Tabulka č. 3
 Strana: 8

INVESTIČNÍ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE HOSPODÁŘSKO PRÁVNÍCH FOREM INVESTORŮ

Období: leden až červen 1996 v tisících Kč


Kapitola
DOTACE A NÁVRATNÉ FINANČNÍ VÝPOMOCI POSKYTNUTÉ
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM
 
občanským sdružením
ostatním subjektům
 
 
Schválený rozpočet
Upravený rozpočet
Skutečnost
Plnění %
Schválený rozpočet
Upravený rozpočet
Skutečnost
Plnění %
Schválený rozpočet
Upravený rozpočet
Skutečnost
Plnění %
Kancelář prezidenta republiky 000  000  150 000150 000 36 76424,51
Parlament00 0 0 00 911 000 911 000283 37731,11
Senát00 0 0 00 0 100 0003 2393,24
Úřad vlády0 00  000 37 00037 0007 801 21,08
Bezpečnostní informační služba 000  000  315 000325 000 183 26256,39
Ministerstvo zahraničních věcí 000  000  1 121 3001 166 300 375 73432,22
Ministerstvo obrany0 00 40 000 24 0020
x
6 300 0006 286 2332 1 549 74324,65
Ministerstvo hospodářství 000  000  923 000923 365 466 55950,53
Ministerstvo financí0 00  000 3 533 8003 513 800 1 297 47536,93
Ministerstvo práce a sociálních věcí 024 0130
x
10 500 31 5192 2677,19 1 828 4001 873 432 766 81440,93
Ministerstvo vnitra0 00 0 00  3 500 0003 946 464905 877 22,95
Ministerstvo životního prostředí 000  000  338 300324 115 125 97438,87
Ministerstvo pro správu národního a jeho privatizaci 000  000  8 0008 000 4 33954,24
Grantová agentura0 00  000 225 00010 27510 071 98,01
Ministerstvo průmyslu a obchodu 000 000  605 500515 450 118 95623,08
Ministerstvo dopravy0 00 0 00  16 605 00016 069 4824 832 692 30,07
Ministerstvo zemědělství 000  000  3 201 500679 005 186 15427,42
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 41 500173 90047 100 27,08215 300194 932 14 3957,383 798 600 4 386 3271 681 819 38,34
Ministerstvo kultury0 00 486 700 253 75025 90310,21 957 000736 635278 174 37,76
Ministerstvo zdravotnictví60 000 45 69045 69070,01 463 00032 17913 000 40,403 550 0003 570 949 1 608 35545,04
Ministerstvo spravedlnosti0 00  000 1 446 0001 448 920 508 30435,08
Úřad průmyslového vlastnictví 000  000  15 00015 000 3 29221,95
Český statistický úřad 000  000  85 000160 000 106 74266,71
Český úřad zeměměřičský a katastrální 000  000  321 000321 190 149 38146,51
Český báňský úřad 000  000  3 0003 000 1 23041,00
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 000  000  3 2003 200 1 48146,28
Ústavní soud0 00  000 7 0005 5003 008 54,69
Akademie věd0 00 0 00  265 000358 032189 589 52,95
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání 000  000  500500 47595,00
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 000  000  11 00011 000 9 59387,21
Státní správa hmotných rezerv 000  000  61 10061 100 17 28728,29
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 000  000  122 000145 150 64 61044,51
Nejvyšší kontrolní úřad 000  000  130 567130 567 57 76144,24
Všeobecná pokladní správa 59 00000  2 010 1001 476 695 1 219 30482,5711 097 600 13 675 6687 264 054 53,12
CELKEM160 500 243 60379 08932,47 3 225 6002 013 077 1 274 86963,3361 476 367 61 871 65823 099 986 37,34


 Tabulka č. 4
 Strana: 1, 2


Bilance příjmů a výdajů okresních úřadů a obcí k 30. 6. 1996

v mil. Kč

Ukazatel
Skutečnost I. pololetí 95
Rozpočet 1996
Skutečnost I. pololetí 96
% plnění
Index 96/95
  
schválený
vč. rozp. opatření
   
1
2
3
4
5
5 : 4
5 : 2
I.Příjmy - daňové a nedaňové 39 158,795 068,895 068,8 39 969,442,0102,1
 Daňové příjmy 30 146,472 918,872 918,8 30 198,941,4100,2
 Daň z příjmů právnických osob celkem 2 005,713 560,013 560,0 5 798,542,8289,1
 z toho: 
 daň z příjmů právnických osob  13 560,013 560,0 4 564,133,7 
 Daň z příjmů právnických osob za obce 2 005,7  1 234,4 61,5
 Daň z příjmů fyzických osob 25 146,351 808,851 808,8 21 442,841,485,3
 z toho: 
 ze závislé činnosti 18 520,036 008,836 008,8 14 723,340,979,5
 z podnikání 6 626,315 800,015 800,0 6 719,542,5101,4
 Daň z nemovitostí 1 086,63 600,03 600,0 1 152,932,0106,1
 Správní poplatky 1 113,72 700,02 700,0 1 63,639,495,5
 Místní poplatky 607,21 250,01 250,0 624,550,0102,8
 Ostatní daňové příjmy 186,9  116,6 62,4
 Nedaňové příjmy 9 012,322 150,022 150,0 9 770,544,1108,4
 Příjmy RO 6 277,116 350,016 350,0 6 658 ,40,7106,1
 Odvody PO104,9   135,0  128,7
 Přijaté úroky 372,5  524,6 140,8
 Ostatní nedaňové příjmy 2 257,85 800,05 800,0 2 452,642,3108,6
II.Kapitálové příjmy  
 Z prodeje majetku1 730,6 3 860,03 860,03 171,4 82,2183,3
III.Transfery ze státního rozpočtu 14 838,351 341,655 243,2 27 735,550,2186,9
 Dotace ze státního rozpočtu 11 106,816 848,216 848,2 8 513,150,576,6
 Mimoř. neúčel. dot. poskyt. během roku  
 Prostředky kapitoly VPS 3 731,534 493,438 395,0 19 222,450,1515,1
 z toho: 
 Státní sociální podpora  25 870,025 870,0 12 566,148,6 
 Účel. prostředky poskyt. během roku 2 082,94 101,67 378,6 5 008,467,9240,5
 Poskyt. účel. invest. dotace - Čs. spořit. 1 648,64 521,85 146,4 1 647,932,0100,0
IV.Transfery ze stát. fondů a ostat. mimorozp. zdrojů ústřed. orgánů 1 295,53 000,03 000,0 786,626,260,7
V.Dary a sdružené prostředky 562,8  436,1 77,5
 z toho: 
 sdružené prostředky 401,4  275,1 68,5
 dary a příspěvky 161,4  161,0 99,8
VI.Ostatní odvody a převody prostř. -70,6  -728,7  
Celkem příjmy 57 515,3153 270,4157 172,0 71 370,345,4124,1
 
I.Výdaje - neinvestiční 37 145,9114 270,4115 596,2 55 001,747,6148,1
 Veřejná spotřeba (RO) 23 130,2  26 801,0 115,9
 Mzdy a platy3 602,6   4 935,8  137,0
 Příspěvky zaměstnavatelů do fondů 1 184,1  1 625,2 137,3
 Nákupy zboží a služeb 17 489,6  19 152,4 109,5
 Splátky úroků 828,1  1 044,9 126,2
 Výdaje za bank. služby a ostat. náklady 25,8   42,7 165,5
 Dotace a ostat. běžné transfery 5 025,2  18 396,5 366,1
 Dotace podnikatelským subjektům 2 849,3  3 601,4 126,4
 Transfery domácnostem 2 175,9  14 795,1 680,0
 Příspěvky příspěvk. organizacím 7 446,4  8 485,3 114,0
 Příspěvky a dary ostat. organ. 1 520,0  1 274,5 83,8
 Poskytnuté SP na provoz 24,1   44,4 184,2
II.Kapitálové výdaje 16 683,639 000,041 575,8 19 344,946,5116,0
 Investiční výdaje 14 044,0  15 899,5 113,2
 Kapitálové transfery PO 1 493,3  1,524,3 102,1
 Kapitálové transfery podnik. subjektům 930,0  1 737,9 186,9
 Příspěvky ost. organizacím na investice 216,3  183,2 84,7
Celkem výdaje53 829,5 153 270,4157 172,074 346,6 47,3138,1
        
Příjmy celkem 57 515,3153 270,4157 172,0 71 370,345,4124,1
Výdaje celkem53 829,5 153 270,4157 172,074 346,6 47,3138,1
 
Výsledek hospod. - přebytek 3 685,8     
Výsledek hospod. - schodek     2 976,3  
Použití mimorozp. zdrojů celkem 13 276,2  15 931,1 120,0
z toho: 
Použití vlast. fondů - saldo převodů 11 990,4  15 026,8 125,3
Použití úvěru, půjček, kom. oblig. - saldo 1 285,8  904,3 70,3
 z toho: 
 přijaté úvěry, půjčky 1 609,2  2 420,8 150,4
 přijaté výnosy komunál. oblig. 661,1  1 200,0 181,5
 splátky úvěrů, půjček 984,5  2 716,5 275,9
Výsledek hospodaření celkem 16 962,0  12 954,8 76,4
Stav účelových fondů celkem 12 892,1  13 210,2 102,5
 
Zdroje celkem29 854,1   26 165,0  87,6
 
Sdružené prostředky  
Zůstatek zdrojů sdruž. prostředků 492,3  391,6 79,5
Převedené SP do rozpočtu běž. roku 401,4  275,1 68,5


Ministerstvo financí České republiky

K čj. 20/64 093/1996

 Příloha
 ke Zprávě vlády o plnění státního rozpočtu
 České republiky za I. pololetí 1996


Informace pro parlament ČR

Úprava státního rozpočtu České republiky na rok 1996

Informace pro parlament ČR

Úprava státního rozpočtu České republiky na rok 1996

I. DŮVODY ÚPRAVY STÁTNÍHO ROZPOČTU

Analýzy plnění státního rozpočtu v průběhu roku a odhadu do konce roku 1996 signalizovaly, že vývoj jeho příjmů a výdajů za prvých sedm měsíců roku 1996 tenduje k celoročnímu schodku v objemu cca 9,3 mld Kč. Částka 9,3 mld Kč se skládá z předpokládaného nižšího plnění příjmů rozpočtu o 6,6 mld Kč a vyššího čerpání některých výdajů v objemu 2,7 mld Kč. Proto ministr financí předložil vládě návrh na úpravu státního rozpočtu na rok 1996 schváleného Poslaneckou sněmovnou Parlamentu zákonem č. 305 ze dne 12. prosince 1995.

Návrh ministra financí vláda odsouhlasila svým usnesením č. 441 ze dne 28. srpna 1996 a potvrdila tak připravenost k udržení vyrovnaného státního rozpočtu, který je nezbytným předpokladem stabilizačního působení veřejných financí na celkovou ekonomickou rovnováhu.

K takovéto úpravě státního rozpočtu je vláda zmocněna podle § 13 zákona o rozpočtových pravidlech republiky (zákon 576/1990 Sb., v platném znění). Podle této normy je vláda oprávněna provést snížení příjmů státního rozpočtu při souvztažné úspoře výdajů, přičemž nesmí zhoršit celkové saldo rozpočtového hospodaření ani změnit zákonem stanovené dotace okresním úřadům a obcím.

II. ÚPRAVA STÁTNÍCH PŘÍJMŮ

Celkové snížení příjmů státního rozpočtu představuje 6,6 mld Kč.

Úprava příjmů je zřejmá z přehledu:

Položka
Schválený rozpočet 1996
Upravený rozpočet 1996
Rozdíl UR - SR
Příjmy státního rozpočtu celkem: 497,6491,0 -6,6
1.Daňové příjmy celkem 289,4286,4-3,0
v tom:daň z přidané hodnoty 109,1111,22,1
 spotřební daně 62,761,5-1,2
 daň z příjmů právnických osob 54,247,9-6,3
 daň z příjmů fyz. osob - zvlášt. sazba 8,510,62,1
 daň z příjmů fyz. osob - ze záv. čin. 20,020,30,3
 clo19,0 20,31,3
 silniční daň 4,24,30,1
 majetkové daně 3,34,31,0
 poplatek za užívání dálnic a silnic 1,10,9-0,2
 ostatní daně a poplatky 7,35,1-2,2
2.Pojistné sociálního zabezpečení 178,9179,9+1,0
3.Nedaňové příjmy 29,424,7-4,6
 v tom: nedaňové příjmy bez nerozpočtovaných příjmů z VIA 29,423,7-5,7
   nerozpočtované příjmy z VIA 0,01,1+1,1

Význam zkratek: UR = upravený rozpočet, SR = schválený rozpočet, VIA = vybrané integrační akce

1. Snížení daňových příjmů o 3 mld Kč

Celkové snížení daňových příjmů představuje pouze 1% celkového objemu rozpočtu příjmů, přičemž je kombinací kladných vlivů (v řádu 6,9 mld Kč) a záporných vlivů (v řádu 9,9 mld Kč).

Kladné vlivy tvoří:

- zvýšení daně z přidané hodnoty o 2,1 mld Kč vlivem rychlejšího růstu domácí spotřeby a dovozu, než se původně předpokládalo;

- zvýšení daně z příjmů fyzických osob srážené zvláštní sazbou o 2,1 mld Kč (zahrnující daň z kapitálových výnosů a zdanění výplat fyzickým osobám z vedlejšího zaměstnání do částky 5 tis. Kč měsíčně). Tento nárůst signalizuje mimo jiné i větší počet případů vedlejšího zaměstnání implikující i vysoký růst mezd, který je jedním ze současných problémů. Svůj vliv má i okolnost, že občané již dostávají dividendy z akcií získaných v kupónové privatizaci;

- zvýšení daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti o 0,3 mld Kč;

- zvýšení objemu cla o 1,3 mld Kč, související s vyšším než předpokládaným růstem dovozu;

- zvýšení příjmů z tzv. majetkových daní (daň dědická, daň darovací a zejména daň z převodu nemovitostí) o 1 mld Kč, vyplývající jednak z vyšší četnosti prodeje nemovitostí než se předpokládalo, a dále ze zrychlování vyřizování této agendy na finančních úřadech;

- zvýšení příjmů ze silniční daně o 0,1 mld Kč, což je v zásadě nevýznamný vliv a představuje jen dílčí korekci původního odhadu na základě znalosti zhruba sedmiměsíčního vývoje této daně.

Záporné vlivy tvoří:

- především snížení daně z příjmů právnických osob o 6,3 mld Kč. Předně při sestavování rozpočtu na tento rok byla východiskem očekávaná skutečnost roku 1995, od níž se skutečné splnění ročního rozpočtu roku 1995 lišilo o minus 4,3 mld Kč. Je samozřejmé, že toto snížení výchozí základny se i od počátku letošního roku promítá rozhodujícím způsobem do plnění rozpočtu této daně. Druhým důvodem je obecně obtížná predikovatelnost této daně. Pro rok 1996 byla provedena celá řada úprav v daňovém zákoně, které mají fiskální dopady, jejich přesná kvantifikace je však velmi těžká. Nejedná se přitom ani tolik o změnu daňové sazby, jako o změny ovlivňující základ daně, konkrétně započtení tzv. nedobytných pohledávek do položek základ daně snižujících. Tyto pohledávky se odepisují ve dvou režimech - tzv. starého a nového bloku - a odhadnout, kolik podniků (s ohledem na to, zda vytvoří nebo nevytvoří zisk) a kolik z těchto pohledávek odepíší v daném roce, je velmi obtížné. Velmi nesnadné je např. také odhadnout strukturu realizovaných investic, která má vliv na výši daňových odpisů. Dalším fiskálním vlivem je i provádění legálních operací ze strany finančních institucí sledující ozdravění portfolia cenných papírů. V důsledku prodeje cenných papírů, u nichž klesla burzovní hodnota pod cenu jejich pořízení, došlo ke snížení základu daně a v řadě případů i k vykázání ztráty. Přesná kvantifikace tohoto vlivu je však obtížně odhadnutelná;

- snížení příjmů ze spotřebních daní o 1,2 mld Kč. Společným jmenovatelem nižšího plnění je výrazné zvýšení sazby daně u cigaret s účinností od 1. ledna letošního roku, navrhnuté a schválené Parlamentem ČR v polovině minulého roku. Tento krok přinesl dva efekty. Předně avizované zdražení cigaret vedlo k výraznému předzásobení na konci minulého roku a odpovídajícímu poklesu nákupů v počátku roku letošního. Druhým vyvolaným efektem, který platí obecně a nejen v naší republice, je nárůst pašování cigaret. Tyto zkušenosti jsou pro budoucno určitým mementem, že při zvyšování sazeb spotřební daně se musí postupovat opatrně a s vědomím, že skokové zvyšování s sebou nese uvedené negativní efekty;

- snížení příjmů z tzv. dálničního poplatku o 0,2 mld Kč. Problém výběru tohoto poplatku souvisí se současnou nedostatečnou právní úpravou v zákoně o pozemních komunikacích, konkrétně kompetencí v kontrole placení poplatku. V této souvislosti je pro zlepšení výběru klíčové přijetí novely tohoto zákona, kterým by bylo možné tyto problémy řešit, a obecně stanovit podstatně větší přísnost při správě těchto poplatků;

- konečně snížení tzv. ostatních daní a poplatků o 2,2 mld Kč. Při sestavování rozpočtu na letošní rok byl odhad ostatních daňových příjmů (zejména z titulu vymáhání doplatků daní tzv. staré daňové soustavy) sestaven na horní možné hranici reality. Optimistické předpoklady se nesplnily a je nutné vrátit rozpočet těchto příjmů na reálnou úroveň.

2. Zvýšení příjmů z pojistného o 1,0 mld Kč

Zvýšení příjmů představuje jen asi 0,6% rozpočtované částky a je v podstatě korekcí původního odhadu na základě známých údajů plnění.

3. Snížení nedaňových příjmů o 4,7 mld Kč

Toto úhrnné snížení obsahuje na jedné straně zvýšení příjmů související s dodávkami plynu z Ruské federace o 1,1 mld Kč a na druhé straně snížení ostatních položek nedaňových příjmů o 5,8 mld Kd.

3. 1. Zvýšení příjmů související s dodávkami plynu z Ruské federace

Zvýšení příjmů (zahrnutých v rozpočtu splátek vládních úvěrů) o 1,1 mld Kč souvisí s vyššími dodávkami plynu dojednanými v rámci akcí VIA v Ruské federaci (o 2,4 mld m3). Recipročně podle této dohody Česká republika realizuje ruské straně objem investic v rámci výdajů na vládní úvěry ve shodném finančním objemu, tedy 1,1 mld Kč. Tento příjem tedy není "čistým" navýšením příjmů rozpočtu, ale souvisí se souvztažným zvýšením rozpočtu na obou jeho stranách (příjmové i výdajové).

3. 2. Snížení ostatních položek nedaňových příjmů

- největší vliv na snížení nedaňovým příjmů má výpadek příjmů z vládních úvěrů o 5,0 mld Kč. Rozhodujícím pro snížení tohoto bloku výdajů jsou Příjmy ze splátek vládních úvěrů z Ruské federace. Na základě jednání Pařížského klubu věřitelů byl posunut splátkový kalendář ruských dluhů pro všechny věřitele a tudíž z pohledu našeho rozpočtu odloženy splátky. Ačkoli už při přípravě rozpočtu roku 1996 byla do příjmů zahrnuta částka odpovídající jen asi třem čtvrtinám splatných závazků Ruska, ani tento předpoklad nebude na základě výše uvedeného naplněn a dojde z tohoto titulu k výpadku cca 5,2 mld Kč. Rozpočtově negativní vliv má i snížení splátek vládních úvěrů z Alžíru (o 0,4 mld Kč), které má podobný důvod jako v předchozím bodě a vyplývá rovněž z rozhodnutí Pařížského klubu věřitelů. Naopak nižší plnění příjmů z vládních úvěrů je částečně korigováno vyššími příjmy plynoucími ze splátek civilních úvěrů a z propojených deblokací (především v jihovýchodní Asii) o 0,6 mld Kč;

- odvody České národní banky, které se v letošním roce nebudou realizovat, což znamená snížení příjmů o 0,3 mld Kč;

- snížení příjmů z kreditního úročení o 0,4 mld Kč, který vyplývá ze změny úročení vkladů státu deponovaných u České národní banky a částečně i deficitnějším pokladním plněním státního rozpočtu, než se předpokládalo.

III. ZVÝŠENÍ VÝDAJŮ

Na straně výdajů došlo k úpravě některých položek směrem nahoru v souhrnném objemu 2,7 mld Kč:

Výdaje, kde bylo schváleno překročení, celkem: 170,1172,8 +2,7
v tom:dotace k cenám tepla 6,36,9+0,6
 transfery domácnostem celkem 158,3158,7+0,4
 dotace OkÚ na dávky st. soc. podpory 25,926,3+0,4
 výpomoc Fondu pojištění vkladů 0,00,5+0,5
 stavební spoření 2,02,2+0,2
 vládní úvěry celkem 3,54,1+0,6


- zvýšení objemu dotací k cenám tepla o 0,6 mld Kč, způsobené delší topnou sezónou;

- zvýšení celkového objemu transferů domácnostem o 0,4 mld Kč. Rozhodující vliv na jejich zvýšení má rostoucí objem dávek nemocenského pojištění plynoucí z růstu délky nemocnosti (na úroveň 6%). Vývoj v nemocnosti a její současná úroveň akcentují nutnost novely právní úpravy, která by tento trend pomohla zvrátit;

- zvýšení dotací obcím a okresním úřadům o 0,4 mld Kč, vyplývající z vyššího objemu jimi vyplácených dávek státní sociální podpory, než se uvažovalo v rozpočtu;

- půjčka Fondu pojištění vkladů (původně nerozpočtovaná, ale vyplývající ze zákona o bankách) ve výši 0,5 mld Kč v souvislosti s problémy bankovního sektoru, kterou schválila vláda;

- výdaje na státní příspěvky na stavební spoření, jejichž čerpání bude vlivem vyššího než rozpočtovaného počtu klientů větší o 0,2 mld Kč;

- konečně vyšší čerpání výdajů na vládní úvěry o 0,6 mld Kč, jejímž základem však je již výše zmiňované souvztažné zvýšení výdajů na investiční akce v rámci VIA o 1,1 mld Kč spolu s vyšším příjmem za dodávky plynu z Ruska.

IV. SNÍŽENÍ VÝDAJŮ

Celkové snížení rozpočtových výdajů je shodné se souborem deficitních vlivů na straně příjmů a výdajů (viz výše) a představuje celkem 9,3 mld Kč:

Položka
Schválený rozpočet 1996
Upravený rozpočet 1996
Rozdíl UR - SR
Snížení výdajů celkem:
133,2
123,9
-9,3
v tom:neinv. dotace podnikům (MPO, MZe)
12,6
12,0
-0,6
 snížení ost. neinvestičních výdajů
46,0
44,3
- 1,7
 snížení mzdových výd. a pojistn. (MO)
62,3
61,9
-0,4
 snížení 5% investičních výdajů
48,8
46,3
2,5
 úspory ve vybraných položkách VPS
25,3
21,3
-4,0


Význam zkratek: UR = upravený rozpočet, SR = schválený rozpočet, VPS = Všeobecná pokladní správa

Rozpočtové škrty sestávají z:

- v prvé řadě plošného snížení tzv. ostatních neinvestičních výdajů kapitol (tj. neinvestičních výdajů bez mezd, pojistného a výdajů na vědu), investičních výdajů o 5%, z toho:

- - v ostatních neinvestičních výdajích kapitol představuje tento krok úsporu 1,7 mld Kč tj. 3,6%,

- - investiční výdaje byly sníženy o 2,5 mld Kč, tj. 5,2%,

- - snížením mzdových výdajů a pojistného (resort Ministerstva obrany) se dosáhlo úspory 0,4 mld Kč, tj. 0,6%.

Plošná metoda krácení znamená společný díl odpovědnosti všech ministrů a vůbec správců rozpočtových kapitol za vyrovnanost státního rozpočtu a společnou dělbu o úspory v rozpočtu;

- snížení neinvestičních dotací podnikům o 0,6 mld Kč, v tom dotace poskytované agrokomplexu o 3 50 mil. Kč a dotace na útlum těžby o 250 mil. Kč (tj. vždy cca 5% celoročního objemu. Krácení neinvestičních dotací podnikům se týká resortů průmyslu a obchodu (útlum důlní činnosti) a zemědělství:

-snížení některých položek kapitoly VPS, které v souhrnném vyjádření představuje úsporu cca 4 mld Kč. Konkrétně se snížení týká:

-výdajů na vládní záruky o 0,2 mld Kč. Dosavadní vývoj nenasvědčuje vyššímu čerpání této rezervy z důvodu relativně dobré platební schopnosti subjektů splácejících garantované úvěry

- rezervy pro SFTR na krytí ztrát spojených s vývozem másla o 0,2 mld Kč. Čerpání této rezervy bylo podmíněno souhlasem vlády, úpravou rozpočtu se rezerva de facto ruší,

- dotace pro ČMZRB o 0,1 mld Kč. Snížení dotace odpovídá nižšímu než původně uvažovanému objemu poskytnutých záruk bankou,

- rezervy pro příspěvky na penzijní připojištění o 1,1 mld Kč. Výrazná úspora vyplývá z nižšího počtu klientů (o cca 300 tis. osob) a nižšího průměrného příspěvku (o cca 40 Kč), než se uvazovalo při sestavení rozpočtu.

- rezervy na podporu hypotéčních úvěrů o 0,4 mld Kč, kdy zatím nedošlo k rozběhu hypotéčního úvěrování podle původních předpokladů,

- platby státu do systému zdravotního pojištění z důvodu nižšího než rozpočtovaného počtu pojištěnců (o cca 150 tis. osob) o 0,7 mld Kč,

- transferů do zahraničí o 0,5 mld Kč, z důvodu nečerpání rozpočtované položky příspěvku na mírové operace OSN (OSN dosud nestanovila finanční podíl České republiky),

- dotace okresním úřadům a obcím o 0,2 mld Kč, konkrétně snížení rezervy na správní výdaje spojené s výplatou dávek státní sociální podpory o 161 mil. Kč a individuálních investičních dotací o 60 mil. Kč,

- rezervy na státní informační systém o 0,6 mld Kč.

V. ZÁVĚR

Souhrnná rekapitulace promítnutí schválených změn do celkové bilance příjmů a výdajů:

Položka
mld Kč
Příjmy státního rozpočtu schválené 497,6
Úprava rozpočtu příjmů -6,6
Příjmy státního rozpočtu upravené 491,0
Výdaje státního rozpočtu schválené 497,6
Úprava rozpočtu výdajů celkem -6,6
v tom: zvýšení rozpočtových výdajů +2,7
  snížení rozpočtových výdajů -9,3
Výdaje státního rozpočtu upravené 491,0


Změny vycházejí z podrobné analýzy vývoje státního rozpočtu za zhruba sedm měsíců roku 1996 a predikce vývoje do konce roku. Především úprava příjmů má za cíl sladit údaje rozpočtu s předpokládaným celoročním inkasem v zájmu korektního pohledu na dostupné zdroje financování výdajů a zajištění vyrovnanosti rozpočtu. Úpravy naopak nemají v žádném případě za cíl vytváření skrytých rezerv a implicitních přebytků.

Celková úprava příjmů a výdajů o 6,6 mld Kč přitom představuje jen 1,3% jejich celkových objemů.

CELKOVÉ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL

(v tisících Kč)

Kapitola
Schválený rozpočet 1996
úprava dle usnesení vlády ČR č. 441/1996
Rozpočet po úpravě
  
ostatní věcné výdaje
ostatní úpravy
důchody
ostatní dávky
prostředky na státní politiku zaměstnanosti
neinvestiční dotace a návratné fin. výpomoce podnikatelským subjektům
investiční výdaje
úpravy celkem
 
a
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Kancelář prezidenta republiky 307 334-2 994      -7 500-10 494 296 840
Parlament [vázání rozpočtových prostředků u kapitol Parlament a Nejvyšší kontrolní úřad lze provést pouze se souhlasem Poslanecké sněmovny] 1 562 727         1 562 727
Úřad vlády212 762 -6 280       -6 280206 482
Bezpečnostní informační služba [vázání stanoveno absolutní částkou] 880 584-11 000      -15 800-26 800 853784
Ministerstvo zahraničních věcí 3 650 305-158 989       -158 989 3 491 318
Ministerstvo obrany30 538 483 -396 425 -290 511 -110 110  -259 200-1 056 246 29 482 237
Ministerstvo hospodářství 9 279 051-109 284      -46 150-155 434 9 123 617
Ministerstvo financí11 859 641 -208 568      -122 285-330 85311 528 788
Ministerstvo práce a sociálních věcí 158 521 79819 101 -277 5151 857 220-50 000  -91 4001 457 406 159 979 204
Ministerstvo vnitra26 323 147 -160 910 -500 000 -2 554  -284 000-947 53725 375 610
Ministerstvo životního prostředí 2 082 992-25 327      -16 900-42 227 2 040 760
Ministerstvo pro správu NM a jeho privatizaci [působnost MSNMP přešla zákonem č. 135/96 Sb. ke dni 1. 7. 1996 na Ministerstvo financí] 80 621         80 621
Grantová agentura [výdaje Grantové agentury a akademie věd jsou celé zahrnuty ve výdajích na vědu a výzkum] 768 729         768 729
Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 579 160-47 679     -250 000-16 000-313 679 7 265 481
Ministerstvo dopravy29 849 809 -161 703      -965 300-1 127 00328 722 806
Ministerstvo zemědělství 14 611 116-73 965     -302 000-200 000-575 965 14 035 151
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 55 327 767-420 180      -189 900-610 080 54 762 687
Ministerstvo kultury3 848 480 -45 634      -47 900-93 5343 754 946
Ministerstvo zdravotnictví7 384 504 -87 666      -177 500-265 1667 119 338
Ministerstvo spravedlnosti9 099 446 -105 636 -632     -72 300-178 5688 920 878
Úřad průmyslového vlastnictví 108 991-2 069      -750-2 566 106 425
Český statistický úřad 610 101-35 702      -8 300-10 369 599 732
Český úřad zeměměřičský a katastrální 1 880 886       -2 014-37 716 1 843 170
Český báňský úřad 62 374       -808-808 61 566
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 35 476-400      -252-652 34 824
Ústavní soud47 633 -737      -400 -1 13746 496
Akademie věd [výdaje Grantové agentury a akademie věd jsou celé zahrnuty ve výdajích na vědu a výzkum] 1 713 071         1 713 071
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání 18 060-440       -440 17 680
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 60 297-1 254      -600-1 854 58 443
Státní správa hmotných rezerv 1 167 844-51 459      -3 100-54 559 1 113 285
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 280 243-3 718      -6 100-9 818 270 425
Nejvyšší kontrolní úřad [vázání rozpočtových prostředků u kapitol Parlament a Nejvyšší kontrolní úřad lze provést pouze se souhlasem Poslanecké sněmovny] 357 093         357 093
Všeobecná pokladní správa 117 485 475 - 1 149 632  -390 000 100 000-640 000-2 079 632 115 405 843
CELKEM497 641 000 -2 100 734-1 149 632 -1 68 7311 354 556-50 000 -452 000-3 174 459 -6 641 000491 000 000

Ostatní věcné výdaje = Neinvestiční výdaje RO plus příspěvek na činnost PO minus pojistné minus FKSP minus mzdové prostředky minus věda a technika


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP