Úprava znamená návrat k osvědčenému institutu poručenství. Poručník, ustanovený v případě, že rodiče dítěte zemřeli, byli zbaveni rodičovské zodpovědnosti nebo jejich rodičovská zodpovědnost byla ponechána v klidu, bude mít práva a povinnosti, které jsou jinak obsahem rodičovské zodpovědnosti. Při výběru poručníka je smyslem preference rodiči označené osoby a osoby příbuzné nebo blízké dítěti nebo jeho rodině zachování stávajících rodinných vazeb. Není-li takových osob, bude ustavena jiná fyzická osoba, která splňuje předepsané podmínky, tzn., že má plnou způsobilost k právním úkonům a způsobem svého života zaručuje, že bude jednat v zájmu dítěte. Podmínkou je souhlas fyzické osoby, která má být poručníkem ustanovena. Není-li vhodných osob, ustanoví soud poručníkem příslušný orgán sociálně právní ochrany dětí. To především v případě, kdy bude dítě svěřeno do náhradní výchovy jiné osobě, pěstounovi nebo ústavu. Poručník, pokud je jím fyzická osoba, v podstatě nahrazuje rodiče ve všech oblastech jejich práv a povinností včetně těch, které nejsou kryty rodičovskou zodpovědností. Především osobní péče o osobu dítěte, jak je definována v § 930, přesahuje vazbu, která se vytváří při svěření dítěte do výchovy třetí osoby, případně do pěstounské péče a v určitém směru se blíží instituci osvojení. Není proto důvod, aby se zřetelem k okolnostem případu při záruce jisté stability manželství nemohl soud ustanovit poručníky manžele a nevymezit tak jejich vzájemné poměry a jejich vztah k dítěti přiměřeně úpravě, která je u rodičů, s modifikací, že na rozdíl od rodičů poručník odpovídá soudu za řádné plnění této funkce. Je povinen podávat soudu zprávy o osobě poručence a účty ze správy jeho majetku. Má nárok na úhradu výdajů a je-li správa jmění poručence spojena se značnou námahou, může mu soud přiznat z tohoto majetku přiměřenou odměnu. Z důvodů, které jsou uvedeny v části o správě majetku dítěte, se nevylučuje odměna ani v případě, že poručníkem bude orgán vykonávající sociálně právní ochranu dětí. V případě osobní péče je pak na místě, aby poručník, stejně jako manželé poručníci, měl obdobné nároky jako pěstoun (pěstouni).
Jakékoliv rozhodnutí poručníka v podstatné věci, týkající se dítěte, a to nejenom majetkové podle § 28, vyžaduje schválení soudu.
Zánik poručenství odpovídá
podmínkám jeho vzniku. S ohledem na vazby, které
mohou nastat zejména v případě dlouhodobého
trvání poručenství realizovaného
manželským párem, není na místě
a priori vyloučit trvání založeného
stavu i po případném rozvodu poručníků.
Bude věcí posouzení konkrétního
případu soudem, zda tam, kde bude existovat dohoda
poručníků, se k této variantě
soud přikloní, vycházeje ze zájmu
dítěte jako určujícího kriteria.
Institut opatrovnictví se zachovává v případech
střetu zájmů zákonných zástupců
a dětí nebo mezi dětmi navzájem, v
případě zmíněných majetkových
zájmů dítěte, v řízení
o osvojení a tam, kde je ho třeba k výkonu
určitého práva, v němž je rodič
omezen buď v podstatě nebo ve výkonu rodičovské
zodpovědnosti. Obecně tu nadále platí,
že opatrovník je povinen zúčastňovat
se soudních a úředních jednání,
která se týkají dítěte, a průběžně
informovat soud o aktuálním stavu příslušných
řízení. Je povinen si opatřit stanovisko
obou rodičů a zjistit názor dítěte,
pokud je schopno posoudit význam opatření.
Prodlužuje se lhůta, po kterou je otec, za kterého
matka není provdána, povinen přispívat
jí na úhradu výživy, z jednoho roku
na dva roky. Důvodem je většinou svízelná
situace těchto žen a snížená možnost
zapojit se do výdělečné činnosti.
V souladu s délkou mateřské dovolené
podle pracovněprávních předpisů
se prodlužuje doba, po kterou je muž, jehož otcovství
je pravděpodobné, povinen přispívat
na zajištění výživy dětí
z dnešních 26 týdnů na 28 týdnů,
popřípadě 37 týdnů.
V podstatě nedoznala novelou změny s výjimkou
ust. § 1001 odst. 3, kdy i pro ostatní druhy výživného
platí ust. § 939.
Zde bylo třeba umožnit manželu užívat
a na druhém místě uvádět své
příjmení předchozí i v případě,
že sňatek byl uzavřen před účinností
tohoto zákona, zajistit kontinuitu současného
bezpodílového vlastnictví manželů,
s výjimkou věcí sloužících
výkonu povolání jednoho z manželů,
které od účinnosti zákona nejsou součástí
výlučného majetku jednoho z manželů,
ale budoucího společného jmění
manželů, a stanovit, že dřívější
opatrovníci podle § 78 zákona o rodině
se považují za poručníky ve smyslu předkládaného
zákona.
Ve zmocňovacím ustanovení s ohledem na vznik
České republiky nebylo možno převzít
stávající znění § 879
a 879a o.z. vtělených do něho novelami č.
509/1991 Sb. a č. 264/1992 Sb., pokud upravují kompetence
orgánů státní správy bývalé
federace. V důsledku čl. 79 Ústavy bylo nezbytné
pak dále konkretizovat zmocnění pro Ministerstvo
financí a Českou národní banku, které
upravily podrobnosti o vkladech ve vyhlášce č.
47/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a mohou případně
i v budoucnu v této oblasti úpravu doplňovat
či měnit. Vláda svými nařízeními
č. 142/1994 Sb. a č. 258/1995 Sb. na základě
čl. 78 Ústavy nahradila vyhlášku Ministerstva
spravedlnosti č. 45/1964 Sb. a k vydání dalšího
podzákonného předpisu konkrétní
zmocnění nepotřebuje.
K čl. II:novelizace občanského soudního
řádu
Změny v dosavadní úpravě rodinných vztahů vyžadují současnou změnu procesních předpisů především v důsledku úpravy, podle níž o poměrech dětí pro dobu po rozvodu bude napříště rozhodovat soud péče o nezletilé. Nové pojetí poručenství především jako rozhodnutí o určení osoby, která bude plnit všechna práva a povinnosti rodičů, včetně výchovy dítěte, plně odůvodňuje změnu, dle níž soud i v těchto věcech bude rozhodovat rozsudkem. Konečně zařazení úpravy společného jmění manželů a bydlení manželů do deváté části neodůvodňuje vyloučení dovolání v těchto věcech.
Dosavadní znění § 74 odst. 4 zakládající místní příslušnost okresního soudu podle sídla navrhovatele nepamatuje na okresní úřady pro Prahu-východ, Prahu-západ, Plzeň-sever, Plzeň-jih a Brno-venkov, které mají sídlo na území měst (obvodů městských částí), podle nichž je okres pojmenován, nikoli však v okresech své místní příslušnosti.
Důvod změny ustanovení § 181 odst. 2
o.s.ř., je již zmíněn v partii o osvojení.
Rodiče dítěte budou účastníky
řízení, v němž soud bude rozhodovat
o tom, zda neprojevovali soustavně o dítě
opravdový zájem dobu nejméně 6 měsíců
a zda tedy budou či nebudou účastníky
příštího řízení
o osvojení dítěte, jejichž souhlas je
nezbytný. Tato úprava je diktována striktním
požadavkem ustanovení čl. 6 Evropské
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod, kterou je Česká republika vázána.
K čl. III:novelizace zákona ČNR č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů
V souvislosti s nově navrženou úpravou v §
939 a § 1001 odst. 3, kdy soud stanoví vyživovací
povinnost, povinný předkládá podklady
pro zhodnocení svých majetkových poměrů,
aby umožnil soudu zjistit skutečnosti potřebné
pro rozhodnutí. Pokud nesplní tuto povinnost, pak
se vychází ze skutečnosti, že jeho průměrný
měsíční příjem činí
patnáctinásobek částky podle zákona
o životním minimu. Z tohoto důvodu není
třeba v zákoně ČNR č. 337/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
ponechávat povinnost pro pracovníky správce
daně poskytovat na dožádání soudu
údaje pro účely rozhodnutí o výživném
na nezaopatřené dítě.
K čl. IV:
Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
je předloženým zákonem podstatně
měněn, doplňován a upravován.
Navrhuje se proto zmocnit předsedu Poslanecké sněmovny
Parlamentu, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil
jeho úplné znění, jak vyplývá
z pozdějších předpisů.
K čl. V:
Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem
..... 1997.
(1) Úprava občanskoprávních vztahů
přispívá k naplňování
občanských práv a svobod, zejména
ochrany osobnosti a nedotknutelnosti vlastnictví.
(2) Občanský zákoník upravuje majetkové
vztahy fyzických a právnických osob, majetkové
vztahy mezi těmito osobami a státem, rodinné
a osobní vztahy, jakož i vztahy vyplývající
z práva na ochranu osob, pokud tyto občanskoprávní
vztahy neupravují jiné zákony.1)
(3) Právní vztahy vznikající z výsledků
duševní tvořivé činnosti upravují
zvláštní zákony.
(1) Občanskoprávní vztahy vznikají
z právních úkonů nebo z jiných
skutečností, s nimiž zákon vznik těchto
vztahů spojuje.
(2) V občanskoprávních vztazích mají
účastníci rovné postavení.
(3) Účastníci občanskoprávních
vztahů si mohou vzájemná práva a povinnosti
upravit dohodou odchylně od zákona, jestliže
to zákon výslovně nezakazuje a jestliže
z povahy ustanovení zákona nevyplývá,
že se od něj nelze odchýlit. Jde-li o
vztahy rodinné, mohou si účastníci
svá práva a povinnosti upravit dohodou odchylně
od zákona, jen když to zákon připouští.
(1) Výkon práv a povinností vyplývajících
z občanskoprávních vztahů nesmí
bez právního důvodu zasahovat do práv
a oprávněných zájmů jiných
a nesmí být v rozporu s dobrými mravy.
(2) Fyzické a právnické osoby, státní
orgány a orgány místní samosprávy
dbají o to, aby nedocházelo k ohrožování
a porušování práv z občanskoprávních
vztahů a aby případné rozpory mezi
účastníky byly odstraněny především
jejich dohodou.
Proti tomu, kdo právo ohrozí nebo poruší,
lze se domáhat ochrany u orgánu, který je
k tomu povolán. Není-li v zákoně stanoveno
něco jiného, je tímto orgánem soud.
Došlo-li ke zřejmému zásahu do pokojného
stavu, lze se domáhat ochrany u příslušného
orgánu státní správy. Ten může
předběžně zásah zakázat
nebo uložit, aby byl obnoven předešlý
stav. Tím není dotčeno právo domáhat
se ochrany u soudu.
Jestliže hrozí neoprávněný zásah
do práva bezprostředně, může
ten, kdo je takto ohrožen, přiměřeným
způsobem zásah sám odvrátit.
(1) Způsobilost fyzické osoby mít práva
a povinnosti vzniká narozením. Tuto způsobilost
má i počaté dítě, narodí-li
se živé.
(2) Smrtí tato způsobilost zanikne. Jestliže
smrt nelze prokázat předepsaným způsobem,
soud fyzickou osobu prohlásí za mrtvou, zjistí-li
její smrt jinak. Za mrtvou soud prohlásí
také nezvěstnou fyzickou osobu, lze-li se zřetelem
ke všem okolnostem usoudit, že již nežije.
(1) Způsobilost fyzické osoby vlastními právními
úkony nabývat práv a brát na sebe
povinnosti (způsobilost k právním úkonům)
vzniká v plném rozsahu zletilostí.
(2) Zletilosti se nabývá dovršením osmnáctého
roku. Před dosažením tohoto věku se
zletilosti nabývá jen uzavřením manželství.
Takto nabytá zletilost se neztrácí ani zánikem
manželství ani prohlášením manželství
za neplatné.
(1) Nezletilí mají způsobilost
jen k takovým právním úkonům,
které jsou svou povahou přiměřené
rozumové a volní vyspělosti odpovídající
jejich věku.
(2) Ve vztazích rodinných platí ustanovení
odstavce 1 rovněž ve vztahu k právním
úkonům určení otcovství, souhlasu
k osvojení, určení jména a příjmení
dítěte.
(1) Jestliže fyzická osoba pro duševní
poruchu, která není jen přechodná,
není vůbec schopna činit právní
úkony, soud ji způsobilosti k právním
úkonům zbaví.
(2) Jestliže fyzická osoba pro duševní
poruchu, která není jen přechodná,
anebo pro nadměrné požívání
alkoholických nápojů nebo omamných
prostředků či jedů je schopna činit
jen některé právní úkony, soud
její způsobilost k právním úkonům
omezí a rozsah omezení v rozhodnutí určí.
(3) Soud zbavení nebo omezení způsobilosti
změní nebo zruší, změní-li
se nebo odpadnou-li důvody, které k nim vedly.
(1) Zástupcem je ten, kdo je oprávněn jednat
za jiného jeho jménem. Ze zastoupení vznikají
práva a povinnosti přímo zastoupenému.
(2) Zastupovat jiného nemůže ten, kdo sám
není způsobilý k právnímu úkonu,
o který jde, ani ten, jehož zájmy jsou v rozporu
se zájmy zastoupeného.
Zastoupení vzniká na základě zákona
nebo rozhodnutí státního orgánu (zákonné
zastoupení) anebo na základě dohody o plné
moci.
Zástupce musí jednat osobně; dalšího
zástupce si může ustanovit, jen jestliže
je to právním předpisem stanoveno nebo účastníky
dohodnuto. I z právních úkonů dalšího
zástupce vznikají práva a povinnosti přímo
zastoupenému.
Pokud nejsou fyzické osoby k právním úkonům
způsobilé, jednají za ně jejich zákonní
zástupci.
(1) Zákonným zástupcem fyzické
osoby, která byla rozhodnutím soudu zbavena způsobilosti
k právním úkonům nebo jejíž
způsobilost k právním úkonům
byla rozhodnutím soudu omezena, je soudem ustanovený
opatrovník.
(2) Nemůže-li být opatrovníkem
ustanoven příbuzný fyzické osoby ani
jiná osoba, která splňuje podmínky
pro ustanovení opatrovníkem, ustanoví soud
opatrovníkem orgán místní správy,
popřípadě jeho zařízení,
jestliže je oprávněno vystupovat svým
jménem (§ 18 odst. 1).
Jestliže zákonní zástupci jsou povinni
též spravovat majetek těch, které zastupují,
a nejde-li o běžnou záležitost, je k nakládání
s majetkem třeba schválení soudu.
Soud může ustanovit opatrovníka také
tomu, jehož pobyt není znám, jestliže
je to třeba k ochraně jeho zájmů,
nebo vyžaduje-li to veřejný zájem. Za
týchž podmínek může soud ustanovit
opatrovníka i tehdy, jestliže je to třeba z
jiného vážného důvodu.
Dojde-li ke střetnutí zájmů zákonného
zástupce se zájmy zastoupeného nebo ke střetnutí
zájmů těch, kteří jsou zastoupeni
týmž zákonným zástupcem, ustanoví
soud zvláštního zástupce.
Právní úkon je projev vůle směřující
zejména ke vzniku, změně nebo zániku
těch práv nebo povinností, které právní
předpisy s takovým projevem spojují.
(1) Projev vůle může být učiněn
jednáním nebo opomenutím; může
se stát výslovně nebo jiným způsobem
nevzbuzujícím pochybnosti o tom, co chtěl
účastník projevit.
(2) Právní úkony vyjádřené
slovy je třeba vykládat nejenom podle jejich jazykového
vyjádření, ale zejména též
podle vůle toho, kdo právní úkon učinil,
není-li tato vůle v rozporu s jazykovým projevem.
(3) Právní úkony vyjádřené
jinak než slovy se vykládají podle toho, co
způsob jejich vyjádření obvykle znamená.
Přitom se přihlíží k vůli
toho, kdo právní úkon učinil, a chrání
se dobrá víra toho, komu byl právní
úkon určen.
(1) Vznik, změnu nebo zánik práva či
povinnosti lze vázat na splnění podmínky.
K podmínce nemožné, na kterou je vázán
zánik práva nebo povinnosti, se nepřihlíží.
(2) Podmínka je odkládací, jestliže
na jejím splnění závisí, zda
právní následky úkonu nastanou. Podmínka
je rozvazovací, jestliže na jejím splnění
závisí, zda následky již nastalé
pominou.
(3) Jestliže účastník, jemuž je
nesplnění podmínky na prospěch, její
splnění záměrně zmaří,
stane se právní úkon nepodmíněným.
(4) K splnění podmínky se nepřihlíží,
způsobí-li její splnění záměrně
účastník, který neměl právo
tak učinit a jemuž je její splnění
na prospěch.
(5) Nevyplývá-li z právního úkonu
nebo jeho povahy něco jiného, má se za to,
že podmínka je odkládací.
(1) Právní úkon musí být učiněn
svobodně a vážně, určitě
a srozumitelně; jinak je neplatný.
(2) Právní úkon, jehož předmětem
je plnění nemožné, je neplatný.
(3) Právní úkon není neplatný
pro chyby v psaní a počtech, je-li jeho význam
nepochybný.
(1) Neplatný je právní úkon, pokud
ten, kdo jej učinil, nemá způsobilost k právním
úkonům.
(2) Rovněž je neplatný právní
úkon osoby jednající v duševní
poruše, která ji činí k tomuto právnímu
úkonu neschopnou.
Neplatný je právní úkon, který
svým obsahem nebo účelem odporuje zákonu
nebo jej obchází anebo se příčí
dobrým mravům.
(1) Nebyl-li právní úkon učiněn
ve formě, kterou vyžaduje zákon nebo dohoda
účastníků, je neplatný.
(2) Písemně uzavřená dohoda může
být změněna nebo zrušena pouze písemně.
(3) Písemný právní úkon je
platný, je-li podepsán jednající osobou;
činí-li právní úkon více
osob, nemusí být jejich podpisy na téže
listině, ledaže právní předpis
stanoví jinak. Podpis může být nahrazen
mechanickými prostředky v případech,
kdy je to obvyklé.
(4) Písemná forma je zachována, je-li právní
úkon učiněn telegraficky, dálnopisem
nebo elektronickými prostředky, jež umožňují
zachycení obsahu právního úkonu a
určení osoby, která právní
úkon učinila.
(5) K písemným právním úkonům
těch, kteří nemohou číst a
psát, je třeba úředního zápisu.
Úřední zápis se nevyžaduje, má-li
ten, kdo nemůže číst nebo psát,
schopnost seznámit se s obsahem právního
úkonu s pomocí přístrojů nebo
speciálních pomůcek nebo prostřednictvím
jiné osoby, kterou si zvolí, a je schopný
vlastnoručně listinu podepsat.
Jde-li o důvod neplatnosti právního úkonu
podle ustanovení § 49a, 140, § 479, 589,
§ 701 odst. 1, § 878 a 775, považuje se
právní úkon za platný, pokud se ten,
kdo je takovým úkonem dotčen, neplatnosti
právního úkonu nedovolá. Neplatnosti
se nemůže dovolávat ten, kdo ji sám
způsobil. Totéž platí, nebyl-li právní
úkon učiněn ve formě, kterou vyžaduje
dohoda účastníků (§ 40). Je-li
právní úkon v rozporu s obecně závazným
právním předpisem o cenách, je neplatný
pouze v rozsahu, ve kterém odporuje tomuto předpisu,
jestliže se ten, kdo je takovým úkonem dotčen,
neplatnosti dovolá.
Vztahuje-li se důvod neplatnosti jen na část
právního úkonu, je neplatnou jen tato část,
pokud z povahy právního úkonu nebo z jeho
obsahu anebo z okolností, za nichž k němu došlo,
nevyplývá, že tuto část nelze
oddělit od ostatního obsahu.
(1) Má-li neplatný právní úkon
náležitosti jiného právního úkonu,
který je platný, lze se jej dovolat, je-li z okolností
zřejmé, že vyjadřuje vůli jednací
osoby.
(2) Má-li být právním úkonem
zastřen právní úkon jiný, platí
tento jiný úkon, odpovídá-li to vůli
účastníků a jsou-li splněny
všechny jeho náležitosti. Neplatnosti takového
právního úkonu se nelze dovolávat
vůči účastníku, který
jej považoval za nezastřený.
Vznikne-li pro neplatnost právního úkonu
škoda, odpovídá se za ni podle ustanovení
tohoto zákona o odpovědnosti za škodu.