Kapitola čís. 398 - Všeobecná
pokladní správa
V souladu se specifickým posláním kapitoly
Všeobecná pokladní správa byly jejím
prostřednictvím rozpočtovány příjmy
a výdaje, které není možno, resp. není
ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového
určení a které nelze předem zahrnout
do určité rozpočtové kapitoly.
Rozpočet kapitoly Všeobecná pokladní
správa (dále VPS) byl upraven na základě
usnesení vlády č. 447/1995 k úpravě
státního rozpočtu České republiky
na rok 1995. Dále byla provedena některá
rozpočtová opatření na základě
zmocnění daného ministru financí v
§ 8 zákona č. 268/1994 Sb. o státním
rozpočtu České republiky na rok 1995 a podle
§ 13 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice při splnění podmínky, že
provedenými opatřeními nedojde ke zhoršení
výsledného salda příjmů a výdajů
státního rozpočtu. Charakteristika těchto
změn je uvedena v dalším textu.
Ve srovnání s upraveným rozpočtem
došlo v kapitole Všeobecná pokladní správa
k nižšímu plnění v oblasti příjmů
(98,3%) a téměř ke splnění
výdajů (99,3%).
Souhrnné plnění rozpočtu kapitoly
VPS je charakterizováno těmito údaji:
v mil. Kč
| Příjmy | 261 222 | 285 772 | 280 997 | -4 775 | 98,3 |
| Výdaje | 68 964 | 81 739 | 81 148 | -591 | 99,3 |
A. Příjmy kapitoly Všeobecná pokladní
správa
1. Rozpočet příjmů
V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:
a) daňové příjmy
- daň z přidané hodnoty a spotřební
daně
- daň z příjmů právnických
a fyzických osob
- daň dědická, darovací a z převodu
nemovitostí
- silniční daň
- clo
- poplatek za užívání dálnic
a silnic
- ostatní daně a poplatky
b) nedaňové příjmy (odvody ČNB,
přijaté úroky, poplatky a penále,
ostatní příjmy, vládních úvěrů).
Rozpočet daňových příjmů
byl zvýšen na základě usnesení
vlády č. 447/1995 o celkovou částku
12,9 mld. Kč.
Rozpočet nedaňových příjmů
byl upraven na základě výše citovaného
usnesení vlády o úpravě státního
rozpočtu na rok 1995, a to zejména z titulu použití
přebytku státního rozpočtu z roku
1994 a finančního vypořádání
za rok 1994 v částce 6,7 mld. Kč, vyšších
odvodů z vratek dotací za teplo (1,2 mld. Kč),
použití prostředků z účtu
"malé privatizace" pro školství podle
zákona č. 218/1994 Sb. ve výši 1,5 mld.
Kč. Naopak sníženy byly odvody ČNB (-0,3
mld. Kč), a to v návaznosti na uplatňování
specifického odvodového režimu. ČNB
ze svých zdrojů zabezpečovala i v roce 1995
výdaje vyplývající z realizace měnové
politiky a z minulého ekonomického vývoje
(tvorba rezerv a opravných položek spojených
s financováním stabilizace bankovního sektoru
a s pohledávkou za NBS v důsledku rozdělení
bilance bývalé SBČS).
Dále byly v průběhu roku zvýšeny
nedaňové příjmy o některé
mimořádné příjmy, které
byly účelově použity k zajištění
dalších nerozpočtovaných výdajů
(např. příjmy z finančního
vypořádání s rozpočty okresních
úřadů a obcí za rok 1994 v objemu
0,46 mld. Kč, použití prostředků
inkasovaných dle horního zákona ve výši
0,22 mld. Kč, použití prostředků
státních finančních aktiv k financování
výdajů běžného roku (návratná
finanční výpomoc na dokončení
prostor Veletržního paláce určených
ke komerčnímu využití 135 mil. Kč,
financování ekologických staveb 20 mil. Kč).
překročení dotace na teplo o 28 mil. Kč
na vrub odvedených vratek těchto dotací z
minulého roku, povolené překročení
investičních dotací u Ministerstva kultury
a Ministerstva dopravy na vrub prostředků odvedených
do státního rozpočtu (51 mil. Kč),
použití výnosů z loterie Tutovka pro
investice ve zdravotnictví (11 mil. Kč).
2. Plnění rozpočtu příjmů
Příjmy rozpočtované v kapitole VPS
nebyly splněny o 4,8 mld. Kč, tj. o 1,7%. Ve srovnání
s upraveným rozpočtem bylo dosaženo mírného
překročení daňových příjmů
(0,5 mld. Kč), přičemž vznikly odchylky
ve struktuře plnění daňových
příjmů. Nižší inkaso bylo
dosaženo u daně z příjmů právnických
osob (o 4,3 mld. Kč, tj. o 6,3% méně), u
silniční daně (o 0,3 mld. Kč, tj.
o 6,4%), u ostatních daní a poplatků (o 1,1
mld. Kč) a u poplatku za užívání
dálnic a silnic (o 0,2 mld. Kč). Vyšší
než rozpočtované příjmy byly
dosaženy u ostatních daní (spotřební
daně o 3,6 mld. Kč, daně z příjmů
fyzických osob o 1,3 mld. Kč, cla o 0,4 mld. Kč
a daně z přidané hodnoty o 0,8 mld. Kč),
jak je patrné z přiložené tabulky č.
1.
Nedaňové příjmy včetně
vládních úvěrů nebyly naplněny
o 5,3 mld. Kč. Na jejich neplnění se podílely
zejména příjmy z vládních úvěrů
(-2,5 mld. Kč), nižší příjmy
ze splátek půjček u Ministerstva zemědělství
a příjmy z pokut. Nižší příjmy
z vládních úvěrů ovlivnily
nesplněné příjmy z plynárenských
VIA (nebyly realizovány předpokládané
dodávky zemního plynu z Ukrajiny a Kazachstánu)
a dále výpadek úhrad z účasti
Slovenské republiky, která neakceptovala změněné
podmínky 2. etapy plynárenských VIA.
Plnění příjmů podle jednotlivých
druhů je podrobně rozebráno v souhrnné
zprávě k návrhu státního závěrečného
účtu za rok 1995.
B. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní
správa
1. Rozpočet výdajů
Výdaje kapitoly VPS byly určeny na tyto základní
výdajové oblasti:
- dotace podnikatelským subjektům
- rezervy kapitoly VPS
- výdaje na dluhovou službu
- výdaje na zdravotní pojištění
za neproduktivní skupiny občanů
- další rozpočtové prostředky,
které z hlediska účelovosti a hospodárnosti
při jejich vynakládání jsou rozpočtovány
a spravovány centrálně
- investiční výdaje a dotace.
Usnesením vlády č. 447/1995 rozhodla vláda
o úpravě státního rozpočtu
na rok 1995, což se dotklo i rozpočtu výdajů
kapitoly VPS. Tento rozpočet byl zvýšen o 7,9
mld. Kč, přičemž dodatečné
prostředky byly směrovány takto:
- použití přebytku státního rozpočtu
z r. 1994 v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny
č. 681 z 25. května 1995 (dotace SFTR, stavební
spoření, řešení havarijních
stavů ve zdravotnictví, drobné akce výstavby
vodovodů, podpora výstavby obecních bytů,
posílení programu obnovy vesnice) a finanční
vypořádání za rok 1994 v celkové
výši 1,6 mld. Kč,
- použití prostředků z účtu
"malé privatizace" dle zákona č.
218/1994 Sb. pro účely Programu zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol a školských
zařízení ve výši 1,5 mld. Kč,
- zvýšení vládní rozpočtové
rezervy o 1,9 mld. Kč (původně rozpočtová
částka byla v polovině roku téměř
vyčerpána),
- nové výdaje vyplývající buď
z přijatých zákonů anebo zajišťující
naléhavé potřeby ve výši 3,9
mld. Kč (výdaje na majetkovou újmu, státní
příspěvek na důchodové připojištění,
řešení finanční situace nemocnic
podle usnesení vlády č. 448/1995, výdaje
na dávky státní sociální podpory
vyplácené podle nového systému v souladu
se zákonem č. 117/1995 Sb. od 1. října
m. r., vytvoření nového okresu Jeseník,
převod odvedených prostředků úrazového
pojištění do státních finančních
aktiv pro účely úrazového pojištění
dle připravovaného zákona),
- současně byla provedena restrukturalizace rozpočtovaných
položek s úsporou ve výši 1 mld. Kč
(výdaje na vládní záruky, dopady embarga,
dluhová služba, souhrnné pojištění,
soudní a mimosoudní rehabilitace).
K zajištění naléhavých a nezabezpečených
potřeb, o nichž rozhodla vláda nebo místopředseda
vlády a ministr financí v souladu se zákonem
č. 576/1990 Sb. ve znění pozdějších
předpisů (rozpočtová pravidla republiky),
zákonem o státním rozpočtu č.
268/1994 Sb. a usnesením vlády č. 524/1994
o státním rozpočtu České republiky
na rok 1995, byly využity nečerpané prostředky
v kapitole VPS. Jednalo se zejména o tyto úspory:
- výdaje na dluhovou službu (vliv stabilizace státního
dluhu, snížení jeho stavu a především
jeho sekuritizace - podrobněji viz část C
a D Návrhu státního závěrečného
účtu ČR za rok 1995),
- transfery do zahraničí (po rozdělení
federace nestanovily doposud všechny mezinárodní
organizace alikvotní částku za členství
samostatné České republiky),
- státní podpora hypotéčního
úvěrování (v důsledku platnosti
právního předpisu až v závěru
roku 1995),
- důchodové připojištění
(v důsledku nižšího počtu účastníků
zejména ve 3. čtvrtletí roku 1995 než
se očekávalo),
- výstavba a technická obnova staveb MHD (v důsledku
malé připravenosti investorů k realizaci
staveb - problémy s plněním podmínek
uložených zákonem o zadávání
veřejných zakázek).
K tomu byly provedeny příslušné rozpočtové
přesuny mezi výdajovými tituly této
kapitoly. Uvedené změny se promítly buď
do příslušných položek výdajů
nebo byly soustředěny na položkách nových
"Ostatní výdaje" (pol. 51 tabulky č.
2) nebo "Urychlení výstavby domů pro
důchodce a další naléhavé potřeby
OkÚ a obcí" (pol. 72 tabulky č. 2).
Jednalo se zejména o tyto výdaje:
- zvýšení individuálních investičních
dotací v působnosti okresních úřadů
s cílem urychlení výstavby na těchto
stavbách o 340 mil. Kč a na výstavbu domů
s pečovatelskou službou, řešení
sídel pro OkÚ nákupem budov namísto
placení nájmu, neinvestiční vybavení
nemocnice Břeclav v úhrnu 137 mil. Kč (na
vrub výdajů na dluhovou službu),
- zvýšení rezervy na sociální
problémy s cílem posílit výdaje na
zabezpečení nových pracovišť pro
výplatu dávek státní sociální
podpory o 205 mil. Kč (na vrub zvýšení
pojistného sociálního zabezpečení),
- úhrada nákladů a majetkové újmy
související s převzetím pohledávek
klientů a. s. AB Banky Mladá Boleslav akciovou společností
Česká spořitelna dle usnesení vlády
č. 762/1995 ve výši 1 130 mil. Kč (na
vrub dluhové služby),
- posílení prostředků na majetkovou
újmu o 46 mil. Kč v návaznosti na vyúčtování
výdajů za I. pololetí (na vrub transferů
do zahraničí),
- posílení prostředků na nový
okres Jeseník o 44 mil. Kč (na vrub transferů
do zahraničí),
- posílení výdajů na vládní
záruky o 118 mil. Kč v důsledku upřesnění
částky upravené usnesením vlády
č. 447/1995 podle skutečné potřeby
(na vrub prostředků na důchodové připojištění),
- posílení systémových investičních
dotací Ministerstva zdravotnictví (zejména
havarijní stavy a rekonstrukce objektů) o 189 mil.
Kč (na vrub transferů do zahraničí),
- řešení havarijních stavů škol
a školských zařízení a výdaje
spojené s vytvořením okresu Jeseník
v působnosti resortu Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy zvýšení
o 134 mil. Kč (na vrub transferů do zahraničí),
- prostředky na zajištění účasti
v mnohonárodních mírových silách
k dohledu nad dodržováním mírové
smlouvy na území bývalé Jugoslávie
- 125 mil. dle usnesení vlády 677/1995 (na vrub
transferů do zahraničí),
- zvýšení dotace na teplo o 273 mil. Kč
(na vrub prostředků na dopady embarga, transferů
do zahraničí a prostředků na zabezpečení
uprchlíků a přesídlenců),
- zvýšení investic Ministerstva spravedlnosti
pro účely soudů, státních zastupitelství
a vězeňské služby o 80 mil. Kč
(na vrub soudních a mimosoudních rehabilitací),
- zvýšení prostředků na mzdy
a zákonné odvody na vyšší vyplácené
početní stavy Policie ČR a pracovníků
bezpečnostního úseku Ministerstva vnitra
dle usnesení vlády č. 785/1995 o 100 mil.
Kč (na vrub státních příspěvků
na důchodové připojištění
a rezervy na mzdy),
- urychlení rozestavěných staveb a řešení
restitučních důsledků v ústavech
sociální péče ve výši
198 mil. Kč (na vrub nižších výdajů
na dávky v resortu MPSV),
- návratné finanční výpomoci
a dotace na výstavbu domů - penzionů s byty
pro důchodce a domů s byty pro důchodce s
pečovatelskou službou, dotace na rekonstrukce a dostavby
ústavů sociální péče
- 200 mil. Kč (na vrub nečerpaných prostředků
na státní podporu hypotekárního úvěrování),
- restituce - Vlastivědné muzeum Česká
Lípa - 28 mil. Kč (na vrub transferů do zahraničí),
- řešení dalších naléhavých
potřeb v působnosti okresních úřadů
ve výši 130 mil. Kč, např. havarijní
situace vybraných objektů nemocnic, základních
škol, divadel, objektů po sovětské armádě,
kompenzace na restituované objekty (na vrub prostředků
na výstavbu a technickou obnovu staveb MHD).
V souladu s charakterem výdajů byly přesunuty
prostředky na nové formy bytové výstavby
s určením na podporu výstavby nájemního
bydlení a výstavby technické infrastruktury
pro bytovou výstavbu z neinvestiční části
kapitoly VPS do investiční části (1
000 mil. Kč). Zbývající částka
ve výši 200 mil. Kč byla určena na státní
podporu hypotekárního úvěrování.
Celkový přehled o úpravách rozpočtu
je patrný z tabulky č. 2.
2. Plnění rozpočtu výdajů
Celkový přehled o čerpání výdajů
v kapitole VPS podle jednotlivých titulů je uveden
v tabulce č. 2. Ve srovnání s upraveným
rozpočtem (81 739 mil. Kč) byly výdaje kapitoly
čerpány ve výši 81 148 mil. Kč,
tj. na 99,3%.
Přehled o čerpání v základních
výdajových oblastech podává následující
tabulka (v mil. Kč):
| Dotace podnik. subjektům (pol. č. 1 - 5) | 4 284 | 4 335 | 4 314 | 0 | 99,5 |
| Rezervy kapitoly VPS (tab. č. 3) | 3 267 | 7 395 | 7 250 | 3 171 | 98,0 |
| Dluhová služba (pol. č. 12) | 4 315 | 2 654 | 2 647 | 0 | 99,7 |
| Výdaje na zdravotní pojištění (pol. č. 26) | 13 500 | 13 500 | 13 302 | 0 | 98,5 |
| Ostatní výdaje (zbývající položky) | 35 258 | 37 991 | 37 951 | 18 576 | 99,9 |
| Investiční výdaje a dotace (pol. č. 56 - 73) | 8 340 | 15 864 | 15 684 | 11 534 | 98,9 |
| Výdaje VPS celkem | 68 964 | 81 739 | 81 148 | 33 281 | 99,3 |
Poznámka: Odkazy na čísla položek
v tabulce č. 2, u rezerv kapitoly VPS na tabulku č.
3
Po výše uvedených přesunech bylo dosaženo
úspor zejména u pojistného zdravotního
pojištění - platby státu v návaznosti
na nižší počet pojištěnců
(198 mil. Kč), u výdajů na novomanželské
půjčky (108 mil. Kč), ve výdajích
na vládní úvěry nedočerpáním
u 2. etapy plynárenských VIA a u vládních
úvěrů Alžírsku (908 mil. Kč)
[podrobněji viz část C Návrhu státního
závěrečného účtu za
rok 1995], u dávek státní sociální
podpory (105 mil. Kč) a ve výdajích určených
na řešení finanční situace nemocnic
(200 mil. Kč). K řešení problémů
zdravotnických zařízení postižených
druhotnou platební neschopností byla poskytnuta
návratná finanční výpomoc okresním
úřadům a obcím ve výši
400 mil. Kč. U zdravotnických zařízení
zřízených Ministerstvem zdravotnictví
byla pomoc řešena převzetím záruky
České republiky za jimi přijaté úvěry
podle rozpočtových pravidel republiky s ohledem
na to, že poskytnutí přímé finanční
podpory právní předpisy neumožňují.
Přehled o čerpání rezerv podává
tabulka č. 3. Prostředky rezerv byly čerpány
v souladu s jejich účelem. Rezerva na sociální
problémy byla použita k finančnímu zabezpečení
nového systému dávek státní
sociální podpory dle zákona č. 117/1995
Sb. Rezerva - nemocnice Motol, ÚVN byla uvolňována
v souladu s doporučením Komise pro poskytování
investičních dotací do zdravotnictví
při Parlamentu ČR a byla použita na financování
stavby chirurgického pavilónu ÚVN Praha -
Střešovice ve výši 337,1 mil. Kč
a zbývající část na financování
naléhavých investičních potřeb
ve zdravotnictví, a to jak v působnosti územních
orgánů, tak v působnosti Ministerstva zdravotnictví
formou systémových dotací. Rezerva na dávky
státní sociální podpory byla čerpána
z účtů státního rozpočtu
v dispozici okresních úřadů pověřených
výkonem státní správy dávek
sociálního zabezpečení počínaje
1. říjnem m. r.
Specifickou rezervou státního rozpočtu je
vládní rozpočtová rezerva. Z této
rezervy byly uvolňovány výdaje, které
nebyly rozpočtovány v ostatních položkách
a jejichž potřeba vyplynula v průběhu
rozpočtového roku. Její výše
byla v souladu s usnesením vlády č. 447/1995
zvýšena o 1,9 mld. Kč. Prostředky této
rezervy byly uvolňovány na základě
rozhodnutí vlády a na základě zmocnění
daného pro místopředsedu vlády a ministra
financí. Přehled o čerpání
této rozpočtové rezervy státního
rozpočtu podává tabulka:
| Zahraniční rozhlasové vysílání (usn. vl. č. 4/95) | 51,6 |
| Tisk národnostních menšin (usn. vl. č. 24/95) | 23,2 |
| Odkoupení záchytných parkovišť na hranicích ČR (usn. vl. č. 396/95) | 181,9 |
| Humanit. pomoc Čečensku (usn. vl. č. 53/95) | 10,0 |
| Příspěvky pro zoologické zahrady (usn. vl. č. 3/95) | 25,0 |
| Posílení fin. prostředků pro pozemkové úřady (Usn. vl. 734/94) | 49,5 |
| Úhrada ztráty z prodeje lokomotiv ČD (usn. vl. č. 327/93) | 100,4 |
| Materiální a humanitární pomoc - Bosna Hercegovina (usn. vl. č. 154/95) | 13,0 |
| Oslavy ukončení II.světové války (usn. vl. č. 175, 274/95) | 9,3 |
| Dotace na ukončení výstavby a provoz Veletržního paláce (usn. vl. č. 85/95) | 109,5 |
| Kancelář prezidenta - výdaje na státní vyznamenání | 5,0 |
| Min. financí - pořízení techniky pro Generální ředitelství cel - boj proti drogám | 15,0 |
| Min. kultury - výdaje spojené s návštěvou papeže | 3,0 |
| Humanitární pomoc obětem zemětřesení v Japonsku (usn. vl. č. 247/95) | 8,0 |
| Drážní úřad - výdaje na mzdy | 4,7 |
| Pomoc českým krajanům v Rumunsku (usn. vl. č. 25/95) | 2,5 |
| Rekonstrukce armádního objektu Chotěšov - restituce domova důchodců | 9,0 |
| Příspěvek Nadaci Fond pomoci místní správě ČR | 7,0 |
| Odkup objektů sociální pomoci - OkÚ Písek, Nymburk, Kladno | 50,0 |
| Humanitární pomoc uprchlíkům z Chorvatské Krajiny (usn. vl. č. 468/95) | 5,0 |
| MPSV - delimitace Rehabilitačního ústavu Hrabyně na ÚSP | 40,7 |
| Turistické cesty v pohraničí (usn. vl. č. 663/94) | 22,4 |
| Min. spravedlnosti - zvýšení počtu pracovníků vězeňské služby (usn. vl. č. 433/94) | 87,0 |
| Min. kultury - havarijní stav Valdštejnského paláce | 2,0 |
| Přeměna napětí v domech LBD Praha 7, 8, 10 | 15,0 |
| Opěrná zeď - zámek Český Krumlov - povodně | 3,0 |
| Min. život. prostředí - imisní monitoring, péče o lesy v národ. parcích (usn. vl. č. 501/95) | 126,0 |
| Zvýšení mzdových prostředků - Vězeňská služba (usn. vl. č. 500/95) | 184,0 |
| Zřízení hraničních celních přechodů s Polskem (usn. vl. č. 306/95) | 22,0 |
| Řešení mzd. situace v resortu Min. zdravotnictví a MPSV (usn. vl. č. 502/95) | 18,6 |
| Prostředky pro Masarykovo demokratické hnutí | 1,0 |
| Min. hospodářství - ekologické audity - Ralsko - Mladá (usn. vl. č. 436/94) | 3,6 |
| Min. financí - posílení prostředků na ADIS | 50,0 |
| Min. živ. prostředí - likvidace kůrovcové kalamity | 8,4 |
| Fin. pomoc městu Karlovy Vary - řešení havárie svahu "Pod jelením skokem" | 6,0 |
| Posílení prostředků na pozemkové úpravy (usn. vl. č. 498/95) | 120,0 |
| Finanční zabezpečení učňovského školství (usn. vl. č. 544/95) | 200,0 |
| Dotace pro město Plzeň - údržba a opravy státních komunikací na území města | 49,1 |
| Min. vnitra - hraniční přechody (usn. vl. č. 306/95, 535/94) | 19,8 |
| Finanční zabezpečení ADIS (usn. vl. č. 449/95) | 350,0 |
| OkÚ Šumperk - vytvoření nového okresu Jeseník (usn. vl. č. 83/85) | 6,5 |
| Min. zdravotnictví - prostředky pro Horskou službu | 15,0 |
| Min. kultury -Program záchrany architektonického dědictví (jednání vl. 6. 9. 95) | 100,0 |
| Individuální invest. dotace - ÚVN Praha - Střešovice (usn. vl. č. 614/95) | 228,1 |
| Český úřad zeměměřický a katastrální - nákup pozemku (usn. vl. č. 584/95) | 20,0 |
| Úprava platů duchovních (usn. vl. č. 641/95) | 5,3 |
| Min. zemědělství - řešení kalamity výskytu hraboše polního | 6,2 |
| Min. dopravy soubor investičních akcí v železniční stanici Lysá n. L. | 35,0 |
| Škody způsobené povodněmi (usn. vl. č. 696/95) | 87,7 |
| Návrat. fin. výpomoc - Diamo Stráž p. R. - zásoby uranového koncentrátu (usn. vl. č. 244/95) | 334,0 |
| Úhrada majetk. újmy a nákladů - AB Banka Ml. Boleslav (usn. vl. č. 764/95) | 270,0 |
| Ostatní | 24,1 |
| celkem | 3 143,1 |
Nespecifikovaná částka "prostředky
na řešení mimořádných
situací" byla použita z převážné
části na likvidaci škod způsobených
povodněmi v působnosti okresních úřadů
a obcí.
Součástí neinvestičních výdajů
jsou i výdaje spojené s pokladními operacemi
kapitoly VPS. Tyto výdaje však ve svém důsledku
neznamenaly zatížení rozpočtu, protože
byly kompenzovány mimořádnými příjmy
v částce 622 mil. Kč (např. použití
prostředků odvedených do státního
rozpočtu dle horního zákona, použití
vrácených prostředků územními
orgány z finančního vypořádání
na krytí naléhavých potřeb územních
orgánů). Tyto výdaje byly kryty mimořádnými
příjmy a byly přísně účelové.
Kromě toho zde byly podchyceny výdaje uskutečněné
na vrub vázaných rozpočtových prostředků
v kapitolách (např. pro obce nebo organizace neřízené
ústředními orgány), část
prostředků určených na finanční
vypořádání za rok 1995 a dále
trvale vázané prostředky v kapitolách.
Vykázané překročení na této
položce ovlivnily prostředky z účtu
"malé privatizace" na Program zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol a školských
zařízení ve výši 1 500 mil. Kč
určené pro rok 1996. Tyto prostředky byly
převedeny do státního rozpočtu v závěru
roku 1995. Protože byly určeny na financování
uvedeného programu v roce 1996, byly přechodně
uloženy na účet státních finančních
aktiv k použití v roce 1996 v souladu se zákonem
č. 218/1994 Sb. a zákonem č. 305/1995 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky
na rok 1996.
Územním rozpočtům byly v roce 1995
poskytnuty rozpočtové prostředky v celkové
výši 33 281 mil. Kč. Kromě dotace do
rozpočtů okresních úřadů
a obcí ve výši 16 306 mil. Kč bylo z
výdajových položek kapitoly VPS poskytnuto
do rozpočtů okresních úřadů
a obcí dalších 16 975 mil. Kč. V
rámci investičních výdajů kapitoly
VPS byla čerpána částka 11 534 mil.
Kč. Další prostředky byly poskytnuty
na financování bytové výstavby, na
pozemkové úpravy, na program obnovy vesnice, k podpoře
vybraných lesnických činností, na
sociální hospitalizace, na zřízení
kontaktních míst výplaty státních
dávek sociální podpory, na výplatu
dávek státní sociální podpory,
na posílení výdajů spojených
s výstavbou penziónů pro důchodce,
pro zoologické zahrady, na řešení mimořádných
situací (např. řešení následků
povodní, havárie zdravotnických a školských
objektů, ústavů sociální péče
apod.), na náhrady objektů ústavů
sociální péče za restituované
objekty, na individuální investiční
dotace, na snížení znečištění
životního prostředí v nejvíce
postižených regionech, na program zkvalitnění
technického stavu, na výstavbu vodovodů,
čistíren odpadních vod a vybavení
škol a školských zařízení,
na investice požární ochrany, na protiradonová
opatření apod.
Rozpočtované investiční výdaje
kapitoly VPS (viz tabulka č. 2, list č. 2) v
objemu 8 340 mil. Kč byly v průběhu roku
posíleny zejména na základě usnesení
vlády č. 447/1995 v souvislosti s úpravou
státního rozpočtu o 2,4 mld. Kč a
dále byly provedeny nezbytné přesuny prostředků,
které byly uvedeny výše. Prostřednictvím
kapitoly VPS (pokladní operace VPS - investiční)
byly financovány investiční akce rozpočtované
dle věcné a odborné působnosti v rezortech
Ministerstva zemědělství, Ministerstva průmyslu
a obchodu, Ministerstva životního prostředí,
Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva kultury (vodovody,
čistírny odpadních vod, opatření
k ochraně vody, zdravotnické programy, ochrana kulturních
památek), jejichž investory byly organizace jimi neřízené
(obce, Spolky či sdružení obcí, akciové
společnosti) v rozsahu 3,2 mld. Kč.
Prostředky určené na investiční
výdaje, poskytnuté investorům formou investiční
dotace nebo návratné finanční výpomoci,
byly směrovány zejména na financování
investic organizací v působnosti okresních
úřadů a obcí. V rámci prostředků
pro místní rozpočty bylo mj. použito:
- na individuálně dotované stavby 3 914 mil.
Kč (z toho na výstavbu a technickou obnovu nemocnic
1 724 mil. Kč, na výstavbu a technickou obnovu základních
škol 380 mil. Kč, na vodohospodářské
stavby a komunální hospodářství
576 mil. Kč, na obnovu kulturních památek
131 mil. Kč a na obnovu silnic 103 mil. Kč, na výstavbu
pražského metra 1 000 mil. Kč),
- na investice hasičských záchranných
sborů 259 mil. Kč,
- na obecní byty, podporu nájemního bydlení
a výstavbu infrastruktury pro bytovou výstavbu 2
050 mil. Kč,
- na protiradonová opatření 147 mil. Kč,
- na program snížení znečištění
životního prostředí v nejvíce
postižených regionech ČR (ekologická
miliarda) 1 078 mil. Kč,
- z toho: - v severočeském regionu 414 mil. Kč
- v okrese Sokolov 40 mil. Kč
- v severomoravském regionu 419 mil. Kč
- v hl. m. Praze 200 mil. Kč,
- na program zkvalitnění technického stavu
škol a školských zařízení
1 193 mil. Kč,
- na vytvoření okresu Jeseník 198 mil. Kč,
- na výstavbu drobných akcí - vodovodů
100 mil. Kč,
- na rekonstrukci a havarijní stavy nemocnic, havarijní
stavy ústavů sociální péče
a dalších objektů, urychlení výstavby
domů pro důchodce a další potřeby
1 006 mil. Kč.
Dále byly z kapitoly VPS financovány stanovené
specifické programy, u kterých jsou z věcného
hlediska gestory ústřední orgány státní
správy, v souhrnné výši 308 mil. Kč.
Z této částky bylo vynaloženo na
- program revitalizací vodních toků a vodních
nádrží (MŽP) 210 mil. Kč (z toho
místní rozpočty 51 mil. Kč),
- program technických opatření v pásmech
ochrany vod a ochrana vodárenské nádrže
Švihov (MZe) 98 mil. Kč (z toho místní
rozpočty 73 mil. Kč).
Částka 184 mil. Kč byla vynaložena na
investiční dotace podnikatelským subjektům
zaměstnávajícím více než
60% zdravotně postižených občanů.
Prostředky určené na "Program zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol a školských
zařízení" (1 500 mil. Kč) byly
uvolňovány za podmínek stanovených
vyhláškou MŠMT č. 49/1995 Sb.
Hospodaření kapitoly VPS bylo zabezpečováno
v souladu s jejím ekonomickým posláním.
Při nepřekročení upraveného
rozpočtu výdajů došlo k určitým
strukturálním odchylkám, kdy na vrub nečerpání
některých výdajových položek
(rezerv) byly posíleny v souladu se zákonným
zmocněním vlády, resp. místopředsedy
vlády a ministra financí ekonomicky naléhavé
a účelné výdaje, aniž tím
byla narušena vyrovnanost státního rozpočtu.

