Vláda
I. schvaluje stanovisko k výroční
zprávě a k roční účetní
závěrce Pozemkového fondu České
republiky za rok 1995 (dále jen "Výroční
zpráva a Roční účetní
závěrka");
II. ukládá místopředsedovi
vlády a ministru zemědělství předložit
Výroční zprávu a Roční
účetní závěrku předsedovi
vlády k podpisu;
III. pověřuje
1. předsedu vlády předložit Výroční
zprávu a Roční účetní
závěrku se stanoviskem uvedeným v bodě
I tohoto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky,
2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství
a předsedu prezidia Pozemkového fondu České
republiky odůvodnit stanovisko k Výroční
zprávě a Roční účetní
závěrce při jejich projednávání
v orgánech Parlamentu České republiky,
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a ministr
zemědělství
Místopředseda vlády
JUDr. Jan Kalvoda v. r.
Příloha
k usnesení vlády
ze dne 4. září 1996 č. 461
Prezidium Pozemkového fondu České republiky
předložilo vládě podle § 6 zákona
České národní rady č. 569/1991
Sb., o Pozemkovém fondu České republiky,
ve znění zákona České národní
rady č. 546/1992 Sb., výroční zprávu
a roční účetní závěrku
Pozemkového fondu České republiky za rok
1995.
Vláda projednala výroční zprávu
a roční účetní závěrku
Pozemkového fondu České republiky za rok
1995 na jednání své schůze dne 4.
září 1996 a doporučuje Parlamentu
České republiky, aby tyto dokumenty schválil.
POZEMKOVÝ FOND ČESKÉ REPUBLIKY
Obsah:
I. | Zřízení a působnost PF ČR |
II. | Orgány PF ČR |
III. | Činnost PF ČR |
IV. | Činnost prezidia PF ČR v roce 1995 |
V. | Činnost dozorčí rady PF ČR |
VI. | Závěr |
Zřízení Pozemkového fondu bylo uloženo
zákonem č. 229/91 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku. K vlastnímu zřízení Pozemkového
fondu pak došlo zákonem č. 569/91 Sb. ze dne
16. 12. 1991.
Pozemkový fond je právnickou osobou. Do obchodního
rejstříku byl zapsán 29. 7. 1992, Sídlem
Pozemkového fondu je Praha.
Působnost a činnost Pozemkového fondu je
stanovena:
- zákonem č. 569/91 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků
- zákonem č. 229/91 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků
- statutem Pozemkového fondu, který schválila
Česká národní rada
Posláním Pozemkového fondu je výkon
správy nemovitostí ve vlastnictví státu
uvedených v § 1 odst. (1) zákona č.
229/1991 Sb. v platném znění (dále
jen zákona). Správa nemovitého majetku je
vymezena § 17 zákona, ze kterého vyplývá,
že Pozemkový fond převádí jim
spravovaný majetek stáru na jiné osoby v
souladu se zákonem č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby v platném
znění na základě rozhodnutí
o privatizaci. Do realizace tohoto rozhodnutí může
Pozemkový fond jím spravovaný nemovitý
majetek dávat do užíváni jiným
osobám. Kromě toho může Pozemkový
fond nemovitosti, které spravuje a na které nebylo
řádně uplatněno právo na vydání
převádět:
a) do vlastnictví oprávněných osob
k uspokojení jejich nároku na náhradu podle
§ 14 až 16 nebo § 20
b) na spoluvlastníky těchto nemovitostí za
cenových a jiných podmínek platných
pro nabyvatele státního majetku převáděného
Pozemkovým fondem na fyzické osoby postupem podle
zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
pozdějších předpisů, stanovených
podle cenových předpisů platných ke
dni převodu
c) v naléhavých případech na osoby,
které mají podle schválené stavební
dokumentace uskutečnit výstavbu
d) směnou za jiné nemovitosti
e) na nabyvatele ze schváleného privatizačního
projektu, pokud pozemky uvedené v § 1 odst. (1) tohoto
zákona byly z privatizačního projektu vyňaty
před jeho schválením a nelze je použít
jako pozemky náhradní.
Pozemkový fond poskytuje podle § 18 a) zákona
o půdě náhrady oprávněným
osobám v případech, kdy je povinnou osobou
obec nebo okresní úřad. Poskytla - li náhradu
obec před 1. 7. 1993, poskytne této povinné
osobě náhradu Pozemkový fond. V souladu s
ustanovením § 18 a) odst. 1, zákona o půdě
poskytuje PF ČR náhrady oprávněným
osobám též v případě,
kdy před privatizací nebo likvidací povinné
osoby, jejímž zakladatelem je stát, nebyly
nároky oprávněných osob vypořádány
a tyto závazky vůči nim převzal PF
ČR smlouvou o převzetí dluhu. Podle §
20. odst. 2 zákona o půdě poskytuje náhradu
PF ČR v případě, že nelze zjistit
právnickou osobu, která věci uvedené
v odst. 1 převzala nebo jestliže tato právnická
osoba zanikla.
Pozemkový fond ČR v případě,
kdy podle § 11 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb.
ve znění jeho pozdějších změn
a doplňků (dále zákona o půdě)
nelze pozemky nebo jejich části vydat, oprávněné
osobě bezúplatně převede do vlastnictví
jiné pozemky ve vlastnictví státu postupem
podle § 8 odst. 4 zákona č. 284/1991 Sb., o
pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech, ve znění zákona č.
38/1993 Sb., a to pokud možno v téže obci, ve
které se nachází převážná
část pozemků původních, pokud
s tím oprávněná osoba souhlasí.
Na žádost oprávněné osoby může
být oprávněné osobě převeden
i pozemek lesního půdního fondu s trvalými
porosty, a to v ceně přiměřené
ceně výměry a kvality původního
pozemku. To vše v cenách ke dni 24. června
1991. Stejně postupuje PF v případě,
pokud oprávněná osoba požádá
o převod jiného pozemku podle § 11 odst, 3
nebo § 15 odst. 7 zákona o půdě, či
mají-li oprávněné osoby právo
na převod pozemků postupem podle § 11 odst.
2, vyplývající z ustanovení §
12 zákona o půdě. Kromě toho vymění
pozemkový fond podle § 24 odst. 7, §22 odst.
6 a odst. 8 na žádost vlastníka pozemku jeho
pozemek za jiný pozemek ve vlastnictví státu,
a to postupem podle § 11 odst. 2, nedohodnou-li se účastnící
jinak. Pozemky z vlastnictví státu poskytuje PF
ČR i v případech. uvedených v §
18 a) a v § 20. odst. 2 zákona o půdě.
Pozemkový fond ČR rovněž může
podle § 17 odst. 3 písm. a) zákona o půdě
převést nemovitost a tedy i pozemek ve vlastnictví
státu do vlastnictví oprávněné
osoby jako náhradu podle §§ 14 až 16 a §
20, a to i v případě, že pozemek, na
který by se vztahovalo právo na vydání
nemůže být vydán, poněvadž
je ve vlastnictví fyzické osoby, jež jej nabyla
od státu nebo jiné právnické osoby.
V rámci rozhodnutí o privatizaci Pozemkový
fond především.
- zakládá akciové a jiné obchodní
společnosti
- nabývá akcie na základě své
účasti na podnikání akciových
společností a vykonává práva
akcionáře, včetně účasti
na valných hromadách
- podílí se na hospodářském
výsledku obchodní společnosti, jejíhož
podnikání se účastni
- uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich
organizačních složek a části
jejich majetku, při tom využívá též
veřejné soutěže a veřejné
dražby
- převádí majetek státu na obce
Podrobná charakteristika a výsledky konkrétních
činností Pozemkového fondu, jak je vymezují
jednotlivé pasáže uvedených základních
právních předpisů, je uvedena v kapitole
III. této výroční zprávy.
1. Prezidium
Nejvyšším orgánem PF ČR je devítičlenné
prezidium. Je voleno Poslaneckou sněmovnou ČR a
jeho předsedou ze zákona č. 569/1991 Sb.
o Pozemkovém fondu ČR v platném znění
je ministr zemědělství.
Členy prezidia v průběhu celého roku
1995 byli:
Ing. Josef Lux - předseda
Ing. Karel Burda - místopředseda
JUDr. Svatomír Mlčoch
Ing. Alois Čaňek
Otakar Řezáč
Ing. Martin Kocourek
Ing. Milan Křivohlavý
Ing. Jan Kinšt
Ing. Miroslav Kalousek
2. Výkonný výbor
Činnost Pozemkového fondu ČR řídí
v rámci pokynů prezidia devítičlenný
výkonný výbor.
Začátkem roku 1995 jej tvořili:
Ing. Karel Mach - předseda
Ing. Josef Miškovský - místopředseda
Ing. Ladislav Kunte - vedoucí sekce ekonomické
Ing. Miloslav Sabata - vedoucí sekce restitucí
Ing. Zdenka Pikešová - vedoucí sekce privatizace
Ing. Petr Myšák - vedoucí sekce správy nemovitostí
Ing. Jan Matějka - vedoucí sekce informatiky
Ing. Petr Javorský, CSc. - vedoucí sekce řízení územních pracovišť
Mgr. Zdeněk Zajíček - ředitel
střediska majetku.
V průběhu roku 1995 došlo ve složení
výkonného výboru k těmto personálním
změnám
- k 31. 8. 1995 rezignoval Mgr. Zdeněk Zajíček
na funkci člena VV
- 6. 10. 1995 jmenovalo prezidium do funkce člena VV JUDr.
Evu Chalupovou - vedoucí sekce právní
- 6. 10. 1995 odvolalo prezidium z funkce člena VV Ing.
Jana Matějku
- 30. 11. 1995 jmenovalo prezidium do funkce člena VV Ing.
Zbyňka Mácu
30. 11. 1995 prezidium schválilo s účinností
od 1. 12. 1995 nový organizační řád
PF ČR, kterým nově upravil organizační
strukturu Pozemkového fondu.
Po realizaci všech uvedených personálních
a organizačních změn pracoval výkonný
výbor PF ČR v závěru roku 1995 v tomto
složení:
Ing. Karel Mach - předseda
Ing. Josef Miškovský - místopředseda
Ing. Ladislav Kunte - vedoucí sekce ekonomické
Ing. Miloslav Sabata - vedoucí sekce restitucí
Ing. Zdeňka Pikešová - vedoucí sekce privatizace
Ing. Petr Myšák - vedoucí sekce správy nemovitostí
Ing. Petr Javorský, CSc. - vedoucí sekce řízení územních pracovišť
Ing. Zbyněk Máca - vedoucí sekce majetku
JUDr. Eva Chalupová - vedoucí sekce právní
3. Dozorčí rada
Dozorčí rada dozírá na činnost
a hospodaření Pozemkového fondu, jeho prezidia
a výkonného výboru.
Dozorčí rada je pětičlenná
a je volena Poslaneckou sněmovnou ČR.
Členy dozorčí rady v průběhu
celého roku 1995 byli:
Jaroslav Kelnar - předseda
Ing. Jaromír Stibic, CSc. - místopředseda
Ing. Jan Litomiský
Ing. Josef Maier
Ing. Pavel Dlouhý
Činnost Pozemkového fondu řídí,
v rámci pokynů prezidia, výkonný výbor.
Tato činnost je zajišťována jednotlivými
sekcemi buď přímo na ústředí
Pozemkového fondu v Praze nebo na územních
pracovištích.
Sekce správy nemovitostí zabezpečuje výkon
správy nemovitostí v rozsahu stanoveném §
17 zákona o půdě,
Pronájem majetku ve správě PF | Celkem |
zemědělské pozemky | 937,293 ha |
z toho - ve prospěch restituentů | 53,836 ha |
- ostatní nájemci - fyzické osoby | 245,264 ha |
- právnické osoby | 638,193 ha |
související ostatní nemovitý majetek (budovy a stavby) | 15 mld. Kč |
celkem uzavřeno nájemních smluv | 31,775 |
Nárůst výměry pronajatých pozemků
oproti stavu k 31. 12. 1994 je vyvolán skutečností,
že PF ČR v průběhu roku 1995 postupně
identifikoval uživatele státní půdy,
kteří užívali pozemky na základě
nájemního vztahu ze zákona a s nimi uzavřel
nájemní smlouvy. Jde o nestátní zemědělské
organizace a organizace nezemědělské, které
užívají státní zemědělskou
půdu.
Převody majetku ve správě PF
Na základě návrhu vlastníka na výměnu
svých nemovitostí za nemovitosti ve vlastnictví
ČR a správě PF, může PF v souladu
s §17. odst. 3. písm. d) a §22, odst. 8 zákona
o půdě, uzavřít s vlastníkem
směnnou smlouvu. Postupuje přitom podle svých
metodických pokynů platných pro celou ČR.
Především s ohledem na neukončené
restituční náhrady uzavírá
v současné době PF směny pozemku jen
pro tyto účely:
- je-li na pozemku vlastníka stavba sloužící
zemědělské prvovýrobě ve vlastnictví
jiné právnické osoby nebo státu,
- v odůvodněných případech
k provozování zemědělské výroby,
- pro výstavbu veřejně prospěšných
staveb (§108, odst. 3, staveb. zákona),
- v naléhavých případech pro výstavbu
objektu podporujících ekonomický rozvoj území,
- je-li na pozemku vlastníka stavba rekreační
nebo zahrádkářské chaty, nebo je-li
na pozemku vlastníka zřízena zahrádka.
Směnu pozemků mezi jednotlivými okresy lze
provést jen při přebyt pozemků státu
v předmětném katastrálním území,
použitelných pro vykrytí restitučních
nároků oprávněných osob.
Směny majetku ve správě PF | v roce 1995 | Celkem |
uzavřeno směnných smluv | 86 | 233 |
z toho ve prospěch obcí | 23 | 52 |
směněno pozemků ve správě PF | 198,87 ha | 536,49 ha |
z toho ve prospěch obcí | 76,86 ha | 216,68 ha |
náhradou vráceno do správy PF | 222,05 ha | 626,18 ha |
z toho od obcí | 84,05 | 229,28 ha |
doplatky ve prospěch PF | 83,237 tis. Kč | 93,955 tis. Kč |
z toho od obcí | 1,200 tis. Kč | 2,433 tis. Kč |
Pozemkový fond ČR může v souladu s §17.
odst. 3. písm. c) zákona o půdě převést
nemovitosti ve vlastnictví státu, na které
nebylo ve lhůtě uvedené v §13 téhož
zákona uplatněno právo na vydání,
v naléhavých případech na osoby, které
mají podle schválené stavební dokumentace
uskutečnit výstavbu.
Za naléhavé případy investiční
výstavby se pro tyto účely rozumí:
a) stavby ve veřejném zájmu (§108. odst.
3 stavebního zákona),
b) stavby podporující ekonomický rozvoj a
infrastrukturu daného území v souladu se
schváleným územním plánem.
Způsoby realizace:
1) Kupní smlouvy realizované Pozemkovým fondem
ČR:
- převod pozemků určených pro stavby
podle § 108, odst. 3 stavebního zákona v případě,
že žadatelem je obec,
- převod pozemků pro stavby zemědělské
prvovýroby,
- převod pozemků pro stavby podporující
rozvoj území do výměry 100 m2.
2) Kupní smlouvy realizované prostřednictvím
1. česko-americké realitní společnosti
na základě smlouvy o obchodním zastoupení
- převod pozemků určených pro stavby
podle §108, odst. 3, stavebního zákona v případě,
že žadatelem je jiná právnická
nebo fyzická osoba než obec.
- převod pozemků pro stavby podporující
rozvoj území nad výměru 100 m2.
Kupní smlouvy realizované:
1995 | Celkem | |
- prostřednictvím PF ČR: | 56 | 130 |
z toho: ve prospěch obcí: | 33 | 64 |
ostatní: | 23 | 66 |
- prostřednictvím 1. ČARS: | 17 | 31 |
z toho: ve prospěch obce: | 1 | 2 |
Výměra prodaných pozemků:
1995 Celkem
- protřednictvím PF ČR: | 27,49ha | 76,62ha |
z toho: ve prospěch obcí: | 23,84ha | 49,62ha |
ostatní: | 3,65 ha | 27,-ha |
- prostřednictvím 1. ČARS: | 27,32ha | 31,61 ha |
z toho: ve prospěch obce: | 0,3ha | 0,9ha |
Cena prodaných pozemků:
1995 | Celkem | |
- prostřednictvím PF ČR: | 11,505 tis. Kč | 39,093 tis. Kč |
z toho: ve prospěch obcí: | 10,173 tis. Kč | 18,750 tis. Kč |
ostatní: | 1,332 tis. Kč | 20,343 tis. Kč |
- prostřednictvím 1. ČARS: | 37,864 tis. Kč | 45,629 tis. Kč |
z toho: ve prospěch obce | 14 tis. Kč | 188 tis. Kč. |
Náklady spojené s výkonem správy
nemovitostí
Náklady spojené se správou nemovitostí
jsou zejména náklady na odstranění
staveb na základě demoličních rozhodnutí,
odstranění následků havarijních
stavů dle výsledku revizí a znaleckých
posudků, úhrada nákladů za zřízení
trvalých porostů, úhrada nákladů
za ošetřování neobdělaných
pozemků a pod.
Na opravy a údržbu hlavních melioračních
zařízení, které v souladu s ustanovením
zákona č. 229/91 Sb. § 14, odst. 5 hradí
ze svých příjmů PF ČR, bylo
vynaloženo 115 000 tis. Kč.
Pro zásahové HMZ je již privatizační
projekt předložen na MSNMP. Odvodňovací
HMZ, která jsou součástí hydrografické
sítě budou řešena v rámci novely
zákona o statní správě ve vodním
hospodářství.
Sekce náhrad zabezpečuje vypořádání
nároků oprávněných osob na
náhrady podle zákona o půdě všemi
zákonem vymezenými způsoby.
Náhrada spočívá v poskytnutí
nemovitostí ve správě PF ČR nebo v
poskytnutí hotovosti ve výši do 10 tis. Kč
popř. v cenných papírech, které nemají
povahu státních dluhopisů (akcie RIF a.s.).
Dále sekce zabezpečuje převod náhradních
pozemků podle § 11 odst. 2 zákona o půdě.
Rozsah vypořádaných nároků
oprávněných osob na náhrady a náhradní
pozemky ze zákona o půdě pozemkovým
fondem ČR v roce 1995 a celkem od počátku
činnosti je uveden v následujícím
přehledu:
Do konce roku 1995 bylo Pozemkovým fondem | V roce 1995 | Celkem |
- uzavřeno převodních smluv (v ks) | 4 221 | 8 134 |
- vydáno nemovitostí jako náhrad (v mil. Kč) | 1 837 | 4 385 |
- poskytnuto náhrad v hotovosti do 10.000 Kč (v mil. Kč) | 27,5 | 51,8 |
- vydáno náhradních pozemků (v ha) | 2 808 | 4 303 |
- vydáno akcií RIF a. s. v nominální hodnotě (v ks) | 754 121 | 889 668 |
- vypořádáno oprávněných osob akciemi RIF a.s. | 4 011 | 4 880 |
Nově od konce roku 1995 mohou nabyvatelé majetku
privatizovaného Pozemkovým fondem ČR uhradit
jeho kupní cenu, či její část,
nevypořádanými nároky na náhrady
ze zákona o půdě. Takto lze použít,
na principu vzájemného započtení pohledávek,
dosud nevypořádané nároky nabyvatele
tohoto majetku na náhrady vůči obcím,
okresním úřadům a Pozemkovému
fondu ČR (§ 18a, § 20).
Další činností, kterou začala
sekce zabezpečovat v druhé polovině roku
1995 je přebírání uznaných
a nevypořádaných závazků státních
podniků, jejichž zakladatelem je MZe ČR a které
mají v předmětu podnikání zemědělskou
činnost vůči oprávněným
osobám na poskytnutí náhrad podle §§
14 až 16 nebo § 20 zákona o půdě
tak, jak to uložilo výkonnému výboru
PF ČR prezidium PF ČR na svém zasedání
o převzetí dluhu a pozemkový fond tak přebírá
na sebe závazek tyto nároky vypořádat
způsobem uvedeným v § 18a zákona o půdě.
Ke konci roku 1995 takto převzal pozemkový fond
nevypořádané nároky na náhrady
ve výši cca 1,2 mld. Kč.
Největší potíže trvají při
bezúplatných převodech pozemků z vlastnictví
státu. Hlavní příčinou je obtížná
identifikace pozemků ve vlastnictví státu,
na jejichž vydání nemůže vzniknout
nárok podle restitučních zákonů.
Kromě toho vyhláška č. 182/1988 Sb.,
ve znění vyhlášky č. 316/1990
Sb., nezná ocenění pozemků dle jejich
polohy, takže náhradní pozemky s výhodnou
polohou chtějí všechny oprávněné
osoby, čímž narůstá nebezpečí
zvýhodnění některých oprávněných
osob. Úpravou metodických pokynů dochází
k posílení veřejné kontroly převodu
pozemků z vlastnictví státu oprávněným
osobám. Porovnání výměry pozemků,
které k 31. 12. 1995 nebyly oprávněným
osobám vydány - cca 48,8 tis. ha- s výměrou
pozemků bezplatně oprávněným
osobám převedených - cca 4,3 tis. ha- ukazuje,
že pravě zde stojí před PF ČR
hlavní úkol.
V rámci rozhodnutí o privatizaci dle zákona
č. 92/1991 Sb., ve znění později platných
změn a doplňků byl Pozemkovému fondu
České republiky do 31. 12. 1995 předán
v projektech majetek v hodnotě 32,161,981 tis. Kč.
Novým vlastníkům bylo z této hodnoty
převedeno 23,904,604 tis. Kč, tj. 74,3%. Usnesením
vlády České republiky ze dne 22. března
1995 č. 178 nemohl Pozemkový fond ČR na náhrady
dle zákona č. 229/1991 Sb. ve znění
později platných změn a doplňků
použít majetek, na který již bylo vládou
nebo Ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR vydáno rozhodnutí o
privatizaci.
Realizace rozhodnutí o privatizaci probíhala u přímých
prodejů, jednokriteriálních veřejných
soutěží do 10 mil. Kč hodnoty majetku
(kde MSN-MP změnilo podle § 10, odst. 7. zákona
č. 92/1991 Sb. ve znění později platných
změn a doplňků své rozhodnutí
o privatizaci formou veřejné dražby) na územních
pracovištích Pozemkového fondu podobně
jako u bezúplatných převodů. Sekce
privatizace realizovala rozhodnutí o privatizaci metodou
veřejné soutěže uvedené v privatizačních
projektech. dále veřejné soutěže
změnou metody z veřejných dražeb nad
10 mil. Kč hodnoty majetku a veřejné soutěže
místo přímého prodeje v případech,
kdy nabyvatel odmítl uzavřít kupní
smlouvu při přímém prodeji majetku
podniků zemědělské prvovýroby.
Z přehledu realizace rozhodnutí o privatizaci (viz
tabulka) vyplývá, že do 31. 12. 1995 převzal
Pozemkový fond 5554 privatizovaných jednotek
a realizoval 4143 jednotek, tj. 74,6%. Předpokládáme,
že v průběhu roku 1996 obdržíme
k realizaci dalších 1 500 (odhad) privatizačních
jednotek, na termínu předání těchto
jednotek k privatizaci Pozemkovému fondu ČR závisí
i termín ukončení této fáze
privatizace. Souběžně bude probíhat
proces privatizace majetku, který nebyl dosud zahrnut do
privatizačních projektů a který na
základě zákona 229 z roku 1991 spravuje PF
ČR.
Dominantní podíl na celkovém majetku předaném
Pozemkovému fondu ČR k realizaci do 31. 12. 1995
zaujímá přímý prodej 52,1%,
následuje vklad majetku do akciových společností
30,1%, veřejná dražba 6,8%, bezúplatný
převod 5,9% a veřejná soutěž
5,1%.
