Celkový stav řešení pohledávek - k 31. 12. 1995

Skupina pohledávek
Vyřešeno (v tis. Kč)
V řešení (v tis. Kč)
Celkem (v tis. Kč)
Pohledávky z privatizace199 946 149 890349 836
Pohledávky z nájmů 43 20026 453369 653
Ostatní pohledávky112 235 29 837142 072
Celkem355 381 206 180561 561

Tabulka zobrazuje přehled činnosti podle jednotlivých kategorií pohledávek v průběhu roku 1995.

Ve sloupci "celkem" je uveden celkový rozsah pohledávek zpracovávaných sekci majetku v tisících Kč za rok 1995.

Ve sloupci "vyřešeno" jsou uvedeny pohledávky, které byly zaplaceny, částečně zaplaceny, uplatněné při likvidaci dlužníka, soudní žaloby,pohledávky rozložené před lhůtu splatnosti (dohoda o uznání dluhu, dodatek ke smlouvě).

Ve sloupci v řešení jsou uvedeny pohledávky, které byly sekcí majetku předány, dlužníci jsou upomínáni, případně probíhá analýza jednotlivých případů, pohledávky, které byly předány k dořešení jiným útvarům PF ČR.

Výkon funkce zakladatele spočívá ve zpracování privatizačního projektu na majetek státu, který nebyl dosud zařazen do privatizace a majetek státu, který byl zahrnutý do první či druhé vlny privatizace, ale nebyly k němu předloženy žádné projekty.

Do konce roku 1995 bylo zpracováno šest privatizačních projektů, z toho byly předány čtyři projekty na MSNMP ČR ke schválení.

Správa majetku, který přešel do majetku PF ČR

Pro tři případy odstoupení od smluv sekce majetku vytvořila podmínky pro přebírání majetku včetně jeho provozování, a to buď samostatně nebo prostřednictvím externích firem. V současné době probíhají soudní spory o vyklizení privatizovaného majetku. Převzít majetek smírnou cestou se dosud nepodařilo.

5. Sekce ekonomická

Sekce ekonomiky PF ČR ve své náplni plně zajišťuje ekonomickou a účetní agendu PF. Vede provozní a zvláštní účty PF a účetní evidenci majetku převzatého PF k privatizaci. Odpovídá za čerpání finančních prostředků z majetkového účtu a za zúčtování stavu a pohybu finančních prostředků zvláštního účtu. Tato činnost zahrnuje m.j. i evidenci nájmů a splácení nájemného, evidenci rozhodnutí o kaucích podle zákona č. 39/93 Sb. a agendu s tím související, vyplácení finančních náhrad podle § 18 a) zákona o půdě a evidenci úvěrů ručených PF.

Pro rok 1995 byl Pozemkovému fondu ČR schválen Poslaneckou sněmovnou rozpočet s aktivní bilancí 1 490,8 mil. Kč.

Celkový přehled o hospodaření Pozemkového fondu v roce 1995 je uveden v příloze "Roční účetní závěrka PF ČR".

Investiční náklady Pozemkového fondu činily v roce 1995 celkem 14 323 509,- Kč. Z této položky bylo použito celkem 5 665 255,- Kč na nákup a obnovu dopr. prostředků (ref. auta pracovišť PF ČR), 8 633 388,- Kč na nákup a obnovu strojů a zařízení (PC, kopírovací a jiná technika), 24 866,- Kč dovybavení pracovišť kancelářským nábytkem.

6. Sekce právní

V roce 1995 se právní sekce podílela na činnosti Pozemkového fondu ve všech oblastech jeho působnosti, a to jak pokud šlo o právní službu při řešení jednotlivých případů předaných k dořešení ostatními sekcemi a zejména územními pracovišti, tak zejména také pokud šlo o vytváření právních stanovisek tam, kde nejasná nebo nedokonalá právní úprava byla překážkou v plnění úkolu fondu. Nejvýznamnějšími problémy, jejichž řešení právní sekce zpracovávala, byly problémy spojené se správou nemovitosti, s vymezením pravomoci fondu pokud jde o zatěžování nemovitosti věcnými právy (zástavní právo, věcná břemena) zejména v souvislosti s privatizací, stavebním řízením s realizací usnesení vlády ČR týkajících se převodů nemovitosti (směny pozemků v zahrádkových a chatových osadách zastavěných družstevními obytnými domy, převod pozemků bývalých lesních družstev ovcí apod.).

Soustavně se právní sekce věnuje zastupování Pozemkového fondu v soudních řízeních ve sporech o vlastnictví (s obcemi, družstvy a jinými právnickými či fyzickými osobami, které vyplynuly buď z nejasných právních předpisů nebo z jejich nedodržování před nebo i po účinnosti zákona o půdě. Zejména nedbale provedené delimitace mezi státními a družstevními organizacemi před rokem 1991 jsou příčinou dlouhodobých a obtížných sporů, které znemožňují výkon vlastnických práv. Nemalý je ovšem i počet sporů o poskytnutí náhrad tam, kde PF ČR plní povinnosti plynoucí ze zákona o půdě za povinné osoby (buď přímo ze zákona nebo po převzetí závazků), do nichž obvykle vstupuje až v průběhu řízení směřujícího proti povinné osobě a kdy tedy neměl možnost vzniku sporu zabránit. Spory o poskytnutí náhrad však vznikají také v případech, kdy jako podklad pro plnění je fondu předložena dohoda oprávněné osoby s osobou povinnou, která je ve zřejmém rozporu se zákonem pokud jde o výši nároku, povinnou osobu nebo dokonce o oprávněnost nároku vůbec. Značný počet sporů o vlastnictví byl vyvolán měnícími se právními poměry přídělců v důsledku změn v zákoně o půdě. Celkem řešila právní sekce v roce 1995 334 sporů, 115 jich bylo ukončeno s úspěšností cca 85%, 203 sporů dosud ukončeno nebylo. Zajímavé je, že Pozemkový fond zatím nebyl žalován na poskytnutí náhradních pozemků, zatímco spory o poskytnutí budov a staveb na uspokojení restitučních nároků jsou běžné.

Právní sekce byla zvána rovněž k účasti na legislativní činnosti ministerstva zemědělství, pokud se týkala pozemkového fondu. Šlo zejména o návrhy změn zákona o Pozemkovém fondu ČR č. 569/1991 Sb., zákona o půdě č. 229/1991 Sb. a některých předpisů s nimi souvisejících. Rovněž na úpravách usnesení vlády týkajících se privatizace majetku Pozemkovým fondem se právní sekce spolu se sekcí privatizace účastnila.

7. Sekce řízeni územních pracovišť a hospodářské správy

Sekce řízení územních pracovišť a hospodářské správy koordinuje a řídí činnost 72 územních pracovišť PF ČR. Územní pracoviště PF ČR připravují návrhy a podklady pro všechny úkony související s působností Pozemkového fondu a zabezpečují následující činnosti delegované na ně VV PF ČR.

1. Uzavírají smlouvy o převodu nemovitostí ve správě PF ČR podle § 17 odst. 3 písm.a) a § 18a) zákona č. 229/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon).

2. Uzavírají dohody s oprávněnými osobami o způsobu poskytování náhrad podle §. 18a), zákona.

3. Uzavírají s oprávněnými osobami smlouvy o bezúplatném převodu pozemků za pozemky, které nelze vydat, podle § 11 odst. 2 zákona.

4. Dávají výpovědí z nájemního vztahu a uzavírají nájemní smlouvy na nemovitosti ve správě PF ČR.

5. Zastupují zájmy státu jako vlastníka u nemovitosti ve správě PF ČR podle příslušných zákonů

- č.229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů (§9)

- č. 50/1976 Sb., (stavební zákon) ve znění pozdějších předpisů

- č. 334/1992 Sb., o ochraně ZPF, ve znění pozdějších předpisů

- č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, v platném znění

- č. 512/1992 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších úředpisů

6. Připravují návrhy kupních a směnných smluv na pozemky podle § 17 odst, 3 písm. b), c), d) a e) zákona.

7. Realizuji rozhodnutí MSNMP ČR a vlády ČR o privatizaci u přímých prodejů, veřejných dražeb a bezúplatných převodů ve smyslu zákona č. 92/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

8. Spolupracuji s katastrálními úřady při zajišťování evidence nemovitostí ve správě PF ČR.

Při zabezpečování těchto úkolů jsou územní pracoviště metodicky řízena příslušnými odbornými sekcemi.

Sekce řízení zajišťuje koordinaci a organizační řízení územních pracovišť, organizačně zabezpečuje vydávání metodických pokynů a vnitřních předpisů. Organizuje, zabezpečuje a řídí systém odborných školení a porad ÚP PF ČR a zajišťuje operativní soustřeďování a i vyhodnocování podkladů z ÚP PF ČR pro centrální výstupy včetně dispečinku o realizaci privatizačních projektů. Dále zajišťuje komplex úkolů hospodářské správy pro všechny organizační složky PF (materiálové a přístrojové vybavení, opravy a inventarizace), zabezpečuje agendu autoprovozu a úkoly na úseku bezpečnosti práce a požární ochrany.


Oddělení personální

Personální oddělení je přímo řízeno předsedou výkonného výboru PF ČR.

K 31. 12. 1995 bylo zaměstnáno na Pozemkovém fondu České republiky 563 zaměstnanců, z toho v ústředí PF ČR 98 pracovníků a na územních pracovištích v hlavním pracovním poměru 444 pracovníků, 21 pracovníků je zaměstnáno ve vedlejších či souběžných pracovních poměrech. Z 444 pracovníků v hlavním pracovním poměru jich bylo 106 přijato k personálnímu posílení územních pracovišť po dobu privatizace pouze na dobu určitou (viz přehled).

Přehled počtu a druhů uzavřených pracovních poměrů

ústředíúzemní pracoviště  
104459 celkový stav pracovníků
86338trvalý pracovní poměr
12106pracovní poměr na dobu určitou
615vedlejší pracovní poměr či dohoda o pracovní činnosti

Problémem, se kterým se PF ČR v roce 1995 potýkal je velká fluktuace zaměstnanců. Oproti 173 nově uzavřeným pracovním poměrům v průběhu roku 1995, ukončilo ve stejném období své zaměstnání na PF 97 zaměstnanců (tj. 18,2% z průměrného stavu fyzických zaměstnanců PF v roce 1995).

Oddělení informatiky

V průběhu roku 1995 byla opakovaně vyslovována nespokojenost s informačním systémem Pozemkového fondu, což vyústilo v odvolání člena výkonného výboru, vedoucího sekce informatiky, a zrušení sekce informatiky. Tato sekce nezvládla složitou problematiku současného dotváření koncepce informačního systému i jednotlivých sowtvarových programů vyžadující účinnou spolupráci s odbornými sekcemi. Na řešení personální situace, která vyústila ve zrušení sekce, se zásadním způsobem podílela DR PF. Po schválení nového organizačního řádu bylo zřízeno oddělení informatiky, které je přímo řízeno místopředsedou výkonného výboru PF ČR.

V průběhu roku byla zřízena v rámci činnosti sekce informatiky společná centrální spisovna Pozemkového fondu a Ministerstva zemědělství, kde jsou ukládány spisy rušených státních podniků resortu zemědělství až do doby jejich skartace. Po zrušení sekce informatiky tuto činnost zajišťuje sekce řízení územních pracovišť a hospodářské správy PF ČR. Další náplň sekce informatiky, evidence nemovitostí, byla převedena do kompetence sekce správy nemovitostí PF ČR.

Oddělení kontrolní

Kontrolní oddělení VV PF ČR je přímo řízeno místopředsedou VV PF ČR a zajišťuje kontrolní činnost a vyřizování stížností. O výsledcích kontrol je pravidelně čtvrtletně podávána zpráva prezidiu PF. Na základě zjištění DR a následného šetření oddělení kontroly byl zrušen pracovní poměr vedoucímu jednoho ÚP a šest vedoucích ÚP bylo odvoláno z funkce vedoucího ÚP. Dále byli odvoláni z funkce dva zástupci vedoucího ÚP, v případě okresu Vyškov přes nesouhlasné stanovisko DR PF.

Za rok 1995 bylo kontrolnímu oddělení doručeno 216 podání, z nichž 185 mělo charakter stížnosti na činnost PF ČR a bylo řešeno kontrolním oddělením. zbývajících 31 podání bylo předáno jiným sekcím (nebylo klasifikováno jako stížnosti), popřípadě jiným organizacím (netýkalo se PF ČR). Šest stížností bylo oprávněných, šest stížností částečně oprávněných, 158 neoprávněných a v patnácti případech nebylo šetření doposud ukončeno. Podle předmětu stížnosti se více než 50% týkalo plnění nároku na náhrady podle zákona č. 229/1991.


IV.

Činnost prezidia PF ČR v roce 1995

Prezidium PF ČR v roce 1995 mělo 10 řádných jednání s účastí průměrně 75%, všechna svolaná jednání prezidia byla usnášení schopná a konala se za účasti předsedy a místopředsedy prezidia.

Hlavními materiály a tématy, kterými se prezidium v roce 1995 zabývalo, bylo projednání výroční zprávy a účetní závěrky PF ČR za rok 1994, návrh rozpočtu PF ČR na rok 1995, průběžně byl sledován a hodnocen průběh privatizace, vývoj pohledávek PF ČR, prezidium schvalovalo kupní a směnné smlouvy dle § 17 c) a d) zákona o půdě, projednalo a schválilo pokyn k realizaci usnesení vlády ČR č. 168 o postupu při převodech nemovitého majetku bývalých lesních družstev obcí do vlastnictví obcí, schválilo za stanovených podmínek přebírání závazků státních podniků k oprávněným osobám dle § 18a zákona o půdě Pozemkovým fondem ČR a projednalo návrh prodeje státní zemědělské půdy. Prezidium schválilo pro předložení do vlády ČR návrh úhrady kupní ceny v rámci rozhodnutí o privatizaci jiným způsobem než peněžními prostředky, vyslovilo souhlas se zásadami odkladu termínů splátek kupní ceny majetku zemědělské prvovýroby, převedeného na základě rozhodnutí o privatizaci a projednalo návrh novelizace zákona o Pozemkovém fondu. Dále prezidium schválilo umožnění směny pozemků vlastníkům, na jejichž pozemcích jsou chaty nebo zahrádky a další materiály a návrhy vyplývající pro prezidium PF ČR ze zákona o Pozemkovém fondu ČR a statutu PF ČR (např. změny organizačního řádu PF ČR, odvolání a jmenování nových členů výkonného výboru).

Všech jednání prezidia byl přítomen předseda nebo mí¨topředseda dozorčí rady PF.


V.

Činnost dozorčí rady PF ČR

Dozorčí rada zasedala v r. 1995 celkem 15x. V průběhu svých jednání se zabývala činnostmi, které jí ukládá ust. § 9. zák. č. 569/91 Sb. Na zjištěné nedostatky upozorňovala Prezidium PF, MZe, MSNMP, Vládu ČR a Poslaneckou sněmovnu parlamentu ČR.

V měsíci únoru projednala předložený návrh rozpočtu PF na rok 1995, dne 8. 3. 1995 "Zprávu o činnosti PF za r. 1994".

V průběhu uplynulého roku se členové DR PF zabývali také projednáváním 35-ti stížností na postup Pozemkového fondu při vydávání restitucí, pronajímání nemovitostí a nedodržování povinností, vyplývajících zaměstnancům PF ze zák. č. 569/91 Sb. a č. 229/91 Sb. Za tímto účelem prováděli členové DR PF četné návštěvy jednotlivých ÚP PF. Po řádném zvážení všech skutečností, týkajících se předmětných stížností předávala dozorčí rada formou usnesení své stanovisko k těmto stížnostem VV PF, popř. Prezidiu PF s žádostí o řešení.

DR PF ČR navázala spolupráci s DR FNM a prostřednictvím obou předsedů došlo k dohodě. že v případě potřeby budou společně řešeny problémy privatizace v zemědělství.

Dozorčí rada se také intenzivně zabývala ne zcela přehlednou situací při vydávání náhradních pozemků a na její návrh byl následně doplněn "Pracovní řád PF" o pasáže, určující jakého jednání se musí pracovníci ÚP PF zdržet při poskytování náhradních restitucí. Dále pak DR PF vypracovala návrh novelizace zák. č. 569/91 Sb., se kterým seznámila předsedu Prezidia PF ČR a předsedu zeměděl. výboru PSP ČR. Tato novelizace by umožnila určitý právní postih těch zaměstnanců PF, kteří by nepostupovali v souladu s platnými zákony. Dozorčí rada také průběžně projednávala všechny změny organizačních norem PF a její připomínky byly vždy do těchto materiálu zapracovány.

Na základě svých zjištění doporučila DR PF Výkonnému výboru PF, aby rozvázal pracovní poměr se 3-mi vedoucími ÚP PF neboť, dle jejího názoru, bylo jednání těchto zaměstnanců v rozporu s "Metodickými pokyny PF ČR".

V závěru roku se pak DR PF zabývala neuspokojivou situací, která nastala neplněním povinnosti ze strany LČR s.p. při převodu nemovitostí, sloužících lesní výrobě, do správy PF ČR. V tomto smyslu zaujala DR PF stanovisko formou usnesení, se kterým seznámila Prezidium PF a poslance zemědělského výboru PSP ČR. V důsledku toho žádala také DR PF Výkonný výbor PF o urychlení identifikace majetku ve správě PF ČR.


VI.

Závěr

Všechny oblasti činnosti Pozemkového fondu ČR v roce 1995 byly průběžně zajišťovány. Největší pozornost byla věnována realizaci privatizačních projektů jak na ústředí tak na územních pracovištích, a proto bylo dosaženo rozhodně pozitivního výsledku 74,6% realizovaných privatizovatelných jednotek z celkového počtu na Pozemkový fond předaných. Dokončení této fáze privatizace závisí od termínu, kdy budou privatizační projekty předány na Pozemkový fond k realizaci.

Díky dosud zrealizovaným privatizačním projektům je možné ukončovat činnost jednotlivých státních statků likvidací, rozdělením nebo sloučením.

Součástí ukončování činnosti státních statků je také ukončování nájemního vztahu k nemovitostem (budovy a stavby) ve správě Pozemkového fondu a jejich fyzická a účetní přejímka. Jedná se ve valné většině o budovy a stavby z pohledu privatizace nezajímavé, v účetní hodnotě dle odborného odhadu 12,0 mld. Kč.

Tyto nemovitosti jsou děleny s ohledem na jejich původ, účel a technický stav na ty které:

a) nelze privatizovat z důvodu jejich blokace (nedokončené restituce, původní církevní majetek) - tyto stavby zůstanou ve správě Pozemkového fondu až do odstranění blokace

b) které lze privatizovat - na tyto případy zpracuje PF ČR privatizační projekty, které po vydání rozhodnutí o privatizaci zrealizuje nebo budou vydávány oprávněným osobám

c) které je nutno odstranit - už v současné době vydávají stavební úřady k některým stavbám ve správě PF ČR nařízení k jejich odstranění. U staveb, kde tato nařízení dosud nejsou a je nezbytné je odstranit, požádá PF ČR o povolení k odstranění.

V případě, že se nepodaří některé stavby ani opakovaně zprivatizovat, budou nabídnuty obcím k bezúplatnému převodu s poskytnutím příspěvku na opravy a údržbu po dobu 5 let.

Pokud ani za těchto podmínek nebude o privatizaci zájem, budou se postupně neprivatizovatelné stavby odstraňovat.

S ukončováním činnosti státních statků souvisí i přebíraní nevypořádaných nároků oprávněných osob na náhrady. Pozemkový fond tyto nároky po jejich prověření přebírá smlouvou o převzetí dluhu s povinnou osobou a se souhlasem osoby oprávněné. Touto smlouvou se Pozemkový fond zavazuje vypořádat nároky oprávněné osoby na náhrady formou nemovitosti ve správě PF, akciemi RIF a.s. nebo hotovostí do 10,000 Kč. Podle odborného odhadu tímto způsobem převezme Pozemkový fond nevypořádané nároky na náhrady ve výši cca 10 mld Kč. Část těchto nároků bude


IV.

POZEMKOVÝ FOND ČESKÉ REPUBLIKY

ROČNÍ ÚČETNÍ ZÁVĚRKA POZEMKOVÉHO FONDU

ČESKÉ REPUBLIKY ZA ROK 1995

Obsah:

I. Roční účetní závěrka

II. Audit účetní závěrky

Úvod

Rozpočet Pozemkového fondu ČR pro rok 1995 byl zpracován počátkem roku 1995 na základě bilance roku 1994. Pro rok 1995 nebyl předpokládán příjem od Fondu národního majetku podle § 18, odst. 2, písm. b), bod 6 zákona č. 171/1991 Sb. o Fondu národního majetku v platném znění. Naopak byla FNM počátkem roku 1995 v rámci účetního vypořádání vrácena zápůjčka 500 mil. Kč.

Celkové příjmy Pozemkového fondu ČR za rok 1995 činí 2,216 mil. Kč a celkové výdaje vč. vrátky FNM činí 1,014 mil. Kč.

Závěrečná roční účetní závěrka byla posouzena auditorem, jehož zpráva je součástí této závěrky.

V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb. o Pozemkovém fondu České republiky byl Poslaneckou sněmovnou Parlamentu schválen následující rozpočet Pozemkového fondu ČR pro rok 1995:

AKTIVA ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR:

 Rozpočet Skutečnost 1995
Přenos aktiv fin. prostředků k 1. 1. 1995 2 362 mil. Kč2 388,7 mil. Kč
z toho zápůjčka od FNM (1994) 500 mil. Kč500 mil. Kč

PŘÍJMY

1.Výnosy z privatizace 860 mil. Kč1 250,0 mil. Kč
2.Výnosy z pronájmů majetku státu 200 mil. Kč319,6 mil. Kč
3.Výnosy z převodu nemovitostí státu (§17, odst. 3 zák. č. 195/94 Sb.) 135 mil. Kč122,0 mil. Kč
4.Ostatní výnosy 148 mil. Kč295,0 mil. Kč
5.Jiné výnosy -230,0 mil. Kč
 Celkem příjmy 1 343 mil. Kč2 216,6 mil. Kč
 Aktiva celkem 3 705 mil. Kč4 605,2 mil. Kč

PASIVA ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR:

VÝDAJE

1.Náklady spojené se správou majetku státu určeného k privatizaci 300 mil. Kč 
2.Náklady spojené s výkonem správy majetku státu určeného k restituci a ostatního majetku státu (církevního a pod.) 500 mil. Kč198,2 mil. Kč
3.Náklady spojené s výkonem správy nemovitostí v užívání organizací mimo resort zemědělství 100 mil. Kč.-
4.Náhrady za trvalé porosty 100 mil. Kč0
5.Náklady na údržbu HMZ 115 mil. Kč115,0 mil. Kč
6.Náklady spojené s privatizací k úhradě nákladů spojených s projednáváním a realizací priv. projektů 131 mil. Kč19,0 mil. Kč
7.Náklady spojené s vydáváním náhrad 40 mil. Kč32,5 mil. Kč
8.Finanční náhrady dle §18a 80 mil. Kč36,9 mil. Kč
9.Náklady spojené s vymáháním pohledávek a správou majetku ve vlastnictví fondu 80 mil. Kč0,4 mil. Kč
10.Náklady na úhradu restituč. a priv. sporů 90 mil. Kč3,5 mil. Kč
11.Provozní a investiční náklady PF ČR 178,2 mil. Kč152,7 mil. Kč
12.Jiné výdaje 0-44,5 mil. Kč
    
 Výdaje celkem 1 714,2 mil. Kč513,7 mil. Kč
 Příjmy - výdaje -371,2 mil. Kč+1 702,9 mil. Kč
 Vrátka zápůjčky FNM 500 mil. Kč500,0 mil. Kč
 AKTIVA - PASIVA +1 490,8 mil. Kč+3 591,5 mil. Kč



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP