Pohledávky z privatizace | 199 946 | 149 890 | 349 836 |
Pohledávky z nájmů | 43 200 | 26 4533 | 69 653 |
Ostatní pohledávky | 112 235 | 29 837 | 142 072 |
Celkem | 355 381 | 206 180 | 561 561 |
Tabulka zobrazuje přehled činnosti podle jednotlivých
kategorií pohledávek v průběhu roku
1995.
Ve sloupci "celkem" je uveden celkový rozsah
pohledávek zpracovávaných sekci majetku v
tisících Kč za rok 1995.
Ve sloupci "vyřešeno" jsou uvedeny
pohledávky, které byly zaplaceny, částečně
zaplaceny, uplatněné při likvidaci dlužníka,
soudní žaloby,pohledávky rozložené
před lhůtu splatnosti (dohoda o uznání
dluhu, dodatek ke smlouvě).
Ve sloupci v řešení jsou uvedeny pohledávky,
které byly sekcí majetku předány,
dlužníci jsou upomínáni, případně
probíhá analýza jednotlivých případů,
pohledávky, které byly předány k dořešení
jiným útvarům PF ČR.
Výkon funkce zakladatele spočívá ve
zpracování privatizačního projektu
na majetek státu, který nebyl dosud zařazen
do privatizace a majetek státu, který byl zahrnutý
do první či druhé vlny privatizace, ale nebyly
k němu předloženy žádné
projekty.
Do konce roku 1995 bylo zpracováno šest privatizačních
projektů, z toho byly předány čtyři
projekty na MSNMP ČR ke schválení.
Správa majetku, který přešel do majetku
PF ČR
Pro tři případy odstoupení od smluv
sekce majetku vytvořila podmínky pro přebírání
majetku včetně jeho provozování, a
to buď samostatně nebo prostřednictvím
externích firem. V současné době probíhají
soudní spory o vyklizení privatizovaného
majetku. Převzít majetek smírnou cestou se
dosud nepodařilo.
Sekce ekonomiky PF ČR ve své náplni plně
zajišťuje ekonomickou a účetní
agendu PF. Vede provozní a zvláštní
účty PF a účetní evidenci majetku
převzatého PF k privatizaci. Odpovídá
za čerpání finančních prostředků
z majetkového účtu a za zúčtování
stavu a pohybu finančních prostředků
zvláštního účtu. Tato činnost
zahrnuje m.j. i evidenci nájmů a splácení
nájemného, evidenci rozhodnutí o kaucích
podle zákona č. 39/93 Sb. a agendu s tím
související, vyplácení finančních
náhrad podle § 18 a) zákona o půdě
a evidenci úvěrů ručených PF.
Pro rok 1995 byl Pozemkovému fondu ČR schválen
Poslaneckou sněmovnou rozpočet s aktivní
bilancí 1 490,8 mil. Kč.
Celkový přehled o hospodaření Pozemkového
fondu v roce 1995 je uveden v příloze "Roční
účetní závěrka PF ČR".
Investiční náklady Pozemkového fondu
činily v roce 1995 celkem 14 323 509,- Kč. Z této
položky bylo použito celkem 5 665 255,- Kč na
nákup a obnovu dopr. prostředků (ref. auta
pracovišť PF ČR), 8 633 388,- Kč na nákup
a obnovu strojů a zařízení (PC, kopírovací
a jiná technika), 24 866,- Kč dovybavení
pracovišť kancelářským nábytkem.
V roce 1995 se právní sekce podílela na činnosti
Pozemkového fondu ve všech oblastech jeho působnosti,
a to jak pokud šlo o právní službu při
řešení jednotlivých případů
předaných k dořešení ostatními
sekcemi a zejména územními pracovišti,
tak zejména také pokud šlo o vytváření
právních stanovisek tam, kde nejasná nebo
nedokonalá právní úprava byla překážkou
v plnění úkolu fondu. Nejvýznamnějšími
problémy, jejichž řešení právní
sekce zpracovávala, byly problémy spojené
se správou nemovitosti, s vymezením pravomoci fondu
pokud jde o zatěžování nemovitosti věcnými
právy (zástavní právo, věcná
břemena) zejména v souvislosti s privatizací,
stavebním řízením s realizací
usnesení vlády ČR týkajících
se převodů nemovitosti (směny pozemků
v zahrádkových a chatových osadách
zastavěných družstevními obytnými
domy, převod pozemků bývalých lesních
družstev ovcí apod.).
Soustavně se právní sekce věnuje zastupování
Pozemkového fondu v soudních řízeních
ve sporech o vlastnictví (s obcemi, družstvy a jinými
právnickými či fyzickými osobami,
které vyplynuly buď z nejasných právních
předpisů nebo z jejich nedodržování
před nebo i po účinnosti zákona o
půdě. Zejména nedbale provedené delimitace
mezi státními a družstevními organizacemi
před rokem 1991 jsou příčinou dlouhodobých
a obtížných sporů, které znemožňují
výkon vlastnických práv. Nemalý je
ovšem i počet sporů o poskytnutí náhrad
tam, kde PF ČR plní povinnosti plynoucí ze
zákona o půdě za povinné osoby (buď
přímo ze zákona nebo po převzetí
závazků), do nichž obvykle vstupuje až
v průběhu řízení směřujícího
proti povinné osobě a kdy tedy neměl možnost
vzniku sporu zabránit. Spory o poskytnutí náhrad
však vznikají také v případech,
kdy jako podklad pro plnění je fondu předložena
dohoda oprávněné osoby s osobou povinnou,
která je ve zřejmém rozporu se zákonem
pokud jde o výši nároku, povinnou osobu nebo
dokonce o oprávněnost nároku vůbec.
Značný počet sporů o vlastnictví
byl vyvolán měnícími se právními
poměry přídělců v důsledku
změn v zákoně o půdě. Celkem
řešila právní sekce v roce 1995 334
sporů, 115 jich bylo ukončeno s úspěšností
cca 85%, 203 sporů dosud ukončeno nebylo. Zajímavé
je, že Pozemkový fond zatím nebyl žalován
na poskytnutí náhradních pozemků,
zatímco spory o poskytnutí budov a staveb na uspokojení
restitučních nároků jsou běžné.
Právní sekce byla zvána rovněž
k účasti na legislativní činnosti
ministerstva zemědělství, pokud se týkala
pozemkového fondu. Šlo zejména o návrhy
změn zákona o Pozemkovém fondu ČR
č. 569/1991 Sb., zákona o půdě č.
229/1991 Sb. a některých předpisů
s nimi souvisejících. Rovněž na úpravách
usnesení vlády týkajících se
privatizace majetku Pozemkovým fondem se právní
sekce spolu se sekcí privatizace účastnila.
Sekce řízení územních pracovišť
a hospodářské správy koordinuje a
řídí činnost 72 územních
pracovišť PF ČR. Územní pracoviště
PF ČR připravují návrhy a podklady
pro všechny úkony související s působností
Pozemkového fondu a zabezpečují následující
činnosti delegované na ně VV PF ČR.
1. Uzavírají smlouvy o převodu nemovitostí
ve správě PF ČR podle § 17 odst. 3 písm.a)
a § 18a) zákona č. 229/1991 Sb. ve znění
pozdějších předpisů (dále
jen zákon).
2. Uzavírají dohody s oprávněnými
osobami o způsobu poskytování náhrad
podle §. 18a), zákona.
3. Uzavírají s oprávněnými
osobami smlouvy o bezúplatném převodu pozemků
za pozemky, které nelze vydat, podle § 11 odst. 2
zákona.
4. Dávají výpovědí z nájemního
vztahu a uzavírají nájemní smlouvy
na nemovitosti ve správě PF ČR.
5. Zastupují zájmy státu jako vlastníka
u nemovitosti ve správě PF ČR podle příslušných
zákonů
- č.229/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (§9)
- č. 50/1976 Sb., (stavební zákon) ve znění
pozdějších předpisů
- č. 334/1992 Sb., o ochraně ZPF, ve znění
pozdějších předpisů
- č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách
a pozemkových úřadech, v platném znění
- č. 512/1992 Sb., o myslivosti, ve znění
pozdějších úředpisů
6. Připravují návrhy kupních a směnných
smluv na pozemky podle § 17 odst, 3 písm. b), c),
d) a e) zákona.
7. Realizuji rozhodnutí MSNMP ČR a vlády
ČR o privatizaci u přímých prodejů,
veřejných dražeb a bezúplatných
převodů ve smyslu zákona č. 92/1991
Sb. ve znění pozdějších předpisů.
8. Spolupracuji s katastrálními úřady
při zajišťování evidence nemovitostí
ve správě PF ČR.
Při zabezpečování těchto úkolů
jsou územní pracoviště metodicky řízena
příslušnými odbornými sekcemi.
Sekce řízení zajišťuje koordinaci
a organizační řízení územních
pracovišť, organizačně zabezpečuje
vydávání metodických pokynů
a vnitřních předpisů. Organizuje,
zabezpečuje a řídí systém odborných
školení a porad ÚP PF ČR a zajišťuje
operativní soustřeďování a i
vyhodnocování podkladů z ÚP PF ČR
pro centrální výstupy včetně
dispečinku o realizaci privatizačních projektů.
Dále zajišťuje komplex úkolů hospodářské
správy pro všechny organizační složky
PF (materiálové a přístrojové
vybavení, opravy a inventarizace), zabezpečuje agendu
autoprovozu a úkoly na úseku bezpečnosti
práce a požární ochrany.
Personální oddělení je přímo
řízeno předsedou výkonného
výboru PF ČR.
K 31. 12. 1995 bylo zaměstnáno na Pozemkovém
fondu České republiky 563 zaměstnanců,
z toho v ústředí PF ČR 98 pracovníků
a na územních pracovištích v hlavním
pracovním poměru 444 pracovníků,
21 pracovníků je zaměstnáno
ve vedlejších či souběžných
pracovních poměrech. Z 444 pracovníků
v hlavním pracovním poměru jich bylo 106
přijato k personálnímu posílení
územních pracovišť po dobu privatizace
pouze na dobu určitou (viz přehled).
Přehled počtu a druhů uzavřených
pracovních poměrů
ústředí | územní pracoviště | |
104 | 459 | celkový stav pracovníků |
86 | 338 | trvalý pracovní poměr |
12 | 106 | pracovní poměr na dobu určitou |
6 | 15 | vedlejší pracovní poměr či dohoda o pracovní činnosti |
Problémem, se kterým se PF ČR v roce 1995
potýkal je velká fluktuace zaměstnanců.
Oproti 173 nově uzavřeným pracovním
poměrům v průběhu roku 1995, ukončilo
ve stejném období své zaměstnání
na PF 97 zaměstnanců (tj. 18,2% z průměrného
stavu fyzických zaměstnanců PF v roce 1995).
V průběhu roku 1995 byla opakovaně vyslovována
nespokojenost s informačním systémem Pozemkového
fondu, což vyústilo v odvolání člena
výkonného výboru, vedoucího sekce
informatiky, a zrušení sekce informatiky. Tato sekce
nezvládla složitou problematiku současného
dotváření koncepce informačního
systému i jednotlivých sowtvarových programů
vyžadující účinnou spolupráci
s odbornými sekcemi. Na řešení personální
situace, která vyústila ve zrušení sekce,
se zásadním způsobem podílela DR PF.
Po schválení nového organizačního
řádu bylo zřízeno oddělení
informatiky, které je přímo řízeno
místopředsedou výkonného výboru
PF ČR.
V průběhu roku byla zřízena v rámci
činnosti sekce informatiky společná centrální
spisovna Pozemkového fondu a Ministerstva zemědělství,
kde jsou ukládány spisy rušených státních
podniků resortu zemědělství až
do doby jejich skartace. Po zrušení sekce informatiky
tuto činnost zajišťuje sekce řízení
územních pracovišť a hospodářské
správy PF ČR. Další náplň
sekce informatiky, evidence nemovitostí, byla převedena
do kompetence sekce správy nemovitostí PF ČR.
Kontrolní oddělení VV PF ČR je přímo
řízeno místopředsedou VV PF ČR
a zajišťuje kontrolní činnost a vyřizování
stížností. O výsledcích kontrol
je pravidelně čtvrtletně podávána
zpráva prezidiu PF. Na základě zjištění
DR a následného šetření oddělení
kontroly byl zrušen pracovní poměr vedoucímu
jednoho ÚP a šest vedoucích ÚP bylo
odvoláno z funkce vedoucího ÚP. Dále
byli odvoláni z funkce dva zástupci vedoucího
ÚP, v případě okresu Vyškov přes
nesouhlasné stanovisko DR PF.
Za rok 1995 bylo kontrolnímu oddělení doručeno
216 podání, z nichž 185 mělo charakter
stížnosti na činnost PF ČR a bylo řešeno
kontrolním oddělením. zbývajících
31 podání bylo předáno jiným
sekcím (nebylo klasifikováno jako stížnosti),
popřípadě jiným organizacím
(netýkalo se PF ČR). Šest stížností
bylo oprávněných, šest stížností
částečně oprávněných,
158 neoprávněných a v patnácti případech
nebylo šetření doposud ukončeno. Podle
předmětu stížnosti se více než
50% týkalo plnění nároku na náhrady
podle zákona č. 229/1991.
Prezidium PF ČR v roce 1995 mělo 10 řádných
jednání s účastí průměrně
75%, všechna svolaná jednání prezidia
byla usnášení schopná a konala se za
účasti předsedy a místopředsedy
prezidia.
Hlavními materiály a tématy, kterými
se prezidium v roce 1995 zabývalo, bylo projednání
výroční zprávy a účetní
závěrky PF ČR za rok 1994, návrh rozpočtu
PF ČR na rok 1995, průběžně byl
sledován a hodnocen průběh privatizace, vývoj
pohledávek PF ČR, prezidium schvalovalo kupní
a směnné smlouvy dle § 17 c) a d) zákona
o půdě, projednalo a schválilo pokyn k realizaci
usnesení vlády ČR č. 168 o postupu
při převodech nemovitého majetku bývalých
lesních družstev obcí do vlastnictví
obcí, schválilo za stanovených podmínek
přebírání závazků státních
podniků k oprávněným osobám
dle § 18a zákona o půdě Pozemkovým
fondem ČR a projednalo návrh prodeje státní
zemědělské půdy. Prezidium schválilo
pro předložení do vlády ČR návrh
úhrady kupní ceny v rámci rozhodnutí
o privatizaci jiným způsobem než peněžními
prostředky, vyslovilo souhlas se zásadami odkladu
termínů splátek kupní ceny majetku
zemědělské prvovýroby, převedeného
na základě rozhodnutí o privatizaci a projednalo
návrh novelizace zákona o Pozemkovém fondu.
Dále prezidium schválilo umožnění
směny pozemků vlastníkům, na jejichž
pozemcích jsou chaty nebo zahrádky a další
materiály a návrhy vyplývající
pro prezidium PF ČR ze zákona o Pozemkovém
fondu ČR a statutu PF ČR (např. změny
organizačního řádu PF ČR, odvolání
a jmenování nových členů výkonného
výboru).
Všech jednání prezidia byl přítomen
předseda nebo mí¨topředseda dozorčí
rady PF.
Dozorčí rada zasedala v r. 1995 celkem 15x. V průběhu
svých jednání se zabývala činnostmi,
které jí ukládá ust. § 9. zák.
č. 569/91 Sb. Na zjištěné nedostatky
upozorňovala Prezidium PF, MZe, MSNMP, Vládu ČR
a Poslaneckou sněmovnu parlamentu ČR.
V měsíci únoru projednala předložený
návrh rozpočtu PF na rok 1995, dne 8. 3. 1995 "Zprávu
o činnosti PF za r. 1994".
V průběhu uplynulého roku se členové
DR PF zabývali také projednáváním
35-ti stížností na postup Pozemkového
fondu při vydávání restitucí,
pronajímání nemovitostí a nedodržování
povinností, vyplývajících zaměstnancům
PF ze zák. č. 569/91 Sb. a č. 229/91 Sb.
Za tímto účelem prováděli členové
DR PF četné návštěvy jednotlivých
ÚP PF. Po řádném zvážení
všech skutečností, týkajících
se předmětných stížností
předávala dozorčí rada formou usnesení
své stanovisko k těmto stížnostem VV
PF, popř. Prezidiu PF s žádostí o řešení.
DR PF ČR navázala spolupráci s DR FNM a prostřednictvím
obou předsedů došlo k dohodě. že
v případě potřeby budou společně
řešeny problémy privatizace v zemědělství.
Dozorčí rada se také intenzivně zabývala
ne zcela přehlednou situací při vydávání
náhradních pozemků a na její návrh
byl následně doplněn "Pracovní
řád PF" o pasáže, určující
jakého jednání se musí pracovníci
ÚP PF zdržet při poskytování
náhradních restitucí. Dále pak DR
PF vypracovala návrh novelizace zák. č. 569/91
Sb., se kterým seznámila předsedu Prezidia
PF ČR a předsedu zeměděl. výboru
PSP ČR. Tato novelizace by umožnila určitý
právní postih těch zaměstnanců
PF, kteří by nepostupovali v souladu s platnými
zákony. Dozorčí rada také průběžně
projednávala všechny změny organizačních
norem PF a její připomínky byly vždy
do těchto materiálu zapracovány.
Na základě svých zjištění
doporučila DR PF Výkonnému výboru
PF, aby rozvázal pracovní poměr se 3-mi vedoucími
ÚP PF neboť, dle jejího názoru, bylo
jednání těchto zaměstnanců
v rozporu s "Metodickými pokyny PF ČR".
V závěru roku se pak DR PF zabývala neuspokojivou
situací, která nastala neplněním povinnosti
ze strany LČR s.p. při převodu nemovitostí,
sloužících lesní výrobě,
do správy PF ČR. V tomto smyslu zaujala DR PF stanovisko
formou usnesení, se kterým seznámila Prezidium
PF a poslance zemědělského výboru
PSP ČR. V důsledku toho žádala také
DR PF Výkonný výbor PF o urychlení
identifikace majetku ve správě PF ČR.
Všechny oblasti činnosti Pozemkového fondu
ČR v roce 1995 byly průběžně
zajišťovány. Největší pozornost
byla věnována realizaci privatizačních
projektů jak na ústředí tak na územních
pracovištích, a proto bylo dosaženo rozhodně
pozitivního výsledku 74,6% realizovaných
privatizovatelných jednotek z celkového počtu
na Pozemkový fond předaných. Dokončení
této fáze privatizace závisí od termínu,
kdy budou privatizační projekty předány
na Pozemkový fond k realizaci.
Díky dosud zrealizovaným privatizačním
projektům je možné ukončovat činnost
jednotlivých státních statků likvidací,
rozdělením nebo sloučením.
Součástí ukončování
činnosti státních statků je také
ukončování nájemního vztahu
k nemovitostem (budovy a stavby) ve správě Pozemkového
fondu a jejich fyzická a účetní přejímka.
Jedná se ve valné většině o budovy
a stavby z pohledu privatizace nezajímavé, v účetní
hodnotě dle odborného odhadu 12,0 mld. Kč.
Tyto nemovitosti jsou děleny s ohledem na jejich původ,
účel a technický stav na ty které:
a) nelze privatizovat z důvodu jejich blokace (nedokončené
restituce, původní církevní majetek)
- tyto stavby zůstanou ve správě Pozemkového
fondu až do odstranění blokace
b) které lze privatizovat - na tyto případy
zpracuje PF ČR privatizační projekty, které
po vydání rozhodnutí o privatizaci zrealizuje
nebo budou vydávány oprávněným
osobám
c) které je nutno odstranit - už v současné
době vydávají stavební úřady
k některým stavbám ve správě
PF ČR nařízení k jejich odstranění.
U staveb, kde tato nařízení dosud nejsou
a je nezbytné je odstranit, požádá PF
ČR o povolení k odstranění.
V případě, že se nepodaří
některé stavby ani opakovaně zprivatizovat,
budou nabídnuty obcím k bezúplatnému
převodu s poskytnutím příspěvku
na opravy a údržbu po dobu 5 let.
Pokud ani za těchto podmínek nebude o privatizaci
zájem, budou se postupně neprivatizovatelné
stavby odstraňovat.
S ukončováním činnosti státních
statků souvisí i přebíraní
nevypořádaných nároků oprávněných
osob na náhrady. Pozemkový fond tyto nároky
po jejich prověření přebírá
smlouvou o převzetí dluhu s povinnou osobou a se
souhlasem osoby oprávněné. Touto smlouvou
se Pozemkový fond zavazuje vypořádat nároky
oprávněné osoby na náhrady formou
nemovitosti ve správě PF, akciemi RIF a.s. nebo
hotovostí do 10,000 Kč. Podle odborného odhadu
tímto způsobem převezme Pozemkový
fond nevypořádané nároky na náhrady
ve výši cca 10 mld Kč. Část těchto
nároků bude
POZEMKOVÝ FOND ČESKÉ REPUBLIKY
Obsah:
I. Roční účetní závěrka
II. Audit účetní závěrky
Rozpočet Pozemkového fondu ČR pro rok 1995
byl zpracován počátkem roku 1995 na základě
bilance roku 1994. Pro rok 1995 nebyl předpokládán
příjem od Fondu národního majetku
podle § 18, odst. 2, písm. b), bod 6 zákona
č. 171/1991 Sb. o Fondu národního majetku
v platném znění. Naopak byla FNM počátkem
roku 1995 v rámci účetního vypořádání
vrácena zápůjčka 500 mil. Kč.
Celkové příjmy Pozemkového fondu ČR
za rok 1995 činí 2,216 mil. Kč a celkové
výdaje vč. vrátky FNM činí
1,014 mil. Kč.
Závěrečná roční účetní
závěrka byla posouzena auditorem, jehož zpráva
je součástí této závěrky.
V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb.
o Pozemkovém fondu České republiky byl Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu schválen následující
rozpočet Pozemkového fondu ČR pro rok 1995:
AKTIVA ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR:
Rozpočet | Skutečnost 1995 | |
Přenos aktiv fin. prostředků k 1. 1. 1995 | 2 362 mil. Kč | 2 388,7 mil. Kč |
z toho zápůjčka od FNM (1994) | 500 mil. Kč | 500 mil. Kč |
PŘÍJMY
1. | Výnosy z privatizace | 860 mil. Kč | 1 250,0 mil. Kč |
2. | Výnosy z pronájmů majetku státu | 200 mil. Kč | 319,6 mil. Kč |
3. | Výnosy z převodu nemovitostí státu (§17, odst. 3 zák. č. 195/94 Sb.) | 135 mil. Kč | 122,0 mil. Kč |
4. | Ostatní výnosy | 148 mil. Kč | 295,0 mil. Kč |
5. | Jiné výnosy | - | 230,0 mil. Kč |
Celkem příjmy | 1 343 mil. Kč | 2 216,6 mil. Kč | |
Aktiva celkem | 3 705 mil. Kč | 4 605,2 mil. Kč |
PASIVA ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR:
VÝDAJE
1. | Náklady spojené se správou majetku státu určeného k privatizaci | 300 mil. Kč | |
2. | Náklady spojené s výkonem správy majetku státu určeného k restituci a ostatního majetku státu (církevního a pod.) | 500 mil. Kč | 198,2 mil. Kč |
3. | Náklady spojené s výkonem správy nemovitostí v užívání organizací mimo resort zemědělství | 100 mil. Kč. | - |
4. | Náhrady za trvalé porosty | 100 mil. Kč | 0 |
5. | Náklady na údržbu HMZ | 115 mil. Kč | 115,0 mil. Kč |
6. | Náklady spojené s privatizací k úhradě nákladů spojených s projednáváním a realizací priv. projektů | 131 mil. Kč | 19,0 mil. Kč |
7. | Náklady spojené s vydáváním náhrad | 40 mil. Kč | 32,5 mil. Kč |
8. | Finanční náhrady dle §18a | 80 mil. Kč | 36,9 mil. Kč |
9. | Náklady spojené s vymáháním pohledávek a správou majetku ve vlastnictví fondu | 80 mil. Kč | 0,4 mil. Kč |
10. | Náklady na úhradu restituč. a priv. sporů | 90 mil. Kč | 3,5 mil. Kč |
11. | Provozní a investiční náklady PF ČR | 178,2 mil. Kč | 152,7 mil. Kč |
12. | Jiné výdaje | 0 | -44,5 mil. Kč |
Výdaje celkem | 1 714,2 mil. Kč | 513,7 mil. Kč | |
Příjmy - výdaje | -371,2 mil. Kč | +1 702,9 mil. Kč | |
Vrátka zápůjčky FNM | 500 mil. Kč | 500,0 mil. Kč | |
AKTIVA - PASIVA | +1 490,8 mil. Kč | +3 591,5 mil. Kč |