1 078 mil. Kč,

- z toho: - v severočeském regionu 414 mil. Kč

- v okrese Sokolov 40 mil. Kč

- v severomoravském regionu 419 mil. Kč

- v hl. m. Praze 200 mil. Kč,

- na program zkvalitnění technického stavu škol a školských zařízení 1 193 mil. Kč,

- na vytvoření okresu Jeseník 198 mil. Kč,

- na výstavbu drobných akcí - vodovodů 100 mil. Kč,

- na rekonstrukci a havarijní stavy nemocnic, havarijní stavy ústavů sociální péče a dalších objektů, urychlení výstavby domů pro důchodce a další potřeby 1 006 mil. Kč.

Dále byly z kapitoly VPS financovány stanovené specifické programy, u kterých jsou z věcného hlediska gestory ústřední orgány státní správy, v souhrnné výši 308 mil. Kč. Z této částky bylo vynaloženo na

- program revitalizací vodních toků a vodních nádrží (MŽP) 210 mil. Kč (z toho místní rozpočty 51 mil. Kč),

- program technických opatření v pásmech ochrany vod a ochrana vodárenské nádrže Švihov (MZe) 98 mil. Kč (z toho místní rozpočty 73 mil. Kč).

Částka 184 mil. Kč byla vynaložena na investiční dotace podnikatelským subjektům zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů.

Prostředky určené na "Program zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení" (1 500 mil. Kč) byly uvolňovány za podmínek stanovených vyhláškou MŠMT č. 49/1995 Sb.

Hospodaření kapitoly VPS bylo zabezpečováno v souladu s jejím ekonomickým posláním. Při nepřekročení upraveného rozpočtu výdajů došlo k určitým strukturálním odchylkám, kdy na vrub nečerpání některých výdajových položek (rezerv) byly posíleny v souladu se zákonným zmocněním vlády, resp. místopředsedy vlády a ministra financí ekonomicky naléhavé a účelné výdaje, aniž tím byla narušena vyrovnanost státního rozpočtu.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP