Příloha č. 6
Výzkum na základě zadání Rady
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
realizovala výzkumná agentura INSOMA pod vedením
PhDr. Petra Saka, Csc.
Výzkum představuje první ověření
výzkumné metodiky vycházející
z přijaté koncepce a první empirické
poznatky. Byla provedena výzkumná sonda a souběžně
s ní se uskutečnil také výzkum expertů.
Expertní výzkum probíhal ve stejném
týdnu od 6. do 12. 11. 1995 jako výzkumná
sonda diváků. Skupina expertů byla z hlediska
profesního zaměření a oboru vysokoškolského
vzdělání heterogenní. Jedná
se o pedagogy (ne učitelé, ale představitelé
vědní disciplíny), speciální
pedagogy, psychology, sociology, kriminalisty, kriminology, umělce
a odborníky na problematiku masmédií a reklamy.
Empirický sběr dat byl proveden pomocí standardizovaného
rozhovoru.
V expertním výzkumu byla použita k empirickému
sběru dat technika dotazníkového šetření.
Většina otázek v dotazníku expertů
byla shodná s otázkami ve standardizovaném
rozhovoru diváků.
Výběrový soubor obsahuje 330 respondentů
a 45 expertů.
Následující tabulky jsou vybrány ze
závěrečné zprávy z výzkumu.
Celá výzkumná zpráva bude publikována
v první polovině roku 1996.
Tabulka č. 1 - Vývoj osvojování informačních
technologií a srovnání s Velkou Británií
| teletext | ||||
| satelit | ||||
| kabelová tel. | ||||
| CD přehrávač | ||||
| videorekordér | ||||
| telefon | ||||
| fax | ||||
| PC | ||||
| elektronická pošta | ||||
| přístup do sítě INTERNET | ||||
| knihovna nad 200 svazků |
1) uvedená data jsou z reprezentativních
výzkumů provedených firmou INSOMA v roce
1992 a 1994
2) data jsou převzata z výzkumu publikovaného
v monografii Gunter, B., Winstone, P: Television the Publicic
s View 1992, London 1993.
3) kategorie "celkem používá"
obsahuje součet respondentů, kteří
jednak předmět nevlastní, ale používají
a respondenty předmět vlastnící a
používající. To se týká
všech údajů z českých výzkumů
1992, 1994, 1995. Televizor s teletextem v roce 1995 vlastnilo
28.3% respondentů.
4) CD přehrávač vlastnilo 35%
5) videorekordér vlastnilo 43.8%
6) v roce 1995 PC vlastnilo 18.8%
7) v roce 1992 vlastnilo PC 10.1% respondentů
Tabulka č. 2 - Sledovanost televizních stanic a
videa
| stanice | experti | diváci |
| ČT1 | 4,43 | 4.16 |
| ČT2 | 3.67 | 3.43 |
| Nova | 4.41 | 4.47 |
| Premiéra | 3.12 | 3.09 |
| kabelovou televizi | 2.12 | |
| televizní stanici přes satelit | 1.87 | |
| vlastní video | 2.39 |
Tabulka č. 3 - Hodnocení skladby a kvality pořadů
televizních stanic diváky
| ČT1 | ||||
| ČT2 | ||||
| Nova | ||||
| Premiéra | ||||
Tabulka č. 4 - Hodnocení skladby a kvality pořadů
televizních stanic experty (index hodnocení)
| ČT1 | ||||
| ČT2 | ||||
| Nova | ||||
| Premiéra | ||||
Tabulka č. 5 - Vývoj vybraných stránek
televizního vysílání (index)
| ČT1 | ČT2 | Nova | Prem. | |
| 1 - vulgární zobrazování sexu | 3.21 | 3.25 | 2.83 | 3.01 |
| 2 - samoúčelné zobrazování a zlehčování násilí | 3.03 | 3.17 | 2.57 | 3.04 |
| 3 - celková jazyková úroveň | 3.16 | 3.20 | 3.05 | 3.19 |
| 4 - jazyková a kulturní úroveň hlasatelů | 3.23 | 3.27 | 3.33 | 3.33 |
| 5 - úroveň redaktorů a moderátorů | 3.40 | 3.34 | 3.47 | 3.45 |
| 6 - úroveň zpravodajství | 3.51 | 3.38 | 3.23 | 3.37 |
| 7 - úroveň publicistických pořadů | 3.54 | 3.44 | 3.43 | 3.32 |
| 8 - úroveň nových dramatických pořadů (filmy, televizní inscenace) | 3.09 | 3.17 | 2.92 | 3.13 |
| 9 - úroveň televizních seriálů | 2.98 | 3.03 | 2.77 | 2.95 |
| 10 - informační přínos vysílání | 3.43 | 3.37 | 3.23 | 3.21 |
| 11 - vzdělávací přínos vysílání | 3.27 | 3.45 | 2.94 | 3.00 |
| 12 - mravní a duchovní přínos pořadů | 3.00 | 3.16 | 2.60 | 2.87 |
| 13 - estetická a kulturní hodnota | 3.14 | 3.27 | 2.78 | 3.03 |
Tabulka č. 6 - Oblíbenost televizních pořadů
diváky
| Typ pořadu - žánr | index | ||
| 1 | - | filmy celkem | 4.23 |
| 2 | - | české filmy | 4.35 |
| 3 | - | americké filmy | 3.16 |
| 4 | - | evropské filmy (bez českých) | 3.62 |
| 5 | - | umělecké filmy | 3.42 |
| 6 | - | akční filmy | 2.69 |
| 7 | - | televizní hry, televizní inscenace | 3.35 |
| 8 | - | české seriály | 3.73 |
| 9 | - | zahraniční (americké) seriály | 2.86 |
| 10 | - | zpravodajství | 4.06 |
| 11 | - | publicistické pořady | 3.69 |
| 12 | - | sportovní pořady | 3.40 |
| 13 | - | vzdělávací pořady | 3.58 |
| 14 | - | populárně vědecké (přírodopisné, cestopisné apod.) | 4.08 |
| 15 | - | vážná hudba | 2.64 |
| 16 | - | populární hudba | 3.44 |
| 17 | - | zábavné pořady | 3.95 |
| 18 | - | soutěže | 3.56 |
| 19 | - | magazínové pořady (např. receptář) | 3.40 |
| 20 | - | výuka jazyků | 2.73 |
| 21 | - | náboženské pořady | 1.85 |
| 22 | - | erotické pořady (např. playboy) | 2.68 |
Tabulka č. 7 - Hodnocení podílu českých,
evropských a amerických pořadů ve
vysílání televizních stanic
| Stanice | ||||||
| ČT1 | ||||||
| ČT2 | ||||||
| Nova | ||||||
| Premiéra | ||||||
Tabulka č. 8 - Urážlivé, odpuzující
momenty ve vysílání ve sledovaném
týdnu (v %, index)
| Fenomén | ||||
| špatná jazyková úroveň | ||||
| násilí | ||||
| sex | ||||
| špatný příklad pro děti |
Tabulka č. 9 - Názory na televizní reklamu
| v přestávce mezi pořady | 1.88 |
| vkládání reklamy do sportovních pořadů | 2.95 |
| vkládání reklamy do akčních a dalších komerčních filmů | 3.5 |
| vkládání reklamy do uměleckých filmů a dalších uměleckých pořadů | 3.94 |

