(1) Věřitel se může domáhat,
aby soud určil, že dlužníkovy právní
úkony, pokud zkracují uspokojení jeho vymahatelné
pohledávky, jsou vůči němu právně
neúčinné. Toto právo má věřitel
i tehdy, je-li nárok proti dlužníkovi z jeho
odporovatelného úkonu již vymahatelný,
anebo byl-li již uspokojen.
(2) Odporovat je možné právním úkonům,
které dlužník učinil v posledních
třech letech v úmyslu zkrátit své
věřitele, musel-li být tento úmysl
druhé straně znám, a právním
úkonům, kterými byli věřitelé
dlužníka zkráceni a k nimž došlo
v posledních třech letech mezi dlužníkem
a osobami jemu blízkými (§ 116, 117), nebo
které dlužník učinil v uvedeném
čase ve prospěch těchto osob, s výjimkou
případu, když druhá strana tehdy dlužníkův
úmysl zkrátit věřitele i při
náležité pečlivosti nemohla poznat.
(3) Právo odporovat právním úkonům
lze uplatnit vůči osobě, v jejíž
prospěch byl právní úkon učiněn,
nebo které vznikl z odporovatelného úkonu
dlužníka prospěch.
(4) Právní úkon, kterému věřitel
s úspěchem odporoval, je vůči němu
neúčinný potud, že věřitel
může požadovat uspokojení své pohledávky
z toho, co odporovatelným právním úkonem
ušlo z dlužníkova majetku; není-li to
dobře možné, má právo na náhradu
vůči tomu, kdo měl z tohoto úkonu
prospěch.
(1) Věc může být ve spoluvlastnictví
více vlastníků.
(2) Spoluvlastnictví je podílové nebo bezpodílové.
Bezpodílové spoluvlastnictví může
vzniknout jen mezi manžely.
(1) Podíl vyjadřuje míru, jakou se spoluvlastníci
podílejí na právech a povinnostech vyplývajících
ze spoluvlastnictví ke společné věci.
(2) Není-li právním předpisem stanoveno
nebo účastníky dohodnuto jinak, jsou podíly
všech spoluvlastníků stejné.
(1) Z právních úkonů týkajících
se společné věci jsou oprávněni
a povinni všichni spoluvlastníci společně
a nerozdílně.
(2) O hospodaření se společnou věcí
rozhodují spoluvlastníci většinou, počítanou
podle velikosti podílů. Při rovnosti hlasů,
nebo nedosáhne-li se většiny anebo dohody,
rozhodne na návrh kteréhokoliv spoluvlastníka
soud.
(3) Jde-li o důležitou změnu společné
věci, mohou přehlasovaní spoluvlastníci
žádat, aby o změně rozhodl soud.
Převádí-li se spoluvlastnický podíl,
mají spoluvlastníci předkupní právo,
ledaže jde o převod osobě blízké
(§ 116, 117). Nedohodnou-li se spoluvlastníci o výkonu
předkupního práva, mají právo
vykoupit podíl poměrně podle velikosti podílů.
(1) Spoluvlastníci se mohou dohodnout o zrušení
spoluvlastnictví a o vzájemném vypořádání;
je-li předmětem spoluvlastnictví nemovitost,
musí být dohoda písemná.
(2) Každý ze spoluvlastníků je povinen
vydat ostatním na požádání písemné
potvrzení o tom, jak se vypořádali, neměla-li
již dohoda o zrušení spoluvlastnictví
a o vzájemném vypořádání
písemnou formu.
(1) Nedojde-li k dohodě, zruší spoluvlastnictví
a provede vypořádání na návrh
některého spoluvlastníka soud. Přihlédne
přitom k velikosti podílů a k účelnému
využití věci. Není-li rozdělení
věci dobře možné, přikáže
soud věc za přiměřenou náhradu
jednomu nebo více spoluvlastníkům; přihlédne
přitom k tomu, aby věc mohla být účelně
využita. Nechce-li věc žádný ze
spoluvlastníků, nařídí soud
její prodej a výtěžek rozdělí
podle podílů.
(2) Z důvodů zvláštního zřetele
hodných soud nezruší a nevypořádá
spoluvlastnictví přikázáním
věci za náhradu nebo prodejem věci a rozdělením
výtěžku.
(3) Při zrušení a vypořádání
spoluvlastnictví rozdělením věci může
soud zřídit věcné břemeno k
nově vzniklé nemovitosti ve prospěch vlastníka
jiné nově vzniklé nemovitosti. Zrušení
a vypořádání spoluvlastnictví
nemůže být na újmu osobám, kterým
příslušejí práva na nemovitosti
váznoucí.
(1) Byt může být ve společném
nájmu více osob. Společní nájemci
mají stejná práva a povinnosti.
(2) Společný nájem vzniká též
dohodou mezi dosavadním nájemcem, další
osobou a pronajímatelem.
(3) U družstevního bytu může společný
nájem vzniknout jen mezi manžely.
(1) Běžné věci, týkající
se společného nájmu bytu, může
vyřizovat každý ze společných
nájemců. V ostatních věcech je třeba
souhlasu všech; jinak je právní úkon
neplatný.
(2) Z právních úkonů týkajících
se společného nájmu bytu jsou oprávněni
a povinni všichni společní nájemci společně
a nerozdílně.
(1) Dojde-li mezi společnými nájemci k neshodě
o právech a povinnostech vyplývajících
ze společného nájmu bytu, rozhodne na návrh
některého z nich soud.
(2) Soud může v případech zvláštního
zřetele hodných na návrh společného
nájemce zrušit právo společného
nájmu bytu, vznikne-li jím nezaviněný
stav, který brání společnému
užívání bytu společnými
nájemci. Zároveň určí, který
ze společných nájemců nebo kteří
z nich budou byt dále užívat.
(1) Jestliže nájemce zemře a nejde-li o byt
ve společném nájmu manželů, stávají
se nájemci (společnými nájemci) jeho
děti, vnuci, rodiče, sourozenci, zeť a snacha,
kteří prokáží, že s ním
žili v den jeho smrti ve společné domácnosti
a nemají vlastní byt. Nájemci (společnými
nájemci) se stávají také ti, kteří
pečovali o společnou domácnost zemřelého
nájemce nebo na něho byli odkázáni
výživou, jestliže prokáží,
že s ním žili ve společné domácnosti
aspoň po dobu tří let před jeho smrtí
a nemají vlastní byt.
(2) Jestliže zemře nájemce družstevního
bytu a nejde-li o byt ve společném nájmu
manželů, přechází smrtí
nájemce jeho členství v družstvu a nájem
bytu na toho dědice, kterému připadl členský
podíl.
Zemře-li jeden ze společných nájemců,
přechází jeho právo na ostatní
společné nájemce.
Ustanovení § 706 odst. 1 platí v případě,
jestliže nájemce opustí trvale společnou
domácnost.
Ustanovení § 706 až 708 neplatí
pro byty služební, pro byty zvláštního
určení a pro byty v domech zvláštního
určení.
(1) Nájem bytu zanikne písemnou dohodou mezi pronajímatelem
a nájemcem nebo písemnou výpovědí.
(2) V případě, že nájem bytu
byl sjednán na určitou dobu, skončí
také uplynutím této doby.
(3) V písemné výpovědi musí
být uvedena lhůta, kdy má nájem skončit,
a to nejméně tři měsíce tak,
aby skončila ke konci kalendářního
měsíce.
(1) Pronajímatel může vypovědět nájem bytu jen s přivolením soudu z těchto důvodů:
a) potřebuje-li pronajímatel byt pro sebe, manžela, pro své děti, vnuky, zetě nebo snachu, své rodiče nebo sourozence;
b) jestliže nájemce přestal vykonávat práci pro pronajímatele a pronajímatel potřebuje služební byt pro jiného nájemce, který bude pro něho pracovat;
c) jestliže nájemce nebo ti, kdo s ním bydlí, přes písemnou výstrahu hrubě porušují dobré mravy v domě;
d) jestliže nájemce hrubě porušuje své povinnosti vyplývající z nájmu bytu, zejména tím, že nezaplatil nájemné nebo úhradu za plnění poskytovaná s užíváním bytu za dobu delší než tří měsíce;
e) je-li potřebné z důvodu veřejného zájmu s bytem nebo s domem naložit tak, že byt nelze užívat nebo vyžaduje-li byt nebo dům opravy, při jejichž provádění nelze byt nebo dům delší dobu dále užívat;
f) jde-li o byt, který souvisí stavebně s prostory, určenými k provozování obchodu nebo jiné podnikatelské činnosti a nájemce nebo vlastník těchto nebytových prostor chce tento byt užívat;
g) má-li nájemce dva nebo více bytů, vyjma případů, že na něm nelze spravedlivě požadovat, aby užíval pouze jeden byt;
h) neužívá-li nájemce byt bez vážných důvodů a nebo ho bez závažných důvodů užívá jen občas;
i) jde-li o byt zvláštního určení
nebo o byt v domě zvláštního určení
a nájemce není zdravotně postižená
osoba.
(2) Jestliže soud přivolí k výpovědi
z nájmu bytu, určí současně,
ke kterému datu nájemní poměr skončí;
přitom přihlédne k výpovědní
lhůtě (§ 710). Výpovědní
lhůta počne běžet až prvním
dnem kalendářního měsíce následujícího
po právní moci rozsudku. Soud současně
též rozhodne, že nájemce je povinen byt
vyklidit nejpozději od 15 dnů po uplynutí
výpovědní lhůty. Má-li nájemce
právo na náhradní byt (náhradní
ubytování), rozhodne soud, že nájemce
je povinen vyklidit byt do 15 dnů po zajištění
náhradního bytu, a stačí-li poskytnutí
náhradního ubytování, do 15 dnů
po zajištění náhradního ubytování.
(3) Dojde-li k přivolení k výpovědi
z důvodů uvedených pod písmeny a),
b), e) a f), může soud v odůvodněných
případech uložit pronajímateli povinnost
nahradit nájemci stěhovací náklady,
jež určí.
(4) Jde-li o byt zvláštního určení
nebo o byt v domě zvláštního určení,
lze vypovědět nájem podle odstavce 1 jen
po předchozím souhlasu toho, kdo svým nákladem
takový byt zřídil, nebo jeho právního
nástupce nebo souhlasu příslušného
orgánu republiky, který podle zákonů
národních rad uzavření smlouvy o jeho
nájmu doporučil.
(5) Jestliže pronajímatel bez vážných
důvodů nevyužil vyklizeného bytu k účelu,
pro který soud k výpovědi nájmu přivolil,
může soud na návrh nájemce rozhodnout,
že pronajímatel je povinen dodatečně
uhradit nájemci, který byt uvolnil, stěhovací
náklady a další náklady spojené
s potřebnou úpravou náhradního bytu.
Soud může dále uložit pronajímateli,
aby nájemci uhradil rozdíl ve výši nájemného
z dosavadního bytu a z bytu náhradního, až
za dobu pěti let, počínaje měsícem,
v němž se nájemce přestěhoval
do náhradního bytu, nejdéle však do
doby, kdy nájemce ukončil nájem náhradního
bytu. Právo nájemce na úhradu rozdílu
v nájemném se v období pěti let nepromlčí.
Jiné nároky nájemce nejsou tím dotčeny.
(1) Bytovými náhradami jsou náhradní
byt a náhradní ubytování.
(2) Náhradním bytem je byt, který podle velikosti
a vybavení zajišťuje lidsky důstojné
ubytování nájemce a členů jeho
domácnosti. Skončil-li nájemní poměr
výpovědí pronajímatele z důvodů
podle § 711 odst. 1 písm. a), b), e), f) a i), má
nájemce právo na náhradní byt, který
je podle místních podmínek zásadně
rovnocenný bytu, který má vyklidit (přiměřený
náhradní byt). Soud může z důvodů
zvláštního zřetele hodných rozhodnout,
že nájemce má právo na náhradní
byt o menší podlahové ploše než vyklizovaný
byt. Skončil-li nájemní poměr výpovědí
pronajímatele z důvodů podle § 711 odst.
1 písm. b) a nájemce přestal vykonávat
práci pro pronajímatele bez vážných
důvodů, stačí při vyklizení
poskytnout přístřeší; soud může
rozhodnout, že z důvodů zvláštního
zřetele hodných má nájemce právo
na náhradní byt o menší podlahové
ploše, nižší kvalitě a méně
vybavený, popřípadě i byt mimo obec,
než je vyklizovaný byt, nebo právo na náhradní
ubytování.
(3) V případech podle § 892 odst. 2 věty
prvé postačí rozvedenému manželovi,
který je povinen byt vyklidit, poskytnout náhradní
ubytování; soud však z důvodů
zvláštního zřetele hodných rozhodne,
že rozvedený manžel má právo na
náhradní byt. V případech podle §
892 odst. 1 a odst. 2 věta druhá má
rozvedený manžel právo na náhradní
byt; soud může, jsou-li proto důvody zvláštního
zřetele hodné, rozhodnout, že rozvedený
manžel má právo jen na náhradní
ubytování.
(4) Náhradním ubytováním se rozumí
byt o jedné místnosti nebo pokoj ve svobodárně
nebo podnájem v zařízené nebo nezařízené
části bytu jiného nájemce.
(5) Skončil-li nájemní poměr výpovědí
pronajímatele podle § 711 odst. 1 písm. c),
d), g) a h), stačí při vyklizení poskytnout
přístřeší. Jde-li o rodinu s
nezletilými dětmi a skončil-li nájemní
poměr výpovědí pronajímatele
podle § 711 odst. 1 písm. c) a d), může
soud, jsou-li pro to důvody zvláštního
zřetele hodné, rozhodnout, že nájemce
má právo na náhradní ubytování,
popřípadě na náhradní byt.
Přístřeším se rozumí provizorium
do doby, než si nájemce opatří řádné
ubytování a prostor k uskladnění jeho
bytového zařízení a ostatních
věcí domácí a osobní potřeby.
(6) Pokud má nájemce právo na bytovou náhradu,
není tento nájemce povinen se z bytu vystěhovat
a byt vyklidit, dokud pro něj není odpovídající
bytová náhrada zajištěna; společní
nájemci mají nárok jen na jednu bytovou náhradu.
V období mezi skončením nájemního
poměru a posledním dnem lhůty k vyklizení
bytu mají pronajímatel a osoba, jejíž
nájemní poměr skončil, práva
a povinnosti v rozsahu odpovídajícím ustanovením
§ 687 až 699 a přiměřeně
§ 700 až § 702 odst. 1.
(1) Jestliže služební byt po smrti nájemce
nebo po rozvodu jeho manželství užívají
dále manžel, popřípadě osoby
uvedené v § 706 odst. 1, nejsou povinny se z bytu
vystěhovat, dokud jim není zajištěn
přiměřený náhradní byt.
To platí i v případě, jestliže
nájemce služebního bytu opustí trvale
společnou domácnost. V odůvodněných
případech soud může rozhodnout, že
stačí náhradní byt o menší
podlahové ploše, nižší kvalitě
a méně vybavený, popřípadě
i byt mimo obec, než je vyklizovaný byt nebo náhradní
ubytování.
(2) Ustanovení odstavce 1 se přiměřeně
použije i na byty zvláštního určení
a na byty v domech zvláštního určení.
Zánikem členství osoby v bytovém družstvu
zanikne její nájem bytu. Nájemce družstevního
bytu není povinen se z bytu vystěhovat, pokud mu
není zajištěna bytová náhrada
za podmínek stanovených v § 712. Vrácení
členského podílu se může člen
domáhat teprve po vystěhování z bytu,
a to ve lhůtě dané stanovami družstva.
Se souhlasem pronajímatelů se mohou nájemci
dohodnout o výměně bytu. Souhlas i dohoda
musí mít písemnou formu. Odepře-li
pronajímatel bez závažných důvodů
souhlas s výměnou bytu, může soud na
návrh zájemce rozhodnutím nahradit projev
vůle pronajímatele.
(1) Právo na splnění dohody o výměně
bytu musí být uplatněno u soudu do tří
měsíců ode dne, kdy byl s dohodou vysloven
souhlas; jinak právo zanikne.
(2) Nastanou-li dodatečně u některého
z účastníků takové závažné
okolnosti, že není možno splnění
dohody na něm spravedlivě požadovat, může
od dohody odstoupit; musí však tak učinit bez
zbytečného odkladu. Povinnost k náhradě
škody tím není dotčena.
(1) Před zahájením řízení
může předseda senátu nařídit
předběžné opatření, je-li
třeba, aby zatímně byly upraveny poměry
účastníků, nebo je-li obava, že
by výkon soudního rozhodnutí byl ohrožen.
(2) Účastníky řízení
jsou ti, kteří by jimi byli, kdyby šlo o věc
samu.
(3) Příslušný k nařízení
předběžného opatření je
soud, který je příslušný k řízení
o věci, nestanoví-li zákon jinak.
(4) K rozhodnutí o návrhu na předběžné
opatření podle § 76a je příslušný
okresní soud, který je místně
příslušný pro obvod (okres) navrhovatele.
Bude-li předběžné opatření
nařízeno, soud předá po provedení
jeho výkonu věc neprodleně soudu příslušnému
podle § 88 písm. c). Má-li soud, kterému
byla věc předána, za to, že není
soudem uvedeným v § 88 písm. c), předloží
věc k rozhodnutí o příslušnosti
svému nadřízenému soudu; tímto
rozhodnutím je soud, jehož příslušnost
byla určena, vázán.
S řízením o určení otcovství
je spojeno řízení o výchově
a výživě nezletilého dítěte.
(1) Účastníku, který měl ve
věci plný úspěch, přizná
soud náhradu nákladů potřebných
k účelnému uplatňování
nebo bránění práva proti účastníku,
který ve věci úspěch neměl.
V řízení zahájeném k návrhu
nejvyššího státního zástupce
na popření otcovství podle § 920 nebo
§ 921 občanského zákoníku,
přizná soud odpůrci náhradu těchto
nákladů proti státu.
(2) Měl-li účastník ve věci
úspěch jen částečný,
soud náhradu nákladů poměrně
rozdělí, popřípadě vysloví,
že žádný z účastníků
nemá na náhradu nákladů právo.
(3) I když měl účastník ve věci
úspěch jen částečný,
může mu soud přiznat plnou náhradu nákladů
řízení, měl-li neúspěch
v poměrně nepatrné části nebo
záviselo-li rozhodnutí o výši plnění
na znaleckém posudku nebo na úvaze soudu.
(1) Ve věcech péče soudu o nezletilé
se ve věci samé rozhoduje rozsudkem o výchově
a výživě nezletilých dětí,
o styku rodičů s nimi, o přiznání,
omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti
anebo o jejím ponechání v klidu, o poručenství,
o schválení důležitých úkonů
nezletilého a o záležitostech, o nichž
se rodiče nemohou dohodnout. Krom toho se rozhoduje rozsudkem
o prodloužení ústavní výchovy
po dosažení zletilosti a o zrušení takového
opatření.
(2) O ostatních věcech se rozhoduje usnesením.
(1) Účastníky řízení
jsou osvojované dítě, jeho rodiče,
osvojitel a jeho manžel.
(2) Rozhodne-li soud v řízení, jehož
účastníky jsou rodiče a dítě,
že k osvojení není třeba souhlasu rodičů
osvojovaného dítěte, ačkoliv jsou
jeho zákonnými zástupci, nejsou rodiče
osvojovaného dítěte účastníky
řízení o osvojení.
(3) Rodiče osvojovaného dítěte
nejsou účastníky řízení
o osvojení, jestliže jsou zbaveni rodičovské
zodpovědnosti, nebo jestliže nemají způsobilost
k právním úkonům.
(4) Manžel osvojitele není účastníkem
řízení, není-li k osvojení
třeba jeho souhlasu.
(1) Dovolání je přípustné proti rozsudku odvolacího soudu, jímž byl
a) změněn rozsudek soudu prvního stupně ve věci samé,
b) potvrzen rozsudek soudu prvního stupně, kterým
soud prvního stupně rozhodl jinak než v dřívějším
rozsudku proto, že byl vázán právním
názorem odvolacího soudu, který dřívější
rozhodnutí zrušil.
(2) Dovolání podle odstavce 1 není přípustné
a) ve věcech, v nichž dovoláním dotčeným výrokem bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 20 000 Kč a v obchodních věcech 50 000 Kč,
b) ve věcech upravených v části
deváté občanského zákoníku,
ledaže jde o rozsudek týkající
se společného jmění manželů,
bydlení manželů, omezení nebo
zbavení rodičovské zodpovědnosti,
určení (popření) otcovství
nebo nezrušitelného osvojení.
(1) Dovolání je přípustné proti usnesení odvolacího soudu, jímž bylo
a) změněno usnesení soudu prvního stupně; to neplatí, jde-li o usnesení o nákladech řízení, o příslušnosti, o předběžném opatření, o přerušení řízení, o pořádkové pokutě, o znalečném, o tlumočném, o soudním poplatku, o osvobození od soudních poplatků, o ustanovení zástupce účastníku nebo jeho odvolání, o nepřipuštění zastoupení, o odměně notáře za prováděné úkony soudního komisaře a jeho hotových výdajích, o odměně správce dědictví a jeho hotových výdajích,
b) rozhodnuto tak, že se zpětvzetí návrhu nepřipouští, nebo tak, že se zpětvzetí návrhu připouští, rozhodnutí soudu první stupně zrušuje a řízení zastavuje (§ 208); to neplatí o věcech, v nichž bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 20 000 Kč a v obchodních věcech 50 000 Kč,
c) rozhodnutí soudu prvního stupně zrušeno a řízení zastaveno, popřípadě věc byla postoupena orgánu, do jehož pravomoci náleží,
d) odvolacím soudem potvrzeno usnesení soudu prvního stupně, jímž bylo řízení zastaveno pro nedostatek pravomoci soudu,
e) odvolání odmítnuto,
f) odvolací řízení zastaveno.
(2) Dovolání podle odstavce 1 písm. a) a
b) není přípustné proti usnesením
ve věcech upravených v části
deváté občanského zákoníku,
v nichž se ve věci samé rozhoduje usnesením.
(1) Pracovníci správce daně, jakož i
třetí osoby, které byly jakkoliv zúčastněny
na daňovém řízení, jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o tom, co se při daňovém
řízení nebo v souvislosti s ním dozvěděli,
zejména o poměrech daňových subjektů
jak osobních, tak i souvisejících s podnikáním.
(2) Osoby zúčastněné na daňovém
řízení musí být poučeny
o své povinnosti zachovávat mlčenlivost a
o právních důsledcích porušení
této povinnosti.
(3) Pracovníci správce daně mohou
a) informace získané v daňovém řízení poskytnout jinému pracovníku téhož nebo jiného správce daně, dále pak odvolacímu orgánu nebo soudu, projednávají-li tyto orgány opravný prostředek v daňové věci, projednávají-li dědictví po daňovém dlužníkovi, vedou-li řízení o konkurzu a vyrovnání u daňového dlužníka, projednávají-li návrh správce daně, jímž se domáhá určení neúčinnosti právních úkonů daňového dlužníka nebo výkon exekuce ohledně daňové pohledávky,
b) poskytovat informace nadřízeným orgánům v případech vyřizování stížností daňových subjektů, při odborném posuzování jednotlivých případů a při jejich dohlídkové činnosti vykonávané u správce daně, jakož i dalším orgánům oprávněným ze zvláštního zákona ke kontrolní či dohlídkové činnosti u správce daně při výkonu správy daní v rozsahu jejich zákonného oprávnění; pracovníci těchto orgánů jsou přitom vázáni pod sankcí podle § 25 tohoto zákona. Tyto orgány rovněž postupují podle odstavce 11,
c) zobecněné informace získané při výkonu správy daní poskytnout ministerstvu, aniž by byly uváděny konkrétní daňové subjekty, jichž se informace týkají. Tyto zobecněné informace může ministerstvo poskytovat jinému orgánu, pokud tak stanoví zvláštní zákon,
d) poskytovat souhrnné údaje o výši
daňové povinnosti, stavu nedoplatků, povolených
posečkáních, splátkách a prominutích,
výši a včasnosti převedených
částek apod. u jednotlivých daní jejich
příjemcům, jimž výnos těchto
daní náleží podle zákonného
rozpočtového určení.
(4) Povinnosti zachovávat mlčenlivost mohou být
třetí osoby zúčastněné
na daňovém řízení a pracovníci
daňového orgánu daňovým subjektem
zproštěni pouze písemně, s uvedením
rozsahu a účelu.
(5) Povinnosti zachovávat mlčenlivost se nelze dovolávat vůči Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, pokud provádí kontrolu podle schváleného plánu kontrolní činnosti [§ 58 odst. 4 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona ČNR č. 302/1992 Sb., a § 13 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona ČNR č. 1993 Sb.], ani vůči orgánům činným v trestním řízení ohledně trestného činu zkrácení daně,
a) pokud se plní oznamovací povinnost podle zvláštního předpisu [Zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů]
b) požádá-li o údaje získané
v daňovém řízení státní
zástupce se souhlasem soudce v přípravném
řízení o tomto trestném činu.
(6) Pracovníci správce daně jsou povinni na dožádání poskytovat z informací získaných v daňovém řízení
a) orgánům sociálního zabezpečení [§ 3 odst. 2 písm. e) zákona č. 463/1991 Sb., o životním] a okresním úřadům28) seznam daňových subjektů v oboru daní z příjmů a údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých osob, majících příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti,
b) zrušeno
c) zrušeno
d) úřadům práce údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých daňových subjektů,
e) statistickým orgánům údaje pro vedení statistických registrů a zobecněné informace stanovené zvláštním zákonem,
f) katastrálním úřadům identifikační
údaje vlastníků a jiných osob oprávněných
z právních vztahů k nemovitostem pro účely
správy katastru nemovitostí České
republiky.
Pracovníci těchto orgánů jsou přitom
vázáni ohledně údajů poskytnutých
jim z informací získaných v daňovém
řízení mlčenlivostí podle tohoto
zákona, pod sankcí podle § 25 tohoto zákona.
Tyto orgány rovněž postupují podle odstavce
11.
Změny, k nimž došlo v údajích již
poskytnutých, sdělují pracovníci správce
daně oprávněným příjemcům
těchto údajů vždy již bez jejich
výslovného dožádání.
(7) Pracovníci správce daně jsou oprávněni
uveřejnit seznam plátců daně z přidané
hodnoty a spotřebních daní.
(8) Pracovníci správce daně jsou po skončení
výkonu této funkce zavázáni povinností
zachovávat mlčenlivost ve stejném rozsahu
jako třetí osoby zúčastněné
na daňovém řízení.
(9) Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se považuje i využití vědomostí
získaných v daňovém řízení
nebo v souvislosti s ním pro jednání přinášející
prospěch osobě zavázané touto povinností
nebo osobám jiným a nebo jednání,
která by způsobila někomu újmu.
(10) Bez uvádění konkrétních
údajů, zejména jmenných, může
pracovník správce daně využívat
zobecněné informace při vědecké,
publikační a pedagogické činnosti.
(11) Správce daně odpovídá za vytvoření
podmínek pro zachovávání mlčenlivosti
podle odstavce 1. To platí i při využívání
a umožnění přístupu do údajů
evidovaných pomocí výpočetní
techniky.