Pozemkový fond ČR založil 80 akciových
společností a podle schválených privatizačních
projektů bylo zařazeno do II. vlny kupónové
privatizace 77 akciových společností, u nichž
byla většina nabízených akcií
prodána. dále byly podle usnesení vlády
převedeny akcie v nominální hodnotě
775,452 tis. Kč vybraných 30 zemědělských
podniků na PGRLF za jedno promile nominální
hodnoty. Soubor akcií určených pro Restituční
fond byl převeden na FNM a následně na RIF.
K 31. 12. 1995 privatizoval PF ČR 85,62% akcií.
Plynule jsou realizovány prodeje akcií za nominální
hodnotu předem určeným vlastníkům,
převody oprávněným osobám a
obcím. Akcie neprodané z kupónové
privatizace a akcie určené pro Nadační
investiční fond jsou v současné době
předmětem rozhodnutí MSNMP ČR, které
bude Pozemkový fond v roce 1996 realizovat.
Přímý prodej | 3 605 | 16 744 346 | 2 697 | 74,8 | 10 682 878 | 63,8 |
Bezúplatný převod | 734 | 1 891 827 | 611 | 83,2 | 1 394 250 | 73,7 |
Veřejná dražba | 1 044 | 2 193 161 | 678 | 64,9 | 1 072 550 | 48,9 |
Veřejná soutěž | 90 | 1 649 748 | 76 | 84,4 | 1 072 027 | 65,0 |
Převod s.p. na a.s. | 81 | 9 682 899 | 81 | 100,0 | 9 682 899 | 100,0 |
Celkem | 5 554 | 32 161 981 | 4 143 | 74,6 | 23 904 604 | 74,3 |
Bezúročný splátkový režim
pro zemědělskou prvovýrobu, umožňující
splácení kupní ceny majetku až 20 roků,
byl velmi výrazně uplatňován u přímých
prodejů a vybraných veřejných soutěží
na základě přílohy k usnesení
vlády ČR ze dne 6. 10. 1993 č. 568 ve znění
později platných změn a doplňků.
Při vyšším zatížení
majetku převzatými cizími pasivy byly na
žádost nabyvatelů snižovány splátky
po dobu až čtyř roků s tím, že
rozdíl se převáděl do splatnosti dalšího
počtu zvolených ročních splátek
celkem.
U konkurzních prodejů (veřejných soutěží
a veřejných dražeb) se převážně
projevoval vliv malé atraktivnosti zemědělského
majetku, promítající se do nízké
ceny, za kterou byl majetek převáděn.
Privatizační proces zpomaluje celá řada
objektivních faktorů, jejichž vlivy leží
mimo působení PF ČR. Jde zejména o
nutnost prokázat vlastnictví státu k majetku,
neuplatnění restitučních nároků
na tento majetek dle zákona o půdě, naplnění
dohody mezi MZe, MH, MŽP, PF a Českým úřadem
zeměměřičským a katastrálním
ze 14. 2. 1994 zejména v oblasti dokladu nutných
k legalizaci tzv. černých staveb. Pro PF ČR
to znamená řešit problematiku nových
zaměření, geometrických plánů,
kolaudačních rozhodnutí a dohledání
neúplných údajů v gesci státních
statků, což realizaci rozhodnutí o privatizaci
značně zpomaluje. Dalšími problémy
jsou překážky, vyplývající
z finanční nepřipravenosti kupujících.
Peněžní ústavy často poskytnutí
úvěru na majetek zemědělských
subjektů odmítaly zejména pro objektivně
nízkou rentabilitu výroby, a i malou atraktivnost
majetku pro uplatnění zástavního práva.
Zvláštní skupinu problémů tvořily
změny v rozhodnutí o privatizaci na základě
identifikace a oprav ve struktuře majetku, změn
u nabyvatelů splátkového režimu, apod.,
které je nutné dokumentačně dokládat
a podléhají souhlasu MSNMP ČR.
Sekce majetku Pozemkového fondu ČR zabezpečuje
dle organizačního řádu tyto činnosti:
1. evidenci a vymáhání pohledávek PF ČR
2. výkon funkce zakladatele ve smyslu usnesení vlády ČR č. 178/95
3. správu majetku, který přešel do majetku
PF ČR