Příloha č. 6

VYBRANÉ VÝSLEDKY VÝZKUMU "DIVÁCI A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ"

Výzkum na základě zadání Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání realizovala výzkumná agentura INSOMA pod vedením PhDr. Petra Saka, Csc.

Výzkum představuje první ověření výzkumné metodiky vycházející z přijaté koncepce a první empirické poznatky. Byla provedena výzkumná sonda a souběžně s ní se uskutečnil také výzkum expertů. Expertní výzkum probíhal ve stejném týdnu od 6. do 12. 11. 1995 jako výzkumná sonda diváků. Skupina expertů byla z hlediska profesního zaměření a oboru vysokoškolského vzdělání heterogenní. Jedná se o pedagogy (ne učitelé, ale představitelé vědní disciplíny), speciální pedagogy, psychology, sociology, kriminalisty, kriminology, umělce a odborníky na problematiku masmédií a reklamy.

Empirický sběr dat byl proveden pomocí standardizovaného rozhovoru.

V expertním výzkumu byla použita k empirickému sběru dat technika dotazníkového šetření. Většina otázek v dotazníku expertů byla shodná s otázkami ve standardizovaném rozhovoru diváků.

Výběrový soubor obsahuje 330 respondentů a 45 expertů.

Následující tabulky jsou vybrány ze závěrečné zprávy z výzkumu. Celá výzkumná zpráva bude publikována v první polovině roku 1996.

Tabulka č. 1 - Vývoj osvojování informačních technologií a srovnání s Velkou Británií

Informační prostředky
 
ČR 1)
 
Velká Británie 2)
 
1992
1994
1995
1992
 
%
%
%
%
 
celkem používá
 
celkem používá
 
     
teletext
19.5
 
  36.2 3)
46.0
satelit
28.5
 
25.3
 
kabelová tel.
-
 
22.4
 
CD přehrávač  
  44.1 4)
29.0
videorekordér
51.4
52.5
  59.0 5)
77.0
telefon  
69.7
 
fax
10.0
 
18.8
 
PC
  28.9 7)
35.0
  43,1 6)
29.0
elektronická pošta  
 7.6
 
přístup do sítě INTERNET   
 7.3
 
knihovna nad 200 svazků  
75.5
 


1) uvedená data jsou z reprezentativních výzkumů provedených firmou INSOMA v roce 1992 a 1994

2) data jsou převzata z výzkumu publikovaného v monografii Gunter, B., Winstone, P: Television the Publicic s View 1992, London 1993.

3) kategorie "celkem používá" obsahuje součet respondentů, kteří jednak předmět nevlastní, ale používají a respondenty předmět vlastnící a používající. To se týká všech údajů z českých výzkumů 1992, 1994, 1995. Televizor s teletextem v roce 1995 vlastnilo 28.3% respondentů.

4) CD přehrávač vlastnilo 35%

5) videorekordér vlastnilo 43.8%

6) v roce 1995 PC vlastnilo 18.8%

7) v roce 1992 vlastnilo PC 10.1% respondentů

Tabulka č. 2 - Sledovanost televizních stanic a videa

staniceexpertidiváci
ČT14,434.16
ČT23.673.43
Nova4.414.47
Premiéra3.123.09
kabelovou televizi2.12  
televizní stanici přes satelit 1.87 
vlastní video2.39  


Tabulka č. 3 - Hodnocení skladby a kvality pořadů televizních stanic diváky

Stanice
v tomto roce
ve sledovaném týdnu
 
skladba
kvalita
skladba
kvalita
ČT1
3.47
3.58
3.58
3.64
ČT2
3.24
3.46
3.27
3.39
Nova
3.38
3.18
3.41
3.32
Premiéra
3.14
3.12
3.36
3.38


Tabulka č. 4 - Hodnocení skladby a kvality pořadů televizních stanic experty (index hodnocení)

Stanice
v tomto roce
ve sledovaném týdnu
 
skladba
kvalita
skladba
kvalita
ČT1
3.38
3.57
3.70
3.81
ČT2
3.64
4.08
3.86
4.07
Nova
2.51
2.12
2.59
2.62
Premiéra
2.61
2.75
2.62
2.95


Tabulka č. 5 - Vývoj vybraných stránek televizního vysílání (index)

 
Stanice
 ČT1ČT2 NovaPrem.
 1 - vulgární zobrazování sexu 3.213.252.83 3.01
 2 - samoúčelné zobrazování a zlehčování násilí 3.033.172.57 3.04
 3 - celková jazyková úroveň 3.163.203.05 3.19
 4 - jazyková a kulturní úroveň hlasatelů 3.233.273.33 3.33
 5 - úroveň redaktorů a moderátorů 3.403.343.47 3.45
 6 - úroveň zpravodajství 3.513.383.23 3.37
 7 - úroveň publicistických pořadů 3.543.443.43 3.32
 8 - úroveň nových dramatických pořadů (filmy, televizní inscenace) 3.093.172.92 3.13
 9 - úroveň televizních seriálů 2.983.032.77 2.95
10 - informační přínos vysílání 3.433.373.23 3.21
11 - vzdělávací přínos vysílání 3.273.452.94 3.00
12 - mravní a duchovní přínos pořadů 3.003.162.60 2.87
13 - estetická a kulturní hodnota 3.143.272.78 3.03


Tabulka č. 6 - Oblíbenost televizních pořadů diváky

Typ pořadu - žánr index
1-filmy celkem 4.23
2-české filmy 4.35
3-americké filmy 3.16
4-evropské filmy (bez českých) 3.62
5-umělecké filmy 3.42
6-akční filmy 2.69
7-televizní hry, televizní inscenace 3.35
8-české seriály 3.73
9-zahraniční (americké) seriály 2.86
10-zpravodajství 4.06
11-publicistické pořady 3.69
12-sportovní pořady 3.40
13-vzdělávací pořady 3.58
14-populárně vědecké (přírodopisné, cestopisné apod.) 4.08
15-vážná hudba 2.64
16-populární hudba 3.44
17-zábavné pořady 3.95
18-soutěže 3.56
19-magazínové pořady (např. receptář) 3.40
20-výuka jazyků 2.73
21-náboženské pořady 1.85
22-erotické pořady (např. playboy) 2.68


Tabulka č. 7 - Hodnocení podílu českých, evropských a amerických pořadů ve vysílání televizních stanic

Stanice
v tomto roce
sledovaný týden
 
české
evrop.
amer.
české
evrop
amer.
ČT1
2.72
2.71
3.36
2.75
2.71
3.23
ČT2
2.75
2.82
2.99
2.75
2.79
3.03
Nova
2.17
2.58
4.27
2.35
2.56
4.06
Premiéra
2.48
2.90
3.57
2.54
2.88
3.59


Tabulka č. 8 - Urážlivé, odpuzující momenty ve vysílání ve sledovaném týdnu (v %, index)

Fenomén
ČT1
ČT2
Nova
Premiéra
špatná jazyková úroveň
0.9
0.6
3.9
1.2
násilí
1.8
0.3
13.3
1.8
sex
0.9
0.0
5.5
0.6
špatný příklad pro děti
3.0
1.5
9.7
1.5


Tabulka č. 9 - Názory na televizní reklamu

Typ pořadu
index
v přestávce mezi pořady 1.88
vkládání reklamy do sportovních pořadů 2.95
vkládání reklamy do akčních a dalších komerčních filmů 3.5
vkládání reklamy do uměleckých filmů a dalších uměleckých pořadů 3.94


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP