20. Čl. 36

Schůze komor jsou veřejné. Veřejnost Schůze Parlamentu jsou veřejné.
může být vyloučena jen za Veřejnost může být vyloučena
podmínek stanovených zákonem. jen za podmínek stanovených
zákonem.

21. Čl. 37

Zrušuje se.
/1/ Společnou schůzi komor svolává
předseda Poslanecké sněmovny.
/2/ Pro jednání společné schůze
komor platí jednací řád Poslanecké
sněmovny.

22. Čl. 38

/1/ Člen vlády má právo účastnit /1/ Člen vlády má právo
se schůzí obou komor, jejich výborů účastnit se schůzí Parlamentu,
a komisí. Udělí se mu slovo, jeho výborů a komisí.
kdykoliv o to požádá. Udělí se mu slovo, kdykoliv
/2/ Člen vlády je povinen osobně o to požádá.
se dostavit do schůze Poslanecké /2/ Člen vlády je povinen
sněmovny na základě jejího usnesení. osobně se dostavit do
To platí i o schůzi výboru, schůze Parlamentu na základě
komise nebo vyšetřovací komise, jeho usnesení. To platí i
kde však se člen vlády může dát o schůzi výboru, komise nebo
zastupovat svým náměstkem nebo vyšetřovací komise, kde však
jiným členem vlády, není-li výslovně se člen vlády může dát zastupovat
požadována jeho osobní svým náměstkem nebo
účast.jiným členem vlády, není-li
výslovně požadována jeho
osobní účast.

23. Čl. 39

/1/ Komory jsou způsobilé se /1/ Parlament je způsobilý
usnášet za přítomnosti alespoň se usnášet za přítomnosti
jedné třetiny svých členů. alespoň jedné třetiny
/2/ K přijetí usnesení komory poslanců.
je třeba souhlasu nadpoloviční /2/ K přijetí usnesení Parlamentu
většiny přítomných poslanců nebo je třeba souhlasu
senátorů, nestanoví-li zákon nadpoloviční většiny přítomných
jinak.poslanců, nestanoví-li
/3/ K přijetí usnesení o vyhlášení zákon jinak.
válečného stavu a k přijetí /3/ K přijetí usnesení o vyhlášení
usnesení o souhlasu s pobytemválečného stavu a
cizích vojsk na území České republiky k přijetí usnesení o souhlasu
je třeba souhlasu nadpoloviční s pobytem cizích vojsk
většiny všech poslanců na území České republiky je
a nadpoloviční většiny všech třeba souhlasu nadpoloviční
senátorů.většiny všech poslanců
/4/ K přijetí ústavního zákona /4/ K přijetí ústavního zákona
a ke schválení mezinárodní smlouvy a ke schválení mezinárodní
podle čl. 10 je třeba souhlasu smlouvy podle čl. 10 je
třípětinové většiny všech třeba souhlasu třípětinové
poslanců a třípětinové většiny většiny všech poslanců.
přítomných senátorů.
24. Čl. 40Zrušuje se.
K přijetí volebního zákona a
zákona o zásadách jednání a styku
obou komor mezi sebou, jakož i
navenek a zákona o jednacím řádu
Senátu je třeba, aby byl schválen
Poslaneckou sněmovnou a Senátem.

25. Čl. 41

/1/ Návrhy zákonů se podávají /1/ Návrhy zákonů se podávají
Poslanecké sněmovně. Parlamentu.
/2/ Návrh zákona může podat poslanec, /2/ Návrh zákona může podat
skupina poslanců, Senát, poslanec, skupina poslanců,
vláda nebo zastupitelstvo vyššího vláda nebo zastupitelstvo
územního samosprávného celku. vyššího územního
samosprávného celku.

26. Čl. 42

/1/ Návrh zákona o státním rozpočtu Návrh zákona státním rozpočtu
a návrh státního závěrečného a návrh státního závěrečného
účtu podává vláda. účtu podává vláda. Parlament
tyto návrhy projednává
/2/ Tyto návrhy projednává na na veřejné schůzi.
veřejné schůzi a usnáší se na
nich jen Poslanecká sněmovna.

27. Čl. 43

/1/ Parlament může rozhodnout /1/ Parlament může rozhodnout
o vyhlášení válečného stavu, o vyhlášení válečného stavu,
je-li Česká republika napadena je­li Česká republika napadena
nebo je-li třeba plnit mezinárodní nebo je­li třeba plnit mezinárodní
smluvní závazky o společné smluvní závazky o společné
obraně proti napadení.obraně proti napadení.
/2/ Vyslat ozbrojené síly mimo /2/ Vyslat ozbrojené síly mimo
území České republiky lze jen území České republiky lze jen
se souhlasem obou komor.se souhlasem Parlamentu.

28. Čl. 44, odst. 3

/3/ Vláda je oprávněna žádat, /3/ Vláda je oprávněna žádat,
aby Poslanecká sněmovna skončila aby Parlament skončil projednávání
projednávání vládního návrhu vládního návrhu zákona
zákona do tří měsíců od jeho do tří měsíců od jeho předložení,
předložení, pokud s tím vláda pokud s tím vláda spojí
spojí žádost o vyslovení důvěry. žádost o vyslovení důvěry

29. Čl.45

Zrušuje se.
Návrh zákona, se kterým Poslanecká
sněmovna vyslovila souhlas,
postoupí Poslanecká sněmovna Senátu
bez zbytečného odkladu.

30. Čl. 46

/1/ Senát projedná návrh zákona a Zrušuje se.
usnese se k němu do třiceti dnů od
jeho postoupení.
/2/ Senát svým usnesením návrh zákona
schválí nebo zamítne nebo
vrátí Poslanecké sněmovně s
pozměňovacími návrhy anebo vyjádří
vůli nezabývat se jím.
/3/ Jestliže se Senát nevyjádří ve
lhůtě podle odstavce 1, platí, že
je návrh zákona přijat.

31 Čl. 47

Zrušuje se.
/1/ Jestliže Senát návrh zákona
zamítne, hlasuje o něm Poslanecká
sněmovna znovu. Návrh zákona je
přijat, jestliže je schválen
nadpoloviční většinou všech poslanců.
/2/ Jestliže Senát návrh zákona
vrátí Poslanecké sněmovně s
pozměňovacími návrhy, hlasuje o něm
Poslanecká sněmovna ve znění
schváleném Senátem. Jejím usnesením
je návrh zákona přijat.
/3/ Jestliže Poslanecká sněmovna
neschválí návrh zákona ve znění
schváleném Senátem, hlasuje znovu
o návrhu zákona ve znění, ve kterém
byl postoupen Senátu. Návrh
zákona je přijat, jestliže je
schválen nadpoloviční většinou
všech poslanců.
/4/ Pozměňovací návrhy nejsou
při projednávání zamítnutého nebo
vráceného návrhu zákona v Poslanecké
sněmovně přípustné.

32. Čl. 48

Zrušuje se.
Jestliže Senát vyjádří vůli nezabývat
se návrhem zákona, je tímto
usnesením návrh zákona přijat.

33. Čl. 50 odst. 2

/2/ O vráceném zákonu hlasuje /2/ O vráceném zákonu hlasuje
Poslanecká sněmovna znovu. Parlament znovu. Pozměňovací
Pozměňovací návrhy nejsou přípustné. návrhy nejsou přípustné.
Jestliže Poslanecká sněmovna setrvá na Jestliže Parlament setrvá na
vráceném zákonu nadpoloviční většinou vráceném zákonu nadpoloviční
všech poslanců, zákon se vyhlásí. většinou všech poslanců,
Jinak platí, že zákon nebyl přijat. zákon se vyhlásí. Jinak platí,
že zákon nebyl přijat.

34. Čl. 51

Přijaté zákony podepisuje předseda Přijaté zákony podepisuje
Poslanecké sněmovny, prezident předseda Parlamentu, prezident
republiky a předseda vlády. republiky a předseda
vlády.

35. Čl. 54 odst. 2

/2/ Prezidenta republiky volí/2/ Prezidenta republiky volí
Parlament na společné schůzi obou Parlament.
komor.

36. Čl. 57 odst. 1

/1/ Prezidentem republiky může být /1/ Prezidentem republiky
zvolen občan, který je volitelný do může být zvolen občan, který
Senátu.má právo volit a dosáhl věku
40 let.

37. Čl. 58

/1/ Navrhovat kandidáta je oprávněno /1/ Navrhovat kandidáta je
nejméně deset poslanců nebo oprávněno nejméně deset
deset senátorů.poslanců.
/2/ Prezidentem republiky je zvolen/2/ Prezidentem republiky je
kandidát, který získal nadpoloviční zvolen kandidát, který získal
většinu hlasů všech poslanců nadpoloviční většinu
i nadpoloviční většinu hlasů hlasů všech poslanců.
všech senátorů.
/3/ Nezíská-li žádný z kandidátů /3/ Nezíská­li žádný z kandidátů
nadpoloviční většinu hlasů všech nadpoloviční většinu
poslanců a všech senátorů, koná se všech poslanců, koná
do čtrnácti dnů druhé kolo volby. se do čtrnácti dnů druhé
/4/ Do druhého kola postupuje kandidát, kolo volby.
který získal nejvyšší počet /4/ Do druhého kola postupují
hlasů v Poslanecké sněmovně, a dva kandidáti, kteří
kandidát, který získal nejvyšší počet získali nejvyšší počet
hlasů v Senátu.hlasů v prvém kole.
/5/ Je­li více kandidátů, kteří /5/ Je­li více kandidátů na
získali stejný počet hlasů v prvém nebo druhém místě,
Poslanecké sněmovně, nebo více kteří získali stejný počet
kandidátů, kteří získali stejný hlasů, postupují do druhého
nejvyšší počet hlasů v Senátu, kola všichni takoví kandidáti.
sečtou se hlasy odevzdané pro ně
v obou komorách. Do druhého kola /6/ V druhém kole je zvolen
postupuje kandidát, který takto kandidát, který získal
získal nejvyšší počet hlasů. nadpoloviční většinu hlasů
/6/ Zvolen je kandidát, který přítomných poslanců.
získal nadpoloviční většinu /7/ Nebyl-li prezident republiky
hlasů přítomných poslanců i zvolen ani ve druhém
nadpoloviční většinu hlasů kole, konají se nové
přítomných senátorů. volby
/7/ Nebyl-li prezident republiky Zrušuje se.
zvolen ani ve druhém kole, koná
se do čtrnácti dnů třetí kolo
volby, v němž je zvolen ten z
kandidátů druhého kola, který
získal nadpoloviční většinu
hlasů přítomných poslanců a
senátorů.
/8/ Nebyl-li prezident republiky
zvolen ani ve třetím kole, konají
se nové volby.

38. Čl. 59 odst. 1

/1/ Prezident republiky složí /1/ Prezident republiky
slib do rukou předsedy Poslanecké složí slib na schůzi Parlamentu
sněmovny na společné do rukou předsedy
schůzi obou komor.Parlamentu.

39. Čl. 61

Prezident republiky se může vzdát Prezident republiky se může
svého úřadu do rukou předsedy vzdát svého úřadu do rukou
Poslanecké sněmovny. předsedy Parlamentu.

40. Čl. 62 písm. b/ a c/

Prezident republikyPrezident republiky
b/ svolává zasedání Poslanecké b/ svolává zasedání Parlamentu,
sněmovny,
c/ rozpouští Poslaneckou sněmovnu, c/ rozpouští Parlament,

41. Čl. 63 odst.1, písm. f/

/1/ Prezident republiky dále/1/ Prezident republiky dále
f/ vyhlašuje volby do Poslanecké f/ vyhlašuje volby do
sněmovny a do Senátu, Parlamentu,

42 Čl. 64 odst. 1

/1/ Prezident republiky má právo /1/ Prezident republiky má
účastnit se schůzí obou komor právo účastnit se schůzí
Parlamentu, jejich výborů a komisí. Parlamentu, jeho výborů a komisí.
Udělí se mu slovo, kdykoliv o to Udělí se mu slovo,
požádá.kdykoliv o to požádá.

43. Čl. 65 odst. 2

/2/ Prezident republiky může být /2/ Prezident republiky může
stíhán pro velezradu, a to na základě být stíhán pro velezradu, a
žaloby Senátu. Trestem může to na základě žaloby Parlamentu.
být ztráta prezidentského úřadu a Trestem může být ztráta
způsobilosti jej znovu nabýt. prezidentského úřadu a způsobilosti
jej znovu nabýt.

44. Čl. 66

Uvolní-li se úřad prezidenta republiky Uvolní­li se úřad prezidenta
a nový prezident republikyrepubliky a nový prezident
ještě není zvolen nebo nesložil republiky ještě není zvolen
slib, rovněž nemůže-li prezident nebo nesložil slib, rovněž nemůže-
republiky svůj úřad ze li prezident republiky
závažných důvodů vykonávat a svůj úřad ze závažných důvodů
usnese-li se na tom Poslanecká vykonávat a usnese-li se na
sněmovna a Senát, přísluší výkon tom Parlament, přísluší výkon
funkcí podle čl. 63 odst. 1 písm. funkcí podle čl. 63 odst. 1
a/, b/, c/, d/, e/, h/, i/, j/,písm. a/, b/, c/, d/, e/, h/,
čl. 63 odst. 2 předsedovi vlády. i/, j/, čl. 63 odst. 2 předsedovi
Předsedovi Poslanecké sněmovny vlády. Předsedovi Parlamentu
přísluší v době, kdy předseda Parlamentu přísluší v době, kdy
vlády vykonává vymezené funkce předseda vlády vykonává vymezené
prezidenta republiky, výkon funkcí funkce prezidenta republiky,
prezidenta republiky podle čl.62 výkon funkcí prezidenta
písm. a/, b/, c/, d/, e/, k/;republiky podle čl.62 písm.a/,
uvolní-li se úřad prezidenta b/, c/, d/, e/, k/; uvolní-li
republiky v době, kdy je Poslanecká se úřad prezidenta republiky
sněmovna rozpuštěna, přísluší v době, kdy je Parlament
výkon těchto funkcí předsedovi rozpuštěn, přísluší výkon
Senátu.těchto funkcí předsedovi
Parlamentní rady.

45. Čl. 68 odst. 1, 3 a 4

/1/ Vláda je odpovědna Poslanecké /1/ Vláda je odpovědna
sněmovně.Parlamentu.
/3/ Vláda předstoupí do třiceti /3/ Vláda předstoupí do třiceti
dnů po svém jmenování před Poslaneckou dnů po svém jmenování před
sněmovnu a požádá ji o Parlament a požádá ho o
vyslovení důvěry. vyslovení důvěry.
/4/ Pokud nově jmenovaná vláda /4/ Pokud nově jmenovaná vláda
nezíská v Poslanecké sněmovně nezíská v Parlamentu důvěru,
důvěru, postupuje se podle odstavců postupuje se podle odstavců 2
2 a 3. Jestliže ani taktoa 3. Jestliže ani takto jmenovaná
jmenovaná vláda nezíská důvěru vláda nezíská důvěru
Poslanecké sněmovny, jmenuje Parlamentu, jmenuje prezident
prezident republiky předsedurepubliky předsedu vlády na
vlády na návrh předsedy Poslanecké návrh předsedy Parlamentu.
sněmovny.

46. Čl. 71

Vláda může předložit Poslanecké Vláda může předložit Parlamentu
sněmovně žádost o vyslovení žádost o vyslovení důvěry.
důvěry.

47. Čl. 72

/1/ Poslanecká sněmovna může /1/ Parlament může vyslovit
vyslovit vládě nedůvěru. vládě nedůvěru.
/2/ Návrh na vyslovení nedůvěry /2/ Návrh na vyslovení nedůvěry
vládě projedná Poslanecká sněmovna, vládě projedná Parlament,
jen je­li podán písemně jen je­li podán písemně
nejméně padesáti poslanci. K nejméně padesáti poslanci.
přijetí návrhu je třeba nadpoloviční K přijetí návrhu je třeba
většiny všech poslanců. nadpoloviční většiny všech
poslanců.

48. Čl. 73 odst.2

/2/ Vláda podá demisi, jestliže /2/ Vláda podá demisi, jestliže
Poslanecká sněmovna zamítla její Parlament zamítl její žádost
žádost o vyslovení důvěry nebo o vyslovení důvěry nebo jestliže
jestliže jí vyslovila nedůvěru. jí vyslovil nedůvěru.
Vláda podá demisi vždy po ustavující Vláda podá demisi vždy po
schůzi nově zvolené Poslanecké ustavující schůzi nově zvoleného
sněmovny.Parlamentu.

49. Čl. 84 odst. 2 a 3

/2/ Soudce Ústavního soudu jmenuje /2/ Soudce Ústavního soudu
prezident republiky se souhlasemjmenuje prezident republiky
Senátu.se souhlasem Parlamentu.
/3/ Soudcem Ústavního soudu může /3/ Soudcem Ústavního soudu
být jmenován bezúhonný občan,který může být jmenován bezúhonný
je volitelný do Senátu, má vysokoškolské občan,který má právo volit,
právnické vzdělání a dosáhl věku 40 let, má vysokoškolské
byl nejméně deset let činný v právnické vzdělání
právnickém povolání. a byl nejméně deset let
činný v právnickém povolání.

50. Čl. 86 odst. 1 a 2

/1/ Soudce Ústavního soudu /1/ Soudce Ústavního soudu
nelze trestně stíhat bez souhlasu nelze trestně stíhat bez souhlasu
Senátu. Odepře-li Senát Parlamentu. Odepře-li
souhlas, je trestní stíhán Parlament souhlas, je trestní
navždy vyloučeno.stíhání navždy vyloučeno.
/2/ Soudce Ústavního soudu lze /2/ Soudce Ústavního soudu
zadržet, jen byl-li dopaden při lze zadržet, jen byl-li dopaden
spáchání trestného činu anebo při spáchání trestného
bezprostředně poté. Příslušný činu anebo bezprostředně poté.
orgán je povinen zadržení Příslušný orgán je povinen
ihned oznámit předsedovi zadržení ihned oznámit předsedovi
Senátu. Nedá-li předseda Senátu Parlamentu. Nedá-li
do 24 hodin od zadržení souhlas předseda Parlamentu do 24 hodin
k odevzdání zadrženého soudu, od zadržení souhlas k odevzdání
je příslušný orgán povinen ho zadrženého soudu, je příslušný
propustit. Na své první následující orgán povinen ho propustit. Na
schůzi Senát rozhodne své první následující schůzi
o přípustnosti trestního stíhání Parlament rozhodne o přípustnosti
s konečnou platností.trestního stíhání s konečnou
platností.

51. Čl. 87 odst. 1 písm. e/, f/, g/, h/

/1/ Ústavní soud rozhoduje /1/ Ústavní soud rozhoduje
e/ o opravném prostředku proti e/ o opravném prostředku proti
rozhodnutí ve věci ověření volby rozhodnutí ve věci ověření
poslance nebo senátora,volby poslance,
f/ v pochybnostech o ztrátě volitelnosti f/ v pochybnostech o ztrátě
a o neslučitelnostivolitelnosti a o neslučitelnosti
výkonu funkcí poslance nebo výkonu funkce poslance
senátora podle čl. 25, podle čl. 25,
g/ o ústavní žalobě Senátu proti g/ o ústavní žalobě Parlamentu
prezidentu republiky podle čl.proti prezidentu republiky
65 odst. 2,podle čl. 65 odst. 2,
h/ o návrhu prezidenta republiky h/ o návrhu prezidenta republiky
na zrušení usnesení Poslanecké na zrušení usnesení
sněmovny a Senátu podle čl. 66, Parlamentu podle čl. 66,

52. Čl. 97 odst. 2

/2/ Prezidenta a viceprezidenta/2/ Prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu Nejvyššího kontrolního úřadu
jmenuje prezident republiky najmenuje prezident republiky na
návrh Poslanecké sněmovny. návrh Parlamentu.

53. Čl. 106 odst. 2 a 3

/2/ Do doby zvolení Senátu podle Zrušuje se.
Ústavy vykonává funkce Senátu
Prozatímní Senát. Prozatímní Senát
se ustaví způsobem, který stanoví
ústavní zákon. Do nabytí účinnosti
tohoto zákona vykonává funkce
Senátu Poslanecká sněmovna.
/3/ Poslaneckou sněmovnu nelze Zrušuje se.
rozpustit, dokud vykonává funkci
Senátu podle odstavce 2.

54. Čl. 107

/1/ Zákon o volbách do Senátu Zrušuje se.
stanoví, jakým způsobem se
při prvních volbách do Senátu
určí třetina senátorů, jejichž
volební období bude dvouleté,
a třetina senátorů, jejichž
volební období bude čtyřleté.
/2/ Zasedání Senátu svolá Zrušuje se.
prezident republiky tak, aby
bylo zahájeno nejpozději
třicátý den po dni voleb;
neučiní­li tak. sejde se Senát
třicátý den po dni voleb.

Čl. II.

/1/ Dnem účinnosti tohoto ústavního zákona se Poslanecká sněmovna stává Parlamentem.

/2/ Prezident republiky, který byl zvolen Poslaneckou sněmovnou vykonávající též funkci Senátu a který vykonává svůj úřad ke dni účinnosti tohoto ústavního zákona, se považuje za prezidenta republiky podle Ústavy České republiky ve znění tohoto ústavního zákona.

/3/ Vláda České republiky jmenovaná po volbách v roce 1996 a vykonávající svou funkci ke dni účinnosti tohoto ústavního zákona se považuje za vládu jmenovanou podle Ústavy České republiky ve znění tohoto ústavního zákona.

/3/ Do přijetí zákona o jednacím řádu Parlamentu se přiměřeně postupuje podle zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

/4/ Předseda Parlamentu se zmocňuje, aby vyhlásil úplné znění Ústavy České republiky.

Čl. III.

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva.

V ustanovení čl. 4 ústavního zákona Federálního shromáždění č. 542/1992 Sb., o zániku ČSFR, se předpokládalo, že počínaje 1. lednem 1993 bude zákonodárná moc v České republice náležet sboru, složenému z poslanců zvolených ve volbách v roce 1992 v České republice do Federálního shromáždění a do České národní rady.

Toto ustanovení nebylo realizováno, aniž došlo k jeho zrušení. K formálnímu porušení ústavnosti však nedošlo, neboť ústavní zákon č. 542/1992 Sb. byl ustanovením čl. 112 odst. 3 zbaven právní síly ústavního zákona.

V době od 1. ledna 1993 do skončení volebního období původní České národní rady transformované v Poslaneckou sněmovnu (čl. 106 odst. 1 Ústavy), tj. do 6. června 1996, nebyl ustaven ani řádný Senát, ani Prozatímní Senát. Podle ustanovení čl. 106 odst. 2 a 3 jeho úlohu plnila Poslanecká sněmovna.

Téměř čtyřletá zákonodárná činnost Poslanecké sněmovny, aktivity prezidenta republiky ve vztahu k Poslanecké sněmovně a ústavní kontrola zákonů (a jiných právních předpisů) vykonávaná Ústavním soudem, přesvědčivě prokázaly, že vytvoření druhé komory Parlamentu - Senátu - není nezbytné.

Naopak lze předpokládat, že jeho existence bude komplikovat zákonodárný proces. Výkon jeho racionálních funkcí lze účelně svěřit vnitřnímu parlamentnímu orgánu - Parlamentní radě, složené z předsednictva Parlamentu a dalších poslanců do celkového počtu nejvýše 25 členů.

Eliminace Senátu z českého ústavního systému bude v souladu s názorem většiny občanů (podle výsledků průzkumů veřejného mínění) a bude znamenat nezanedbatelné úspory ve státním rozpočtu. Například jen úspora rozpočtových prostředků na platy a náhrady senátorů bude minimálně ve výši cca 45 ­ 50 mil. Kč ročně (odhad dle současné právní úpravy platů ústavních činitelů).

Zrušením Senátu se ruší dosud jen formální existence dvou komor. Je proto nutné vypustit označení Poslanecké sněmovny; z důvodů kontinuity zákonodárného orgánu se zachovává dosavadní jednotné označení Parlament.

Navrhovaná právní úprava není v rozporu ani s ústavním pořádkem České republiky, ani s mezinárodními smlouvami podle čl.10 Ústavy.

Návrh ústavního zákona je koncipován tak, že

­ formálnětechnickou metodou zrušuje ustanovení o Senátu a senátorech, a

­ kde je to z materiálněprávního hlediska nutné k zabezpečení řádného chodu Parlamentu, nahrazuje Senát Parlamentní radou.

Parlamentní rada se má stát jedním z orgánů Parlamentu (vedle parlamentních výborů, komisí a vyšetřovací komise). Protože nepůjde o stále činný orgán, není pro něj vhodné označení Stálý výbor (po vzoru ústavní listiny č. 121/1920 Sb.), ani předsednictvo (po vzoru předchozích ústav). Pojem "rada" ve spojení s adjektivem "parlamentní" odpovídá evropské právní kultuře a vystihuje skutečnost, že jde o vnitřní orgán zákonodárného sboru.

Důvody a smysl (causa ratioque) předloženého návrhu ústavního zákona se shodují s návrhem zásad ústavního zákona, týkajícího se zrušení Senátu, předloženým poslankyní P. Buzkovou a dalšími (tisk č. 588, I. vol. období Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky).

K bodům č. 1 až 12, 14 až 16, 18 až 36, 38 až 43, 45 až 52:

Těmito ustanoveními se formalizuje zrušení Senátu a senátorů. Většina funkcí se ponechává dosavadní Poslanecké sněmovně, jejíž označení jako jedné z komor Parlamentu se ruší (čl. 15 odst. 2 Ústavy).

K bodu 13:

Podle dosavadního čl. 29 odst. 1 se volí a odvolává předseda a místopředsedové Poslanecké sněmovny. Tito funkcionáři vykonávají své funkce od zvolení do skončení volebního období nebo do rozpuštění Parlamentu (dosud Poslanecké sněmovny). Rovněž činnost organizačního výboru, který nemá vlastní pravomoc, je takto časově omezena.

Platný ústavní režim a neexistence Senátu způsobily, že v době po volbách konaných 31.5. a 1.6.1996 , resp. po 6.6.1996 (podle čl. 106 odst. 1 Ústavy), do dne, na který prezident republiky svolal podle čl. 34 odst. 1 zasedání Poslanecké sněmovny, Česká republika sice měla zákonodárný sbor, ale bez zákonodárné pravomoci (exlex). Tuto mezeru napříště vyplní pravomoc Parlamentní rady přijímat zákonná opatření.

Parlamentní radě se stejná pravomoc svěřuje též pro případ rozpuštění Parlamentu. V obou případech bude Parlamentní rada orgánem ex constitutione, dokud se nezahájí stálé zasedání nově zvoleného Parlamentu (podle čl. 34 Ústavy).

Předseda Parlamentní rady bude mít pravomoc, dosud příslušející předsedovi Senátu v době, kdy je rozpuštěn Parlament a je uvolněn úřad prezidenta republiky (viz bod č. 45).

V případě přerušení zasedání se uplatní pravomoc předsedy Parlamentu podle čl. 34 odst. 3 Ústavy (svolat schůzi před stanoveným termínem buď z vlastní iniciativy, nebo obligatorně na žádost prezidenta republiky, vlády nebo nejméně pětiny poslanců).

K bodu č. 17:

Parlamentní rada bude oprávněna přijímat zákonná opatření v době od zvolení nového Parlamentu do zahájení jeho stálého zasedání. Tato situace nastane vždy po volbách po uplynutí řádného volebního období dosavadního Parlamentu a může nastat po rozpuštění Parlamentu.

Podmínky přijímání, vyhlašování a platnosti zákonných opatření se ponechávají beze změny.

K bodu č. 37:

Při zachování principu volby prezidenta republiky Parlamentem se v důsledku zrušení Senátu volba omezuje na dvě kola (místo dosavadních tří).

K bodu č. 45:

Tímto ustanovením se při souběhu uvolnění úřadu prezidenta republiky a rozpuštění Parlamentu svěřuje výkon funkcí prezidenta předsedovi Parlamentní rady (jmenování a odvolávání předsedy a členů vlády, pověřování vlády prozatímním vykonáváním funkcí, jmenování soudců Ústavního soudu, svolání zasedání nově zvoleného Parlamentu, jmenování členů Bankovní rady ČNB).

K čl. II:

Těmito ustanoveními se zabezpečuje transformace a trvání dosavadních ústavních institucí - Poslanecké sněmovny, prezidenta republiky a vlády.

Dokud Parlament nepřijme vlastní zákon o jednacím řádu, bude třeba přiměřeně používat dosavadní jednací řád Poslanecké sněmovny.

V zájmu právní jistoty a srozumitelnosti ústavního textu je na místě zmocnit předsedu Parlamentu, aby vyhlásil úplné znění Ústavy České republiky.

V Praze dne 10. července 1996.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP