Tabulka č. 3 | |
Strana: 8 |
Období: leden až červen 1996 | v tisících Kč |
Kancelář prezidenta republiky | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 150 000 | 150 000 | 36 764 | 24,51 | ||
Parlament | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 911 000 | 911 000 | 283 377 | 31,11 | ||
Senát | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 000 | 3 239 | 3,24 | ||
Úřad vlády | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37 000 | 37 000 | 7 801 | 21,08 | ||
Bezpečnostní informační služba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 315 000 | 325 000 | 183 262 | 56,39 | ||
Ministerstvo zahraničních věcí | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 121 300 | 1 166 300 | 375 734 | 32,22 | ||
Ministerstvo obrany | 0 | 0 | 0 | 40 000 | 24 002 | 0 | 6 300 000 | 6 286 2332 | 1 549 743 | 24,65 | ||
Ministerstvo hospodářství | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 923 000 | 923 365 | 466 559 | 50,53 | ||
Ministerstvo financí | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 533 800 | 3 513 800 | 1 297 475 | 36,93 | ||
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 0 | 24 013 | 0 | 10 500 | 31 519 | 2 267 | 7,19 | 1 828 400 | 1 873 432 | 766 814 | 40,93 | |
Ministerstvo vnitra | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 500 000 | 3 946 464 | 905 877 | 22,95 | ||
Ministerstvo životního prostředí | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 338 300 | 324 115 | 125 974 | 38,87 | ||
Ministerstvo pro správu národního a jeho privatizaci | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 000 | 8 000 | 4 339 | 54,24 | ||
Grantová agentura | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 225 000 | 10 275 | 10 071 | 98,01 | ||
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 605 500 | 515 450 | 118 956 | 23,08 | ||
Ministerstvo dopravy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 605 000 | 16 069 482 | 4 832 692 | 30,07 | ||
Ministerstvo zemědělství | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 201 500 | 679 005 | 186 154 | 27,42 | ||
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 41 500 | 173 900 | 47 100 | 27,08 | 215 300 | 194 932 | 14 395 | 7,38 | 3 798 600 | 4 386 327 | 1 681 819 | 38,34 |
Ministerstvo kultury | 0 | 0 | 0 | 486 700 | 253 750 | 25 903 | 10,21 | 957 000 | 736 635 | 278 174 | 37,76 | |
Ministerstvo zdravotnictví | 60 000 | 45 690 | 45 690 | 70,01 | 463 000 | 32 179 | 13 000 | 40,40 | 3 550 000 | 3 570 949 | 1 608 355 | 45,04 |
Ministerstvo spravedlnosti | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 446 000 | 1 448 920 | 508 304 | 35,08 | ||
Úřad průmyslového vlastnictví | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 000 | 15 000 | 3 292 | 21,95 | ||
Český statistický úřad | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 85 000 | 160 000 | 106 742 | 66,71 | ||
Český úřad zeměměřičský a katastrální | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 321 000 | 321 190 | 149 381 | 46,51 | ||
Český báňský úřad | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 | 1 230 | 41,00 | ||
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 200 | 3 200 | 1 481 | 46,28 | ||
Ústavní soud | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 000 | 5 500 | 3 008 | 54,69 | ||
Akademie věd | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 265 000 | 358 032 | 189 589 | 52,95 | ||
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 475 | 95,00 | ||
Úřad pro legislativu a veřejnou správu | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11 000 | 11 000 | 9 593 | 87,21 | ||
Státní správa hmotných rezerv | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 61 100 | 61 100 | 17 287 | 28,29 | ||
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 122 000 | 145 150 | 64 610 | 44,51 | ||
Nejvyšší kontrolní úřad | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 130 567 | 130 567 | 57 761 | 44,24 | ||
Všeobecná pokladní správa | 59 000 | 0 | 0 | 2 010 100 | 1 476 695 | 1 219 304 | 82,57 | 11 097 600 | 13 675 668 | 7 264 054 | 53,12 | |
CELKEM | 160 500 | 243 603 | 79 089 | 32,47 | 3 225 600 | 2 013 077 | 1 274 869 | 63,33 | 61 476 367 | 61 871 658 | 23 099 986 | 37,34 |
Tabulka č. 4 | |
Strana: 1, 2 |
v mil. Kč
I. | Příjmy - daňové a nedaňové | 39 158,7 | 95 068,8 | 95 068,8 | 39 969,4 | 42,0 | 102,1 |
Daňové příjmy | 30 146,4 | 72 918,8 | 72 918,8 | 30 198,9 | 41,4 | 100,2 | |
Daň z příjmů právnických osob celkem | 2 005,7 | 13 560,0 | 13 560,0 | 5 798,5 | 42,8 | 289,1 | |
z toho: | |||||||
daň z příjmů právnických osob | 13 560,0 | 13 560,0 | 4 564,1 | 33,7 | |||
Daň z příjmů právnických osob za obce | 2 005,7 | 1 234,4 | 61,5 | ||||
Daň z příjmů fyzických osob | 25 146,3 | 51 808,8 | 51 808,8 | 21 442,8 | 41,4 | 85,3 | |
z toho: | |||||||
ze závislé činnosti | 18 520,0 | 36 008,8 | 36 008,8 | 14 723,3 | 40,9 | 79,5 | |
z podnikání | 6 626,3 | 15 800,0 | 15 800,0 | 6 719,5 | 42,5 | 101,4 | |
Daň z nemovitostí | 1 086,6 | 3 600,0 | 3 600,0 | 1 152,9 | 32,0 | 106,1 | |
Správní poplatky | 1 113,7 | 2 700,0 | 2 700,0 | 1 63,6 | 39,4 | 95,5 | |
Místní poplatky | 607,2 | 1 250,0 | 1 250,0 | 624,5 | 50,0 | 102,8 | |
Ostatní daňové příjmy | 186,9 | 116,6 | 62,4 | ||||
Nedaňové příjmy | 9 012,3 | 22 150,0 | 22 150,0 | 9 770,5 | 44,1 | 108,4 | |
Příjmy RO | 6 277,1 | 16 350,0 | 16 350,0 | 6 658 , | 40,7 | 106,1 | |
Odvody PO | 104,9 | 135,0 | 128,7 | ||||
Přijaté úroky | 372,5 | 524,6 | 140,8 | ||||
Ostatní nedaňové příjmy | 2 257,8 | 5 800,0 | 5 800,0 | 2 452,6 | 42,3 | 108,6 | |
II. | Kapitálové příjmy | ||||||
Z prodeje majetku | 1 730,6 | 3 860,0 | 3 860,0 | 3 171,4 | 82,2 | 183,3 | |
III. | Transfery ze státního rozpočtu | 14 838,3 | 51 341,6 | 55 243,2 | 27 735,5 | 50,2 | 186,9 |
Dotace ze státního rozpočtu | 11 106,8 | 16 848,2 | 16 848,2 | 8 513,1 | 50,5 | 76,6 | |
Mimoř. neúčel. dot. poskyt. během roku | |||||||
Prostředky kapitoly VPS | 3 731,5 | 34 493,4 | 38 395,0 | 19 222,4 | 50,1 | 515,1 | |
z toho: | |||||||
Státní sociální podpora | 25 870,0 | 25 870,0 | 12 566,1 | 48,6 | |||
Účel. prostředky poskyt. během roku | 2 082,9 | 4 101,6 | 7 378,6 | 5 008,4 | 67,9 | 240,5 | |
Poskyt. účel. invest. dotace - Čs. spořit. | 1 648,6 | 4 521,8 | 5 146,4 | 1 647,9 | 32,0 | 100,0 | |
IV. | Transfery ze stát. fondů a ostat. mimorozp. zdrojů ústřed. orgánů | 1 295,5 | 3 000,0 | 3 000,0 | 786,6 | 26,2 | 60,7 |
V. | Dary a sdružené prostředky | 562,8 | 436,1 | 77,5 | |||
z toho: | |||||||
sdružené prostředky | 401,4 | 275,1 | 68,5 | ||||
dary a příspěvky | 161,4 | 161,0 | 99,8 | ||||
VI. | Ostatní odvody a převody prostř. | -70,6 | -728,7 | ||||
Celkem příjmy | 57 515,3 | 153 270,4 | 157 172,0 | 71 370,3 | 45,4 | 124,1 | |
I. | Výdaje - neinvestiční | 37 145,9 | 114 270,4 | 115 596,2 | 55 001,7 | 47,6 | 148,1 |
Veřejná spotřeba (RO) | 23 130,2 | 26 801,0 | 115,9 | ||||
Mzdy a platy | 3 602,6 | 4 935,8 | 137,0 | ||||
Příspěvky zaměstnavatelů do fondů | 1 184,1 | 1 625,2 | 137,3 | ||||
Nákupy zboží a služeb | 17 489,6 | 19 152,4 | 109,5 | ||||
Splátky úroků | 828,1 | 1 044,9 | 126,2 | ||||
Výdaje za bank. služby a ostat. náklady | 25,8 | 42,7 | 165,5 | ||||
Dotace a ostat. běžné transfery | 5 025,2 | 18 396,5 | 366,1 | ||||
Dotace podnikatelským subjektům | 2 849,3 | 3 601,4 | 126,4 | ||||
Transfery domácnostem | 2 175,9 | 14 795,1 | 680,0 | ||||
Příspěvky příspěvk. organizacím | 7 446,4 | 8 485,3 | 114,0 | ||||
Příspěvky a dary ostat. organ. | 1 520,0 | 1 274,5 | 83,8 | ||||
Poskytnuté SP na provoz | 24,1 | 44,4 | 184,2 | ||||
II. | Kapitálové výdaje | 16 683,6 | 39 000,0 | 41 575,8 | 19 344,9 | 46,5 | 116,0 |
Investiční výdaje | 14 044,0 | 15 899,5 | 113,2 | ||||
Kapitálové transfery PO | 1 493,3 | 1,524,3 | 102,1 | ||||
Kapitálové transfery podnik. subjektům | 930,0 | 1 737,9 | 186,9 | ||||
Příspěvky ost. organizacím na investice | 216,3 | 183,2 | 84,7 | ||||
Celkem výdaje | 53 829,5 | 153 270,4 | 157 172,0 | 74 346,6 | 47,3 | 138,1 | |
Příjmy celkem | 57 515,3 | 153 270,4 | 157 172,0 | 71 370,3 | 45,4 | 124,1 | |
Výdaje celkem | 53 829,5 | 153 270,4 | 157 172,0 | 74 346,6 | 47,3 | 138,1 | |
Výsledek hospod. - přebytek | 3 685,8 | ||||||
Výsledek hospod. - schodek | 2 976,3 | ||||||
Použití mimorozp. zdrojů celkem | 13 276,2 | 15 931,1 | 120,0 | ||||
z toho: | |||||||
Použití vlast. fondů - saldo převodů | 11 990,4 | 15 026,8 | 125,3 | ||||
Použití úvěru, půjček, kom. oblig. - saldo | 1 285,8 | 904,3 | 70,3 | ||||
z toho: | |||||||
přijaté úvěry, půjčky | 1 609,2 | 2 420,8 | 150,4 | ||||
přijaté výnosy komunál. oblig. | 661,1 | 1 200,0 | 181,5 | ||||
splátky úvěrů, půjček | 984,5 | 2 716,5 | 275,9 | ||||
Výsledek hospodaření celkem | 16 962,0 | 12 954,8 | 76,4 | ||||
Stav účelových fondů celkem | 12 892,1 | 13 210,2 | 102,5 | ||||
Zdroje celkem | 29 854,1 | 26 165,0 | 87,6 | ||||
Sdružené prostředky | |||||||
Zůstatek zdrojů sdruž. prostředků | 492,3 | 391,6 | 79,5 | ||||
Převedené SP do rozpočtu běž. roku | 401,4 | 275,1 | 68,5 |
Ministerstvo financí České republiky
K čj. 20/64 093/1996
Příloha | |
ke Zprávě vlády o plnění státního rozpočtu | |
České republiky za I. pololetí 1996 |
I. DŮVODY ÚPRAVY STÁTNÍHO ROZPOČTU
Analýzy plnění státního rozpočtu
v průběhu roku a odhadu do konce roku 1996 signalizovaly,
že vývoj jeho příjmů a výdajů
za prvých sedm měsíců roku 1996 tenduje
k celoročnímu schodku v objemu cca 9,3 mld Kč.
Částka 9,3 mld Kč se skládá
z předpokládaného nižšího
plnění příjmů rozpočtu
o 6,6 mld Kč a vyššího čerpání
některých výdajů v objemu 2,7 mld
Kč. Proto ministr financí předložil
vládě návrh na úpravu státního
rozpočtu na rok 1996 schváleného Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu zákonem č. 305 ze dne
12. prosince 1995.
Návrh ministra financí vláda odsouhlasila
svým usnesením č. 441 ze dne 28. srpna 1996
a potvrdila tak připravenost k udržení vyrovnaného
státního rozpočtu, který je nezbytným
předpokladem stabilizačního působení
veřejných financí na celkovou ekonomickou
rovnováhu.
K takovéto úpravě státního
rozpočtu je vláda zmocněna podle § 13
zákona o rozpočtových pravidlech republiky
(zákon 576/1990 Sb., v platném znění).
Podle této normy je vláda oprávněna
provést snížení příjmů
státního rozpočtu při souvztažné
úspoře výdajů, přičemž
nesmí zhoršit celkové saldo rozpočtového
hospodaření ani změnit zákonem stanovené
dotace okresním úřadům a obcím.
II. ÚPRAVA STÁTNÍCH PŘÍJMŮ
Celkové snížení příjmů
státního rozpočtu představuje 6,6
mld Kč.
Úprava příjmů je zřejmá
z přehledu:
Příjmy státního rozpočtu celkem: | 497,6 | 491,0 | -6,6 | |
1. | Daňové příjmy celkem | 289,4 | 286,4 | -3,0 |
v tom: | daň z přidané hodnoty | 109,1 | 111,2 | 2,1 |
spotřební daně | 62,7 | 61,5 | -1,2 | |
daň z příjmů právnických osob | 54,2 | 47,9 | -6,3 | |
daň z příjmů fyz. osob - zvlášt. sazba | 8,5 | 10,6 | 2,1 | |
daň z příjmů fyz. osob - ze záv. čin. | 20,0 | 20,3 | 0,3 | |
clo | 19,0 | 20,3 | 1,3 | |
silniční daň | 4,2 | 4,3 | 0,1 | |
majetkové daně | 3,3 | 4,3 | 1,0 | |
poplatek za užívání dálnic a silnic | 1,1 | 0,9 | -0,2 | |
ostatní daně a poplatky | 7,3 | 5,1 | -2,2 | |
2. | Pojistné sociálního zabezpečení | 178,9 | 179,9 | +1,0 |
3. | Nedaňové příjmy | 29,4 | 24,7 | -4,6 |
v tom: nedaňové příjmy bez nerozpočtovaných příjmů z VIA | 29,4 | 23,7 | -5,7 | |
nerozpočtované příjmy z VIA | 0,0 | 1,1 | +1,1 |
Význam zkratek: UR = upravený rozpočet, SR
= schválený rozpočet, VIA = vybrané
integrační akce
1. Snížení daňových příjmů
o 3 mld Kč
Celkové snížení daňových
příjmů představuje pouze 1% celkového
objemu rozpočtu příjmů, přičemž
je kombinací kladných vlivů (v řádu
6,9 mld Kč) a záporných vlivů (v řádu
9,9 mld Kč).
Kladné vlivy tvoří:
- zvýšení daně z přidané
hodnoty o 2,1 mld Kč vlivem rychlejšího
růstu domácí spotřeby a dovozu, než
se původně předpokládalo;
- zvýšení daně z příjmů
fyzických osob srážené zvláštní
sazbou o 2,1 mld Kč (zahrnující daň
z kapitálových výnosů a zdanění
výplat fyzickým osobám z vedlejšího
zaměstnání do částky 5 tis.
Kč měsíčně). Tento nárůst
signalizuje mimo jiné i větší počet
případů vedlejšího zaměstnání
implikující i vysoký růst mezd, který
je jedním ze současných problémů.
Svůj vliv má i okolnost, že občané
již dostávají dividendy z akcií získaných
v kupónové privatizaci;
- zvýšení daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
o 0,3 mld Kč;
- zvýšení objemu cla o 1,3 mld Kč,
související s vyšším než předpokládaným
růstem dovozu;
- zvýšení příjmů z
tzv. majetkových daní (daň dědická,
daň darovací a zejména daň z převodu
nemovitostí) o 1 mld Kč, vyplývající
jednak z vyšší četnosti prodeje nemovitostí
než se předpokládalo, a dále ze zrychlování
vyřizování této agendy na finančních
úřadech;
- zvýšení příjmů ze
silniční daně o 0,1 mld Kč, což
je v zásadě nevýznamný vliv a představuje
jen dílčí korekci původního
odhadu na základě znalosti zhruba sedmiměsíčního
vývoje této daně.
Záporné vlivy tvoří:
- především snížení daně
z příjmů právnických osob
o 6,3 mld Kč. Předně při sestavování
rozpočtu na tento rok byla východiskem očekávaná
skutečnost roku 1995, od níž se skutečné
splnění ročního rozpočtu roku
1995 lišilo o minus 4,3 mld Kč. Je samozřejmé,
že toto snížení výchozí
základny se i od počátku letošního
roku promítá rozhodujícím způsobem
do plnění rozpočtu této daně.
Druhým důvodem je obecně obtížná
predikovatelnost této daně. Pro rok 1996 byla provedena
celá řada úprav v daňovém zákoně,
které mají fiskální dopady, jejich
přesná kvantifikace je však velmi těžká.
Nejedná se přitom ani tolik o změnu daňové
sazby, jako o změny ovlivňující základ
daně, konkrétně započtení tzv.
nedobytných pohledávek do položek základ
daně snižujících. Tyto pohledávky
se odepisují ve dvou režimech - tzv. starého
a nového bloku - a odhadnout, kolik podniků (s ohledem
na to, zda vytvoří nebo nevytvoří
zisk) a kolik z těchto pohledávek odepíší
v daném roce, je velmi obtížné. Velmi
nesnadné je např. také odhadnout strukturu
realizovaných investic, která má vliv na
výši daňových odpisů. Dalším
fiskálním vlivem je i provádění
legálních operací ze strany finančních
institucí sledující ozdravění
portfolia cenných papírů. V důsledku
prodeje cenných papírů, u nichž klesla
burzovní hodnota pod cenu jejich pořízení,
došlo ke snížení základu daně
a v řadě případů i k vykázání
ztráty. Přesná kvantifikace tohoto vlivu
je však obtížně odhadnutelná;
- snížení příjmů ze
spotřebních daní o 1,2 mld Kč.
Společným jmenovatelem nižšího
plnění je výrazné zvýšení
sazby daně u cigaret s účinností od
1. ledna letošního roku, navrhnuté a schválené
Parlamentem ČR v polovině minulého roku.
Tento krok přinesl dva efekty. Předně avizované
zdražení cigaret vedlo k výraznému předzásobení
na konci minulého roku a odpovídajícímu
poklesu nákupů v počátku roku letošního.
Druhým vyvolaným efektem, který platí
obecně a nejen v naší republice, je nárůst
pašování cigaret. Tyto zkušenosti jsou
pro budoucno určitým mementem, že při
zvyšování sazeb spotřební daně
se musí postupovat opatrně a s vědomím,
že skokové zvyšování s sebou nese
uvedené negativní efekty;
- snížení příjmů z
tzv. dálničního poplatku o 0,2 mld Kč.
Problém výběru tohoto poplatku souvisí
se současnou nedostatečnou právní
úpravou v zákoně o pozemních komunikacích,
konkrétně kompetencí v kontrole placení
poplatku. V této souvislosti je pro zlepšení
výběru klíčové přijetí
novely tohoto zákona, kterým by bylo možné
tyto problémy řešit, a obecně stanovit
podstatně větší přísnost
při správě těchto poplatků;
- konečně snížení tzv. ostatních
daní a poplatků o 2,2 mld Kč. Při
sestavování rozpočtu na letošní
rok byl odhad ostatních daňových příjmů
(zejména z titulu vymáhání doplatků
daní tzv. staré daňové soustavy) sestaven
na horní možné hranici reality. Optimistické
předpoklady se nesplnily a je nutné vrátit
rozpočet těchto příjmů na reálnou
úroveň.
2. Zvýšení příjmů
z pojistného o 1,0 mld Kč
Zvýšení příjmů představuje
jen asi 0,6% rozpočtované částky a
je v podstatě korekcí původního odhadu
na základě známých údajů
plnění.
3. Snížení nedaňových příjmů
o 4,7 mld Kč
Toto úhrnné snížení obsahuje
na jedné straně zvýšení příjmů
související s dodávkami plynu z Ruské
federace o 1,1 mld Kč a na druhé straně snížení
ostatních položek nedaňových příjmů
o 5,8 mld Kd.
3. 1. Zvýšení příjmů
související s dodávkami plynu z Ruské
federace
Zvýšení příjmů (zahrnutých
v rozpočtu splátek vládních úvěrů)
o 1,1 mld Kč souvisí s vyššími
dodávkami plynu dojednanými v rámci akcí
VIA v Ruské federaci (o 2,4 mld m3). Recipročně
podle této dohody Česká republika realizuje
ruské straně objem investic v rámci výdajů
na vládní úvěry ve shodném
finančním objemu, tedy 1,1 mld Kč. Tento
příjem tedy není "čistým"
navýšením příjmů rozpočtu,
ale souvisí se souvztažným zvýšením
rozpočtu na obou jeho stranách (příjmové
i výdajové).
3. 2. Snížení ostatních položek
nedaňových příjmů
- největší vliv na snížení
nedaňovým příjmů má
výpadek příjmů z vládních
úvěrů o 5,0 mld Kč. Rozhodujícím
pro snížení tohoto bloku výdajů
jsou Příjmy ze splátek vládních
úvěrů z Ruské federace. Na základě
jednání Pařížského klubu
věřitelů byl posunut splátkový
kalendář ruských dluhů pro všechny
věřitele a tudíž z pohledu našeho
rozpočtu odloženy splátky. Ačkoli už
při přípravě rozpočtu roku
1996 byla do příjmů zahrnuta částka
odpovídající jen asi třem čtvrtinám
splatných závazků Ruska, ani tento předpoklad
nebude na základě výše uvedeného
naplněn a dojde z tohoto titulu k výpadku cca 5,2
mld Kč. Rozpočtově negativní vliv
má i snížení splátek vládních
úvěrů z Alžíru (o 0,4 mld Kč),
které má podobný důvod jako v předchozím
bodě a vyplývá rovněž z rozhodnutí
Pařížského klubu věřitelů.
Naopak nižší plnění příjmů
z vládních úvěrů je částečně
korigováno vyššími příjmy
plynoucími ze splátek civilních úvěrů
a z propojených deblokací (především
v jihovýchodní Asii) o 0,6 mld Kč;
- odvody České národní banky,
které se v letošním roce nebudou realizovat,
což znamená snížení příjmů
o 0,3 mld Kč;
- snížení příjmů z
kreditního úročení o 0,4 mld Kč,
který vyplývá ze změny úročení
vkladů státu deponovaných u České
národní banky a částečně
i deficitnějším pokladním plněním
státního rozpočtu, než se předpokládalo.
III. ZVÝŠENÍ VÝDAJŮ
Na straně výdajů došlo k úpravě
některých položek směrem nahoru v souhrnném
objemu 2,7 mld Kč:
Výdaje, kde bylo schváleno překročení, celkem: | 170,1 | 172,8 | +2,7 | |
v tom: | dotace k cenám tepla | 6,3 | 6,9 | +0,6 |
transfery domácnostem celkem | 158,3 | 158,7 | +0,4 | |
dotace OkÚ na dávky st. soc. podpory | 25,9 | 26,3 | +0,4 | |
výpomoc Fondu pojištění vkladů | 0,0 | 0,5 | +0,5 | |
stavební spoření | 2,0 | 2,2 | +0,2 | |
vládní úvěry celkem | 3,5 | 4,1 | +0,6 |
- zvýšení objemu dotací k cenám
tepla o 0,6 mld Kč, způsobené delší
topnou sezónou;
- zvýšení celkového objemu transferů
domácnostem o 0,4 mld Kč. Rozhodující
vliv na jejich zvýšení má rostoucí
objem dávek nemocenského pojištění
plynoucí z růstu délky nemocnosti (na úroveň
6%). Vývoj v nemocnosti a její současná
úroveň akcentují nutnost novely právní
úpravy, která by tento trend pomohla zvrátit;
- zvýšení dotací obcím a okresním
úřadům o 0,4 mld Kč, vyplývající
z vyššího objemu jimi vyplácených
dávek státní sociální podpory,
než se uvažovalo v rozpočtu;
- půjčka Fondu pojištění vkladů
(původně nerozpočtovaná, ale vyplývající
ze zákona o bankách) ve výši 0,5 mld
Kč v souvislosti s problémy bankovního sektoru,
kterou schválila vláda;
- výdaje na státní příspěvky
na stavební spoření, jejichž čerpání
bude vlivem vyššího než rozpočtovaného
počtu klientů větší o 0,2 mld
Kč;
- konečně vyšší čerpání
výdajů na vládní úvěry
o 0,6 mld Kč, jejímž základem však
je již výše zmiňované souvztažné
zvýšení výdajů na investiční
akce v rámci VIA o 1,1 mld Kč spolu s vyšším
příjmem za dodávky plynu z Ruska.
IV. SNÍŽENÍ VÝDAJŮ
Celkové snížení rozpočtových
výdajů je shodné se souborem deficitních
vlivů na straně příjmů a výdajů
(viz výše) a představuje celkem 9,3 mld Kč:
Snížení výdajů celkem: | ||||
v tom: | neinv. dotace podnikům (MPO, MZe) | |||
snížení ost. neinvestičních výdajů | ||||
snížení mzdových výd. a pojistn. (MO) | ||||
snížení 5% investičních výdajů | ||||
úspory ve vybraných položkách VPS |
Význam zkratek: UR = upravený rozpočet, SR
= schválený rozpočet, VPS = Všeobecná
pokladní správa
Rozpočtové škrty sestávají
z:
- v prvé řadě plošného snížení
tzv. ostatních neinvestičních výdajů
kapitol (tj. neinvestičních výdajů
bez mezd, pojistného a výdajů na vědu),
investičních výdajů o 5%, z toho:
- - v ostatních neinvestičních výdajích
kapitol představuje tento krok úsporu 1,7 mld Kč
tj. 3,6%,
- - investiční výdaje byly sníženy
o 2,5 mld Kč, tj. 5,2%,
- - snížením mzdových výdajů
a pojistného (resort Ministerstva obrany) se dosáhlo
úspory 0,4 mld Kč, tj. 0,6%.
Plošná metoda krácení znamená
společný díl odpovědnosti všech
ministrů a vůbec správců rozpočtových
kapitol za vyrovnanost státního rozpočtu
a společnou dělbu o úspory v rozpočtu;
- snížení neinvestičních dotací
podnikům o 0,6 mld Kč, v tom dotace poskytované
agrokomplexu o 3 50 mil. Kč a dotace na útlum těžby
o 250 mil. Kč (tj. vždy cca 5% celoročního
objemu. Krácení neinvestičních dotací
podnikům se týká resortů průmyslu
a obchodu (útlum důlní činnosti) a
zemědělství:
-snížení některých položek
kapitoly VPS, které v souhrnném vyjádření
představuje úsporu cca 4 mld Kč. Konkrétně
se snížení týká:
-výdajů na vládní záruky o
0,2 mld Kč. Dosavadní vývoj nenasvědčuje
vyššímu čerpání této
rezervy z důvodu relativně dobré platební
schopnosti subjektů splácejících garantované
úvěry
- rezervy pro SFTR na krytí ztrát spojených
s vývozem másla o 0,2 mld Kč. Čerpání
této rezervy bylo podmíněno souhlasem vlády,
úpravou rozpočtu se rezerva de facto ruší,
- dotace pro ČMZRB o 0,1 mld Kč. Snížení
dotace odpovídá nižšímu než
původně uvažovanému objemu poskytnutých
záruk bankou,
- rezervy pro příspěvky na penzijní
připojištění o 1,1 mld Kč. Výrazná
úspora vyplývá z nižšího
počtu klientů (o cca 300 tis. osob) a nižšího
průměrného příspěvku
(o cca 40 Kč), než se uvazovalo při sestavení
rozpočtu.
- rezervy na podporu hypotéčních úvěrů
o 0,4 mld Kč, kdy zatím nedošlo k rozběhu
hypotéčního úvěrování
podle původních předpokladů,
- platby státu do systému zdravotního pojištění
z důvodu nižšího než rozpočtovaného
počtu pojištěnců (o cca 150 tis. osob)
o 0,7 mld Kč,
- transferů do zahraničí o 0,5 mld Kč,
z důvodu nečerpání rozpočtované
položky příspěvku na mírové
operace OSN (OSN dosud nestanovila finanční podíl
České republiky),
- dotace okresním úřadům a obcím
o 0,2 mld Kč, konkrétně snížení
rezervy na správní výdaje spojené
s výplatou dávek státní sociální
podpory o 161 mil. Kč a individuálních investičních
dotací o 60 mil. Kč,
- rezervy na státní informační systém
o 0,6 mld Kč.
V. ZÁVĚR
Souhrnná rekapitulace promítnutí schválených
změn do celkové bilance příjmů
a výdajů:
Příjmy státního rozpočtu schválené | 497,6 |
Úprava rozpočtu příjmů | -6,6 |
Příjmy státního rozpočtu upravené | 491,0 |
Výdaje státního rozpočtu schválené | 497,6 |
Úprava rozpočtu výdajů celkem | -6,6 |
v tom: zvýšení rozpočtových výdajů | +2,7 |
snížení rozpočtových výdajů | -9,3 |
Výdaje státního rozpočtu upravené | 491,0 |
Změny vycházejí z podrobné analýzy
vývoje státního rozpočtu za zhruba
sedm měsíců roku 1996 a predikce vývoje
do konce roku. Především úprava příjmů
má za cíl sladit údaje rozpočtu s
předpokládaným celoročním inkasem
v zájmu korektního pohledu na dostupné zdroje
financování výdajů a zajištění
vyrovnanosti rozpočtu. Úpravy naopak nemají
v žádném případě za cíl
vytváření skrytých rezerv a implicitních
přebytků.
Celková úprava příjmů a výdajů
o 6,6 mld Kč přitom představuje jen 1,3%
jejich celkových objemů.
Kancelář prezidenta republiky | 307 334 | -2 994 | -7 500 | -10 494 | 296 840 | |||||
Parlament [vázání rozpočtových prostředků u kapitol Parlament a Nejvyšší kontrolní úřad lze provést pouze se souhlasem Poslanecké sněmovny] | 1 562 727 | 1 562 727 | ||||||||
Úřad vlády | 212 762 | -6 280 | -6 280 | 206 482 | ||||||
Bezpečnostní informační služba [vázání stanoveno absolutní částkou] | 880 584 | -11 000 | -15 800 | -26 800 | 853784 | |||||
Ministerstvo zahraničních věcí | 3 650 305 | -158 989 | -158 989 | 3 491 318 | ||||||
Ministerstvo obrany | 30 538 483 | -396 425 | -290 511 | -110 110 | -259 200 | -1 056 246 | 29 482 237 | |||
Ministerstvo hospodářství | 9 279 051 | -109 284 | -46 150 | -155 434 | 9 123 617 | |||||
Ministerstvo financí | 11 859 641 | -208 568 | -122 285 | -330 853 | 11 528 788 | |||||
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 158 521 798 | 19 101 | -277 515 | 1 857 220 | -50 000 | -91 400 | 1 457 406 | 159 979 204 | ||
Ministerstvo vnitra | 26 323 147 | -160 910 | -500 000 | -2 554 | -284 000 | -947 537 | 25 375 610 | |||
Ministerstvo životního prostředí | 2 082 992 | -25 327 | -16 900 | -42 227 | 2 040 760 | |||||
Ministerstvo pro správu NM a jeho privatizaci [působnost MSNMP přešla zákonem č. 135/96 Sb. ke dni 1. 7. 1996 na Ministerstvo financí] | 80 621 | 80 621 | ||||||||
Grantová agentura [výdaje Grantové agentury a akademie věd jsou celé zahrnuty ve výdajích na vědu a výzkum] | 768 729 | 768 729 | ||||||||
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 7 579 160 | -47 679 | -250 000 | -16 000 | -313 679 | 7 265 481 | ||||
Ministerstvo dopravy | 29 849 809 | -161 703 | -965 300 | -1 127 003 | 28 722 806 | |||||
Ministerstvo zemědělství | 14 611 116 | -73 965 | -302 000 | -200 000 | -575 965 | 14 035 151 | ||||
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 55 327 767 | -420 180 | -189 900 | -610 080 | 54 762 687 | |||||
Ministerstvo kultury | 3 848 480 | -45 634 | -47 900 | -93 534 | 3 754 946 | |||||
Ministerstvo zdravotnictví | 7 384 504 | -87 666 | -177 500 | -265 166 | 7 119 338 | |||||
Ministerstvo spravedlnosti | 9 099 446 | -105 636 | -632 | -72 300 | -178 568 | 8 920 878 | ||||
Úřad průmyslového vlastnictví | 108 991 | -2 069 | -750 | -2 566 | 106 425 | |||||
Český statistický úřad | 610 101 | -35 702 | -8 300 | -10 369 | 599 732 | |||||
Český úřad zeměměřičský a katastrální | 1 880 886 | -2 014 | -37 716 | 1 843 170 | ||||||
Český báňský úřad | 62 374 | -808 | -808 | 61 566 | ||||||
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž | 35 476 | -400 | -252 | -652 | 34 824 | |||||
Ústavní soud | 47 633 | -737 | -400 | -1 137 | 46 496 | |||||
Akademie věd [výdaje Grantové agentury a akademie věd jsou celé zahrnuty ve výdajích na vědu a výzkum] | 1 713 071 | 1 713 071 | ||||||||
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání | 18 060 | -440 | -440 | 17 680 | ||||||
Úřad pro legislativu a veřejnou správu | 60 297 | -1 254 | -600 | -1 854 | 58 443 | |||||
Státní správa hmotných rezerv | 1 167 844 | -51 459 | -3 100 | -54 559 | 1 113 285 | |||||
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 280 243 | -3 718 | -6 100 | -9 818 | 270 425 | |||||
Nejvyšší kontrolní úřad [vázání rozpočtových prostředků u kapitol Parlament a Nejvyšší kontrolní úřad lze provést pouze se souhlasem Poslanecké sněmovny] | 357 093 | 357 093 | ||||||||
Všeobecná pokladní správa | 117 485 475 | - 1 149 632 | -390 000 | 100 000 | -640 000 | -2 079 632 | 115 405 843 | |||
CELKEM | 497 641 000 | -2 100 734 | -1 149 632 | -1 68 731 | 1 354 556 | -50 000 | -452 000 | -3 174 459 | -6 641 000 | 491 000 000 |
Ostatní věcné výdaje = Neinvestiční
výdaje RO plus příspěvek na činnost
PO minus pojistné minus FKSP minus mzdové prostředky
minus věda a technika